Praktikrapport. Kvalificerad arbetspraktik med samhällsvetenskaplig inriktning - VT15
|
|
- Carina Arvidsson
- för 9 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Praktikrapport Kvalificerad arbetspraktik med samhällsvetenskaplig inriktning - VT15 Namn: Utbildning: Joanna Isaksson Kandidatexamen i Socialantropologi (socialantropologi, sociologi, genus) Praktikplats: Jämställdhets- & Mångfaldsstrateg, Strategi & utvecklingsavdelningen Jönköpings kommun Postadress: Strategi- & utvecklingsavdelningen Jönköpings kommun Rådhuset, Jönköping
2 Introduktion Jönköpings kommun är en av Sveriges 10 största kommuner med drygt invånare. Kommunen har ca anställda och omfattar en förvaltningsorganisation med 8 förvaltningar och en bolagskoncern som omfattar 21 dotterbolag med Jönköpings Rådhus AB som moderbolag. Jag har under min praktikperiod varit placerad på Strategi- och utvecklingsavdelningen på stadskontoret. Stadskontoret är den centrala förvaltningen som fungerar som service organ och strategisk lednings och utvecklingsresurs för hela kommunen. Min handledare innehar tjänsten som jämställdhets- och mångfaldsstrateg. Stadskontoret ansvarar för övergripande utvecklings, uppföljnings och samordningsinsatser kring kommunens jämställdhetsarbete och i det arbetet spelar jämställdhets- och mångfaldsstrategen en viktig roll. Jämställdhets- och mångfaldsstrategen stöder det kommunövergripande jämställdhetsarbetet och är pådrivande i det utvecklingsarbete som har som mål att uppnå hållbar jämställdhet för kommunens anställda och dess invånare. Hen har också en viktig funktion i omvärldsbevakning på jämställdhetsområdet och deltar i olika nationella och regionala nätverk rörande jämställdhet och mänskliga rättigheter. Andra åtaganden inbegriper utbildning och fortbildning av politiker och tjänstemän samt att i arbetet att skapa möjligheter till kommunövergripande samverkan och erfarenhetsutbyte. Jämställdhets- och mångfaldsstrategen är föredragande i förvaltningschefsgruppen och är sammankallande i centrala jämställdhetsnätverk där processledare ifrån varje förvaltning och bolag ingår. Jämställdhetsarbetet i kommunen utgår ifrån Jönköpings kommuns jämställdhetsplan som är grundad på internationella, nationella, lokala styrdokument och vägledande skrifter som rör jämställdhet. Jämställhetsplanen för Jönköpings kommun innehåller ett verksamhetsperspektiv och ett arbetsgivarperspektiv. Verksamhetsperspektivet styrs av den europeiska deklarationen CEMR och fokuserar på de invånare som kommunen möter i sin verksamhet. Arbetsgivarperspektivet styrs av diskrimineringslagen och syftar till att säkerställa att kommunens arbetsplatser är jämställda och icke diskriminerande. Strategin för kommunens jämställdhetsarbete är jämställdhetsintegrering vilket innebär: (om)organisering, förbättring, utveckling och utvärdering av beslutsprocesserna, så att ett jämställdhetsperspektiv införlivas i allt beslutfattande, på alla nivåer och i alla steg av
3 processen, av de aktörer som normalt deltar i beslutsfattandet (Europarådets definition, Jämställdhetsplan för Jönköpings kommuns ). En förutsättning för lyckad jämställdhetsintegrering är att verksamheterna kartläggs, analyseras och utvärderas och att det pågår ett kontinuerligt förbättringsarbete. Arbetsuppgifter Jag har under min praktiktid på nära håll följt min handledares arbete i att stödja det arbete som görs ute på olika förvaltningar och bolag och fått tillfälle att aktivt delta i det löpande strategiska jämställdhetsarbetet. Jag har deltagit på träffar, möten och sammanträden med olika nätverk, nyckelpersoner och chefer. Jag har deltagit i utbildningar och utvecklingsdagar samt medverkat på de utbildningar som min handledare genomfört. Kvalificerad fördjupad arbetsuppgift Två projekt har legat till grund för min kvalificerade fördjupade arbetsuppgift. En uppgift har innefattat utformningen av material till, och visningar av, en utställning om genus, normer och jämställdhet som producerats av Sveriges kommuner och landsting (SKL). Den andra uppgiften har innefattat projektledning av det normkritiska fotoprojektet Normstorm. Hon, Hen & Han En utställning om kön, jämställdhet och normer Utställningen är producerad av SKL och är en vandringsutställning som kan beställas av svenska kommuner och landsting. Jönköpings kommun beställde utställningen till sig i syfte att kommunicera det kommunala jämställdhetsarbete till kommunanställda såväl som allmänhet. Utställningen illustrerar med statistik och design hur våra livsval påverkas av kön och vilka konsekvenser detta får för den enskilda individen. Utställningen innehåller också en del som problematiserar synen på kön och en del som handlar om hur det går att arbeta normkritiskt och på så vis motverka orättvisa och diskriminerande strukturer. Utställningen belyser också hur det praktiska arbetet med jämställdhetsintegrering i kommuner och landsting går till. I anslutning till utställningar har kommunen anordnat visningar och workshops för exempelvis arbetsgrupper och skolklasser och det har varit min uppgift att utforma material, planera upplägg och genomföra dessa. Jag har i samarbete med kommunikatör och grafiker utformat informationshäften och affischer. Jag har också utformat handledningsmaterial som jag själv använt mig av när jag genomfört visningar och
4 workshop. En del av det materialet har också funnits tillgängligt för nedladdning på Jönköpings kommuns hemsida så att pedagoger och arbetsgrupper har kunnat genomföra besök i utställningen på egen hand. Jag har genomfört totalt 11 bokade visningar varav tre har varit med skolklasser och resten med arbetsgrupper från olika kommunala verksamheter. Jag har också genomfört 3 större workshops med arbetsgrupper. Upplägget har anpassats till gruppens sammansättning och storlek och har kretsat kring kön, jämställdhet och normer. I workshopsen har jag utgått ifrån den statistik som presenteras i utställningen och låtit den bli utgångspunkten för diskussion och problematisering. Normstorm ett projekt som utmanar rådande normer Normstorm är ett bildprojekt som går ut på att synliggöra, problematisera och ifrågasätta normer. Projektet är en del av det värdegrundsarbete som genomförs i kommunens skolor och ungdomsverksamhet och syftar till att uppmärksamma maktrelationer i samhället som leder till ojämlikhet, ojämställdhet och diskriminering. Inom projektet får ungdomar arbeta normkritiskt genom att skapa egna bilder som på olika sätt utmanar rådande normer. Projektet ger ungdomar möjligheten att under kreativa former reflektera kring normer utifrån