Programutvärring av psykologprogrammn VT Antal ltagar i nkätn: Antal rhållna nkätsvar: 6 Jag har sturat vid följan program Antal svar på frågan: 6 ( Psykologprogrammt 6,9 ( Psykologprogrammt md inriktning mot idrott 6, Ålr Antal svar på frågan: Jag är: ( - år ( - 9 år 6 ( - år ( - 9 år ( - år (6-9 år ( - Kunskap och förståls Antal svar på frågan: ( Visa kunskap om områts vtnskapliga grund och insikt i aktullt forsknings- och utvcklingsarbt samt kunskap om sambant mllan vtnskap och bprövad rfarnht och sambants btyls för yrksutövningn nt gra d t V t
( Visa fördjupad kunskap om psykologiska mtor för utrdning och åtgärd avsn indivir, gruppr och organisationr. 6 ( Vsa fördjupad kunskap och förståls för samhälls- och familjförhålland n som påvrkar olika gruppr och indivir, såväl barn som kvinnor och män, och visa kunskap om rlvanta författningar 6 Värringsförmåga och förhållningssätt Antal svar på frågan: ( Visa förmåga att fortlöpan utvckla självkänndom och mpatisk förmåga ( Visa fördjupad förmåga att md hlhtssyn på människan göra åtgärdsbdömningar utifrån rlvanta vtnskapliga, samhällliga och tiska aspktr md särskilt baktan av mänskliga rättightrna. ( Visa förmåga att intifira tiska aspktr på gt forsknings- och utvcklingsarbt ( Visa förmåga till tt profssionllt förhållningssätt gntmot klintr och ras närstån ( Visa förmåga att intifira sitt bhov av yttrligar kunskap och att nt, Vt t
fortlöpan utvckla sin komptns Färdight och förmåga Antal svar på frågan: ( Visa fördjupad förmåga att bdriva psykologisk bhandling ( Visa förmåga att unr handldning bdriva psykotrapi ( Visa fördjupad förmåga att självständigt planra, lda och gnomföra förbyggan arbt samt utvcklings- och förändringsarbt md inriktning på indivir, gruppr, organisationr och miljör ( Visa fördjupad förmåga att på vtnskaplig grund kritiskt utvärra och utvckla bhandlingsarbt och åtgärdsprogram inom vrksamhtsområ t ( Visa förmåga till lagarbt och samvrkan md andra yrksgruppr (6 Visa förmåga att för brörda partr muntligt och skriftligt rdogöra för utrdning, åtgärd och rsultat samt i nlight md rlvanta författningar dokumntra ssa nt 6 gra d 9 t V t
( Visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bdöma och använda rlvant information samt att diskutra nya fakta, förtlsr och frågställningar md olika gruppr och därmd bidra till utvckling av yrkt och vrksamhtn 6 9 Lokala mål Antal svar på frågan: ( Visa förmåga att anlägga intrsktionlla prspktiv (inbgripan xmplvis gnus, tnisk tillhöright, och sxull läggning på sina studir och på psykologisk yrksvrksamh t ( Visa på kunskapr och färdightr för n komptns som fastställs i två första fasrna i läroplann för EuroPsy ( Visa förmåga att kommunicra på nglska inom programmts huvudområ nt, gra t d 9 Vt, Utbildningns gnomföran Antal svar på frågan: Jag tyckr att:
( utbildningns struktur (kursordning mm gnrllt fungrat bra ( balansn mllan unrvisningsfor mr varit bra ( administrationn av programmt och ingån kursr fungrat bra ( gnrllt blivit väl bmött av Umå univrsitt unr programmt nt 6 6, 6 gra d t V t Examinationr Antal svar på frågan: Jag tyckr att: ( Examination r unr programmt gnrllt varit rättvisa ( Examination r unr programmt gnrllt varit rlvanta ( Stuntr xaminras i tillräckligt stor utsträckning unr programmt nt d gra d 9 t V t Gnrlla färdightr Antal svar på frågan: Programmt har bidragit till att utvckla mina färdightr inom:
( Att bmöta ( Att samtala nt ( Att skriva ( Att prsntr a ( Att bdöma (6 Att samarbt a ( Att rflktra ( Att lda (9 Att påvrka d,,, t V t 6 Progrssion Antal svar på frågan: Dt har funnits progrssion inom programmt i följan områn: nt all s ( Ämnskunskapr ( Färdightsträning ( Profssionsutvckli ng ( Vtnskapligt förhållningssätt/m tod, 9 gra d Vt t Övrigt att tillägga: Antal svar på frågan: 6
