Informatik C Kvalitetsarbete, Programvarukvalitet, vt2014
|
|
- Kerstin Jonsson
- för 9 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Institutionen för informatik Göran Landgren Sammanfattning av kursutvärdering Sid 1 (1) Sammanfattning av kursutvärdering Informatik C Kvalitetsarbete, Programvarukvalitet, vt2014 Sammanfattning Svarsfrekvens: 41% ( 14 / 34 ) Se bifogat dokument för fullständiga svar från studenterna. Vad som fungerat bra och/eller särskilt bra Studenterna har överlag varit nöjda med kursen. Vad som fungerat mindre bra eller brustit Några upplevde att arbetet med att skapa programmet som skulle testas i uppgift 2 tog för mycket tid och ledde till att själva testningen med junit blev lidande. En dåligt inplanerad uppdatering av byggsystemet Hudson ledde till att visst dubbelarbete fick göras av läraren. Vissa konstigheter i med datorerna i Linuxlabbet störde vissa studenter. Viss kritik mot den nya junit-boken framfördes också. Denna kritik gick ut på att den innehöll för få praktiska exempel. Vilka förändringar som anses nödvändiga inför nästa kurstillfälle Upplägget på uppgift 2 bör utredas: är det bättre att studenterna får ett färdigt Java-program (med olika brister) som de sedan skall testa m.h.a. junit? Fler övningar i att använda junit borde nog införas. Inför nästa omgång måste alla system: NetBeans, Redmine, Subversion och Hudson vara uppdaterade. Linuxlabbet bör också ses över. Detta är något som åligger IT-ansvarig på institutionen att se till. Gästföreläsning bör tidigareläggas i kursmomentet då majoriteten av studenterna valde bort detta i förmån för grupparbetet.
2 Kursutvärdering - programvarukvalitet vt 2014 Programvarukvalitet vt2014 (27306VT14) Results of survey Startade: February 24, 2014 Avslutad: March 17, 2014 Svarsfrekvens: 41% ( 14 / 34 ) Elektroniskt utvärderingssystem
3 Kursutvärdering - programvarukvalitet vt 2014 Kursutvärdering för Informatik C - Kvalietsarbetet, moment 1 Programvarukvalitet, våren 2014 Kurs/grupp-objekt 1. Vad har varit bra under kursen? Grupparbetet och hjälpsam lärare Jag tycker att kursen har varit ganska bra i sin helhet. Det var lärorikt, speciellt när man fick testa ett eget program man skapat. Föreläsningarna har varit riktigt bra Handledning då det behövs Föreläsningarna och workshopen. Självreflektion och case Det praktiska, dvs programmeringen och workshops Man har fått veta sina bra/ dåliga sidor i självreflektionen Fick lära mig om testning då jag visste inte innan att programmet behöver testas Caseuppgiften Läraren är en bra pedagog 2. Vad har inte varit bra med kursen och hur skulle detta behöva förändras? examinationsuppgift 2 var alldeles för svår, det skulle ha hjälpt om någon av workshoparna var mer knutna till uppgiften Jag tycker det var lite mycket skrifuppgifter, hade mycket hellre sett någon/några till programmeringsuppgfter. Jag tror att jag hade lärt mig bättre om jag praktiskt fått arbeta med olika typer av test. Kanske en uppgift som innehåller diverse fel och man ska försöka hitta dessa genom att testa applikationen? De workshops som hölls var bra i sig men inte till någon större nytta för att klara av examinationsuppgift 2. Vi borde ju få lära oss det vi examineras på under kursen kan jag tycka. Önskade mer information om hur man utför test. Åtminstone en föreläsning som visar hur de kan se ut med kod och allt. Vissa problem med system/workshops. Läraren har varit svår att nå pga mycket att fixa Instruktioner har varit spretiga. Exempelvis så var instruktionerna för J-unit dels utspridda på PDF men också i Java-doc kommentarer. Bör istället samlas på ett ställe, dvs antingen som Java-doc eller i PDF-format. svårare att tolka vad programmet ska göra. Programmering som inte var den huvudsakliga uppgiften som tog enormt med tid. För många skrivuppgifter Macdatorerna i skellefteå, tiden räckte inte till på workshops, tempot var för snabbt För mig som en nybörjare och har inte så mycket kunskap inom Java, har det varit väldigt svårt att jobba igenom upp.2. Fick ställa massa fråga till lärare innan jag fick ihop det. Tyckte att vi borde få en färdig program då vi behöver bara fokus på testningen Det kändes som att programmeringsuppgifterna hade fel fokus i förhållande till kursen. Jag tycker att det har varit ett enormt hopp mellan workshops och uppgift. Det känns som att vi hade behövt ha fler workshops och den sista workshopen med gäster var inte så givande. 3. Finns det något du har saknat under kursen? Mer grundläggande om junit. Det har varit mycket teori men jag hade uppskattat att får lära mig ordentligt hur det fungerar praktiskt och inte behöva gissa mig fram så som jag fick lov att göra. Jag tror att det var en del av utmaningen med uppgift 2 men jag läser ju kurser för att få fördelen av att ha en lärare och inte behöva googla mig till lösningar. Exempelkod på tester Repetition av programeringens grunder. Fler konkreta exempel av hur J-unit test bör skrivas. Ett exempel på hur man ska hantera ett exception samt hur man bör behandla testning av fil IO. Nej Jag hade uppskattat en "uppfräschning" i början av kursen, för att komma in i programmeringen igen. Inte som jag kommer på En lärare på plats i skellefteå Vill ha mer workshop gällande enhettestning Fler workshops eller handledningar för att komma igång med programmeringen. Jag saknar fler workshops med exempel på hur man skriver olika test. 4. Vad anser du om kursboken The Art of Software Testting av Meyrs et al (2004)? 14 svar, medelvärde = 3.29 Ett ytterligare problem är att formatet för hur man skriver och tolkar Java-doc inte har framgått tydligt på tidigare moment vilket leder till att ovanan att läsa Java-doc gör det
4 Bra bok men under kursen jag har inte använt så mycket av det 50 % (7) 8. Vad anser du om junit-uppgiften? 14 svar, medelvärde = Utveckla dina åsikter om The Art of Software Testting av Meyrs et al (2004)! Jag tycker att den har varit bra. Relativt lättläst och det fanns mycket bra information i den. Jag tyckte det var en helt ok kursbok som delvis var ganska intressant. Skummade boken, dock så kändes den överflödig efter att lystnat på föreläsningarna. Ointressant Bra tips och råd som var till hjälp under uppgifterna, speciellt testningen Bra bok Jag tycker den var bra 6. Vad anser du om kursboken junit om Action av Tahchiev et al (2011)? 14 svar, medelvärde = Utvecka din åsikt om kursboken junit om Action av Tahchiev et al (2011)! Inte lika bra som den ovan men ändå okej. Det fanns mycket bra information gällande flera aspekter, som t ex debugging och saker att tänka på. Det fanns bra indexering där man kunde hitta information lätt. Exemplen gav dock inte så jättemycket, google fungerar bra för detta också. Hade varit bra med en mer grundläggande bok om praktisk testskrivning. Men det är nog svårt att hitta. Det var mycket i boken som iof var intressant men helt irrelevant för kriterierna för att klara kursen i mina ögon. Läste första 4 kapitlena och blev sedan utråkad. Använde den inte alls Jag valde att inte läsa så mycket ur denna bok, utan att istället använda mig av exempel funna på internet, med mera. Svårläst 9. Utvecka din åsikter om junit-uppgiften! SVÅR! Tycker den var bra. Att vi fick lära oss om både interfaces och test var något jag tyckte var positivt. Det är saker jag vet att jag kommer att ha användning för i framtiden om det skulle hända att jag arbetar med programmering. den förutsatte att programmering av grundprogrammet skulle vara enkelt för alla i klassen vilket det inte var. Vi har inte hållit på med interface på det sättet tidigare och även om det inte var jättesvårt så var det väldigt tidskrävande för en g- uppgift. Att skriva själva testerna var det som gick snabbast efter det att man spenderat x antal timmar med att försöka hitta exempel på nätet. Mitt största problem med uppgiften är att vi inte hade någon handledning till den. Nu efteråt så finns det fortfarande saker jag hade velat lära mig att testa men jag kunde inte hitta det själv och jag kunde inte fråga någon. Jag vet fortfarande inte hur man skulle kunna göra vilket är mycket otillfredsställande. Det känns som uppgiften handlade mer om programmering än testning. Förutom tidigare nämda spretiga uppgiftsinstruktioner så var junit-uppgiften väldigt rolig. Dock tydligare satta mål vore bra så att man vet när man ska sluta. Andra saker som var mindre bra med junit uppgiften var till exempel att en fel-koll inte var vid inläsning av datan utan istället då man konstruerar objekt. Detta strider mot de tidigare principer vi har lärt om att kontrollera input då det läses in för att slippa göra kontrollerna senare. Ett annat huvudbry om man ska följa specifikationen är att varje grade-objekt ska ha sitt egna Assignment objekt. Ett alternativt och på många sätt enklare sätt är att låta alla grade -objekt dela på Assignment-objekt. Inte lärt mig nånting om test innan uppgiften. Svårt att lära sig och dessutom programmera Själva test-delen var väldigt enkel när man äntligen tog sig dit. Det var programmeringen som var komplicerad, då det tog tid att komma in i tankesättet igen. Men det gick, till slut. Svår
5 Som det nämt ovan så är det för svårt för mig att genomföra Uppgiften i säg var bra men anledningen är att vi hade behövt fler workshops och fler exempel för att veta att vi gjort en bra testning. 10. Vad anser du om hemtentan? 14 svar, medelvärde = Utvecka din åsikter om hemtentan! Svåra och komplicerade frågor, men överlag bra ändå. Den var helt enkelt en normal hemtena Helt okej Bra bredd, uppgiften täckte in stora delar av kursen 12. Vad anser du om case-uppgiften? 14 svar, medelvärde = Utveckla dina åsikter om case-uppgiften! Hade hellre sett ett längre seminarium i mindre grupper för en djupare diskussion och ingen inlämningsuppgift. Tycker den borde ha varit större och lite mer komplex. Kanske som en gruppuppgift. Kändes relevant och lärorik Tycker att det räcker med att ha seminarium, inte skrivuppgiften Här lärde man sig mer om hur det fungerar i verkligheten och fick genom diskussion se på saker ur olika perspektiv. 14. Vad anser du om sjävreflektionsuppgiften? 14 svar, medelvärde = 3.50 Det är svårt att försöka formulera sina goda egenskaper och de sämre. Men jag tror uppgiften kan ha varit till nytta för att få förståelse gällande vad jag behöver bli bättre på. Helt ok och lite kul att faktiskt sätta sig och utvärdera sig själv. Bra att tänka efter om sig själv. Trots att många såg uppgiften som en onödig uppgift tyckte jag att den var bra, det är viktigt att börja fundera på vad man vill bli bätre på och vad man måste tänka på när programmet tar slut om några månader. Bra då jag börjar tänka mig på vad jag är bra på och dålig på samt att vad jag vill göra i framtiden. Ibland tänker jag inte på det Den var bara pinsam att skriva eftersom det inte är något som intresserar mig att bygga vidare på. Behövdes inte någon uppgift av denna sort eftersom det är saker man reda är medveten om 16. Vad anser du om gruppuppgiften? 14 svar, medelvärde = Utveckla dina åsikter om gruppuppgiften! Roligt Den var ganska bra, tycker dock inte den typen av test är speciellt intressant till skillnad från enhetstestningen. Hade behövts tydligare instruktioner om vad det var man skulle göra. Lite mer instruktioner på hur mycket som vi förväntas testa vore trevligt. Annars var det en trevlig uppgift :) Ganska ointressant Bra att det bara är en G uppgift, då det känns som inte alla i gruppen bidragit Fick pröva på högnivåtestningen vilket jag tyckte att det var bra 18. Vad anser du om gästföreläsningen av Eleonore Lantz? 14 svar, medelvärde = Utvecka din åsikter om självreflektionsuppgiften! Alltid svårt att reflektera sina kunskaper.
6 Dels tror jag att de skulle kunna bli lite mer omfattande - eller att det i alla fall fanns möjlighet att gå djupare, dels tror jag inte att gästföreläsningen gav oss lika mycket som den kunde gjort datavetare eller studenter på högre nivå. Förutom sista WS där några gick igenom hela så man inte fick göra själv. 19. Om du inte deltog vid gästföreläsningen, vad var anledningen till detta? Jag deltog vid gästföreläsningen men jag tycker att det hade varit bättre om denna hade inträffat i början eller i mitten av kursen i stället för slutet. Helt fel tillfälle, bättre att lägga den tidigare under kursen. Vi var inte många där vilket kan bero på att flera valde att jobba med uppgifterna istället. Examinationsuppgifterna tog tillräckligt med tid. För hög nivå för många av oss Jag måste jobba Hade för mycket att göra med de andra uppgifterna i kursen. 20. Vad anser du om Workshoptillfällena? 14 svar, medelvärde = Utveckla dina åsikter om Workshoptillfällena! Tycker att de hade kunnat varit mer knutna mot examinationsuppgiften nr 2. Tycker speciellt att gästworkshopen inte var givande eftersom det var alldeles för svårt. Tycker att de var ganska okej. Hade gärna kunnat vara lite mer avancerad programmering och test av dessa. Dom var för skilda från resten av kursen så det blev lite svårt att ta till sig. Antingen var det för simpelt eller för långt bort från det vi förväntades prestera på egen hand. Jag kan inte påstå att jag lärde mig något under dessa. Den första handlade bara om inställningar, den andra var det bara copy/paste och ingen förklaring för varför man gjorde de man gjorde och den tredje vet jag inte riktigt hur den hörde ihop med resten av kursen. Dåliga datorer, och fel klassrum, i skellefteå Mer workshop. Det sista workshop är värdelös Alldeles för få! för få och inte tillräckligt omfattande när man jämför med test uppgiften 22. Hur har kontakten med lärarna fungerat? 14 svar, medelvärde = Hur har våra datorlabb fungerat under kursmomentet? 14 svar, medelvärde = Övriga kommentarer! Överlag en väldigt bra kurs som skulle må bra av att instruktionerna ses över en extra gång. Klona Göran och sätt honnom som lärare på alla moment! :) Fundera på att lägga till workshoppar från de tidigare programeringskurserna så att vi kan repetera det vi gjort tidigare. Linux-datorerna har generellt sett konstiga buggar - som tex nyckelringsproblemet eller att det inte alltid går att använda alla datorer. Förutom Workshoppen med matte-personerna, den var väldigt ohjälpsam och visade väldigt lite. Fundera på att ersätta denna med att kompletera med fler exempel på test som kan göras. Inte för att lära oss. Mer för att kunna lämna in uppgiften överhuvudtaget. Lärde sig ju ingenting om test.
Kursutvärdering - programvarukvalitet vt 2014
Kursutvärdering - programvarukvalitet vt 2014 Programvarukvalitet vt2014 (27306VT14) Results of survey Startade: February 24, 2014 Avslutad: March 17, 2014 Svarsfrekvens: 41% ( 14 / 34 ) Elektroniskt utvärderingssystem
Enkätresultat. Enkät: Utvärdering moment 2. Datum: 2011-04-26 16:28:20 Aktiverade deltagare (Klinisk psykologi 1 (22,5hp)) Besvarad av: 27(47) (57%)
Enkätresultat Enkät: Utvärdering moment 2 Status: öppen Datum: 2011-04-26 16:28:20 Grupp: Aktiverade deltagare (Klinisk psykologi 1 (22,5hp)) Besvarad av: 27(47) (57%) 1. I vilken utsträckning anser du
VÄRDERINGSÖVNINGAR. Vad är Svenskt?
VÄRDERINGSÖVNINGAR Vad är Svenskt? Typ av övning: Avstamp till diskussion. Övningen belyser hur svårt det är att säga vad som är svenskt och att normen vad som anses vara svenskt ändras med tiden och utifrån
Individuellt Mjukvaruutvecklingsprojekt
Individuellt Mjukvaruutvecklingsprojekt RPG-spel med JavaScript Författare Robin Bertram Datum 2013 06 10 1 Abstrakt Den här rapporten är en post mortem -rapport som handlar om utvecklandet av ett RPG-spel
Utvärdering APL frågor till praktikant
Utvärdering APL frågor till praktikant Jag studerar på A. Vård och Omsorgsprogrammet för 0 0 ungdomar åk 1 B. Vård och Omsorgsprogrammet för 1 1,9 ungdomar åk 2 C. Vård och Omsorgsprogrammet för 8 15,4
Sammanfatta era aktiviteter och effekten av dem i rutorna under punkt 1 på arbetsbladet.
Guide till arbetsblad för utvecklingsarbete Arbetsbladet är ett verktyg för dig och dina medarbetare/kollegor när ni analyserar resultatet från medarbetarundersökningen. Längst bak finns en bilaga med
Kursutvärdering. oktober 1, 2010
UMEÅ UNIVERSITET Institutionen för informatik Projektledning och projektarbete i IT-projekt (7,5 hp) Ansvarig lärare: Rikard Harr HT 2010 oktober 1, 2010 Kursutvärdering En viktig del i vår strävan att
1. Hur många timmar per vecka har du i genomsnitt lagt ner på kursen (inklusive schemalagd tid)?
Juridisk introduktionskurs JU0032, 10207.1112 10 Hp Studietakt = 35% Nivå och djup = Grund Kursledare = Harry Schüssler Värderingsresultat Värderingsperiod: 2011-12-15-2012-01-15 Antal svar 25 Studentantal
Det flippade klassrummet hur uppfattas det av eleverna?
