10-11-24 CRM. Hur man skaffar, behåller och utvecklar lojala och lönsamma kunder. "



Relevanta dokument
Smicker och Dubblera Två nya dotterbolag from 1januari 2008

Dina nycklar till framgångsrikare CRM!

CRM i olika branscher CRM för B2B och B2C. Hur ser sälj- och distributionsflöden för olika affärsupplägg?

Questionnaire for visa applicants Appendix A

Ulf Streiby. CRM konsult/affärsutveckla re Abalon AB

dubblera Konsten att utveckla lönsamma kunder Dubbleras CRM-utbildningar och seminarier 2013/2014

Lösenordsportalen Hosted by UNIT4 For instructions in English, see further down in this document

Marketing Automation bortom Inbound Marketing

Viktigast. Vad är mest avgörande för att lyckas med försäljning?

Webbregistrering pa kurs och termin

Ramverk för: CRM-strategi. Datum: Företag: Deltagare: Copyright Pyramid Communication AB

fem områden för smartare marknadsföring

Anna Leo Konsult och affärsutvecklare inom CRM. Februari 2010

Caesar Marketing. Drivna av en passion att utveckla våra kunder, har SuperOffice blivit en av Europas ledande leverantörer av CRM-lösningar.

Every visitor coming to the this website can subscribe for the newsletter by entering respective address and desired city.

Hemtex AB. Mona Adawi - Head of CRM

Webbreg öppen: 26/ /

ÖKA FÖRETAGETS MERFÖRSÄLJNING OCH FÖRETAGSKUNDERNAS LOJALITET MED EN KUNDKLUBB FÖR B2B

Strategiska processer för att säkerställa och öka värdet i verksamheten

Alternativet är iwindows registret som ni hittar under regedit och Windows XP 32 bit.

Strategisk planering av partnerkampanjer Magnus Sandman

Vässa kraven och förbättra samarbetet med hjälp av Behaviour Driven Development Anna Fallqvist Eriksson

Drivna av en passion att utveckla våra kunder, har SuperOffice blivit en av Europas ledande leverantörer av CRM-lösningar.

Support Manual HoistLocatel Electronic Locks

Design av samverkande, agila och hållbara organisationer

App analytics TDP028

Exportmentorserbjudandet!

KUNDANALYS. Koncept 1. Varför byter man leverantör? Inget intresse från leverantören

Uttagning för D21E och H21E

Systematisk säljutveckling

SWESIAQ Swedish Chapter of International Society of Indoor Air Quality and Climate

- den bredaste guiden om Mallorca på svenska! -

DNSSEC Våra erfarenheter

Guide för Mobil Site

INNEHÅLL OM PALIO 3 FÖR INDIVIDEN 4 FÖR LEDAREN 6 FÖR GRUPPEN 5 ÖVRIGA TJÄNSTER 7. Bättre service = ökad lönsamhet Kundvård en väg till framgång

SÄLJKULTURANALYS BAKGRUND

Guide. Marketing Automation

Mall för marknadsplan ROMICOM AB

Kartläggning av e-post som marknadsföringskanal Juni 2014

TIPS FÖR ATT ÖKA 3DIN FÖRSÄLJNING

Health café. Self help groups. Learning café. Focus on support to people with chronic diseases and their families

Hitta guldgruvor och jaga tidstjuvar. Kompletta affärssystem för bemanning och rekrytering.

KONCEPTUALISERING. Copyright Dansk & Partners

CONTENT IS KING. Vad betyder det för min produktlansering? new. old

Kort varumärkesskola Myrdal Bratt Partners

Analys en del av en lyckad process

AFFÄRSPLAN. Namn. Företag. Adress. Telefon. E-post. Hemsida. Affärsplan. Sara Isaksson Pär Olofsson

CONNECT- Ett engagerande nätverk! Paula Lembke Tf VD Connect Östra Sverige

Tidningsannonser. . Sms. Events. Sociala medier. Diskussionsgrupper. Bannerannonsering med DM-princip. Undersökningar. Sök

Koll på kapitalet? Nu räknar dom stålar igen!

Vad står ni/du för? Vilka värden finns i er/din verksamhet/utbud? Varför söker ni sponsorer/samarbetspartners?

Kundcase. Vendelbo Cykler. webcrm ökade återförsäljarens effektivitet och kundlojaliteten

Preschool Kindergarten

#JohnRosenbaum. Senior Social Media Advisor, Infomedia SE

KUNDANALYS. Koncept 2. Varför byter man leverantör? Inget intresse från leverantören

SJ Prio och First Hotels Utbildnings- och informationsmaterial

dubblera Surbrunnsgatan 44

Talent Management i konsultföretag - 8 framgångsfaktorer för ökad lönsamhet

KAMPANJ- VERKTYGSLÅDAN 2.0 PIMP MY CAMPAIGN

UTBILDNING: Systematisk marknadsutveckling

FÖRBERED UNDERLAG FÖR BEDÖMNING SÅ HÄR

Dialogue Technologies Effektiv kundtjänst

Strategier för effektiv marknadsföring vid upphandlingar

Annonsformat desktop. Startsida / områdesstartsidor. Artikel/nyhets-sidor. 1. Toppbanner, format 1050x180 pxl. Format 1060x180 px + 250x240 pxl.

INITIATIVKRAFT LEDER TILL FRAMGÅNGSRIKA PROJEKT. Webinar

Utveckla samarbete inom avdelningen. Utveckla samarbetet. mini workshop! i butikens ledningsgrupp. Grid International AB. Grid International AB

Ändringar i språkfiler i e-line 3.42A

GLÖM INTE DE SOM INTE SLÄPPS IN I KREDITPORTFÖLJEN. UC Affärsoptimering Kreditscoringmodeller. UC Affärsoptimering Du kör vi optimerar

CRM i molnet. Nätverket för dig inom Marknad, Sälj & Kundservice Bli medlem kostnadsfritt på

Oscar Eklund mobil Max Riis Christensen mobil

Låt kunderna göra jobbet!

PORTSECURITY IN SÖLVESBORG

Chapter 1 : Who do you think you are?

Erbjud era kunder gratis Wi-Fi, samtidigt som ni bygger en ny unik marknadsföringskanal

FANNY AHLFORS AUTHORIZED ACCOUNTING CONSULTANT,

Examensarbetet. Gruppindelning senast 22/8 Valt ämne senast 29/8 Förstudie senast 19/9 Redovisning 23/11 Handledning

Anders Persson Philosophy of Science (FOR001F) Response rate = 0 % Survey Results. Relative Frequencies of answers Std. Dev.

UTBILDNINGSKATALOG. För utveckling av besöksnäringen ALUN

DM möter internet och skapar framtidens e- postmarknadsföring

samhälle Susanna Öhman

Medarbetarskap ger resultat. Omgivningens förväntningar

Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.

Förändrade förväntningar

Köpguide för mobila växlar. Modern telefoni till företaget är långt ifrån vad det var för bara några år sedan.

Assessios guide om OBM

Grunderna i inboundmarknadsföring

- Get the Full Picture -

SOA One Year Later and With a Business Perspective. BEA Education VNUG 2006

BRANSCHMÖTE OKTOBER 2014


Så gör du din kund nöjd och lojal - och får högre lönsamhet. Tobias Thalbäck Om mätbara effekter av kundnöjdhet

Produktchef. Kontaktuppgifter:

Utbildning i marknadsföring Biografcentralen

BIF NEWS. November % av företagen har misslyckats med sina effektiviseringar!

AGIL KRAVHANTERING. Hitta behoven bakom kraven!! Thomas Nilsson! Agile Coach & Mentor! CTO, Responsive

TEIO05 Grundläggande entreprenörskap och idékvalificering. Omvärlds- och marknadsanalys 10 februari 2014 Ingela Sölvell,

Produktchef. Kontaktuppgifter:

Support for Artist Residencies

Beijer Electronics AB 2000, MA00336A,

Transkript:

CRM Hur man skaffar, behåller och utvecklar lojala och lönsamma kunder. " 2 1

Vision med CRM Exempel: Ung person går in hos en bilhandlare för att köpa en begagnad bil. - Hur ser bilhandlaren på kunden? En vinst på 2000 kr - eller.. ett livstidsbehov av bilar - 2,5 miljoner kr. Mål för CRM?" Öka" livstidsintäkten " 2

