Praktikrapport Kvalificerad arbetspraktik med samhällsvetenskaplig inriktning - VT15 Namn: Utbildning: Joanna Isaksson Kandidatexamen i Socialantropologi (socialantropologi, sociologi, genus) Praktikplats: Jämställdhets- & Mångfaldsstrateg, Strategi & utvecklingsavdelningen Jönköpings kommun Postadress: Strategi- & utvecklingsavdelningen Jönköpings kommun Rådhuset, 551 89 Jönköping
Introduktion Jönköpings kommun är en av Sveriges 10 största kommuner med drygt 132 000 invånare. Kommunen har ca 11 000 anställda och omfattar en förvaltningsorganisation med 8 förvaltningar och en bolagskoncern som omfattar 21 dotterbolag med Jönköpings Rådhus AB som moderbolag. Jag har under min praktikperiod varit placerad på Strategi- och utvecklingsavdelningen på stadskontoret. Stadskontoret är den centrala förvaltningen som fungerar som service organ och strategisk lednings och utvecklingsresurs för hela kommunen. Min handledare innehar tjänsten som jämställdhets- och mångfaldsstrateg. Stadskontoret ansvarar för övergripande utvecklings, uppföljnings och samordningsinsatser kring kommunens jämställdhetsarbete och i det arbetet spelar jämställdhets- och mångfaldsstrategen en viktig roll. Jämställdhets- och mångfaldsstrategen stöder det kommunövergripande jämställdhetsarbetet och är pådrivande i det utvecklingsarbete som har som mål att uppnå hållbar jämställdhet för kommunens anställda och dess invånare. Hen har också en viktig funktion i omvärldsbevakning på jämställdhetsområdet och deltar i olika nationella och regionala nätverk rörande jämställdhet och mänskliga rättigheter. Andra åtaganden inbegriper utbildning och fortbildning av politiker och tjänstemän samt att i arbetet att skapa möjligheter till kommunövergripande samverkan och erfarenhetsutbyte. Jämställdhets- och mångfaldsstrategen är föredragande i förvaltningschefsgruppen och är sammankallande i centrala jämställdhetsnätverk där processledare ifrån varje förvaltning och bolag ingår. Jämställdhetsarbetet i kommunen utgår ifrån Jönköpings kommuns jämställdhetsplan som är grundad på internationella, nationella, lokala styrdokument och vägledande skrifter som rör jämställdhet. Jämställhetsplanen för Jönköpings kommun innehåller ett verksamhetsperspektiv och ett arbetsgivarperspektiv. Verksamhetsperspektivet styrs av den europeiska deklarationen CEMR och fokuserar på de invånare som kommunen möter i sin verksamhet. Arbetsgivarperspektivet styrs av diskrimineringslagen och syftar till att säkerställa att kommunens arbetsplatser är jämställda och icke diskriminerande. Strategin för kommunens jämställdhetsarbete är jämställdhetsintegrering vilket innebär: (om)organisering, förbättring, utveckling och utvärdering av beslutsprocesserna, så att ett jämställdhetsperspektiv införlivas i allt beslutfattande, på alla nivåer och i alla steg av
processen, av de aktörer som normalt deltar i beslutsfattandet (Europarådets definition, Jämställdhetsplan för Jönköpings kommuns 2015-2020). En förutsättning för lyckad jämställdhetsintegrering är att verksamheterna kartläggs, analyseras och utvärderas och att det pågår ett kontinuerligt förbättringsarbete. Arbetsuppgifter Jag har under min praktiktid på nära håll följt min handledares arbete i att stödja det arbete som görs ute på olika förvaltningar och bolag och fått tillfälle att aktivt delta i det löpande strategiska jämställdhetsarbetet. Jag har deltagit på träffar, möten och sammanträden med olika nätverk, nyckelpersoner och chefer. Jag har deltagit i utbildningar och utvecklingsdagar samt medverkat på de utbildningar som min handledare genomfört. Kvalificerad fördjupad arbetsuppgift Två projekt har legat till grund för min kvalificerade fördjupade arbetsuppgift. En uppgift har innefattat