ANNONSENHETER & FORMAT DISPLAYANNONSERING DIA S15

Relevanta dokument
ANNONSENHETER & FORMAT DISPLAYANNONSERING DIA S15

MOA S1. IAB Sverige Omcertifiering av Onlinesäljare Mobilannonsering

MOA S1. IAB Sverige Omcertifiering av Onlinesäljare Mobilannonsering

DVA S1. IAB Sverige Omcertifiering av Onlinesäljare DIGITAL VIDEO ANNONSERING

Metrojobb unika besökare / vecka unika sidvisningar / vecka. 13% konverteringsgrad. 39% mobiltrafik

Marknadsföring får små och medelstora företag introduktion frågor att ställa innan vi börjar arbetet.

Yttrande från Stockholmsregionen om EU:s handlingsplan för e-förvaltning

INTEGRITETSPOLICY ADJURE AB

Integritetspolicy. Senast uppdaterad i maj Vårt sekretessåtagande. Vi ska

Integritetspolicy Bokförlaget Nona

Fastställd av Ålands landskapsregering

INTEGRITETSPOLICY. Uppgifter som samlas in när du använder våra tjänster

Kort användarmanual för Test och quiz i Mondo 2.0

IAB Sverige Certifiering Exempelfrågor Korrekta svar och diskussion kring exempelfrågorna finns längst ner på sidan.

Delmarknad 4: Privatmarknaden. - Bilaga till PTS marknadsöversikt för innovatörer

Verksamhetsplan 2015 Regionservice, Region Halland. Samverkad med arbetstagarorganisationerna

Ny fastighetsmäklarlag. Vitec Mäklarsystem

MAÖ S1. IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare MARKNADSÖVERSIKT

Beskrivning av Metakatalog. Sundsvalls kommun

Uppdaterad information om integritetspolicy

NÄTVERKET FÖR EN CIRKULÄR EKONOMI

IAB Sverige - Realtidsstudie av Programmatic i Sverige 2016 Publicister

Policy Bästa utförande av order

SM S1. IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare Social Media

DIGITALISERINGSPLAN

Information om behandling av personuppgifter Version

13. Utvecklingssamtal hos IOGT-NTO

Svensk & Internationell Displaystandard. Upplaga 2 IAB Sverige

KOMMUNIKATIONSPLAN. Digital Agenda för Västra Mälardalen samt Tillgänglighet till Hållbar IT. Revisionshistorik. Bilagor

Cisco WebEx: Standardprogramfix den [[DATE]]

Plus500CY Ltd. Säkerhets- och cookie policy

Uppgifter som samlas in när du använder våra tjänster

Livslångt lärande Kompetensutveckling i arbetslivet. Författare: Olle Ahlberg

EBITS Energibranschens Informations- & IT-säkerhetsgrupp

1: Apogee Preflight. Grundkunskaper för kursen För att kunna tillgodogöra sig kursen bör man ha grundläggande kunskaper om Apogee och prepressarbete.

Designprocessdagbok. Grupp 3; Maria Törnkvist, Ida Gustafsson, Mikael Karlsson, Jonas Lind, Hanne Flink- Sundin.

Checklista förändringsledning best practice Mongara AB

YH och internationalisering

DETALJERAT PROGRAM FÖR UNDERVISNINGEN

Frågor och svar webb. Dra nytta av de frågor och svar som andra har ställt!

Tjänstebeskrivning. Tjänsteöversikt. Omfattning för Copilot Optimize-tjänster. Co ilot Optimize CAA Omfattning

Hur man skapar ett test i Test och quiz i Mondo 2.6

PRINCIPER FÖR TILLGÅNG TILL DEPÅER FÖR KOLLEKTIVTRAFIKEN

Auktorisering och grupphantering. Projektplan

Max Wimnell. Ställ gärna frågor!

Automatiserad Handel. Automatiskt köp och sälj av displayannonser i Sverige. IAB Sverige 2013 Task Force AT/RTB

Integritetspolicy Optimized Portfolio Management Stockholm AB (Bolaget) Antagen av styrelsen den 22 maj 2018

Vi rekommenderar att du läser igenom integritetspolicyn för varje webbplats du besöker

Kravställ IT system på rätt sätt

AppGate och Krisberedskapsmyndighetens basnivå för informationssäkerhet, BITS

RAPPORT 2018:21. Bygga upp och förvalta en webbplats med information för utländska byggherrar och byggföretag

GEOSECMA for ArcGIS GSD datastruktur och import i en SDE geodatabas

Verksamhetsbera ttelse 2014 Campus Alingsa s

Swedavias långsiktiga trafikprognos

Vattenfall Innovation Awards

NATIVE-STUDIE Köp- och säljsidan

Ange din projektidé. Beskriv även bakgrunden och problemet som har lett fram till din projektidé.

Betala endast för resultat så fungerar affiliatemarknadsföring

Föreläsning I: Handelns digitalisering och hur den påverkar företagen ( ) Föreläsning II "Varför digitalisera?" (23.1.

Leverantörsbetalningar

Svensk Display-standard 2016 Version 2.1

Kursbeskrivningar. Kursfakta för standardkurser

Get the Click. Richard Swenman, Head of Sales - Viva Media

Förstudie XBRL Finansiell information

Certified in: AdWords Shopping

VÄLKOMMEN! IAB, Interactive Advertising Bureau, the leading trade association in online marketing

Google AdWords. Gustav Bergman

DVA S1. IAB Sverige Omcertifiering av Onlinesäljare DIGITAL VIDEO ANNONSERING

Riktlinjer för externfinansierade forskningsprojekt vid Högskolan i Skövde

7 steg för att starta ett affiliateprogram

Produktöversikt Boolware. SOFTWARE CORPORATION

Handboken om Programmatic 3.0

Policy Wastetofuel på Facebook

Taxor och avgifter - Översiktlig granskning av den interna kontrollen

GYMNASIECASET 2019 Uppgifter och lösningsförslag

Information. ALLT ni BEHÖVER VETA OM SOCKGROSSISTENS försäljning. för SKOLKLASSER. Vi lämnar alltid ett års garanti på våra produkter

Arbetsplan Sunne Gymnasieskola/Broby Läsåret 2015/16

Digital strategi för Ödeshögs kommunala skola

Nya produkter i NVDB: Gatutyp och Vägslag

tf'& REGIONFÖRBUNDET JÖNKÖPINGS LÄN Finansieringslots Jönköpings län Science Park Jönköpings län Nytt kr

IAB, Interactive Advertising Bureau, the leading trade association in online marketing

av den 29 november 2010

Installation av fiber och IPTV i Seraljen

Att ta emot internationella gäster på Vilda

Mobil närvård Västra Götaland Lathund. Delrapport 2 kortfattad sammanfattning av följeutvärderingens resultat och rekommendationer

