Programutvärdering av psykologprogrammen VT15

Relevanta dokument
Sammanställning av kursutvärdering PBL/Case ht 09

Från avdelning till barngrupp fokus på barns utveckling och lärande

Enkätsvar Sommarpraktik Gymnasiet 2016

Arkitekturell systemförvaltning

Enkätsvar Sommarpraktik - Grundskola 2016

Revisionsrapport Hylte kommun. Granskning av samhällsbyggnadsnämndens och tillsynsnämndens styrning och ledning. Iréne Dahl, Ernst & Young

Sommarpraktik - Grundskola 2017

Krav på en projektledare.

Åstorps kommun. Revisionsrapport nr 4/2010. Granskning av kommunens kommunikation med medborgarna

Föreningen Sveriges Habiliteringschefer Rikstäckande nätverk för habiliteringen i Sverige. Grundad 1994

INFORMATIONSFOLDER FRÅN HUMANUS. Nya. Arbetslivsinriktat rehabiliteringsstöd Outplacement

INFORMATIONSFOLDER FRÅN HUMANUS. Nya. Arbetslivsinriktat rehabiliteringsstöd Outplacement

VALLENTUNA KOMMUN Sammanträdesprotokoll 9 (19)

ANALYS AV DITT BETEENDE - DIREKTIV

Revisionsrapport 7/2010. Åstorps kommun. Granskning av intern kontroll

Revisionsrapport 2/2010. Åstorps kommun. Granskning av lönekontorets utbetalningsrutiner

Vurdering for og av læring. Ett allmänt och europeiskt perspektiv

Kommunrevisionen i Åstorp ÅSTORPS KOMMUN GRANSKNING AV SJUKFRÅNVARO. Bengt Sebring Februari 2004 Sida: 1 Ordförande GRANSKNINGSRAPPORT 4/2003

INTRODUKTION. Akut? RING:

Lust och risk. ett spel om sexuell hälsa och riskbeteenden

Kurskatalog 2008 Liber Hermods för en lysande framtid

Referensexemplar. Vi önskar er Lycka till! 1. Välkommen till Frö-Retaget

Delårsrapport

.. ANKOM SODERTALJE KOMMUN ~ \-1:/' -., Dnr... :'.IbY..R.~... ~:.~~~mmunstyrelsen. ~cuildningsnämnden Kommundelsnämnderna

TRAFIKUTREDNING SILBODALSKOLAN. Tillhör detaljplan för Silbodalskolan Årjängs kommun. Upprättad av WSP Samhällsbyggnad,

Offentlig sammanfattning av riskhanteringsplanen (RMP) Saxenda (liraglutide)

Mitt barn skulle aldrig klottra!...eller?

Revisionsrapport Hylte kommun. Granskning av upphandlingar

ICEBREAKERS. Version 1.0 Layout: Kristin Rådesjö Per Wetterstrand

där a och b är koefficienter som är större än noll. Här betecknar i t

Ekosteg. En simulering om energi och klimat

Revisionsrapport Hylte kommun. Granskning av överförmyndarverksamheten

Malmö stad, Gatukontoret, maj 2003 Trafiksäkra skolan är framtaget av Upab i Malmö på uppdrag av och i samarbete med Malmö stad, Gatukontoret.

SAMMANFATTNING INLEDNING Bakgrund Inledning och syfte Tillvägagångssätt Avgränsningar Metod...

Bengt Sebring September 2002 Sida: 1 Ordförande GRANSKNINGSRAPPORT 2/2002

Kulturskolerådets remissyttrande på SOU 2016:69 En inkluderande kulturskola på egen grund

Bengt Sebring OKTOBER 2001 Sida: 1 Ordförande GRANSKNINGSRAPPORT 4/2001

Umeå Universitet Institutionen för fysik Daniel Eriksson/Leif Hassmyr. Bestämning av e/m e

Våra värderingar visar vilka vi är resultat från omröstningen

Utmaningar för vuxenutbildningen ur ett forskningsperspektiv

Del 1 Teoridel utan hjälpmedel

Mjölby Kommun PROTOKOLLSUTDRAG. Personalutskottets arbete information 185 KS/2019:15

Bengt Sebring September 2000 Sida: 1 Ordförande GRANSKNINGSRAPPORT 2/2000

Per Sandström och Mats Wedin

Zebra II. En förstudie om mångfald i medierna. Genomförd av Face Europe, Ragna Wallmark och Arbetsförmedlingen Kultur Media. (More color in media syd)

Verksamhetsförlagd utbildning LP11 VFU-bedömning beskrivning

Handlingsplaner för Arbetsmiljö och Lika Villkor

Aktivitet Beskrivning Ansvarig Startdatum Slutdatum 1. Adminstration. Bokföringsfirma. Vattenråd

Yrkes-SM. tur och retur. E n l ä r a r h a n d l e d n i n g k r i n g Y r k e s - S M

Integrerade ledningssystem artikelsamling

Isle.::4.;Z...,Z*..#...Z,5:..

