Information om Förbifart Stockholm på lättläst svenska

Relevanta dokument
E4 förbifart Stockholm

4 Kollektivtrafik, trafiksäkerhet och omledningsvägnät

4 Kollektivtrafik, trafiksäkerhet och omledningsvägnät

4 Kollektivtrafik, trafiksäkerhet och omledningsvägnät

4.2 Utformning. Beteckningarna i tabel 1.1 återfinns också i figur 1.5 som är en schematisk beskrivning av väganläggningarna.

ARBETSPLAN. Rapportnamn exempel. Delsträcka 3, Lambarfjärden till Lunda. Yta för eventuell färgkodning. Yta för bild eller mönster

Nu börjar tunnlarna byggas

Arbetsplan PM Ovanjordsanläggningar. Ansluter till: Gestaltningsprogram del 1: Ytlägen Utställelsehandling

3 Syfte, mål och avgränsning

ARBETSPLAN. Bilaga 2 Miljökonsekvensbeskrivning Bostäder med bullernivåer över 53 db(a) Utställelsehandling Objektnummer

Förbifart Stockholm. NVF Seminarie Effektiv tunneldrivning och dokumentation. Reykjavik september Kjell Windelhed Bergsingenjör

E4 Förbifart Stockholm

Arbetsplan Gestaltningsprogram del 1: Ytlägen Ansluter till: Gestaltningsprogram del 2: Tunnlar Utställelsehandling

ARBETSPLAN. Rapportnamn exempel. Delsträcka 1, Lindvreten och Kungens kurva till Sätra. Yta för eventuell färgkodning. Yta för bild eller mönster

Gör din vardag enklare

E 4 Förbifart Stockholm

1.5 Konsekvenser av vägförslaget. 1.6 Fastställelseprövning. 1.7 Kostnader. 1.8 Fortsatt arbete (genomförande)

Förbifart Stockholm Vinsta villaägareförening

Samråd om förslag till detaljplaner för Förbifart

Sveriges största satsningar på infrastruktur

Mindre köer och bättre flyt mellan Moraberg och Hallunda. E4/E20 Södertäljevägen rustas upp

Väg 44 förbifart Lidköping, delen Lidköping Källby

Riksintresseprecisering för Hjulsta trafikplats E 4 Förbifart Stockholm/E 18. Inom Stockholms stad, Stockholms län

6. Tänkbara åtgärder. N Rv 70

Förbifart Stockholm. Hur påverkas vi i Västerort?

Var med och bygg E4 Förbifart Stockholm. Sveriges största väg- och tunnelprojekt. E4 Förbifart Stockholm

E4 förbifart Stockholm Arbetsplan Gestaltningsprogram del 1: Ytlägen Ansluter till: Gestaltningsprogram del 2: Tunnlar Utställelsehandling

RÅDET TILL SKYDD FÖR STOCKHOLMS SKÖNHET

Sydvästra delen: söder om Kulltorp till Havsbadsvägsrondellen

FÖRSLAG TILL BESLUT Kulturförvaltningen föreslår att kulturnämnden beslutar

Många stora arbeten stör trafiken under sommar och höst.

E4 Förbifart Stockholm

Näringslivslunch. 2 september. Anna Hamberg

Förbifart Stockholm Fokusgruppmöte

E4 Förbifart Stockholm. Yta för eventuell färgkodning ARBETSPLAN. Rapportnamn exempel. Hela linjen. Objektnummer Yta för bild eller mönster

PM Trafik Förstudie Väg 222 Trafikplats Kvarnholmen Nacka kommun, Stockholms län. Projektnr:

Information om Mälarbanans utbyggnad

Yttrande till Trafikverket rörande Förbifart Stockholm

Trafikföring. Sollentuna kommuner, Stockholms län

Mesosimulering -Dynameq

Var med och bygg E4 Förbifart Stockholm. Sveriges största väg- och tunnelprojekt. E4 Förbifart Stockholm

Väg 222, tpl Kvarnholmen

Sänkt hastighet minskar mängden skadliga partiklar

RAPPORT. Östlig förbindelse. Trafikanalys och nyttor. Sammanfattande rapport april 2016

Olycksanalys av det statliga vägnätet i Stockholms län

Kustjärnväg förbi Oskarshamn PM

Tvärförbindelse Södertörn

Trafikplats Handen Haninge kommun, Stockholms län

Samråd om Förbifart Stockholm. Utdrag från samrådsunderlag om arbetsplanen hösten 2009

Åk säkert i bilen så skyddar du dig och ditt barn. Information på lättläst svenska

Förbifart Stockholm mellan E4/E20 vid Kungens kurva och E4 vid Häggvik. Tillägg till GENOMFÖRANDEAVTAL. Åtgärder i Skärholmen och Sätra

Förbifart Stockholm projektet går vidare

FÖRDJUPADE TRAFIKSTUDIER FÖR NY ETABLERING INOM SOLBACKEN 1:3, YSTAD KOMMUN

Trafikplats Ideon i Lund. förstudie

Hantering av miljön i byggskedet. NVF-seminarium Tomas Holmström Funktionsledare Miljö Förbifart Stockholm. TMALL 0141 Presentation v 1.