sina egna perspektiv. Bilderna och det material som framställs används också som underlag och inspirationskälla för normkritiskt arbete och värdegrundsarbete i skolan. Under våren 2015 har fyra högstadie-och gymnasieskolor deltagit i Normstorm. Framtagandet av bilder och konstverk har ägt rum ute på skolorna under februari-mars och under april-maj har bilderna samlats in, bearbetats och ställts ut. Utställningar har ägt rum på Jönköpings läns museum, på stortavlor runt om staden samt samlats i en katalog som skall fungera som underlag för normkritiskt arbete. Min uppgift har varit att projektleda samt administrativt och praktiskt samordna Normstorm. Mina uppgifter har innefattat intern kommunikation och samordning mellan projektets olika aktörer. Jag har haft kontakt med ansvariga lärare, kommunikationsavdelning, grafisk formgivare, ansvariga på Jönköpings läns museum med flera. Jag har också samarbete med kommunikationsavdelningen ansvarat för den externa kommunikationen via webb och andra kanaler.
5 Under tiden som ungdomarna arbetade aktivt med framställningen av bilder så var jag ute på besök på de olika skolorna och fick insyn i hur arbetet fortgick. När så väl bilderna blivit klara och lämnats in så har jag tillsammans grafisk designer med flera ansvarat för urval och formgivning av bilderna. Andra uppgifter har inkluderat framtagandet av informationstexter samt texter och analysfrågor till den katalog som skall användas som underlag för normkritiskt arbete. Jag har också sammanställt handledningsmaterial så att pedagoger självständigt kan besöka utställningarna samt kordinerat genomförandet av en vernissage som hölls vid invigningen av utställningen på Jönköping läns museum. Erfarenheter Eftersom att min handledare arbetar på en kommunövergripande nivå så har jag fått insyn i många olika delar av den kommunala verksamheten och på så vi har jag fått en bra helhetsförståelse för hur den kommunala verksamhetens funktion och organisation. Jag har också fått förståelse för hur jämställdhetsarbetet är strukturerat i Jönköpings kommun och hur kommunen samverkar med andra aktörer för att uppnå hållbar jämställdhet. Genom att följa min handledares arbete har jag fått insyn i hur det är att arbeta med jämställdhetsintegrering som metod och hur det är att styra och stödja ett strategiskt förändringsarbete i en stor politisk organisation. Genom att närvara på möten ute på de olika förvaltningarna har jag också fått insyn i hur arbetet med jämställdhetsintegrering fungerar rent operativt. Jag har fått insyn i hur jämställdhetsarbetet styrs av olika lagar, dokument och vägledande skrifter som exempelvis diskrimineringslagen samt fått en ökad förståelse för hur det är att jobba målstyrt med frågor som rör jämställdhet och mänskliga rättigheter. I arbetet med Normstorm har jag fått projektleda och samordna ett större projekt vilket har fått mig att utveckla mina ledaregenskaper och samarbetsförmåga. Jag har under praktikperioden haft stor användning av för de kunskaper som jag erhållit genom mina studier inom socialantropologi, sociologi och genus. Jag känner främst har haft nytt av mina teoretiska kunskaper kring kön, klass, etnicitet och intersektionalitet. Mina kunskaper rörande makt och min förmåga att göra maktanalys har också varit värdefulla under min praktikperiod. Jag upplever att jag har en rejäl teoretisk verktygslåda som är användbar i det operativa arbetet med jämställdhet och mångfaldsfrågor.
6 Genom den kvalificerade fördjupade praktikuppgiften har jag fått använda och integrera mina teoretiska kunskaper och färdigheter i det praktiska arbetet med normkritik och värdegrund i kommunal verksamhet. Ett av mina personliga mål med praktiken var öva upp min förmåga att kommunicera och diskutera frågor rörande jämlikhet och jämställdhet med människor som inte har samma förförståelse som jag eller som har samma teoretiska referensramar. Jag har fått möjligheten att kommunicera både muntligt och skriftligt genom utformningen av handledningsmaterial, informationstexter och under visningarna av utställningen. I arbetet kring utställningen fick jag anpassa nivån till vilken målgrupp som skulle komma något som var väldigt givande. Jag känner att dessa visningar gjort att jag utvecklat förmågan att kommunicera komplex teoribildning på ett sätt som är förståeligt för någon som inte har samma samhällsvetenskapliga kompetens som jag. Jag ser detta som en viktig aspekt i arbetet för hållbar jämställdhet då den kunskap som generas inom akademin behövs ute i verksamheterna. En stor fördel med att min handledare verkar på en kommunövergripande nivå är att jag har fått en bred bild av hur jämställdhetsarbetet fortgår i många olika typer av verksamheter. Jag kan dock känna att det varit givande på ett annat sätt att vara placerad enbart på exempelvis utbildningsförvaltningen eller socialförvaltningen då jag på det viset hade hamnat ännu närmre det rent praktiska arbetet med jämställdhetsintegrering. Arbetet med Normstorm och utställningen kom också att ta väldigt mycket av min tid som jag istället hade kunnat lägga på att fördjupa mig mer i arbetet kring kartläggning, analys och utvärdering av kommunens olika verksamheter. Jag känner ibland att tiden inte har räckt till för att sätta sig in i saker och ting ordentligt utan det har hela tiden varit på en övergripande nivå. Jag känner dock att min praktikperiod varit balanserad och värdefull. Min handledare och jag har haft oändligt många givande samtal och jag har fått ett bra stöd under hela min praktikperiod. Praktikterminen har varit ett viktigt inslag i min utbildning då den har öppnat upp vägar och möjligheter för framtida arbete. Rekommendationer Som praktikant bör du noga tänka igenom dina mål med praktiken och på vilket sätt det kan gynna dig i framtiden. Jag tycker också att det är bra att tänka över hur praktiken kan leda till arbete eller leda dig in på en eventuell arbetsmarknad. Jag ser praktiken som en viktig komplettering till utbildningen speciellt när utbildningen är väldigt teoretisk
7 karaktär. Jag rekommenderar också att satsa på att etablera en god relation till din handledare. Jag har upplevt den relationen som nödvändig och oerhört fruktbar. Om du skulle göra praktik på Jönköpings kommun så rekommenderar jag att du läser in dig på offentlig förvaltning och jämställdhetsintegrering som metod om du inte har några erfarenheter eller kunskaper kring detta sen innan. Det hade jag haft nytta av i början av min praktiktermin. Jag rekommenderar varmt att läsa praktikkurs som en del i din samhällsvetenskapliga utbildning.
Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete
Praktikrapport 2013-06- 05 Sofia Stoor 840327-0104 stoorsofia@gmail.com Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete Kommunikationsavdelningen Kvalificerad yrkespraktik inom samhällsvetenskapliga
Praktikrapport. Göteborgs Universitet. Samhällsvetenskapliga fakulteten. Kvalificerad arbetspraktik med. samhällsvetenskaplig inriktning
Praktikrapport Göteborgs Universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten Kvalificerad arbetspraktik med samhällsvetenskaplig inriktning Hannes Larsson Westerlund hannes.larswest@gmail.com Göteborgs Spårvägar
Praktikrapport Strandberghaage
Samhällsvetenskapliga fakulteten Göteborgs universitet Kvalificerad arbetspraktik med samhällsvetenskaplig inriktning Tidigare utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap Praktikrapport, våren 2011
Analys av Gruppintag 2 Arbetsmarknadsintroduktion för nyanlända
Analys av Gruppintag 2 Arbetsmarknadsintroduktion för nyanlända Gruppintag 2 - Arbetsmarknadsintroduktion för nyanlända den 11 januari 2013 Evaluation North Analys av Grupp 2 2013-01-11 Analys - Arbetsmarknadsintroduktion
Praktikrapport Rädda Barnens Regionkontor Malmö Verksamhetsutvecklare
Samhällsvetenskapliga fakulteten Göteborgs universitet Kvalificerad arbetspraktik med samhällsvetenskaplig inriktning HT2013 Caroline Engels Tidigare utbildning: Kandidat i Utvecklingsstudier med inriktning
Verksamhetsplan. för jämställdhet. Diarienummer: Ks2015/0392.192. Gäller från: 2016-01-01. Fastställd av: Kommunstyrelsen, 2016-01-12 18
Diarienummer: Ks2015/0392.192 Verksamhetsplan för jämställdhet Gäller från: 2016-01-01 Gäller för: Ljungby kommun Fastställd av: Kommunstyrelsen, 2016-01-12 18 Utarbetad av: Jämställdhetsstrategerna Revideras
Praktikrapport. Arbetsplatsen. Bakgrund. Min placering. Emil Levin. emil_levin@hotmail.com
Praktikrapport Emil Levin emil_levin@hotmail.com Arbetsplatsen Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen Länsstyrelsen Skåne Kungsgatan 13 205 15 Malmö Bakgrund Min utbildningsbakgrund är en kandidatexamen
1. Rädda Barnens Ungdomsförbund beskrivning och historik
Praktikrapport Rädda Barnens Ungdomsförbund Praktikplats: Rädda Barnens Ungdomsförbund (inriktning: verksamhetsutveckling) Besöksadress: Gammelgårdsvägen 38, Stora Essingen, Stockholm Postadress: Box 128
Strategi. Länsstyrelsens arbete med Jämställdhetsintegrering i Södermanlands län
Strategi Länsstyrelsens arbete med Jämställdhetsintegrering i Södermanlands län 2014-2016 Titel: Strategi - Länsstyrelsens arbete med jämställdhetsintegrering i Södermanlands län 2014-2016 Utgiven av:
Praktikrapport. Allmänt om praktikplatsen
Praktikrapport Praktikant: Linn Trägårdh (linn.tragardh@gmail.com) Praktikplats: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i Karlstad Ekonomienheten Controllerfunktionen Besöksadress: Norra Klaragatan
Dalarnas strategi för jämställdhetsintegrering 2014 2016 PM 2014:4 INTERNT ARBETE
Dalarnas strategi för jämställdhetsintegrering 2014 2016 PM 2014:4 INTERNT ARBETE Författare och kontaktperson: Kerstin Bergman, Samhällsbyggnadsenheten Omslagsbild: Erik Reis/Mostphotos Layout: Helikopter
Ensamkommande barn - Lokalt och regionalt utvecklingsstöd. Östersund 21 maj 2014
Ensamkommande barn - Lokalt och regionalt utvecklingsstöd Östersund 21 maj 2014 Vilka utmaningar står kommunerna och landstingen inför? Hög inströmning av barn svårt att planera Utvidgade möjligheter till
Jämställt bemötande i Mölndals stad
Mölndal 2010-12-14 Slutrapport Program för Hållbar Jämställdhet Jämställt bemötande i Mölndals stad Presentation av projektet Mölndals stad har sedan 2010 en bemötandeplan med följande målbild: Bemötande
Praktikrapport. Turner Broadcasting System. Andrea Thiger Kvalificerad arbetspraktik med samhällsvetenskaplig inriktning, 30 hp VT-13
Praktikrapport Turner Broadcasting System Andrea Thiger Kvalificerad arbetspraktik med samhällsvetenskaplig inriktning, 30 hp VT-13 Jag har tillbringat min praktiktermin på mediebolaget Turner Broadcasting
Trainee för personer med funktionsnedsättning - 2015
Trainee för personer med funktionsnedsättning - 2015 Ett arbetsmarknadsprogram för personer med funktionsnedsättning, i samarbete mellan Göteborgs Stad, Arbetsförmedlingen och HSO Göteborg. Programmet
Plan för attraktiv arbetsgivare
SID 1(8) Plan för attraktiv arbetsgivare PROGRAM PLAN POLICY RIKTLINJE Rådhuset Postadress 251 89 Helsingborg Växel 042-10 50 00 kontaktcenter@helsingborg.se SID 2(8) Innehållsförteckning Inledning sid
Praktik i staten 2016-2018 FAQ
Praktik i staten 2016-2018 FAQ Denna FAQ är ett levande dokument som återfinns i samma utformning på Statskontoret, Arbetsgivarverket och Arbetsförmedlingens respektive hemsidor. Dessa tre myndigheter
Ökad kunskap om HBT ger en bättre Socialtjänst!