Tanken och handlingen. ett spel om sexuell hälsa och ordassociationer

Zebra II. En förstudie om mångfald i medierna. Genomförd av Face Europe, Ragna Wallmark och Arbetsförmedlingen Kultur Media. (More color in media syd)

Verksamhetsberättelse

KLIMATSMARTA LUNCHER MED PANERAD FISK

Inledare. I slutet av november stod SKI som värd för ett nationellt forskningsseminarium

Kristianstads. kommun. uuj.de- Justerare: Jan-Ake Wendel PROTOKOLL. KRF Kommunala Rådet för Funktionsnedsatta. Kommunala rådet för funktionsnedsatta

Arbetsmarknad - marknadsformer. Förra gången. Svensk arbetsmarknad. Arbetsutbudets komponenter

NYTT STUDENT. från Växjöbostäder. Nu öppnar vi portarna på Vallen, kom och titta, sidan 3. Så här håller du värmen, sidan 4.

om de är minst 8 år gamla

Handlingsplaner för Arbetsmiljö och Lika Villkor

Skiften: Specialnummer: Intervjuer med alla nya talespersoner

Verksamhetsplan för Sveriges läkarförbund Strategi2020

Kommunrevisionen i Åstorp ÅSTORPS KOMMUN GRANSKNING AV BARN I BEHOV AV SÄRSKILT STÖD

KOMPATIBILITET! Den här mottagaren fungerar med alla självlärande Nexa-sändare inklusive Nexa Gateway.!

Modersmål - på skoj eller på riktigt

Kallelse Föredragningslista Barn och utbildningsnämnden

Elementær diskret matematikk, MA0301, våren 2011

Dessa projekt har fotboll som en aktivitet:

del av Innerstaden 2:34 m.fl.

Ett sekel av samarbete

Räkneövningar populationsstruktur, inavel, effektiv populationsstorlek, pedigree-analys - med svar

Ansgars fritidshem. Vi försöker vara. Västerås bästa fritidshem

GRANSKNING AV STYRNINGEN OCH KOMMUNLEDNINGSKONTORET

KLIMATSMARTA & LÖNSAMMA LUNCHER

Tentamen TMV210 Inledande Diskret Matematik, D1/DI2

Gefle IF Friidrott. Rehab

Föreläsning 1. Metall: joner + gas av klassiska elektroner =1/ ! E = J U = RI = A L R E = J = I/A. 1 2 mv2 th = 3 2 kt. Likafördelningslagen:

Bilaga 1 Kravspecifikation

Malmö stad, Gatukontoret, maj 2003 Trafiksäkra skolan är framtaget av Upab i Malmö på uppdrag av och i samarbete med Malmö stad, Gatukontoret.

DEMONSTRATION TRANSFORMATORN I. Magnetisering med elström Magnetfältet kring en spole Kraftverkan mellan spolar Bränna spik Jacobs stege

Hälsosammare levnadsvanor. Hälsosammare levnadsvanor. Hälsosammare levnadsvanor. Hälsosammare levnadsvanor. Hälsosammare levnadsvanor

energibyggare EnergiTing Sydost Co-funded by the Intelligent Energy Europe Programme of the European Union

Kort omvärldsanalys och kartläggning av hur universitet i Europa hanterar forskningsdata och open access

Vad påverkar investerare att välja hållbara investeringar? e

järreds örsamii g Församii gsn t *" Vinter 2015

247 Hemsjukvårdsinsats för boende i annan kommun

Tentamen 1 i Matematik 1, HF sep 2017, kl. 9:00-13:00

4.1 Förskjutning Töjning

Ideologiska skiljelinjer

Laboration 1a: En Trie-modul

LINJÄRA DIFFERENTIALEKVATIONER AV FÖRSTA ORDNINGEN

S E D K N O F I AVM 960 AVM 961 AVM

Dessa projekt har fotboll som en aktivitet:

Vid tentamen måste varje student legitimera sig (fotolegitimation). Om så inte sker kommer skrivningen inte att rättas.

