TEMA MED FRUKT & GRÖNT LÄTTLÄST

Relevanta dokument
TEMA MED FRUKT & GRÖNT PERSONAL

Kompis med kroppen. 6. Mitt mellanmål

Ingredienser v 31. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 31. Köp gärna med fler matvaror! Ekologisk Matkasse. 3-dagar

16 lyckade kombos för en uppfriskande smoothie

Broccolipestopasta. vecka 22

5 nyttiga och enkla recept i höstmörkret

Tsatsiki (4 portioner) 1 gurka 1 tsk salt 2 dl turkisk yoghurt 2 vitlöksklyftor 2 krm svartpeppar. Grekisk sallad (4 portioner)

Mumsiga. mellanmål. som mättar små magar

Tomat- och bresaolapasta med mandel. vecka 37

Frukostar och Smoothies. Under 101 kalorier

Vecka 24. Tomatig tonfiskpasta med kapris och timjan. Böngryta. Vegobollar i kålblad. Grillad fläskkarré med asiatisk kålsallad

14 enkla Smoothierecept

FOODNOTES. tävling 2018

Måndag Frukost: Grekisk proteinyoghurt med melon och hackade valnötter Lunch: Laxpytt med sparris Middag: Blixtsnabb chiligryta med guacamole

Mat och prestation. Jenny Möller. Tel: E-post: Hemsida: - Besöksadress: Farledsgatan 5

Mer tid för fredag. Nygrillat i butiken

ÄKTA MATGLÄDJE FAMILJE- KASSEN

Mellanmålet. Källängsgården fritidsgården med hälsa som profil

Kompis med kroppen Lilla mellisboken

vego Gröna och sköna maträtter lagade från grunden Vecka 3 Spaghetti med ärt- och rucolapesto Grön couscous med tomat och halloumi

Chorizopasta med paprika och rosmarin. vecka 23

Sremska med avokadoröra. vecka 13

Ingredienser v 26. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 26. Köp gärna med fler matvaror! Vegetarisk Matkasse

Pasta med krämig spenat och rostade pinjenötter. vecka 48

Ugnsstekt torsk med äggsås. vecka 9

ÄKTA MATGLÄDJE FAMILJE- KASSEN

Mathavresallad med paprika, gurka, avokado, spenat, vita bönor, citron & pumpakärnor. Ägghalvor

Paprikapasta med korv. vecka 39

Recept. Ingredienser v 23. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 23. Vegetarisk Matkasse. Allergenförteckning!

Hoisinglacerad tofu med broccoli och chili. vecka 10

Ingredienser v.37. Recept. Hej! Bra att ha hemma v.37. Veckans meny: Köp gärna med fler matvaror!

Ingredienser v 32. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 32. Köp gärna med fler matvaror! Vegetarisk Matkasse

MENY. Tomatdrink. Röd coleslaw Tzatziki. Lammstek m. örter på ratatouillebädd med ugnsbakad potatis och vitlökssmör Enbärssås. Ugnsrostade grönsaker

LUGNETS FÖRSKOLA LUGNETS FÖRSKOLA

Hur mycket frukt och grönsaker äter du varje dag?

Krämig papardelle med portabello. vecka 43

ÄKTA MATGLÄDJE LCHF- KASSEN

Ingredienser v.28. Recept. Veckans meny: Bra att ha hemma v.28. Köp gärna med fler matvaror! Hej!

Måndag: Enkel moussaka 1 gul lök Smör 1 msk tomatpure 600 g nötfärs 1 burk krossade tomater 2 vitlöksklyftor Oregano

KOSTSCHEMA Beräknat efter dina önskemål

Kryddstekt regnbågslax i tortillabröd. vecka 23

Kebabspett med couscous, vitlökssås och kåsallad

Nygrillat från butiken. Recept för en skönare vardag!

god mat i dagarna sju

Recept och måltidsförslag

LCHF. Välkommen till en ny vecka med äkta matglädje. Denna vecka kommer vi att laga en blandning av klassiska och nya maträtter. Smaklig måltid!

. JUNI Ekologiskt - Frukt. Ekologiskt - Grönsaker

bistro Lite som på restaurang, fast hemma Meny Vecka 51 Falsk laxpudding

Finliret lämnar vi till dig

ÄKTA MATGLÄDJE FAMILJE- KASSEN

sockerlag en bra start till en god drink av Andreas Johansson Rouvinen

Du hittar fler goda recept på vår hemsida

Recept. Ingredienser v 28. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 28. Köp gärna med fler matvaror! Originalkasse 3-dagar

ÄKTA MATGLÄDJE FAMILJE- KASSEN

Krämig pasta med halloumi och tomat. vecka 22

Vid grillen: Stjärnkocken Paul Svensson.

supersmoothies Sju energidrycker för en bättre matsmältning mer energi bra för matsmältningen med många essentiella näringsämnen

FLEXITARIAN. Välkommen till en ny vecka med äkta matglädje. Denna vecka kommer vi laga en blandning av klassiska och nya smaker. Smaklig måltid!

Måndag: Frukost: Supersmoothie med smak av äppelpaj. Lunch: Rödbetssallad med getost. Middag: Kotletter i tomatsås. Tisdag:

Tio recept från Ekomatsedeln

3 dagar. Ingredienser v.4. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v.4. Köp gärna med fler matvaror!

3 DAGAR VECKA 10 VECKANS MENY. Hej! Välkomna till en ny härlig matvecka som bjuder på nya spännade smakkombinationer. Den Indiska kryddblandningen

Ingredienser v 31. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 31. Köp gärna med fler matvaror! Vegetarisk Matkasse

CAFÉKLASSIKER BAGEL FLATBREAD TARTE FLAMBÉE LIBABRÖD. med färskost

3 dagar. Ingredienser v 34. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 34. Köp gärna med fler matvaror!

3 dagar. Ingredienser v 16. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 16. Köp gärna med fler matvaror!

Bra recept Folkhälsoenheten, Örebro läns Idrottsförbund 2011

Hem- och konsumentkunskap

ÄKTA MATGLÄDJE FAMILJE- KASSEN

En Lättare Vecka v.15

Ingredienser v 28. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 28. Vegetarisk Matkasse. Allergenförteckning!

3 dagar. Ingredienser v 38. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 38. Köp gärna med fler matvaror!

Risotto med sojabönor och gremolata. vecka 42

RECEPTBILAGA FOODNEWS läckra kycklingrecept

3 dagar. Ingredienser v 39. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 39. Köp gärna med fler matvaror!

familj Färsbiffar med majs och paprikasalsa Stekt schnitzel med blomkålssallad Broccolisoppa med varma smörgåsar

Gott till diabetiker

familj Sojakyckling med gurka Mild fi skgryta med tomat och persilja Champinjonburgare med guacamole

ÄKTA MATGLÄDJE HUSMANS- KASSEN

3 DAGAR VECKA 6 VECKANS MENY

Lilla Mellisboken Alla recept från ICA.se

Meny och receptbok - Vilda på Karups Nygård

Kyckling i kokosmjölk med kål och groddar. vecka 41

Pasta pollognese. vecka 51

TOMS FRITERADE POTATISSKAL MED TACOKRYDDA OCH AVOCADOYOGHURT

Pasta rosso med kyckling och zucchini. vecka 37

Ingredienser v 5. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 5. Köp gärna med fler matvaror! 2 personer 4 dagar

Kallrökt laxpasta med pepparrot och fänkålssallad. vecka 4

familj Hot tuna pasta Buffalo drumsticks med coleslaw Texas chili med tortillachips Enkelt, gott och snabbt på bordet nu med vännerna Lollo & Bernie

7 middagsförslag familjer med barn i åldern 1-6 år

3 dagar. Ingredienser v 37. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 37. Köp gärna med fler matvaror!

Pigg utan kaffe? Grönsaker till maten

3 DAGAR VECKA 11 VECKANS MENY

ÄKTA MATGLÄDJE PREMIUM- KASSEN

Kycklingburgare. Vecka 5

VÅRA GRÖNA HÄLSOBOMBER

Vecka 25. Prickiga fisknuggets. Ugnsbakade bönor med crème fraiche. Tagliatelle med crème fraiche, tomatsås och salami. Kinesisk färspanna

VECKANS MENY. 4 pers. Vecka 50. Måltid 1 Chili med tortillachips. Måltid 2 Laxbiffar med strips och tomater

3 DAGAR VECKA 25 VECKANS MENY. Hej! Vi har en härlig midsommarvecka

Ingredienser v 29. Recept. Hej! Veckans meny: Bra att ha hemma v 29. Vegetarisk Matkasse. Allergenförteckning!

Transkript:

TEMA MED FRUKT & GRÖNT LÄTTLÄST

TEMA 1 Frukt och grönsaks-smoothies Smothie Recept Jordgubbs-smothie Ingredienser 3 bananer 1 lit lättyoghurt naturell 200 frysta jordgubbar 2 havregryn Gör så här Tvätta händerna. Skala och skiva 3 bananer. Lägg bananerna i en stor skål. Lägg 200 gr frysta jordgubbar i skålen. Häll i 2 msk havregryn i skålen. Häll i 1 lit yoghurt i skålen. Passera allt med en stavmixer.