Ökad kunskap om HBT ger en bättre Socialtjänst! Bakgrund Jag har arbetat på Socialtjänsten sedan 2005. Det sista året har jag arbetat med ungdomar som resurspedagog (tjänsten ligger under myndighetsutövning,
Syns norm e r i vårdens dokument? Del 1 Dokumentanalys
Syns norm e r i vårdens dokument? Del 1 Dokumentanalys Del 1 Dokumentanalys Skrivhjälp för jämlik text Ett verktyg som identifierar ojämlikheter, normer och föreställningar i texter och bilder. En produkt
miljö och samhällsbyggnad Till dig som ska börja ditt sista år på en utbildning inom miljö eller samhällsbyggnad
Huddingetrainee: miljö och samhällsbyggnad Till dig som ska börja ditt sista år på en utbildning inom miljö eller samhällsbyggnad Ska skriva ett examensjobb och har inget emot att få betalt för det Vill
Jag har läst kandidatprogrammet i globala studier vid Göteborgs universitet, och en kompletterande kurs i Latinamerikakunskap.
Praktikrapport Louisa Flores Praktikplats Global Utmaning Birger Jarlsgatan 27 111 34 Stockholm Utbildning Jag har läst kandidatprogrammet i globala studier vid Göteborgs universitet, och en kompletterande
Praktikrapport Anna Sandell MKVA13 Lunds Universitet HT-2012
Praktikrapport Anna Sandell MKVA13 HT-2012 Praktikplats: Strandberghaage AB Tegnergatan 34 113 59 Stockholm Praktikperiod 28 augusti 2012 18 januari 2013. Handledare: Pelle Strandberg Jag har under hösten
Min väg till framtiden. Att arbeta med process i grupper
Min väg till framtiden Att arbeta med process i grupper Projektet Gävleborg har en arbetsmarknad som är starkt könsuppdelad med en kombination av låg- och högutbildade ungdomar. Oavsett utbildningsnivå
Tjänsteskrivelse. Jämställdhetsplan 2014
Malmö stad Fritidsförvaltningen 1 (4) Datum 2013-12-16 Vår referens Anna Emelie Caroline Friholm HR-konsult Tjänsteskrivelse Emelie.Friholm@malmo.se Jämställdhetsplan 2014 FRI-2013-3236 Sammanfattning
Praktikrapport. Göteborg & Co, Media Center
Samhällsvetenskapliga fakulteten Göteborg universitet Kvalificerad arbetspraktik med samhällsvetenskaplig inriktning Kursansvarig: Marie Carlsson Våren 2011 Av: Emma Ask emmaask@gmail.com 2011-05-31 Praktikrapport
En jämställdhetsanalys behöver inte vara lång och krånglig. Med några få rader kan man som regel svara på de frågor som ställs i checklistan.
