en lektion från Lärarrumet för lättläst funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
|
|
- Stig Jonasson
- för 9 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 en lektion från Lärarrumet för lättläst - Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp: Reflektion och diskussion, högläsning, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Röda rummet kom ut första gången 1879 och den utspelar sig i Stockholm. Vad vet eleverna om den tiden? Ta reda på lite mer om hur folk levde då och hur det såg ut i Stockholm. Använd böcker i historia och statistik. Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström som utspelar sig i Stockholm finns också som lättläst. Om man vill kan man läsa den innan man läser Röda rummet. Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Stockholm från ovan, sidorna 9-19 Varför har Arvid sagt upp sig? Bröderna Falk, sidorna Beskriv de båda bröderna Arvid och Nicolaus. På vilka sätt är de olika? Tror du att Nicolaus lurar Arvid? Lärarrummet för lättläst
2 Konstnärerna, sidorna Man måste känna rätt personer för att kunna ta sig fram i livet, ha de rätta kontakterna. Håller du med Lundell? Stämmer det? På vilka sätt stämmer det inte? Dåligt rykte, sidorna Varför blir Nicolaus arg? Vilket yrke hade Nicolaus helst velat ha? Hos förläggaren, sidorna Varför skickar Arvid tillbaka pappren till Smith tror du? Selléns tavla, sidorna Vad tycker Sellén om Arvid? Guldklockan, sidorna Skulle du ha gjort som Arvid och pantsatt en sak för att ge pengar till en vän? Röda rummet, sidorna Varför tycker Arvid om att vara med de andra männen i Röda rummet? I riksdagen, sidorna Vad är skillnaden mellan Sven Svensson och de andra politikerna? Mästerverket, sidorna Vad tycker tidningen Gråkappan om Selléns tavla? Lyckliga människor, sidorna Vad gör människorna lyckliga i det här kapitlet? Giriga människor, sidorna Varför är Arvid inte omtyckt? Olycklig och besviken, sidorna den fattige måste svika det han tror på Vad menar Ygberg med det? Håller du med honom? I Vita Bergen, sidorna Varför kommer kvinnorna på besök hos familjerna i Vita Bergen? Oväntat besök, sidorna Lagen är skapad av skojare som vill ha makt. Vad tror du att Arvid menar med det? Varför kommer ingen präst att begrava Struves dotter?
3 Begravning, sidorna Vad får vi reda på om Borg i det här kapitlet? Har du träffat någon som liknar honom? Bistra tider, sidorna Varför vill Borg låna ut pengar till Arvid tror du? Under kristallkronan, sidorna Varför trivs inte Arvid på middagen hos sin bror? Sverige finns inte, sidorna Det står att sekreteraren gäspade och tog upp en tidning när Olle skulle tala. Kan du komma på fler sätt som en publik kan göra för att visa att den inte tänker lyssna på den som ska tala? Beda, sidorna Varför tycker Sellén synd om Arvid? Bedragen och olycklig, sidorna Hur mår Arvid? Trivs han ihop med skandaljournalisterna? Varför? Varför inte? Ta reda på: Har redaktören rätt när han säger att han får slå budpojken? Breven från Nämdö, sidorna Hur har Arvid förändrats ute på Nämdö? Arvids nya liv, sidorna Kan man säga att Arvid lever ett dubbelliv tycker du? Från andra sidan graven, sidorna Varför blir Arvid arg på Sellén? Ett år senare, sidorna Jämför Arvids liv nu med hur det var i början av boken. Vad har förändrats? Finns det något som inte har förändrats?
