Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
|
|
- Isak Danielsson
- för 8 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Varför tycker du om mig? Med dig kan jag vara som jag vill. Och vi skrattar åt samma saker. Vad tycker du om den här beskrivningen av varför man är tillsammans med någon? Bra eller dålig? Varför tycker du så? Jag får inte skrika. Folk som inte känner mig blir rädda. Nu har jag gjort fel, tänker Paasi. Och det gör honom ännu argare. Försök förklara hur Paasi känner när han tänker så Han känner sig elektrisk, det finns bara gnistor, sprak och rök i hjärnan. Har du varit så arg någon gång? Verkar det vara en bra ilska, tycker du? Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
2 Både Jon och Emmy är oroliga att Emmy ska kasta något på honom. Hur tror du författaren menar. Hur kan Jon och Emmy var oroliga för samma sak. Personalen har alltid åsikter om allt. Cilla till exempel. Hon tror att det är nyttigt att vara arg ibland. Men hon har fel, tycker Svante. Vem tycker du har rätt, Cilla eller Svante. Varför då? Det kanske inte gör så mycket om någon blir arg, tänker Paasi. Bara det går över igen. Håller du med Paasi? Diskutera att bli arg Hur blir du arg? I bokens inledning står det: Nästan alla blir arga ibland. Vissa oftare än andra. Vilken sorts person är du? Brukar du bli arg? Brukar du bli arg ofta Tycker du att du blir arg oftare än andra? Diskutera med en kamrat. Gör tillsammans med en eller fler kamrater två listor. Lista sedan: Det här är bra med att bli arg Det här är dåligt att bli arg. Redovisa för resten av gruppen.
3 Vilken är det bästa sättet att vara arg I boken blir folk arga på olika sätt - Samira skriker och springer till sin lägenhet, smäller hårt i sin ytterdörr. - Sara kastar tallriken med spenat och fiskpinnar tvärs över köket. - Paasi skriker satans jävla skit! och viftar med knutna nävar över disken. - Emmy springer in i sin lägenhet, river ner bokhyllorna och kastar runt alla sina böcker och andra saker. - Svante går in till sig och låser dörren. Ibland går han in på toaletten.och så spolar han vatten i duschen. Vilken sorts ilska tycker du verkar bäst? Hur brukar du bli arg? Diskutera två och två eller i hela gruppen. Skrivövning din bästa ilska Har man blivit riktigt arg någon gång så kommer man ihåg det. Särskilt om det var en riktigt bra ilska. Skriv eller berätta om din bästa ilska. Beskriv gärna: - när och var hände det - vilka var med - vad var det som gjorde dig arg - vad gjorde du när blev arg - hur kändes det medan du var arg - hur kändes det en stund efteråt
4 utdrag ur En krossad vas LL-förlaget 2016 Samiras svåra val När Samira kommer hem från jobbet på fredagar byter hon alltid keps. Av med jobbkepsen och på med helgkepsen. Helgkepsen är den med glitter. Nu är det fest! Sedan går Samira till allrummet. Där samlas alla som bor på Liljekonvaljvägen. De planerar vad de ska göra på kvällen. Svante och Sara sitter och pussas i soffan. Paasi bläddrar i en kalender, och Emmy har inte kommit hem än. Personalen är med och planerar förstås, ikväll är det Cilla och Jon som jobbar. Jon vattnar kryddorna i fönstret. Cilla har en ny luddig tröja. Samira är på gott humör. Fredagar är ju bäst! 7
5 utdrag ur En krossad vas LL-förlaget 2016 Jag tänker gå på dans! säger Samira. Att höra musik på så hög volym att musiken dunkar i kroppen. Och ha ett stort dansgolv där man kan dansa hur vilt man vill, det är härligt! Näe? säger Svante. Det vill inte jag. Svante är Samiras bästa kompis. Han och Sara är ihop. De vill vara hemma och titta på film. Vill du inte vara med oss istället Samira? frågar Svante. Då vill Samira både gå på dans och titta på film. Samtidigt! Titta på film med kompisar är mysigt. De brukar trängas i soffan alla tre. Äta ostbågar och dricka te. Men det går inte säger personalen: Du kan väl inte dela dig på två heller?! Samira blir arg. Det kan jag visst! Jag ska göra båda sakerna! 8
