NATIVE-STUDIE Köp- och säljsidan

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "NATIVE-STUDIE Köp- och säljsidan"

Transkript

1 IAB Sverige NATIVE-STUDIE Köp- och säljsidan Genomförd februari 2019

2 Bakgrund ta en uppdaterat puls på marknaden 2

3 Profil på svarande Köpsida: 30 svarande Säljsida: 16 svarande Annonsör Mediebyrå Annan byrå (digital, reklam) Publicist Säljbolag o 57% av annonsörer och byråernas kunder hade B2C som primär målgrupp, 43% B2C och B2B 3

4 Definition på Native : Vad rubricerar du som digital native-reklam? Köpsida True Native Content Display Sponsored newsletters Facebook sponsored posts Paid influencer posts SEM Säljsida Köparna verkar ha en mer konservativ uppfattning om vad native-reklam innebär än publicister och säljbolagen, och att speciellt newsletter och social verkar anses som native-format av flera. Köpsidans uppfattning är däremot väldigt tydligt att enbart native och content display (enligt IAB Sveriges definitioner i handboken från 2017) utgör native-reklam. o N köp-/säljsida = 30 / 16; multiple choice 4

5 Vilka kanaler är mycket effektiv för content marketing distribution? Native hos publicist SEO SEM Sponsrade social media posts PR-aktiviteter Content display Egen hemsida/blogg/nyhetsbrev Köp Sälj Betalda nyhetsbrev Betalda influencer-posts Native är köparnas favorit vad gäller content marketing distribution, tätt följd av SEO & SEM. Content display som ett alternativt native-format hamnar inte like högt upp, är dock säljarnas nummer 2 efter tydliga favoriten native hos publicist. Givet att enkäten var fokuserat på native och adresserat till personer med intresse inom native-annonsering ska resultatet dock tolkas med detta i omtanke. o N köp-/säljsida = 29 / 16; single choice per item: mycket effektiv, medelbra, inte effektiv, vet ej 5

6 Köpsida: Vilka kanaler är effektivast för content marketing distribution? 100,0 90,0 80,0 70,0 60,0 50,0 40,0 30,0 20,0 Vet ej Inte effektiv Medelbra Mycket effektiv 10,0 0,0 SEO Native hos publicist SEM Sponsrade social media posts PR-aktiviteter Content display Egen hemsida/blogg/nyhetsbrev Betalda nyhetsbrev Betalda influencer-posts Native är köparnas favorit vad gäller content marketing distribution, tätt följd av SEO & SEM. Sponsrade posts i social media, egna kanaler och content display anses vara hyfsad effektiva medans flest vara osäkra kring PR och betalda influencer posts. Osäkerheten är även stort kring betalda nyhetsbrev, som dessutom anses vara ineffektiva av många. o N = 29; single choice per item: mycket effektiv, medelbra, inte effektiv, vet ej 6

7 Resten av datan är enbart relaterat till Native enligt IAB Sveriges definition: IAB Sveriges definition av Native: Kommersiellt innehåll framtaget i samråd med annonsör antingen av publicistens egen content studio eller av betrodd extern leverantör. 7

8 Hur mycket av er digital budget går på / kommer ifrån native idag/2018? Och 2020? Köpsida Säljsida 60,0 60,0 50,0 50,0 40,0 40,0 30,0 30,0 20,0 20,0 10,0 10,0 0,0 Inget 1-5 % 5-15 % % > 25 % Vet ej 0,0 Inget 1-5 % 5-15 % % > 25 % Vet ej Bägge sidor förväntar sig en tydlig tillväxt i native-budgetar jämfört med totala digitala annons-budgetar respektive intäkter. Säljsidan är inte helt oväntat något aggressivare. Intressant är att drygt 1 av annonsörerna/byråerna är fortfarande osäkra på sina (framtida) native-insatser. o N köp-/säljsida = 29 / 16; single choice 8

9 Vilka är de viktigaste målen / önskade effekter med att använda native? Köpsida Säljsida 79% Öka Öka varumärkespreferens/förtroende 10 45% Öka Öka varumärkeskännedom 88% 34% 31% Generera leads Generera leads Generera Generera sälj/avslut/konvertering sälj/konvertering 25% 31% 14% Annat (beskriv gärna) Annat Fokuset ligger helt klart på varumärkesbygg genom att primärt öka preferens (t.ex. bygga förtroendet), men även kännedom. Samtidigt verkar för många köpare också leads och konverteringar spelar en sekundär roll något som publicister och säljbolag är medvetna om. o Annat = e.g. köpsida: Skapa kunskap, intresse, inspiration, Öka kunskap, förmedla mycket information, Ökad förståelse kring produkt o N köp-/säljsida = X / Y; multiple choice (max. 3 val); vet ej fanns som val med fick 0 svar 9

10 Vilka är de vanligaste KPIerna/metrics för mätning av native? Köpsida Säljsida 83% 62% 52% 38% 38% 34% 24% 14% 14% 14% 17% 14% Lästid / time Lästid spent (timespent) Artikel- Läsningar / sidvisningar (sidvisningar) Unika Unika besökare läsare/besökare Click-outs Click-outs från artikel från artikel Varumärkeslyft Varumärkeslyft (studie) (studie) Leads Leads Konvertering Konvertering / order / orders Klick CTR på(på puffnative-puff in till artikel till artikel) Besökare Antal besökare Sociala delningar Sociala delningar Målgrupps-penetration Målgrupps-penetration Annat (beskriv Annat (beskriv gärna) gärna) 6% 6% 19% 19% 19% 31% 31% 75% 69% 63% 56% 94% De tre vanligaste KPIer relaterar till läsningar - antagligen anses dessa som viktiga i samband med varumärkes-byggande effektet man förväntar sig med native-annonsering. Varumärkeslyft som försök att direkt mäta sådana effekter ligger på en fjärde plats, följt av de hårda metrics leadsoch konverteringar. o Annat = e.g. köpsida: time on site, sälj-lift (inkrementalitet); säljsida: cost per audience minute o N köp-/säljsida = 29 / 16; multiple choice (max. 5 val) 10