Checklista för jämställda beslut. Ett jämställdhetsperspektiv ska integreras i alla verksamhetsområden och i alla led av beslutsfattande, planering och utförande av verksamheter. Konkret innebär det att
Jämställdhetsplan för Jönköpings kommun 2015-2020
Jämställdhetsplan för Jönköpings kommun 2015-2020 Ks/2014:355 kommunfullmäktige kommunstyrelsen övriga nämnder förvaltning Jämställdhetsplan för Jönköpings kommun 2015-2020 Fastställt av kommunfullmäktige
Ks 583/2011. Jämställdhets- och ickediskrimineringsplan 2012-2015. för Örebro kommun
Ks 583/2011 Jämställdhets- och ickediskrimineringsplan 2012-2015 för Örebro kommun Innehållsförteckning Sammanfattning...2 Om Jämställdhets- och icke-diskrimineringsplan 2012-2015 för Örebro kommun...3
JÄMSTÄLLDHETSPLAN 2011 2014 UR ETT ARBETSTAGARPERSPEKTIV
Antagen av kommunfullmäktige 69 2011 11 28 BJURHOLMS KOMMUN JÄMSTÄLLDHETSPLAN 2011 2014 UR ETT ARBETSTAGARPERSPEKTIV Ur ett arbetstagarperspektiv Framtagen av jämställdhetsgruppen Jämställdhet i Bjurholms
Genomförandeplan för implementering av de nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevård i Blekinge Län 2010
Genomförandeplan för implementering av de nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevård i Blekinge Län 2010 Olofström Sölvesborg INNEHÅLLSFÖRTECKNING Bakgrund...2 Syfte...2 Projektmål...2 Tidplan...2
En annan mycket roligare del i arbetet var att jag ofta fick följa med min handledare ut på
Manpower Student är ett eget bolag och en egen avdelning inom Manpower. Manpower är världsledande när det gäller arbetsmarknadsrelaterade tjänster som rekrytering, uthyrning och jobbförmedling. De finns
KVALITETSRAPPORT LÄSÅRET
KVALITETSRAPPORT LÄSÅRET 2013-2014 Kalvhagens förskola Författare: Ulrika Ardestam Innehållsförteckning Innehållsförteckning... 2 1. Inledning... 3 2. Tillvägagångssätt... 3 3. Året som gått... 4 4. Året
Delaktighet inom äldreomsorgen
Charlotte Roos Delaktighet inom äldreomsorgen Om att låta de äldre få behålla makten över sina liv Vårdförlaget Delaktighet 3.indd 3 09-07-23 08.13.28 I samma serie: Ola Polmé och Marie Hultén: Vanvård
Barn och ungdomars brukarmedverkan i den sociala barnavården. Workshop torsdagen den 13 september 15.30 17.00
Barn och ungdomars brukarmedverkan i den sociala barnavården Workshop torsdagen den 13 september 15.30 17.00 Vilka är vi? Anne-Marie Larsson, ABH, projektledare Ulf Hyvönen, vetenskaplig ledare, Umeå Karin
Jämställd medborgarservice i praktiken Ekonomikontoret
Jämställd medborgarservice i praktiken Ekonomikontoret Inledning I denna guide återfinns förslag och exempel på genomförande av praktiskt jämställdhetsarbete. Tanken är att denna ska användas som en hjälp
SKAPANDE SKOLA 2015-16
2015-16 Nu finns möjlighet att under läsåret 15-16 göra Skapande skola-projekt på Din skola. Falkenbergs kommun har av Kulturrådet beviljats medel för att genomföra konstnärliga projekt för årskurs F-9
Arbetsplan för Bokhultets förskola
Utbildningsförvaltningen Arbetsplan för Bokhultets förskola 2014-10-21 2014 2015 Innehållsförteckning 1. Presentation av förskola... 3 2. Årets utvecklingsområden... 5 3. Normer och värden... 5 4. Utveckling
Praktikrapport - Socialdemokraterna i Stockholms län
Mika Metso Statsvetenskapliga institutionen Yrkesförberedande praktik, HT 2011 Stockholms universitet Praktikrapport - Socialdemokraterna i Stockholms län Praktikplats: Socialdemokraterna i Stockholms
Kartläggning socialsekreterare 2016 Diagramrapport: Göteborg
Kartläggning socialsekreterare 2016 Diagramrapport: Göteborg Kontakt: Margareta Bosved Kontakt Novus: Gun Pettersson & Viktor Wemminger Datum: 1 Bakgrund & Genomförande BAKGRUND Novus har för Akademikerförbundet
Utvärdering APL frågor till handledare VT2015
Utvärdering APL frågor till handledare VT2015 Utvärdering APL frågor till handledare VT 2015 Jag har inte gått någon handledarutbildning Instämmer 3 100 Total 3 100 10,3% (3/29) Min praktikant studerar
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande
2010-03-22 Sid 1 (10) Staffansgården-Pumpmakargården och Hammargården Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling Ht 2010-Vt 2011 På våra förskolor skall alla barn känna trygghet, bli sedda för
Individuella utvecklingsplaner
Ett arbetsmaterial för arbetet med Individuella utvecklingsplaner Barn- och ungdomsförvaltningen 2004-09-17 1 Innehåll Inledning, Syfte 3 Mål, Innehåll, Struktur, Uppföljning, Förvaring 4 Överlämnande,
Vad innebär aktiva åtgärder mot diskriminering?
Vad innebär aktiva åtgärder mot diskriminering? Örebro universitet 22 november 2011 Olle Andersson Brynja www.do.se, olle.brynja@do.se, 08-120 20 700 Det här är DO Diskrimineringsombudsmannen (DO) är en
Rådgivningsbesökets utmaningar. Huvudbudskap: Varför är det värt att prata om samtal?
Rådgivningsbesökets utmaningar Uppdatera det personliga mötet nya kanaler för miljörådgivning 9-10 november 2010, Arlanda stad Hanna Ljunggren Bergeå Hanna.Bergea@sol.slu.se Huvudbudskap: Det finns en
Praktikrapport. ABC Aktiva insatser för människa och miljö
Praktikrapport ABC Aktiva insatser för människa och miljö Som praktikplats för hösten 2012 valde jag att ansöka om en plats på ABC aktiva insatser för människa och miljö. Då jag under mina tre senaste
Praktikrapport Industrikompetens i Östergötland AB
Praktikrapport Industrikompetens i Östergötland AB Praktikföretaget I och med att jag har en kandidatexamen i Personal och arbetsvetenskap fick jag möjligheten att ha praktik på ett bemannings- och rekryteringsföretag
Modell Integration i landsbygdsföretagande. Projektledare Mariama Elyadini 2013-12-10
Modell Integration i landsbygdsföretagande Projektledare Mariama Elyadini 2013-12-10 Innehåll Användare av Modellen... 3 Modellen... 3 Modellens målgrupp... 4 Modul Svenska språket... 5 Syfte... 5 Mål...
vår hälsa länets möjlighet
vår hälsa länets möjlighet Folkhälsopolicy för Jämtlands län 2011 2015 folkhälsopolicy förord Jämtlands län 2011 2015 Jämtlands län har unika möjligheter till ett gott liv...... och i den här folkhälsopolicyn
RAPPORT. Datum 2015-05-21. Bilaga 1
RAPPORT 1(5) Kommunstyrelseförvaltningen Ylva Aguilar, 0225-34162 ylva.aguilar@hedemora.se Bilaga 1 Kommunkoncernens uppföljning 2015 av arbetet med handlingsplanen till CEMR, Den Europeiska deklarationen
När du behöver frysa in dina ägg. Information om hur det går till att ta ut en bit av en äggstock och frysa in.
