Kursutvärdering Digital kompetens/it-ämnen vt11

Relevanta dokument
Kortfattad sammanfattning av studenternas synpunkter och förslag

Thomas Padron-Mccarthy Datateknik B, Mobila applikationer med Android, 7.5 hp (Distans) (DT ) Antal svarande = 14

Sammanställning kursutvärdering

Fördjupningskurs i byggproduktion, ht 2009.

Utvärdering av 5B1117 Matematik 3

Vilket program och årskurs läser du? Respondenter: 5. Översikt alla Frågor - Verksamhetsstyrning FÖ5007 FÖ5009 FÖ6007 FÖ

Kursutvärderingsformulär

Kursutvärdering Ämne: SO Lärare: Esa Seppälä/Cecilia Enoksson Läsåret Klass: SPR2

Evaluation Summary - CD5570 DoA, distans VT 2004 Dan Levin

Pedagogiskt seminarium för personal vid Institutionen för geovetenskaper (avd för luft och vatten)

Sammanställning av studentenkät arbetsterapeuter 2009

Sammanställning av studentutvärderingen för kursen Estetiska lärprocesser 15 hp, ht 2007

1. Hur många timmar per vecka har du i genomsnitt lagt ner på kursen (inklusive schemalagd tid)?

ABF Stockholm. Vuxenutbildning - Våren 2010

Att överbrygga den digitala klyftan

SI-deltagarnas syn på SI-möten - Resultat på utvärderingsenkät

Kursen har haft en ram på 321 timmar undervisningstimmar inkl. kursledning.

Utvärdering 2015 deltagare Voice Camp

Utvärdering av föräldrakurs hösten 2013

Enkät till föräldrar och elever i årskurs 3, 5, 8 och Olsboskolan, vt 2015

Utbildningsförvaltningen. Spånga gymnasium 7-9 [117]

Kursutvärdering. Samhällskunskap A

Kursdokument Regional kurs Kursnamn: Döva barn och barn med hörselnedsättning lära att läsa och skriva under de tidiga åren Termin: Höstterminen 2015

Riktlinjer för Verksamhetsförlagd utbildning, VFU6, inom förskollärarutbildningen. Ht 15

Vad har du för övrig erfarenhet? Mina tidigare arbetslivserfarenheter utanför nationen består av arbete inom storkök samt som brevbärare åt Posten.

1. Hur många timmar per vecka har du i genomsnitt lagt ner på kursen (inklusive schemalagd tid)?

Guide till projektarbetet

Engelska skolan, Järfälla

Skrivprocessen. Varför skriva för att lära? Min kunskapssyn

Så bra är ditt gymnasieval

Skolenkäten hösten 2012

Tentornas svårighetsgrad

MODERATORSTYRD CHATFUNKTION SOM VERKTYG I STORFÖRELÄSNING

Utvärdering 2015 målsman

KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 1/31. KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 2/31

SKB. Redovisning av enkäten till Köande medlemmar. 8 Oktober 2014

Unga och Internet Sektionen för förebyggande arbete

Liten introduktion till akademiskt arbete

Kursrapport för WEBB13: Textproduktion 1 V14 7,5 hp (31KTP1)

Vad roligt att ni har valt att bjuda varandra på den här timmen.

13. Vad tycker du om samarbete och enskilt arbete på kurserna när det gäller laborationer?

Resultat av betygsenkät gjord av Skogshögskolans Studentkårs Studieråd 2006.

Roligaste Sommarjobbet 2014

Hur mäts kunskap bäst? examinationen som inlärningsmoment

STUDENTBAROMETERN HT 2012

Valet 2010 på facebook!

3OM218. Examinator. Monica Christianson. 58% (14 av 24 möjliga personer) Muntlig utvärdering

Vanliga frågor och svar om Förskollärarutbildningen med inslag av validering utannonsering till höstterminen 2016

IT:s ställning i skolan. Webbstjärnan vill utveckla elever och lärares digitala kompetenser

81 familjer utav 108 tillfrågade deltog i enkäten. 75% svarade alltså på enkäten.

Hej! Jag heter Peter Siepen. I år är jag värd för Vår Ruset där den här trevliga Träningsdagboken lanseras. Ge mig ett par minuter så ska jag visa

Urfjäll. Elever År 3 - Våren Genomsnitt Upplands-Bro kommun. 2. Jag vet vad jag ska kunna för att nå målen i de olika ämnena.

Lotusmamma.se Senast uppdaterad

Utvecklingsplan för inriktning Grundläggande färdigheter

4 39% 27% 27% 37% 34% 31% 5 19% 9% 21% 18% 13% 22% 6 - Mycket nöjd med stödet för självstudier 17% 10% 4% 9% 7%

Brukarundersökning Individ- & familjeomsorgsavdelningen oktober 2015

Marie Andersson, IKT-centrum E-post: (Bb Learn 9.1.8) Wikis i Blackboard

Delaktighet och inflytande Skolmiljö Kunskap och lärande Bemötande

5 vanliga misstag som chefer gör

Föräldraträffar Viktigt för våra barn och ungdomar

STUDENTUNDERSÖKNINGEN 2015 Svarsfrekvens: 55%

Valet 2010 på facebook!

