en lektion från Lärarrumet för lättläst -
|
|
- Leif Gustafsson
- för 9 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 en lektion från Lärarrumet för lättläst - Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av Moa Martinssons Mor gifter sig. På lärarrummet för lättläst finns motsvarande upplägg för ytterligare sex klassiker. Lektionen är tänkt att komplettera Bonnier Utbildnings Känn på litteraturen 3 - en guide genom tio klassiker som tar upp den normalsvåra versionen av Mor gifter sig. Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk, År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: Högläsning, reflektion och diskussion, eget arbete Lektionsåtgång: 4 Lärarrummet för lättläst
2 Mor gifter sig - högläsning med uppgifter Vecka 1, sidan Om Mias samtal med fröken. Läs från Hon var mycket sträng mot mig. till och med För hon levde, min nya gud hade sagt att hon levde. Den som ofta ber om förlåtelse gör ofta orätt. Mias fröken är annorlunda än andra vuxna, på vilket sätt? Vecka 2, sidan Svartsjukedrama kring Valdemar och Hedvig Läs från En kväll någon vecka efteråt hade jag dröjt mig kvar hos bagaren och kom hem sent. till och med Så försvann de ut på gården. Hur är det hela för Mia tror ni? Har ni sett vuxna härja omkring såhär? Vecka 3, sidan Om mors och Olgas gemenskap. Läs från Min styvfar hade hundrafemti kronor om året i kontanter, min mor åtta kronor i månaden för två gångers mjölkning om dagen, det blev inte många kronor i månaden att hushålla på. till och med Hon var minsann så rädd för min styvfar, hon kunde gärna ge honom litet i stället. Varför talar de båda kvinnorna illa om varandra inför sina män? Vecka 4, sidan Mia ser en död person för första gången. Läs från Det är om aftonen denna oroliga dag. till och med Mina kom inte dit mer så länge vi var kvar. Varför tror ni att farmor vill visa Mia sin döda make? Är det någon i klassen som har sett en död person i verkligheten?
3 Mor gifter sig - läsförståelsefrågor Vecka 1, sidan 5-41 Mor gifter sig 1. Vad heter Mias styvfar? 2. Var har Mia bott innan hennes mor gifter sig? Den ljuvligaste dagen 1. Vad var det bästa med den här dagen? De bildade 1. Varför tycker Alberts moster synd om honom? 2. Vad tycker farmor om de bildade? Skatten under bron 1. Vad är bröstsocker? 2. Vad gör Mia när mamma frågar var hon har varit? I skolan 1. Varför hatar Mia sin lärarinna från första stund? 2. Hur många gånger lurar Mia Alvar? Flickan som dog 1. När får fröken röda fläckar på halsen? 2. Vem tycker synd om den sjuka flickan? Strumpstickan 1. Vad har Mias mor och styvfar bråkat om? 2. Varför var det hack i strumpstickan? Hanna från fattigstugan 1. Vem blir Mia förälskad i? 2. Vad gör Mia som ingen annan gjort?
4 Barn på bygden 1. Vad tycker farmor om Albert? 2. Varför tycker farmor och mor inte om att Mia sitter med Hanna? 3. Vad är det som är konstigt med Hanna? I fattigstugan 1. Vad var det förfärliga som hände Hanna en dag? 2. Vad får Mia inte berätta för fröken? Vecka 2, sidan Besök hos spåkärringen 1. Varför kommer inte mor hem efter arbetet? 2. Vad blir mor upprörd över hos spåkärringen? Allt vackert förstörs 1. Varför ska familjen flytta? 2. Varför får Mia lov att hämta vatten? Smutstvätt och skvaller 1. Hittar mor något arbete? 2. Hur märker Mia att mor är arg på värdinnan? Utan skor 1. Var har mor varit och varför har hon inga skor? Väntan på regn 1. Varför luktar alla illa? 2. Vad blir värdinnan arg över? 3. Vad blir styvfar arg över? Tjocka magar 1. Vad tycker Mia om barnmorskan? 2. Varför springer Mia ifrån fröken?