Det flippade klassrummet hur uppfattas det av eleverna? Vi och vår skola Undervisningslyftet Samarbete Karlskrona kommun och Högskolan i Jönköping Föreläsningar, seminarier, handledning Möjlighet att ta
Syftet med en personlig handlingsplan
Syftet med en personlig handlingsplan Gör idéerna konkreta Ger dig något att hålla dig till mellan mötena Skapar tillförlitlighet i utvecklingen Hjälper dig att fokusera på några områden Påminnelse om
Programmera en NXT Robot
KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN Programmera en NXT Robot Med hjälp utav NXC Peyman Torabi 2012-09-03 E-post: peymant@kth.se Introduktionskurs i datateknik (II1310) Sammanfattning Uppgiften var att analysera
I några frågor som följer ska du ringa in ditt svar utifrån hur väl påståendet stämmer överens med din uppfattning på skalan 1-6
Litteraturvetenskap kandidatkursen HT 15 Institutionen för litteraturvetenskap och idéhistoria, SU. 18 studenter deltog i utvärderingen Din medverkan i utvärderingen är viktig för utvecklingen av kursinnehåll
Vi skall skriva uppsats
Vi skall skriva uppsats E n vacker dag får du höra att du skall skriva uppsats. I den här texten får du veta vad en uppsats är, vad den skall innehålla och hur den bör se ut. En uppsats är en text som
Systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete Rapport Läsår: 2015/2016 Organisationsenhet: STENSFSK/FSK Stensåkra Förskola Fokusområde: Samverkan Cecilia Stenemo, Barn- och utbildningsförvaltningen, Stensåkra förskola,
Sammanställning av utvärdering
Sammanställning av utvärdering Kursen Klassmusik delkurs 1 och 2 Kursanordnare SMI 23-24/4 + 30/4 2012 17 Deltagare på kursen 9 Inkomna svar Berit Lindh Åre Kulturskola berit.lindh@are.se Innehållsförteckning
Rapport uppdrag. Advisory board
1 Rapport uppdrag Advisory board 2 Advisory board AB är en dialogmodell som på ett stukturerat sätt ger möjlighet till samråd och dialog med unga i utvecklingsarbeten/verksamhetsutveckling inom kommunen,
Handledning för digitala verktyg Talsyntes och rättstavningsprogram. Vital, StavaRex och SpellRight
Handledning för digitala verktyg Talsyntes och rättstavningsprogram Vital, StavaRex och SpellRight Elevens namn:.. Skola: Datum:.. Varför behövs en handledning? Denna handledning är tänkt att användas
Erfarenheter från ett pilotprojekt med barn i åldrarna 1 5 år och deras lärare
Erfarenheter från ett pilotprojekt med barn i åldrarna 1 5 år och deras lärare I boken får vi följa hur barn tillsammans med sina lärare gör spännande matematikupptäckter - i rutinsituationer - i leken
Utvärdering av informationsinsatserna. Konflikten inom Väg och Ban Maj 2007
Utvärdering av informationsinsatserna Konflikten inom Väg och Ban Maj 2007 Om undersökningen Intervjuade Metod Ombudsmännen inom Väg och Ban Internetundersökning Antal svarande 27 Svarsfrekvens 79 procent
Varför är det så viktigt hur vi bedömer?! Christian Lundahl!
Varför är det så viktigt hur vi bedömer?! Christian Lundahl! Fyra olika aspekter! Rättvisa! Reflektion och utvärdering av vår egen undervisning! Motivation för lärande! Metalärande (kunskapssyn)! 1. Rättvisa!
Det är bra om även distriktsstyrelsen gör en presentation av sig själva på samma sätt som de andra.
Modul: Föreningspresentation Ett stort blädderblocksblad delas upp i fyra rutor. Deltagarna, som under detta pass är indelade föreningsvis, får i uppgift att rita följande saker i de fyra rutorna: Föreningsstyrelsen
Lathund, procent med bråk, åk 8
Lathund, procent med bråk, åk 8 Procent betyder hundradel, men man kan också säga en av hundra. Ni ska kunna omvandla mellan bråkform, decimalform och procentform. Nedan kan ni se några omvandlingar. Bråkform
Utvärdering APL frågor till praktikant HT15
Utvärdering APL frågor till praktikant HT15 Jag studerar på Vård och Omsorgsprogrammet för ungdomar 14 18,2 Vård och Omsorgsutbildning för vuxna Komvux Vård 35 45,5 Eductus 28 36,4 Kommentarer till ovanstående
Skriva B gammalt nationellt prov
Skriva B gammalt nationellt prov Skriva B.wma Då fortsätter vi skrivträningen. Detta avsnitt handlar om att anpassa sin text till en särskild situation, en speciell texttyp och särskilda läsare. Nu ska
Tränarguide del 1. Mattelek. www.mv-nordic.se
Tränarguide del 1 Mattelek www.mv-nordic.se 1 ATT TRÄNA MED MATTELEK Mattelek är ett adaptivt träningsprogram för att träna centrala matematiska färdigheter såsom antalsuppfattning, den inre mentala tallinjen
Praktisk programmering
KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN Praktisk programmering Daniel Workinn [2012-09-07] workinn@kth.se Introduktionskurs i datateknik, II1310 Sammanfattning Rapporten sammanfattas enklast med ett par substantiv.
Systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete Rapport År: 2016 Organisationsenhet: NYEFSK/FSK Nye Förskola Fokusområde: Demokrati och värdegrund Övergripande mål: Normer och värden Deluppgift: Klassens kvalitetsrapport
Boll-lek om normer. Nyckelord: likabehandling, hbt, normer/stereotyper, skolmiljö. Innehåll
1 Boll-lek om normer Nyckelord: likabehandling, hbt, normer/stereotyper, skolmiljö Innehåll Materialet bygger på en övning där eleverna, genom en lek med bollar, får utmana sin förmåga att kommunicera
Intervjumall. Datum: Intervjuare: Kandidatens namn: Kandidatens uppgifter: www.roirekrytering.se info@roirekrytering.se Växel: 0770 110 177 1 (5)
Intervjumall Datum: Intervjuare: Kandidatens namn: Kandidatens uppgifter: www.roirekrytering.se info@roirekrytering.se Växel: 0770 110 177 1 (5) Intervju Att hålla i en anställningsintervju kan vara svårt.
Samtals- och dokumentationsunderlag Språk och erfarenheter
Kartläggningsmaterial för nyanlända elever Samtals- och dokumentationsunderlag Språk och erfarenheter Steg 1 2 3 Samtals- och dokumentationsunderlag Steg 1 Information till elev och vårdnadshavare före
Sammanställning kursutvärdering
Sammanställning kursutvärdering Kurs: Destinationer, 15 hp Termin: ht 2015 Kursansvarig lärare: Erika Sörensson Övriga lärare: Kajsa Åberg, Ulrika Åkerlund Totalt 19 studenter har regelbundet deltagit
Kampanj kommer från det franska ordet campagne och innebär att man under en tidsbegränsad period bedriver en viss verksamhet.
EN LITEN KAMPANJSKOLA Kampanj kommer från det franska ordet campagne och innebär att man under en tidsbegränsad period bedriver en viss verksamhet. Finns det något man kan tänka på när man ska sprida ett
En Single-Page Application för små barn, barnens föräldrar samt en och annan mormor
En Single-Page Application för små barn, barnens föräldrar samt en och annan mormor av Jenni Berndtson - jb222rt Malmö 2013-05-31 1 Abstrakt Syftet med denna rapport är att kort sammanfatta det projektarbete
Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)
Gruppenkät Du har deltagit i en gruppaktivitet! Det kan ha varit en tjej- / killgrupp, ett läger eller ett internationellt ungdomsutbyte. Eller så har ni kanske ordnat ett musikarrangemang, skött ett café,
Utvä rdering Värberg 18-22 december
Utvä rdering Värberg 18-22 december 1. Hur var maten Maten var bra, men skulle haft lite mera smak. Maten var riktigt bra, blev alltid mätt. mat gärna större portioner Maten var inte så god. De var onödigt
Text och bilder gjorda av Rickard Johansson, TE14A Realgymnasiet.
Tre porträtt Text och bilder gjorda av Rickard Johansson, TE14A Realgymnasiet. Inledning Jag har använt min vän Marko till detta miniprojekt. Han har valt att beskriva sig själv i tre ord, besserwisser,
Presentationsövningar
Varje möte då temadialog används bör inledas med en presentationsövning. har flera syften. Både föräldrar och ledare har nytta av att gå igenom samtliga deltagares namn och dessutom få en tydlig bild av
Kvalitetsrapport Så här går det
Kvalitetsrapport Så här går det Uppföljning av det systematiska kvalitetsarbetet på Lärkan förskola, Öja Verksamhetsåret 2013/2014 Kort sammanfattning av enhetens kvalitetsarbete under verksamhetsåret
Boken om Teknik. Boken om Teknik är en grundbok i Teknik för åk 4 6.
Boken om Teknik Boken om Teknik är en grundbok i Teknik för åk 4 6. PROVLEKTION: Teknikens arbetssätt att göra på riktigt Följande provlektion är ett utdrag ur Boken om Teknik. Uppslaget som är hämtat
Utveckla arbetsmiljö och verksamhet genom samverkan
DEL 1: Utveckla arbetsmiljö och verksamhet genom samverkan Modulen inleds med det övergripande målet för modul 6 och en innehållsförteckning över utbildningens olika delar. Börja med att sätta ramarna
Ungdomssektionen fick i uppdrag att hålla i verksamheten tillsammans med Emma.
Goda Exempel Salaortens Ryttarförening Salaortens Ryttarföreningen kände att de ville kunna hjälpa till på något sätt hösten 2015 då det kom så många barn från bl.a. Syrien. -Vi kände att den miljö som
Hej! Mitt namn är Agota, och jag ringer från Smittskyddsinstitutet angående en telefonintervju om ditt deltagande i Sjukrapport. Pratar jag med XX?
Intro: Hej! Mitt namn är Agota, och jag ringer från Smittskyddsinstitutet angående en telefonintervju om ditt deltagande i Sjukrapport. Pratar jag med XX? Jag skulle gärna tala med XX finns han/hon där?
Från min. klass INGER BJÖRNELOO
Från min klass INGER BJÖRNELOO Vi har nu följt Inger Björneloos klass under två år. Klassen börjar i höst på sitt sista lågstadieår, åk 3. Denna årgång av NÄMNAREN kommer att följa upp vad de gör och hur
Drömplan för 2015. Uppföljningstillfällen: Mitt förslag är att avsätta 4 tillfällen under ett år för att följa upp din drömplan.
Drömplan för 2015 När jag var yngre och hörde ordet mål så tänkte jag antingen på mål som en idrottare sätter eller ett företagsmål. Det var inte förrän under senare del av mitt liv som jag förstod att
FAQ Barnkonsekvensanalys i Svenska kyrkan
FAQ Barnkonsekvensanalys i Svenska kyrkan Fråga: Vad är det egentligen som Kyrkomötet har beslutat? Svar: Kyrkomötet beslutade den 21 november 2012 om ändringar i Kyrkoordningen som innebär att Svenska
INTERVJU MED TOMI SÖDERSTRÖM, PRODUKTCHEF / MAT- & RESTAURANGSERVICE, SILJA LINE 9.5.2011, HELSINGFORS
Bilaga 1 INTERVJU MED TOMI SÖDERSTRÖM, PRODUKTCHEF / MAT- & RESTAURANGSERVICE, SILJA LINE 9.5.2011, HELSINGFORS 1. Kan du berätta vem du är? (Namn, titel/position, hur länge har du jobbat för företaget,
Resultat Naturvetenskapsprogrammet, åk 2 våren 2012
Datum 2012-03-20 Norum/Westerman-Annerborn KUN2012/67 Resultat Naturvetenskapsprogrammet, åk 2 våren 2012 2010: 31 elever av 32 svarade på enkäten, dvs 97 %. 2011: 16 elever av 21 (enligt procapita 15/3
Q1 Hur många undervisningstillfällen har du haft under september månad?
