en lektion från Lärarrumet för lättläst - Stolthet och fördom
|
|
- Ebba Arvidsson
- för 10 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 en lektion från Lärarrumet för lättläst - Stolthet och fördom - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av Jane Austens Stolthet och fördom. På lärarrummet för lättläst finns motsvarande upplägg för ytterligare sex klassiker. Lektionen är tänkt att komplettera Bonnier Utbildnings Känn på litteraturen 3 - en guide genom tio klassiker som tar upp den normalsvåra versionen av Stolthet och fördom. Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk, År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: Högläsning, reflektion och diskussion, eget arbete Lektionsåtgång: 4 Lärarrummet för lättläst
2 Stolthet och fördom högläsning med uppgifter Vecka 1, sidan Mr Darcy nobbar Elisabet på festen Läs från Mr Bingley såg bra ut, förde sig som en gentleman och hade ett otvunget, naturligt sätt. till och med Jag avskyr den mannen.. Hur förändras folks syn på Mr Darcy under festen? I den lättlästa texten har personerna genomgående ett och samma namn. Mr Bingley kallas genomgående Charles i lättläst, Elisabet kallas Lizzy. Jane kallas i originaltexten här för både den äldsta miss Bennet och min dam (av Charles). Mrs Bennet kallas också för hans hustru. Det kan underlätta lyssningen att reda ut det i förväg. Det ger också tillfälle att prata om vad det gör för texten när det gäller variation och information. Vecka 2, sidan Mr Collins friar till Elisabet Läs från Dagen därpå gjorde Mr Collins slag i saken och kom med en formlig kärleksförklaring. till och med På denna punkt ska jag därför konsekvent iaktta tystnad, och ni kan vara viss om att ingen ogrannlaga förebråelse någonsin ska komma över mina läppar när vi blir gifta. Prata om hur Mr Collins verkar som person och vad han framför i sitt frieri. Hur tror ni att Elisabet svarar? Om eleverna redan läst så långt själva kan ni diskutera om hennes svar var klokt. Kunde hon ha gjort på något annat sätt? Vecka 3, sidan Mr Darcy friar till Elisabet Läs hela kapitel 34. Innan du läser dela gruppen i två halvor, den ena lever sig in i Mr Darcy och den andra halvan i Elisabet. Uppmana dem att snappa upp så mycket som möjligt av vad de säger, antyder och gör. När du läst klart ge dem ett par minuter att prata ihop sig och sedan som en advokat ta fram det bästa med sin persons agerande och ge goda skäl till varför de gör som de gör.
3 Vecka 4, sidan Brev från Mr Collins Läs från När hon nästa morgon kom ner mötte hon sin far som kom från biblioteket med ett brev i handen. till och med, istället för att han hade sett för litet.. Mr Collins vill i sitt brev både varna och kritisera familjen, vad har han på hjärtat? Mr Bennet och Elisabet reagerar lite olika på Mr Collins brev, vad kommer det sig? sidan Ett andra frieri Läs från Elisabet hade nästan hoppats att Mr Bingley skulle få ett brev med ursäkter till och med Jag skulle naturligtvis inte ha dragit mig för att säga precis som det var.. Båda bär på något de vill säga den andra, vad? A genteleman does not Conga Om man så vill så kan man också skämta med genren, vilket den brittiska komikerduon Michell & Webb gör här
4 Stolthet och fördom läsförståelsefrågor Vecka 1, sidan 5-33 Personer i berättelsen 1. Vem eller vilka på listan är roliga att ha med på en fest? 2. Vem eller vilka skulle du helst inte vilja träffa? 3. Lizzy Bennet är huvudperson. Hur verkar hon? Vad tror du att hon råkar ut för? Fem döttrar, ingen son 1. Vad pratar fru Bennet om hela tiden? 2. Vill Lizzy gifta sig? 3. Vem är familjens nya granne? Lizzys sårade stolthet 1. Vilka är de stiliga männen? 2. Vad säger Darcy om Lizzy? 3. Vad säger Jane om Darcy? Inbjudan till Netherfield Park 1. Varför får Jane inte ta vagnen? 2. Hur tar Lizzy sig dit? 3. Varför kan Jane inte gifta sig med Charles? Vad en kvinna bör kunna 1. Vad bör kvinnor kunna? 2. Varför kallar Charles på läkare? 3. Vem åker Lizzy gärna ifrån? Mannen som ärver allt 1. Vem är Collins? 2. Vad tycker Lizzy om Collins? 3. Varför säger fru Bennet att Lizzy är vänlig? Vecka 2, sidan Bröder och fiender 1. Hur blir Lizzy påverkad av Wickham? 2. Hur blir Wickham påverkad av Lizzy? 3. Hur känner Wickham och Darcy varandra? 4. Vad har Darcy gjort mot Wickham? En storslagen bal 1. Varför tror inte Lizzy att Collins ska gå på balen? 2. Var är Wickham? 3. Vad måste Jane göra? 4. Varför skäms Lizzy över Lydia? 5. Vilket fel gör Collins?
