en lektion från Lärarrumet för lättläst -
|
|
- Erika Göransson
- för 9 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 en lektion från Lärarrumet för lättläst - Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att komplettera Bonnier Utbildnings Känn på litteraturen 3 - en guide genom tio klassiker som tar upp den normalsvåra versionen av Fröken Julie. Ett utdrag ur Fröken Julie ingår i lektionen. Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk, År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: Högläsning, reflektion och diskussion, eget arbete Lektionsåtgång: 4 Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
2 Fröken Julie högläsning och fördjupning 1. Läs om fröken Julies och Jeans drömmar igen. (sidan 31-32) Alternativt läs högt ur originaltexten sid från Jeans replik Vet ni att ni är underlig tills Jean avslutat om sin dröm. Låt eleverna beskriva med egna ord vad fröken Julie och Jean drömmer om. Diskutera om ni tycker att någon av dem får det de drömmer om. 2. Hur förändras fröken Julies och Jeans relation när de har haft sex med varandra? Tror ni det hade varit någon skillnad om pjäsen istället hade handlat om greve Jean och Jenny, en av hans anställda? Vad säger pjäsen oss om könsrollerna, som Strindberg beskriver dem? Tycker ni att vi ser annorlunda på sex idag? 3. Beskriv fröken Julie och Kristin. Hur gamla är de? Får vi veta något om hur de ser ut? Vad gör de? Vad tycker de om saker och ting? Välj ut tre ord som beskriver fröken Julie. Gör likadant med Kristin. Låt dem vara var sin typ. Fröken Julie är överklasskvinnan. Kristin är arbetarkvinnan. Vilken av typerna tror ni att Strindberg tyckte bäst om? Varför?
3 Fröken Julie närläsningsfrågor Dramat Fröken Julie är fullt av små händelser som fördjupar och för dramat framåt. Följande frågor är stöd för att kunna göra en närmare analys av texten. Låt eleverna jobba tillsammans med någon av scenerna eller ha frågorna som stöd för ett gemensamt samtal om någon passage. Scen 1 Vilken dag är det? I vilket rum börjar pjäsen? Vem är där? Vem kommer in och vad ställer han på golvet? Varför är greven inte hemma? Vem har Jean sett dansa på logen? Varför tror Kristin att fröken är mer galen än vanligt? Vad tror hon är skälet till att fröken inte följde med greven? Vad har Jean sett? Vad får Jean att äta? Vad gör han när Kristin drar honom i håret? Vad dricker Jean till maten? Vad kokar Kristin? Jean säger att fröken inte är fin. Varför är hon inte det? Men han tycker något annat om fröken också, vad? Vad lovar Jean att han ska göra med Kristin? Vem står plötsligt i köksdörren? Vad gör hon? Vad vill fröken Julie att Jean gör? Vad säger Kristin om det? Varför blir fröken Julie ilsken? Hur slutar diskussionen? Scen 2 Vad gör Kristin när hon är ensam i köket? Vad berättar Jean när han kommer tillbaka? Vad säger Kristin om det? Varför vill fröken Julie att Jean ska byta kläder? Vad har Kristin gjort? Vad gör fröken Julie och Jean då?
4 Vad säger fröken Julie att Jean ska kyssa? Varför är Jean orolig för att någon ska se dem? Vad brukar fröken Julie drömma? Vad brukar Jean drömma? Jean har fått något i ögat. Vad gör fröken Julie då? Vad säger Jean när han varnar fröken Julie? Vad menar han när han säger: Vet ni inte att det är farligt att leka med elden? Vad gör fröken Julie när han försöker kyssa henne? Vad är det för arbete som väntar på Jean? En gång blev Jean sjuk av olycklig kärlek. Vem var han kär i då? Varför somnade Jean under en fläderbuske? Vad hörde Jean när han lyssnade på fröken Julie och hennes väninna? Vad säger fröken Julie om det? Vad föreslår fröken Julie när Jean vill gå och lägga sig? Varför tycker Jean att fröken Julie ska fly? Vad gör de? Vilka kommer in i köket? Scen 3 Titta på bilden. Vad tror du har hänt på Jeans rum? Vart tycker Jean att de ska resa? Vad ska de göra där? Vad ska fröken Julie göra? Vad hade Jean i fickan? Hur kan Jean ge fröken Julie mod? Vilka murar ser Jean mellan dem? Vad ser han nu som påminner honom om det? Vad behöver han för att kunna klättra uppåt? Vad är viktigt för fröken Julie? Vilken är fröken Julies enda fråga? Vad tror Jean att fröken Julie har? Varför vill fröken Julie försvinna? Vad har Jean stulit? Vad har han ljugit om? Hur ville fröken Julies mor uppfostra henne? Hur hämnades hon på sin man, fröken Julies far? Vad tycker fröken Julie att Jean är skyldig henne? Jean säger att tjänstefolk inte har samma problem för att de saknar något, vad? Varför kan fröken Julie inte stanna?