BaraTrav Inställningar Version 1.3.4

Projektnamn: Vägledning för ett hälsosamt åldrande Seniorguiden. upprättades: Upprättad av: Namn Therese Räftegård Färggren och Anna Jansson

Offert nr Värdegrundsutbildning för Region Jämtland Härjedalen

Kravspecifikation / Uppdragsbeskrivning

2.1 Läkemedelsbranschens Etiska Regelverk (LER) definierar följande termer:

FÖRETAGARPAKETET WEB

Intern styrning och kontroll vid Stockholms universitet

SAMVERKAN, ÖPPNA LOKALA BREDBANDSNÄT OCH PRISVÄRDA TJÄNSTER

Tidigt uttag av allmän pension och placering i kapitalförsäkring

Investerings prospekt

Avsluta vår användning av personuppgifter för marknadsföring. Personuppgifter som användare lämnar ut till andra användare

Informationsattribut för inventering - gränspunkter

Styrning ökat fokus på brukares och patienters medskapande

Del 5: Rekommendationer och projektrapport

Att bli en kompetent kravställare av kompetens och öka anställningsbarhet hos medarbetarna

Transkript:

15 ANNONSENHETER & FORMAT DISPLAYANNONSERING DIA.170310.S15

16 ANNONSENHETER & FORMAT I detta avsnitt kmmer vi att: Definiera IABs standard för digitala displayannnsenheter. Överblicka på vilka sätt kreativa Displayannnser ch budskap anpassas till marknadsföringsmål. DIA.170310.S16B

IAB SVERIGES DISPLAYSTANDARDS De flesta länder har haft en Displaystandard för frmat sedan andra halvan av 90-talet. Sverige fick en Displaystandard för Desktp först 2012, då tg IAB Sverige Task Frce fram den första riktiga Displaystandarden 1.0. Sverige har haft en av de mest vildvuxna annnsmarknaderna sett till antal strlekar på just Displayannnser hs svenska publicisters sajter. 17 En Displaystandard minskar antalet annnsstrlekar i syfte att minska kstnaderna ch ineffektiviteten i samband med planering, inköp ch prduktin av annnser. Allt för att främja skalbarheten på marknaden. Det finns även ett antal andra rekmmendatiner gällande annnsen mm sm finns att läsa i Svensk & Internatinell Displaystandard 2.1 från 2016 ch den innefattar standard för desktp, tablets ch mbil display. Klicka här för att läsa m Svenskt Internatinell Displaystandard 2.1 Klicka här för att läsa m IAB Sveriges Displaystandard på IABs hemsida DIA.170310.S17

IAB SVERIGES DISPLAYSTANDARD DESKTOP 18 Svensk Displaystandard 2.1 (desktp ch tablets) innehåller 11 frmat, med fyra huvudfrmat: Panrama 980 X 120 PANORAMA: 980 X 120/240/360 WIDESCREEN: 250 X 240/360/480/600 MODUL: 468 X 240/360/400 Panrama 980 X 240 Panrama 980 X 360 Widescreen 250 X 240 Widescreen 250 X 360 Widescreen 250 X 480 Widescreen 250 X 600 INSIDER: 300 x 250 Svensk ch Internatinell Displaystandard Standarden är framtagen för att underlätta arbetet ch minimera kstnader kring annnser. IABs Task Frce Display har haft sm målsättning att ta fram ett antal Displaystandards för den svenska marknaden. Läs mer m IAB Sverige Displaystandard. Mdul 468 X 240 Mdul 468 X 360 Mdul 468 X 400 Insider 300 X 250 DIA.170310.S18

19 IAB SVERIGES DISPLAY STANDARDS 2016 tg en av IAB Sverige Task Frces fram IAB Sweden Creative Guidelines Dessa riktlinjer km till samband med övergången från Flash till Html5-annnser Kreativa riktlinjer för Display för desktp, tablets- ch mbil-annnsering. Grunden för dessa riktlinjerna bygger på IAB (US) Creative Frmat Guidelines fr Display & Mbile Advertising från 2016. Kreativa riktlinjer har arbetats fram för att helt anamma HTML5-tekniken sm standarden för displayannnsers utfrmning. Flash-innehåll i annnser är inte del av IAB Sveriges Rekmmendatin med anledning av att flera webbläsare inte stöder Flash längre. Idag är det HTML5 sm blivit den lgiska övergången för utfrmning av displayannnser. DIA.170310.S19

IAB US DISPLAYFORMAT: UNIVERSAL AD PACKAGE (UAP) UAB tg fram första UAP 1996 en standard sm används av många länder i världen. Det är det närmaste vi kmmer en internatinell standard. UAP-frmaten har inte varit vanliga i Sverige förutm 300x250. IABs UAP har aktualiserats även i Sverige sm en glbal standard med anledning av Prgrammatic Buying där dessa frmat används vid internatinella köp. UAP nämns även i IAB Sveriges Svenska Displaystandard. Klicka här för att läsa m IAB Sverige Displaystandard på IABs hemsida 20 Leaderbard 728 X 90 Medium Rectangle 300 X 250 Rectangle 180 X 150 Wide Skyscraper 160 X 600 DIA.170310.S20

24 DISPLAYANNONSENS KREATIVA UTFORMNING Den kreativa utfrmningen av displayannnser baseras på vad målsättningen med dem är. Utfrmningen av annnsen styrs av kampanjens mål. Ska kampanjen driva till direkt respns exempelvis försäljning, eller bygga ett varumärke? MEDVETENHET MEDVETENHET Medvetenhet m att prdukten existerar INTRESSE INTRESSE Intresse för prdukten ch dess fördelar BEHOV BEHOV Behv av prdukten ACTION ACTION DIA.170310.S24

DISPLAYANNONSERS MÅLSÄTTNING UTTRYCKS OFTAST MED OLIKA KPI:ER KPI = Key Perfrmance Indicatrs Exempel på KPI:erna är inte unika för displayannnsering utan passar även för vide, sök ch mbilen. 25 1. VOLYM KPI:ER Vlym KPI avser den ttala trafiken sm drivs till din webbplats ch andelar av denna trafik. 2. VÄRDE KPI:ER Värde KPI:er avser eknmiskt värde såsm genmsnittligt rdervärde eller kanske tillskrivas intäkter i butik. 3. KVALITETS KPI:ER Kvalitets KPI:er mäter hur väl din webbplats fungerar, förändringar på webbplats ch retargeting sm behövs för mätvärden/ knvertering för att förbättra. Ttalt antal besök Summa registreringar av e-mails Ttalt antalet delningar av innehåll Gilla-markeringar Nya vs återkmmande besökare Mbil vs desktpanvändare Genmsnittligt rdervärde - Intäkter per besök - Värde från icke-handel - leads - Genmsnittlig kstnad per besök (annnskstnaden/ ttala antalet besök) Genmsnittlig tid på webbplatsen - Genmsnittliga sidvisningar - % Besökare dela innehåll - Omvandlingsfrekvens (visit t rder) DIA.170310.S25