5~ Atomer, joner och kemiska reaktioner

ENTREPRENÖRSLÖSNINGAR INOM VÅRD, SKOLA OCH OMSORG

Slumpjusterat nyckeltal för noggrannhet vid timmerklassningen

Anmärkning1. L Hospitals regel gäller även för ensidiga gränsvärden och dessutom om

Med alla härliga upplevelser från förra året i

Transkript:

Programutvärring av psykologprogrammn VT Antal ltagar i nkätn: Antal rhållna nkätsvar: 6 Jag har sturat vid följan program Antal svar på frågan: 6 ( Psykologprogrammt 6,9 ( Psykologprogrammt md inriktning mot idrott 6, Ålr Antal svar på frågan: Jag är: ( - år ( - 9 år 6 ( - år ( - 9 år ( - år (6-9 år ( - Kunskap och förståls Antal svar på frågan: ( Visa kunskap om områts vtnskapliga grund och insikt i aktullt forsknings- och utvcklingsarbt samt kunskap om sambant mllan vtnskap och bprövad rfarnht och sambants btyls för yrksutövningn nt gra d t V t

( Visa fördjupad kunskap om psykologiska mtor för utrdning och åtgärd avsn indivir, gruppr och organisationr. 6 ( Vsa fördjupad kunskap och förståls för samhälls- och familjförhålland n som påvrkar olika gruppr och indivir, såväl barn som kvinnor och män, och visa kunskap om rlvanta författningar 6 Värringsförmåga och förhållningssätt Antal svar på frågan: ( Visa förmåga att fortlöpan utvckla självkänndom och mpatisk förmåga ( Visa fördjupad förmåga att md hlhtssyn på människan göra åtgärdsbdömningar utifrån rlvanta vtnskapliga, samhällliga och tiska aspktr md särskilt baktan av mänskliga rättightrna. ( Visa förmåga att intifira tiska aspktr på gt forsknings- och utvcklingsarbt ( Visa förmåga till tt profssionllt förhållningssätt gntmot klintr och ras närstån ( Visa förmåga att intifira sitt bhov av yttrligar kunskap och att nt, Vt t

fortlöpan utvckla sin komptns Färdight och förmåga Antal svar på frågan: ( Visa fördjupad förmåga att bdriva psykologisk bhandling ( Visa förmåga att unr handldning bdriva psykotrapi ( Visa fördjupad förmåga att självständigt planra, lda och gnomföra förbyggan arbt samt utvcklings- och förändringsarbt md inriktning på indivir, gruppr, organisationr och miljör ( Visa fördjupad förmåga att på vtnskaplig grund kritiskt utvärra och utvckla bhandlingsarbt och åtgärdsprogram inom vrksamhtsområ t ( Visa förmåga till lagarbt och samvrkan md andra yrksgruppr (6 Visa förmåga att för brörda partr muntligt och skriftligt rdogöra för utrdning, åtgärd och rsultat samt i nlight md rlvanta författningar dokumntra ssa nt 6 gra d 9 t V t

( Visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bdöma och använda rlvant information samt att diskutra nya fakta, förtlsr och frågställningar md olika gruppr och därmd bidra till utvckling av yrkt och vrksamhtn 6 9 Lokala mål Antal svar på frågan: ( Visa förmåga att anlägga intrsktionlla prspktiv (inbgripan xmplvis gnus, tnisk tillhöright, och sxull läggning på sina studir och på psykologisk yrksvrksamh t ( Visa på kunskapr och färdightr för n komptns som fastställs i två första fasrna i läroplann för EuroPsy ( Visa förmåga att kommunicra på nglska inom programmts huvudområ nt, gra t d 9 Vt, Utbildningns gnomföran Antal svar på frågan: Jag tyckr att:

( utbildningns struktur (kursordning mm gnrllt fungrat bra ( balansn mllan unrvisningsfor mr varit bra ( administrationn av programmt och ingån kursr fungrat bra ( gnrllt blivit väl bmött av Umå univrsitt unr programmt nt 6 6, 6 gra d t V t Examinationr Antal svar på frågan: Jag tyckr att: ( Examination r unr programmt gnrllt varit rättvisa ( Examination r unr programmt gnrllt varit rlvanta ( Stuntr xaminras i tillräckligt stor utsträckning unr programmt nt d gra d 9 t V t Gnrlla färdightr Antal svar på frågan: Programmt har bidragit till att utvckla mina färdightr inom:

( Att bmöta ( Att samtala nt ( Att skriva ( Att prsntr a ( Att bdöma (6 Att samarbt a ( Att rflktra ( Att lda (9 Att påvrka d,,, t V t 6 Progrssion Antal svar på frågan: Dt har funnits progrssion inom programmt i följan områn: nt all s ( Ämnskunskapr ( Färdightsträning ( Profssionsutvckli ng ( Vtnskapligt förhållningssätt/m tod, 9 gra d Vt t Övrigt att tillägga: Antal svar på frågan: 6