5 Scen 4 Vem kommer in i köket? Vad handlar dagens predikan om? Varför vill Kristin inte vara kvar i huset längre? Varför tycker Kristin att det är dags för Jean att se sig om efter en ny anställning? Scen 5 Vad har fröken Julie med sig? Vad ljuger Jean om? Varför tror fröken Julie att Kristin ska förstå henne? Hur kan Kristin hindra dem från att resa medan hon är i kyrkan? Vad kan fröken Julie göra för att komma ur sin knipa? Vem ringer i klockan? Vad vill han ha? Vilken tjänst vill fröken Julie att Jean gör henne? Vad gör fröken Julie som vi inte får se? Fröken Julie funderingsfrågor Scen 1 I första scenen presenteras alla personer. Läs först hela scenen. Lägg undan texten och beskriv Kristin, Jean och Julie med tre ord var. Scen 2 Vad tror du Kristin tycker om att fröken Julie gärna dansar med Jean? Drömmarna som fröken Julie och Jean har berättar mer för oss om dem. Drömmarna är som en föraning om vad som ska hända längre fram i pjäsen. Hur tror du att pjäsen slutar? Scen 3 Vad berättar fröken Julie om sin mamma? Scen 4 Vad har Kristin för framtidsplaner? Scen 5 Vad är det som hindrar Jean och fröken Julie från att resa iväg och starta sitt hotell? Beskriv Kristin, Jean och Julie med tre ord var. Ta fram de ord du skrev till scen 1. Är de lika? Vad har ändrats?
6 På lärarrummet för lättläst finns motsvarande upplägg för ytterligare sex klassiker. Fröken Julie av August Strindberg är bearbetad till lättläst svenska av Busk Rut Johnsson illustrerad av Fereshteh Fazeli Läs mer om boken på ur Fröken Julie LL-förlaget 2011
7
8
9
10
11
12
13 ur Fröken Julie LL-förlaget 2011
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.
Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att
Kejsarn av Portugallien
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kejsarn av Portugallien - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor, skriv ett författarporträtt Det här är en serie lektioner
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Brottslig kärlek - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin Det här är serie lektioner som utgår från Brottslig
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Frankenstein - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bedragaren - Diskussions- och skrivuppgifter samt fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska och SVA (ev samarbete svenska, samhällskunskap och historia) Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion
www.viljaforlag.se Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet!
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN SOM Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet! Kapitel 1 1. Jim och Amir studerar på en folkhögskola. Vet du vad en folkhögskola är? Vad är
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Lärarmaterial. Hundra hugg. Vad handlar boken om? Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor:
SIDAN 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om Aisha och hennes bror Karim. Karim har inget tålamod och är väldigt arg hela tiden. Han trivs inte i skolan och hotar familjen,
Läsnyckel Vips och Drakula- klubben av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi
Läsnyckel Vips och Drakula- klubben av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi vill
Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Författare: Hanne Fredsted Vad handlar boken om? Boken handlar om Tarik och Ida som ska på skolresa. Tarik vill så gärna följa med, men hans pappa har sagt att i hans familj sover man hemma. Fröken
Min försvunna lillebror
3S Ida Norberg Sa1a Min försvunna lillebror Vi hade precis sålt vårt hus och flyttat in i världens finaste hus, det var stort, väldigt stort, det fanns nästan allt där, pool, stor trädgård och stort garage.