Konferensöppning. Trafiksäkerhet i Nordiska tunnlar Stockholm oktober Kjell Windelhed

8 Sträckning, utformning och tekniska system

DEN VIT-GRÖNA RÖRELSEN, OM NORMER OCH EXKLUDERING DENA GEVAREZ

Tunnelseende om förbifarten

Väg E65 Svedala-Börringe

Väg 77. Länsgränsen - Rösa förbi Rimbo Samrådsunderlag förstudie

VÄGARKITEKTUR. Exempel på vajersågad yta, Göteborg. Exempel som visar broar på Arlanda som varit inspirationskälla vid utfomningen av brofamiljen

Trafikförbättrande åtgärder Presentation av de största trafikförbättrande åtgärderna som medför trafikstörningar under 2015

Trafikutredning BROPORTEN. Tillhörande planprogram för Kärrängen Klöv, Upplands-Bro kommun. BROPORTEN Logistikcenter E18. Beställd av Structor

Trafikförbättrande åtgärder Stockholms största trafikförbättrande åtgärder som medför påverkan under 2016

Trafikutredning Storvreta

Vägmärkesförordning (2007:90)

Väg 44, förbifart Lidköping, delen Lidköping-Källby

Förbifart Stockholm. Fokusgruppsmöte Trafikverket ansvarar även för

Gör din vardag enklare

PM Sammanställning av upplevda problem och brister

Gör din vardag enklare

Hej och välkommen till ännu mer Tvärbana!

Anslutning Dragelundsvägen Koppling till Södra Bålstaleden och trafikplats Draget

Gör din vardag enklare

i Stockholmsregionen Författare Per Kågeson

E4 Förbifart Stockholm

ARBETSPLAN. Rapportnamn exempel. Delsträcka 2, Kungshatt till Lambarfjärden. Yta för eventuell färgkodning. Yta för bild eller mönster

E 4 Förbifart Stockholm

Sommarens förändringar i pendeltågstrafiken

Inbjudan till samråd om Mälarbanans utbyggnad

Förbifart Stockholm. Fokusgrupp nr

BIM i projekt Förbifart Stockholm

DETTA HAR HÄNT FRÅN KOMMUNES OCH TRAFIKVERKETS SIDA. Markerat med rött.

Bättre kollektivtrafiklösningar för Förbifart Stockholm

Vägplan E4 Trafikplats Hortlax

Remiss Framkomlighetsprogram för Storstockholm (TRV2014/24179) KS/2015:118

Lägesbeskrivning Östlig förbindelse

Arbetsplan. Gestaltningsprogram del 1: Ytlägen Ansluter till: Gestaltningsprogram del 2: Tunnlar. Utställelsehandling

E18 Arninge, Bytespunkt/Resecentrum

NC NUTIDENS TRAFIKSKOLA TRAFIKLÄRARE: NESTOR CHAVEZ

Olycksundersökning Kartläggning av trafikolyckor på E6 mellan Onsala - Fjärås Kungsbacka till Göteborg

Trafikförändringar första veckan efter att trängselskatten förändrats i Stockholm

Trafikverket renar dagvattnet runt östra Mälaren. Renare samvete under broarna

Dnr Tillstånd till grundvattenbortledning för Förbifart Stockholm, ert dnr M Bygg- och miljöförvaltningens förslag till beslut

Lärarhandledning. Försättsblad. 1 Kartans tecken och färger

Engarns vägskäl. Tre alternativ för en smidigare och säkrare korsning

Yrkanden och villkorsförslag i mål nr M , ver

Förbifart Stockholm. Digitaliserat storprojekt. Jesper Niland Teknikchef. Cementadagen

Vägars och gators utformning

Transkript:

Information om Förbifart Stockholm på lättläst svenska 1

Detta är Förbifart Stockholm Den nya vägen Förbifart Stockholm kommer att gå från Kungens Kurva söder om Stockholm till Häggvik norr om Stockholm. Förbifart Stockholm kommer att bli en ny del av motorvägen E4 och kommer att gå väster om Stockholm. Hastigheten på vägen kommer att bli 80 eller 100 kilometer i timmen. Vi tror att bygget av Förbifart Stockholm kommer att börja år 2013. Bygget kommer att fortsätta i 8 eller 10 år. Myndigheten Trafikverket kommer att bygga 21 kilometer ny väg. Det mesta av den nya vägen kommer att ligga under jord och gå i en tunnel. Vägen kommer att bli bred så att många bilar kan köra på den. Vägen kommer att ha tre körfält i varje riktning. Bilden visar hur det kommer att se ut i tunneln. En väg går åt ena hållet och en väg går åt andra hållet. Mellan dessa vägar finns dörrar som du kan gå in genom om det blir en olycka. Varje väg som går åt ett håll är indelad i tre filer. Då kan fler bilar köra bredvid varandra och de kan också köra om varandra.