utformningen av material till, och visningar av, en utställning om genus, normer och jämställdhet som producerats av Sveriges kommuner och landsting (SKL). Den andra uppgiften har innefattat projektledning av det normkritiska fotoprojektet Normstorm. Hon, Hen & Han En utställning om kön, jämställdhet och normer Utställningen är producerad av SKL och är en vandringsutställning som kan beställas av svenska kommuner och landsting. Jönköpings kommun beställde utställningen till sig i syfte att kommunicera det kommunala jämställdhetsarbete till kommunanställda såväl som allmänhet. Utställningen illustrerar med statistik och design hur våra livsval påverkas av kön och vilka konsekvenser detta får för den enskilda individen. Utställningen innehåller också en del som problematiserar synen på kön och en del som handlar om hur det går att arbeta normkritiskt och på så vis motverka orättvisa och diskriminerande strukturer. Utställningen belyser också hur det praktiska arbetet med jämställdhetsintegrering i kommuner och landsting går till. I anslutning till utställningar har kommunen anordnat visningar och workshops för exempelvis arbetsgrupper och skolklasser och det har varit min uppgift att utforma material, planera upplägg och genomföra dessa. Jag har i samarbete med kommunikatör och grafiker utformat informationshäften och affischer. Jag har också utformat handledningsmaterial som jag själv använt mig av när jag genomfört visningar och
workshop. En del av det materialet har också funnits tillgängligt för nedladdning på Jönköpings kommuns hemsida så att pedagoger och arbetsgrupper har kunnat genomföra besök i utställningen på egen hand. Jag har genomfört totalt 11 bokade visningar varav tre har varit med skolklasser och resten med arbetsgrupper från olika kommunala verksamheter. Jag har också genomfört 3 större workshops med arbetsgrupper. Upplägget har anpassats till gruppens sammansättning och storlek och har kretsat kring kön, jämställdhet och normer. I workshopsen har jag utgått ifrån den statistik som presenteras i utställningen och låtit den bli utgångspunkten för diskussion och problematisering. Normstorm ett projekt som utmanar rådande normer Normstorm är ett bildprojekt som går ut på att synliggöra, problematisera och ifrågasätta normer. Projektet är en del av det värdegrundsarbete som genomförs i kommunens skolor och ungdomsverksamhet och syftar till att uppmärksamma maktrelationer i samhället som leder till ojämlikhet, ojämställdhet och diskriminering. Inom projektet får ungdomar arbeta normkritiskt genom att skapa egna bilder som på olika sätt utmanar rådande normer. Projektet ger ungdomar möjligheten att under kreativa former reflektera kring normer utifrån sina egna perspektiv. Bilderna och det material som framställs används också som underlag och inspirationskälla för normkritiskt arbete och värdegrundsarbete i skolan. Under våren 2015 har fyra högstadie-och gymnasieskolor deltagit i Normstorm. Framtagandet av bilder och konstverk har ägt rum ute på skolorna under februari-mars och under april-maj har bilderna samlats in, bearbetats och ställts ut. Utställningar har ägt rum på Jönköpings läns museum, på stortavlor runt om staden samt samlats i en katalog som skall fungera som underlag för normkritiskt arbete. Min uppgift har varit att projektleda samt administrativt och praktiskt samordna Normstorm. Mina uppgifter har innefattat intern kommunikation och samordning mellan projektets olika aktörer. Jag har haft kontakt med ansvariga lärare, kommunikationsavdelning, grafisk formgivare, ansvariga på Jönköpings läns museum med flera. Jag har också samarbete med kommunikationsavdelningen ansvarat för den externa kommunikationen via webb och andra kanaler.