Sanning eller konsekvens LÄS EN FILM. En lärarhandledning. Rekommenderad från åk. 3-6
Sanning eller konsekvens LÄS EN FILM En lärarhandledning Rekommenderad från åk. 3-6 1 TILL DIG SOM LÄRARE En historia kan berättas på många sätt. Ja, ibland berättas samma historia på flera olika vis.
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
AYYN. Några dagar tidigare
AYYN Ayyn satt vid frukostbordet med sin familj. Hon tittade ut genom fönstret på vädret utanför, som var disigt. För några dagar sedan hade det hänt en underlig sak. Hon hade tänkt på det ett tag men
19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar
19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar Rödluvan Det var en gång, en vacker solig dag, en liten flicka som hette Rödluvan. Hon lekte utomhus i sin trädgård. Hon kallades Rödluvan för hon hade en röd
Lärarmaterial BROTT PÅ NÄTET. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Christina Wahldén
SIDAN 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om Ronja. En dag får hon ett meddelande på Facebook av Lisa i klassen. Det står bara Tjockis! Ronja vill vara kompis med Lisa.
Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.
VAD ÄR PROBLEMET? Anna, 18 år, sitter i fåtöljen i mitt mottagningsrum. Hon har sparkat av sig skorna och dragit upp benen under sig. Okej, Anna jag har fått en remiss från doktor Johansson. När jag får
meddelanden från bangladesh 2012
meddelanden från bangladesh 2012 Vi tycker om fabriken. Det är bra ljus och luft där. Vi skulle vilja att det ser ut så hemma. Fast lönen är för liten. Och vi jobbar för långa dagar! Vi vill bli befordrade
Övning: Dilemmafrågor
Övning: Dilemmafrågor Placera föräldrarna i grupper med ca 6-7 st/grupp. Läs upp ett dilemma i taget och låt föräldrarna resonera kring tänkbara lösningar. Varje fråga kan även visas på OH/ppt samtidigt,
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Fallet Anna Frid - funderingsfrågor, boksamtal enligt Chambers modell, diskussion och skrivuppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA
BARNHEMMET En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA Barnen IDA Folket Spöken 9 roller. Om gruppen bara är 8 så kommer Idas namn ibland att skrivas
Dennis kamp. Läsförståelse - Kapitel 1. Elevmaterial. Elevmaterial. Frågor på raden (Du kan läsa och hitta svaret i texten.)
SIDAN 1 Läsförståelse - Kapitel 1 1. Varför tycker Dennis att det är skönt att bo själv? 2. Vad är det för dag, i kapitel 1? 3. Hur länge har Dennis varit arbetslös? 4. Varför blev Dennis mamma galen på
Kapitel 1 - Hej Hej, jag heter Lisa och är 9 år. Jag har en vän som heter Julia. Vi går på samma skola, den heter Bokskolan. Det finns någon som jag
Av Natalia Kapitel 1 - Hej Hej, jag heter Lisa och är 9 år. Jag har en vän som heter Julia. Vi går på samma skola, den heter Bokskolan. Det finns någon som jag är rädd för. Han heter Erik. Han är äldst
Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
> > O C H NÅGON BLEV I N T E K NIVHUGGEN
HANDLEDNINGSMATERIAL Affischbild: Emilia Bergmark-Jiménez FÖR L Ä R A R E O C H A NDRA VUXNA > > O C H NÅGON BLEV I N T E K NIVHUGGEN >>VÄLKOMNA Vad kul att du valt att se Och ingen blev knivhuggen på
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
1 Är du flicka eller pojke? Flicka. Vilken månad är du född? 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare. 4 I vilket land är du född?
