en lektion från Lärarrumet för lättläst högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin
|
|
- Berit Viklund
- för 9 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 en lektion från Lärarrumet för lättläst - Brottslig kärlek - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin Det här är serie lektioner som utgår från Brottslig kärlek - den lättlästa versionen av Emile Zolas Thérèse Raquin. På lärarrummet för lättläst finns motsvarande upplägg för ytterligare sex klassiker. Lektionen är tänkt att komplettera Bonnier Utbildnings Känn på litteraturen 3 - en guide genom tio klassiker som tar upp den normalsvåra versionen av Thérèse Raquin. Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk, År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: Högläsning, reflektion och diskussion, eget arbete Lektionsåtgång: 4 Lärarrummet för lättläst
2 Therese Raquin - högläsning med uppgifter Vecka 1, sidan En naturalistisk beskrivning från gatan och in i Thérèse Raquins känslor. Läs avsnittet högt och prata om era intryck av texten. Människorna beskrivs lika sakligt som föremålen runt omkring dem, miljön beskrivs i detalj. Vad tycker ni om det? Härma stilen! Beskriv rummet där du just nu sitter på samma sätt som Zola skulle ha gjort. Ge eleverna en begränsad tid, kanske 5 minuter. Läs upp för varandra och lyft fram de passager där var och en lyckats väl. sidan Om hur Laurent kommer in i familjens liv. Förbered genom att klippa lappar, lika många som eleverna, och på en tredjedel av dem skriva madame Raquin, Thérèse respektive Camille. Läs kapitlet högt. Låt var och en dra en lapp. Uppgiften är att låtsas vara personen de dragit och berätta om den här torsdagseftermiddagen i en dagbok. Om det finns tid och behov, läs texten igen. Vecka 2, sidan Laurent på bårhuset Läs från Laurent gjorde det till en plikt att varje morgon på vägen till kontoret titta in på bårhuset. Prata om vilka känslor som väcks när man lyssnar till texten. Vi dras ibland till sådant som också äcklar oss eller som vi vill ta avstånd ifrån. Kan ni komma på aktuella exempel som kan jämföras med att titta på lik på bårhuset? Vecka 3, sidan Thérèse upptäcker såret på Laurents hals Läs från - Såg du honom i bårhuset? frågade hon Laurent utan att nämna Camilles namn. till och med Hon hade inte sagt ett ord. Vad händer mellan Thérèse och Laurent i det här avsnittet? Vecka 4, sidan Slutet Läs från Hon reste sig och tog karaffen. Prata om vad som händer i avsnittet, till exempel växlingen från Båda frös invärtes då de återfann sin egen tanke hos medbrottslingen. till De tyckte att något milt och ömsint vaknade i deras bröst. och att madame Raquin inte kunde se sig mätt på dem.
3 Thérèse Raquin - läsförståelsefrågor Vecka 1, sidan 2-30 Therese och Camille 1. Varför växer Therese upp hos fru Raquin? 2. Varför gifter sig Therese och Camille med varandra? Flytten till Paris 1. Vem bestämmer att de ska flytta till Paris? 2. Vad tycker Therese om sitt nya hem? 3. Vad tycker Camille om sitt nya hem? Torsdagskvällarna 1. Vilka kommer hem till fru Raquin varje torsdagskväll? 2. Vem brukar Therese vara med då? 3. Hur känner Camille Laurent? 4. Vad känner Therese för Laurent? Älskaren 1. Varför tror Laurent att Therese vill ha honom som älskare? 2. När ligger de med varandra första gången? Förbjuden kärlek 1. Therese skrämmer Laurent lite, hur då? 2. Varför är det tur att katter inte kan prata? Hemliga möten 1. Hur är Therese mot Laurent på kvällarna? 2. Varför kan Therese och Laurent inte fortsätta att träffas? Kärlek, längtan och åtrå 1. Hur känner Therese och Laurent när de inte längre kan träffas? 2. Vart tror fru Raquin och Camille att Therese ska gå på kvällen? 3. Vilken lösning har Laurent på deras problem?