Dåliga altrnativ i tta formulär då nt alla och är för långt ifrån varandra. Ha väldigt ofta vlat svara att X förkommit mn att t fortfaran förkommit allls för lit för att anss vara tillfrdställan. Md förhoppning om att nya psykologprogrammt blir bättr: Saknar framförallt mr praktiskt arbt. Exmplvis mr cas-arbt för att faktiskt känna att vi kan tillämpa all tori vi lär oss. Ang frågor om bdömning och bhandling har t var n väldigt litn l av programmt där vi fått träna på att att göra bå bdömning/utrdning och ftrföljan bhandlingsplan. Övrlag känns, poäng nuropsykiatrisk utrdning som allls för lit då t är n så stor l av arbtt ftr univrsittt. Dssutom har jag saknat utbildning i utrdning kring t som int räknas in unr nuropsykiatri. Till sist (som ni rdan fått höra av många; lägg in något kort om utrdning innan praktikn Om int annat för att vi stuntr ska få ut så t som möjligt av n tin iställt för att ägna flra av våra vckor åt att läsa in tst. För mig blir tt tt stort glapp mllan att svara på "int " och "tillfrdsställan" mång många av min tillfrdsställansvar innhållr snarar att jag upplvr m som lvis tillfrdställan.. Konstig skala, känns udda och skvt viktat att hoppa från "int " till "tillfrdställan" för att sdan gå till "i ". Vad hän md "till viss l" llr tt annat skalstg mllan int och tillfrdställan?. Jag har ingn aning om vad EuroPsy är llr att vi ha något mål inom programmt som brör något som htr så.. Unrvisningn har sktt gnom förläsningar i 9 av falln. Dt är ingn balans i unrvisningsformr.. Administrationn har ofta tillt ofta fallrat då t vid varj ny kurs vrkar komma som n övrraskning att vi var 6 prsonr och int som n normalstor klass. nt ok. Dt gick ut övr littratur, lokalbokning, lärartid, xaminationr, grupparbtn, handldar tc tc. 6. Examninationrna har till största ln varit saltstntor Enligt mig är t tt ganska orlvant sätt att xaminra,. Vi har int fått/kunnat samvrka md andra yrksgruppr övr huvud tagt.. Ta mina "tillfrdställan" md n nypa salt. vissa fall har jag tyckt där för att t int fanns något "till viss l" vilkt ha varit mr korrkt. Dt är långt från så ofta som jag svarat tillfrdställan som t varit tillfrdställan. Jag saknar tt svarsaltrnativ mllan "int " och "tillfrdsställan". SOm att välja mllan skit och tr typr av "bra". Kryssa därför i "vt " då jag int tyckt svarsaltrnativn stäm. förstår progrssionsfrågorna. Frågorna blir lit missvisan. Mn övrlag så har utlärant för att förstå n vtnskapliga mton varit bristan. Många klasskompisar har int ns bgripit statistikns grunr xmplvis. Ålr: Antal svar på frågan: 6 Jag är: ( - år ( - 9 år 66, ( - år 6, ( - 9 år 6, ( - år (6-9 år ( - Kunskap och förståls Antal svar på frågan: 6

( Visa kunskap om områts vtnskapliga grund och insikt i aktullt forsknings- och utvcklingsarb t samt kunskap om sambant mllan vtnskap och bprövad rfarnht och sambants btyls för yrksutövning n ( Visa fördjupad kunskap om psykologiska mtor för utrdning och åtgärd avsn indivir, gruppr och organisationr. ( Vsa fördjupad kunskap och förståls för samhälls- och familjförhållan n som påvrkar olika gruppr och indivir, såväl barn som kvinnor och män, och visa kunskap om rlvanta författningar nt 6,,, 6, t Vt 6, 6, 6, Värringsförmåga och förhållningssätt Antal svar på frågan: 6