5 Ett förvirrat frieri 1. Varför vill Collins gifta sig? 2. Varför tror Collins att Lizzy vill gifta sig med honom? 3. Vad vill fru Bennet att hennes man ska göra? 4. Varför vill Charlotte gifta sig med Collins? 5. Vad hoppas Caroline på? Vinter i Meryton 1. Vart tar fru Gardinger med Jane? 2. Vad drömmer Lizzys systrar om? 3. Vad gör herr Bennet misstänksam? 4. Varför slutar Wickham komma till Lizzy? Den gamla gamen 1. Varför har Jane inget hopp kvar? 2. Hur chockar Collins Lizzy? 3. Vem räddar Lizzy från lady Catherine? När elden tänds 1. Vem kommer för att prata med Lizzy? 2. Vad tycker Lizzy att Darcy kan öva på? 3. Vad avslöjar Fitzwilliam om Darcy? Vecka 3, sidan Sjuk av kärlek 1. Vad vill Darcy fråga Lizzy? 2. Varför tackar hon nej? 3. Vilka två saker avslöjar Darcy i sitt brev? Resan till Brighton 1. Varför vill Lydia resa till havet? 2. Tycker Jane att Lizzy gjort fel? Mötet i Derbyshire 1. Varför säger inte Lizzy något till sin moster om Darcys frieri? 2. Vad säger Darcys slott om honom? 3. Hur har Darcy förändrats?
6 Vecka 4, sidan Rymlingarna 1. Hur kan familjen Bennet förlora sin heder? 2. Varför tror inte Lizzy att Lydia och Wickham har gift sig? 3. Vad tycker Collins hade varit bättre? 4. Vem ordnar så att Lydia och Wickham gifter sig? 5. Varför tänker Lizzy vara sams med Wickham? Höstglöd 1. Vad gör Jane först blek sedan röd? 2. Varför är Lizzy ledsen efter Charles och Darcys besök? 3. Vad vill lady Catherine med sitt besök? Ett välförtjänt bröllop 1. Varför älskar Darcy Lizzy? 2. Hur hjälpte lady Catherine till? 3. Varför säger herr Bennet att Lizzy inte behöver gifta sig med Darcy? 4. Vad säger fru Bennet när Lizzy berättar att hon ska gifta sig? Stolthet och fördom funderingsfrågor Vecka 1, sidan 5-33 Personer i berättelsen 1. Titta på listan över personer och fundera lite över vilka som skulle vara kul att ha med på en fest, vilka som du inte så gärna skulle vilja träffa osv. Fem döttrar, ingen son 1. Vad är viktigast för fru Bennet? Hur tror du att Lizzy vill ha sitt liv? Lizzys sårade stolthet 1. Första mötet mellan Darcy och Lizzy blir inte så bra. Hur tror du det fortsätter? Inbjudan till Netherfield Park 1. Hur gör fru Bennet för att Jane ska stanna på Netherfield länge? 2. Varför vill Lizzy gå tror du? Vad en kvinna bör kunna 1. Låtsas att du är Caroline. Skriv dagbok för de här dagarna. Mannen som ärver allt 1. Mr Collins pratar hela tiden om lady Catherine. Varför gör han det tror du?