Häll över i glas. Städa och diska i köket. Nu kan du provsmaka. Recept Tropisk mango-smoothie Ingredienser Saft av 4 apelsiner 500 fryst mango 1,5 riven kokos 130 babyspenat Gör så här Tvätta händerna. Dela 4 apelsiner på mitten. Pressa saften ur 4 apelsiner och häll i en stor skål. Lägg i den frysta mangon i skålen. Lägg i 1,5 dl riven kokos i skålen. Lägg i 130 gr spenat i skålen. Mixa allt till en slät smoothie med hjälp av en stavmixer.

Häll över i glas. Städa och diska i köket. Nu kan du provsmaka. Prata om Vad tyckte du om smoothies? Vilken var godast? Vilka andra frukter och bär kan man ha i smothies? Vid vilka måltider kan det vara bra att dricka smoothies? Det är bra för kroppen att äta grönsaker, frukt och bär. Grönsaker, frukt och bär innehåller mycket vitaminer och mineraler. Leta efter nyckelhålet på matförpackningen, det betyder att maten är bra för kroppen.

TEMA 2 Provsmaka 5 olika frukter och grönsaker som är gröna Broccoli Paprika Kiwi Sockerärta Päron Ingredienser 1 broccoli 1 paprika 4 kiwi 100 sockerärtor 2 gröna päron Gör så här Tvätta händerna. Skölj frukt och grönsaker. Lägg sockerärtorna i en skål. Dela den andra frukten och grönsakerna i mindre smakbitar. Lägg grönsaker och frukt i skålarna.

Städa och diska i köket. Nu kan du provsmaka. Använd smaklistan. TEMA 2 Smaklista Titta Lukta Känna Smaka Gott Mindre gott Broccoli Paprika Kiwi Sockerärtor Päron

Prata om Hur kan man använda dessa frukter och grönsaker? I vilka maträtter kan man använda dessa grönsaker? Det är bra att äta minst 5 frukter och grönsaker varje dag. Då är chansen större att man håller sig frisk.

TEMA 3 Recept Grönsaker med dipp sås Blomkål Morot Gurka Paprika Gräddfil Inredienser 1 blomkål 2 morötter 2 gurka 2 röda paprikor 5 gräddfil 2 tacokrydda 2 vitlöks-klyftor 1 salt Gör så här Tvätta händerna. Skölj alla grönsakerna.

Skala morötterna. Skär grönsakerna i stavar. Dela blomkålshuvudet i mindre bitar. Lägg alla grönsaker i skålarna. Dela upp gräddfilen i 2 st. skålar 2,5 dl gräddfil i varje skål. I den ena skålen blandar du i 2 msk tacokrydda. I den andra skålen pressar du i 2 stycken vitlöks-klyftor och blanda i 1 krm salt. Städa och diska i köket. Dippa grönsakerna i de 2 olika såserna. Nu kan du provsmaka. Prata om Vilken dipp sås passar bäst till blomkålen? Kan det här vara ett bra alternativ som snacks till helgen? Vilka andra grönsaker kan vara goda att dippa? Kan man dippa någon frukt också? Hjärtat mår bra av att äta mycket grönsaker och frukt. Det är bra att äta frukt och grönsaker med olika färger.

TEMA 4 Provsmaka 5 olika frukter och grönsaker som är gula Banan Ananas Citron Majs Äpple Ingredienser 2 bananer 1 ananas 1 citron 1 burk med majs 2 gula äpplen Gör så här Tvätta händerna. Skölj äpplena och citronen. Skala ananasen och skär i mindre smakbitar och lägg i en skål. Skiva citronen och lägg i en skål.

Öppna majsburken och häll av vattnet i burken och lägg majsen i en skål. Skär 2 äpplen i mindre bitar och lägg i en skål. Skala 2 bananer och skär i mindre smakbitar och lägg i en skål. Städa och diska i köket. Nu kan du provsmaka, använd smaklistan. TEMA 4 Smaklista Titta Lukta Känna Smaka Gott Mindre gott Banan Ananas Citron Majs Äpple

Prata om Hur kan man använda dessa frukter och grönsaker? I vilka maträtter kan dessa frukter eller grönsaker ingå i? Förvara frukt och grönsaker rätt, så håller de längre, och köp så mycket som du hinner äta upp. Man kan frysa in frukt och bär för att sedan använda i smoothies.