6 9 10 Samira smäller i dörren en sista gång, sedan går hon in till sin säng. Det är hemskt tyst nu. Hon hör hjärtat slå. Blodet susar i öronen. Så får man inte göra. Grannarna kan bli rädda, men det känns skönt ändå. Hon springer till sin lägenhet så snabbt att hon tappar ena strumpan. Hon smäller hårt i sin ytterdörr. Hon öppnar och smäller i den några extra gånger. Det dånar i hela huset. Samira skriker: Jag bestämmer själv! Jag ska göra båda! Personalen förstår inte. Det gör Samira ännu argare. Hon hatar när Jon och Cilla tjatar om att hinna! Alltid pratar de om tiden. Det finns väl bättre saker att göra med tiden, än att prata om den. Det går inte Samira, för det hinner du inte! Det är omöjligt! utdrag ur En krossad vas LL-förlaget 2016
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Anna på Brännö - funderingsfrågor, underlag för samtal Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Särvux, Gymnasiesär Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: - Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:
Att göra slut - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Drömtraktorn 2 - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som
Kärlek stavas köttbulle
Kärlek stavas köttbulle - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
- funderingsfrågor och diskussion om vänskap
Födelsedagen - funderingsfrågor och diskussion om vänskap Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lektionsåtgång: 1-4 Introduktion Lektionen utgår från boken
Sista dagen av ensamhet
Sista dagen av ensamhet - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 1-4 Funderingsfrågor
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
Layla flyttar hemifrån
Layla flyttar hemifrån - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Hur kunde han? VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS
BENTE BRATLUND Sidan 1 Hur kunde han? Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Lisa är kär i Finn. De har varit ihop i ett halvår nu. En kväll bakar Lisa en chokladkaka, som är det bästa Finn vet. Hon ska gå
Lådan - fundera, diskutera och skriv
Lådan - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort av Emma Frey-Skött.
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Hemliga Clowndocka Yara Alsayed
Hemliga Clowndocka Yara Alsayed - Olivia vakna! Du kommer för sent till skolan, ropade mamma. - Ja jag kommer. Olivia tog på sig sina kläder och åt frukosten snabbt. När hon var klar med allt och står
Nu är pappa hemma Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor
sidan 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om en tjej som alltid är rädd när pappa kommer hem. Hon lyssnar alltid om pappa är arg, skriker eller är glad. Om han är glad kan
Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.
Hotell Harmoni - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: -8 Bokens handling Känner du att någonting
Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.
Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att
Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas!
Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas! Vad händer när föräldrarna ska skiljas? Vad kan jag som barn göra? Är det bara jag som tycker det är jobbigt? Varför lyssnar ingen på mig? Många barn och unga skriver
Tillbaka till ett krig
Tillbaka till ett krig - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 4-6, 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Det
Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 6-9, Gym,
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Att prata med din tonåring om alkohol När det gäller alkohol
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Att prata med din tonåring om alkohol Alla tonåringar är
Text: Nina Ljungberg Bild: Anna Andersson
Text: Nina Ljungberg Bild: Anna Andersson Mina föräldrar skall skiljas Text: Nina Ljungberg Bild: Anna Andersson Tack mina underbara barn Natalie och Estelle för att ni finns. Tidigare böcker av Nina
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska. Ung och alkohol Att prata med din tonåring om alkohol
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Introduktion Se
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
IRRITATION OCH ILSKA TRÄFF 3 VISA VÄGEN
IRRITATION OCH ILSKA Alla föräldrar blir arga på sitt barn ibland. Det är naturligt och något som alla kan förstå. Vad du gör när du är arg har betydelse för barnet. Vad finns det som kan vara dåligt med
Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?
sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Graffitins historia funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild Ämne: Svenska, SVA, SFI, Bild, Samhällskunskap, Media
I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken
I skuggorna - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion i par eller mindre grupper Lektionsåtgång: 7 10 Det här lektionsupplägget
Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor
Lysande utsikter funderingsfrågor och uppgifter Ämne: svenska, SVA, SFI År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Vad betyder det att ha lysande
Romeo och Julia av Matteo Bandello
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Romeo och Julia av Matteo Bandello funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsning och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs:
Snöstormen lässtrategier, funderingsfrågor, diskussionsoch skrivuppgifter
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Snöstormen lässtrategier, funderingsfrågor, diskussionsoch skrivuppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion
Berättelsen om Molly Victoria von Bubbelgum
Berättelsen om Molly Victoria von Bubbelgum Stella Lindbäck Molly Victoria von Bubbelgum vaknade av att det lät som att ett fönster krossades. Hon vågade inte gå ner och kolla. Men hon sprang ner för trappan
Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Linas föräldrar bråkar ständigt och Lina har hört att mamman pratar med någon på telefon. Träffar hon en annan man fast hon är gift? Lina är arg på sin mamma
Vardag Äldreboendet Björkgården
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN CHRISTINA WAHLDÉN ORDLISTA Kapitel 2 tegel (sida 7, rad 5) bränd lera bråttom (sida 7, rad 8) inte mycket tid Kapitel 3 bingo (sida 10, rad 3) ett spel minne (sida 11, rad 7)
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Innehållsförteckning Innehållsförteckning 1 Bakrund.2 Syfte,frågeställning,metod...3 Min frågeställning..3 Avhandling.4,
Ordföljd. Påstående. Fråga med frågeord (verbet på plats 2) Ja- / nejfråga (verbet först) Uppmaning = imperativ (verbet först)
Tisdag 21 mars Ordföljd - Påstående = information - Fråga: fråga med frågeord och ja-/nejfråga - Uppmaning = imperativ Påstående Anna och Daniel åker tåg. Fråga med frågeord (verbet på plats 2) När åker
BERÄTTARFESTIVALEN SKELLEFTEÅ APRIL. Skellefteå skriver. 3 Det vardagliga vansinnet. En berättelse från Skellefteå
BERÄTTARFESTIVALEN SKELLEFTEÅ 2013 22-28 APRIL Skellefteå skriver # 3 Det vardagliga vansinnet En berättelse från Skellefteå Författaren & Skellefteå berättarförening 2013 Tryck: Skellefteå Tryckeri, april
Fiffiga kroppen o ch f i nurliga knoppen
Fiffiga kroppen o ch f i nurliga knoppen Saga sitter i köket och syr. Med nål och tråd. Och fingerborg på pekfingret. Hon har fått ett gammalt örngott och ska göra en gympapåse. En gympapåse är bra att
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN: 978-91-47-11782-6 Här finns extra uppgifter till vare kapitel i boken. Alla dessa övningar är muntliga. Gör uppgifterna i par. I uppgifterna övar ni samma
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
Publicerat med tillstånd Hjälp! Jag gjorde illa Linn Text Jo Salmson Bild Veronica Isaksson Bonnier Carlsen 2012
Hjälp! Jag Linn gjorde illa hjälp! jag gjorde illa linn Text: Jo Salmson 2012 Bild: Veronica Isaksson 2012 Formgivare: Sandra Bergström Redaktör: Stina Zethraeus Repro: Allmedia Öresund AB, Malmö Typsnitt:
Utedasset. MTM:s skolwebb. - funderingsfrågor och diskussion. mtm.se/skola. Funderingsfrågor. Camilla Wallqvister Utedasset
Utedasset - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll
Det sista slaget. www.viljaforlag.se. Arbetsmaterial LÄSARE. Författare: Tomas Dömstedt
Arbetsmaterial LÄSARE Det sista slaget Författare: Tomas Dömstedt Bakgrund Det här materialet hör till boken Det sista slaget som är skriven av Tomas Dömstedt. Materialet är tänkt som ett stöd för dig
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kungsgatan - funderingsfrågor, tips på högläsning och fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion
Linus mamma har en utvecklingsstörning
Barnbok Linus mamma har en utvecklingsstörning Text: Sandra Melander och Lydia Springer Illustrationer: Laila Stolpe Linus är 8 år och bor tillsammans med sin mamma i en hyreslägenhet. Linus mamma älskar
Kapitel 1 I planet. Jag har varit flygrädd hela mitt liv. Men min mormor blev sjuk,
Ön Meriel shahid Kapitel 1 I planet Jag har varit flygrädd hela mitt liv. Men min mormor blev sjuk, Så jag måste åka till Frankrike. Jag är i flygplanet nu och jag börjar få panik. Jag hör att mitt hjärta
Måns och Mahdi Ramadan
SIDAN 1 Måns och Mahdi Ramadan Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Måns och Mahdi som är hemma hos Måns och tittar på något på datorn. Måns bjuder Mahdi på russin men Mahdi vill inte ha.