5 Flicka i ny klänning 1. Vad är annorlunda nu? 2. Vad gör de andra barnen som de inte gjort förut? Vecka 3, sidan Den nya grannen 1. Vart flyttar familjen? 2. Vad är det första mor gör när de har kommit fram? 3. Varför önskar Olga att hennes son också dött? Liten skrikande pojke 1. Vad försöker Olga mata sitt barn med? 2. Varför blir styvfar arg på mor? Barnvakt 1. Varför kan ingen vuxen ta hand om den lilla pojken? 2. Vad gör Mia istället för att se till pojken? 3. Varför tycker Mia att styvfar och mor är avskyvärda? Den vackre mannen 1. Varför hjälper mor Olga så mycket med kläder? 2. Varför super folk? 3. Vad väntar barnen på efter maten? Vecka 4, sidan Jul och fylla 1. Varför tycker mor och styvfar inte att Mia ska läsa? 2. Varför är Olga och pojken inte hemma? 3. Vad har hänt med farmor? Resan till farmor 1. Varför lånar bonden ut 10 kronor till Hedvig? 2. Vad har Albert gjort med kängorna mor skulle få?
6 Begravningen 1. Var ligger den döde mannen fram till begravningen? 2. Varför är Mia och mor kvar hemma när de andra åker till kyrkogården? Farväl till Olga 1. Vart ska mor och Mia flytta? Gräl och hårt arbete 1. Varför är det den bästa tiden som moster haft sedan hon blev gift? 2. Varför kommer polisen? Vilden 1. Var arbetar mor? 2. Vem sitter utanför dörren och gråter? Rum på annons 1. Vad är det för modern lyx som finns i familjens nya rum?
7 Mor gifter sig funderingsfrågor Till varje kapitel finns en fråga, använd alla eller välj ut någon per veckoavsnitt. Vecka 1, sidan 5-41 Mor gifter sig Tror du att Mias riktiga far tänkte på Mia ibland? Den ljuvligaste dagen Vad gör dig lycklig? De bildade Borde bildade människor vara vänligare än andra? Skatten under bron Minns du första gången du ordnade något på egen hand? Mia känner sig förtrollad. Minns du vad du kände? I skolan Varför tror du att lärarinnan blir arg på Alvar? Flickan som dog Kan man få tuberkulos idag? Strumpstickan Vad gör Mia när hon blir anklagad för något som hon inte har gjort? Vad hade du gjort? Hanna från fattigstugan Tror du att Mia hade gjort samma sak för Hanna om hon hade haft sin förra lärarinna? Barn på bygden Skulle du säga att Hanna och Mia är syskon? Varför, varför inte? I fattigstugan Sedan 1979 är det förbjudet att slå barn i Sverige. Många gör det ändå. Tycker du att man ska slå barn för att uppfostra dem?
8 Vecka 2, sidan Besök hos spåkärringen Vad menar grannfrun när hon säger Alla fruntimmer skulle gå och sätta sig på krogarna.? Allt vackert förstörs Svenskar gör av med mycket vatten varje dag. Tror du vi kommer att få vattenbrist i framtiden? Smutstvätt och skvaller Mias mor skäller ut värdinnan men det dröjer en stund innan hon gör det. Varför tror du det dröjer? Utan skor Håller du med Mia om att de skulle ha det bättre utan hennes styvfar? Väntan på regn Det gick inget vidare med samtalet. Vår smuts och stank stod i vägen. Vad menar hon med det? Tjocka magar Tror du att det är en slump att Mia frågar efter vägen till Holmstad? Flicka i ny klänning Vad är det med Hanna som Mia längtar efter? Vecka 3, sidan Den nya grannen Varför tror du att Mias mor ser så kritiskt på Olga Liten skrikande pojke Mia gillar inte småbarn. Vad tycker du om småbarn? Barnvakt Har du fått en uppgift av dina föräldrar eller någon granne som gick lite galet? Den vackre mannen Mia tycker mycket om den vackre mannen. Vad tror du att han tycker och tänker om henne?
9 Vecka 4, sidan Jul och fylla Tror farmor att Mia fryser på golvet? Resan till farmor Det är inte första gången som Mia ser vuxna slåss och vara fulla. Hur vanligt är det att barn idag lever med vuxna som också gör det? Begravningen Har du varit på en begravning? Hur var det? Farväl till Olga Fundera en stund på varför alla tre är så ledsna. Varför är Olga ledsen? Varför är Mia ledsen? Varför är mor ledsen? Har de alla samma skäl? Gräl och hårt arbete Varför tar mor Mia med sig och lämnar Hagby utan att säga adjö? Vilden Tycker du mor gör rätt som tar Albert tillbaka? Rum på annons Tänk ut tre lyxiga saker man har hemma idag. Jämför med de andra i gruppen
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.
Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Frankenstein - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
Kejsarn av Portugallien
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kejsarn av Portugallien - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor, skriv ett författarporträtt Det här är en serie lektioner
Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen.
Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen. Material: Bilder med frågor (se nedan) Tejp/häftmassa Tomma A4-papper (1-2 st/grupp) Pennor (1-2 st/grupp) 1) Förbered övningen genom att klippa
Övning: Föräldrapanelen
Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen. Material: Bilder med frågor (se nedan) Tejp/häftmassa Tomma A4-papper (1-2 st/grupp) Pennor (1-2 st/grupp) 1) Förbered övningen genom att klippa
Romeo och Julia av Matteo Bandello
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Romeo och Julia av Matteo Bandello funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsning och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs:
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr
sidan 1 Författare: Morten Dürr Vad handlar boken om? Boken handlar om Amir som är 9 år och går i andra klass. Amir vill göra saker på sitt eget sätt. I skolan ska de skriva om sitt sommarlov och Amir
AYYN. Några dagar tidigare
AYYN Ayyn satt vid frukostbordet med sin familj. Hon tittade ut genom fönstret på vädret utanför, som var disigt. För några dagar sedan hade det hänt en underlig sak. Hon hade tänkt på det ett tag men
Du är klok som en bok, Lina!
Du är klok som en bok, Lina! Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen, men på
Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB
Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen,
Min bok. När mamma, pappa eller ett syskon är sjuk
Min bok När mamma, pappa eller ett syskon är sjuk Förord Tanken med Min bok är att den ska delas ut till alla barn som har en mamma, pappa eller ett syskon som ligger på sjukhus men kan även användas om
Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas!
Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas! Vad händer när föräldrarna ska skiljas? Vad kan jag som barn göra? Är det bara jag som tycker det är jobbigt? Varför lyssnar ingen på mig? Många barn och unga skriver
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Brottslig kärlek - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin Det här är serie lektioner som utgår från Brottslig
Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå.
ALBUM: NÄR JAG DÖR TEXT & MUSIK: ERICA SKOGEN 1. NÄR JAG DÖR Erica Skogen När jag dör minns mig som bra. Glöm bort gången då jag somna på en fotbollsplan. När jag dör minns mig som glad inte sommaren då
Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn
Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn Maria bodde i en liten stad som hette Nasaret. Den låg i Israel. En ängel kom till Maria och sa: Maria, du ska få ett barn. Barnet
MANUS: HUSAN ANNAS HISTORIA
MANUS: HUSAN ANNAS HISTORIA Bild 1: Annas bakgrund Anna växte upp i en fattig familj. Många syskon, trångt och lite mat. Föräldrarna arbetade båda två, och även Annas äldre syskon. Anna fick börja arbeta
Nu är pappa hemma Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor
sidan 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om en tjej som alltid är rädd när pappa kommer hem. Hon lyssnar alltid om pappa är arg, skriker eller är glad. Om han är glad kan
Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass.
Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass. Jag har en kompis i min klass han är skit snäll mot
Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Jag vaknade på morgonen. Fåglarna kvittrade och solen lyste. Jag gick ut ur den trasiga fula dörren. Idag var det en vacker dag på gården. Jag satte mig på gräset vid min syster.
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
LÄSGUIDE till Boken Liten
LÄSGUIDE till Boken Liten LÄSGUIDE till Boken Liten Den här läsguiden är ett stöd för dig som vill läsa och arbeta med boken Liten på din förskola. Med hjälp av guiden kan du och barnen prata om viktiga
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål ur Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Författare: Hans Peterson
sidan 1 Författare: Hans Peterson Vad handlar boken om? Boken handlar om. Hon är en ganska ensam tjej som gärna vill hänga med de coola tjejerna Anna och Sara. På lunchrasten frågar Anna och Sara om vill
Frågor och svar. En dum dag sidan 1
En dum dag sidan 1 Frågor och svar Kapitel 1 1. Hur känner sig flickan när hon vaknar? Hon känner sig jättearg. 2. Rita en bild på hur flickan ser ut och känner sig när hon är arg. Måla med starka färger!
Samtal med Hussein en lärare berättar:
Samtal med Hussein en lärare berättar: Under en håltimme ser jag Hussein sitta och läsa Stjärnlösa nätter. Jag hälsar som vanligt och frågar om han tycker att boken är bra. Han ler och svarar ja. Jag frågar
Provlektion Klassiska sagor
Provlektion Klassiska sagor Denna lektion är hämtad ur Klassiska sagor av Lena Johansson, lärare i svenska som andraspråk i Alby i Botkyrka. Klassiska sagor som världens barn har hört är ett kopieringsunderlag
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
En dag såg jag och Anna ett brev under den mystiska dörren. Jag tog upp brevet och läste det. Så här stod det:
En helt vanlig dag Hej! Jag heter Emma. Jag är 10 år. Jag går på Heliås skola. Min bästa kompis heter Anna. Jag har långt brunt hår och 10 fräknar. Min bästa kompis Anna har rött hår och svarta slingor
hennes kompisar, dom var bakfulla. Det första hon säger när jag kommer hem är: -Vart har du varit? - På sjukhuset Jag blev så ledsen så jag började
Blodfrost Värsta samtalet jag någonsin fått. Det hände den 19 december. Jag kunde inte göra någonting, allt stannade, allt hände så snabbt. Dom berättade att han var död, och allt började så här: Det var
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi
Om barns och ungas rättigheter
Om barns och ungas rättigheter Att barn och unga har egna rättigheter har du kanske hört. Men vad betyder det att man har en rättighet? Sverige och nästan alla andra länder i världen har lovat att följa
lyckades. Jag fick sluta på dagis och mamma blev tvungen att stanna hemma från jobbet ibland, eftersom jag inte tyckte om de barnflickor som mina
Förlåt mig mamma! D et finns bara en människa här på jorden som älskar mig och det är min mamma. Jag är en svår och besvärlig person som jag ofta är fruktansvärt trött på, en människa jag tycker riktigt
Om lilla mig. många säger sig ha sett en ängel, men jag har en i mitt hjärta
Om lilla mig många säger sig ha sett en ängel, men jag har en i mitt hjärta "Märkligt att man kan sakna någon så ofantligt mycket. Någon som egentligen aldrig tidigare existerat. En gång var det bara du
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Innehållsförteckning Innehållsförteckning 1 Bakrund.2 Syfte,frågeställning,metod...3 Min frågeställning..3 Avhandling.4,
Innehållsförteckning. Kapitel 1
Innehållsförteckning kapitel 1 s.1 kapitel 3 s.3 kapitel 5 s.5 kapitel 2 s.2 kapitel 4 s.4 kapitel 6 s.6 Kapitel 1 Abdullah? Abdullah Alshori vaknade klockan 6.00 med tårta på sängen. Han fyller 18 år
Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt. Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp.
Förföljaren Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp. Var på din vakt och håll ögonen öppna, med sylvassa naglar
Prov svensk grammatik
Prov svensk grammatik Markera det alternativ som du anser vara rätt i meningarna nedan. Det är bara ett av alternativen som är rätt i varje mening. 1. När farfar hade ätit åt har ätit, sov han middag.
Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.
En ko i garderoben j! är jag här igen, Malin från Rukubacka. Det har hänt He Det en hel del sedan sist och isynnerhet den här sommaren då vi lärde känna en pianotant. Ingenting av det här skulle ha hänt
LEVA LIVET 2. Arbetsblad. Vem är jag? (sidan 2) 1 Presentera dig själv. Vem är du? Måla en bild av dig.
Vem är jag? (sidan 2) 1 Presentera dig själv. Vem är du? Måla en bild av dig. 2 Skriv och berätta om vad du kan, vad du vill och om annat som finns i ditt inre rum. Jag är rädd (sidan 4) 1 Läs sidan 4.
Jojo 5B Ht-15. Draken
1 Draken Kapitel 1 drakägget - Jojo kan du gå ut och plocka lite ved till brasan frågade mamma - Okej jag kommer sa jag Å föresten jag heter Jojo och jag är 11 år jag bor i ett rike som kallas älvänka
Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar
finns, finns inte. En så mycket bättre värld. Den var vadderad, full av förmildrande omständigheter. Hon ville aldrig vakna mer och behöva återvända till det där andra till verkligheten. Nej, hellre då
Klassiker. till hela klassen
Klassiker till hela klassen Klassiker är fantastiska, spännande, dramatiska, romantiska berättelser som alla borde få tillgång till. Att känna till vissa författare och romaner tillhör allmänbildningen.