Hur vi ökar livstidsintäkten" Vi ser till att kunden köper oftare" Vi ser till att kunden handlar för mer vid varje tillfälle" Vi får kunden att stanna kvar längre" (Köpfrekvens x genomsnittsköpets storlek = Årsintäkten per kund" Årsintäkt per kund x durationen = Livstidsintäkten (CLV))" Hur kan vi utveckla CLV? Före kundutvecklingsstart" Antal köp per år " 5 ggr" Genomsnittsköp " 15000 kr" Årsintäkt " 5 x 15 000 kr 75 000 kr" Durationen " 2,5 år" Antal kunder " 830 st" Livstidsintäkten:" 75 000 kr x 2,5 år = 187 500 kr/kund" 187 500 x 830 kunder = 155 625 000 kr" 3

Hur kan vi utveckla CLV? Före kundutvecklingsstart" Antal köp per år " 5 ggr" Genomsnittsköp " 15000 kr" Årsintäkt " 5 x 15 000 kr 75 000 kr" Durationen " 2,5 år" Antal kunder " 830 st" 3 år efter kundutvecklingsstart" Antal köp per år " 5,9 ggr" Genomsnittsköp " 16 900 kr " Årsintäkten 5,9 x 16 900 kr 99 710 kr " Durationen " 2,9 år" Antal kunder " 810 st" Livstidsintäkten:" 75 000 kr x 2,5 år = 187 500 kr/kund" 187 500 kr x 830 kunder = 155 250 000 kr" Livstidsintäkten:" 99 710 kr x 2,9 år = 289 159 kr/kund" 289 159 x 810 kunder = 243 218 790kr (+56%) Fyra steg till framgångsrik kundutveckling " Mål" Öka CLV" Genom att få kunderna att" köpa oftare" för mer/köp" förbli trogna" 4

Strategi" "Bli verkligt kundfokuserade genom att få grepp om era kundflöden och fatta beslut baserade på kunddata." Fyra steg till framgångsrik kundutveckling " Mål" Öka CLV" Genom att få kunderna att" köpa oftare" för mer/köp" förbli trogna" Strategi" Gå från produkt- till kundfokus genom att:" Identifiera och kvantifiera dina kundflöden, för att" förstå var företagets" problem respektive möjligheter finns." 5

När du mäter livstidsintäkten (CLV) blir du en skickligare marknadsförare?" Positivt för CLV + Korsförsäljning + Merförsäljning + Uppgraderar + Tidigarelägger köpen Positivt för relationen + Engagerar sig + Rekommenderar + Värvar Nya kunder CLV Negativt för CLV - Minskar sina köp - Förlorade kunder Kundutveckling ökar " försäljning och lönsamhet!" + Utveckla" - Skaffa" Om diskonterat CLV minus kostnaden för att skaffa kunderna ger ett positivt nuvärde kommer resultatpåverkan vara positiv (CLV - Recruitment cost = >NPV Behålla" Tid" Återvinna" 6

Kundfokus nås genom att få grepp om kundflöden" 950 kunder Nya kunder Kunder vid årets början Kunddatabasen" Kunder vid årets slut 2 200 kunder Förlorade kunder 700 kunder 2 450 kunder Duration:" = 2 200/700" 3,1 år Hur beter sig dina nya kunder Kundflöden"?? Aktiva = köper igen Nya kunder Starters Förblir starters = handlar inte igen 7

Hur påverkar du beteendet? Kundflöden Nya kunder " Växa Aktiviteter för att förstärka önskade flöden och reducera oönskade. Rekryteringsaktiviteten - se till att skaffa tvillingar till våra bästa kunder Välkomstaktivitet Nykundshantering Önskat flöde Aktiva Minska Nya kunder Starters Oönskat flöde Inaktiva Processer tar vi fram för att förstärka önskade flöden och reducera icke önskade kundflöden Top 20% Mellan 50% Botten 30% Nya kunder Starters Reaktivera Återvinna Minskar sina köp Förlorad kund UTE Negativa kundflöden: är fortsatt startes minskat sina köp/ migrerat neråt Har inte köpt under de senaste 12 månaderna 8

"Utveckla kundprocesser för att minska oönskade kundflöden och förstärka önskade; m.a.o. utveckla mervärden och kunddialoger för att effektivare skaffa, behålla, utveckla och återvinna lojala och lönsamma kunder. " Taktik " Fyra steg till framgångsrik kundutveckling " Mål" Öka CLV" Genom att få kunderna att" köpa oftare" för mer/köp" förbli trogna" Strategi" Gå från produkt- till kundfokus genom att:" Identifiera och kvantifiera dina kundflöden, för att" förstå var företagets" problem respektive möjligheter finns." Taktik" Utveckla kund- processer för att påverka kundflödena och därmed " förstärka önskade" förhindra oönskade" flöden och således effektivare " skaffa, behålla, utveckla " och återvinna lönsamma " kunder." 9