1 Är du flicka eller pojke? Flicka Pojke 2 Vilken månad är du född? Januari Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare 1994
Allan Zongo. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Henrik Einspor
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Henrik Einspor Vad handlar boken om? Max har en rymdvarelse, Allan Zongo hemma hos sig. Den har råkat landa i deras trädgård med sitt rymdskepp. Max mamma är på sjukhuset,
Parkour! Lärarmaterial
SIDAN 1 Författare: Kalle Güettler Vad handlar boken om? Isak är en blyg kille som går i nian. Han har ett stort intresse för att åka bräda och på nätet brukar han kolla parkour. Han gillar när de hoppar
En dokumentär av Anna Klara Åhrén, Charlotta Copcutt & Anna Weitz
En dokumentär av Anna Klara Åhrén, Charlotta Copcutt & Anna Weitz I en klass kan man t.ex. dela upp eleverna i fyra grupper och låta varje grupp diskutera kring ett barn och därefter be dem redovisa lite
Har du saknat mig? Prolog Nu är det 12 år sedan och jag tänker fortfarande på det. Hur mamma skriker på pappa att han ska gå medan han skriker tillbaka, det var då han lämnade oss och tillbaka kom han
Kapitel 2 Kapitel 3 Brevet Nyckeln
Den magiska dörren Kapitel 1 Hej Hej jag heter Peter och jag är 10 år. Jag går på Kajsaskolan. Min kompis heter Jonathan och går i min klass. Jag är rädd för min rektor på skolan, för varje dag går hon
Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar
finns, finns inte. En så mycket bättre värld. Den var vadderad, full av förmildrande omständigheter. Hon ville aldrig vakna mer och behöva återvända till det där andra till verkligheten. Nej, hellre då
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass
Lärarmaterial sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Ina är en tjej som känner sig utanför var hon än är. Hennes mamma är psykiskt sjuk och kan inte ta hand om Ina och hon vet inte vem
Lärarmaterial Ett Drömspel av August Strindberg
Slottsgatan 11 722 11 Västerås Tel 021-470 41 00 info@vastmanlandsteater.se vastmanlandsteater.se Lärarmaterial Ett Drömspel av August Strindberg Inspirationsmaterialet bygger på en föreläsning av professor
Isak är en tjuv Nypon förlag
Emma Askling SIDAN 1 Nypon förlag Nypon förlag Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. VAD HANDLAR BOKEN OM? Isak och Hugo brukar spela fotboll ihop på rasterna. När Hugo frågar om
Sagans värld. För vuxna, men även för barn!
Sagans värld För vuxna, men även för barn! 1 F OLKSAGOR Det finns massor av olika folksagor och många av dom är väldigt gamla så vissa sagor vet man inte när dom kom eller var. I början skrev man inte
Namn: Det här är jag (Här kan du rita eller skriva)
Min värld Namn: Det här är jag (Här kan du rita eller skriva) Gramse, Mallo och mamma Gramse är ganska liten med långa öron och bor i en skog i landet Hittapou. Gramse brukar vara lila men byter färg ibland,
Min kompis heter Sofie och har ljust kort hår. Hon älskar marsvin. Min ärkefiende Lisa, läraren Lisa, utan hår är läskig. Det känns som att hon
1 Kapitel 1 hej Hej, jag heter Gabriella och går på Maden skolan. Jag har långt brunt hår och älskar kaniner. Min kompis heter Sofie och har ljust kort hår. Hon älskar marsvin. Min ärkefiende Lisa, läraren
Sjuk till lucia Lärarmaterial
Lärarmaterial sidan 1 Författare: Jessika Berglund Vad handlar boken om? Mias klass röstar om vem som ska bli årets Lucia och till Mias glädje blir det hon. Men redan samma dag börjar Mia känna sig sjuk
Spöket i Sala Silvergruva
Spöket i Sala Silvergruva Hej! Jag har hört att du jobbar som smådeckare och jag skulle behöva hjälp av dig. Det är bäst att du får höra vad jag behöver hjälp med. I Sala finns Sala Silvergruva, den har
Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.
Kåre Bluitgen Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard nypon förlag AB Ska vi byta hår? Åh, vad ditt hår är fint, säger Ida. Hon drar borsten genom Aylas svarta hår. Tycker du?
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
En man som heter Ove - Textfrågor, skriv- och diskussionsuppgifter Ämne: Svenska Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion, fördjupning Lektionsåtgång: 2-6 Den här lektionen
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS Christoffer Mellgren Roller: 3 kvinnor, 3 män Helsingfors 060401 1. MOTELLET. (Ett fönster står öppet mot natten. Man hör kvinnan dra igen det, och sedan dra
Vad är det för konstigt träd som har text på bladen? Bok, förstås! Lasse läslust Ludvig lusläst Namn... Klass...