7 Vecka 2, sidan Bröder och fiender 1. Vad är så bra med fru Gardiner? 2. Vilka jämför Lizzy Wickham med? En storslagen bal 1. Lizzy skäms över många saker under balen. Gör en lista över vad hon skäms över. Ett förvirrat frieri 1. Fundera över skillnaden mellan Lizzy och Charlotte. Hur tänker och känner de för Collins? Vinter i Meryton 1. Blir du också misstänksam mot folk som berättar för alla om hur synd det är om dem? Den gamla gamen 1. Vem är den gamla gamen? När elden tänds 1. Låtsas att du är Darcy. Skriv ner dina tankar innan och efter du besöker Lizzy. Vecka 3, sidan Sjuk av kärlek 1. Gör Lizzy rätt i att tacka nej till frieriet? Vad tycker du? Resan till Brighton 1. Hur tror du det kommer att gå för Lydia i Brighton? Mötet i Derbyshire 1. Lizzy ser på ett nytt sätt på Darcy och Wickham. Darcy tyckte förut att Lizzy var ful. Tänk efter om du sett någon på ett nytt sätt. Finns det någon som du skulle vilja se på ett nytt sätt? Vad krävs för det? Vecka 4, sidan Rymlingarna 1. Skulle ditt val av partner påverka din familj? Hur då? Höstglöd 1. Varför kommer Lady Catherine på besök? Tänk dig att du är hennes advokat. Beskriv hennes mål och handlingar så att de verkar så goda som möjligt. Ett välförtjänt bröllop 1. Jämför hur herr och fru Bennet reagerar på förlovningen mellan Darcy och Lizzy.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Brottslig kärlek - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin Det här är serie lektioner som utgår från Brottslig
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
Klassiker. till hela klassen
Klassiker till hela klassen Klassiker är fantastiska, spännande, dramatiska, romantiska berättelser som alla borde få tillgång till. Att känna till vissa författare och romaner tillhör allmänbildningen.
Klassiker. till hela klassen
Klassiker till hela klassen Klassiker är fantastiska, spännande, dramatiska, romantiska berättelser som alla borde få tillgång till. Att känna till vissa författare och romaner tillhör allmänbildningen.
Lady Chatterleys älskare
Lady Chatterleys älskare - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsningstips och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång:
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Frankenstein - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Romeo och Julia av Matteo Bandello
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Romeo och Julia av Matteo Bandello funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsning och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
Gammal kärlek rostar aldrig
Gammal kärlek rostar aldrig SammanTräffanden s. 4 YY Beskriv förhållandet mellan kvinnan och hennes man. Hur är deras förhållande? Hitta delar i texten som beskriver hur de lever med varandra. YY Vad tror
Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.
Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att
Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Gösta Berling i undervisningen
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Gösta Berling i undervisningen Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gym Lektionstyp: Individuell uppgift, Diskussion, Redovisning Lektionsåtgång:
Erik på fest Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Torsten Bengtsson Vad handlar boken om? Erik ska på fest hos Lea. Erik längtar för han är lite kär i henne. Erik ger en vampyrmask till Lea i present. De äter tårta, glass och godis.
Kejsarn av Portugallien
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kejsarn av Portugallien - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor, skriv ett författarporträtt Det här är en serie lektioner
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Elevmaterial. Läsförståelse. Kapitel 1 Frågor på raden (Du kan läsa och hitta svaret i texten.) 1. Johan har svårt för något. Vad? 2. Vad hatar Johan?
SIDAN 1 Läsförståelse Kapitel 1 1. Johan har svårt för något. Vad? 2. Vad hatar Johan? 3. Vilket prov ska Johan ha i nästa vecka? 4. Varför har Johan öronproppar? 5. Vad försöker Johans mamma att göra?
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr
sidan 1 Författare: Morten Dürr Vad handlar boken om? Boken handlar om Amir som är 9 år och går i andra klass. Amir vill göra saker på sitt eget sätt. I skolan ska de skriva om sitt sommarlov och Amir
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?
1 Ett meddelande Lyssna på meddelandet. Sätt kryss för rätt svar. Du får lyssna två gånger. Hej Peter! Jag är lite försenad. Jag hinner inte komma till klockan sex. Jag måste köra mamma till ögonläkaren.