Exempel på processer som läggs in som aktiviteter för att påverka kundflödena: öka önskade kundflöden minska oönskade kundflöden " Skaffaprocesser " DM aktiviteter" Internet" Vårda nya kunder" Behålla - processer" Utveckla - processer" Mer- och korsförsäljning" Ny kund Aktiv" kund Öka kundens " engagemang Minska" avhopp Fortsatt" utveckling" av kundportföljen Reaktiverings - processer" Återvinningsprocesser" Reaktivera kunder som minskar köp" Återvinna förlorade kunder" Ta fram marknads- och säljprocesserna och skapa en proaktiv organisation." dubblera ab" 10

Säljprocessen är företagets huvudprocess" Prospecteringsfas Säljfasen Kundvårds-/utvecklingsfas Säljprocessen Spelsystemet steg 2-7 dubblera ab" Prospectprocess Konkurrentattack! Prospecteringsfas Säljfasen Kundvårds-/utvecklingsfas "Konkurrentattack" Utgående kontrakt av konkurrentmaskin hos prospect Säljprocessen Spelsystemet steg 2-7 dubblera ab" 11

Steg 2-7, lyckad försäljning leder till Nykunds-, nymaskinsfasen! Prospecteringsfas Säljfasen Kundvårds-/utvecklingsfas "Konkurrentattack" Utgående kontrakt av konkurrentmaskin hos prospect Säljprocessen Spelsystemet steg 2-7 Nykundsprocess välkomstbrev Nymaskinprocess tack för ordern dubblera ab" Steg 8 i Spelsystemet Dags för kontakt! Prospecteringsfas Säljfasen Kundvårds-/utvecklingsfas "Konkurrentattack" Utgående kontrakt av konkurrentmaskin hos prospect Nykundsprocess Säljprocessen välkomstbrev "Dags för kontakt" Spelsystemet Uppföljning 1 steg 2-7 Spelsystemet Nymaskinprocess steg 8 tack för ordern dubblera ab" 12

Kundvårdsaktiviteter stöttar" varumärket och försäljning " Prospecteringsfas Säljfasen Kundvårds-/utvecklingsfas "Konkurrentattack" Utgående kontrakt av konkurrentmaskin hos prospect Nykundsprocess Säljprocessen välkomstbrev "Dags för kontakt" Spelsystemet Uppföljning 1 steg 2-7 Spelsystemet Nymaskinprocess steg 8 tack för ordern Kundvårdsprocesser Nyhetsbrev Event dubblera ab" Steg 9 i Spelsystemet Dags för ny kontakt! Prospecteringsfas Säljfasen Kundvårds-/utvecklingsfas "Konkurrentattack" Utgående kontrakt av konkurrentmaskin hos prospect Kors- och merförsäljning Uppföljning 2 Spelsystemet steg 9 Nykundsprocess Säljprocessen välkomstbrev "Dags för kontakt" Spelsystemet Uppföljning 1 steg 2-7 Spelsystemet Nymaskinprocess steg 8 tack för ordern Kundvårdsprocesser Nyhetsbrev Event dubblera ab" 13

Återvinningsprocessen! en nyckelprocess! Prospecteringsfas Säljfasen Kundvårds-/utvecklingsfas "Konkurrentattack" Utgående kontrakt av konkurrentmaskin hos prospect Kors- och merförsäljning Uppföljning 2 Spelsystemet steg 9 Nykundsprocess Säljprocessen välkomstbrev "Dags för kontakt" Spelsystemet Uppföljning 1 steg 2-7 Spelsystemet Nymaskinprocess steg 8 tack för ordern Kundvårdsprocesser Nyhetsbrev Event Återvinningsprocess väljer annan leverantör dubblera ab" Låt dina kunder hjälpa dig hitta nya.! Prospecteringsfas Säljfasen Kundvårds-/utvecklingsfas "Konkurrentattack" Utgående kontrakt av konkurrentmaskin hos prospect Kors- och merförsäljning Uppföljning 2 Spelsystemet steg 9 Nykundsprocess Säljprocessen välkomstbrev "Dags för kontakt" Spelsystemet Uppföljning 1 steg 2-7 Spelsystemet Nymaskinprocess steg 8 tack för ordern Kundvårdsprocesser Nyhetsbrev Event Värvarprocess prospect Återvinningsprocess märkesavhopp dubblera ab" 14