Namn... Klass... o Info för föräldrarna på sidan 10 T Text: Ped.Mag. Irina Andersson Illustrationer & layout: Paul Söderholm Utgivare: Förbundet Hem och Skola i Finland r.f. Nylandsgatan 17 D FiN- 00120
Helena. Vår vecka! Veckobrev för vecka 37. Barnen har läst läsläxan för någon vuxen och läst i sina bänkböcker.
Veckobrev för vecka 37 Barnen har läst läsläxan för någon vuxen och läst i sina bänkböcker. Vi har skrivit namn och pratat om att egennamn alltid börjar med stor bokstav. Vi har arbetat med ord och ord
Att skriva Hur utformar man en Social berättelse? Lathund för hur en Social berättelse kan skrivas
52 56 57 57 59 59 61 61 63 64 64 65 67 67 76 77 77 79 80 83 86 87 89 91 93 95 Seriesamtalets andra möjligheter Sammanfattning Seriesamtal Sociala berättelser Vad är en Social berättelse? För vilka personer
Jim till kamera Det är viktigt att vakna i tid så att man inte missar dagen.
- manus ver.2 INT Sovrum dag En kille ligger och sover i hans väldigt städade, prydliga rum. Det är JIM. Ett foto av hans mor och en väckarklocka syns på nattduksbordet. Han sätter sig upp nöjd 2 sekunder
Söndagsskolan och LoveNepal. sid12
Söndagsskolan och LoveNepal sid12 1 2 Den Helige Ande - Vår Hjälpare Nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? Men eftersom jag har sagt er detta, är era hjärtan
Ge aldrig upp. Träning
Ge aldrig upp Träning Kom nu, vi blir sena, skriker Ellens pappa Rickard som sitter otåligt i bilen och väntar. Jag kommer, skriker Ellen tillbaka. När Ellen har satt sig i bilen kör Ellens pappa direkt
Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.
del 1 Kidnappandet Jag vaknade i min säng trött och arg, mamma och pappa hade slängt ut mig. För jag är nu 20 år, jag fyllde år i lördags. Varför slängde dom ut mig? Just nu bor jag hos min bästa vän Sara.
Bedömningsstöd. Historia 7-9. Elevhäfte
Bedömningsstöd Historia 7-9 Elevhäfte BEDÖMNINGSSTÖD I HISTORIA ÅRSKURS 7-9 Elevuppgift Livet före och efter Berlinmurens fall Bakgrund till uppgiften Kalla kriget är en historisk epok som sträcker sig
BrÖLLoPEt I KANA. Tidsram: 20-25 minuter.
ANDRA SÖNDAGEN UNDER 2. SÖNDAGEN ÅRET (ÅRGÅNG UNDEr året C) 17 JANUARI (år C) (20 2016 JANUArI 2013) Tidsram: 20-25 minuter. På tredje dagen hölls ett bröllop i Kana i Galileen, och Jesu mor var där. Jesus
Läsnyckel Orion På liv och död del 2 av Benni Bødker illustrationer av Peter Snejbjerg
Läsnyckel Orion På liv och död del 2 av Benni Bødker illustrationer av Peter Snejbjerg Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi vill att böckerna
Olga hittar Finn MARIE DUEDAHL
SIDAN 1 Boken handlar om: Olgas mamma och pappa bor inte ihop, men nu ska Olga äntligen få en hel vecka, tillsammans med pappa. Hon är så glad, för att de ska ut och resa tillsammans. Men när pappa kommer,
Berättarstunden. Termin 1: Tidsresan. - levande berättelser från Bibeln. Söndagsskolmaterial
Berättarstunden - levande berättelser från Bibeln Termin 1: Tidsresan Söndagsskolmaterial Berättarstunden - levande berättelser från Bibeln Termin 1: Tidsresan Pernilla Kans, Elin Ulander, 2008 Illustrationer
+ + <Löpnummer> KUPOL en studie om skolmiljöns betydelse för ungdomars hälsa SAMPLE ENKÄT TILL ELEV I ÅRSKURS 7. kupolstudien.