4 Vecka 2, sidan Söndagsutflykten 1. Hur påverkas deras humör av att inte kunna ses och älska? 2. Vad har Laurent lust att göra med Camille som ligger och snarkar? Mordet 1. Vet Therese om vad Laurent tänker göra? 2. Vad gör Camille just när Laurent ska slänga honom i vattnet? 3. Vad tror männen som räddar dem har hänt? Lögnerna 1. Vem berättar för fru Raquin att Camille är död? 2. Hur mår Therese? Liket 1. Vad svider på Laurents hals? 2. Hur känner Therese inför fru Raquin? 3. Vart går Laurent varje morgon? 4. Hur ser Camille ut? Onda drömmar 1. Varför är fru Raquin besviken på sina gäster? 2. Hur känner Therese och Laurent för varandra? 3. Varför vill Laurent gifta sig med Therese? 4. Vad drömmer de om den natten? Bröllopsplaner 1. Vad tror Michaud är orsaken till att Therese mår dåligt? 2. Vem tycker han att Therese ska gifta sig med? 3. Hur reagerar Laurent på Michauds förslag? 4. Varför går Therese med på fru Raquins förslag? Vigseln 1. Varför släpper Therese Laurents hand? 2. Vems idé var det att Therese och Laurent ska gifta sig? 3. Vad ska Laurent slippa när han börjar sova med Therese? 4. Vad är det som gör ont på hans hals?
5 Vecka 3, sidan Bröllopsnatten 1. Vad gör de när de kommer till sovrummet på sin bröllopsnatt? 2. Vem ser Laurent i ett mörkt hörn av rummet? 3. Vad tror han har hänt med katten? Liket i sängen 1. Hur tänker Laurent på dagarna? 2. Hur känns det när de för första gången lägger sig i sängen? 3. Varför pressar Therese sina läppar mot ärret på Laurents hals? Dagarna och kvällarna 1. Hur har Laurent det på jobbet? 2. Vad gör Therese om dagarna? 3. Varför tar Therese och Laurent så noga hand om fru Raquin? Förlamningen 1. Vilka mår sämst av att fru Raquin blivit förlamad? 2. Hur börjar fru Raquin förstå att Therese och Laurent har mördat hennes son? De darrande fingrarna 1. Hur gör fru Raquin för att avslöja mördarna? 2. Vad tror gästerna att hon försöker göra? 3. Vad vill fru Raquin? Vecka 4, sidan Skrik, gråt och slag 1. Vad har hänt med Therese och Laurents kärlek? 2. Varför förlåter inte fru Raquin Therese? 3. Vad njuter fru Raquin av? Mordiska planer 1. Vad händer med katten Frans? 2. Varför tänker Therese och Laurent gå till polisen? 3. Vad tar Laurent från sin vän apotekaren? Döden 1. Vad säger Therese om blåmärkena hon har i ansiktet? 2. Hur dör Therese och Laurent?
6 Thérèse Raquin funderingsfrågor Vecka 1, sid 2-30 Är det någon i romanen som ni känner sympati för? Hur tror ni att det kommer att gå? Vecka 2, sid Tror ni att det hade blivit annorlunda om de sagt rakt ut att de älskar varandra? Vecka 3 sid Tror ni att det spökar i parets sovrum? Vecka 4, sid Varför tror ni att de tar livet av sig?
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Frankenstein - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Kejsarn av Portugallien
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kejsarn av Portugallien - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor, skriv ett författarporträtt Det här är en serie lektioner
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.
VAD ÄR PROBLEMET? Anna, 18 år, sitter i fåtöljen i mitt mottagningsrum. Hon har sparkat av sig skorna och dragit upp benen under sig. Okej, Anna jag har fått en remiss från doktor Johansson. När jag får
Sanning eller konsekvens LÄS EN FILM. En lärarhandledning. Rekommenderad från åk. 3-6
Sanning eller konsekvens LÄS EN FILM En lärarhandledning Rekommenderad från åk. 3-6 1 TILL DIG SOM LÄRARE En historia kan berättas på många sätt. Ja, ibland berättas samma historia på flera olika vis.