Sexårskören 2015 Min vän i Rymden Sångtexter
Sexårskören 2015 Min vän i Rymden Sångtexter Innehåll Spår på CDn Titel Sidnummer 01 Alla är så ensamma här 2 02 Vi har letat 2 03 Rymdramsa 3 04 Raketbyggarna 4 05 Vi är på väg till rymden 5 06 Rymdvals
Kalles mamma får en psykos
Kalles mamma får en psykos Text och illustrationer: Elisabet Alphonce Kalle bor i en lägenhet på Marmorgatan med sin mamma och pappa. Kalle går i 6-års gruppen på skolan. Kalles pappa är taxichaufför.
Källkritik och skotten i Sarajevo
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Källkritik och skotten i Sarajevo Ämne: Svenska, Historia, SVA Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, källkritiska
Max, var är du? LÄSFÖRSTÅELSE MARIA FRENSBORG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA FRENSBORG LÄSFÖRSTÅELSE kapitel 1 scouterna(sid 3, rad 8), grupp för ungdomar som tycker om naturen försvunnen (sid 3, rad10), borta parkeringen (sid 4, rad 1), där man
Spring! Fanny, spring!
1 Spring! Fanny, spring! Text John Reynolds Gardiner Bild Pia Forsberg Översättning John Hansson En dag vägrar morfar att stiga upp ur sängen. Han är inte sjuk säger doktorn, inte kroppsligen i alla fall.
Författare: Thea Kjellström och Julia Ahola
Författare: Thea Kjellström och Julia Ahola En vanlig höstdag så ska klass 5a gå på utflykt till den gamla fyren. Alla har med sej massäck, när dom väl kom fram till fyren så berättade Tommy dess historia.
Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå.
ALBUM: NÄR JAG DÖR TEXT & MUSIK: ERICA SKOGEN 1. NÄR JAG DÖR Erica Skogen När jag dör minns mig som bra. Glöm bort gången då jag somna på en fotbollsplan. När jag dör minns mig som glad inte sommaren då
- Kom och kolla Tom det är registrerings numret till bilen som körde över mig? Skrek jag till Tom på andra sidan gatan Han kom springande och krama
Starka tillsammans Jag drömmer om den snygga killen i klassen frågar chans på mig, vi ska precis pussas och då väcker mamma mig med ett, - Du är försenad! Klockan är redan halv åtta. Jag springer ner för
Mynta och den mystiska hundtjuven
LENA LILLESTE Sidan 1 Mynta och den mystiska hundtjuven Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Mynta och Frida ska gå ut med tant Bergs hund Birk. Tant Berg är väldigt rädd om sin hund och säger till flickorna
Pojke + vän = pojkvän
Pojke + vän = pojkvän Min supercoola kusin Ella är två år äldre än jag. Det är svårt att tro att det bara är ett par år mellan oss. Hon är så himla mycket smartare och vuxnare än jag. Man skulle kunna
Ätstörningar. Att vilja bli nöjd
Ätstörningar Ätstörningar innebär att ens förhållande till mat och ätande har blivit ett problem. Man tänker mycket på vad och när man ska äta, eller på vad man inte ska äta. Om man får ätstörningar brukar
LÄSGUIDE till Boken Liten
LÄSGUIDE till Boken Liten LÄSGUIDE till Boken Liten Den här läsguiden är ett stöd för dig som vill läsa och arbeta med boken Liten på din förskola. Med hjälp av guiden kan du och barnen prata om viktiga
Läsnyckel. Yasmins flykt. Författare: Miriam Hallahmy Översättning: Sara Hemmel. Innan du läser. Medan du läser