11 Vilken prismodell föredrar du vid köp av native? Köpsida Säljsida 55% CPC/CPV CPC/CPV (per klick/läsning) (per klick/läsning) 44% 7% CPM (incl CPM in-view) (incl in-view) 38% 1 Fast pris Fast (e.g pris veckopaket) (e.g. vecka, läs) 13% 1 CPO/CPA (per (per order/lead/action) 6% 3% Time on sitetime on site 7% Annat Annat 7% Vet ej Vet ej Köpsidan verkar helt klart föredra en pris per klick/läsning, medans publicister och säljbolag skulle också gärna vilja se flera CPM (eller in-view CPM) affärer. Runt var sjätte (14%) köpare är dock osäker kring valet av prismodell eller jobbar med olika modeller. o o o CPM säljsida: 50/50 på CPM eller vcpm Annat = köpsida: e.g. beror på målsättning N köp-/säljsida = 29 / 16; single choice 11

12 Vem skriver bästa innehållet för native-annonsering? Köpsida Säljsida 45% Publicister (kommersiella Publicister* avdelningar) 56% 17% Contentbyråer Contentbyråer 25% 14% Annonsörer Annonsörer in-house in-house 13% 7% Mediebyråer Mediebyråer Kommunikations-/PR-byråer 17% Andra (vem?) Andra (vem?) 6% Sidorna är överens om att publicisterna (*kommersiella avdelningar) skriver bästa innehållet. Köparna anser även att byråer som content-, nativeeller reklambyråer i vissa fall också kan skapa bra innehåll. o Annat = t.ex. köpsida: reklam- eller digitalbyrå; beror helt på syftet eller kampanj-målen och distribution; säljsida: frilansare o N köp-/säljsida = X / Y; frågetyp 12

13 Några funderingar jämfört med 2017 års enkäter o Fokus 2017 var enbart på köparsidan ca. 30 svar från byråer, 20 från annonsörer o Definitions-frågan har ställts mindre öppet 2019 för att se hur uppfattningen har tagit form i branschen i samband med / efter 2017 års handbok som ska ha satt en guideline. Detta verkar ha funkat rätt bra, då köp- och säljsida är överens om de stora native-formaten. o Huvud-målsättningen med native är oförändrat att bygga varumärke det verkar dock läggas även något större fokus på sälj- / konverteringseffekt o Även 2019 anses native hos publicist vara den mest effektiva distributionskanalen. o En stor förändring verkar ha skett kring prismodellerna 2017 var annonsörerna mest intresserade av fastpris och byråer av lite olika modeller, medans fokuset 2019 ligger klart på kostnad per klick/läs och till viss del CPM på säljsidan. o Intresset för digitalt native är oavbrutet stort 8 av annonsörer och byråer köpte native 2018 och drygt 17% av köparna planerar att öka andelen native i sin mix, runt 1 upp till 25% av hela den digitala budgeten. 13

Bruttoräckvidd / dag: 113 000 Nettoräckvidd / dag: 113 000. Källa och period. Läsmängd: 80% Lästillfällen: 3,2 Lästid: 55 min.

Bruttoräckvidd / dag: 113 000 Nettoräckvidd / dag: 113 000. Källa och period. Läsmängd: 80% Lästillfällen: 3,2 Lästid: 55 min. VARUMÄRKESKORT Tertial 2014:3 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd / dag: 113 000 Nettoräckvidd / dag: 113 000 Print - Runner s World Mått Källa och period Räckvidd: 113 000 Orvesto Konsument 2014:3 genomsnittlig

Läs mer

OPTIMERA DIN FUNNEL. från annons till website. Lina Hansson Digital Marketing Manager Hyundai Bilar

OPTIMERA DIN FUNNEL. från annons till website. Lina Hansson Digital Marketing Manager Hyundai Bilar OPTIMERA DIN FUNNEL från annons till website Lina Hansson Digital Marketing Manager Bilar MARKETING ANALYTICS + CONVERSION RATE OPTIMIZATION Resultat 91% 85% LÄGRE CPL LÄGRE CPS Resultat 91% 85% LÄGRE

Läs mer

Max Wimnell. Ställ gärna frågor! 50-10. max.wimnell@moredata.se

Max Wimnell. Ställ gärna frågor! 50-10. max.wimnell@moredata.se Max Wimnell Handelshögskolan Be Better Online Digital strateg på More Data Digital strategi och beslutsstöd Undervisar på IHM Business School Bokia, Intersport, Castellum, Veidekke, Jollyroom Ställ gärna

Läs mer

4 dagar med strategi, metodik och analys. IHM DIGITAL MARKETING

4 dagar med strategi, metodik och analys. IHM DIGITAL MARKETING 4 dagar med strategi, metodik och analys. IHM DIGITAL MARKETING IHM DIGITAL MARKETING IHM Digital Marketing är ett program skapat av ledande branschaktörer. Utbildningen syftar till att hjälpa företagen

Läs mer

IAB Sverige Juni 2017

IAB Sverige Juni 2017 + IAB Sverige Jui 2017 Realtidsstudie med sveska Mediebyråer E realtidsstudie av Native Advertisig i Sverige IAB Sverige har tillfrågat sveska mediebyråer om Native Advertisig. + Vad har vi gjort? IAB

Läs mer

RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd:

RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd: TERTIAL 2 2014 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd: 474 500 (genomsnittlig dag) Icakuriren icakuriren.se Räckvidd* 437 000 Orvesto Konsument Tertial 2 2014 TS-upplaga/dag: 119 500 TS 2013 per utgivningsdag

Läs mer

Källa och period. Läsmängd: 76,5% Lästillfällen: 2 Lästid: 44 min

Källa och period. Läsmängd: 76,5% Lästillfällen: 2 Lästid: 44 min VARUMÄRKESKORT Tertial 2014:3 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd / dag: 259 000 Nettoräckvidd / dag: 253 000 Orvesto Konsument/Orvesto Internet Bruttoräckvidd / vecka: 380 000 Nettoräckvidd / vecka: 369

Läs mer

1 836 000 (genomsnittlig dag) 2 234 300 (genomsnittlig dag)

1 836 000 (genomsnittlig dag) 2 234 300 (genomsnittlig dag) TERTIAL 2 2014 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Expressen GT KvP expressen.se Nettoräckvidd: Bruttoräckvidd: 1 836 000 (genomsnittlig dag) 2 234 300 (genomsnittlig dag) Räckvidd 685 000 Orvesto Konsument 2014:2 genomsnittlig

