Digital Ljudredigering vt2015 Digital ljudredigering vt2015 Results of survey Startade: den 6 maj 2015 Avslutad: den 20 maj 2015 Svarsfrekvens: 39% ( 19 / 49 ) Elektroniskt utvärderingssystem
Digital Ljudredigering vt2015 Eftersom detta är första gången som momentet ges, så är det extra intressant att få era kommentarer så att vi kan använda dem för fortsatt kursutveckling. Kurs/grupp-frågor: 1. Hur bedömer du som helhet kursens kvalitet? (1 anger lägsta betyg och 5 anger högsta betyg) 18 svar, medelvärde = 3,22 1 2 3 4 5 44 % (8) Lite kort kurs samt att det behövs bättre dokumentation till workshops. Dock logisk placerad kurs inom utbildningen. Bra att även ljuddesign tas upp i utbildningen. 2. Hur många timmar per vecka (schemalagd undervisning samt arbete på egen hand eller tillsammans med studiekamrater) har du i genomsnitt ägnat åt dina studier? (ungefär...tim/vecka) 25 15timmar-20timmar 18 7 12 18 15 15 20 Alldelles för lite... timmar / vecka 3. Hur bedömer du som helhet det bemötande du fått som student under kursens gång? (1 anger lägsta betyg och 5 anger högsta betyg) 18 svar, medelvärde = 4,17 1 2 3 4 5 Inga kommentarer 33 % (6) 4. Hur bidrog momentets planering och 50 % (9) genomförande (kursuppläggning, d.v.s. antal, innehåll samt ordning på föreläsningar, handledningsträffar och gästföreläsningar) till att uppfylla dess förväntade studieresultat? det kändes som att alla workshops låg i början och sen var det bara att köra, jag tror det hade varit bättre om ni hade placerat ut workshops över hela utbildningen svårt att följa workshopens innehåll då dokumentet inte berättade stegvis. Svårt att hänga med på föreläsning i datalapp då man inte ser tavlan från alla dataplatser. Saknade en en mer specifik föreläsning angående etiska och samhälls aspekter kopplade till ljud design. Workshoparna hade bra upplägg och innehåll i avseende till användandet av hård- och mjukvara. Bra helt ok De följde en röd tråd och kändes relevanta till uppgifterna. (längre ner) Tycker att det var bra upplägg. Speciellt att man spritt ut handledningsträffar och lagt dem vid passande tider. Lite fler workshops skulle kunna vara bra. Jag tycker det var väldigt bra att alla uppgifter släpptes på en gång så att man visste vad man hade att vänta sig. Innehållet på självaste "ljud-föreläsningarna" minns jag inte utan jag lärde mig det jag tar med mig på workshopsen, för jag lär mig bäst när jag får testa själv. Bra handledningar! Jag vet ju inte vilka de förväntade studieresultaten var, men bra svarar jag nog på frågan iaf. Kan inte riktigt uttala mig i sammanhanget men det kändes som om upplägget var bra. bra blandning utav workshops och föreläsningar, tycker även att det var lagomt många. 5. Värdera kurslitteraturen (innehåll, användbarhet, relevans, sammansättning m.m.) med avseende på hur väl den bidrog till att uppfylla momentets förväntade
18 svar, medelvärde = 3,33 28 % (5) 56 % (10) 28 % (5) 6. Värdera examinationerna som helhet (innehåll, utformning, relevans m.m.) med avseende på hur de 18 svar, medelvärde = 3,44 28 % (5) 56 % (10) Uppgifterna när vi skulle ljudsätta samt göra en podcast känndes mer relevant för kursen. I helhet bra uppgifter, men jag skulle vilja att ni bytte ut någon till en annan då vi får olika klipp och sedan skall vi "fixa" dom, t.ex. ett klipp med högt brus då vi måste visa att vi kan göra brusreduceringar. 7. Värdera examinationsuppgift 1 (innehåll, 18 svar, medelvärde = 4,28 Ljudberättande. två egna digitala medier. Bra uppgift med sämre seminarium, då alla grupper sitter i samma rum och pratar i mun på varandra och ljudet hörs inte... Dessutom vad kraven på uppgiften inte självklara så många fick göra om. Bra eftersom man fick träna på att allt från pre- till postproduktion. Hade dock heldre gjort något annat än en podcast. 9. Värdera examinationsuppgift 3 (innehåll, 18 svar, medelvärde = 2,61 17 % (3) Gruppuppgift - man lär sig mycket av varandra, man får känna på utrustningen, man får träffa andra människor och man förstår ur man bygger upp en produktion. Mer sånt så skulle man bli en expert! Väldigt irriterande då beskrivningen inte var nog bra. Då de flesta i klassen måste göra om så känns det rätt surt då vi alla 17 % (3) tydligen tolkat den likadant. 44 % (8) oorganiserad redovisning. dokumentationens krav var felaktiga. Inga kommentarer 8. Värdera examinationsuppgift 2 (innehåll, 18 svar, medelvärde = 3,89 Lite svårt att förstå syftet. Inte så klar beskrivning av uppgiften. Skulle ha kunnat vara mer text som krävdes för G, så får man större utrymme att göra analys av ljudberättande. Lite förvirrande att bägge klippen måste vara utifrån ett samhälleligt perspektiv, kan inte alla ljud klipp vara inspirerande ur andra synvinklar? 10. Värdera examinationsuppgift 4 (innehåll,