KUPOL en studie om skolmiljöns betydelse för ungdomars hälsa ENKÄT TILL ELEV I ÅRSKURS 7 kupolstudien.se Vad är Kupol? Unga människor i Sverige, särskilt tjejer, mår allt sämre psykiskt. Därför ska
Den magiska dörren. Elsa hallén
Den magiska dörren Elsa hallén 1. Hej Hej! Jag heter Kajsa och jag är 10 år. Jag går på Svartviks skola, jag gillar att ha jans och tröja och jag har långt svart hår och blå ögon. Min bästa kompis heter
Till er som föräldrar
Till er som föräldrar Vi vill börja med att hälsa er varmt välkomna till Vallens förskola. Vi ser mycket fram emot att lära känna er och ert barn. Att börja på förskolan är en stor omställning i ett barns
Sociala berättelser 1
Sociala berättelser 1 De olika delarna av en social berättelse Deskriptiva meningar beskrivning av situationen Deskriptiva delen de ska åskådliggöra och beskriva en situation, händelse eller ett beteende.
ÄNKANS GÅVA 32 SÖNDAGEN UNDER ÅRET (ÅRGÅNG B) 8 NOVEMBER 2015. Tidsram: 20-25 minuter. Mark 12: 41-44 (eller Mark 12:38-44, nedan väljs den kortare)
ÄNKANS GÅVA 32 SÖNDAGEN UNDER ÅRET (ÅRGÅNG B) 8 NOVEMBER 2015 Tidsram: 20-25 minuter. Mark 12: 41-44 (eller Mark 12:38-44, nedan väljs den kortare) Änkans gåva Han satte sig mitt för tempelkistan och såg
Enkätsvar 2013. Fler kvinnor. Enkätsvar 2013 Kyrkans Familjerådgivning Stockholm
Enkätsvar 13 Kyrkans Familjerådgivning Stockholm Enkätsvar 13 Under en fyraveckorsperiod, 25/2 till22/3 13, bad vi våra besökare på mottagningarna i Stockholm och Handen att fylla i och svara på en brukarenkät.
Läsnyckel Hugo och Holger på kollo av Oscar K. och Teddy Kristiansen
Läsnyckel Hugo och Holger på kollo av Oscar K. och Teddy Kristiansen Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi vill att böckerna ska räcka länge
Verktyg för Achievers
Verktyg för Achievers 2.5. Glöm aldrig vem som kör Bengt Elmén Sothönsgränd 5 123 49 Farsta Tel 08-949871 Fax 08-6040723 http://www.bengtelmen.com mailto:mail@bengtelmen.com Ska man kunna tackla sina problem
Hon som fick veta. Marina Kronkvist. Sofie Bilius
Hon som fick veta Marina Kronkvist Sofie Bilius Till Ukko, Armas och Akim Jag är ett år gammal och jag vet. Jag vet att min mamma och min pappa reser sin väg snart. De dör. Vad gör jag nu? De skall dö.
Jobba med gamla nyheter
ett material från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Jobba med gamla nyheter en serie lektioner Ämne: Samhällskunskap, SO, Svenska, SVA, SFI, Historia Årskurs: Vux, 4-6, 7-9 Lektionstyp:
Fjäderns Bokslut 2015
Fjäderns Bokslut 2015 Utforska vär(l)den genom böcker. Fokus under året På Fjädern har vi i år lyft det språkliga, det etiska och det demokratiska lärandet i förskolan. Förskolan ska sträva efter att varje
k l o c k a n å t ta på kvällen stannade en motorcykel på Säfärs
k l o c k a n å t ta på kvällen stannade en motorcykel på Säfärs gård. Det dröjde inte länge innan Säfär började svära över Ali. Sedan fortsatte han till Ahmad-Alis gård med sina svärsöner och den besökande
Vi vill veta vad tycker du om skolan
Vi vill veta vad tycker du om skolan 1 1 Hur gammal är du? år 2 Är 1 2 du Flicka Pojke 3 Går du i skolår 1 4 2 5 3 6 4 Har du och dina föräldrar valt en annan skola än den som ligger närmast ditt hem?