Q1 Hur många undervisningstillfällen har du haft under september månad? Antal (Endast siffra) 0 3 6 9 12 15 Svarsval Medeltal Totalt Svar Antal (Endast siffra) Svar 14,43 101 7 Totalt antal svarande: 7
Syftet är att fördjupa diskussionen om vem som ansvarar för vad.
ÖVNING: Roller och ansvar Syftet är att fördjupa diskussionen om vem som ansvarar för vad. Deltagarna får med utgångspunkt från olika arbetsmiljöutmaningar diskutera vilket ansvar rollen som chef och skyddsombud
Enkätresultat för elever i år 2 i Nösnäsgymnasiet 2 i Stenungsund våren 2014
Enkätresultat för elever i år 2 i Nösnäsgymnasiet 2 i Stenungsund våren 2014 Antal elever: 47 Antal svarande: 40 Svarsfrekvens: 85% Klasser: 12BAa, 12BAb, 12LL Skolenkäten Skolenkäten går ut en gång per
Algebra, polynom & andragradsekvationer en pampig rubrik på ett annars relativt obetydligt dokument
Algebra, polynom & andragradsekvationer en pampig rubrik på ett annars relativt obetydligt dokument Distributiva lagen a(b + c) = ab + ac 3(x + 4) = 3 x + 3 4 = 3x + 12 3(2x + 4) = 3 2x + 3 4 = 6x + 12
Vanliga frågor. LEGOeducation.com. Konceptet. Processen
LEGOeducation.com Vanliga frågor Konceptet Fråga: Hur ska jag förklara vad LEGO Education BuildToExpress är för mina chefer och för elevernas föräldrar? De tror att eleverna bara leker med LEGO! Svar:
Enkätresultat. Enkät om språkanvändningen i utbildningen på KTH. Datum: 2012-04-12 17:32:26
Enkätresultat Enkät: Enkät om språkanvändningen i utbildningen på KTH Status: öppen Datum: 2012-04-12 17:32:26 Grupp: Aktiverade deltagare (Enkät om språkanvändning i utbildningen på KTH) Besvarad av:
Kiwiböckerna metod och begrepp
Kiwiböckerna metod och begrepp kiwiböckerna nyckeln till livslångt lärande Läsa för, tillsammans med och självständigt. Grunden för läsinlärning är att läsa för barnet, tillsammans med barnet och vara
Enkätresultat för elever i år 2 i Mega Musik gymnasium hösten 2014. Antal elever: 47 Antal svarande: 46 Svarsfrekvens: 98% Klasser: MM13
Enkätresultat för elever i år 2 i Mega Musik gymnasium hösten 2014 Antal elever: 47 Antal svarande: 46 Svarsfrekvens: 98% Klasser: MM13 Skolenkäten Skolenkäten går ut en gång per termin till de skolor
Sveriges Trafikskolors Riksförbund Film om körkort för nysvenskar Speakertext - Svensk
Sveriges Trafikskolors Riksförbund Film om körkort för nysvenskar Speakertext - Svensk Vägen till svenskt körkort Funderar du på att skaffa svenskt körkort för personbil? I den här filmen får du reda på
Enkätresultat för elever i år 2 i Praktiska Skövde i Praktiska Sverige AB hösten 2014
Enkätresultat för elever i år 2 i Praktiska Skövde i Praktiska Sverige AB hösten 2014 Antal elever: 18 Antal svarande: 13 Svarsfrekvens: 72% Klasser: År 2 Skolenkäten Skolenkäten går ut en gång per termin
Enkätresultat för elever i åk 9 i Borås Kristna Skola i Borås hösten 2012. Antal elever: 20 Antal svarande: 19 Svarsfrekvens: 95% Klasser: Klass 9
Enkätresultat för elever i åk 9 i Borås Kristna Skola i Borås hösten 2012 Antal elever: 20 Antal svarande: 19 Svarsfrekvens: 95% Klasser: Klass 9 Skolenkäten Skolenkäten går ut en gång per termin till
Sammanfattning på lättläst svenska
Sammanfattning på lättläst svenska Utredningen skulle utreda och lämna förslag i vissa frågor som handlar om svenskt medborgarskap. Svenskt medborgarskap i dag Vissa personer blir svenska medborgare när
Hur du presenterar och marknadsför dig under själva intervjun är avgörande för att du ska bli en intressant kandidat.
I N T E R V J U G U I D E Hur du presenterar och marknadsför dig under själva intervjun är avgörande för att du ska bli en intressant kandidat. Syftet med den här guiden är att ge dig de bästa råden så
P-02/03 säsongen 2016
P-02/03 säsongen 2016 AGENDA DU ÄR VÄRDEFULL IDROTTENS VÄRDEGRUND LAGANDA = VI TILLSAMMANS VINNARE I LÄNGDEN DU ÄR VÄRDEFULL 1. VARFÖR ÄR VI TRÄNARE & VARFÖR SPELAR NI FOTBOLL? (grupperna skriver varsin
Bra att veta om sexuella övergrepp. För barn
Bra att veta om sexuella övergrepp För barn Om sexuella övergrepp Sexuella övergrepp är fel och behöver stoppas. Vad ett övergrepp är och var man kan få hjälp borde alla få veta. Det kan göra det lättare
Sid. 87-99 i boken Rekrytering. Författare Annica Galfvensjö, Jure Förlag
Sid. 87-99 i boken Rekrytering Författare Annica Galfvensjö, Jure Förlag Nedan finner du en intervjuguide med förslag på frågor som du kan använda under intervjun. Det är många frågor så välj de du tycker
4-3 Vinklar Namn: Inledning. Vad är en vinkel?