Fler processer för att hitta nya kunder.! Prospecteringsfas Säljfasen Kundvårds-/utvecklingsfas "Konkurrentattack" Utgående kontrakt av konkurrentmaskin hos prospect Mässprocess få besöka prospect Kors- och merförsäljning Uppföljning 2 Spelsystemet steg 9 Nykundsprocess Säljprocessen välkomstbrev "Dags för kontakt" Spelsystemet Uppföljning 1 steg 2-7 Spelsystemet Nymaskinprocess steg 8 tack för ordern Kundvårdsprocesser Nyhetsbrev Event Köpta adresser få besöka prospect Värvarprocess prospect Återvinningsprocess märkesavhopp dubblera ab" Karta över företagets marknadsföringsoch säljprocesser." Prospecteringsfas Säljfasen Kundvårds-/utvecklingsfas "Konkurrentattack" Utgående kontrakt av konkurrentmaskin hos prospect Mässprocess få besöka prospect Kors- och merförsäljning Uppföljning 2 Spelsystemet steg 9 Nykundsprocess Säljprocessen välkomstbrev "Dags för kontakt" Spelsystemet Uppföljning 1 steg 2-7 Spelsystemet Nymaskinprocess steg 8 tack för ordern Kundvårdsprocesser Nyhetsbrev Event Köpta adresser få besöka prospect Värvarprocess prospect Återvinningsprocess märkesavhopp dubblera ab" 15

Mål" Öka CLV" Fyra steg till framgångsrik kundutveckling " Operativt" Genom att få kunderna att" köpa oftare" för mer/köp" förbli trogna" Strategi" Gå från produkt- till kundfokus genom att:" Identifiera och kvantifiera dina kundflöden, för att" förstå var företagets" problem respektive möjligheter finns." Påverka beteendet " Kommunikation" Taktik" Belöningssystem" Utveckla kund- processer för att påverka kundflödena och därmed " förstärka önskade" förhindra oönskade" flöden och således effektivare " skaffar, behåller, utvecklar " och återvinner lönsamma " kunder." Kundportföljens värde påverkas direkt av företagets förmåga att:" Skaffa kunder Behålla kunder Utveckla kunder Återvinna kunder Är ni nöjda med ert inflöde av nya kunder?" Är de kunder ni rekryterar lönsamma? " Är er churn rate ett hot för er?" Är det rätt kunder, d.v.s. de olönsamma, som lämnar er? " Kan ni identifiera och aktivera passiva kunder eller kunder som är på väg att hoppa av?" Köper era kunder allt de kan av er?" Är ni nöjda med den mer- och korsförsäljning ni har?" Förlorar ni rätt kunder?" Vet ni varför kunderna lämnar er?" Kommer era kunder tillbaka?" 16

Vad prioriterar ni just nu?" Skaffa kunder Behålla kunder Utveckla kunder Återvinna kunder Vilken del borde ni fokusera på, på kort respektive lång sikt?" Vilka resurser har ni organisatoriskt och ekonomiskt för att arbeta med detta?" Vilka mål har ni med ert arbete?" Vad krävas för framgångsrik CRM/kundutveckling - basera dina beslut på kunddata! 17

Att gå från produkt- till kundfokus innebär att vi måste: " Se insamling av kunddata som en primäruppgift!" Löpande samla in och uppdatera information om " Prospekts, befintliga och f.d. kunder. " Använda kunddata för att kunna fatta bättre " beslut.(kommunikation, prissättning, produkt, " Eftermarknad, etc..)" Kunddatabas" Insikt" Management" Påverka beteendet kommunikation" Bygga en organisation och förse den med rapporter och analyser så att den driver lönsam kundutveckling. " Med rätt information kommunicera " mer effektivt; påverka kundflöden och kundbeteende positivt=> ger ökad CLV " Bearbeta rätt prospekts för att de ska bli kunder." 35 Information om kunderna" Kunddatabas" Management" Insikt" Kreativ kommunikation" Kunddatabas" Vilken kunskap har vi om kunderna i vår databas och hur uppdaterar vi uppgifterna för att alltid ha en korrekt bild av kunden?" Kontaktuppgifter" Bransch" Kundkategori" Kundhistorik" Responshistorik" Intresseområden/ Preferenser" Framtidsplaner" Permission marketing" 18