Arbetsmaterial LÄSAREN Kära Ruth Författare: Bente Bratlund. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Kära Ruth Författare: Bente Bratlund Bakgrund Det här materialet hör till boken Kära Ruth som är skriven av Bente Bratlund. Materialet är tänkt som ett stöd för dig som läser boken.
Klassiker. till hela klassen
Klassiker till hela klassen Klassiker är fantastiska, spännande, dramatiska, romantiska berättelser som alla borde få tillgång till. Att känna till vissa författare och romaner tillhör allmänbildningen.
Den kidnappade hunden
Den kidnappade hunden Lisa, Milly och Kajsa gick ner på stan med Lisas hund Blixten. Blixten var det finaste och bästa Lisa ägde och visste om. När de var på stan gick de in i en klädaffär för att kolla
B. Hur tror du killarna känner sig innan de går in i varuhuset? C. Hade du valt att gå över isen fast det stod: Varning tunn is?
Vilken smäll! SIDAN 1 Kapitel 1 En vild jakt A. Varför tror du att de stjäl sprejflaskorna? B. Hur tror du killarna känner sig innan de går in i varuhuset? C. Hade du valt att gå över isen fast det stod:
Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?
sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna
Lady Chatterleys älskare
Lady Chatterleys älskare - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsningstips och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång:
Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip
Kapitel: 1 hej! Sid: 5 Kapitel: 2 brevet Sid: 6 Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip Kapitel: 3 nycklarna Sid: 7 Kapitel: 4 en annan värld Sid: 9 Kapitel: 5 en annorlunda vän Sid: 10
Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Felicia och är tio år. Jag bor på en gård i södra Sverige och jag har ett syskon som heter Anna. Hon är ett år äldre än mig. Jag har även en bror som är ett år, han
Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla
Kapitel 1 Hej jag heter Albert och är 8 år. Jag går på Albertskolan i Göteborg. Min fröken heter Inga hon är sträng. Men jag gillar henne ändå. Mina nya klasskompisar sa att det finns en magisk dörr på
Gösta Berling i undervisningen
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Gösta Berling i undervisningen Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gym Lektionstyp: Individuell uppgift, Diskussion, Redovisning Lektionsåtgång:
Innehållsförteckning Kap 1 sida 2 Kap 2 sida 3 Kap 3 sida 4 Kap 4 sida 5 Kap 5 sida 6
Innehållsförteckning Kap 1 sida 2 Kap 2 sida 3 Kap 3 sida 4 Kap 4 sida 5 Kap 5 sida 6 Kapitel 1 David Drake är 28 år och bor i Frankrike.Han bor i en liten lägenhet långt bort från solljus.under sommaren
LÄSGUIDE till Boken om Liten
LÄSGUIDE till Boken om Liten LÄSGUIDE till Boken om Liten Den här läsguiden är ett stöd för dig som vill läsa och arbeta med boken om Liten på din förskola. Med hjälp av guiden kan du och barnen samtala
INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse. Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander
INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander Uppläsning av Cecilia Frode Indiska Berättelser del 8 Hej Jag heter
Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida.
Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida. Min bästa kompis heter Frida. Frida och jag brukar leka ridlektion
Elevmaterial. Läsförståelse. Kapitel 1 Frågor på raden (Du kan läsa och hitta svaret i texten.) 1. Johan har svårt för något. Vad? 2. Vad hatar Johan?
SIDAN 1 Läsförståelse Kapitel 1 1. Johan har svårt för något. Vad? 2. Vad hatar Johan? 3. Vilket prov ska Johan ha i nästa vecka? 4. Varför har Johan öronproppar? 5. Vad försöker Johans mamma att göra?
Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Darlene Ryan Boken handlar om: Daniel och hans tjejkompis, Mac, brukar träffas i ett gammalt klubbhus i parken. Mac har en del hemligheter och berättar inte speciellt
Publicerat med tillstånd Hjälp! Jag gjorde illa Linn Text Jo Salmson Bild Veronica Isaksson Bonnier Carlsen 2012
Hjälp! Jag Linn gjorde illa hjälp! jag gjorde illa linn Text: Jo Salmson 2012 Bild: Veronica Isaksson 2012 Formgivare: Sandra Bergström Redaktör: Stina Zethraeus Repro: Allmedia Öresund AB, Malmö Typsnitt:
En dag var jag ner i källaren då såg jag ett brev vid den magiska dörren jag gick dit men jag var lite rädd men det vart bättre när jag öppnde det.