Läs mer

ebok Guide till framgångsrik influencer marketing

ebok Guide till framgångsrik influencer marketing ebok Guide till framgångsrik influencer marketing Hej, Den här checklistan är en vägledning för dig som funderar på att inleda ett influencer-samarbete som en del i din kommunikationsstrategi. Ett influencersamarbete

Läs mer

Bruttoräckvidd / dag: 643 000 Nettoräckvidd / dag: 507 000 Orvesto Total Tertial 3 2014. Källa och period

Bruttoräckvidd / dag: 643 000 Nettoräckvidd / dag: 507 000 Orvesto Total Tertial 3 2014. Källa och period VARUMÄRKESKORT Tertial 2014:3 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd / dag: 643 000 Nettoräckvidd / dag: 507 000 Orvesto Total Tertial 3 2014 Print - Dagens industri Räckvidd: 328 000 Orvesto Konsument 2014:3

Läs mer

Metro Mode besökare / vecka. 1,8 miljoner sidvisningar / vecka prenumeranter mottagare nyhetsbrevet weekly.

Metro Mode besökare / vecka. 1,8 miljoner sidvisningar / vecka prenumeranter mottagare nyhetsbrevet weekly. här om våra kanaler och case på Metro Mode Metromode.se är en av Sveriges största livsstilsajter och den självklara platsen, online och i mobilen, för en trendig, livsstilsintresserad och urban målgrupp.

Läs mer

Källa och period. Läsmängd: 81,7% Lästillfällen: 2,4 Lästid: 41 min

Källa och period. Läsmängd: 81,7% Lästillfällen: 2,4 Lästid: 41 min VARUMÄRKESKORT Tertial 2014:3 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd / dag: 370 000 Nettoräckvidd / dag: 366 000 Orvesto Konsument/Orvesto Internet Bruttoräckvidd / vecka: 470 000 Nettoräckvidd / vecka: 454

Läs mer

IAB Sverige Juni 2017

IAB Sverige Juni 2017 + IAB Sverige Jui 2017 Realtidsstudie med Aosörer E realtidsstudie av Native Advertisig i Sverige IAB Sverige har tillfrågat sveska aosörer om Native Advertisig. + Vad har vi gjort? IAB Sverige Task Force

Läs mer

Riktlinjer för native advertising

Riktlinjer för native advertising Riktlinjer för native advertising www.iabsverige.se IAB Sverige 2014 Riktlinjer för native advertising Copyright IAB Sverige info@iabsverige.se www.iabsverige.se juni 2014 1 Innehållsförteckning 1. Introduktion

Läs mer

Bruttoräckvidd / dag: Nettoräckvidd / dag: Orvesto Total Tertial Källa och period

Bruttoräckvidd / dag: Nettoräckvidd / dag: Orvesto Total Tertial Källa och period VARUMÄRKESKORT Tertial 2014:3 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd / dag: 2 625 000 Nettoräckvidd / dag: 2 139 000 Orvesto Total Tertial 3 2014 Print - Expressen inklusive GT och Kvällsposten Räckvidd:

Läs mer

Källa och period. Läsmängd: 83,9% Lästillfällen: 3,2 Lästid: 59 min

Källa och period. Läsmängd: 83,9% Lästillfällen: 3,2 Lästid: 59 min VARUMÄRKESKORT Tertial 2014:3 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd / dag: 230 000 Nettoräckvidd / dag: 226 000 Orvesto Konsument/Orvesto Internet Bruttoräckvidd / vecka: 288 000 Nettoräckvidd / vecka: 280

Läs mer

Bruttoräckvidd / dag: Nettoräckvidd / dag: Orvesto Konsument/Orvesto Internet. Källa och period

Bruttoräckvidd / dag: Nettoräckvidd / dag: Orvesto Konsument/Orvesto Internet. Källa och period VARUMÄRKESKORT Tertial 2014:3 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd / dag: 97 000 Nettoräckvidd / dag: 81 800 Orvesto Konsument/Orvesto Internet Print - Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning Räckvidd:

Läs mer

Källa och period. Läsmängd: 78,9% Lästillfällen: 2,1 Lästid: 53 min

Källa och period. Läsmängd: 78,9% Lästillfällen: 2,1 Lästid: 53 min VARUMÄRKESKORT Tertial 2014:3 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd / dag: 155 000 Nettoräckvidd / dag: 148 000 Orvesto Konsument/Orvesto Internet Bruttoräckvidd / vecka: 326 000 Nettoräckvidd / vecka: 317

Läs mer

RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd:

RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd: TERTIAL 2 2014 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd: 576 400 (genomsnittlig dag) Dagens Industri di.se Räckvidd* 319 000 Orvesto Konsument 2014:2 genomsnittlig dag TS-upplaga/dag: 96 300 TS 2013 per utgivningsdag

Läs mer

IAB Sverige Certifiering Exempelfrågor Korrekta svar och diskussion kring exempelfrågorna finns längst ner på sidan.

IAB Sverige Certifiering Exempelfrågor Korrekta svar och diskussion kring exempelfrågorna finns längst ner på sidan. IAB Sverige Certifiering Exempelfrågor Korrekta svar och diskussion kring exempelfrågorna finns längst ner på sidan. Del 1: Förstå ekosystemet för digital reklam 1) Vilken kundbeslutsväg ingår dessa fyra

Läs mer

E-POSTBAROMETERN 2013

E-POSTBAROMETERN 2013 E-POSTBAROMETERN 2013 Marknadschefers val av olika medier 2013 E-postmarknadsföringens nuläge, framtid och trender. Statistik från en undersökning bland svenska marknadsförare. Creating e-mail success

Läs mer

Marknadsföringskampanjer Sverige

Marknadsföringskampanjer Sverige Marknadsföringskampanjer Sverige juni-augusti 2016 Summering juni-augusti 2016 Fokus under kampanjperioden har varit privatmarknaden, B2C Trafiken och antal leads (möjligheter till affärer) fortsätter

Läs mer

VAD Förstå vad content marketing är och varför behovet är så stort just nu.