Insikt om kunderna" Kunddatabas" Management" Insikt" Kreativ kommunikation" Hur ska vi arbeta mer strukturerat med kundinformationen för att hela tiden lära oss om kunderna så att vi kan fatta bättre beslut?" Kundanalyser" Kundflöden" Kundernas CLV" Kundmigration" Kundandel och tillväxtpotential" Scoringanalyser" Segmentering och kundprofiler" Kundlönsamhet" Sälj- och marknadsprocesser" Insikt" Kreativ kommunikation" Kunddatabas" Management" Insikt" Kreativ kommunikation" Hur ska vi använda vår insikt för att kunna göra kreativ kommunikation som ger önskad effekt och påverkar kunderna på önskat sätt?" Riktad kommunikation baserad på " information om kunden/prospekt" Responsgivande och mätbar" Länka samman produkt-, kalender-, och" beteendestyrd kommunikation" Brand & direct - bygga varumärket via riktad" kommunikation" Belöningar för att förstärka effekt" Kreativ kommunikation" 19

Stöd för ledningen" Kunddatabas" Management" Insikt" Kreativ kommunikation" Management Hur stödjer vi ledningen för att effektivare driva framgångsrik kundutveckling? " Förståelse och förankring av kundutveckling på ledningsnivå" CRM-ansvarig som formar strategin och driver det taktiska arbetet" Nya Nyckeltal som mäter kundutvecklingsoch lojalitetsutveckling " Business case som visar på att vi har lönsam tillväxt" Backend och frontend" Kunddatabas" Insikt" Management" Påverka beteendet kommunikation" 10-11-24" 20

Se till att placera CRM rätt i organisationen!" 10-11-24" I produktfokuserade verksamheter är kunddata i sig av litet intresse." I en funktionell organisation krävs ofta olika kunddata för att de skall kunna utföra sin uppgift. Så snart uppgiften är avslutad (ex. faktura är betald) har resp.. funktion ingen användning av kunddata. Det blir en slaggprodukt och hanteras därefter. " 42 21

I CRM är insamling av kunddata en primäruppgift; i traditionella företag är kunddata en slaggprodukt!" Kundutveckling = att medvetet arbetssätt driva kundutveckling I en kundfokuserad organisation är kundutveckling ett gemensamt arbetssätt och de traditionella funktionerna är stödfunktioner. " För att driva kundutveckling krävs att insamling och uppdatering av kunddata är en primäruppgift överordnat funktionerna, kunddata som används i hela organisationen för att fatta bättre och snabbare beslut inom alla affärsområden. " 43 Stödfunktioner" Produktfokuserad organisation - fokus på produktflöden och optimering av dessa" Administration" Organisation och personal" Teknologiutveckling" Av tradition har i denna typ av organisation kundutveckling hamnat under marknadsföring och försäljning, trots att andra funktioner berörs i lika stor utsträckning!" Inköp" Tillverkning" Intern" logistik" Marknads-" föring " och" försäljning" Extern logistik" Service" Primära aktiviteter" Det visar tydligt att anser att kundutveckling är en stödfunktion och inte primär aktivitet!!" 44 22

Kundfokuserad organisation - fokus på kundutveckling och kundflöden " Intern" logistik" Funktionella aktiviteter" Tillverkning" Extern logistik" Marknads-" föring " och" försäljning" Service" Värdekedjan har inventerats för att bättre beskriva verkligheten, där de funktionella aktiviteterna bygger på affärsprocesserna " f kund-, teknologi-, personaloch infrastrukturutveckling. " Fundamentala aktiviteter" Kundutveckling" Organisationsutveckling" Teknologiutveckling" Fastställd infrastruktur" 1. Kundutveckling måste placeras i hjärtat i organisationen." 2. Kundutveckling måste ha minst samma status som ex. marknadsföring och IT." 3. Kundutveckling måste kunna koordineras tvärs de olika funktionerna." 45 CRM skapade proaktivare säljare. - gav BT fler lojala och lönsamma kunder." 23