Magiska dörren 1 - Hej Hej jag heter Olle jag går på en skola som heter Oskarsskolan. Jag bor på Gotland och jag är rädd för min vikarie. Hon är ganska gammal och och hon är sträng hon hade det inte så
Samhällskunskap. Ett häfte om. -familjen. -skolan. -kompisar och kamratskap
Samhällskunskap Ett häfte om -familjen -skolan -kompisar och kamratskap 1 I det här häftet kommer du att få lära dig: Vad samhällskunskap är Hur olika familjer och olika slags vänskap kan se ut Hur barn
Farfar ORDLISTA HANS PETERSON ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN HANS PETERSON ORDLISTA inte helt oväntat (sid 3, rad 2), ingen överraskning begravningen (sid 4, rad 1), när de döda läggs i jord eller bränns upp äger rum (sid 4, rad 1), är,
Tom var på väg till klassrummet, i korridoren såg han en affisch det stod så här:
-Hörde du ljudet? -Var inte dum nu Tom sa Tobias! Klockan ringde. Rasten var slut, dom hade sv efter. När de kom in sa sura Margareta idag ska vi skriva en bok med åtta kapitel och du Tom får hemläxa.
Ja jag la bort den sa mamma. Den ligger i mitt rum sa mamma. Kan du vara kvar i luren? En liten stund sa mamma. Men pappa är ju borta i en månad och
Jag och min morbror. Jag var hemma själv och satt i soffan. Jag har inget och göra. Vart är tv kontrollen någonstans? Har mamma tagit bort kontrollen? Jag får väl leta sa jag med en suck. Ring ring, är
Balen börjar klockan sju. Farmor tycker om att titta på människorna på slottet. Kvinnorna har så vackra klänningar på sig.
Kapitel 14 Sjuk Aktivering 14.1. Självständighetsmiddag hos farmor, del 1 och 2. Vi lär oss om olika sjukdomar på svenska samt repeterar imperfekt. På väggen finns plansch/affisch med verb samt verbkort.
Kapitel 1 Hej Hej jag heter Henke. Min bäste vän heter Ludvig, men han kallas Ludde. Vi är lika gamla, vi är 8år. Vi är rädda för städerskan.
Av Agaton Kapitel 1 Hej Hej jag heter Henke. Min bäste vän heter Ludvig, men han kallas Ludde. Vi är lika gamla, vi är 8år. Vi är rädda för städerskan. Hon är gammal och hon har stora tänder. Vi går på
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
I do for money sattes upp i regi av Åsa Olsson på Dramalabbet under Teater Scenario 2008.
I do for money sattes upp i regi av Åsa Olsson på Dramalabbet under Teater Scenario 2008. (journalist) och (sexsäljare) befinner sig i en bar i Pattaya, Thailand. En intervjusituation. och det va som om
André 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Hej, Jag heter Aragon. Jag och min far bor i en liten stuga i en liten stad kallas sed Wood. Här bor det inte många men vi odlar mat så det räcker till alla. Men vi har inte mycket
Kays måndagstips Nr 24 Den 26 nov. 2012
Kays måndagstips Nr 24 Den 26 nov. 2012 Välkomna till det 24:e inspirationsbrevet. Repetera: All förändring börjar med mina tankar. Det är på tankens nivå jag kan göra val. Målet med den här kursen är
Förord. Bodil Yilmaz Behandlingsansvarig mentalskötare
Förord Pebbles är en av de modigaste människor jag känner. Att så öppet berätta om sin psykiska sjukdom och framför allt sina psykoser är något jag beundrar. Det finns en hel del litteratur om depressioner
EU Barn Online II (31/03/2010) 9-10 ÅRINGAR
KOPIERA ID- NUMMER FRÅN KONTAKTBLADET LANDSKOD STICKPROVSN UMMER ADRESSNUMMER INTERVJUARENS NAMN OCH NUMMER ADRESS: POSTNUMMER TELEFONNUMMER EU Barn Online II (31/03/2010) 9-10 ÅRINGAR HUR MAN FYLLER I
Eva och Claes en berättelse om våld och brott i nära relationer
HANDLEDNING Eva och Claes en berättelse om våld och brott i nära relationer Utgiven mars 2014 av Polisen. Materialet är framtaget av Polisen i samarbete med Brottsförebyggande rådet, Brå. HANDLEDNING Eva