FÖR ATT UPPNÅ SINA MÅL PÅ BÄSTA SÄTT A/B TESTNING A/B-testning är ett verktyg sm nlinemarknadsförare använder för att jämföra två versiner av ett visst innehåll för att se vilken sm presterar bäst. 26 Dessa tester kan köras på lika typer av innehåll, inklusive webbsidr, bannerannnser, sciala medier inlägg ch blgginlägg. A / B-tester, kan köras under en längre tid, ch kan ge marknadsförare insikt i vilka typer av nyckel utryck, designelement ch vilken typ av call-tactin sm är effektiva. DIA.170310.S26

27 SUMMERING Annnsenheter & Frmat Standardreklamenheter minskar antalet annnsstrlekar i syfte att minska kstnaderna ch ineffektiviteten i samband med planering, inköp ch skapande av annnser. IABs standardprtfölj av Displayfrmat innehåller en mängd strlekar, specifikatiner ch funktiner sm hjälper annnsörer att uppnå en rad marknadsföringsmål. Det finns både en lkal Svensk Frmatstandard ch internatinell standard från IAB i USA. Annnsörers mål uttrycks fta i lika KPI:er A/B tester är bra för att se vilken banner sm presterar bäst. DIA.170310.S27

28 ANVÄND DET DU LÄRT DIG Annnsenheter & Frmat Vad kan vara det huvudsakliga marknadsföringsmålet för dessa Displayannnser? Reflektera över strlek, budskap ch funktinalitet. DIA.170310.S28

ANVÄND DET DU LÄRT DIG Annnsenheter & Frmat Vad kan vara det huvudsakliga marknadsföringsmålet för dessa Displayannnser? Reflektera över strlek, budskap, funktinalitet. 29 DIA.170310.S29

DIA.170310.S41 MÅLGRUPPSSTYRNING (AD TARGETING) FÖR DISPLAYANNONSERING

MÅLGRUPPSSTYRNING I det här avsnittet kmmer vi att: Presentera de vanligaste målgruppskriterierna sm används för digitala annnsörer. 41 Ta reda på utvecklingen av intressebaserad målgruppsinriktning, från kntextuella annnser, till retargeting, till intressebaserad (beteendestyrd) annnsering (OBA). Diskutera branschens självreglerande insatser för att stödja den etiska användningen av Intressebaserad/beteendestyrd annnsering nline. DIA.170310.S41

MÅLGRUPPSSTYRNING HJÄLPER ANNONSÖRERNA ATT HITTA RÄTT BESÖKARE Kntextuell relevans Surf/Brwsing-kriterier Datum & Tid Kampanjkriterier Cntent Categry Sajt Sajt Sectin Sida/Page Nyckelrd/Keywrd Bandbredd/wi-fi/3G/4G Webbläsare/Brwser Språk i webbläsaren/brwsern Operativsystem User dmain/sub dmain Dag i veckan Tid på dagen Start & Slutdatum Frekvensspann/ Frequency capping Tidsspann/Time capping 42 Gegrafi Land Län Stad Pstnummer Demgrafi Kön Ålder Födelsedatum Utbildning Civilstatus Intressebaserade annnser (OBA) Inlggningsdata Retargeting för existerande kund Beteendestyrd, använda histrisk surfdata Data kan samlas in genm Annym tracking av ckies IP adresser Registrerad data vid inlgg t.ex. Facebksida Blaget egen CRM-data DIA.170310.S42

43 FÖRÄDLING GENOM INTRESSEBASERAD MÅLGRUPPSSTYRNING Kntextuell Målgruppen är anpassad utifrån innehållet på sidan Nyckelrd/Keywrds Kategri Kmbinatin av Nyckelrd ch Kategri DIA.170310.S43 Klicka här för att kmma till YurOnlineChices rdlista

44 FÖRÄDLING GENOM INTRESSEBASERAD MÅLGRUPPSSTYRNING Kntextuell Målgruppsstyrning utifrån innehållet på sidan: Nyckelrd/Keywrds Kategri Kmbinatin av Nyckelrd ch Kategri Retargeting Målgruppsstyrning baserat på tidigare interaktin med specifika ckies: Sajtbaserad Annnsbaserad Emailbaserad Undersökningar visar att dålig retargeting driver på adblckersanvändandet. Knsumenten känner sig förföljd ch uttjatad. Det är därför viktigt att man sätter rätt frekvens när man jbbar med Retageting. DIA.170310.S44

FÖRÄDLING GENOM INTRESSEBASERAD MÅLGRUPPSSTYRNING IDAG ÄVEN KALLAT PROFFILERING Kntextuell Målgruppsstyrning utifrån innehållet på sidan: Nyckelrd/Keywrds Kategri Kmbinatin av Nyckelrd ch Kategri Retargeting 45 Målgruppsstyrning baserat på tidigare interaktin med specifika ckies: Sajtbaserad Annnsbaserad Emailbaserad Beteende Målgruppsstyrning baserat på tidigare webbläsare- /brwser-aktivitet Besökt sida Besökt innehåll Klick Köp DIA.170310.S45

46 RETARGETING Kanske den vanligaste frmen av targeting? Vad är Retargeting? Krt så kan man säga att Retargeting är annnsering nline för knsumenter där annnseringen baseras på knsuments tidigare aktiviteter på Internet, exempelvis en sajt man har besökt eller någt man sökt på. Det funkar på så vis att en ckie sätts på besökaren ch infrmatinen i denna ckie används senare på lika sajter för att visa upp annnser för besökaren via annnsnätverk. Annnserna är då tänkta att vara mer relevanta eftersm man har värdefull infrmatin m besökaren, ptentiellt mer träffsäkra annnser alltså. Mycket viktigt att tänka på relevans ch framför allt frekvens. DIA.170310.S46

INTRESSEBASERADE ANNONSER FÖRBÄTTRAS MED ANPASSAT UTFÖRANDE CHEAP! QUALITY!!! Vilken annns är mer övertygande? 47 Kreativa ptimeringsteknlgier MARKETING MESSAGE PRODUCT BRAND CALL TO ACTION DIA.170310.S47

SJÄLVREGLERINGSPRINCIPER AV INTRESSEBASERAD ANNONSERING ONLINE Marknadsförare ch publicister sm använder intressebaserad/beteendestyrd annnsering mbeds att ge insyn ch val för knsumenterna. Klicka här för att läsa mer på YurOnlineChices hemsida 48 DIA.170310.S48