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr
sidan 1 Författare: Morten Dürr Vad handlar boken om? Boken handlar om Amir som är 9 år och går i andra klass. Amir vill göra saker på sitt eget sätt. I skolan ska de skriva om sitt sommarlov och Amir
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar
finns, finns inte. En så mycket bättre värld. Den var vadderad, full av förmildrande omständigheter. Hon ville aldrig vakna mer och behöva återvända till det där andra till verkligheten. Nej, hellre då
Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Kaffe med rån läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kaffe med rån läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Innehåll. UNIK försäkring vid olycksfall... 4. Försäkringsgivare
Innehåll UNIK försäkring vid olycksfall... 4 Ett exempel: Elin blir skadad när hon cyklar... 6 Vad får Elin av UNIK olycksfallsförsäkring?... 7 Första hjälpen... 7 Sjukhus... 7 Läkare, sjukgymnast... 8
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
En man som heter Ove - Textfrågor, skriv- och diskussionsuppgifter Ämne: Svenska Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion, fördjupning Lektionsåtgång: 2-6 Den här lektionen
Ditt äckel Elevmaterial
SIDAN 1 Dramaturgi Dramaturgi handlar om hur en berättelse är uppbyggd rent strukturellt. Det är även läran om hur man bygger upp en berättelse på ett bra och ändamålsenligt sätt. Boken Ditt äckel! är
Lärarmaterial. Hundra hugg. Vad handlar boken om? Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor:
SIDAN 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om Aisha och hennes bror Karim. Karim har inget tålamod och är väldigt arg hela tiden. Han trivs inte i skolan och hotar familjen,
www.viljaforlag.se Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet!
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN SOM Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet! Kapitel 1 1. Jim och Amir studerar på en folkhögskola. Vet du vad en folkhögskola är? Vad är
Manus: Tredje bildspelet handlar om kroppen och rörelse. Alla vet säkert att det är bra för våra kroppar att få röra på sig.
Pedagogens manus till BILDSPEL 3 KROPPEN OCH RÖRELSE 1. Manus: Tredje bildspelet handlar om kroppen och rörelse. Alla vet säkert att det är bra för våra kroppar att få röra på sig. 2. Manus: Från 12 års
Min kompis heter Sofie och har ljust kort hår. Hon älskar marsvin. Min ärkefiende Lisa, läraren Lisa, utan hår är läskig. Det känns som att hon
1 Kapitel 1 hej Hej, jag heter Gabriella och går på Maden skolan. Jag har långt brunt hår och älskar kaniner. Min kompis heter Sofie och har ljust kort hår. Hon älskar marsvin. Min ärkefiende Lisa, läraren
Sammanställning 1 Lärande nätverk; Att möta anhörigas känslor och existentiella behov
Sammanställning 1 Lärande nätverk; Att möta anhörigas känslor och existentiella behov Bakgrund Syftet med blandade lärande nätverk är att samla in och sprida kunskap. Samtliga lokala lärande nätverk består
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Författare: Hanne Fredsted Vad handlar boken om? Boken handlar om Tarik och Ida som ska på skolresa. Tarik vill så gärna följa med, men hans pappa har sagt att i hans familj sover man hemma. Fröken
Först till häcken... en berättelse om vad som hände innan prinsen kysste prinsessan ROLLER HÄCK-IRÈN MAMMA OLE DOLE DOFF
Först till häcken... en berättelse om vad som hände innan prinsen kysste prinsessan ROLLER HÄCK-IRÈN D sovande flicka mamma lat son lat son lat son flitig gårdskarl gift med Ingvild flitig gårdsfru gift
9B läsning av En komikers uppväxt
9B läsning av En komikers uppväxt Vi kommer att börja höstterminens arbete med att läsa en skönlitterär bok. Den roman som alla ska läsa är En komikers uppväxt som är skriven av den svenska författaren