När du behöver frysa in dina ägg Information om hur det går till att ta ut en bit av en äggstock och frysa in. Innehållsförteckning Varför ska jag frysa in mina ägg? Hur går det till? Hur tas en bit av
Inte(GR)erad bostadsplanering
Inte(GR)erad bostadsplanering med fokus på äldre Workshop kring goda och attraktiva boendemiljöer för äldre 8 september 2011, Aschebergska Eken, Lillhagsparken 1 Ett gott och attraktivt boende för äldre
HANDLINGSPLANER FÖR MOBBNING, SEXUELLA TRAKASSERIER OCH KRÄNKANDE SÄRBEHANDLING.
HANDLINGSPLANER FÖR MOBBNING, SEXUELLA TRAKASSERIER OCH KRÄNKANDE SÄRBEHANDLING. Bakgrund styrdokumenten säger: Det demokratiska uppdraget är formulerat i skollagen, läroplaner och kursplaner. Det består
Rapport för projekt Matematik årskurs 6-9 Frälsegårsdsskolan och Kronan
Rapport för projekt Matematik årskurs 6-9 Frälsegårsdsskolan och Kronan Bakgrundsbeskrivning av projektet Kronan och Frälsegårdskolan har haft låg måluppfyllelse i matematik. Skolorna har genomfört kvalitetsredovisningar
Landstinget i Jönköpings län RESULTATRAPPORT, PROGRAM FÖR HÅLLBAR JÄMSTÄLLDHET
Landstinget i Jönköpings län RESULTATRAPPORT, PROGRAM FÖR HÅLLBAR JÄMSTÄLLDHET Förord Jämställdhet mellan kvinnor och män är en grundläggande rättighet och en nödvändighet för ett demokratiskt samhälle.
Praktikrapport. Praktikplatsen. Praktikplats. Utbildningsbakgrund
Göteborgs universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten Kvalificerad arbetspraktik med samhällsvetenskaplig inriktning VT 2011 Lena Widefjäll lenawidefjall@hotmail.com Praktikrapport Praktikplats FN:s livsmedels-
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan Kvalitetsrapport Läsåret 2012/2013 Förskolor Tokarp Nykil Ulrika Sjögestad Ansvariga för Kvalitetsrapporten är: Marie Sturehed förskolechef & Maria Fors biträdande
MINNESANTECKNINGAR. Sörmlands Folkhälsonätverk. Datum: 19 november 2013 Tid: 9.00 15.30
Landstingets ledningsstab D A T U M D I A R I E N R Handläggare: Katarina Gustafson 2013-11-26 LS-LED12-358 MINNESANTECKNINGAR Sörmlands Folkhälsonätverk Datum: 19 november 2013 Tid: 9.00 15.30 Plats:
Piteå kommun RESULTATRAPPORT, PROGRAM FÖR HÅLLBAR JÄMSTÄLLDHET
Piteå kommun RESULTATRAPPORT, PROGRAM FÖR HÅLLBAR JÄMSTÄLLDHET Förord Piteå kommun har under de senaste fyra åren arbetat med att implementera metoden jämställdhetsintegrering. Den innebär att vi arbetat
Kommunikationsplan för miljöarbetet i Lidköpings kommun
Kommunikationsplan för miljöarbetet i Lidköpings kommun 2014-2016 2014-05-19 1. Syftet med planen Syftet med denna kommunikationsplan är att tydliggöra hur vi ska arbeta med miljökommunikation. Planen
Skola Arbetsliv. Tillväxten. börjar i skolan. en metod som öppnar dörrarna mellan skola och näringsliv
Skola Arbetsliv Tillväxten börjar i skolan en metod som öppnar dörrarna mellan skola och näringsliv TÄNK PÅ ATT dörr mellan skola och arbetsliv. gymnasieskolan, i samhället och senare i arbetslivet. tillväxt
Granskning av kommunens jämställdhetsarbete i enlighet med CEMRdeklarationen
Revisionsrapport Granskning av kommunens jämställdhetsarbete i enlighet med CEMRdeklarationen David Boman Revisorerna Söderhamns kommun Innehållsförteckning 1. Inledning... 1 2. Iakttagelser... 2 2.1.
Praktikrapport Hungerprojektet
Samira Rabit Utbildning: Statsvetsvetarprogrammet Mail: samira.rabit@gmail.com Praktikplats: Hungerprojektet Göteborg Besöksadress: c/o World Trade Center, Mässans gata 18, 412 51 Göteborg Postadress:
Datum 2012-10-23. Motion av Malena Ranch (MP) om undertecknande av den europeiska jämställdhetsdeklarationen
KS 16 21 NOV 2012 KOMMUNLEDNINGSKONTORET Handläggare Lagerkvist Monika Datum 2012-10-23 Diarienummer KSN-2012-0537 Kommunstyrelsen Motion av Malena Ranch (MP) om undertecknande av den europeiska jämställdhetsdeklarationen
Projektplan. 1. Bakgrund. Projektnamn: Barnrättsarbete i Eslövs kommun. Projektägare: Elsa von Friesen. Projektledare: Sara Mattisson.
Projektnamn: Barnrättsarbete i Eslövs kommun Projektägare: Elsa von Friesen Projektledare: Sara Mattisson Godkänt av: Datum för godkännande: Barn och unga är en prioriterad grupp i kommunens olika verksamheter.