Dåliga altrnativ i tta formulär då nt alla och är för långt ifrån varandra. Ha väldigt ofta vlat svara att X förkommit mn att t fortfaran förkommit allls för lit för att anss vara tillfrdställan. Md förhoppning om att nya psykologprogrammt blir bättr: Saknar framförallt mr praktiskt arbt. Exmplvis mr cas-arbt för att faktiskt känna att vi kan tillämpa all tori vi lär oss. Ang frågor om bdömning och bhandling har t var n väldigt litn l av programmt där vi fått träna på att att göra bå bdömning/utrdning och ftrföljan bhandlingsplan. Övrlag känns, poäng nuropsykiatrisk utrdning som allls för lit då t är n så stor l av arbtt ftr univrsittt. Dssutom har jag saknat utbildning i utrdning kring t som int räknas in unr nuropsykiatri. Till sist (som ni rdan fått höra av många; lägg in något kort om utrdning innan praktikn Om int annat för att vi stuntr ska få ut så t som möjligt av n tin iställt för att ägna flra av våra vckor åt att läsa in tst. För mig blir tt tt stort glapp mllan att svara på "int " och "tillfrdsställan" mång många av min tillfrdsställansvar innhållr snarar att jag upplvr m som lvis tillfrdställan.. Konstig skala, känns udda och skvt viktat att hoppa från "int " till "tillfrdställan" för att sdan gå till "i ". Vad hän md "till viss l" llr tt annat skalstg mllan int och tillfrdställan?. Jag har ingn aning om vad EuroPsy är llr att vi ha något mål inom programmt som brör något som htr så.. Unrvisningn har sktt gnom förläsningar i 9 av falln. Dt är ingn balans i unrvisningsformr.. Administrationn har ofta tillt ofta fallrat då t vid varj ny kurs vrkar komma som n övrraskning att vi var 6 prsonr och int som n normalstor klass. nt ok. Dt gick ut övr littratur, lokalbokning, lärartid, xaminationr, grupparbtn, handldar tc tc. 6. Examninationrna har till största ln varit saltstntor Enligt mig är t tt ganska orlvant sätt att xaminra,. Vi har int fått/kunnat samvrka md andra yrksgruppr övr huvud tagt.. Ta mina "tillfrdställan" md n nypa salt. vissa fall har jag tyckt där för att t int fanns något "till viss l" vilkt ha varit mr korrkt. Dt är långt från så ofta som jag svarat tillfrdställan som t varit tillfrdställan. Jag saknar tt svarsaltrnativ mllan "int " och "tillfrdsställan". SOm att välja mllan skit och tr typr av "bra". Kryssa därför i "vt " då jag int tyckt svarsaltrnativn stäm. förstår progrssionsfrågorna. Frågorna blir lit missvisan. Mn övrlag så har utlärant för att förstå n vtnskapliga mton varit bristan. Många klasskompisar har int ns bgripit statistikns grunr xmplvis. Ålr: Antal svar på frågan: 6 Jag är: ( - år ( - 9 år 66, ( - år 6, ( - 9 år 6, ( - år (6-9 år ( - Kunskap och förståls Antal svar på frågan: 6
( Visa kunskap om områts vtnskapliga grund och insikt i aktullt forsknings- och utvcklingsarb t samt kunskap om sambant mllan vtnskap och bprövad rfarnht och sambants btyls för yrksutövning n ( Visa fördjupad kunskap om psykologiska mtor för utrdning och åtgärd avsn indivir, gruppr och organisationr. ( Vsa fördjupad kunskap och förståls för samhälls- och familjförhållan n som påvrkar olika gruppr och indivir, såväl barn som kvinnor och män, och visa kunskap om rlvanta författningar nt 6,,, 6, t Vt 6, 6, 6, Värringsförmåga och förhållningssätt Antal svar på frågan: 6