( Visa förmåga att fortlöpan utvckla självkänndom och mpatisk förmåga ( Visa fördjupad förmåga att md hlhtssyn på människan göra åtgärdsbdömnin gar utifrån rlvanta vtnskapliga, samhällliga och tiska aspktr md särskilt baktan av mänskliga rättightrna. ( Visa förmåga att intifira tiska aspktr på gt forsknings- och utvcklingsarbt ( Visa förmåga till tt profssionllt förhållningssätt gntmot klintr och ras närstån ( Visa förmåga att intifira sitt bhov av yttrligar kunskap och att fortlöpan utvckla sin komptns nt 6, Tillfrdställa n, 6,,, 6, 66, 6, t 6, 66, 6, Vt 6, Programmt har gtt mig förmåga uvckla följan färdightr: Antal svar på frågan: 6 För psykologprogrammts md inriktning mot idrott ( Visa särskild förmåga att tillämpa sina kunskap r och mtor nt, d 66, gra d t V t 9

inom områn a idrott, friskvård och hälsa Färdight och förmåga Antal svar på frågan: 6 ( Visa fördjupad förmåga att bdriva psykologisk bhandling ( Visa förmåga att unr handldning bdriva psykotrapi ( Visa fördjupad förmåga att självständigt planra, lda och gnomföra förbyggan arbt samt utvcklings- och förändringsarbt md inriktning på indivir, gruppr, organisationr och miljör ( Visa fördjupad förmåga att på vtnskaplig grund kritiskt utvärra och utvckla bhandlingsarbt och åtgärdsprogram inom vrksamhtsomr åt ( Visa förmåga till lagarbt och samvrkan md andra yrksgruppr (6 Visa förmåga att för brörda partr muntligt och skriftligt rdogöra för utrdning, åtgärd och rsultat samt i nt 6,, 6, Tillfrdställa n 66, 66, t 6, 6,, 6, 6, 6, 6,, 6, 6, Vt 6, 6, 6,

nlight md rlvanta författningar dokumntra ssa ( Visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bdöma och använda rlvant information samt att diskutra nya fakta, förtlsr och frågställningar md olika gruppr och därmd bidra till utvckling av yrkt och vrksamhtn,,, Lokala mål Antal svar på frågan: 6 ( Visa förmåga att anlägga intrsktionll a prspktiv (inbgripan xmplvis gnus, tnisk tillhöright, och sxull läggning på sina studir och på psykologisk yrksvrksam ht ( Visa på kunskapr och färdightr för n komptns som fastställs i två första fasrna i läroplann för EuroPsy ( Visa förmåga att kommunicra på nglska inom programmts huvudområ nt 6, 6,,, 6, t 6, Vt 66,

Utbildningns gnomföran Antal svar på frågan: 6 Jag ansr att: ( Utbildningns struktur (kursordning mm gnrllt fungrat bra ( Balansn mllan unrvisningsfor mr varit bra ( Administrationn av programmt och ingån kursr fungrat bra ( Gnrllt blivit väl bmött av Umå univrsitt unr programmt nt all s 66,, 6, t 6, 6, V t Examinationr Antal svar på frågan: 6 Jag tyckr att: ( Examination r unr programmt gnrllt varit rättvisa ( Examination r unr programmt gnrllt varit rlvanta ( Stuntr xaminras i tillräckligt stor utsträckning unr programmt nt all s d 66, 66,,,, t 6, V t Gnrlla färdightr Antal svar på frågan: 6 Programmt har bidragit till att utvckla mina färdightr inom:

( Att bmöta ( Att samtala nt ( Att skriva ( Att prsntr a ( Att bdöma (6 Att samarbt a ( Att rflktra 6, ( Att lda 6, (9 Att påvrka 6 6, 66, 66, 6,, 6, t, 6, 6,, 6, Vt, Progrssion Antal svar på frågan: 6 Dt har funnits progrssion inom programmt i följan områn: nt all s ( Ämnskunskapr ( Färdightsträning ( Profssionsutvckl ing ( Vtnskapligt förhållningssätt/m tod 66, 66,,, 6, 6, t, 6, Vt 6, 6, 6, 6, Övrigt att tillägga: Antal svar på frågan:

Gnrllt är t allls för t grupparbt på programmt! Dt är problmatiskt lvis pga t finns prsonr som aldrig lär sig att skriva och tänka vtnskapligt mn som ändå klarar sig ignom programmt md hjälp av andra gruppmdlmmarna, och lvis pga att t blir otroligt t mr strss på programmt i förhållan till n faktiska arbtsbördan bara för att man ständigt måst förhålla sig till nya gruppr. Jag tyckr att lonpartn av tin i grupp går åt till logistik iställt för att lära sig om psykologi! Gärna diskussionsgruppr, mn ska skrivas txt hoppas jag att framtida stuntr får göra t själva i t störr utsträckning. Att hävda att t är så man jobbar i arbtslivt tyckr jag är tt dåligt argumnt, t finns väl inga psykologr som var fmt vcka jobbar i nya gruppr om prsonr- där hla gruppn ssutom bstår av psykologr?