Medarbetarenkät 2014. / Totalrapport Lycksele kommun (ej bolag) Svarsfrekvens: 74,3
Medarbetarenkät 2014 / Totalrapport Lycksele kommun (ej bolag) Svarsfrekvens: 74,3 1 2 Totalrapport Lycksele kommun (ej bolag) Mål och uppdrag 59,8% 27,2% 10,4% 2,7% 4,6 Kompetens och utveckling 62,5%
PRAOBLANKETT. Vecka 15 & 16 för elev i årskurs 8 på Hagalidskolan i Staffanstorp. Ifylles av eleven och lämnas till handledaren på företaget:
PRAOBLANKETT Vecka 15 & 16 för elev i årskurs 8 på i Staffanstorp Ifylles av eleven och lämnas till handledaren på företaget: Namn: klass: Telefon: E-post: Vårdnadshavare: Telefon vårdnadshavare: Detta
BRA FÖR ALLA, NÖDVÄNDIG FÖR NÅGRA
Tillgänglighetsdatabasen (TD) BRA FÖR ALLA, NÖDVÄNDIG FÖR NÅGRA Tillgänglighetsdatabasen (TD) 1 Tillgänglighetsdatabasen (TD) 2 Förord Tillgänglighet handlar om att göra verksamheter och miljöer tillgängliga
Likabehandlingsplan. Förskolan Lärkdrillen
Likabehandlingsplan Förskolan Lärkdrillen 2011 10 25 Styrdokument Läroplanen för förskolan, Lpfö 98/10, poängterar vikten av en lika behandling av alla individer inom verksamheten, bl.a. går det att läsa:
Strategi för jämställdhetsintegrering Länsstyrelsen Skåne 2014-2016
Strategi för jämställdhetsintegrering Länsstyrelsen Skåne 2014-2016 Titel: Utgiven av: Författare: Beställning: Copyright: Jämställdhetsstrategi för Länsstyrelsen Skåne Länsstyrelsen i Skåne län Sara Lhådö
Att samråda med funktionshindersrörelsen. en vägledning för din myndighet
Att samråda med funktionshindersrörelsen en vägledning för din myndighet Handisam, Myndigheten för handikappolitisk samordning, 2013 Titel: Att samråda med funktionshindersrörelsen en vägledning för din
2013-01-01-2013-08-31 - BUN - Uppföljning - Delårsrapport
2013-01-01-2013-08-31 - BUN - Uppföljning - Delårsrapport Barn- och utbildningsnämnden BILAGA 2 Information om verksamheternas arbete - Uppföljningstema medborgar/brukarfokusering - Elevresultat Medborgar/brukarfokusering
Kompetens eller kön. hur sätts. din lön? 10,7% En kvinnlig ekonom tjänar i genomsnitt
Kompetens eller kön hur sätts En kvinnlig ekonom tjänar i genomsnitt 10,7% mindre än en manlig ekonom som arbetar i samma sektor, är i samma ålder och har samma befattning. din lön? Om rapporten Ett urval
Utvärdering av projekt SVUNG i Västervik 2010-04-01 2013-04-30
Datum 13-6-6 1(14) Utvärdering av projekt SVUNG i Västervik 1-4-1 13-4-3 Bilaga: Frågeformulär Postadress: Tel. 7-6 88 73 Samordningsförbundet i Kalmar län Organisationsnr -189 Lögstadsgatan 98 39 Vimmerby
Arbeta med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar)
Arbeta med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) Projektledare, Vägar till jobb ingela.halvarsson@attention-riks.se 1 Mina erfarenheter Möten med människor Möten med kommuner/myndigheter Möten
SNABBA CASH VÄGEN TILL FATTIGDOM?
BILAGA 1 sid 1 (6) PROJEKTBESKRIVNING FÖR SNABBA CASH VÄGEN TILL FATTIGDOM? Sammanfattning Stockholm, Göteborg och Malmö har gått samman för att, under fattigdomsåret 2010, uppmärksamma överskuldsättning.
Likabehandlingsplanen = Plan mot kränkande behandling
Likabehandlingsplanen = Plan mot kränkande behandling Det här är Likabehandlingsplanen. Här kan du läsa vad du inte får göra i skolan. Det står också vad som är bra att göra. Alla elever och alla lärare
Följeutvärdering av projekt Arbetskraftskoordinator Nov 2012 Mars 2014. Jane Magnusson, följeutvärderare, SERUS, Östersund
! Följeutvärdering av projekt Arbetskraftskoordinator Nov 2012 Mars 2014 Jane Magnusson, följeutvärderare, SERUS, Östersund Hur har utvärderingen genomförts? n Djupintervjuer med projektdeltagare 13 deltagande
ULRIKSBERGSKOLANS LIKABEHANDLINGSPLAN OCH PLAN MOT KRÄNKANDE BEHANDLING LÄSÅRET 2014/2015 Gäller skola, förskoleklass och fritidshem
Sidan 1 av 5 ULRIKSBERGSKOLANS LIKABEHANDLINGSPLAN OCH PLAN MOT KRÄNKANDE BEHANDLING LÄSÅRET 2014/2015 Gäller skola, förskoleklass och fritidshem Lagar och styrdokument Skollagen 1 kap 2 Utbildningen ska
Åshammars Förskola kvalitetsredovisning 2013-2014
Å Åshammars Förskola Vårt diarienummer Datum Sidan 1(9) 2014-06-23 Patricia Lea Myhrberg, Förskolechef Åshammars Förskola kvalitetsredovisning 2013-2014 1. Organisation Åshammars förskola ingår i ett förskoleområde
Våga Visa kultur- och musikskolor
Våga Visa kultur- och musikskolor Kundundersökning 04 Värmdö kommun Genomförd av CMA Research AB April 04 Kön Är du 37 6 34 65 39 60 3 69 0% 0% 40% 60% 0% 0% Kille Tjej Ej svar Våga Visa kultur- och musikskolor,
Jämställd medborgarservice i praktiken Miljökontoret
Jämställd medborgarservice i praktiken Miljökontoret Inledning I denna guide återfinns förslag och exempel på genomförande av praktiskt jämställdhetsarbete. Tanken är att den ska användas som en hjälp
Sammanställning av studentenkät arbetsterapeuter 2009
1(16) 1. Termin 1. Termin 1 20 49 2. Termin 2 0 0 3. Termin 3 8 20 4. Termin 4 12 29 5. Termin 5 1 2 6. Termin 6 0 0 Antal ej angivit svar: 2 av 43 (=4,65%). Antal svarande: 41. 2(16) 2. Möjligheterna
Medarbetarenkät 2014. / Piteå. Svarsfrekvens: 80,7
Medarbetarenkät 2014 / Piteå Svarsfrekvens: 80,7 1 2 Piteå Mål och uppdrag 66,5% 24,2% 6,8% 2,5% 4,8 Kompetens och utveckling 71% 22,3% 5,4% 1,3% 4,9 Information 80,7% 16,7% 2,3% 0,3% 5,1 Medarbetarskap
Business Model You Din personliga affärsplan framtagen på åtta timmar.