VAD Förstå vad content marketing är och varför behovet är så stort just nu. VAD Förstå vad content marketing är och varför behovet är så stort just nu. HUR 1. Hur skiljer sig content marketing från traditionell reklam? 2. Varför snackar alla om content marketing? 3. Så bygger

Läs mer

Presentation 2015-12-01 Frågor om content marketing

Presentation 2015-12-01 Frågor om content marketing Presentation 2015-12-01 Frågor om content marketing Elisabeth Thörnsten Novuskontakt: Gun Pettersson 1 Bakgrund & Genomförande BAKGRUND Novus har för Swedish Content Agencies räkning genomfört ett undersökning

Läs mer

IA PACK MED M BRÖLL T O ALL

IA PACK MED M BRÖLL T O ALL Presentation 2019 AL M LT ED O IA M P BR AC Ö K LL O P EN ALLT OM BRÖLLOP ALLT OM BRÖLLOP Sveriges största bröllopstidning Allt om Bröllop är Sveriges största bröllopstidning Vi erbjuder Sveriges brudpar

Läs mer

Anders Ericson, vd. Sveriges Annonsörer. Marknadschefens bästa vän

Anders Ericson, vd. Sveriges Annonsörer. Marknadschefens bästa vän Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer Marknadschefens bästa vän I HUVUDET PÅ EN ANNONSÖR 1. Vad är en annonsör? De störta annonsörerna i Sverige medieinvesteringar brutto i miljoner kronor 2015 1.

Läs mer

INNEHÅLL. Vad är digital media? Om Omcertifieringen Frågor & Svar Omcertifieringsmål Om Studiematerialet INT S2

INNEHÅLL. Vad är digital media? Om Omcertifieringen Frågor & Svar Omcertifieringsmål Om Studiematerialet INT S2 IAB Sverige Omcertifiering av Onlinesäljare Efter två år måste en omcertifiering ske för att kunna titulera sig Certifierad Onlinesäjare. INTRODUKTION INT.170310.S1 INNEHÅLL Vad är digital media? Om Omcertifieringen

Läs mer

IAB, Interactive Advertising Bureau, the leading trade association in online marketing

IAB, Interactive Advertising Bureau, the leading trade association in online marketing IAB, Interactive Advertising Bureau, the leading trade association in online marketing IAB Sverige verkar som en oberoende och transparent medlemsorganisation Charlotte Thür charlotte.thur@iabsverige.se

Läs mer

Introduktion Sociala medier

Introduktion Sociala medier Introduktion Sociala medier Webinar CAPS 23 jan 2019 Kompetensområde: Digital Marknadsföring BAS MEDIUM AVANCERAD MASTERCLASS (fristående tillfällen) Digital marknadsföring Målgrupp: Marknadsförare och

Läs mer

Otrivin Life of Svea januari april 2018

Otrivin Life of Svea januari april 2018 CASE Otrivin Life of Svea januari april 2018 Utmaning & syfte Utmaningen för Otrivin är att få föräldrar att hela tiden ha Otrivins produkter, i detta fall nässpray top of mind i valet av produkt för deras

Läs mer

Facebookmarknadsföring

Facebookmarknadsföring Facebookmarknadsföring Gustav Bergman Kort om Kanban Marketing Google AdWords Facebook Webbyrå Sökmotoroptimering (SEO) gustav.bergman@kanban.se Kort om Kanban Marketing Google AdWords Facebook Webbyrå

Läs mer

Jajja Advertising PayPerClick. Digital annonsering där det ger bäst resultat

Jajja Advertising PayPerClick. Digital annonsering där det ger bäst resultat Jajja Advertising PayPerClick Digital annonsering där det ger bäst resultat 01 Kanaloberoende digital annonsering Nå kunder via sökords-, display-, & filmannonsering där det ger bäst resultat Facebook

Läs mer

#JohnRosenbaum. Senior Social Media Advisor, Infomedia SE

#JohnRosenbaum. Senior Social Media Advisor, Infomedia SE #JohnRosenbaum Senior Social Media Advisor, Infomedia SE En av de första svenskarna på Facebook Framgångsrikt förutspått melodifestivalvinnare & politiska val genom att analysera Social Mediedata @JohnnyRosenbaum

Läs mer

Get the Click. Richard Swenman, Head of Sales - Viva Media

Get the Click. Richard Swenman, Head of Sales - Viva Media Get the Click Richard Swenman, Head of Sales - Viva Media Anders Berglund - fd VD Google Sverige Det har aldrig gått så snabbt som idag, men det kommer heller aldrig gå så långsamt som idag. 2005 2013

Läs mer

FÖRETAGARPAKETET WEB

FÖRETAGARPAKETET WEB Vi växer FÖRETAGARPAKETET WEB Sveriges enda kvalitetsnätverk till småföretagare 01 När Paketet du vill nå företagare och entreprenörer ÅTTA KVALITESSAJTER NOGA UTVALDA SAJTER Sveriges största mötesplats

Läs mer

Länsförsäkringar Life of Svea 2017/2018

Länsförsäkringar Life of Svea 2017/2018 CASE Länsförsäkringar Life of Svea 2017/2018 Utmaning & syfte Länsförsäkringar vill synas mot målgruppen kvinnor 20-45 som väntar barn och/eller har barn. Utmaningen är att få målgruppen att välja Länsförsäkringar

Läs mer

Peter Hellström. PH-Digital Marketing peter.hellstrom@digitalmarketing.fi www.digitalmarketing.fi

Peter Hellström. PH-Digital Marketing peter.hellstrom@digitalmarketing.fi www.digitalmarketing.fi Peter Hellström PH-Digital Marketing peter.hellstrom@digitalmarketing.fi www.digitalmarketing.fi Internet, trender och Google sökmotor Sökmotoroptimering = SEO, Search Engine Optimization Sökmotormarknadsföring

Läs mer

Intressetrappan i sociala medier. En mall från That Social Media Guy

Intressetrappan i sociala medier. En mall från That Social Media Guy Intressetrappan i sociala medier En mall från That Social Media Guy Vad är intressetrappan? En intressetrappa är en förteckning över de mentala steg som dina kunder tar, från att de upptäcker ditt företag

Läs mer

Thommy Ottinger Head Of Paid Media / SEM-Specialist på Brath AB

Thommy Ottinger Head Of Paid Media / SEM-Specialist på Brath AB SEM Thommy Ottinger Head Of Paid Media / SEM-Specialist på Brath AB thommy.ottinger@brath.se 020-10 50 81 www.brath.se Sponsrade länkar PPC Sökannonsering SEA Adwords Kärt barn har många namn SEM Google

Läs mer

Om VIVA. Bolaget har kontor i Uppsala (huvudkontor), Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar och Oslo.