Läsnyckel Yasmins flykt Författare: Miriam Hallahmy Översättning: Sara Hemmel Yasmins flykt är en gripande berättelse om den femtonåriga flickan Yasmine och hennes lillebror Ali. Tillsammans flyr syskonen
Frågor och svar. Big Bang sidan 1. Läraren. En del i spf-utbildning
Frågor och svar Läraren sidan 1 Vilken smäll 1. Varför befinner sig Robin och Samir i ett träd utanför tvillingarnas hus? Det är fest i huset och alla i klassen utom Robin och Samir är bjudna. De vill
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap
Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund
sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Jonna och Sanna var bästa kompisar och gjorde allt tillsammans. De pratade om killar, viskade och skrattade tillsammans, och hade ett hemligt språk
Sagan om Nallen Nelly
Sagan om Nallen Nelly Titel Författare Det var en gång en flicka som hette Lisa som bodde i Göteborg. Lisa tog med sig skolans nalle Nelly på resan till mormor som bodde i Kiruna. Lisa åkte tåg med Nelly
På Brandstationen BAMSEUPPDRAG
På Brandstationen Rita och berätta om besöket på brandstationen. Ta med dig teckningarna till skolan och ge dem till din lärare. Kanske kan ni skicka in några av klassens teckningar till brandmännen så
Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:
SIDAN 1 Författare: Jim Højberg Vad handlar boken om? Alex har alltid varit klassens nörd, men nu har det plötsligt vänt. Både Mia och Asmila är kära i honom, och ikväll ska han på bio med Asmila. Alex
ATT MÅ DÅLIGT Vad kan orsaka att man börjar må dåligt?
ATT MÅ DÅLIGT De allra flesta har någon gång i livet känt hur det är att inte må bra. Man kan inte vara glad hela tiden och det är bra om man kan tillåta sig att känna det man känner. Man kanske har varit
Ja jag la bort den sa mamma. Den ligger i mitt rum sa mamma. Kan du vara kvar i luren? En liten stund sa mamma. Men pappa är ju borta i en månad och
Jag och min morbror. Jag var hemma själv och satt i soffan. Jag har inget och göra. Vart är tv kontrollen någonstans? Har mamma tagit bort kontrollen? Jag får väl leta sa jag med en suck. Ring ring, är
Det finns flera böcker om Lea. Du kan läsa dem i vilken ordning som helst! De böcker som kommit ut hittills heter Lea, Lea på läger och Lea, vilse!
Läsnyckel Lea och Maja Författare: Helena Karlsson Lea och Maja är en lättläst ungdomsbok som är skriven på Hegas nivå två. Boken passar för läsare som vill ha en gripande berättelse, med ett språk som
- ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter
Finns i sjön - ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: utveckla ordförrådet, textfrågor och diskussionsuppgifter
LÄSGUIDE till Boken om Liten
LÄSGUIDE till Boken om Liten LÄSGUIDE till Boken om Liten Den här läsguiden är ett stöd för dig som vill läsa och arbeta med boken om Liten på din förskola. Med hjälp av guiden kan du och barnen samtala
S som i skräck - Fångad
Läsnyckel S som i skräck - Fångad Text: Ewa Christina Johansson Bild: Carl Stenmark I skräcktriologin om datorspelet som fångar sina spelare är det här del två. Det är bra att ha läst del ett innan, och
Ligger Sverige i Iran?