Business Model You Din personliga affärsplan framtagen på åtta timmar. Innehållsförteckning Innehållsförteckning... 2 Allmänt om Business Model You... 3 Varför en personlig affärsplan?... 3 Två viktiga
Åtgärder för att stödja arbetet med sociala insatsgrupper
Åtgärder för att stödja arbetet med sociala insatsgrupper Åtgärder för att stödja arbetet med sociala insatsgrupper Förord Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor fick i regleringsbrevet för
Lägesrapport (förprojektering och genomförandeprojekt)
1(6) Lägesrapport Lägesrapport (förprojektering och genomförandeprojekt) Projektnamn: CARPE Diarienummer: 2011-3010049 Redovisningsperiod (samma som blanketten Ansökan om utbetalning): maj - juni 2012
Iskällans plan mot diskriminering och kränkande behandling 2015/2016
Iskällans plan mot diskriminering och kränkande behandling 2015/2016 Grunduppgifter Verksamhetsformer som omfattas av planen Förskola Ansvariga för planen Iskällans likabehandlingsgrupp. Förskolechef Maths
Tillsammans designar vi framtidens ungdomsmottagning. Therese Rostedt 22 mars 2016
Tillsammans designar vi framtidens ungdomsmottagning Therese Rostedt 22 mars 2016 Underbara ungdomar som gillar våra UM Fantastisk personal på UM som gör ett bra och viktigt jobb Intresserade och engagerade
Praktikrapport Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete
Praktikrapport Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete Praktikplats: Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete Praktikperiod: 30 augusti 2010 14 januari 2011 Handledare: David Holmertz
UPPDRAG OCH YRKESROLL SOCIALPSYKIATRI
UPPDRAG & YRKESROLL UPPDRAG OCH YRKESROLL SOCIALPSYKIATRI Läsanvisning och bakgrund Uppdrag och yrkesroll -socialpsykiatri är en beskrivning av vad det innebär att arbeta med stöd och service till personer
Handlingsplan för jämställdhetsintegrering
Kommunstyrelsens Förvaltning 1 (8) HANDLÄGGARE Karolina Nordh 08-535 303 93 karolina.nordh@huddinge.se för jämställdhetsintegrering Huddinge kommun 2008-2010 POSTADRESS Huddinge kommun Kommunstyrelsens
Max18skolan årskurs 7-9. Utbildning
Max18skolan Tema SYFTE Med detta material vill Barnombudsmannen ge elever kunskap om och insikt i att alla barn har samma rättigheter och att ingen får bli diskriminerad av något skäl. Genom att reflektera
RMS (Roll, Mål & Sammanhang)
RMS (Roll, Mål & Sammanhang) Uppdrag: Övergripande Mål (syfte): Näringslivs- och utvecklingschef, en nyinrättad tjänst. Att initiera och genomföra aktiviteter i syfte att stimulera och stärka bilden av
Den moderna lärlingen. larlingibutik.se
Den moderna lärlingen Ett försprång mot andra företag när det gäller att få de bästa medarbetarna Gymnasieutbildning med stöd av branschen för ambitiösa framtidsinriktade elever som vill lära sig ett yrke
Checklista för jämställdhetsanalys
PROGRAM FÖR HÅLLBAR JÄMSTÄLLDHET Checklista för jämställdhetsanalys Utveckla verksamheten med jämställdhet Det här är Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) checklista för att integrera jämställdhet i
Sammanställning av utvärdering och erfarenheter. av en utbildningsinsats för förskolor. i Malmö Stad, SDF Centrum 2010/2011
Sammanställning av utvärdering och erfarenheter av en utbildningsinsats för förskolor i Malmö Stad, SDF Centrum 2010/2011 SJÄLVKÄNSLA & VÄRDEGRUND I CENTRUM Ovillkorlig kärlek Jag är älskad oavsett hur
Normkritiskt perspektiv på förändringsarbete Fokus på diskriminerande normer och strukturer (istället för att försöka ändra på de som drabbas)
Sandra Dahlén Normkritiskt perspektiv på förändringsarbete Fokus på diskriminerande normer och strukturer (istället för att försöka ändra på de som drabbas) Diskriminering vanligare än väntat Sammantaget
Lägesrapport. 1. Verksamheten i projektet
Sid 1 (5) Lägesrapport Projektnamn KUB Redovisningsperiod (månad(er) och år) 2012-10-2012-12 Redovisnings-ID -005 1. Verksamheten i projektet Vilka aktiviteter har genomförts under den aktuella perioden?
Jämställdhets- och mångfaldsplan 2016-1017
Handläggare: Lillemor Humlekil 1 (1) PAN 2016-02-02 P 6 TJÄNSTEUTLÅTANDE 2015-01-04 PaN A1511-00358-43 Jämställdhets- och mångfaldsplan 2016-1017 Ärendet I ärendet föreligger förvaltningens jämställdhets-
När du nu förberett medarbetarens utvecklingssamtal i Bisnode People är det dags att planera själva samtalet.
Inledning När du nu förberett medarbetarens utvecklingssamtal i Bisnode People är det dags att planera själva samtalet. Den här lektionen beskriver hur du har ett coachande förhållningssätt i utvecklingssamtalet