Om VIVA. Bolaget har kontor i Uppsala (huvudkontor), Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar och Oslo. Välkommen! önskar & Om VIVA Viva Media är en digital affärspartner som erbjuder strategier och tjänster med fokus på att konvertera digitala medieinvesteringar till konkreta affärer. Bolaget har kontor

Läs mer

Rekommendation om betalt/köpt innehåll

Rekommendation om betalt/köpt innehåll Rekommendation om betalt/köpt innehåll NATIVE ADVERTISING www.tu.se www.dagspress.se Inledning Native advertising och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig

Läs mer

Om Pixelant. Offert Rapport, webbanalys, SEO, AdWords & Facebook

Om Pixelant. Offert Rapport, webbanalys, SEO, AdWords & Facebook Offert Rapport, webbanalys, SEO, AdWords & Facebook Om Pixelant Pixelant är en webbyrå i Malmö som är specialiserad på licensfri CMS och digital informationshantering. Sedan 2006 har vi utvecklat våra

Läs mer

Mötesplatsen för svenska e-handlare

Mötesplatsen för svenska e-handlare Mötesplatsen för svenska e-handlare *Om oss Ehandel.se är Sveriges största mötesplats för e-handlare. Förutom att publicera nyheter om e- handelsvärlden i stort kopplar vi även samman Sveriges e-handlare

Läs mer

Datadrivna kampanjer & nyckeltal

Datadrivna kampanjer & nyckeltal INFLUENCER MARKETING-DAGEN Datadrivna kampanjer & nyckeltal för eran Influencer Marketing-strategi Alexander Gradin, Beatly (www.beatly.com) Kand. Data- & Systemvetenskap, Stockholms Universitet Agenda.

Läs mer

IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare INTRODUKTION INT S1

IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare INTRODUKTION INT S1 IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare INTRODUKTION INT.170310.S1 INNEHÅLL Vad är digital media? s. 3 Om Certifieringen s. 4 Frågor & Svar s. 5-17 Certifieringsmål s. 18 Om Studiematerialet s. 19 2

Läs mer

SVERIGES ANNONSÖRERS MEDLEMMAR OM CONTENT MARKETING

SVERIGES ANNONSÖRERS MEDLEMMAR OM CONTENT MARKETING SVERIGES ANNONSÖRERS MEDLEMMAR OM CONTENT MARKETING Kontakt: Erik Huss erik@annons.se 0725-66 15 70 Kontakt: Elisabeth Thörnsten elisabeth@swedishcontent.se 070-834 66 30 NOVUS Kontakt: Gun Pe@ersson gun.pe@ersson@novus.se

Läs mer

Om annonsering i fackpress generellt

Om annonsering i fackpress generellt Om annonsering i fackpress generellt och i Dagens Samhälle specifikt 1 Vilken effekt vill man ha? Ökad kännedom Ökad lojalitet Ökat antal leads Försäljning Fler? 2 Mest önskad effekt är Att sälja sina

Läs mer

Guide. Kundvärde Optimering

Guide. Kundvärde Optimering Guide Kundvärde Optimering Syftet med denna guide är att på ett enkelt sätt förklara samma system som de mest framgångsrika företagen använder i sin marknadsföring. Den bygger på gamla principer inom marknadsföring

Läs mer

FUNGERAR DIN PR-STRATEGI?

FUNGERAR DIN PR-STRATEGI? FUNGERAR DIN PR-STRATEGI? Så kan du använda data för att mäta effekten av din PR Mynewsdesk PR Academy Studieguide 4 av 5 Del 1 Ett ramverk för mätning AMEC-modellen är ett ramverk som är framtaget av

Läs mer

Certified in: AdWords Shopping

Certified in: AdWords Shopping Get THE click Certified in: AdWords Search AdWords Shopping Accredited professional Get THE click 1. Back to basic 2. Google AdWords 3. Google Shopping (PLA) 4. Remarketing/retargeting 5. Youtube 1 Den

Läs mer

2 DAGARS KURS I CONTENT MARKETING FÖR FÖRETAG SOM VILL SATSA RÄTT FRÅN BÖRJAN. Starta denna fantastiska resa tillsammans med oss på Befound

2 DAGARS KURS I CONTENT MARKETING FÖR FÖRETAG SOM VILL SATSA RÄTT FRÅN BÖRJAN. Starta denna fantastiska resa tillsammans med oss på Befound 2 DAGARS KURS I CONTENT MARKETING FÖR FÖRETAG SOM VILL SATSA RÄTT FRÅN BÖRJAN Starta denna fantastiska resa tillsammans med oss på Befound DIGITALA STRAT EGIER FÖRORD CONTENT MARKETING Folk vill göra affärer

Läs mer

Digital Conversion Manager

Digital Conversion Manager Digital Conversion Manager Kurser Kursen har 9 huvudmoment/delkurs(er) Analysverktyg, rapportering och presentation YH-poäng: 35 Kursen syftar till att ge de studerande kunskaper i de viktigaste analysverktyg

Läs mer

Tendensrapport 2013. Sveriges Marknadsförbund Sida 1 (11)

Tendensrapport 2013. Sveriges Marknadsförbund Sida 1 (11) u Dessa är de största utmaningarna för Sveriges marknadsförare 2013 u Så stiger kraven på lönsamhet och återbäring på investeringar i marknadsaktiviteter u Vikten av att prioritera rätt i det nya medielandskapet

Läs mer

Mötesplatsen för svenska e-handlare

Mötesplatsen för svenska e-handlare Mötesplatsen för svenska e-handlare *Om oss Ehandel.se är Sveriges största mötesplats för e-handlare. Förutom att publicera nyheter om e-handelsvärlden i stort kopplar vi även samman Sveriges e-handlare

Läs mer

Digital marknadsföring Starta Eget

Digital marknadsföring Starta Eget Digital marknadsföring Starta Eget Leading online success Curamando 2016 1 Anna Torstensson, Analys anna.torstensson@curamando.com Curamando 2016 2 Digital marknadsföring Starta Eget Leading online success