Ligger Sverige i Iran? - textfrågor, diskussion- och skrivuppgifter Ämne: svenska, svenska som andraspråk, samhällskunskap Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift,
Jag heter död - 13 skräckhistorier
Jag heter död - 13 skräckhistorier grupparbete med funderingsfrågor, redovisning och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 4-9, gymn Lektionstyp: reflektion, diskussion, redovisning, skrivuppgift
Facit Spra kva gen B tester
Facit Spra kva gen B tester En stressig dag B 1 Pappan (mannen) låser dörren. 2 Han handlar mat efter jobbet. 3 Barnen gråter i affären. 4 Han diskar och tvättar efter maten. 5 Han somnar i soffan. C 1
Läsnyckel. Nadir och ingen annan. Författare: Pär Sahlin Omslag: Leon Remstedt. Innan du läser. Medan du läser
Läsnyckel Nadir och ingen annan Författare: Pär Sahlin Omslag: Leon Remstedt I boken Nadir och ingen annan möter vi den ensamkommande flyktingpojken Nadir, som går i en svensk högstadieskola. Innan kriget
RJL 2015/524. Namn: Personnummer: Datum: individuell plan. Genomförandeplan. Min vilja
individuell plan Genomförandeplan Min vilja 1 lag LSS LSS ska stödja personer med funktionsnedsättning att leva som andra. Delaktighet och inflytande betyder att du kan vara med i planering runt dig och
OSCAR ZIA EP DIN TEXTER
OSCAR ZIA EP DIN TEXTER 1) Din Credits: Martin Renee, Oscar Zia, Wilhelm Börjesson, Rob Milo Han hatar se på när vi står med varann Så jag håller dig så hårt det går Kan inte glömma att du en gång va hans
Alla satte sig i soffan. Till och med Riley. Tanten berättade vad Riley kunde göra. Han kunde göra nästan allt som en riktig människa kan göra.
Den hemliga roboten Asta, Bea och Cesar har fått ett uppdrag av deras lärare Olle. Uppdraget var att de skulle hitta en bok i skolbiblioteket som Olle skulle läsa som högläsning på morgonen i klassrummet.
Lady Chatterleys älskare
Lady Chatterleys älskare - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsningstips och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång:
- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv
Hjärterum - reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux Lektionstyp: Textfrågor till de inledande sidorna, diskussions- och skrivuppgifter Lektionsåtgång:
Du och jag, Agnes Lärarmaterial
SIDAN 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Boken handlar om Agnes som tycker att hennes kompis Maja alltid får vad hon vill. Typiskt nog vinner Maja en veckas kurs i biologi på ett läger
Mynta och den mystiska hundtjuven
LENA LILLESTE Sidan 1 Mynta och den mystiska hundtjuven Elevmaterial Namn: LÄSFÖRSTÅELSE Hundvakt 1. Vem är tant Berg? 2. Varför ska Mynta och Frida gå ut med tant Bergs hund? 3. Vem av tjejerna tycker
B. Vad skulle man göra för att vara bättre förberedd inför en lektion i det här ämnet?
Studieteknik STUDIEHANDLEDNING Syftet med dessa övningar är att eleverna själva ska fördjupa sig i olika aspekter som kan förbättra deras egen inlärning. arna görs med fördel i grupp eller parvis, och
Svenska från början 3
Svenska från början 3 1 Fyll i rätt ord Höger patienten studenten hämta vann hjälp CV Viktigt 1. Här kan du få att sluta röka. 2. Bilar ska köra på sida i Sverige. 3. Det är att ha ett körkort. 4. Läkaren
Muntliga övningar till: Introducera Grammatik ISBN:
Muntliga övningar till: Introducera Grammatik ISBN: 978-91-47-11783-3 Här finns extra uppgifter till vare kapitel i boken. Alla dessa övningar är muntliga. Gör uppgifterna i par. I uppgifterna övar ni