( Visa förmåga att fortlöpan utvckla självkänndom och mpatisk förmåga ( Visa fördjupad förmåga att md hlhtssyn på människan göra åtgärdsbdömnin gar utifrån rlvanta vtnskapliga, samhällliga och tiska aspktr md särskilt baktan av mänskliga rättightrna. ( Visa förmåga att intifira tiska aspktr på gt forsknings- och utvcklingsarbt ( Visa förmåga till tt profssionllt förhållningssätt gntmot klintr och ras närstån ( Visa förmåga att intifira sitt bhov av yttrligar kunskap och att fortlöpan utvckla sin komptns nt 6, Tillfrdställa n, 6,,, 6, 66, 6, t 6, 66, 6, Vt 6, Programmt har gtt mig förmåga uvckla följan färdightr: Antal svar på frågan: 6 För psykologprogrammts md inriktning mot idrott ( Visa särskild förmåga att tillämpa sina kunskap r och mtor nt, d 66, gra d t V t 9
inom områn a idrott, friskvård och hälsa Färdight och förmåga Antal svar på frågan: 6 ( Visa fördjupad förmåga att bdriva psykologisk bhandling ( Visa förmåga att unr handldning bdriva psykotrapi ( Visa fördjupad förmåga att självständigt planra, lda och gnomföra förbyggan arbt samt utvcklings- och förändringsarbt md inriktning på indivir, gruppr, organisationr och miljör ( Visa fördjupad förmåga att på vtnskaplig grund kritiskt utvärra och utvckla bhandlingsarbt och åtgärdsprogram inom vrksamhtsomr åt ( Visa förmåga till lagarbt och samvrkan md andra yrksgruppr (6 Visa förmåga att för brörda partr muntligt och skriftligt rdogöra för utrdning, åtgärd och rsultat samt i nt 6,, 6, Tillfrdställa n 66, 66, t 6, 6,, 6, 6, 6, 6,, 6, 6, Vt 6, 6, 6,
nlight md rlvanta författningar dokumntra ssa ( Visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bdöma och använda rlvant information samt att diskutra nya fakta, förtlsr och frågställningar md olika gruppr och därmd bidra till utvckling av yrkt och vrksamhtn,,, Lokala mål Antal svar på frågan: 6 ( Visa förmåga att anlägga intrsktionll a prspktiv (inbgripan xmplvis gnus, tnisk tillhöright, och sxull läggning på sina studir och på psykologisk yrksvrksam ht ( Visa på kunskapr och färdightr för n komptns som fastställs i två första fasrna i läroplann för EuroPsy ( Visa förmåga att kommunicra på nglska inom programmts huvudområ nt 6, 6,,, 6, t 6, Vt 66,
Utbildningns gnomföran Antal svar på frågan: 6 Jag ansr att: ( Utbildningns struktur (kursordning mm gnrllt fungrat bra ( Balansn mllan unrvisningsfor mr varit bra ( Administrationn av programmt och ingån kursr fungrat bra ( Gnrllt blivit väl bmött av Umå univrsitt unr programmt nt all s 66,, 6, t 6, 6, V t Examinationr Antal svar på frågan: 6 Jag tyckr att: ( Examination r unr programmt gnrllt varit rättvisa ( Examination r unr programmt gnrllt varit rlvanta ( Stuntr xaminras i tillräckligt stor utsträckning unr programmt nt all s d 66, 66,,,, t 6, V t Gnrlla färdightr Antal svar på frågan: 6 Programmt har bidragit till att utvckla mina färdightr inom:
( Att bmöta ( Att samtala nt ( Att skriva ( Att prsntr a ( Att bdöma (6 Att samarbt a ( Att rflktra 6, ( Att lda 6, (9 Att påvrka 6 6, 66, 66, 6,, 6, t, 6, 6,, 6, Vt, Progrssion Antal svar på frågan: 6 Dt har funnits progrssion inom programmt i följan områn: nt all s ( Ämnskunskapr ( Färdightsträning ( Profssionsutvckl ing ( Vtnskapligt förhållningssätt/m tod 66, 66,,, 6, 6, t, 6, Vt 6, 6, 6, 6, Övrigt att tillägga: Antal svar på frågan:
Gnrllt är t allls för t grupparbt på programmt! Dt är problmatiskt lvis pga t finns prsonr som aldrig lär sig att skriva och tänka vtnskapligt mn som ändå klarar sig ignom programmt md hjälp av andra gruppmdlmmarna, och lvis pga att t blir otroligt t mr strss på programmt i förhållan till n faktiska arbtsbördan bara för att man ständigt måst förhålla sig till nya gruppr. Jag tyckr att lonpartn av tin i grupp går åt till logistik iställt för att lära sig om psykologi! Gärna diskussionsgruppr, mn ska skrivas txt hoppas jag att framtida stuntr får göra t själva i t störr utsträckning. Att hävda att t är så man jobbar i arbtslivt tyckr jag är tt dåligt argumnt, t finns väl inga psykologr som var fmt vcka jobbar i nya gruppr om prsonr- där hla gruppn ssutom bstår av psykologr?