Samtal med Hussein en lärare berättar:
Samtal med Hussein en lärare berättar: Under en håltimme ser jag Hussein sitta och läsa Stjärnlösa nätter. Jag hälsar som vanligt och frågar om han tycker att boken är bra. Han ler och svarar ja. Jag frågar
Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Reflektion. Värsta fyllan Lärarmaterial. Författare: Christina Wahldén
sidan 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Klaras föräldrar har rest bort så Elin och Isa och alla andra är bjudna på fest hos henne. Klaras moster köper alkohol i Tyskland som hon sedan
Jane Austen. Stolthet och fördom DEL 1. Översättning Carl Axel Ringenson
Jane Austen Stolthet och fördom DEL 1 Översättning Carl Axel Ringenson FÖRSTA KAPITLET. Det är en allmänt erkänd sanning, att en ogift man, som är i besittning av en vacker förmögenhet, måste vara i behov
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Introduktion Se
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Graffitins historia funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild Ämne: Svenska, SVA, SFI, Bild, Samhällskunskap, Media
RAOUL 2015 SKOLMATERIAL
RAOUL 2015 SKOLMATERIAL Den 27 augusti är Raoul Wallenbergs dag, Sveriges nationella dag för medmänsklighet, civilkurage och alla människors lika värde. Inför denna dag erbjuder vi på Raoul Wallenberg
INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse. Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander
INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander Uppläsning av Cecilia Frode Indiska Berättelser del 8 Hej Jag heter
Emma. MTM:s skolwebb. - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion. Inför läsning skapa förförståelse
Emma - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lässtopp och läsloggar, diskussionsuppgifter och skrivuppgift
Ett dockhem Arbetsmaterial för läsaren Författare: Henrik Ibsen
Ett dockhem Arbetsmaterial för läsaren Författare: Henrik Ibsen Arbeta med ord Skriv på ett separat papper. Adjektiv Titta i ordlistan i slutet av det här materialet. Skriv av alla ord som är adjektiv.
Rollista ur Mord på Slottet
Rollista ur Mord på Slottet Rollista: Harald Gyllenstierna: Greve och kvällens nyckelperson. Veronica Gyllenstierna: Harald Gyllenstiernas ex-fru och numer affärspartner. Inez Gyllenstierna: Haralds nuvarande
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Mellan dig och mig Mårten Melin
SIDAN 1 Läsförståelse Skönt 1. Vad händer med Hanna, när hon spänner hela kroppen? 2. Vad handlar den orangefärgade boken, på skolbiblioteket, om? 3. När blev de ihop? 4. Varför blir Hanna sur? SIDAN 2
Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen Bakgrund Det här materialet hör till boken Märtas tavlor som är skriven av Johanna Immonen. Materialet är tänkt som ett stöd för dig som
Hur visar du andra att du tycker om dom? Vad märker du att andra människor blir glada av?
MBT 2013 Undervisning av Ulrika Ernvik Guds dröm om mej! Gud har en dröm! Ps 139:13-18 Gud har en dröm för varenda liten människa även mej. Drömmen handlar mest om vem han vill att jag ska VARA mer än
Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen
Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska
Mars, 2010 Övningarna till lektionen är hämtade från Klassiker. Lärarhandledningen är utarbetad av Lena Pettersson.
Mars, 2010 Övningarna till lektionen är hämtade från Klassiker. Lärarhandledningen är utarbetad av Lena Pettersson. Lektionen innehåller bakgrundsinformation till dig som lärare ett textutdrag ur Trollkarlen
Uppgiften är uppdelad i 7 skriftliga delar, där varje del sträcker sig från 1 2 till 1 sida, skriftstorlek 12.
Skapa en fiktiv person Du har nu jobbat i flera veckor med att bekanta dig med olika termer i språksociologin, samt diskuterat hur de kan användas. Nu är det dags att skapa en person utifrån din egen fantasi
LEVA LIVET 2. Arbetsblad. Vem är jag? (sidan 2) 1 Presentera dig själv. Vem är du? Måla en bild av dig.
Vem är jag? (sidan 2) 1 Presentera dig själv. Vem är du? Måla en bild av dig. 2 Skriv och berätta om vad du kan, vad du vill och om annat som finns i ditt inre rum. Jag är rädd (sidan 4) 1 Läs sidan 4.