4 Högläsning ur originaltexten med uppgifter Till högläsningsförslagen har vi utgått ifrån Röda rummet utgiven i serien August Strindbergs samlade verk nationalupplaga utgiven av Stockholms universitet i samarbete med Statens kulturråd och Norstedts Förlag Bokens inledning Läs kapitel Stockholm från ovan. Läs sedan högt ur originaltexten från Det var en afton till och med både sant och sagor., sidorna 7-9. Prata om vad Strindberg lyfter fram i texten, vad handlar den om för växter, varelser, stadsdelar och byggnader? Södermalm är idag en välbärgad stadsdel i Stockholm. Hur var det när texten skrevs? Vad får vi reda på om huvudpersonen Arvid Falk i det här avsnittet? Vad ger hela beskrivningen för stämning? Vad spelar det för roll att det är vår? Skrivövning Ta en plats du känner till väl och gör på samma sätt som Strindberg. Skriv inledningen till en roman. Beskriv platsen, beskriv vindens väg och låt en person komma till platsen. Vita Bergen Läs kapitlet I Vita Bergen. Läs sedan högt ut originaltexten från Falk som med mycket intresse till och med Kör till Hasselbacken!, sidorna Vad är det som händer i avsnittet? Skulle något sådant kunna hända idag? Ta reda på mer om kvinnor ur de övre klasserna som arbetade med välgörenhet. Diskutera: Vad är bra med välgörenhet? Vad kan vara dåligt med välgörenhet? Borgs brev i slutet Läs kapitlet Ett år senare. Läs sedan högt ur originaltexten från Ja Falk! till och med Du skall snart höra av mig igen! H.B., sidorna Borg berättar om Arvids liv så som det är nu. Diskutera hur det har gått för Arvid, kan Borg ha rätt i att han försöker hålla politiken ifrån sig? Borg tror inte att det kommer att hålla, vad tror ni om det? Formmässigt är det Borg som tar över berättelsen mot slutet. Det är ett sätt att berätta hur det gick, att få ett slut på berättelsen, men också markera att Arvid själv kanske inte längre har lika stor kontroll över sitt liv.
5 Skrivövning Välj tre olika personer som känner dig. Låtsas att du är dem, en i taget, och låt dem berätta om dig lite kort. alternativt Välj en känd person. Välj tre personer som känner den personen. Det kan vara kändisens mamma, partner, arbetskamrat, bästa vän, fiende eller konkurrent eller ett fan. Låtsas vara dem, en i taget, och berätta lite kort om den kända personen. Prata om: Vad händer när man byter perspektiv? Vad berättar man om? Är det någon skillnad mellan vilka ord man använder?
6
7
8
9
10
11
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Introduktion Se
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Romeo och Julia av Matteo Bandello
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Romeo och Julia av Matteo Bandello funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsning och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs:
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Graffitins historia funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild Ämne: Svenska, SVA, SFI, Bild, Samhällskunskap, Media
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor
Lysande utsikter funderingsfrågor och uppgifter Ämne: svenska, SVA, SFI År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Vad betyder det att ha lysande
Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Lady Chatterleys älskare
Lady Chatterleys älskare - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsningstips och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång:
att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:
Att göra slut - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en
Jag blev hans drog, sidorna Varför blir Zlatan så glad när hans pappa kommer och tittar på när han tränar?
Jag är Zlatan - funderingsfrågor, förebilder, som-om övning, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, Livskunskap Årskurs: 4-6, 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp: Eget arbete, diskussion, skrivuppgift Lektionsåtgång:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kungsgatan - funderingsfrågor, tips på högläsning och fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion
I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken
I skuggorna - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion i par eller mindre grupper Lektionsåtgång: 7 10 Det här lektionsupplägget
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Lektionsåtgång: 2-5 Den här lektionen
Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 6-9, Gym,
Gösta Berling i undervisningen
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Gösta Berling i undervisningen Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gym Lektionstyp: Individuell uppgift, Diskussion, Redovisning Lektionsåtgång:
Kejsarn av Portugallien
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kejsarn av Portugallien - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor, skriv ett författarporträtt Det här är en serie lektioner
Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.
Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att
Sista dagen av ensamhet
Sista dagen av ensamhet - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 1-4 Funderingsfrågor
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Brottslig kärlek - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin Det här är serie lektioner som utgår från Brottslig
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna
- funderingsfrågor och diskussion om vänskap
Födelsedagen - funderingsfrågor och diskussion om vänskap Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lektionsåtgång: 1-4 Introduktion Lektionen utgår från boken
Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Kärlek stavas köttbulle
Kärlek stavas köttbulle - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Orgelbyggaren. Uppgifter och diskussionsfrågor
Orgelbyggaren av Robert Åsbackas är en av de första återberättade finlandssvenska böckerna. Bosse Hellsten har återberättat romanen som kom ut år 2008. Orgelbyggaren handlar om Johannes Thomasson, en äldre
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Anna på Brännö - funderingsfrågor, underlag för samtal Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Särvux, Gymnasiesär Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: - Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bedragaren - Diskussions- och skrivuppgifter samt fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska och SVA (ev samarbete svenska, samhällskunskap och historia) Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion
Tillbaka till ett krig
Tillbaka till ett krig - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 4-6, 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Det
Källkritik och skotten i Sarajevo
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Källkritik och skotten i Sarajevo Ämne: Svenska, Historia, SVA Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, källkritiska
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Jag heter död - 13 skräckhistorier
Jag heter död - 13 skräckhistorier grupparbete med funderingsfrågor, redovisning och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 4-9, gymn Lektionstyp: reflektion, diskussion, redovisning, skrivuppgift
Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?
sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv
Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Bokens
Bortgift funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Bortgift funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning
Snöstormen lässtrategier, funderingsfrågor, diskussionsoch skrivuppgifter
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Snöstormen lässtrategier, funderingsfrågor, diskussionsoch skrivuppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion
God död jul. Bakgrund. Kort om boken: Arbetsmaterial till. Skriven av: Inger Frimansson
Arbetsmaterial till God död jul Skriven av: Inger Frimansson Bakgrund Det här materialet kompletterar boken God död jul. Det ska vara ett stöd för er som läser tillsammans i en grupp, studiecirkel eller
Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.
Hotell Harmoni - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: -8 Bokens handling Känner du att någonting
Emma. MTM:s skolwebb. - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion. Inför läsning skapa förförståelse
Emma - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lässtopp och läsloggar, diskussionsuppgifter och skrivuppgift
Sanning eller konsekvens LÄS EN FILM. En lärarhandledning. Rekommenderad från åk. 3-6
Sanning eller konsekvens LÄS EN FILM En lärarhandledning Rekommenderad från åk. 3-6 1 TILL DIG SOM LÄRARE En historia kan berättas på många sätt. Ja, ibland berättas samma historia på flera olika vis.
RAOUL 2015 SKOLMATERIAL
RAOUL 2015 SKOLMATERIAL Den 27 augusti är Raoul Wallenbergs dag, Sveriges nationella dag för medmänsklighet, civilkurage och alla människors lika värde. Inför denna dag erbjuder vi på Raoul Wallenberg
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
1 Lärarhandledning INNEHÅLLSFÖRTECKNING Att jobba i klassrummet med Skarven s.3 Förslag på samtalsfrågor per kapitel Efter läsningen s.4-9 s.10-11 Lärarhandledning till Skarven av Sara Lövestam Utgiven
Joel är död Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Hans Peterson Vad handlar boken om? Den 9 maj förändras Linus liv. Linus är i skogen med mamma, pappa och storebror Joel. Linus ser upp till Joel och en dag vill han också vara stor
Edgar Allan Poe läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Edgar Allan Poe läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Ödesgudinnan på Salong D amour
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN ANNA JANSSON INFÖR LÄSNINGEN Titta på omslaget, läs titeln och baksidestexten. Vad får du veta om boken? Varför tror du att den heter Ödesgudinnan på Salong d Amour? Vilka ledtrådar
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Drömtraktorn 2 - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som
Ett batteri av frågor finns längst bak i denna handledning. Boken finns på tex Storytel
Handledning till Klaras hemlighet Eleverna använder en loggbok för tankar och reflektioner under hela läsningen. Loggbokens framsida finns som kopieringsunderlag. Först när boken är slut ritar eleverna
Att använda svenska 2
Att använda svenska 2 Att använda svenska 1-4 är ett undervisningsmaterial utformat för att hjälpa eleverna att nå gymnasiesärskolans mål i ämnet svenska. Uppgifterna är utformade för att läraren både
Vilka är bokens huvudpersoner? Vem passar boken för? Arbetsmaterial. coola tjejers klubb
sidan 1 Gratis material till läraren Vilka är bokens huvudpersoner? Boken handlar om Boel, Ines, Tekla och Zilla som är 12 år. Tjejerna är väldigt olika varandra men de är vänner ändå. Sommaren mellan
LPP, Klassiker. Namn: Datum:
LPP, Klassiker Namn: Datum: Svenska Mål att sträva mot att eleven får möjlighet att förstå kulturell mångfald genom att möta skönlitteratur och författarskap från olika tider och i skilda former från Sverige,
Slaven Gustavus Vassa
Slaven Gustavus Vassa Följetongsläsning, högläsning med uppgifter och läsförståelsefrågor Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gymn Lektionstyp: Läsförståelse, diskussion Lektionsåtgång: 4 Inledning Berättelsen
www.viljaforlag.se Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet!