Kapitel 2 -Brevet Två dagar senare. Så såg jag och min BFF ett brev som låg under dörren. På brevet stod det
Kapitel 1 -Hej Hej jag heter Minna. Min skola heter Santaskolan. Jag är 11 år. Min bästa kompis heter Smilla. Hon och jag har länge undrat över en dörr på skolan den tycker vi är märklig. Den ligger i
Kapitel 1 Kapitel 2 Hej Brevet
Den magiska dörren Kapitel 1 Hej Hej! Jag heter Jonatann. Jag är åtta år. Jag går på Kyrkmons skola. Jag gillar dinosaurier, att läsa och att spela på plattan.jag tycker om min mamma. Jag är rädd för rektorn
6. SVENSKA OCH BILD ÅK 5
6. SVENSKA OCH BILD ÅK 5 6.1. Elevenkät, Svenska i skolan Vad tycker du? Sätt kryss i de rutor som stämmer med vad du tycker. Hur viktigt är det att (mycket viktigt, ganska viktigt, inte särskilt viktigt,
Först till häcken... en berättelse om vad som hände innan prinsen kysste prinsessan ROLLER HÄCK-IRÈN MAMMA OLE DOLE DOFF
Först till häcken... en berättelse om vad som hände innan prinsen kysste prinsessan ROLLER HÄCK-IRÈN D sovande flicka mamma lat son lat son lat son flitig gårdskarl gift med Ingvild flitig gårdsfru gift
Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?
1 Ett meddelande Lyssna på meddelandet. Sätt kryss för rätt svar. Du får lyssna två gånger. Hej Peter! Jag är lite försenad. Jag hinner inte komma till klockan sex. Jag måste köra mamma till ögonläkaren.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
Lärarhandledning. Svarta kängor med gul söm. Text Mårten Melin. Bild Emma Adbåge
Lärarhandledning Svarta kängor med gul söm Text Mårten Melin Bild Emma Adbåge 1 Den här lärarhandledningen är gjord av Christina Strömwall, Emelie Olofsson, Karin-Karuchka Kristiansen, Magdalena Harrtoft
Den magiska dörren. Av: Daniela Marjasin.
Den magiska dörren. Av: Daniela Marjasin. Hej! Hej! Jag heter Lisa och jag är 11 år. Jag går på Valnötsskolan i Malmö. Min bästa kompis heter Vera. Hon är den bästa kompis man kan ha. Hon är så snäll och
Inledning. ömsesidig respekt Inledning
Inledning läkaren och min man springer ut ur förlossningsrummet med vår son. Jag ligger kvar omtumlad efter vad jag upplevde som en tuff förlossning. Barnmorskan och ett par sköterskor tar hand om mig.
Först vill vi förklara några ord och förkortningar. i broschyren: impulsiv för en del personer kan det vara som att
Hej! Du som har fått den här broschyren har antagligen ett syskon som har ADHD eller så känner du någon annan som har det. Vi har tagit fram den här broschyren för att vi vet att det inte alltid är så
Jag heter död - 13 skräckhistorier
Jag heter död - 13 skräckhistorier grupparbete med funderingsfrågor, redovisning och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 4-9, gymn Lektionstyp: reflektion, diskussion, redovisning, skrivuppgift
SPÖKHISTORIER. Den blodiga handsken Spökhuset. En mörk höstnatt Djurkyrkogården
SPÖKHISTORIER Vi kommer att fortsätta svensklektionerna med ett arbete kring spökhistorier. Vi kommer att läsa spökhistorier, rita och berätta, se en film samt skriva en egen spökhistoria. Spökhistorierna
Vår tanke med den här lärarhandledningen är att ge er förslag på arbetsformer och diskussionsuppgifter att använda i arbetet med boken. Mycket nöje!
1 Vår tanke med den här lärarhandledningen är att ge er förslag på arbetsformer och diskussionsuppgifter att använda i arbetet med boken. Mycket nöje! Lärarhandledningen är gjord i mars 2014 av Lena Nilsson
Extratips. Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan.
Extratips Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan. Boken finns som ljudbok, inläst av Astrid Lindgren. Låt eleverna lyssna på något eller några av kapitlen.