49 VARFÖR SJÄLVREGLERING AV INTRESSEBASERADE ANNONSER Självreglering av intressebaserad nlinemarknadsföring IAB Eurpe tg initiativet till att ta fram ett Ramverk (OBA Framewrk) för Intressebaserad annnsering 2009. Idag förvaltas Ramverket av rganisatinen EDAA. Mer infrmatin m EDAA ch Ramverket hittar du på YurOnlineChices sida sm är översatt till över 20 språk under rubriken Marknadsöversikt här i Certifieringsmaterialet. Klicka här för att läsa m Ramverket på IABs hemsida Klicka här för att se en beskrivande vide m intressebaserad annnsering ch annnsmärkningen enligt OBA Framewrk. DIA.170310.S49

RO PRÖVAR ÄVEN ANMÄLNINGAR FÖR OBA FRAMEWORK Om RO & RON 50 Stiftelsen Reklammbudsmannen är näringslivets självreglering ch verkar för en hög etisk nivå i all kmmersiell marknadskmmunikatin riktad mt den svenska marknaden. Det sker genm prövning m reklam följer Internatinella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam ch marknadskmmunikatin samt genm infrmatin, utbildning ch vägledning. Reklammbudsmannen är instiftad av näringslivet på initiativ av Sveriges Annnsörer ch Näringslivets delegatin för marknadsrätt. De prövande instanserna är Reklammbudsmannen (RO) ch Reklammbudsmannens pininsnämnd (RON). Stiftelsens styrelse utses av Sveriges Annnsörer, Näringslivets Delegatin för Marknadsrätt, Sveriges Kmmunikatinsbyråer, ICC Sweden, Tidningsutgivarna ch Swedish Direct Marketing Assciatin. Reklammbudsmannen är näringslivets självreglering ch är alltså inte en statlig myndighet. Mtsvarande självregleringssystem finns inm EU ch övriga delar världen. Inm EU samrdnas självreglering av reklam av paraplyrganisatinen Eurpean Advertising Standards Alliance (EASA), sm har sitt säte i Bryssel. Självreglering är ett alternativ till kmplicerad lagstiftning inm mrådet. RO prövar även anmälningar för OBA Intressebaserad marknadsföring på internet. Klicka här för att kmma till Reklammbudsmannens hemsida. DIA.170310.S50

DIA.170310.S53 DIGITALA MEDIEFORMAT SOM TRÖTTAT UT KONSUMENTERNA

ADBLOCKERS I SVERIGE Enligt Adblck Fast blir det 51% snabbare att surfa på webben med mbilen när man har deras reklamblckerare installerad. Ca 30% i snitt på desktp använder adblckers. Över 50% av 90-talisterna gör det, ch majriteten är unga män. 53 I mbilen är det än så länge under 10% sm använder adblckers. VARFÖR? Stra frmat kmmer inte åt cntent Förföljd av re-targeting Zaland Integritetsfråga Pre-rlls knverterar mest just nu. Vanligt ckså Because I can Källa: Delade meningar IAB Undersökning DIA.170310.S53

IAB SVERIGES INITIATIV TVÅ SPÅR Stppa Adblckersutvecklingen Annnsvänligt Sverige IAB Sverige har tillsammans med representanter från hela mediabranschen tagit fram dessa riktlinjer för att skapa en bättre annnsmiljö ur ett knsumentperspektiv. Arbetsgruppen har tagit hänsyn till både kmmersiella, tekniska ch användarvänliga aspekter i framtagande av detta dkument. Klicka på iknen för att läsa hela dkumentet på IABs hemsida. 54 Adblcker-vägledning för publicister. Detta dkument har tagits fram av IAB Sverige sm ett underlag till medieföretag i deras överväganden m de ska hantera det ökande användandet av adblckerprgramvara. Innehållet bygger på sammanställd infrmatin från IABs medlemmar, i Sverige ch internatinellt. Dess stmme utgår från principer framtagna av IAB USA, med fördjupanden ch justeringar anpassat för den svenska mediebranschen. Klicka på iknen för att läsa hela dkumentet på IABs hemsida DIA.170310.S54

VAD INNEBÄR ANNONSVÄNLIGT SVERIGE 55 Mediebranschen har de senaste a ren upplevt en rad tekniska ch kmmersiella framsteg vilket har lett till att säljare ch köpare inm media parallellt utvecklat nya annnsfrmat, metriker, mät- ch effektiviseringsmetder för att möta branschens framsteg ch förväntningar. Detta har lett till mindre samsyn, mindre kntrll ch mindre fkus på användaren. De senaste årens kraftiga utveckling av adblckeranvändande är en tydlig fingervisning på att branschen behöver ett starkare fkus på användarvänlighet. Annnsvänligt Sverige Versin 1.1 från IAB Sverige ämnar därför att initiera ett user-first fkus sm genmsyrar hela annnsmarknaden. Aktörerna bakm dkumentet har tagit hänsyn till de tekniska, kmmersiella ch juridiska aspekter sm utgör stmmen i mediabranschen. Dkumentet bygger på knsensus i branschen där köpare ch säljare av media värderar långsiktighet ch samarbetsvilja. Aktuella publicister bär således yttersta ansvaret att dess annnsering håller sig inm ramarna för Annnsva nligt Sverige ch dess samtliga kmpnenter. Läs Annnsvänligt Sverige Versin 1.1 här DIA.170310.S55

VAD INNEBÄR ANNONSVÄNLIGT SVERIGE? I krthet innebär Annnsvänligt Sverige: A. B. Ett verktyg för att driva branschen framåt Att kraftigt minska laddtider 56 C. Att möjliggöra kntrll ch kmmunikatin mt användare D. Minska digital reklamtrẗthet Annnsva nligt Sverige inkluderar viktiga riktlinjer gällande maxfrekvens för retargeting ch riktlinjer kring nedsta ngning av större annnsfrmat E. Utmärkelse för ansvarstagande företag i branschen F. Går att ansöka från ktber 2016 m att bli gdkänd enligt Annnsva nligt Sverige ch erhålla iknen uppe till vänster Läs Annnsva nligt Sverige Versin 1.1 här DIA.170310.S56

IAB SVERIGES ADBLOCKER-VÄGLEDNING FÖR PUBLICISTER IAB Sverige: Adblcker-vägledning för publicister 57 Detta dkument har tagits fram av IAB Sverige 2016 sm ett underlag till medieföretag i deras överväganden m hur de skall hantera det ökande användandet av adblckerprgramvara. Innehållet bygger på sammanställd infrmatin från IABs medlemmar, i Sverige ch internatinellt. Dess stmme utgår från principer framtagna av IAB USA, med fördjupanden ch justeringar anpassat för den svenska mediebranschen. Med detta dkument går Sverige i bräschen för att samla ch adressera adblcking. IAB Sveriges sammanfattande bild ger stöd för att ett handlande i enlighet med detta dkument har psitiva effekter på mediaföretags affär genm att hs användaren öka förståelsen för värdeväxlingen mellan annns ch innehåll, etablerad användarkmmunikatin ch möjligheter till nya intäktskanaler vilket således leder till kraftigt minskat adblckeranvändande. Läs hela dkumentet här DIA.170310.S57