4-3 Vinklar Namn: Inledning I det här kapitlet skall du lära dig allt om vinklar: spetsiga, trubbiga och räta vinklar. Och inte minst hur man mäter vinklar. Att mäta vinklar och sträckor är grundläggande
ELEV- HANDLEDNING (Ansökan via webben) www.orebro.se/gymnasieantagningen
ELEV- HANDLEDNING (Ansökan via webben) www.orebro.se/gymnasieantagningen Gymnasieantagningen i Örebro län På Gymnasieantagningens hemsida www.orebro.se/gymnasieantagningen hittar du information om vad
ÄT RÄTT NÄR DU TRÄNAR
ÄT RÄTT NÄR DU TRÄNAR Lärgruppsplan Lärgruppsplan Hur mycket, och vad, du äter spelar en stor roll för förmågan att prestera, såväl fysiskt som psykiskt. Vill du optimera din prestation kan det till och
Introduktion till Open 2012
Introduktion till Open 2012 av Lisbeth Rydén Funktionen med OPEN som jag ser den Alla har sin egen idé med att åka till OPEN. Någon framförallt för att lära sig något om de ämnen som ska avhandlas (kurs),
Visualisering av golfboende
Visualisering av golfboende Inledning Norrköpings golfklubb är belägen ca 8km söder om Norrköping. Där har man planer på att bygga ca 15 småhus och 32 lägenheter samt ett nytt klubbhus med restaurang och
Medarbetarenkäten 2016 handledning för förbättringsarbete
Medarbetarenkäten 2016 handledning för förbättringsarbete Medarbetarenkäten är ett verktyg för att årligen mäta den psykosociala arbetsmiljön bland medarbetarna i Kiruna kommun. Medarbetarenkäten är en
Vad är det att vara en bra brandman? Vad kan man då?
Vad är det att vara en bra brandman? Vad kan man då? Vad säger omvärlden? Youtube? Bra brandman? Google? Bra brandman? Varför bedömning som lärande? Många föreställningar och erfarenheter Inget är så dåligt
Hur utvecklar man användbara system? Utvärdering. Användbarhet handlar om kvalitet. Utvärdering. Empiriska mätningar. Metoder
Hur utvecklar man användbara system? Utvärdering Lära sig organisationen Förstå användarens situation Förstå användarens språk Involvera användare i processen Utvärdera, testa och vara LYHÖRD! Användbarhet
Predikan Lyssna! 1 maj 2016
Predikan Lyssna! 1 maj 2016 Idag är det bönsöndagen en söndag då vi påminns om den fantastiska möjlighet vi har att prata med Gud och att lyssna till honom!! Och det är just det som den tredje vanan i
DEMOKRATI 3 DEMOKRATINS VILLKOR
SIDA 1/8 WORKSHOP I KLASSRUMMET TEMA: DEMOKRATI LÄRARMANUAL I det här dokumentet finns allt du behöver veta för att hålla workshopen. Här ser du också tydligt i vilka moment du använder det arbets- och
Kulturmöten. Det var vi som gjorde det.
Fröknegårdskolan Kristianstad Projektarbete inom ITiS Cederfjäll Tonny, Hedin Håkan, Sandgren Bo, Svensson Fredrik Kulturmöten Det var vi som gjorde det. Inledning Hösten 1999 började 54 nya årskurs 6-
Har vi lösningen för en bättre hemtjänst? Självklart.
Har vi lösningen för en bättre hemtjänst? Självklart. Låt oss prata om Självklarhetsmetoden. Låt oss prata om Självklarhetsmetoden! 164 000 äldre är beroende av hemtjänsten i sin vardag. Och det är du
Två konstiga klockor
strävorna C Två konstiga klockor resonemang geometri Avsikt och matematikinnehåll Det som kan göra det svårt för barn att avläsa en analog klocka är att förstå att den består av två skalor som är beroende
Brister i kunskap vid gymnasieval
Brister i kunskap vid gymnasieval En undersökning om hur niondeklassarna tänker inför sitt val av skola och program Gymnasium.se Hovslagargatan 3 SE 103 88 STOCKHOLM 08-50 91 06 00 1 Bakgrund och metod
Cellgifter/Cytostatika Myter & Sanningar:
Cellgifter/Cytostatika Myter & Sanningar: Illamående och kräkningar efter cellgiftsbehandling Frågor-&-Svar Broschyr Skriven av en patient Personlig information Namn: Adress: Postnummer: Postadress: Telefon:
Skövde kommun Medarbetarundersökning 2015 Totalresultat
Medarbetarundersökning Totalresultat Innehåll Om undersökningen Genomförande Resultat NöjdMedarbetarIndex (NMI) Per frågeområde Per fråga Statistisk prioriteringsanalys (Tabell) Slutsats Hållbart MedarbetarEngagemang
729G04 - Hemuppgift, Diskret matematik
79G04 - Hemuppgift, Diskret matematik 5 oktober 015 Dessa uppgifter är en del av examinationen i kursen 79G04 Programmering och diskret matematik. Uppgifterna ska utföras individuellt och självständigt.
STADSLEDNINGSKONTORET
Sommarkollo 2012-Björkbacken musik Barnens ö SIDAN 1 Det fanns alltid någon ledare till hands som du kunde prata med om du behövde A. Aldrig 0 0 B. Sällan 0 0 C. Ibland 1 1,6 D. Oftast 13 21,3 E. Alltid
Avsikt På ett lekfullt sätt färdighetsträna, utveckla elevers känsla för hur vårt talsystem är uppbyggt samt hitta mönster som uppkommer.