SKRÄCK I FÖRRÅDET Jørn Jensen
SIDAN 1 Boken handlar om: Viktor är hemma hos Emma. Där läser han en rysare för Emma. Boken heter Den vita handen. När Viktor ska gå hem, tycker han att det är lite läskigt. Det är mörkt ute. På väg till
SPRÅKRÖRET NR 1, 2013. Medlemsblad för SFSS Södra Finlands svenska Språklärare r.f. Ordförandens spalt
Levnadsvisdom SPRÅKRÖRET NR 1, 2013 Medlemsblad för SFSS Södra Finlands svenska Språklärare r.f. Ordförandens spalt För en tid sedan cirkulerade en text på Facebook som även nådde mig. Texten påstods vara
Kärleken gör dig hel
Kärleken gör dig hel Jag frågade den där kallaste torsdagen i februari, vad är kärlek? Det hade bildats rimfrost på mina fönsterrutor den här morgonen och jag tittade inte ens på termometern innan jag
KAPITEL 6. Verb: preteritum. *imperativ som slutar på p, k, s, t eller x +te. Special (it-verb och oregelbundna verb) T ex: gå-gick, drick-drack
KAPITEL 6 Verb: preteritum Imperativ Tala +de Ring +de Läs* +te Må +dde preteritum talade ringde läste mådde *imperativ som slutar på p, k, s, t eller x +te Special (it-verb och oregelbundna verb) T ex:
Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor
JONNY VILL VARA ENSAM Om trötta föräldrar och karusellen med professionella Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette
PeC SV 9K 2013. svenska författare. August Strindberg. Selma Lagerlöf. Gustaf Fröding. Vilhelm Moberg. Moa Martinsson
svenska författare August Strindberg Selma Lagerlöf Gustaf Fröding Vilhelm Moberg Moa Martinsson Material: - Detta häfte med instuderingsfrågor och övrig information. - Boken Magasinet svenska författare.
Säg STOPP! Ett samarbete mellan Kulturskolan, föreningen DuD och barn och ungdomsprojektet i Katrineholms kommun
Säg STOPP! Ett samarbete mellan Kulturskolan, föreningen DuD och barn och ungdomsprojektet i Katrineholms kommun Säg STOPP en temateater kring mobbning Bakgrund Kulturskolan och DuD:s teatergrupp har under
Kapitel 1 Resan. - Oj nu börjar det bli mörkt sa jag till Sergio.
Kapitel 1 Resan. Äntligen är jag på väg till Spanien för att spela min första match med Real Madrid. Jag heter Marko och jag är 19 år gammal. Jag och min kompis Sergio är på väg med ett jätte stort kryssnings
En vanlig dag på jobbet
En vanlig dag på jobbet Läs texten många gånger! Träna på att läsa meningarna högt tio gånger. Morgon Mitt alarm ringer klockan 05.20. Jag brukar ligga kvar en stund och tänka på vad jag ska göra under
Barn på sjukhus FÖRBEREDELSETIPS FRÅN BARN- OCH UNGDOMSSJUKVÅRDEN, SUS
Barn på sjukhus FÖRBEREDELSETIPS FRÅN BARN- OCH UNGDOMSSJUKVÅRDEN, SUS Du är tryggheten Att vara ett stöd och en lugn, trygg punkt för ditt barn är om möjligt ännu viktigare när barnet hamnar på sjukhus.