SUMMERING: MÅLGRUPPSANNONSERING Digitala annnsörer använder annyma ckies, IP-adressinfrmatin ch inlggningsdata för att rikta annnser mt följande kriterier: kntextuell relevans, webbläsar-/brwser-infrmatin, datum/tid, kampanjspecifikatiner, gegrafi, demgrafi, webbläsar-/brwserhistrik (ex. tidigare besökta sajter). 58 Det finns flera metder för att rikta annnser baserat på användarens intresse: att placera annnser i anslutning till kntextuellt relevant innehåll, retargeting tidigare besökare ch rikta annnser baserat på tidigare surfande. Reklammbudsmannen (RO) ger självreglerande riktlinjer för att använda nätet för intressebaserad annnsering. RO arbetar utifrån OBA Framewrk (från IAB Eurpe) sm finns i ROs verktyg ICC. Verktyget för Intressebaserad annnsering är YurOnlineChices. Det finns även en anmärknings-ikn kpplat till intressebaserade annnser. Samma ikn används i hela världen. DIA.170310.S58

59 ANVÄND DET DU HAR LÄRT DIG 1. Vad tycker du är fördelarna ch riskerna med att anpassa intressebaserade annnser till specifika användare? 2. Tänk ett scenari där du handlar sm en inlggad användare på zaland.se ch lämnar webbplatsen utan att köpa någt. Nästa dag är du/din webbläsare/brwser utvald ch får två annnser från Zaland.se: 1. En displayannns för prdukten expneras medan du kllar på nyheterna på TV4.se 2. Ett e-pstmeddelande innehållande den prdukt du tittat på. Vad tycker du m att knfrnteras med påminnelse -annnserna? Upplever du Displayannnser ch e-pstmeddelanden på lika sätt? DIA.170310.S59

DIA.170310.S61 KÖPA OCH SÄLJA DISPLAYANNONSERING

61 KÖPA OCH SÄLJA DISPLAYANNONSERING I det här avsnittet kmmer vi att: Identifiera lika sätt sm annnsörer ch publicister bedriver digitala medietransaktiner: direktförsäljning, nätverk ch börser. Intrducera begreppet Prgrammatic för köp ch sälj, ch hur RTB (Real Time Bidding), DSP (demand-side platfrms) eller efterfrågesidans/köpares plattfrmar ch SSP (supply-side platfrms) utbudssidan/publicisters plattfrmar spelar för rller inm displayannnseringen. DIA.170310.S61

62 DIREKTKÖP OCH FÖRSÄLJNING ANNONSÖR PUBLICIST DIA.170310.S62

DIREKTKÖP OCH FÖRSÄLJNING Fördelar Utmaningar ANNONSÖR Garanterad inventry Kntrll över sammanhang ch placering Möjlighet med integrerade kundanpassade lösningar Premium priser Svårt att hantera direktkntakt med flera publicister Begränsade målgruppsanpassningar över sajter PUBLICIST Premium priser Kntrll över annnsinnehållet Dyrt att underhålla ett säljteam för direktförsäljning Svårt att anpassa säljteamet efter utbudet på inventry 63 DIA.170310.S63

INDIREKT KÖPA OCH SÄLJA VIA: ANNONSNÄTVERK Annnsnätverk aggregerar inventry för digitalreklam från många sajter, ch paketerar ch säljer inventry till annnsörer. ANNONSÖRER PUBLICISTER 1 1 64 2 Nätverk A 2 3 Nätverk B 3 4 4 DIA.170310.S64

NÄTVERK I SVERIGE Ggle Ad Netwrks Bnnier News lika annnsnätverk Schibsteds lika annnsnätverk Sellbranch 65 Zanx Tradedubler PlayAd Smartclip Widespace Mediekmpaniet DIA.170310.S65

66 INDIREKT KÖPA OCH SÄLJA VIA ANNONSNÄTVERK Fördelar Utmaningar ANNONSÖR Enkel köpprcess Erbjuder möjlighet till skalbar räckvidd Erbjuder transparens Erbjuder unik målgruppsanpassning Fördelaktiga priser Varierande kvalitet Varierande målgruppsanpassning Varierande prissättningar Inventry på vissa sajter kan inte garanteras DIA.170310.S66 PUBLICIST Outsurcat säljteam Hjälper publicister hantera allt sålt inventry Ger access till premium annnsörer sm inte hade varit tänkbara annars Delvis sämre kntrll över vad sm visas på sajten Möjligt att det kannibaliserar på den egna direktförsäljningen

INDIREKT KÖPA OCH SÄLJA VIA: AD EXCHANGES Ad Exchanges är plattfrmar för att köpa ch sälja nlineannnserings-inventry. De ger transparens mellan köp ch försäljning ch ger möjlighet till byte av lager mellan annnsnätverk, publicister ch annnsörer. De använder ftast en teknikplattfrm sm underlättar autmatiserad auktinsbaserad prissättning det sm idag ryms inm begreppet prgrammatic. ANNONSÖRER PUBLICISTER 1 1 67 2 Nätverk A 2 EXCHANGE 3 Nätverk B 3 4 4 DIA.170310.S67

68 REAL TIME BIDDING (RTB) En typ av Prgrammatiskt köp Autmatiserat, auktinsbaserat system för att köpa ch sälja inventry, skapar ett mer effektivt utbyte av inventry. Annnsutrymme säljs till högstbjudande; impressins är prfilerande ch utvärderas i millisekunder under auktinsprcessen, medan en sida laddas. Icke-garanterat inventry, på grund av förutsägbarhet hs auktinsmarknadsplatsen. Möjliggör målgruppsanpassning på en rad sajter. Klicka på iknen för att läsa mer på IABs hemsida m RTB DIA.170310.S68

DSPs OCH SSPs HAR UTVECKLATS FÖR ATT HANTERA FÖLJANDE TRANSAKTIONER ANNONSÖRER PUBLICISTER 69 DSP (Demand Side Platfrms) erbjuder ett gränssnitt för medieköpare att hantera flera annnsbörser/ Ad Exchanges ch nätverk: Tillgängligt inventry Bud Budget Målgruppsdata Tracking Analys 1 2 3 Nätverk A EXCHANGE Nätverk B 1 2 3 SSP (Supply Side Platfrms) erbjuder ett gränssnitt för publicister att aggregera ch hantera annnsutrymme Outsurcad medieförsäljning Ad Exchange-hantering Annnsnätverks-hantering Lageravkastnings/Inventry yield management 4 4 DIA.170310.S69