Så här gör du för att. vuxna ska. lyssna på dig. Läs våra tips
Så här gör du för att vuxna ska lyssna på dig Läs våra tips Vuxna kan lära sig mycket av oss. Vi tänker på ett annat sätt och vet grejer som de inte tänkt på. Det här är en tipsbok Du träffar många vuxna
HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER
HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER Den här handledningen är till för dig som vill
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.
Veronicas Diktbok Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner. Vi gör roliga saker tillsammans. Jag kommer alltid
Provlektion Klassiska sagor
Provlektion Klassiska sagor Denna lektion är hämtad ur Klassiska sagor av Lena Johansson, lärare i svenska som andraspråk i Alby i Botkyrka. Klassiska sagor som världens barn har hört är ett kopieringsunderlag
Kung Polybos: Men ut med språket då ditt vider!vad väntar du på? Spåman: Din son kommer förråda dig! Din son kommer bli din död.
SCEN 1 - I TRONRUMMET Scenen börjar med att Drottning Iokaste och Kung Polypos sitter i tronsalen, Iokaste håller i ett spädbarn när en spåman kommer in. Spåman: Min kung! Jag har nyheter till er! Kung
Vad handlar boken om? Mål ur Lgr 11. Bort från dig Lärarmaterial. Författare: Tomas Dömstedt
sidan 1 Författare: Tomas Dömstedt Vad handlar boken om? Lukas är orolig för att Jonna är på fest utan honom. Han skickar ett antal sms till henne men får bara ett enda svar. Lukas kan inte slappna av
Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida.
Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida. Min bästa kompis heter Frida. Frida och jag brukar leka ridlektion
Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Jag är inte dum Arbetsmaterial för läsaren Författare: Josefin Schygge
Jag är inte dum Arbetsmaterial för läsaren Författare: Josefin Schygge Ord Arbeta med ord A) 1. Gör fyra listor med orden från ordlistan som du hittar i slutet. En för verb, en för substantiv, en för adjektiv,
Barn och elevenkäter genomförda i Värnamo kommun 2015
Barn och elevenkäter genomförda i Värnamo kommun 2015 Förskolan 2015 Får alla barn vara med att bestämma vad ni skall göra på förskol Får du vara med och bestämma vad ni skall göra på din förskola? Får
Lärjungaskap / Följ mig
Lärjungaskap / Följ mig Dela in gruppen i par och bind för ögonen på en av de två i paret. Låt den andra personen leda den med förbundna ögon runt i huset och utomhus, genom trädgården, till exempel, och
Läsnyckel Smyga till Hallon av Erika Eklund Wilson
Läsnyckel Smyga till Hallon av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:
Att göra slut - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en
Titta! säger Maja. Nu har det hänt
kapitel 1 En sjungande hund Titta! säger Maja. Nu har det hänt igen! Hon sträcker över tidningen som hon läser och visar Lasse en artikel. Lasse och Maja sitter i var sin skön fåtölj i Majas källare. Där
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
Prov svensk grammatik
Prov svensk grammatik Markera det alternativ som du anser vara rätt i meningarna nedan. Det är bara ett av alternativen som är rätt i varje mening. 1. När farfar hade ätit åt har ätit, sov han middag.
Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 6-9, Gym,
NORDEN I BIO 2008/09 Film: Goðir gestir (Island 2006) Svensk text
1 Har du köpt tillräckligt med saker? 2 Tja... Jag vet inte. Vad tycker du? Borde jag handla mer saker? 3 Är det nån på ön som du inte har köpt nåt åt? 4 -Ja, en. -En? 5 -Dig. -Men jag bor inte på ön...