Övningar till avsnitt 3 - Leva inifrån och ut
Övningar till avsnitt 3 - Leva inifrån och ut I den första övningsdelen började du stärka din självbild bland annat med hjälp av en lista med positiva affirmationer anpassade just för dig. Förhoppningsvis
Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den
Halvmånsformade ärr Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den kalla luften. Det är inte så varmt längre. Dagen har börjat sjunka in i natten. Mamma talar
Skejtarna i rampen VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS
SIDAN 1 Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. VAD HANDLAR BOKEN OM? Rudi och Ali B brukar skejta ihop. Idag vill Rudi gå bort till rampen men det vill inte Ali B. Alla de äldre är
Innehållsförteckning. Kapitel 1
Innehållsförteckning kapitel 1 s.1 kapitel 3 s.3 kapitel 5 s.5 kapitel 2 s.2 kapitel 4 s.4 kapitel 6 s.6 Kapitel 1 Abdullah? Abdullah Alshori vaknade klockan 6.00 med tårta på sängen. Han fyller 18 år
Månadens Sanomaövning Juni
Månadens Sanomaövning Juni Månadens Sanomaövning Juni Lässtandarder är diagnoser som används för att prova elevernas läsförmåga i övergången mellan årskurs 3 och 4, samt mellan årskurs 6 och 7, och är
TRO som ett barn.. Av: Johannes Djerf
TRO som ett barn.. Av: Johannes Djerf När vår lilla Hilma skulle komma till den här världen så hade i alla fall jag sett framför mig i mitt huvud på ett ungefär hur allt skulle gå till. Vi hade varit på
Övning: Dilemmafrågor
Övning: Dilemmafrågor Placera föräldrarna i grupper med ca 6-7 st/grupp. Läs upp ett dilemma i taget och låt föräldrarna resonera kring tänkbara lösningar. Varje fråga kan även visas på OH/ppt samtidigt,
Världskrigen. Talmanus
Världskrigen I början av 1900-talet var det två stora krig, första och andra världskriget. Många barn hade det mycket svårt under krigen. Men de som krigade tyckte inte att de hade något ansvar för barnen
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Det blåste nästan storm ute. Trädens
1 Det blåste nästan storm ute. Trädens kronor böjde sig för vinden och löven låg i frusna drivor på marken. Det var onsdagen före höstlovet. Måste vi gå ut på rast? sa Maja när skolklockan ringde. Nej,
Lärarmaterial BROTT PÅ NÄTET. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Christina Wahldén
SIDAN 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om Ronja. En dag får hon ett meddelande på Facebook av Lisa i klassen. Det står bara Tjockis! Ronja vill vara kompis med Lisa.
God morgon Z, Hoppas du kunnat sova. Det blev ju litet jobbigt igår, och jag tänkte att jag kanske kan försöka förklara hur jag ser på det som hände och på hur vi har det i ett brev. Jag gissar att du
SKRÄCK I FÖRRÅDET Jørn Jensen
SIDAN 1 Boken handlar om: Viktor är hemma hos Emma. Där läser han en rysare för Emma. Boken heter Den vita handen. När Viktor ska gå hem, tycker han att det är lite läskigt. Det är mörkt ute. På väg till
Kapitel 2 Kapitel 3 Brevet Nyckeln
Den magiska dörren Kapitel 1 Hej Hej jag heter Peter och jag är 10 år. Jag går på Kajsaskolan. Min kompis heter Jonathan och går i min klass. Jag är rädd för min rektor på skolan, för varje dag går hon
meddelanden från bangladesh 2012
meddelanden från bangladesh 2012 Vi tycker om fabriken. Det är bra ljus och luft där. Vi skulle vilja att det ser ut så hemma. Fast lönen är för liten. Och vi jobbar för långa dagar! Vi vill bli befordrade
Olga hittar Finn MARIE DUEDAHL
SIDAN 1 Boken handlar om: Olgas mamma och pappa bor inte ihop, men nu ska Olga äntligen få en hel vecka, tillsammans med pappa. Hon är så glad, för att de ska ut och resa tillsammans. Men när pappa kommer,
Dagordning (Kopiera så att alla körmedlemmar kan läsa) Årsmötesprotokoll Färdig mall som du bara fyller i.