70 HUR EN ANNONS VISAS I ETT PROGRAMMATISKT KÖP - VI REKOMMENDERAR ATT DU LÄSER HANDBOKEN OM PROGRAMMTIC Läs mer i IABs Sveriges Handbk m Autmatiserad handel eller Prgrammatic Klicka på bilden för att kmma till viden. DIA.170310.S70

71 HUR SAMTLIGA DELAR ARBETAR TILLSAMMANS DIA.170310.S71

INDIREKT KÖPA OCH SÄLJA VIA: AD Exchanges/Annnsbörser Fördelar Utmaningar ANNONSÖR Effektivt Knkurrenskraftig prissättning Erbjuder bra målgruppsstyrning Transparent Icke garanterat inventry Icke fast premium-utrymme 72 PUBLICIST Effektivitet Tillgång till mer inventry att ptimera Skalbara intäkter Låga priser Ojämna priser Möjligt att det kannibaliserar på den egna direktförsäljningen DIA.170310.S72

NÅGRA ORD OM PROGRAMMATIC BYING Autmatiserade transaktiner är inte begränsade till RTB-baserade köp, med icke-garanterad inventeringar sm säljs på annnsbörser/ad Exchanges. Teknikplattfrmar tillåter prgrammatic buying av premium-, garanterat- display inventry. 73 Prgrammatic har växt snabbt sedan 2013 i Sverige. 2016 uppskattades att ca 20 % av displaymarknaden i Sverige skedde genm ett prgrammatiskt köp/sälj. DIA.170310.S73

VIKTIGA BENÄMNINGAR ATT KÄNNA TILL INOM PROGRAMMATIC 74 Data Management Platfrm (DMP) Den tekniska plattfrm sm aggregerar ch administrerar anva ndardata, baserat på ckies. Data segmenteras ch mduleras för att effektivisera budgivning ch köp av annnsvisningar. Demand Side Platfrm (DSP) K pplattfrmen sm annnsörer/byråer använder för att genmföra annnsk p. DSP:n värderar köpen ch budar på annnsvisningar enligt de riktlinjer ch variabler sm köparen angett. DSP:n är ansluten till många lika sa ljplattfrmar (SSP:er). Deal ID En unik kd sm möjliggör ett annnsk p via Prgrammatic. Deal ID står för Deal Identifier. Ett Deal ID innehåller förutbestämda kriterier sm bland annat pris, annnsplaceringar ch datastyrningar. Flr Price Det lägsta priset en publicist är villig att sälja en specifik annnsvisning f r. Supply Side Platfrm (SSP) Sa ljplattfrmen sm publicisten använder för att sälja sitt inventry. SSP:n är kpplad mt många lika k pplattfrmar ch styr budgivningen. Trading Desk Företaget sm hjälper byråer att hantera autmatiserade köp, budbaserad media ch ma lgruppsk p. En Trading Desk kan arbeta med flera DSP:er ch DMP:er. AdExchange En AdExchange används frtfarande ibland i vissa sammanhang ch da sm en beskrivning av själva marknadsplatsen där köpet genmförs. Real Time Bidding (RTB) Real-Time Bidding innebär att varje annnsvisning kan utvärderas, köpas eller säljas i en auktin, enskilt ch i realtid. Fler benämningar hittar du i IAB Sverige Handbk m Prgrammatic. Läs mer i IABs Sveriges Handbk m Autmatiserad handel eller Prgrammatic DIA.170310.S74

SUMMERING: KÖP & SÄLJ Displayannnsering kan köpas på flera sätt: Direkt, mellan en marknadsförare/byrå ch publicist. Indirekt mellan en marknadsförare/byrå ch annnsnätverk Indirekt mellan en marknadsförare/ byrå ch AdExchange (genm en DSP ch/eller SSP) 75 Prgrammatic-transaktiner avser autmatiserade medieinköp sm inte kräver mänsklig interaktin. Detta har vunnit ppularitet via RTB, men Prgrammatic har även utökat möjligheterna med premium placeringar ch direkta garanterade köp. Valutan på en annnsbörs/adexchange är huvudsakligen CPM. DIA.170310.S75

76 ANVÄND DET DU HAR LÄRT DIG: KÖP & SÄLJ Från ett annnsörsperspektiv, jämför för- ch nackdelar med att köpa inventry direkt från en publicist vs indirekt från ett annnsnätverk eller Ad Exchange. Från ett publicistperspektiv, jämför för- ch nackdelar med att sälja inventry direkt till en annnsör vs indirekt genm ett annnsnätverk eller Ad Exchange. DIA.170310.S76

DIA.170310.S77 PRISSÄTTNING AV DISPLAYANNONSERING

PRISSÄTTNING I detta avsnitt kmmer vi att: 78 Undersöka de mått ch prissättningsmdeller i linje med varje fas av marknadsföringstratten. Definiera begreppet ecpm ch hur den används Gå igenm de prcesser genm vilka publicister arbetar för att maximera intäkterna från deras tillgängliga annnsutrymme. OBS! Är du säker på termer i studiematerialet? Spana in vår hemsida för akrnymer ch terminlgi: Klicka på iknen för att läsa mer m Akrnymer Klicka mer på iknen för att läsa mer m Terminlgi DIA.170310.S78

PRISSÄTTNING OCH MÄTNING BÖR ÅTERSPEGLA MARKNADSFÖRINGSMÅLEN Marknadsföringsmål Metrics/ mätningar Prismdeller Varumärkeskännedm # imps levererade, nå frekvens, resultat varumärkeseffekt Cst per thusand (CPT) r Cst per millie (CPM) 79 Undersökning # annnsinteraktin ex klick Kstnad per Önskad åtgärd (CTR) (t.ex. klick, videvisning, spel, etc) Leads / Prspektera # av leads # av klicks Cst per Leads (CPL) eller Cst per Click (CPC) Onlineförsäljning # av transaktiner, KR av försäljning Cst per Sales (CPS) Cst per Oder (CPO) Cst per Actin (CPA) DIA.170310.S79