Påverka ditt ledarskap

Gymnasiestuderandes upplevelser under processen att skapa en gemensam wiki-text. Jannica Heinström

Plugga och må bra. Samtidigt.

Delaktighet och inflytande Skolmiljö Kunskap och lärande Bemötande

Standard, handlggare

STOCHOLMS UNIVERSITET FYSIKUM. Utvärdering av kursen Vågrörelselära och Optik, 7p, VT Lämnas eller skickas till studentexpeditionen.

LÄRVUX. VARFÖR? Du vill lära dig nya saker som du har nytta av på ditt jobb på din fritid

Att få studieharmoni. Effekt av studier = TxIxPxS. Tid vid ämnet. Intensitet

Bättre Självförtroende NU!

Claudia Mallea Lira och Isabell Darkman

Case: Kundservice. Vad är det som idag kan kallas service? Madeleine Lindqvist

Riktlinjer för Verksamhetsförlagd utbildning inom. Förskollärarutbildningen. UVK3: Specialpedagogik VT 15

Standard, handläggare

Medarbetarenkät / Piteå. Svarsfrekvens: 80,7

Brukarenkät IFO Kvalitetsrapport 2014:02 KVALITETSRAPPORT

Sammanställning Undersökning av kommunens funktionsbrevlådor 2013

Ansökan nr 2 om statsbidrag för Komvux, bidragsåret 2016.

Lusten att gå till skolan 2013

ARBETSMILJÖUNDERSÖKNING STUDENTER 2010

Utbildningen Service inom äldreomsorg

distansutbildning i datavetenskap samt utveckling av nya former för handledning och examination

Enkätresultat för vårdnadshavare till elever i Sälens skola i Malung-Sälen hösten Antal svar: 34

Kursrapport Datorlingvistisk grammatik (första skiss)

Kursrapport Förskollärarutbildning, 210 hp

1En engagerad förälder är positivt. 1 Skriftliga omdömen. 2 En framåtsyftande planering

Vill du bli tandläkare? - information om tandläkarutbildningen

Skolans kvalitetsredovisning

Gemensamma riktlinjer fo r genomfo rande av Examensarbete Hing Elkraftteknik

Kurskompendium Distansutbildning 5p Ht-00

Distansundervisning i matematik på vuxenutbildningen en utmaning? Andreas Lindahl.

FÖRÄLDRAENKÄTER. Magelungen Kolloverksamheter BONDEGATAN STOCKHOLM TELEFON

Utvärdering 2015 deltagare Filmkollo

Spindeldiagram. Stockholm / Kista gymnasium / Administration, handel och varuhantering Beställda: 18 Antal svarande: 18 Svarsfrekvens: 100%

För alla En undersökning om barns och ungas hälsa av Landstinget Sörmland. För alla.indd :01:53

Tärna Folkhögskola IT-pedagogutbildningen Individuellt fördjupningsarbete Vt IT I FÖRSKOLAN. Författare:Tove Andersson

Linköpings Universitet

Transkript:

Kursutvärdering Digital kompetens/it-ämnen vt11 Digital kompetens och lärande/it-ämnen vt11 Results of survey Startade: June 1, 2011 Avslutad: June 30, 2011 Svarsfrekvens: 11% ( 9 / 84 ) Cambros elektroniska utvärderingssystem

Kursutvärdering Digital kompetens/it-ämnen vt11 Kurs/grupp-objekt 1. Har, med utgångspunkt i kursplanen, kursens mål uppnåtts? 2. I vilken utsträckning har undervisningens innehåll varit relevant i förhållande till kursens mål? Den ende som varit någorlunda snabb på att svara har varit Pär. Jag har saknat digitala föreläsningar och diskussionsfrågor på forumet. Har läst en kurs i ledarskap vid UMu tidigare och där var kraven jättehöga, vilket gjorde att man utvecklades. 5. Hur har kursen varit ur ett genusperspektiv? 6. Hur bedömer du din egen arbetsinsats under kursen? Uppgifterna har känts meningslösa då det bara handlat om att göra dem på egen hand (de flesta) och inte diskutera mer med andra. Feedbacken har inte existerat och därmed är det svårt att se vad man egentligen fått lära sig som man inte kunde gjort på egen hand. 3. I vilken grad har kursen gett verktyg för kritiskt tänkande? Average: 3.7 Dubbla kursen + arbete. Blev för mycket. Fortsätter i höst och gör klart denna. 56 % (5) Average: 4.1 Bra fråga. Har inget svar och det säger väl allt? 4. I vilken utsträckning har undervisningsformerna varit relevanta i förhållande till kursens mål? Jag har gjort det som krävts och fördjupat mig inom de områden jag tyckt varit extra intressanta, dock för min egen skull. Det är inte helt lätt att jobba 100% samtidigt som man ska plugga och hinna med familjen. Jag hade defenitivt gjort en bättre insats om jag haft mer tid till varje uppgift. 7. Vad är det viktigaste du lärt dig under kursen? Att öppna ögonen för användning av datorn i undervisningen Denna kursen är mer en start för mig, inte mycket nytt. Det var dock intressant att kolla närmre på spelberoende.