BT Industries CRM Vision Gör kunddatabasen till intäktsmotorn genom ökad proaktivitet! Bakgrund" BT säljkår hade sedan mitten av 80-talet använt sig av ett" "säljstödsystem för att hålla reda på sina kunder." Säljarna bestämde själva vilka kunder och prospect de skall " "besöka." Marknadsdatabasen kunde användas av både marknads- och säljenheterna" Ledningen tyckte inte att säljarbetet blivit effektivare trots stora" "investeringar i att utveckla och implementera marknadsdatabasen." Man tyckte man hade fått värdens dyraste telefonkatalog!" Vision för säljstödet Marknadsdatabasen skall bli vår intäktsgenerator Hur gick man till väga" 1. Fastställde vilka kriteria som skall vara uppfyllda för att kunden eller prospectet skall vara värt att besöka." 2. "Identifierade processerna för hur man borde arbeta för att på smartaste sätt skaffa, behålla och utveckla lojala och lönsamma kunder." 3. Man bestämde sig för hur systemet skall utformas för att på ett " "praktiskt sätt stödja processerna och göra säljarnas arbete " "roligare och lönsammare." 4. "Systemet ser till att säljarna inte missar intäktsmöjligheter" 24

Vilka kriteria, tyckte säljarna, borde vara uppfyllda för att besöket skall leda till affär?" Kunden använder sig av " "truckar" Truckarna har fått mycket service" "under senare tid." Hyreskontrakt är på väg att löpa ut" Har nylingen köpt truck av " "konkurrent" Har fått investeringsbudget" Planerar att ändra produktion/ logistik" Kontaktperson har el. kommer att byta jobb" Kund har truck där ersatts av ny " "modell" Kunden har visat intresse för BT:s truckar via olika aktiviteter" Mässor" DR-aktiviteter" Etc." Hur många av företagen i Skövdedistriktet är besöksvärda just nu? " 1. Det första BT upptäckte var att många av föreslagna kriterier saknades. Trots att de var viktiga för att välja rätt!"" 2. I Skövde med omnejd, plockade systemet fram 23 företag som uppfyllde ett eller fler av de uppsatta kriterierna." 3. När vi tittade i säljarens besöksplanering såg vi att han planerat att besöka 19 företag i området under de närmaste tre veckorna." "Vad upptäckte vi? " 25

66% av alla besök är bortkastade. " 1. Systemet och säljarna valde inte samma företag." 2. Säljaren valde att besöka företag på helt andra kriteria än han/ hon själva föreslagit! " 3. Vid en genomgång av de företag som systemet valt ut " "och de som säljarna själv valt att besök visade det sig att:" Bland de som systemet valt ut var 18 av 23 mer besöksvärda än de säljaren valt ut." Bland de säljaren valt var endast 2 av 19 ett bättre val" Det innebär att BT:s säljaren valde fel i 66 % av fallen! " Vad hände sedan." Med hjälp av intäktsprocesserna och de valda kriterierna blev det nu möjligt att mycket säkrare välja ut vilka företag som just nu behöver ett besök." Rätt företag blev kontaktat vid rätt tidpunkt och med rätt information" Det ledde till färre 0-besök och fler förfrågningar och fler order" Systemet blev BT:s intäktsgeneratorn. " 26

Processer används förskaffa och behålla" lojalare kunder!" 53 Varför processorienterad marknadsföring och försäljning?" Ger alla i organisationen ett gemensamt synsätt på hur de skall arbeta för att skaffa, behålla, utveckla och återvinna lönsamma kunder." Själva idén med processerna är att de ständigt skall förbättras. Det leder till att vi använder marknadsföringsbudgeten ständigt effektivare. " Dessutom är processer är också ett pedagogiskt väl fungerade sätt att beskriva orsak och verkan. Det gör att alla medarbetare tydligt ser sin och andras roll i marknadsföringsarbetet. " 54 27