Läs mer

7 steg för att starta ett affiliateprogram

7 steg för att starta ett affiliateprogram 7 steg för att starta ett affiliateprogram Affiliatemarknadsföring är en internetbaserad försäljningskanal där sk publicister (även affiliates eller publishers ) förmedlar besökare till en annonsör och

Läs mer

FÖRETAGARPAKETET WEB

FÖRETAGARPAKETET WEB Vi växer FÖRETAGARPAKETET WEB Sveriges enda kvalitetsnätverk till småföretagare 01 När Paketet du vill nå företagare och entreprenörer ÅTTA KVALITESSAJTER Om Paketet Här når du på ett enkelt sätt direkt

Läs mer

IAB Sverige maj 2014 En real(dsstudie av Na(ve Adver(sing i Sverige

IAB Sverige maj 2014 En real(dsstudie av Na(ve Adver(sing i Sverige + IAB Sverige maj 2014 En real(dsstudie av Na(ve Adver(sing i Sverige IAB Sverige har -llfrågat 30 svenska publicister och 30 marknadschefer hos kända bolag i Sverige. + Vad har vi gjort? Del 1 n Vi har

Läs mer

Native advertising. Best practice guide Version 2.0 Remiss t.o.m 30 september

Native advertising. Best practice guide Version 2.0 Remiss t.o.m 30 september Native advertising Best practice guide 2017 Version 2.0 Remiss t.o.m 30 september Innehåll 1. Introduktion 1 2. Riktlinjer för annonsmärkning 1 2.1 NATIVE 2 2.1.1 NATIVE AUDIO 3 2.1.2 NATIVE VIDEO 4 2.2

Läs mer

Google AdWords. Gustav Bergman

Google AdWords. Gustav Bergman Google AdWords Gustav Bergman Kort om Kanban Marketing Internetkampanjer Sociala medier Sökmotoroptimering (SEO) Webbyrå Kunder: Egmont Tidskrifter, Julius Biljettservice, LRF media, AF Borgen, Softhouse

Läs mer

SM S1. IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare Social Media & Influencer Marketing

SM S1. IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare Social Media & Influencer Marketing SM.170321.S1 IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare Social Media & Influencer Marketing INNEHÅLL 2 Vad är sociala medier? Statistik & Sociala medier Annonsering i sociala medier Vad är en hashtag #?

Läs mer

Nå dina kunder i rätt ögonblick

Nå dina kunder i rätt ögonblick Nå dina kunder i rätt ögonblick Idag finns vår vardag online, både på arbetsplasten och i det privata. Med Jajja når du dina kunder vid rätt ögonblick, oavsett tillfälle. Bygg varumärke Bygg varumärkeskännedom

Läs mer

Tendensrapport 2011. Sveriges Marknadsförbund Sida 1 (17)

Tendensrapport 2011. Sveriges Marknadsförbund Sida 1 (17) De största utmaningarna för dagens marknadsförare Det här innebär det utökade medielandskapet Så mäter företag effekt av sina marknadsaktiviteter Så arbetar företag med sociala medier och e-postmarknadsföring

Läs mer

DISTRIBUTION. Så kan nya metoder hjälpa dig att nå din målgrupp. Mynewsdesk PR Academy. Studieuide 3 av 5

DISTRIBUTION. Så kan nya metoder hjälpa dig att nå din målgrupp. Mynewsdesk PR Academy. Studieuide 3 av 5 DISTRIBUTION Så kan nya metoder hjälpa dig att nå din målgrupp Mynewsdesk PR Academy Studieuide 3 av 5 Del 1 Grunderna i innehållsdistribution För att nå maximal räckvidd för ditt innehåll bör du bli bekant

Läs mer

Interntmarknadsföring i praktiken + tips och taktik Fördelar - Internetmarknadsföring Distributionen Billigt Flexibiliteten Lätt att uppdatera eller byta budskap Räckvidden Kan nå hela världen Mätbarheten

Läs mer

INBOUND MARKETING. En guide med steg för steg mot framgång!

INBOUND MARKETING. En guide med steg för steg mot framgång! INBOUND MARKETING En guide med steg för steg mot framgång! Vad är Inbound marketing och hur funkar det? För att fullt förstå vad inbound marketing är och hur det funkar måste vi först förstå vad Outbound

Läs mer

DM möter internet och skapar framtidens e- postmarknadsföring

DM möter internet och skapar framtidens e- postmarknadsföring SWEDMA DM möter internet och skapar framtidens e- postmarknadsföring 13 februari 2007 Vad gör SWEDMA SWEDMA är intresseorganisationen för Direktmarknadsföring (DM) Ger medlemmar service och information,

Läs mer

Digital Marknadsföring. Entreprenörskolan

Digital Marknadsföring. Entreprenörskolan Digital Marknadsföring Entreprenörskolan 181016 Fota gärna! #entreprenörskolan #digitalmedtorget Kort om Torget Varför ska du vara online? Agenda Vad är fördelarna med digital marknadsföring? Strategi

Läs mer

Digital producent 4 dgr

Digital producent 4 dgr Digital producent 4 dgr Lär dig hur du framgångsrikt kan jobba med digitala medier. Få fler besökare, kunder och affärer. Under 4 dagar för du möjlighet att lära dig mer om hur du kan skapa en digital

Läs mer

Betala endast för resultat så fungerar affiliatemarknadsföring

Betala endast för resultat så fungerar affiliatemarknadsföring Betala endast för resultat så fungerar affiliatemarknadsföring Affiliatemarknadsföring är prestationsbaserad försäljning på Internet där sk Publicister (även affiliates eller publishers ) förmedlar besökare

Läs mer

Trafikverket. Rapport - kampanjen #stannahemma. Trafikverket

Trafikverket. Rapport - kampanjen #stannahemma. Trafikverket Rapport - kampanjen #stannahemma Sammanfattning Sociala medier-kampanjen #stannahemma har fått väldigt bra resultat. Med en total räckvidd på 412 612 personer och där kampanjen visats på en skärm över

Läs mer

Torget Säljer dina produkter!