Kaffe med rån läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kaffe med rån läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Magiska dörren. Gjord av Emma K
Magiska dörren Gjord av Emma K Hej jag heter Violetta och är 11år och jag bor i en stad som heter Bounes Aires. Jag bor i ett radhus det finns 100 st radhus på min gata. Gatan heter Ladsa gatan 332. Jag
Lärarmaterial. Det skulle varit jag dansteater av Birgitta Egerbladh. VästmanlandsTeater
VästmanlandsTeater Slottsgatan 11 722 11 Västerås Tel 021-470 41 00 skola@vastmanlandsteater.se vastmanlandsteater.se Lärarmaterial Det skulle varit jag dansteater av Birgitta Egerbladh Illustration: Malin
Från bokvagn såg jag att det var ganska mörkt ute sen sprang jag till
1 De mystiska drakägget Kapitel 1 Jag vaknade upp tidigt jag vaknade för att det var så kallt inne i vår lila stuga. Jag var ganska lång och brunt hår och heter Ron. Jag gick ut och gick genom byn Mjölke
Geparden Kvicke Prick ett spännande val
Geparden Kvicke Prick ett spännande val Hejsan! Jag är Geparden Kvicke Prick. Jag är sju år gammal och går i förskola, tillsammans med Iggy Igelkott och ekorrtvillingarna Ila och Kila. Men jag är mycket
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr -11: Författare: Gertrud Malmberg
sidan 1 Författare: Gertrud Malmberg Vad handlar boken om? Saras mamma ska ut och handla och Sara har inget att göra. Mamma föreslår att Sara ska ringa Maja som hon har sällskap med till skolan. Men mamma
Pedagogiskt material till föreställningen
Pedagogiskt material till föreställningen Pucko vs Milan Detta är ett material vars huvudsyfte är att fånga upp de teman och situationer som är en del av föreställningen. Målet är att skapa reflektion
Skolår 2 Läsförståelse Svarshäfte
Skolår 2 Läsförståelse Svarshäfte Namn Klass Lärare atum ntal rätt Övningsuppgift Vad tror du Sam önskar sig? Ett djur. Nya skridskor. En cykel. En TV. irgitta Järpsten, Karin Taube och Hogrefe Psykologiförlaget,
Scen 1. Personer. 1977 är Emma 38 och. emma jerry robert en servitör
1978 Scen 1. Personer emma jerry robert en servitör 1977 är Emma 38 och Jerry och Robert 40. * Betrayal hade premiär på National Theatre i London, 15 november 1978, i regi av Peter Hall. Pub. 1977. Vår.
Böcker för barn 18 månader. Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker
Böcker för barn 18 månader Låna böcker gratis på biblioteket. Köp dem i bokhandeln. På nätet. I mataffären. Barn älskar böcker Barnens sånger och sagor Kruusval, Catarina Raben & Sjögren Klassiska sagor
Skräcktema. Bilderböcker och lättläst. Mörkret längst ner av Lemony Snicket. Spöknatt av Moni Nilsson
Skräcktema Nu i dessa mörka Halloweentider tänkte vi passa på och tipsa om riktigt ryslig läsning för stora och små. Hoppas att några av våra favoriter kan bli era favoriter. Bilderböcker och lättläst
Denna lektion är hämtad ur Svenska Direkt 7 av Cecilia Peña, Lisa Eriksson och Laila Guvå
Denna lektion är hämtad ur Svenska Direkt 7 av Cecilia Peña, Lisa Eriksson och Laila Guvå Svenska Direkt består av en grundbok och två studieböcker. I studieböckerna ges möjlighet till såväl extra träning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
Lois Walfrid Johnson FRÄMLINGEN I SKOGEN
Lois Walfrid Johnson FRÄMLINGEN I SKOGEN Lois Walfrid Johnsson, 1 990 Originalets titel: The Disappearing Stranger Originalförlag: Bethany House Publishers USA, 1 990 1. Utgåvan: Normans Förlag / Krokodilen
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr
sidan 1 Författare: Morten Dürr Vad handlar boken om? Boken handlar om Amir som är 9 år och går i andra klass. Amir vill göra saker på sitt eget sätt. I skolan ska de skriva om sitt sommarlov och Amir
Utjämningskatekesen Finska Missionssällskapet 2014
Utjämningskatekesen Finska Missionssällskapet 2014 Innehåll: Utjämningens betydelse De tio utjämningsbuden Tro Utjämningens betydelse Det liv som Jesus utmanar till innehåller mycket mera än materiella
Frågor och svar Läraren
Frågor och svar Läraren side 1 TIPS! Låt eleverna skriva sina svar och göra uppgifterna på lösblad. Dessa samlar de sedan i en plastmapp. När boken är färdigläst och alla frågorna och uppgifterna är lösta