ANNONSER SÄLJS OFTA PÅ CPA BASIS 80 DIA.170310.S80

ANDRA FÖRSÄLJNINGSMÅTT 81 Pay per Click/Betala per klick - CPC CPC innebär att du får betala per klick. Med CPC påverkas antalet expneringar dels av ditt bud, men ckså av hur hög prcent av dem sm ser din banner sm klickar på den. Så genm att ha en annns sm drar till sig många klick kan du få fler visningar än de sm lagt ett högre bud. Din banner kmmer ptimeras så att den placeras där den får flest klick. Detta sker utan någn extra kstnad. (räkneexempel 1.000.000 imps x 0,8% clickrate x pris per click 4 kr = kunden betalar 32.000 kr). Cst per Actin eller Cst per Order/Betala för avslut - CPA eller CPO Du betalar bara för de avslut sm vi levererar. Antingen en del av rdervärdet, en fast kstnad för ett lead eller en actin. Ett exempel på en actin, förutm en ren rder, är en beställning av en katalg eller liknande. Dessa affärer genmförs efter att vi testat t ex en CPCkampanj där vi mäter knverteringsgraden. Om kampanjen är effektiv så finns det inga hinder för ett upplägg med CPA eller CPO. Vad CPA-nivån hamnar på berr på vilken klickfrekvens ch knverteringsgrad kampanjen haft under det inledande testet. Om det inte är möjligt att gå vidare på CPA så kan kampanjen frtsätta på CPC eller CPM. (räkneexempel 1.000.000 imps ger 40 köpta prdukter på sajten x 100 kr/rder = Kunden betalar 4.000 kr). Betala för visningar - CPM Här betalar du per tusen annnsvisningar. Välj CPM för en varumärkesbyggande kampanj eller m klickfrekvensen inte är så hög. Då styr vi så att antalet visningar fördelas jämnt över en förutbestämd tidsperid, vilket kan vara specificerat ner till antal visningar per timme. Antalet visningar sm genereras berr naturligtvis på budet ch hur mycket utrymme sm finns ledigt. (exempel på sajten X kstar 1000 imps 250 kr, 250 kr = CPM-priset). DIA.170310.S81

ANDRA FÖRSÄLJNINGSMÅTT CTR = Klick/Clicks Impressins (imps) x 100 82 Click Thrugh Rate (CTR) är ett sätt att mäta framgången med en nline reklamkampanj på en viss webbplats eller effektiviteten i ett e-kampanj med antalet användare sm klickat på en viss länk. Används ckså sm mått hs våra sökmtrer. Räkneexempel Kampanjen bkas med 8 milj imps el expneringar den generar 5600 klick = CTR= 5600 klicks / 8.000.000 imps x 100 = 0,07 CTR DIA.170310.S82

83 MÖJLIGHETEN ATT SE BORTOM CLICKS En studie från 2009 genmförd av iprspect visade att 52% av internetanvändarna på någt sätt reagerar på annnsvisningar. 38% av de sm svarar på en nline annns ser prdukten för första gången. DIA.170310.S83

EN TITT PÅ ecpm ecpm = Kstnad per kampanj Ttalt # av Annnsvisning/ Impressins (views) x 1000 84 Effektiv CPM (ecpm) beräknar kstnaden från 1000 annnsvisningar, avsett hur annnserna visats eller betalningsstruktur. Räkneexempel Kampanj 1, insåld för 1,40 kr CPC ch har en click-thrugh rate 0,08%. Annnsören får betala 35.000 kr. Vad är då ecpm? # Clicks = 35 000 kr / 1,40 kr = 25 000 Clicks # Impressins = 25 000 Clicks / 0,0008 CTR = Imps ecpm= 35 000 kr / 31 250 000 Imps x 1000 =1,12 ecpm DIA.170310.S84

85 VIKTA ecpms PER KATEGORI En graf över tid ch kategri. Visar CPM trender för lika kategrier kvartalsvis. DIA.170310.S85

FRÅN DEN DIGITALA PUBLICISTENS PERSPEKTIV Fullpris (7.000 kr) Reducerat pris (3.500 kr) Osålt utrymme (0 kr) A B C 86 Inventry 55 x 7.000 kr = 385.000 kr 25 x 7.000 kr = 175.000 kr 15 x 7.000 kr 35 x 3.500 kr = 227.500 kr DIA.170310.S86

87 INVENTORY YELD MANAGEMENT Yield Optimering: Företag sm är specialiserade på att kppla ihp publicister med efterfrågan från annnsörer för att generera största möjliga intäkter baserat på Publicistens inventry. Anslut publicisters alla källr till efterfrågan, sm t ex annnsörer, nätverk, exchanges, byråers trading desks etc. -istället för att hantera alla relatiner separat. Förse publicister med insikt m vad deras inventry är värt för lika annnsörer ch andra med samma behv, vilket gör att företaget får maximal avkastning. Möjliggör fullständig kntrll över vem sm köper deras inventry ch för hur mycket. Klicka på iknen för att se exempel på verktyg på Industryindex.cm DIA.170310.S87

88 SUMMERING: PRISSÄTTNING Annnsörer köper Displayannnsering med en rad prisstrukturer (CPM, CPC, CPL, CPS), i linje med Perfrmance metrics ch det mest relevanta för deras mål i marknadsförings tratten. Effective CPM (ecpm) är ett mått sm hjälper till att utjämna kstnaderna för en kampanj över lika prissättningsmdeller. ecpm = (ttala kstnaden för en kampanj / # ad impressins) * 1000. Digitala publicister investerar i Yield Management-system för att få den högsta prissättningen ch mest relevanta annnsen, för en viss användare vid en given tidpunkt. Detta i sin tur, maximerar intäkterna över hela webbplatsens prtfölj av annnsutrymme/inventry. DIA.170310.S88

ANVÄND DET DU HAR LÄRT DIG: PRISSÄTTNING 89 Berende på vad du trr att målen för dessa annnser är, vilken prisstruktur skulle du anta att annnsören använt sig av? DIA.170310.S89

ANVÄND DET DU HAR LÄRT DIG: PRISSÄTTNING Vilken primär del av inventry tillhör trligen dessa annnser? 90 C DIA.170310.S90

DIA.170310.S92 MÄTNINGAR AV DISPLAYANNONSERING

MÄTNINGAR I detta avsnitt kmmer vi att: Gå igenm nuvarande mått för displayannnsering ch branschens ansträngningar sm pågår för att förenkla dessa mått för vår mderna, plattfrmsberende värld. 92 Förklara funktinen av verifiering av digital reklam. DIA.170310.S92

93 MÄTNINGAR AV DISPLAYANNONSER GRUNDLÄGGANDE MÄTNINGAR INTERAKTIV MÄTNING Impressin Klick Knverteringar Interaktinstid Interaktinsnivå Click-thrughrate (=Click/imps *100) Knvertierngs grad % (=Cnv/Clicks) DIA.170310.S93