Så här går det till 1 Håll ett årsmöte Meddela din kör två veckor i förväg att ni ska ha ett årsmöte. UNGiKÖR kan förse dig med de flesta handlingar som behövs för mötet: 2 Dagordning (Kopiera så att alla
SIDAN 1. Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Författare: Jørn Jensen Vad handlar boken om? Boken handlar om Rasmus och hans pappa Sören. Rasmus mamma har blivit dödad i en bilbomb. Det var ett mc-gäng, som Rasmus pappa har varit med i, som
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Livets lotteri, Indien
Livets lotteri, Indien Jag heter Rashmika Chavan och bor i Partille, men mitt ursprung är Indien (Mumbai). Jag, min mamma Angirasa och lillebror Handrian flydde till Sverige när jag var 11 år. Nu är jag
Ge aldrig upp. Träning
Ge aldrig upp Träning Kom nu, vi blir sena, skriker Ellens pappa Rickard som sitter otåligt i bilen och väntar. Jag kommer, skriker Ellen tillbaka. När Ellen har satt sig i bilen kör Ellens pappa direkt
Den mörka vägen Frågor och svar
Frågor och svar Läraren sidan 1 Kapitel 1 Min flykt från palatset 1. Vad händer om vakterna får tag på Aram? Aram blir halshuggen om de får tag på honom. 2. Hur förstår Aram att han har hamnat i stallet?
Mellan dig och mig Mårten Melin
Lärarmaterial SIDAN 1 Vad handlar boken om? Boken handlar om Max, som är tillsammans med Hanna. Max vet inte riktigt om han är riktigt kär i Hanna. Är det ok att röra vid Hannas snippa, och att hon rör
Elevernas trygghetsplan
Elevernas trygghetsplan Parkskolan 2015-2016 Vår guldregel Som du vill att andra ska vara mot dig, så ska du vara mot andra Planen är förnyad av rektor, personal, elever och föräldrar 2015-08-24. Innehåll
Döda bergen Lärarmaterial
Lärarmaterial sidan 1 Författare: Cecilie Eken Vilka handlar böckerna om? Berättarjaget i böckerna om den svarta safiren är pojken Aram och äventyret utspelar sig när han är 13 år. Aram bor i staden Rani
Dennis kamp. Läsförståelse - Kapitel 1. Elevmaterial. Elevmaterial. Frågor på raden (Du kan läsa och hitta svaret i texten.)
SIDAN 1 Läsförståelse - Kapitel 1 1. Varför tycker Dennis att det är skönt att bo själv? 2. Vad är det för dag, i kapitel 1? 3. Hur länge har Dennis varit arbetslös? 4. Varför blev Dennis mamma galen på
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Fallet Anna Frid - funderingsfrågor, boksamtal enligt Chambers modell, diskussion och skrivuppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång:
Tio övningar om hjälterollen
Raoul wallenberg-kalendern Tio övningar om hjälterollen Här finns tio övningar som alla behandlar hjälterollen. De ska fungera som stöd i arbetet med Raoul Wallenberg-kalendern. Vad krävs för att bli en
Välkommen till din loggbok!
Loggbok för: 1 Välkommen till din loggbok! Den här boken är till för dig som ska träna med Minneslek. I loggboken får du information om arbetsminnet, veta hur träningen går till och ett schema där du kan
Kasta ut nätet på högra sidan
Kasta ut nätet på högra sidan Predikan av pastor Göran Appelgren (Läsningar: Ps 89:12-14; Joh 21:1-14; AC 10061:1,2. Se sista sidan!) Tidigt på morgonen stod Jesus på stranden, men lärjungarna visste inte
Enkätsvar 2013. Fler kvinnor. Enkätsvar 2013 Kyrkans Familjerådgivning Stockholm
Enkätsvar 13 Kyrkans Familjerådgivning Stockholm Enkätsvar 13 Under en fyraveckorsperiod, 25/2 till22/3 13, bad vi våra besökare på mottagningarna i Stockholm och Handen att fylla i och svara på en brukarenkät.
Mynta och den mystiske rånaren
SIDAN 1 Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. VAD HANDLAR BOKEN OM? När Mynta är i Sofias godisbutik kommer plötsligt en rånare in. Rånaren lämnar ett hotbrev. Sofia vågar inte gå
Thomas i Elvsted Kap 3.