Torget Säljer dina produkter! Vad gör Torget.se? Torget Säljer dina produkter! Torgets vision och affärsidé Vision: Torget.se ska vara det naturligaste valet för alla svenska konsumenter när de vill ta hjälp av ett medium för att hitta,

Läs mer

2013-04-09. Vem är vi? Magnus Äng

2013-04-09. Vem är vi? Magnus Äng 1 2 Vem är vi? Magnus Äng 3 14 år 4 5 TopVisible 6 Kunder Digital byrå ü Grundandes 2012 ü 7 st i TopVisible-team ü +50 år samlad erfarenhet inom Digital Marketing ü Omsättning ca 5,1 Mkr ü Resultat ca

Läs mer

Email: david@davidhallstrom.se

Email: david@davidhallstrom.se David is the founder of 2 companies: Getfound and Pacific Fencing. Through his entrepreneurial career David has helped large corporations like Plan, ANZ Bank, Goodman and RipCurl make more money from the

Läs mer

Smarter Customer Journeys. Oscar Englund Account Executive CX Apps, Oracle

Smarter Customer Journeys. Oscar Englund Account Executive CX Apps, Oracle Smarter Customer Journeys Oscar Englund Account Executive CX Apps, Oracle oscar.englund@oracle.com Utmaningar Målsättningar Lösningar Resultat Moneyfarm är en online investeringsrådgivare och ett av de

Läs mer

171 INTERVJUFRÅGOR att ställa när du ska rekrytera inom e-handel

171 INTERVJUFRÅGOR att ställa när du ska rekrytera inom e-handel 171 INTERVJUFRÅGOR att ställa när du ska rekrytera inom e-handel E-commerce Recruit rekrytering inom digitala tjänster och e-handel www.ecommercerecruit.se / 010-199 35 50 / info@ecommercerecruit.se Författare:

Läs mer

Native advertising. Best practice guide Version 2.0

Native advertising. Best practice guide Version 2.0 Native advertising Best practice guide 2017 Version 2.0 Innehåll 1. Introduktion 3 2. Riktlinjer för annonsmärkning 3 3. Native 4 3.1 NATIVE AUDIO 5 3.2 NATIVE VIDEO 6 4. Politisk och icke-kommerciell

Läs mer

Så lyckas du med marknadsföring och varumärkesbyggande. Lisbeth Larsson. Grant Thornton International. All rights reserved.

Så lyckas du med marknadsföring och varumärkesbyggande. Lisbeth Larsson. Grant Thornton International. All rights reserved. Så lyckas du med marknadsföring och varumärkesbyggande Lisbeth Larsson Världens mest värdefulla varumärken 1. Apple 2. Google 3. IBM 4. McDonalds 5. Microsoft Några kända varumärken i Göteborg Dagens presentation

Läs mer

VARUMÄRKESKORT RÄCKVIDDSPLATTFORMAR. Tertial 2015:3. Print - Icakuriren. Webb - icakuriren.se

VARUMÄRKESKORT RÄCKVIDDSPLATTFORMAR. Tertial 2015:3. Print - Icakuriren. Webb - icakuriren.se VARUMÄRKESKORT Tertial 2015:3 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd / dag: 435 000 ORVESTO Konsument 2015:HELÅR genomsnittlig utgåva/ ORVESTO Internet 2015 genomsnittlig dag 424 300 ORVESTO Konsument 2015:3

Läs mer

Metrojobb unika besökare / vecka unika sidvisningar / vecka. 11% konverteringsgrad. 39% mobiltrafik

Metrojobb unika besökare / vecka unika sidvisningar / vecka. 11% konverteringsgrad. 39% mobiltrafik här om våra kanaler och case på Metrojobb Metrojobb är en av Sveriges största jobbsajter. I grund och botten erbjuder vi en match making-tjänst där ett företags behov av personal kopplas ihop med en sökandes

Läs mer

Bra hemsidor, trender och Google sökmotor

Bra hemsidor, trender och Google sökmotor Bra hemsidor, trender och Google sökmotor Sökmotoroptimering = SEO, Search Engine Optimization Sökmotormarknadsföring = SEM, Search Engine Marketing Internet användare 06/2012 ca.2,4 miljarder Internetanvändare

Läs mer

Källa och period. TS-upplaga/utg (helår): 7 900 TS 2014 Varav digitala ex (helår): 1 100 TS (Varav digital publikation) 2014 Utgåvor / år: 8

Källa och period. TS-upplaga/utg (helår): 7 900 TS 2014 Varav digitala ex (helår): 1 100 TS (Varav digital publikation) 2014 Utgåvor / år: 8 VARUMÄRKESKORT Tertial 2015:2 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Print - Arkitektur TS-upplaga/utg (helår): 7 900 TS 2014 Varav digitala ex (helår): 1 100 TS (Varav digital publikation) 2014 Utgåvor / år: 8 Webb+Mobil

Läs mer

Smukke Baghave Danmark 2015

Smukke Baghave Danmark 2015 Smukke Baghave Danmark 2015 SKÅNE KØBENHAVNS SMUKKE BAGHAVE Vi marknadsför Skåne under konceptet Skåne Københavns Smukke Baghave. Målgruppen är WHOPS Geografiskt fokus Själland Skånes dragningskraft är

Läs mer

Digital kommunikation. den externa kommunikationen

Digital kommunikation. den externa kommunikationen Digital kommunikation den externa kommunikationen Vad ska vi prata om idag? Digitala kanaler så ser det ut Digitala kanaler vilka använder ni? Strategi och planering Så kommunicerar VIF/SISU Den här hjälpen

Läs mer

SYFTE. Välkommen till Likehouse en fullservande mediebyrå.

SYFTE. Välkommen till Likehouse en fullservande mediebyrå. Välkommen till Likehouse en fullservande mediebyrå. Vi har lång och bred erfarenhet av kommunikation och media och har genomfört mängder av strategier och kampanjer för en rad olika varumärken i alla tänkbara

Läs mer

Källa och period. TS-upplaga/utg (helår): 12 800 TS 2014 Utgåvor / år: 11

Källa och period. TS-upplaga/utg (helår): 12 800 TS 2014 Utgåvor / år: 11 VARUMÄRKESKORT Tertial 2015:1 RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Print - Arkitekten TS-upplaga/utg (helår): 12 800 TS 2014 Utgåvor / år: 11 Webb Unika webbläsare / vecka: Besök / vecka: 10 200 Sidvisningar / vecka:

Läs mer

20 18 PRODUKTPORTFÖLJ

20 18 PRODUKTPORTFÖLJ PRODUKTPORTFÖLJ VI DRIVER! VI GÖR NYTTA! VI STÅR UPP! Vi är mediehuset som förstår kraften i jorden och potentialen i det gröna näringslivet. Vi skapar innehåll som engagerar och tjänster som gör nytta.