Strävorna 4A 100-rutan... förmåga att förstå, föra och använda logiska resonemang, dra slutsatser och generalisera samt muntligt och skriftligt förklara och argumentera för sitt tänkande.... grundläggande
Så kan du arbeta med medarbetarenkäten. Guide för chefer i Göteborgs Stad
Så kan du arbeta med medarbetarenkäten Guide för chefer i Göteborgs Stad Till dig som är chef i Göteborgs Stad Medarbetarenkäten är ett redskap för dig som chef. Resultaten levererar förstås inte hela
Lathund till Annonsportalen
Lathund till Annonsportalen * För uppdrags-/arbetsgivare * www.gu.se/samverkan/annonsportalen/ Snabbvägar: 1. Klicka på För arbetsgivare 2. Sök efter arbetsgivarens namn i sökrutan. a. Om namnet finns
Ett arbete som inte blev riktigt som Ann tänkt sig!
Ett arbete som inte blev riktigt som Ann tänkt sig! Ann tog fram en liten ask ur fickan, en hemlig ask. Vad kunde det vara i den? Så spännande! Sakta gläntade hon på asken och - Va, den var ju tom! Men
Examensarbete är det en kurs? Inst. för Samhällsbyggnad 2009
Examensarbete är det en kurs? Inst. för Samhällsbyggnad 2009 Examensarbete som kurs Examensarbete är en kurs om 30 hp för civilingenjörer, 15 hp för brandingenjörer och 7,5 hp för högskoleexamen Som alla
Program Handledning Förutsättningar: Träningar Teori
Program Handledning Förutsättningar: Träningar Teori Lördag (Dag 1) 07:30 Samling ledare 08:00 Lägret öppnas Information/indelning grupper iordningställande av sovsalar, genomgång av regler mm 09:30 Träning
Idag. Hur vet vi att vår databas är tillräckligt bra?
Idag Hur vet vi att vår databas är tillräckligt bra? Vad är ett beroende? Vad gör man om det blivit fel? Vad är en normalform? Hur når man de olika normalformerna? DD1370 (Föreläsning 6) Databasteknik
Du behöver ha tillgång till: Olika typer av material som man bearbetar på El- och energiprogrammet, Olika typer av plugg.
ELEKTROMEKANIK Fästteknik Inlämningsuppgift 10 Fästteknik Namn: Datum: Här ska du: Få förståelse för hur viktigt det är att det som skruvas upp ska kunna sitta kvar i många år. Det måste fästas ordentligt!
Riktlinjer - Rekryteringsprocesser inom Föreningen Ekonomerna skall vara genomtänkta och välplanerade i syfte att säkerhetsställa professionalism.
REKRYTERINGSPOLICY Upprättad 2016-06-27 Bakgrund och Syfte Föreningen Ekonomernas verksamhet bygger på ideellt engagemang och innehar flertalet projekt där såväl projektledare som projektgrupp tillsätts
Texturbild. Lagerpaletten du kommer arbeta med ser du till höger. 1. Kopiera bakgrunden till ett nytt lager och gör den svartvit.
Texturbild En guide om hur man skapar en bild med matta färger och texturiserad yta. Guiden innehåller moment där man får pröva sig fram och resultatet kanske inte blir det man tänkt sig direkt, men med
Kvalitetsredovisning Läsår 2010-2011
Kvalitetsredovisning Läsår 2010-2011 Arbetsplats: Annebo förskola avd. Ekebo Arbetslag: Sara Lindström, Lena Narvefors och Johanna Karlsson Annebos gemensamma pedagogiska utgångspunkt På vår förskola vill
2016-03-15 Personalavdelningen. Underlag för lönesamtal, utifrån universitetets generella lönekriterier
2016-03-15 Personalavdelningen Underlag för lönesamtal, utifrån universitetets generella lönekriterier Lönepolitiken Linnéuniversitetets lönepolitik anger att lönen ska utgöra ersättning för utfört arbete,
Motiverande Samtal MI introduktion
Motiverande Samtal MI introduktion Göteborg, 2 november 2011 Yvonne Bergmark Bröske leg. sjuksköterska, MI-pedagog (MINT) YB Hälsan, Tvååker y.bergmark.broske@telia.com 070-5548568 1 Egencentrerat förhållningssätt
GRUNDERNA I SJÄLVLEDARSKAP
Bli ditt bästa jag GRUNDERNA I SJÄLVLEDARSKAP ANDREAS ODHAGE Innehåll Bli ditt bästa jag 5 Reflektera mera 9 Varför ska jag reflektera? 10 Meditation gör dig fokuserad 14 Balans i livet 17 Vad gör du egentligen?
2005-01-31. Hävarmen. Peter Kock
2005-01-31 Hävarmen Kurs: WT0010 Peter Kock Handledare: Jan Sandberg Sammanfattning Om man slår upp ordet hävarm i ett lexikon så kan man läsa att hävarm är avståndet mellan kraften och vridningspunkten.
TEIK41 - Teknisk kommunikarion på kinesiska II!
1 ( 6) TEIK41 - Teknisk kommunikarion på kinesiska II Sändlista Mathias Henningsson Karin Karltorp Susann Årnfelt Sandra Gustavsson Li Li Tunek Johan Holtström Kurskod Examinator TEIK41 Li Li Tunek Kursen
Enkätresultat för vårdnadshavare till elever i Centralskolan Söder 4-9 i Grästorp hösten 2012. Antal svar: 50
Enkätresultat för vårdnadshavare till elever i Centralskolan Söder 4-9 i Grästorp hösten 2012 Antal svar: 50 Skolenkäten Skolenkäten går ut en gång per termin till de skolor som ska tillsynas följande
Information till elever och föräldrar i skolår 5
Information till elever och föräldrar i skolår 5 Att börja skolår 6 innebär en del förändringar jämfört med tidigare skolgång. När det gäller vilka olika ämnen ni skall läsa och hur mycket tid per vecka
När du som vårdpersonal vill ta del av information som finns hos en annan vårdgivare krävs det att:
1 (6) Sammanhållen journalföring information till dig som möter patienter Detta är ett kunskapsunderlag om sammanhållen journalföring för dig som arbetar i vården. Underlaget innehåller en kort beskrivning