Därför bygger vi Förbifart Stockholm I dag går motorvägen E4 rakt genom Stockholm. Den del av E4 som går genom Stockholm heter Essingeleden. För många bilar kör på Essingeleden idag. Essingeleden är inte byggd för alla dessa bilar. Därför blir Essingeleden sliten och behöver lagas, och det blir ofta köer på vägen. Fler människor flyttar till Stockholm varje dag och så föds nya barn. År 2030 kommer Stockholm att ha en halv miljon fler människor än nu. Många människor bor söder om Stockholm och arbetar norr om Stockholm. De behöver resa genom staden varje dag. Så blir Förbifart Stockholm när det är klart Förbifart Stockholm kommer att bli en snabb väg för bilar, bussar, lastbilar och taxi. Vägen kommer att gå i tunnel från Kungens Kurva i Huddinge till Häggvik i Sollentuna med bara några korta bitar ovan jord. Tunneln kommer att vara mycket säker. Trafik åt norr kommer att köra i en del av tunneln, och trafik åt söder kommer att köra i en annan del av tunneln. Tunnlarna kommer att ha många nödutgångar. Eftersom vägen mest går i en tunnel så kommer den inte att påverka staden och naturen så mycket. Vägen kommer mest att märkas på de platser där trafik kör upp och ner i tunneln och på de platser där vägen går ovan jord.

1. 2. 3. 4. Stockholms innerstad 5. 6. 4

Här kommer Förbifart Stockholm att ligga Kartan visar Stockholms län. Till höger på kartan ser du Stockholms innerstad med en blå ring runt. Förbifart Stockholm kommer att ligga väster om Stockholms innerstad. Den röda streckade linjen visar var Förbifart Stockholm ska ligga. Den röda streckade linjen börjar i Huddinge söder om Stockholm och slutar i Sollentuna norr om Stockholm. Streckad röd linje betyder att vägen går i tunnel. Hel röd linje betyder att vägen går ovan jord. Du ser hur den röda streckade linjen passar in på svarta hela linjer. De svarta hela linjerna är de stora motorvägarna E4, E 20 och E 18. Trafikplatser Förbifart Stockholm kommer att få några nya trafikplatser. På trafikplatserna kommer vi att bygga uppfarter och nerfarter till tunneln. Trafikplatserna är markerade med en röd punkt och en siffra på kartan till vänster. Trafikplatserna ska ligga vid: 1. Häggvik 2. Akalla 3. Hjulsta 4. Vinsta 5. Lovön 6. Kungens kurva På de nästa sidorna kan du se bilder på hur det kommer att se ut vid de olika trafikplatserna. Varje trafikplats har en siffra på kartan. Siffran och namnet på trafikplatsen står vid varje bild. 5

Akalla 1. Häggvik Platsen för vägen blir bredare än vad den är i dag. Förbifart Stockholm fortsätter från Häggvik mot Akalla. Akalla ligger högst upp i bilden. Sollentuna 2. Akalla Vägen går ner i en tunnel längst ner på bilden. Vägen fortsätter under Järvafältet till Hjulsta. Sollentuna ligger högst upp i bilden. 6

Hjulsta 3. Hjulsta I Hjulsta möter vägarna E4 och E18 varandra. Där går Förbifart Stockholm på en bro över vägen E18 och Mälarbanan. Hjulsta ligger högst upp i bilden. Johannelunds t-bana Coop i Vinsta 4. Vinsta Här blir det två cirkulationsplatser med avfarter och påfarter till Förbifart Stockholm. Längst fram i bilden ser du korsningen Skattegårdsvägen och Bergslagsvägen. Längst bak i bilden ser du Johannelund. 7

Tillflykten Edeby 5. Lovö Det blir två trafikplatser på Lovö. En vid Edeby och en vid Tillflykten. Cirkulationsplatserna är små för att inte störa miljön på Lovö. 6. Kungens Kurva I mitten av bilden ser du öppningen till tunneln. Vägen går från Kungens kurva mot Lovö. Nya vägar går från Skärholmen till affärerna i Kungens Kurva. 8

Vad händer med miljön? Med Förbifart Stockholm kommer trafiken blir mindre på Essingeleden och på de andra infarterna till Stockholms innerstad. Vem betalar för Förbifart Stockholm? De flesta pengarna till att bygga Förbifart Stockholm kommer från trängselskatt som staten får när bilar kör in i och ut ur staden. Staten betalar också resten av pengarna för Förbifart Stockholm. När Förbifart Stockholm är klar kommer det att kosta pengar att köra på Essingeleden. Men det kommer att vara gratis att köra på Förbifart Stockholm. Många människor flyttar till Stockholm. Alla reser mycket med bil, bussar och taxibilar. Med Förbifart Stockholm kommer alla att kunna åka förbi Stockholm snabbare och säkrare. 9

Trafikverket, 172 90 Sundbyberg Besöksadress: Sundbybergsvägen 1 Telefon: 0771-921 921. Texttelefon: 0243-750 90 www.trafikverket.se 10 TRAFIKVERKET BEST. NR. 100519 Text och form: Centrum för lättläst Foto: Mikael Ullén, Matton Grafik: MPB Tryck: Tryck Perssons Offsettryck AB, 2012