Under tiden som ungdomarna arbetade aktivt med framställningen av bilder så var jag ute på besök på de olika skolorna och fick insyn i hur arbetet fortgick. När så väl bilderna blivit klara och lämnats in så har jag tillsammans grafisk designer med flera ansvarat för urval och formgivning av bilderna. Andra uppgifter har inkluderat framtagandet av informationstexter samt texter och analysfrågor till den katalog som skall användas som underlag för normkritiskt arbete. Jag har också sammanställt handledningsmaterial så att pedagoger självständigt kan besöka utställningarna samt kordinerat genomförandet av en vernissage som hölls vid invigningen av utställningen på Jönköping läns museum. Erfarenheter Eftersom att min handledare arbetar på en kommunövergripande nivå så har jag fått insyn i många olika delar av den kommunala verksamheten och på så vi har jag fått en bra helhetsförståelse för hur den kommunala verksamhetens funktion och organisation. Jag har också fått förståelse för hur jämställdhetsarbetet är strukturerat i Jönköpings kommun och hur kommunen samverkar med andra aktörer för att uppnå hållbar jämställdhet. Genom att följa min handledares arbete har jag fått insyn i hur det är att arbeta med jämställdhetsintegrering som metod och hur det är att styra och stödja ett strategiskt förändringsarbete i en stor politisk organisation. Genom att närvara på möten ute på de olika förvaltningarna har jag också fått insyn i hur arbetet med jämställdhetsintegrering fungerar rent operativt. Jag har fått insyn i hur jämställdhetsarbetet styrs av olika lagar, dokument och vägledande skrifter som exempelvis diskrimineringslagen samt fått en ökad förståelse för hur det är att jobba målstyrt med frågor som rör jämställdhet och mänskliga rättigheter. I arbetet med Normstorm har jag fått projektleda och samordna ett större projekt vilket har fått mig att utveckla mina ledaregenskaper och samarbetsförmåga. Jag har under praktikperioden haft stor användning av för de kunskaper som jag erhållit genom mina studier inom socialantropologi, sociologi och genus. Jag känner främst har haft nytt av mina teoretiska kunskaper kring kön, klass, etnicitet och intersektionalitet. Mina kunskaper rörande makt och min förmåga att göra maktanalys har också varit värdefulla under min praktikperiod. Jag upplever att jag har en rejäl teoretisk verktygslåda som är användbar i det operativa arbetet med jämställdhet och mångfaldsfrågor.
Genom den kvalificerade fördjupade praktikuppgiften har jag fått använda och integrera mina teoretiska kunskaper och färdigheter i det praktiska arbetet med normkritik och värdegrund i kommunal verksamhet. Ett av mina personliga mål med praktiken var öva upp min förmåga att kommunicera och diskutera frågor rörande jämlikhet och jämställdhet med människor som inte har samma förförståelse som jag eller som har samma teoretiska referensramar. Jag har fått möjligheten att kommunicera både muntligt och skriftligt genom utformningen av handledningsmaterial, informationstexter och under visningarna av utställningen. I arbetet kring utställningen fick jag anpassa nivån till vilken målgrupp som skulle komma något som var väldigt givande. Jag känner att dessa visningar gjort att jag utvecklat förmågan att kommunicera komplex teoribildning på ett sätt som är förståeligt för någon som inte har samma samhällsvetenskapliga kompetens som jag. Jag ser detta som en viktig aspekt i arbetet för hållbar jämställdhet då den kunskap som generas inom akademin behövs ute i verksamheterna. En stor fördel med att min handledare verkar på en kommunövergripande nivå är att jag har fått en bred bild av hur jämställdhetsarbetet fortgår i många olika typer av verksamheter. Jag kan dock känna att det varit givande på ett annat sätt att vara placerad enbart på exempelvis utbildningsförvaltningen eller socialförvaltningen då jag på det viset hade hamnat ännu närmre det rent praktiska arbetet med jämställdhetsintegrering. Arbetet med Normstorm och utställningen kom också att ta väldigt mycket av min tid som jag istället hade kunnat lägga på att fördjupa mig mer i arbetet kring kartläggning, analys och utvärdering av kommunens olika verksamheter. Jag känner ibland att tiden inte har räckt till för att sätta sig in i saker och ting ordentligt utan det har hela tiden varit på en övergripande nivå. Jag känner dock att min praktikperiod varit balanserad och värdefull. Min handledare och jag har haft oändligt många givande samtal och jag har fått ett bra stöd under hela min praktikperiod. Praktikterminen har varit ett viktigt inslag i min utbildning då den har öppnat upp vägar och möjligheter för framtida arbete. Rekommendationer Som praktikant bör du noga tänka igenom dina mål med praktiken och på vilket sätt det kan gynna dig i framtiden. Jag tycker också att det är bra att tänka över hur praktiken kan leda till arbete eller leda dig in på en eventuell arbetsmarknad. Jag ser praktiken som en viktig komplettering till utbildningen speciellt när utbildningen är väldigt teoretisk
karaktär. Jag rekommenderar också att satsa på att etablera en god relation till din handledare. Jag har upplevt den relationen som nödvändig och oerhört fruktbar. Om du skulle göra praktik på Jönköpings kommun så rekommenderar jag att du läser in dig på offentlig förvaltning och jämställdhetsintegrering som metod om du inte har några erfarenheter eller kunskaper kring detta sen innan. Det hade jag haft nytta av i början av min praktiktermin. Jag rekommenderar varmt att läsa praktikkurs som en del i din samhällsvetenskapliga utbildning.