Vilka fördelar ger processmetoden?" + Grundar sig på empiri m a o utgår från företagets nuvarande kundflöden och inte från en teoretisk idealvärld." + Processerna är motorn i kommunikationen; skall se till att önskade flöden inträffar oftare och förhindra oönskade.." + Fokuserar på processer som ger antingen omedelbara intäkter och/ eller förlänger durationen. Leder till ökad livstidsintäkt." + Ser till att det är företaget som som tar initiativet till kundkontakterna. Marknadsföringen blir mera proaktiv och mindre reaktiv." + Säkerställer att medarbetarna gör också det som är viktigt och inte bara det som är bråttom." + Lätt att implementera då organisationen själv aktivt deltagit i skapande processerna." 55 Hur går processarbetet till?" 1. Identifiering av aktuella kundflödena; vilka är önskade vilka är oönskade. " 2. Kvantifiera de olika kundflödena och se hur de påverkar CLV" 3. Sorterar in kundmöten i följande grupper; basflöden " 1. Skaffa" 2. Behålla & Utveckla" 3. Återvinna " 4. Beskriv hur processerna kommer att påverka kundflödena; värdera insatserna i business case. " 5. Förbättra nuvarande processer genom att modifiera, lägga till alt ta bort delar och/eller hela processteg." 6. Välj ut de processer som du vill testa som piloter." 56 28

Hur går processarbetet till?" 6. Testa processerna på utvalda pilotmarknader." 7. Utvärdera hur processerna har fungerat" 1. Tekniskt" 2. Kommunikativt " 3. Organisatoriskt" 10. Modifiera pilotprocesserna med önskade förbättringar." 11. qimplementera processerna i verksamheten." 57 Volvo Cars International Customers Process: P:1 Get prospects via www Updated: December 19, 2005 Objective: Ensure local dealers follow up prospects registered on the Internet Target: All prospects will have been contacted by local dealer within x days Target group: Potential buyers on the Internet See process K:1 Evaluation process 1 1 2 3 4 Dialog 1 5 6 7 8 Prospect visits Prospect register Information Confirmation Information about Local dealer gives Yes Follow-up www.volvocars. interest in VCIC downloaded in e-mail is sent prospect is sent feedback on statistics on com/vcic central database with questionnaire to local dealer web page about process Develop a click map for See process prospect? the site to ensure that prospects P:5 Sales process 9 No See process are guided to the correct links K:1 Evaluation process 2 See process Remind dealer P:3 Friend-get-friend 10 about prospect 7 days later Dialog 1 12 No Stop Event 4 Updated 05-12-19 13 Objective: Confirm information registered on Internet Target: Prospect will be informed Trigger: Prospect has registered interest on the Internet When: Immediately Communication: E-mail Responsible: Done by: 58 Marketing support Fulfillment firm 29

Volvo Cars International Customers Process: P:2 Invitation to events Updated: April 4th, 2006 Objective: Get names of potential buyer to follow up Target: X% of invited will visit event, X% will fill out a questionnaire Target group: Diplomats stationed at local embassies, both potential and 7 Dialog 3 See process current customers Reminder the K:1 Evaluation process 59 day before the 1 2 Dialog 1 3 4 5 Dialog 2 event! 8 9 10 Dialog 4 Get names of diplomats Send invitation Prospect or Yes Send 6 Prospect or Yes Thank you for your from local embassies to event customer answers confirmation Create a customer come participation plus and names of current invitation insert "interest card" list of to event? mini questionaire customers attendees 12 17 No 19 Yes, but cannot come 20 No Customer/prospect Yes to the event but Dialog 5 11 fills out questionnaire 18 No further wants information 21 Send follow-up action Information about 15 No 13 Information is the event and a Dialog 1 Dialog 2 Dilaog 3 Dilaog 4 Dialog 5 registered in questionnaire 16 No further central prospect Event 2 Event 5 Event 9 Event 9 Event 20 14 Information about action database prospect is sent Objective: Invite prospekt/ Confirm prospekt's/ Minimize "no show" Collect information Follow up prospects and to local dealer customer to event customer's attendance at about visiters plans. customers who did not event Buying window? attend event See process Target: X% will respond All customer who Reduce the number of X% of attendees at X% will respond to P:5 Sales process responded will attend event no show with 20% event will respond questionnaires Trigger: Calendar-driven Customer has answered Invited person has Person gets questionnaire Person did not attend event plan yes to event invitation responded. at event or sent afterwards even though he/she had See process answered yes When: 2 weeks before event Same day as answer One to two days before At the event The day after the event the event. or by mail after. Updated 06-04-04 Communication: Direct mail E-mail, alt letter Email Questionnaire Direct mail: letter and questionnaire, alt e-mail Responsible: Marketing support Marketing support Marketing support Marketing support Marketing support Done by: Fulfillment firm Fulfillment firm R&B Prospect/customer Fulfillment firm P:3 Friend-get-friend 30