TRAFIKMÄTNING I SVERIGE KIA-index mätregler (KIA-index ägs av Sveriges Annnsörer) 1.1 Det finns i princip tre grundläggande regler sm måste iakttas för att publicera trafiksiffrr på KIA-index. Den första grundläggande regeln är att en ch samma sidvisning endast får redvisas på KIA-index en gång (undantag för nätverk). Den andra grundläggande regeln är att det är besökarnas aktiva handlingar på webbplatsen sm mäts ch redvisas på KIA-index. Den tredje grundläggande regeln är att mätverktyget följer av KIA-index gdkänd metd för publicering på KIA-index. 94 1.2 Samtliga regler i Regler för trafikmätning av KIA-index listade sajter gäller för mätning/taggning av webbsidr. Kmmittén för Internetannnsering är de sm tagit fram mätregler sm gäller för svenska sajter. Klicka på iknen för att se exempel på verktyg på Industryindex.cm DIA.170310.S94

EN ÖVERGÅNG TILL VIEWABLE (INSCREEN) IMPRESSIONS Vanligast idag är 50% annnsen i minst 1 sek. 95 Viewability (inscreen): Huruvida annnsen fanns i det synliga utrymmet i webbläsarfönstret baserad på i förhand fastställda kriterier, såsm prcent av annnsen el pixlar i det synliga utrymmet ch hur länge annnsen är synlig i utrymmet i webbläsaren. Display Advertising DIA.170310.S95

EN ÖVERGÅNG TILL VIEWABLE (INSCREEN) IMPRESSIONS Vanligaste sättet att mäta Viewable (inscreen) impressin är när 50 % av annnsen visats i minst en 1 sek i din webbläsare. För vide är det 50 % ch 2 sek ch för större display-frmat är 30% i 1 sek. 96 En svensk Rekmmendatin för Viewability measurement publicerades 2016 Mer inf på nästa bild. Viewabilitymätningar ska vara sm en hygienfaktr för displaykampanjer, men mätningarna har vissa inbyggda prblem. Mätverktygen mäter lika vilket kan skapa en diskussin mellan köpare ch säljare. IAB Sverige Task Frce Display har arbetat för att se till att svenska publicister endast jbbar med Certifierade system på marknaden. Genm Certifiering kan vi uppnå en förståelse för varför avvikelse kan förekmma. Klicka på bilden för att kmma till viden på Yutube. DIA.170310.S96

SVENSK REKOMMENDATION AV MÄTNINGAR AV VIEWABILITY (INSCREEN) 97 Rekmmendatinen publicerade IAB Sveriges Task Frce i februari 2016 - Viewable Measurement Guidelines 1.0. Den avser Rekmmendatin för Desktp ch Tablets. Klicka på iknen för att läsa mer m Rekmmendatinen på IABs hemsida I februari 2016 publicerades ckså en FAQ för mbilen. Den tar upp prblematiken med att mäta viewability på mbila plattfrmar idag Klicka på iknen för att läsa mer m mbil viewability DIA.170310.S97

ANNONSVERIFIERING AD VERIFICATION Källa: Admetry Annns Verifiering: En prcess sm försöker kntrllera att en eller flera attribut för en visad nline-annns har verkställts på ett sätt sm är förenligt med de villkr sm anges ch är överenskmmet av annnsören eller byrån ch är en del av annns-kampanjvillkren. Exempel: Getargeting Annnsmiljö Undvika knkurrenter Ad Placering Specificerade målgrupper/undersajter Oönskade sajter Ad Blcking DIA.170310.S99

ANNONSVERIFIERING AD VERIFICATION Tillväxten i antal indirekta inköpskanaler under de senaste åren medför ökad räckvidd, skalfördelare ch autmatiserade inköpsfunktiner. Fördelar: Ger köparna ökad räckvidd, skalfördelar ch autmatiserade köpkapacitet 99 Nackdelar: Mer teknik ch ökat avstånd mellan köpare ch säljare, vilket ökar sannlikheten för felaktiga målgrupper ch missförstånd. DIA.170310.S99 Källa: http://www.emarketer.cm/article/ad-verificatin-gains- Urgency-Amng-Marketers/1010029#CIAGb19B1e8HLUwB.99

SUMMERING: MÄTNINGAR 100 Mätstandarden idag för trafikmätningar har KIA (Kmmittén för InternetAnnnsering) tagit fram. I USA finns det en standard sm heter Making Measurement Make Sense (3MS) sm är en branschgemensam insats för att skapa statistik sm bättre integrerar digitala medier i en övergripande plattfrmsberende mediestrategi. Det finns en IAB Rekmmendatin för hur vi ska mäta viewability av annnser sedan 2016. Viewabilitymätningar är sm en hygienfaktr för displaykampanjer. Annns/Ad verificatin är en prcess där skillnaderna mellan köparens ch säljarens rapprter identifieras ch jämkas. Den ser till att kampanjen går enligt överenskmna parametrar. DIA.170310.S100

ANVÄND DET DU HAR LÄRT DIG: MÄTNINGAR 101 1 2 Varför trr du att nrmer kring synliga visningar/viewable/inscreen är så viktigt? Varför trr du att annnsverifiering/ad verificatin är så viktigt? DIA.170310.S101

13 FRAMTIDEN FÖR DISPLAYANNONSERING DIA.170310.S103

DISPLAYANNONSER HÅLLER SIG RELEVANTA I ETT FÖRÄNDERLIGT LANDSKAP Mångsidighet Funktinalitet, mätning ch prissättning kan skräddarsys utifrån marknadsföringsmål. Standardenheter (frmat) effektiva för både branding ch direkt respns. 103 Övertygande Spnsring ger djupare engagemang. Bredbandspenetratinen möjliggör vide ch rich media, sm erbjuder samma känslr sm TV men inte till samma kstnad. Målgruppsanpassningar Intressebaserad inriktning (Online Behaviral targeting) m.fl. Gemensamma nämnare på en kmplicerad marknad Banners kpplar ihp sök, vide ch ffline. Fler webbplatser ch mer inventry = mer annnsutrymme/ad inventry Prgrammatic buying & selling växer ch blir mer sfistikerat ch blir mer tillgängligt. DIA.170310.S103

104 ÖKAD RELEVANS FÖR VARUMÄRKES-MARKNADSFÖRARE Kreativa överväganden Större varumärkesvänliga" standardenheter Ökad interaktivitet ch engagemang. Ökning av vide- ch rich media kapacitet inm Displayannnseringen. Nya mätmöjligheter sm kan jämföras med tv. Funktinella överväganden Ökad integratin med sciala upplevelser i nätverken, målgruppsstyrt mt sciala kluster ch grupper. Växande mbilitet för displayannnser ch interaktin på tablets ch Smartphnes. Ökad flexibilitet ch enklare vid inköp av prdukter via Displayannnseringsmiljöer DIA.170310.S104

SUMMERING AV HELA KAPITLET AV DISPLAYANNONSERING 105 Intrduktin till Display Annnsering Enheter & Frmat Ad Serving Annnsmålgrupper/ Ad targeting Köpa & sälja Display Prissättning Annns-mätningar ch -verifiering Framtiden inm Displayannnsering DIA.170310.S105