Kap 3 Nu börjar träningen Imre, inte Ymre När kommer din pappa, frågar jag Lappen, vi kanske ska dela upp innan. Han är redan hemma, han jobbar på Metallen med datorer, säger Lappen, så vi ska nog strax
Hej, snälla! ORDLISTA CHRISTINA WAHLDÉN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN CHRISTINA WAHLDÉN ORDLISTA Kapitel 1 väntar barn, (sida 5, rad 8), är gravid bultar, (sida 6, rad 5), slår hårt för säkerhetsskull, (sida 6, rad 13), för att vara säker maten
Att skriva Hur utformar man en Social berättelse? Lathund för hur en Social berättelse kan skrivas
52 56 57 57 59 59 61 61 63 64 64 65 67 67 76 77 77 79 80 83 86 87 89 91 93 95 Seriesamtalets andra möjligheter Sammanfattning Seriesamtal Sociala berättelser Vad är en Social berättelse? För vilka personer
Luk.19:31-43 Fastlagssönd. 1:a årg. 090222
Luk.19:31-43 Fastlagssönd. 1:a årg. 090222 Det börjar dra ihop sig för Jesus och hans vänner. De känner det nog i luften. Jesus känner på sig att det kommer att hända något. Det syns på honom, det hörs
1 HAPARANDA TINGSRÄTT 2014-10-22 meddelad i Haparanda
1 meddelad i Haparanda Mål nr: B 813-11 PARTER (Antal tilltalade: 1) Tilltalad MAGNUS Göran Johansson, 19670819-7055 Smedjevägen 3 952 43 Töre Offentlig försvarare: Advokat Marko Tuhkanen Advokatbyrån
Dennis svarade. Det var Maria. -Hej, det är Maria. -Hej, sa Dennis. -jag vill bara tacka för att du räddade min brors son. - Det var så lite så. - Och förlåt för att jag inte vågade säga ifrån på caféet,
BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA
BARNHEMMET En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA Barnen IDA Folket Spöken 9 roller. Om gruppen bara är 8 så kommer Idas namn ibland att skrivas
Från förvaring till förvandling Från förvaring till förvandling
Från förvaring till förvandling I samband med att jag coachade en verksamhetschef för ett gruppboende fick jag vara med om en märkbar utveckling. Chefens överordnade ringde mig och berättade att chefen
Handbok för LEDARSAMTAL
Handbok för LEDARSAMTAL Ett material som kan vara en hjälp till att möta ideella ledare till enskilda utvecklingssamtal. 1 Förord SAU skulle aldrig vara vad det är idag om det inte var för alla de ideella
16 JANUARI 2008. Psykisk hälsa
JANUARI 8 Psykisk hälsa I hälsosamtalet ställs frågor om självupplevda symptom inom psykisk hälsa. Den ena dimensionen är mer somatisk och omfattar symptomen huvudvärk, magont och värk i rygg, nacke och
En andra chans. Bakgrund. Om boken. Om författaren. www.viljaforlag.se. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: William Kowalski
Arbetsmaterial LÄSAREN En andra chans Författare: William Kowalski Bakgrund Det här materialet hör till boken En andra chans som är skriven av William Kowalski. Materialet är tänkt som ett stöd för dig
Har du saknat mig? Prolog Nu är det 12 år sedan och jag tänker fortfarande på det. Hur mamma skriker på pappa att han ska gå medan han skriker tillbaka, det var då han lämnade oss och tillbaka kom han
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS Christoffer Mellgren Roller: 3 kvinnor, 3 män Helsingfors 060401 1. MOTELLET. (Ett fönster står öppet mot natten. Man hör kvinnan dra igen det, och sedan dra
Arbetsmaterial till boken Snögubbens. av Åsa Öhnell
Arbetsmaterial till boken Snögubbens hemlighet av 1 3... Prolog 3... Kapitel 1-4 4... Kapitel 5-1O 5... Kapitel 11-17 6... Kapitel 17-22 7... Kapitel 23-29 8... Kapitel 3O - 35 9... Kapitel 36-41 1O-12...