EVA och ormen Då sade Herren Gud till kvinnan: Vad är det du har gjort? Hon svarade: Ormen lurade mig, och jag åt. 1 Mos 3:13
År 2012 Jag vill lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse., fil 3:9 EVA och ormen Då sade Herren Gud till kvinnan: Vad är det du har gjort? Hon svarade: Ormen lurade mig, och jag åt. 1 Mos
Läsnyckel Amulett Bok fyra: Det sista rådet av Kazu Kibuishi översatt av Marie Helleday Ekwurzel
Läsnyckel Amulett Bok fyra: Det sista rådet av Kazu Kibuishi översatt av Marie Helleday Ekwurzel Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna
AKTIVITETSHANDLEDNING
AKTIVITETSHANDLEDNING Av AnnMarie Lindman GRANNEN av Johan Werkmäster Handledningen är ett underlag för diskussion för den som vill läsa den här boken i grupp inom till exempel omsorgen eller i Svenska
Sista dagen av ensamhet
Sista dagen av ensamhet - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 1-4 Funderingsfrågor
Boken beskriver hur det känns att vilja vara tillsammans med någon. Den handlar om de drömmar och förväntningar som finns i ett förhållande.
Arbetsmaterial till Tröjan Skriven av: Per Alexandersson Bakgrund Det här materialet kompletterar boken Tröjan. Det kan användas individuellt eller i grupp. Om rubriken följs av symbolen: (+) innebär det
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
Vilka är bokens huvudpersoner? Vem passar boken för? Arbetsmaterial. coola tjejers klubb
sidan 1 Gratis material till läraren Vilka är bokens huvudpersoner? Boken handlar om Boel, Ines, Tekla och Zilla som är 12 år. Tjejerna är väldigt olika varandra men de är vänner ändå. Sommaren mellan
Detta är vad som händer om du byter bort din drömmar, passioner och ditt liv.
Detta är vad som händer om du byter bort din drömmar, passioner och ditt liv. Hej, jag mitt namn John. Jag har inte velat posta det här, men nu har jag äntligen tagit mig modet att göra det. Jag måste
ANTIGONE PEDAGOGISKT MATERIAL
ANTIGONE PEDAGOGISKT MATERIAL TILL LÄRAREN Vi hälsar dig och din klass varmt välkomna till Byteatern Kalmar Länsteater och föreställningen ANTIGONE. Vi hoppas att ni kommer att få en härlig teaterupplevelse
Johanna, Yohanna. -lärarhandledning Tage Granit 2004
Johanna, Yohanna -lärarhandledning Tage Granit 2004 Syfte Syftet med lärarhandledningen är att skapa olika sätt att bearbeta filmen och teaterföreställningens tema; mobbing och utanförskap. Genom olika
Anna Karenina Partitur för sex stämmor. Rebecka Kärde
Anna Karenina Partitur för sex stämmor Rebecka Kärde 2 Anna Vronskij Oblonskij Dolly Levin Kitty 3 Jag håller ändå inte med er. Inte peterburgsk utan bara kvinnlig. Adjö då, Ivan Petrovitj. Men var Jag
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi
Lärarmaterial. svarta damen. Vad handlar boken om? Mål ur Lgr11. Boksamtal. Författare: Torsten Bengtsson
sidan 1 Författare: Torsten Bengtsson Vad handlar boken om? Boken handlar om kompisarna Alex, Elsa och Max. De kallar sig för Vilda gänget. Svarta Damen är Alex granne och Vilda gänget tycker att hon är
När hon trodde att allt var för sent Predikotext: Apg 9:1-19
Predikan, Korskyrkan Borås den 15 oktober 2006, av Micael Nilsson När hon trodde att allt var för sent Predikotext: Apg 9:1-19 SARA Den är veckan har jag stämt möte med Sara. Det har inte varit så enkelt
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Forfattare: Mårten Melin
sidan 1 Forfattare: Mårten Melin Vad handlar boken om? Måns och Emma är ihop och Måns är kär i Emma. Nanna, som är Emmas bästa kompis, är också lite kär i Måns. Emmas födelsedag är nästa vecka och Måns
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
1 Lärarhandledning INNEHÅLLSFÖRTECKNING Att jobba i klassrummet med Skarven s.3 Förslag på samtalsfrågor per kapitel Efter läsningen s.4-9 s.10-11 Lärarhandledning till Skarven av Sara Lövestam Utgiven
Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Felicia och är tio år. Jag bor på en gård i södra Sverige och jag har ett syskon som heter Anna. Hon är ett år äldre än mig. Jag har även en bror som är ett år, han
Kärlek nu och för alltid. Studiehäfte av Henrik Steen
Kärlek nu och för alltid Studiehäfte av Henrik Steen Innehåll Introduktion 4 Helt älskad älska helt 5 1. Helt älskad älska helt / Synen 5 2. Smaken / Hörseln 7 3. Känseln / Lukten 9 Fördjupningsruta:
INSPIRATIONSMATERIAL TILL HIMMEL OCH PANNKAKA
PREMIÄR PÅ TEATER SAGOHUSET 6 MARS 2011 INSPIRATIONSMATERIAL TILL HIMMEL OCH PANNKAKA AV ISA SCHÖIER Regi och kostym Scenografi Ljusdesign Stalle Ahrreman Marta Cicionesi Ilkka Häikiö I rollerna Ulf Katten
Ordning för minnesgudstjänst i samband med olycka eller katastrof
Ordning för minnesgudstjänst i samband med olycka eller katastrof När en minnesgudstjänst ordnas i samband med en olycka eller katastrof, har oftast en viss tid, timmar eller dygn, gått efter händelsen.