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN SOM Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet! Kapitel 1 1. Jim och Amir studerar på en folkhögskola. Vet du vad en folkhögskola är? Vad är
- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv
Hjärterum - reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux Lektionstyp: Textfrågor till de inledande sidorna, diskussions- och skrivuppgifter Lektionsåtgång:
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
I krigets skugga - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 4-6, 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Det här är
En farlig vän värderingsövningar, diskussionsfrågor, skrivuppgifter och undersök vidare
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum En farlig vän värderingsövningar, diskussionsfrågor, skrivuppgifter och undersök vidare Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp:
Extratips. Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan.
Extratips Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan. Boken finns som ljudbok, inläst av Astrid Lindgren. Låt eleverna lyssna på något eller några av kapitlen.
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
ÖVNINGSHÄFTE. Världen&Vi nr 1: 2015. Tema: Rasismen och jag
ÖVNINGSHÄFTE Världen&Vi nr 1: 2015 Tema: Rasismen och jag 2 Sidan 2: LEDAREN Svara på frågorna: 1) Vad har Leylas text för rubrik? 2) Leyla berättar om en mycket otrevlig granne, som var rasist. Hon ger
Prov svensk grammatik
Prov svensk grammatik Markera det alternativ som du anser vara rätt i meningarna nedan. Det är bara ett av alternativen som är rätt i varje mening. 1. När farfar hade ätit åt har ätit, sov han middag.
Layla flyttar hemifrån
Layla flyttar hemifrån - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr
sidan 1 Författare: Morten Dürr Vad handlar boken om? Boken handlar om Amir som är 9 år och går i andra klass. Amir vill göra saker på sitt eget sätt. I skolan ska de skriva om sitt sommarlov och Amir
Kaffe med rån läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kaffe med rån läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
EU Barn Online II (31/03/2010) 9-10 ÅRINGAR
KOPIERA ID- NUMMER FRÅN KONTAKTBLADET LANDSKOD STICKPROVSN UMMER ADRESSNUMMER INTERVJUARENS NAMN OCH NUMMER ADRESS: POSTNUMMER TELEFONNUMMER EU Barn Online II (31/03/2010) 9-10 ÅRINGAR HUR MAN FYLLER I
Var la jag min man. MTM:s skolwebb. - funderingsfrågor, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion.
Var la jag min man - funderingsfrågor, diskussions- och skrivuppgifter Ämne: SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Introduktion Var la jag min man? av Gudrun Wessnert
Spring! Fanny, spring!
1 Spring! Fanny, spring! Text John Reynolds Gardiner Bild Pia Forsberg Översättning John Hansson En dag vägrar morfar att stiga upp ur sängen. Han är inte sjuk säger doktorn, inte kroppsligen i alla fall.