Till dig som undervisar barn som har reumatism. Till dig som undervisar barn som har reumatism 1
Till dig som undervisar barn som har reumatism Till dig som undervisar barn som har reumatism 1 Inledning Den här foldern ger en kort introduktion till vad barnreumatism är och hur du som lärare kan agera
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor:
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Kerstin Lundberg Hahn Vad handlar boken om? Boken handlar om Ebba och Ivar, som är tvillingar. En dag, när de kommer till skolan, är fröken sjuk. Deras vikare, Fröken
Det visar sig att hon har fått diabetes. Pappa tittar ner på Moa som är ledsen.! -Moa du kan inte ha kalas i morgon. Säger pappa.! -Va? Säger Moa.!
Dag 1 Det är en varm och solig fredag över potatis land. Moa potatisson äter glass på sin balkong i rad huset. hennes mamma är i London. Moa har sommarlov. Moa ska ha födelsedagskalas på söndag hon har
Borgviks förskola och fritidshem
Likabehandlingsplan 2013/2014 Borgviks förskola och fritidshem Inledning Att verka för hälsa, lärande och trygghet i förskola och fritidshem handlar om att utveckla goda relationer mellan verksamheten,
Lyssna, stötta och slå larm!
För barn Lyssna, stötta och slå larm! - när en kompis utsätts för övergrepp Stötta Det är alltid vuxnas ansvar att skydda barn och ungdomar mot sexuella övergrepp, men du som kompis kan göra mycket för
Introduktion. Pedagogiskt Centrum - GR Utbildning. Tid. Antal deltagare. Syfte. GR Speldatabas. Om spelet version 1.1. Konstruktion. Layout.
Introduktion Vad hjälper och vad stjälper? ställer deltagarna inför ett antal olika vardagsdilemman kopplat till fattigdomsbekämpning. De ska i grupp ta ställning till om agerande i dilemmat hjälper eller
Bengt Alvång grafisk form & illustration av Maluni
Bengt Alvång grafisk form & illustration av Maluni Tack Tack till Judith och Sigmund Baum och till Sten Kjellander, som ställde upp och berättade om sina upplevelser. Judith och Sigmund är några av de
Allan Zongo. Vad handlar boken om? Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11: Eleverna tränar på följande förmågor:
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Henrik Einspor Vad handlar boken om? Boken handlar om Max. Han har en rymdvarelse, som heter Allan, boende hemma hos sig. Mamma har kommit hem från sjukhuset med en liten
Fråga, lyssna, var intresserad
Fråga, lyssna, var intresserad Så här tänker personer som bor på LSS-boenden kring hur personalen bemöter dem när det handlar om sexualitet, kärlek och relationer. Sammanfattning på lättläst Författare:
UR-val på lätt svenska
AV-nummer: 100351tv 1 6 programlängd: 14 min Om serien är en serie program som riktar sig till särskolan och är en samling längre och kortare reportage både från tidigare UR program och nyproducerade inslag.
Santos visste att det bara var en dröm men han fortsatte ändå att leka med bollen varje dag för det fanns inget han älskade mer.
1. Solen var precis på väg upp och där ute på den lilla grusplanen intill byn kunde man redan se Santos springa omkring med den bruna slitna läderbollen som han gjorde varje dag. Oavsett om det var vardag
Mäta effekten av genomförandeplanen
Vård- och omsorgsförvaltningen Mäta effekten av genomförandeplanen -rapport från utvärderingsverkstad 2014 Utvärderingsverkstad Regionförbundet Uppsala län och Uppsala universitet Birgitta Lind Maud Sandberg
EXT. GATA UTANFÖR TEATERN. NATT.