TEMA 5 Recept Frukt och bärspett Ingredienser 1 jordgubbar 1 blåbär 6 clementiner 2 gröna äpplen 1 honungsmelon 6-8 träspett Gör så här Tvätta händerna. Skölj frukterna och bären. Skala 6 clementiner och dela i mindre bitar och lägg i en skål. Lägg jordgubbar i en skål.

Lägg blåbär i en skål. Skär äpplena i mindre bitar och lägg i en skål. Skär bort skalet från melonen och ta bort kärnorna. Skär sedan i mindre bitar och lägg i en skål. Städa och diska i köket. Ta ett träspett och trä frukten på träspettet. Nu kan du provsmaka. Prata om Vilka andra frukter skulle man kunna använda till ett fruktspett? När säljs det mest svenska äpplen och päron i affären? Hur kan man göra för att kunna äta jordgubbar, hallon och blåbär även på vintern? Frysta grönsaker och bär är bra att ha hemma, det är både billigt och nyttigt.

TEMA 6 Provsmaka 5 olika frukter, bär och grönsaker som är röda Jordgubbe Melon Paprika Äpple Tomat Ingredienser 1 färska jordgubbar 1 vattenmelon 1 röd paprika 1 rött äpple 2 tomater Gör så här Tvätta händerna. Skölj frukt och grönsaker. Dela frukten och grönsakerna i mindre smakbitar. Lägg varje grönsak och frukt i olika skålar. Städa och diska i köket.

Nu kan du provsmaka. Använd smaklistan. TEMA 6 Smaklista Titta Lukta Känna Smaka Gott Mindre gott Jordgubbe Melon Paprika Äpple Tomat

Prata om Hur kan man använda dessa frukter och grönsaker? I vilka maträtter kan dessa frukter och grönsaker ingå? Frukt och grönsaker är det som slängs mest i våra hem, varför tror du att det är så? Det är bra att äta en frukt på mellanmålet och grönsaker till maten.

TEMA 7 Recept Guacamole med nacho-chips Avokado Vitlök Lime Chili Ingredienser 2 avokado 2 vitlöks-klyftor 1 lime 1/4 röd chili 2 lätt crème fraiche 2 salt 1 påse nacho-chips Gör så här Tvätta händerna. Dela på avokadon, ta bort kärnan. Gröp ur köttet i avokadon och lägg det i en skål.

Ta bort skalet från vitlöksklyftorna och pressa den och lägg det i skålen. Skär av ¼ av chilin och hacka fint och lägg i skålen. Dela lime och pressa ur saften och häll över i skålen. Lägg i 2 dl crème fraiche i skålen och tillsätt 2 krm salt. Har ni stavmixer så mixa allt till en jämn sås, annars kan ni mosa med hjälp av en gaffel. Häll upp nacho-chipsen i en stor skål. Städa och diska i köket. Dippa nachochipsen i guacamolen. Nu kan du provsmaka. Prata om När kan man annars använda den här såsen, till vilka maträtter? Kan man göra fler såser av grönsaker eller bönor, i så fall vilka? Kan det här vara ett bra alternativ som snacks till helgen? Vad har du tyckt om tematräffarna med frukt och grönt? Skulle du vilja göra det här igen?

FRUKT OCH GRÖNSAKS-LISTA Ta hjälp av den här frukt- och grönsaks-listan när du handlar. Den visar när på året det är bäst att köpa olika frukter och grönsaker: Bra att köpa på Vintern Vitkål Lök Broccoli Paprika Morot Apelsin Äpple Kiwi

Bra att köpa på våren Blomkål Citron Sparris Rädisa Broccoli Sallad Morot Persika Äpple Bra att köpa på sommaren Rädisa Gurka Sallad Broccoli Sockerärta Blomkål Tomat Paprika Majs Lök Sparris Morot Hallon Jordgubbe Melon Körsbär Plommon Päron

Bra att köpa på hösten Svamp Broccoli Spenat Morot Blomkål Gurka Lök Plommon Päron Kiwi Äpple Apelsin

Tema frukt och grönt är gjort av Marianne Trulsson, Verksamhetsutvecklare på Sociala omsorgsförvaltningen, Borås stad 2017-08-18 Bildkälla: Bildstod.se dartgbg.org/licenser, bild på fem om dagen har vi fått låna av Landstinget Västernorrland, Folktandvårdens kansli. Fakta är hämtat från livsmedelsverket, slv.se Tack till alla på Fagottgatans gruppboende som testade materialet och kom med bra synpunker innan det blev klart!