Läs mer

Bilaga - Eniro Företagsrapport 2016 Industrin flitigast mässdeltagare. Nöjesbranschen flitigast e- postkampanjare

Bilaga - Eniro Företagsrapport 2016 Industrin flitigast mässdeltagare. Nöjesbranschen flitigast e- postkampanjare Bilaga till pressmeddelande 2016-08-15 Bilaga - Eniro Företagsrapport 2016 Industrin flitigast mässdeltagare. Nöjesbranschen flitigast e- postkampanjare Innehåll 1. Topplistor marknadsföringsmetoder 2.

Läs mer

Mariah Gustavsson. Marknadsföring PÅ INTERNET

Mariah Gustavsson. Marknadsföring PÅ INTERNET Mariah Gustavsson Marknadsföring PÅ INTERNET Del 2 MARKNADSFÖRING PÅ INTERNET 6. Annonsering... 24 7. Sökordsannonsering... 35 8. Affiliatemarknadsföring... 42 9. E-postmarknadsföring... 47 10. Rekommendationsmarknadsföring...

Läs mer

Diplomerad Tidskriftsrådgivare 2013

Diplomerad Tidskriftsrådgivare 2013 Diplomerad Tidskriftsrådgivare 2013 1 Diplomerad Tidskriftsrådgivare 2013 DTR skall vara: Objektiv Professionell Utvecklande Nyttig Positiv 4 x 1 dag + Diplomering Trender Kreativitet Effekt Cross media

Läs mer

PRISLISTA FÖR DIGITALA ANNONSER 2018

PRISLISTA FÖR DIGITALA ANNONSER 2018 PRISLISTA FÖR DIGITALA ANNONSER 2018 42.000 unika besökare per vecka (i genomsnitt under perioden januari-april 2017) En digitalannons kan vara ett utmärkt sätt att förstärka en annons i tidningen. Med

Läs mer

MEDIAKIT 2014. Online // Magasin // Email. Vill du nå var fjärde svensk man mellan 35-44 år? Annonsera i våra kanaler!

MEDIAKIT 2014. Online // Magasin // Email. Vill du nå var fjärde svensk man mellan 35-44 år? Annonsera i våra kanaler! MEDIAKIT 2014 Online // Magasin // Email Vill du nå var fjärde svensk man mellan 35-44 år? Annonsera i våra kanaler! Vill du hitta rätt målgrupp och maxa ROI? Genom våra kanaler når du både brett och pricksäkert

Läs mer

Så skapar du fler affärer på nätet

Så skapar du fler affärer på nätet Så skapar du fler affärer på nätet Så skapar du fler affärer på nätet Sökmotoroptimeringens grunder Kunskapen som gör att ni kan börja arbeta med er synlighet redan idag. Det mobila söket växer Faktorer

Läs mer

Svenskt Marknadsföringsindex 2017

Svenskt Marknadsföringsindex 2017 Svenskt Marknadsföringsindex 2017 Ett verktyg för Sveriges marknadschefer 2015 startade vi upp Sveriges Marknadsföringsindex för att sammanställa vad marknadschefer och andra marknadsföringsansvariga i

Läs mer

VINN AFFÄRER I DEN NYA KÖPPROCESSEN MED KREATIV, DIGITAL MARKNADSFÖRING

VINN AFFÄRER I DEN NYA KÖPPROCESSEN MED KREATIV, DIGITAL MARKNADSFÖRING VINN AFFÄRER I DEN NYA KÖPPROCESSEN MED KREATIV, DIGITAL MARKNADSFÖRING Vinn affärer i den nya köpprocessen med kreativ, digital marknadsföring Det digitala landskapet har drastiskt förändrat köpprocessen

Läs mer

Så vinner du fajten på Google

Så vinner du fajten på Google Så vinner du fajten på Google Så vinner du fajten på Google Sökmotoroptimeringens grunder Kunskapen som gör att ni kan börja arbeta med er synlighet redan idag. Innehållet viktigare än någonsin SEO = Content

Läs mer

EMMA AF ROBSON I MWM SAMLAS NÅGRA AV SVERIGES STÖRSTA SAJTER FÖR KVINNOR BOLAGET OMSÄTTER CA 60 MILJONER

EMMA AF ROBSON I MWM SAMLAS NÅGRA AV SVERIGES STÖRSTA SAJTER FÖR KVINNOR BOLAGET OMSÄTTER CA 60 MILJONER EMMA AF ROBSON EMMA@MODERNWOMENMEDIA.SE I MWM SAMLAS NÅGRA AV SVERIGES STÖRSTA SAJTER FÖR KVINNOR BOLAGET OMSÄTTER CA 60 MILJONER 2005 2013 En förändring i hur vi konsumerar information Linjärt berättande

Läs mer

Hur mäter man rent praktiskt? , Stockholm

Hur mäter man rent praktiskt? , Stockholm Hur mäter man rent praktiskt? 2015-10-06, Stockholm Half of the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don t know which half. -John Wanamaker (1838-1922) Father of modern advertising

Läs mer

SM S1. IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare Social Media

SM S1. IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare Social Media SM.170321.S1 IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare Social Media INNEHÅLL Vad är sociala medier? s. 3 Statistik & Sociala medier s. 4-6 Annonsering i sociala medier s. 7-8 Vad är en hashtag #? s.9 Uppföljning

Läs mer

Direktkanal till Sveriges småföretagare & entreprenörer! www.driva-eget.se. 1O SIDOR Chefa som Åsa och gör ett klipp DIN START SNABBTESTA

Direktkanal till Sveriges småföretagare & entreprenörer! www.driva-eget.se. 1O SIDOR Chefa som Åsa och gör ett klipp DIN START SNABBTESTA >> Frisören som vågar anställa Tillväxt verkets gratisfälla CAMILLA Gå inte i Direktkanal till Sveriges småföretagare & entreprenörer! www.driva-eget.se Nr 4 2012 79 kr EXTRA bok med 400 RÅD! FÖRETAGARE

Läs mer