Sjukvårdens betydelse för tonårsbarn som mister en förälder i cancer
Sjukvårdens betydelse för tonårsbarn som mister en förälder i cancer Tove Bylund Grenklo, PhD, beteendevetare 20 februari 2015 Tove Bylund Grenklo Oundvikligt Dödsfallet (förlusten) och sorgen Påverkbart
De falska breven. Arbetsmaterial till. Om boken
Om boken Boken handlar om en tjej som får ett brev från Erik. Erik har hon känt för länge sedan. Då var han tyst och blyg men nu är han annorlunda, mer mogen. De skriver flera brev för att till slut träffas.
Övning: Dilemmafrågor
Övning: Dilemmafrågor Placera föräldrarna i grupper med ca 6-7 st/grupp. Läs upp ett dilemma i taget och låt föräldrarna resonera kring tänkbara lösningar. Varje fråga kan även visas på OH/ppt samtidigt,
funderings- och diskussionsfrågor samt fördjupningsuppgifter
Axel var idiot funderings- och diskussionsfrågor samt fördjupningsuppgifter Ämne: SO, Historia Årskurs: 7-9, gymn Lektionstyp: reflektion, diskussion, informationssökning, presentation, skrivuppgift Lektionsåtgång:
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kungsgatan - funderingsfrågor, tips på högläsning och fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion
2013 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript
2013 PUBLIC EXAMINATION Swedish Continuers Level Section 1: Listening and Responding Transcript Board of Studies NSW 2013 Section 1, Part A Text 1 Meddelande för resenärer på perrong tre. Tåget mot Söderköping
LEVA LIVET 3. Gunvor Petersson Lilian Nilsson. Arbetsblad
Jag är fantastisk (sidan 2) 1 Läs sidan 2. Rita av dig själv. Både huvud och hela kroppen ska vara med. Skriv ditt namn. 2 Tänk efter vad du kan göra med dina händer. Skriv en lista. 3 Vad kan du göra
k l o c k a n å t ta på kvällen stannade en motorcykel på Säfärs
k l o c k a n å t ta på kvällen stannade en motorcykel på Säfärs gård. Det dröjde inte länge innan Säfär började svära över Ali. Sedan fortsatte han till Ahmad-Alis gård med sina svärsöner och den besökande
Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg. av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe
1 Uppsala universitet Slaviska institutionen Ryska A Muntlig språkfärdighet/jn Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg.av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe Översättning från danska
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS Christoffer Mellgren Roller: 3 kvinnor, 3 män Helsingfors 060401 1. MOTELLET. (Ett fönster står öppet mot natten. Man hör kvinnan dra igen det, och sedan dra
Avigajl. 1 Sam 25:6b-11
Avigajl Förra söndagen sa jag att denna söndag skulle det handla om Avigail och de flesta av er såg ut som frågetecken. Och vem vet, det kanske ni kommer att göra idag också efter den här predikan. Jag
Sociala berättelser 1
Sociala berättelser 1 De olika delarna av en social berättelse Deskriptiva meningar beskrivning av situationen Deskriptiva delen de ska åskådliggöra och beskriva en situation, händelse eller ett beteende.