Mycket som jag inte kunde innan, mest användning är upphovsrättslagen! 12. Kursinformation och filsamling i Cambro Litteraturen av Arne Trageton och Stig Roland Rask var mycket intressant och satte igång många nya tankar. För övrigt var det inte mycket nytt utan en uppreoning av skolverkets PIM-kurs. Att skriva sig till läsning. Vilket fantastiskt men ändå självklart sätt att arbeta med läs/skrivinlärning. 8. Hur har kursens organisation och förmedlandet av information fungerat? (Schema, framförhållning, lokaler, hemsida, e-post, anslagstavlor etc.) Average: 3.7 13. Uppgiftshanteringen i Cambro 56 % (5) Bedöm hur kursens IT-stöd har fungerat 9. Handledning via e-post 14. Meddelanden i Cambro Average: 3.1 10. Design och struktur i lärmiljön (ex. Moodle/Cambro) 15. Hur har den psykosociala miljön (stämningen, atmosfären, klimatet etc.) varit under kursen? 16. Vad anser du om kursen som helhet? Average: 3.1 11. Forum i Cambro Bra och välutformad Bra kurs som gett mig nya kunskaper om IT för barn Gett mig mycket Intressant och bred kurs, och även om jag inte känner att den gav mig så mycket nytt så blir jag väldigt nyfiken på nästa del. Ska bli väldigt intressant att se vad som plockas in i nästa kurs då denna var väldigt omfattande. Average: 3.3 Bra, lite spretig i upplägget möjligtvis och vissa saker känns

inte relevanta för mig men ändå intressanta att veta mer om. Inte mycket. Det känns som om lärarna inte varit delaktiga och man har fått vänta alldeles för länge på någon sorts feedback vilket gjort att man helt tappat lusten för kursens innehåll. En mycket bra och lärorik kurs, som ger mersmak! Bra. Det är en omfattande kurs som nosar på mycket. 17. Vad i kursen har varit positivt? Studieformen, dvs att läsa allt över internet när man samtidigt jobbar heltid chans att "höra" andras åsikter och tankar Uppgifterna var relevanta och intressanta. De gånger jag fick tillbaka min pdf med kommentarer var det väldigt givande (Andreas tror jag det var som svarade på det sättet) Nya kunskaper om upphovsrätten. ska få lära sig de senaste sakerna inte bara upprepa PIM. Kursen är på en alldeles för låg nivå och inte särskilt utmanande. Önskar också regelbundna diskussionsfrågor och uppgifter man gör tillsammans med andra. Även föreläsningar på nätet om olika moment och aktuella frågor. Kanske att man får fler förslag på litteratur, och att återkopplingen sker lite snabbare. Bättre förklaringar till hur wikis fungerar i cambro. Det är många som verkar ha haft problem med detta. 19. Har du något som du vill tillägga som inte framkommit i utvärderingen? Nej Jag tyckte om kursen. Glad sommar på er kära kursledare! 20. Hur bedömer du som helhet kursens kvalitet? Litteraturen av Trageton och Rask och diskussionerna kring IT i skolan i forumet. Positiva och trevliga kursledare i kombination med intressanta och relevanta uppgifter. Att man måste ta reda på saker som man bara har en aning om hur det fungerar. 18. Vilka konkreta förslag till förändringar av kursen skulle du vilja föreslå? Anpassa mer till nya gymnasiet Bättre tidsplan för att rätta uppgifter Rutiner vid rättningen borde tittas över! En bättre genomgång om hur wikin fungerar så att inte användarnas inlägg försvinner av misstag Ni måste bli mycket bättre på att läsa forumen och rätta uppgifterna. Har fått vänta väldigt länge på att få svar. Ni var väldigt snabba med e-post och jag förväntar mig att ni ska vara nästan lika snabba med forumet eller göra det klart att ni inte läser där och frågor besvaras på e-post (vilket blir dåligt då jag fått mycket hjälp av frågor andra ställt) Gör ett speciellt forum för frågor som är direkt ställda till er som ni får e-post från. Det är mitt förslag för att vi inte ska få snabbare svar. Snabbare svar på uppgifter även om man inte kan följa tidsschemat. Även att jag förstår att det kan vara svårt. Det kan ju vara svårt för oss studenter med. 21. Hur många timmar per vecka (schemalagd undervisning samt arbete på egen hand eller tillsammans med studiekamrater) har du i genomsnitt ägnat åt dina studier? 15 ca 15 timmar Ingen aning då jag jobbat i intensiva perioder Svårt att bedöma... 6 kanske I början pluggade jag som jag skulle, ca 20 tim / v. Men sen 2 tog den andra kursen jag gått överhanden. ca 5 Det är svårt att svara på då det varierat kraftigt. 22. Hur bedömer du som helhet det bemötande du fått som student under kursens gång? Att lärarna ska engagera sig, bättre handledning kring uppgifterna webbplats och arbetet i wikin. Bättre feedback på uppgifterna och regelbunden kontakt via forumet. Att man