18 svar, medelvärde = 3,28 Allt har varit intressant och roligt. Jag gillade Det mesta som hade med ljudredigering för det var väldigt lärorikt, samt var uppgiften att göra en podcast 56 % (10) riktigt bra för det ledde till att man fick praktiskt lära sig hur hela processen gick till. Workshoparna och uppgift 2 gjorde den ej VG - gjorde inte uppgiften. tycker mer om upplägget då en uppgift kan få betyget VG istället för att man ska göra en extra uppgift.. Denna gjorde jag inte. Bra att den var fri och att vi fick välja fritt om vilken produktion vi ville arbeta utifrån 11. Värdera den utrustning som du har använt på kursen (tillgång, kvalitet, relevans m.m.) med avseende på hur den bidragit till uppfyllandet av momentets förväntade 18 svar, medelvärde = 4,28 Podcasten var riktigt rolig att göra. Hade dock varit hundra gånger roligare om man fick välja grupper själv för då hade det blivit mycket mer naturligt att prata om man var i grupp med sådana man kände sen innan. workshopen Mycket eget ansvar. Workshops var väldigt roliga och givande, Att lära sig jobba med Audition och spela in ljud. Även att lära sig analysera ljud i olika medieproduktioner (framför allt film) Bra upplägg! Relevanta inlämningsuppgifter och bra fokus på att skapa egna produktioner. Bra, informativa och relevanta föreläsningar. Trots att den var kort lärde man sig en del. I workshop-väg var det bra när vi fick klippa ljud och prova på saker själva. 50 % (9) Det var en rolig kurs som jag lärde mig mycket om ljud och hur man ska hantera det i postproduktion. hade nog varit bra om ni haft 6 röde mikrofoner istället för 4 Bra att vi fick tillgång till en upprigad "studio" men dock var genomgången inte nog tydlig så vi förstod inte hur man skulle koppla upp micen med högtalarna och audition programmet. låt studenterna testa att koppla samman allt och ställ in rätt intställningar. All utrustning var bra för utom att den uppriggade studion i 382 där kraschade Adobe audition krachade hela tiden! Hade gärna haft fler övningar där man själv fick prova på att sätta upp och prova utrustningen Ok utrustning, inte den bästa. Men det var synd att så många skulle låna utrustning samtidigt att det blev ont om tid för grupparbetet Jag föredrar Logic Pro istället för Adobe Audition men Audition har fungerat lysande för det mesta! Som vi vet så var det lite knepigt eftersom vi var två klasser (dubbelt så många elever) men utrustningen var utav högkvalitet och det var roligt att använda dem, 12. Vad har varit bra under kursen? Workshop, kursliteraturen Lärarna Uppgift 1 var en riktigt rolig utmaning. Det roligaste med den var det kreativa skapandet. Något av det roligaste man kan göra är att ljudlägga klipp ur filmer. Intressanta workshops och att vi verkligen fick prova på att testa professionell utrustning. 13. Vad har inte varit bra med kursen och hur skulle detta behöva förändras? föreläsningarna var ibland bara pladder och siffror som ingen förstod eller spelade någon roll i de examinationer som vi skulle göra. planera mer relevanta föreläsningar de ovan nämnda Första är att det är inte jätte bra att lämna in den tredje uppgiften först. det var bara lite förvirrande. För det andra ogillar jag personligen starkt uppgiften gällande Ljudanalys då jag tyckte att förklaringen till uppgiften var lite för oklar och att hjälpen man fick när man fråga var inte allt för hjälpsam då båda lärarna gav olika svar. Jag anser dock att uppgiften är bra i så sätt att den ger en bra uppfattning vad för makt ljud har och hur den kan förändra en scens känsla. De inledande föreläsningarna om de mer tekniska
aspekterna. De olika uppgifterna tenderade även vara ganska tvetydiga och speciellt uppgift 3 var svår att relatera till kurslitteraturen. Att det finns lite lite utrustning att låna. redovisningarna och inledningskursen. var ganska rörigt. Tydligare direktiv från ansvariga lärar, det var tillfälle då en lärare sa en sak medan den andra sa något helt annat. Från början kändes teorin väldigt svår att förstå och ta in. Uppgift tre var det många som missuppfattade, även väldigt svårt att höra ljudet på seminariumet när det är så många i klassrummet. Tredje uppgiften hade otydliga instruktioner och det kändes inte heller som att uppgiften var jätterelevant baserat på vad vi pratat mest om heller. Uppgiften var centrerad kring något som inte hade stor vikt vid föreläsningarna och det dessutom inte stod i princip nånting om i kurslitteraturen vilket gör det svårt att veta vad som är viktigt och vad man skulle skriva och få med. Bättre om man får mer information om det. Kändes även osäkert hur man skulle lägga upp och skriva PMet då detta inte är nånting som ettorna gått igenom alls. Hade gärna haft mer schemalagd undervisning, både teori och workshops för att verkligen lära sig mer bakomliggande grejer för att undvika situationer som "så här fungerar just den här grejen så jag vet att jag ska trycka där men jag vet egentligen inte vad det innebär att jag gör det" Beskrivningen på uppg. 3! Tydliggöra syftet med uppgiften. Bättre beskrivna tillvägagångssätt i workshopen, så kan man gå tillbaka till dessa och använda dem till inlämningarna. Jag upplevde det som att man var tvungen att komma ihåg själv allt man lärde sig under workshopen, vilket kan vara svårt. Kursen skulle också kunna vara längre. Mycket som togs upp på föreläsningar kändes inte relevant för någon examination. Skulle även vilja ha workshops med nedskrivna instruktioner steg för steg så man kan hålla på mer själv och återgå till detta när man arbetar med något annat projekt. Jag tycker att seminariet var dåligt eftersom alla hann inte genomföra och det var en hög ljudnivå när alla satt med sina redovisningar. Det kändes inte så planerat. Det hade också varit intressant att lära sig mer om ljudkvalité. Antingen göra den längre så att typ 3 veckor är teori och 5 veckor är producerande av mer och högre kvalitétskrav på de produktioner vi lämnar in. Jag skulle gärna få lära mig om olika program där man kan göra egna ljud. Typ absynth där man kan laborera sig fram till nya spännande ljud samt tips om vilka ljudbibliotek som finns som är vanliga/prisvärda och bra. Mitt intryck av kursen är att man läst mer om ljud och hur det KAN användas istället för att lära sig redigera ljud och det är intressant med tanke på att kursen heter digital ljudredigering och inte typ "läran om ljudberättande". En uppgift vore att göra en analys som VG uppgiften nunber en göra, sen att man ska använda den sortens kunskap till att själv göra kanske en remake av det för att se hur nära man kan komma originalet. Tydligare info om det skall vara t.ex. något om samhälleliga aspekter och isånnafall visa mer exempel och inte bara propaganda. 14. Hur har lärarnas insatser bidragit till att uppfylla momentets förväntade studieresultat? Det känns som att lärarna har varit ganska vaga och luddiga och även om man bett om hjälp så har man inte förstått mycket mer efter åt. bra Ja det har det, enda undantaget nämns ovan. De var tillgängliga och kunde snabbt svarade på frågor och funderingar Bra duktiga lärare Hyfsat bra frånsett vissa missar med kommunikation. Jodå det har fungerat bra. Bra tillgänglighet och det kändes tryggt och säkert att dom hade jättebra kunskaper i ämnet. Gillade dock inte upplägget med första föreläsningen för där bombades vi med information som jag tycker verkade intressant och ville lära mig om men inte hade någon aning om vad det betydde och kunde inte ta in allt som sades då man inte visste vad hälften av begreppen betydde. Hjälpsamma! Lärarinsatsen var mycket bra. Ni har varit väldigt bra! Troligtvis Vi har haft möjlighet att kontakta er lärare och jag anser att vi har fått tillräckligt med hjälp 15. Tycker du att du under momentets gång har utvecklats på andra sätt än att du tillskansat dig mer kunskaper i det ämne momentet behandlat? (kritiskt tänkande, kreativitet, uttrycksförmåga, etc.) Man har definitivt börjat lyssna mer på sin omgivning, på filmer och sådär. kan hantera utrustningen bättre och även redigering. Jag anser att jag har lärt mig lite även om mycket vi gjort har jag gjort tidigare. Nja Jag har blivit mer intresserad för ljudberättande. Tänker ofta hur ljudet kan användas på olika sätt för att höja en stämning i filmer etc.
Ja men hade gärna lärt mig mer om den tekniska biten med ljud och ljudöverföring osv. Fått bättre kunskaper inom ljud som jag även kan använda på fritiden! Förmåga att planera och genomföra projektliknande produktioner som är till hjälp även utanför ljuddesign. Detta är mycket viktigt för oss som läser medieproduktion. Absolut! Inte mer än vanligt tror jag förutom mer om ljud och DB så har jag lärt mig ytterligare ett nytt Adobe program och mer om hur viktigt ljud är för produktioner. 16. Tycker du att denna kurs har ett berättigande inom din utbildning? 18 svar, medelvärde = 1,06 Ja 94 % (17) Nej