EXT. GATA UTANFÖR TEATERN. NATT. Det är midnatt, den 31 december 1938. Kyrkklockor ringer in det nya året, bilar tutar, människor på gatan önskar varandra Gott nytt år. På en balkong mot gatan skålar Francoise
Första dagboken: ATT HANTERA EN TSUNAMI. Onsdag 19 januari
Onsdag 19 januari Irma 17 år. Jan och jag uppvaktar. Improviserar svensk-dansk "Ja, må hon leva med kage og chokola-a-de ". Jan med tårtans plasthuva på sitt huvud. Tårta och presenter var vi ute och köpte
Namn: Det här är jag (Här kan du rita eller skriva)
Min värld Namn: Det här är jag (Här kan du rita eller skriva) Gramse, Mallo och mamma Gramse är ganska liten med långa öron och bor i en skog i landet Hittapou. Gramse brukar vara lila men byter färg ibland,
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum att läsa och skriva artiklar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum 8 Sidor att läsa och skriva artiklar Ämne: Svenska, SVA År: 4-6, 7-9, Gym Lektionstyp: Läsförståelse, eget arbete, Diskussion, Lektionsåtgång:
Scen 1. Personer. 1977 är Emma 38 och. emma jerry robert en servitör
1978 Scen 1. Personer emma jerry robert en servitör 1977 är Emma 38 och Jerry och Robert 40. * Betrayal hade premiär på National Theatre i London, 15 november 1978, i regi av Peter Hall. Pub. 1977. Vår.
Kidnappandet. Jag är 20 år och jag heter Nesrin jag älskar djur och choklad och jag kommer från Dijon i som ligger i Frankrike, plus jag röker.
del 1 Kidnappandet Jag vaknade i min säng trött och arg, mamma och pappa hade slängt ut mig. För jag är nu 20 år, jag fyllde år i lördags. Varför slängde dom ut mig? Just nu bor jag hos min bästa vän Sara.
>>HANDLEDNINGSMATERIAL >>SYSTRAR FÖR LÄRARE OCH ANDRA VUXNA. Affischbild: Pia Nilsson Grotherus
>>HANDLEDNINGSMATERIAL FÖR LÄRARE OCH ANDRA VUXNA >>SYSTRAR Affischbild: Pia Nilsson Grotherus >>VÄLKOMNA Vad kul att du har valt att se Systrar på Uppsala stadsteater med din klass. Vi är stolta över
Inför föreställningen
LÄRARHANDLEDNING Tage Granit 2008 Inför föreställningen Förberedelser Innan man går med sina elever på teater är det alltid bra att prata igenom om hur det är att gå på teater och hur man uppför sig. Orka
Min försvunna lillebror
3S Ida Norberg Sa1a Min försvunna lillebror Vi hade precis sålt vårt hus och flyttat in i världens finaste hus, det var stort, väldigt stort, det fanns nästan allt där, pool, stor trädgård och stort garage.
Malin Sandstedt. Smuts
Smuts Smutsen bränner i såren på flickans bara fötter. Döda rosentaggar river och färgar hennes ben i rött. Hon vandrar till ljudet av sin egen viskande röst. Den vita klänningen är inte längre vit utan
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bedragaren - Diskussions- och skrivuppgifter samt fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska och SVA (ev samarbete svenska, samhällskunskap och historia) Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion
Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids. Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids
Text & musik: Agnes Samuelsson, Jonatan Samuelsson Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids Vi gillar alla människor Hur dom än ser ut Vi vill att dom ska veta Dom är älskade av Gud Vi gillar dans
Om du mår bra så mår jag bra! Kan en relation hålla hela livet?
Om du mår bra så mår jag bra! Kan en relation hålla hela livet? Parterapi med ungavuxna.. Jag kommer att berätta om mitt arbete med unga par, närheten till den egna ursprungsfamiljen finns mer närvarande,
Edgar Allan Poe läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Edgar Allan Poe läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
En vanlig dag på jobbet
En vanlig dag på jobbet Läs texten många gånger! Träna på att läsa meningarna högt tio gånger. Morgon Mitt alarm ringer klockan 05.20. Jag brukar ligga kvar en stund och tänka på vad jag ska göra under
En liten guide till kvinnohälsa
En liten guide till kvinnohälsa Barnmorskemottagningarna i Primärvården Skåne vart ska jag gå? får jag tvillingar? ÄR DET RÄTT FÖR MIG? är det normalt? kostar det något? Trygghet är vår specialitet är
UTVECKLA SÅ UTVECKLAR NI ER FÖRENING!
UTVECKLA SÅ UTVECKLAR NI ER FÖRENING! HEJ! Föreningen eller klubben är en av de viktigaste grundstenarna i Socialdemokraterna. Det är den verksamhet som de flesta av våra medlemmar möter i sitt vardagsengagemang.