November 2005. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter
Mänskliga rättigheter November 2005 Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets
ANTIGONE PEDAGOGISKT MATERIAL
ANTIGONE PEDAGOGISKT MATERIAL TILL LÄRAREN Vi hälsar dig och din klass varmt välkomna till Byteatern Kalmar Länsteater och föreställningen ANTIGONE. Vi hoppas att ni kommer att få en härlig teaterupplevelse
Ett regn av bomber funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ett regn av bomber funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och
Lärarhandledning. Folke och Frida Fridas nya värld Frida Åslund
Lärarhandledning Folke och Frida Fridas nya värld Frida Åslund www.atriumforlag.se info@atriumforlag.se Innehåll Om boken 2 Om författaren 2 Ingångar till läsningen 3 Analys Berättare Karaktärer Läsdagbok
Exet. Arbetsmaterial till OM BOKEN
Arbetsmaterial till OM BOKEN När du läser en bok får du träning i att läsa. Du lär dig nya ord och det blir lättare att prata med andra. Du kan läsa tillsammans med andra i en grupp och ni samarbetar och
Nu är pappa hemma Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor
sidan 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om en tjej som alltid är rädd när pappa kommer hem. Hon lyssnar alltid om pappa är arg, skriker eller är glad. Om han är glad kan
Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen Bakgrund Det här materialet hör till boken Märtas tavlor som är skriven av Johanna Immonen. Materialet är tänkt som ett stöd för dig som
Lärarmaterial BROTT PÅ NÄTET. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Christina Wahldén
SIDAN 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om Ronja. En dag får hon ett meddelande på Facebook av Lisa i klassen. Det står bara Tjockis! Ronja vill vara kompis med Lisa.
Utdrag ur Solhjärtats hemlighet en lärarhandledning
Pär Sahlin Utdrag ur Solhjärtats hemlighet en lärarhandledning Före läsning modellering Här nedan följer ett par uppgifter som fungerar att göra före eleverna börjar läsa. Övningarna hjälper eleverna att
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Ordförståelse, söka fakta och information, diskussionsuppgifter, skrivuppgifter och gruppuppgift
EU-valet 2019 - Ordförståelse, söka fakta och information, diskussionsuppgifter, skrivuppgifter och gruppuppgift Ämne: Svenska, svenska som andraspråk, samhällskunskap Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och
Sol och vår ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE ÅSA ÖHNELL ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN ÅSA ÖHNELL ORDLISTA otrogen (sida 6, rad 10) träffat andra kvinnor (eller män) efterlyste (sida 6, rad 16) sökte efter, frågade efter, kanske på teve och i tidningar inte råd
Arbetsmaterial LÄSAREN Kära Ruth Författare: Bente Bratlund. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Kära Ruth Författare: Bente Bratlund Bakgrund Det här materialet hör till boken Kära Ruth som är skriven av Bente Bratlund. Materialet är tänkt som ett stöd för dig som läser boken.
Sammanställning 1 Lärande nätverk; Att möta anhörigas känslor och existentiella behov
Sammanställning 1 Lärande nätverk; Att möta anhörigas känslor och existentiella behov Bakgrund Syftet med blandade lärande nätverk är att samla in och sprida kunskap. Samtliga lokala lärande nätverk består
Boktips. En god läshöst önkar vi er! /Martina och Petra. (hcf) Diktatorn Författare: Ulf Stark Illustratör: Linda Bondestam
Boktips Äntligen, äntligen, äntligen kommer vi med våra nya lästips lagom till höstlovet. Hoppas ni kan hitta något mysigt ställe att krypa upp, ner eller in i och läsa lite bra böcker nu när vädret är
Läsnyckel. I fiendens skugga. Författare: Sue Purkiss Översättning: Sara Hemmel. Innan du läser
Läsnyckel I fiendens skugga Författare: Sue Purkiss Översättning: Sara Hemmel I fiendens skugga är en spännande ungdomsbok som utspelar sig i Frankrike under andra världskriget. En stridspilot störtar
Tror du på vampyrer? Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Daniel Zimakoff Vad handlar boken om? Boken handlar om Oskar och hans familj som är på semester i Rumänien. Oskars kompis Emil är också med. De bor hos Ion som har en hund som heter
Hämnden i litteraturen från Gunnlaug Ormstunga till Ondskan
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hämnden i litteraturen från Gunnlaug Ormstunga till Ondskan Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gym Lektionstyp: Individuell uppgift, Diskussion,
Schlagerhjältar funderingsfrågor och presentationsövning
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Schlagerhjältar funderingsfrågor och presentationsövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 4-6, 7-9, Särgymn, Särvux, Gym, Vux Lektionstyp: