Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
|
|
- Sara Martinsson
- för 8 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Drömtraktorn 2 - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Daniel visste att det inte var hans fel. Men det spelade ingen roll vad han sa. Zeke skyllde alltid på honom när det blev fel. Varför tror du att Zeke gör så? Det blev tyst. Daniel tänkte att det var underligt i det här köket. Trots att han varit här så många gånger kände han sig alltid som en främling. Förklara hur du tror att Daniel menar Din tjej umgås med dom där. Dom där? Hästtjejerna från helvetet. Varför tror du att Zeke kallar dem för det? Zeke och Daniel pratar om att de ska hämnas och att de ska riva stallet. Har de någon anledning att hämnas, tycker du? Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
2 Zeke spottade med avsky mot gräsmattan. Du måste i alla fall välja, sa han. Vadå? Mig eller hästarna Tycker du att det är rätt att en kompis säger så? Varför tycker du det? Har du tänkt på att alla är på gott humör, fortsatte Daniel. Att smälla turbon är ett fiasko för en så mäktig maskin. Men ingen hånar nån, trots att det är tävling. Dom hade ju kunnat jubla nu när den största maskinen visade sig vara den svagaste. Har du varit på ett ställe med en så bra stämning som Daniel beskriver. Berätta om ett sådant tillfälle. Diskussion Mycket i boken handlar om vänskapen mellan Zeke och Daniel. Beskriv kort hur du tycker att Zeke är som kompis och hur du tycker att Daniel är som kompis. Skriv ned nyckelord om du vill. Vem skulle du vilja ha som kompis? Varför? Hur mycket ska man tåla av en kompis innan vänskapen tar slut, tycker du? Hade du tålt lika mycket från din kompis som Daniel tålde från Zeke? Skrivövning Det är Daniel som berättar om vad som händer i kapitlet Traktorpartyt. Låt Irene beskriva Traktorpartyt i stället!
3 Så ser den ut, Monstertraktorn som Daniel och Irene ser på Traktorpartyt. Bison 470 med en rysk stridsvagnsmotor. V12:a på 38,8 liter hästkrafter och så här ser Zekes och Daniels traktor ut. En Boxer T 350.
4 Vi ska vinna! En glödlampa lyste i Svinstians fönster. En låt trängde ut genom den spruckna dubbeldörren och ekade över Zekes pappas bondgård. Hårda gitarrer och snabba trummor. Inne i verkstaden stod Zeke och Daniel framför datorn och tittade på Youtubeklipp. En stor grön traktor satt fast i gyttjan i ett surhål. Han kommer loss, ser du det! sa Zeke. Daniel nickade. Helt otroligt! Inte som tysken. Ska vi titta på tysken igen? undrade Daniel. Varför frågar du? sa Zeke och klickade på klippet Gigantisk tysk förvinner. En enorm illröd traktor körde ner i ett surhål i Florida. Modell Magnum CVX 370, sa Zeke. 380 kom i höstas. LL_LJUNGREN_DROMTRAKTORN_2_inlaga.indd :50 Efter ett halvt varv stannade traktorn, slirade och stod sedan stilla. I sista stund hoppade den tyske föraren av traktorn. Sedan slukades den av gyttjan. Som trolleri, sa Zeke. Dom hittade den aldrig igen, sa Daniel. Jag läste om det på tractor.com. En av världens bästa traktorer bara försvann för att aldrig hittas igen. De skakade på huvudet i takt med musiken. Traktorn kostar mer än en miljon, sa Zeke. Och så finns det dom som inte fattar det häftiga med det här. Zeke pausade klippet och det blev tyst. Han skakade på huvudet och la ifrån sig hylsnyckeln på bordet under fönstret. Vi ska vinna, sa Zeke och pekade på affischen bredvid fönstret. Tractor Pulling Lördag den 5 juli Korv, läsk och karuseller Tom Trana från Tranås kommer med sitt Monster! 6 5 utdrag ur Drömtraktorn 2 LL-förlaget 2016
5 LL_LJUNGREN_DROMTRAKTORN_2_inlaga.indd :50 utdrag ur Drömtraktorn 2 LL-förlaget 2016 Men du får inte ha såna krav, sa Daniel. Det är vår första tävling. Är du en sån kille? sa Zeke. Vadå? Som aldrig tror att du ska bli nåt? Daniel ryckte på axlarna: Kanske det. Zeke suckade föraktfullt. Okej, sa han. Tror du att det är stor konkurrens? Tom Trana kommer, sa Daniel. Ja, han ja, men han tävlar ju inte mot oss! Det är en liten tävling. Vinner vi inte den ska vi inte hålla på med det här. Daniel nickade. Men det kändes fortfarande nästan omöjligt. Zeke fortsatte: Dessutom är det mer än två veckor kvar till tävlingen. Traktorn är redan perfekt. Inget kan störa oss. Dörren öppnades bakom dem. När de sakta vände sig om stod Irene där. Det pirrade till i Daniels mage och han blev varm, men Zeke suckade: Typiskt att du ska komma! Man får inte ens vara i fred i sin egen verkstad. 7 Jag tänkte dra till Djävulsgapet, sa hon. Zeke och Daniel tittade på varandra. Ska ni med? frågade Irene. Vad ska du göra där? frågade Daniel. Inget. Det är en lång bit att gå för att göra ingenting, skrattade Zeke. Men det är läckert att stå där och kika ut. Ställer man sig riktigt nära kanten kan man fundera på vad man ska göra med sitt liv, sa Irene. Hoppa, sa Zeke. Vadå? sa Irene. Jag tycker att du ska hoppa. Zeke skrattade länge. Irene gav honom fingret och fnös till. Hon gick närmare Daniel. Men du kommer, va? sa hon och strök honom över kinden. Daniel tittade oroligt på Zeke. Kanske, sa han tyst och ryckte på axlarna. Nej, sa Zeke. Vi ska ta en tur till vårt surhål. 8
6 utdrag ur Drömtraktorn 2 LL-förlaget 2016 Irene höll kvar blicken på Daniel medan hon sakta backade mot dörren. Hon log och vinkade. När dörren slagit igen vände sig Zeke mot Daniel. Vad fan var det där? Vilket då? sa Daniel. Hänger du med henne nu? Daniel ryckte på axlarna. Frivilligt? sa Zeke. Jag är Vi är Tyst! Vaddå? Säger du kära slår jag dig, sa Zeke. Daniel slog ut med händerna, men sa inget. Är du det? frågade Zeke. Daniel nickade sakta, nästan omärkligt. Hon säger det Är ni ihop också? Daniel svalde: Hon gav mig det här i fredags. Han tog upp något ur jeansfickan och höll upp det. Ett silverhalsband med ett hjärta. Zeke rynkade på näsan. 9 Tror du jag vill se? Daniel ryckte på axlarna igen. Hon var kär i mig i över ett år, sa Zeke. Och jag är jävligt glad att jag slipper henne. Men jag trodde att du var smartare än så. Bli ihop med en tjej Han hoppade upp i traktorhytten: Öppna dörrarna så tar vi en sväng i gyttjan. Då kanske du glömmer bort henne. 10
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Anna på Brännö - funderingsfrågor, underlag för samtal Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Särvux, Gymnasiesär Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: - Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:
Att göra slut - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
Sista dagen av ensamhet
Sista dagen av ensamhet - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 1-4 Funderingsfrågor
Alla satte sig i soffan. Till och med Riley. Tanten berättade vad Riley kunde göra. Han kunde göra nästan allt som en riktig människa kan göra.
Den hemliga roboten Asta, Bea och Cesar har fått ett uppdrag av deras lärare Olle. Uppdraget var att de skulle hitta en bok i skolbiblioteket som Olle skulle läsa som högläsning på morgonen i klassrummet.
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Layla flyttar hemifrån
Layla flyttar hemifrån - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 6-9, Gym,
Kärlek stavas köttbulle
Kärlek stavas köttbulle - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
- Vad önskar du dig då? Säger mamma och smeker handen mot min kind. - Ehhmm..
Lucia - Vad önskar du dig då? Säger mamma och smeker handen mot min kind. - Ehhmm.. Jag funderar, jag har liksom inte riktigt kommit på vad jag vill ha jag menar, det finns ju så mycket saker nu för tiden.
- funderingsfrågor och diskussion om vänskap
Födelsedagen - funderingsfrågor och diskussion om vänskap Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lektionsåtgång: 1-4 Introduktion Lektionen utgår från boken
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Sune slutar första klass
Bra vänner Idag berättar Sunes fröken en mycket spännande sak. Hon berättar att hela skolan ska ha ett TEMA under en hel vecka. Alla barnen blir oroliga och Sune är inte helt säker på att han får ha TEMA
en tjej att KLICKA BORT Måns Gahrton Johan Unenge
en tjej att KLICKA BORT & Måns Gahrton Johan Unenge Första kapitlet EVA PLUTAR MED läpparna och blundar. Snart blir de två ett. Hennes läppar kommer att möta två andra i en kyss, äntligen ska hon få Eva,
enkelt superläskigt. Jag ska, Publicerat med tillstånd Fråga chans Text Marie Oskarsson Bild Helena Bergendahl Bonnier Carlsen 2011
Kapitel 1 Det var alldeles tyst i klass 2 B. Jack satt med blicken envist fäst i skrivboken framför sig. Veckans Ord var ju så roligt Han behövde inte kolla för att veta var i klassrummet Emilia satt.
Marie Oskarsson Helena Bergendahl
Marie Oskarsson Helena Bergendahl Kapitel 1 Det var alldeles tyst i klass 2 B. Jack satt med blicken envist fäst i skrivboken framför sig. Veckans Ord var ju så roligt Han behövde inte kolla för att veta
Lådan - fundera, diskutera och skriv
Lådan - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort av Emma Frey-Skött.
Lady Chatterleys älskare
Lady Chatterleys älskare - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsningstips och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång:
Rädda världen och krama mej
Text (Rosa): Måns Gahrton l Text (Ville): Johan Unenge Rädda världen och krama mej Baserat på en berättelse av Måns Gahrton och Johan Unenge Illustrationer: Johan Unenge Radda_varlden_Rosa6_INLAGA.indd
Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Kraaam. Publicerat med tillstånd Kartkatastrofen Text Ingelin Angeborn Rabén & Sjögren 2009. Kartkatastrofen.indd 9 09-02-09 20.48.
Kraaam Viktor, Vilma och jag, Viking, har bildat en hemlig klubb. Den heter AB Klant & Kompani. Det är jag som är Klant och Viktor och Vilma som är Kompani. Vi har lånat namnet från min pappas målarfirma.
jonas karlsson det andra målet
jonas karlsson det andra målet noveller wahlström & widstrand 064802Det andra målet.orig.indd 3 12/21/06 3:03:00 PM Wahlström & Widstrand www.wwd.se Jonas Karlsson 2007 Tryck: GGP Media GmbH, Tyskland
När tomtemor räddade julen
När tomtemor räddade julen Roller: Tomtemor: Jultomten: Dr. Nisse: Maria: Mario: Tomtenisse 1: Tomtenisse 2: Tomtenisse 3: Tomtenisse 4: Tomtenisse 5: Tomtenisse 6: Tomtenisse 7: Statister: Berättare:
Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor
Lysande utsikter funderingsfrågor och uppgifter Ämne: svenska, SVA, SFI År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Vad betyder det att ha lysande
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
En omväg till ditt hjärta
Text (Rosa): Måns Gahrton l Text (Ville): Johan Unenge En omväg till ditt hjärta Baserat på en berättelse av Måns Gahrton och Johan Unenge Illustrationer: Johan Unenge www.livetenligtrosa.se EN OMVÄG TILL
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kungsgatan - funderingsfrågor, tips på högläsning och fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion
Mamma Mu gungar. Det var en varm dag på sommaren. Solen sken, fåglarna kvittrade och flugorna surrade. Alla korna gick och betade i hagen.
1 Mamma Mu gungar Det var en varm dag på sommaren. Solen sken, fåglarna kvittrade och flugorna surrade. Alla korna gick och betade i hagen. Utom Mamma Mu. Mamma Mu smög iväg och hoppade över staketet.
Du är den jag vill ha
Text (Rosa): Måns Gahrton l Text (Ville): Johan Unenge Du är den jag vill ha Baserat på en berättelse av Måns Gahrton och Johan Unenge Illustrationer: Johan Unenge www.livetenligtrosa.se du är den jag
Publicerat med tillstånd Hemlös Text Sarah Lean Översättning Carla Wiberg B Wahlström 2013
Jag heter Cally Louise Fisher och jag har inte sagt ett ord på trettioen dagar. Det är inte alltid det blir bättre av att man pratar, hur gärna man än vill att det ska bli det. Tänk på regn det kommer
- Tack, sa jag och gick och satte mig på en ledig plats bredvid en tjej längst fram som luktade parfym.
A4 Varför just jag? När jag kom in i klassrummet kände jag att det här var helt fel. Alla tittade på mig. Jag blev stående i dörröppningen medan kvinnan framme vid tavlan började prata. - Åh, hej! Det
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
EN SKETCH FRÅN STEFAN TUNEDAL
EN SKETCH FRÅN STEFAN TUNEDAL Att ta plats 8 jan 2016 Fler sketcher Två män och en kvinna sitter runt ett bord. En man i jeans och vid skjorta står upp och talar till dem. MANNEN (mild och inbjudande)
I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken
I skuggorna - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion i par eller mindre grupper Lektionsåtgång: 7 10 Det här lektionsupplägget
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
Första kapitlet. I vilket hotellet ges ett nytt konstigt namn och en korvgubbe kommer på besök.
Första kapitlet I vilket hotellet ges ett nytt konstigt namn och en korvgubbe kommer på besök. Ingo hade inget att göra. Roger var igång med att dammsuga hotellet, och hade försökt få Ingo att hjälpa till.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Graffitins historia funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild Ämne: Svenska, SVA, SFI, Bild, Samhällskunskap, Media
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Tillbaka till ett krig
Tillbaka till ett krig - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 4-6, 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Det
VANESSA. Den orädda. Joachim Masannek
VANESSA Den orädda Joachim Masannek Vanessa Den orädda Bok 3 av Joachim Masannek Illustrerad av Jan Birck Översatt och bearbetad av Marie Helleday Ekwurtzel Originalets titel: Die Wilden Fussballkerle
ÄR DET ALLTID BRA ATT HÖRA?
ÄR DET ALLTID BRA ATT HÖRA? Den här uppgiften börjar med att du läser ett utdrag från romanen Talk Talk av TC Boyle. Boken handlar bland annat om Dana som är döv och hur hennes familj och pojkvän uppfattar
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kickboxaren 2 funderings- och diskussionsfrågor samt skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, gymn, Vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivuppgift Lektionsåtgång: 3Det här lektionsupplägget
Publicerat med tillstånd Flickan jag älskar heter Milena Text Per Nilsson Bild Pija Lindenbaum Alfabeta 1998
. Milena går i min klass. Hennes ögon är två svarta solar. Men hennes ögon ser mej inte. Jag finns inte för henne. Och det är det jag vill, mest av allt i världen: Jag vill finnas för Milena. 11 Det var
kapitel 1 Publicerat med tillstånd Dilsa och den falska förälskelsen Text Petrus Dahlin Bild Sofia Falkenem Rabén & Sjögren 2013
kapitel 1 I morgon börjar sommarlovet och vi ska åka till Gröna Lund. Om sommaren fortsätter på det här sättet kommer det att bli den bästa i mitt liv. Jag sitter hemma på rummet och har just berättat
Disco VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om en kille och hans två kompisar som ska gå på disco. De pratar före discot om att de tycker att det är löjligt att dansa. När de kommer till
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
KLICKEN MED VÄNNER PROVA PÅ! Studio Mitkovic TRÄNING I LIVET. Träning i Livet
KLICKEN MED VÄNNER PROVA PÅ! Studio Mitkovic TRÄNING I LIVET Förord I detta material har vi samlat ett prova på material till vårt nya koncept Klicken med vänner. Ett lekfullt material där vi kopplar teman
IP: Oj (skratt) svåra frågor du ställer (skratt).. Oj, nu måste jag tänka efter vad det är allt
ÖVNINGSTEXT FÖR KODNING Kan du berätta lite om vad du har jobbat med? IP: Oj (skratt) svåra frågor du ställer (skratt).. Oj, nu måste jag tänka efter vad det är allt som jag har sysslat med ja, först då
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap
Kapitel 2 Övernattning
Kapitel 1 Sommarlov Det var den tolfte juni, jag hade precis fått sommarlov och firade det med en glass med mina två bästa kompisar, Maj och Isabell. Efter glassen satt vi och pratade på en bänk i parken.
KLASS 1B ANDRA BARN I SKOLAN ALEX OLLE VICKE FRANK IDA LOVA SIRI EDVIN VUXNA I SKOLAN REKTOR JOHN PETER MELKER ALICE OSCAR SIV MAJA LINUS ELIN
KLASS 1B FRANK VICKE ANDRA BARN I SKOLAN ALEX OLLE LOVA SIRI EDVIN VUXNA I SKOLAN IDA MELKER ALICE OSCAR PETER REKTOR JOHN MAJA LINUS ELIN SKOLSYSTER ROBERT/IDROTT SIV Läs också : SPÖKET i skolan STARKAST
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
Superundersökarna. Åsa Kronkvist. Nosa på nätet De första stegen mot ett vaket nätanvändande
Superundersökarna Åsa Kronkvist Nosa på nätet De första stegen mot ett vaket nätanvändande Åsa Kronkvist Superundersökarna Nosa på nätet De första stegen mot ett vaket nätanvändande Åsa Kronkvist är förskollärare
1 december B Kära dagbok!
1 december B Kära dagbok! (Fast egentligen är det ju ingen dagbok, utan en blå svenskaskrivbok från skolan. Jag bad fröken om en ny och sa att jag hade tappat bort den andra. Sen kan jag bara säga att
Tills någon annan öppnar dörren.
Tills någon annan öppnar dörren. Dagen efter sitter jag i mitt klassrum och tänker på allt som har hänt med Alvin. Jag är lite orolig fortfarande fast jag vet att jag inte behöver vara det längre, för
Förvandlingen. Jag vågade inte släppa in honom utan frågade vad han ville. Jag trodde att du behövde mig, sa gubben och log snett.
Förvandlingen Det var sent på kvällen och jag var ensam hemma. Jag måste upp på vinden och leta efter något kul och läskigt att ha på mig på festen hos Henke. Det skulle bli maskerad. Jag vet att jag inte
Cykelmysteriet. Martin Widmark Helena Willis
Cykelmysteriet Martin Widmark Helena Willis Böckerna utspelar sig i och omkring den lilla staden Valleby, där de flesta känner varandra och kyrkan står mitt i byn. Huvudpersonerna Lasse och Maja är
Dunk dunk hjärtat. (Det blev så tomt) en kortpjäs av Hannele Mikaela Taivassalo
1 Dunk dunk hjärtat (Det blev så tomt) en kortpjäs av Hannele Mikaela Taivassalo 2 Dunk dunk hjärtat Personer: (kring 70) (under 70) (dock över 30) (dock över 30) PROLOG Det blev så tomt, plötsligt. Så
Det låter ifrån källaren. Kjelle går ner. När han öppnar dörren ser han en stor och arg...
Det låter ifrån källaren. Kjelle går ner. När han öppnar dörren ser han en stor och arg... Ljuden1 Kjelle hämtar mat han sätter sig och väntar på sin kompis Olof. Men när Kjelle väntar så hör han ett
Pojke + vän = pojkvän
Pojke + vän = pojkvän Min supercoola kusin Ella är två år äldre än jag. Det är svårt att tro att det bara är ett par år mellan oss. Hon är så himla mycket smartare och vuxnare än jag. Man skulle kunna
Sömngångare. Publicerat med tillstånd Förvandlad Text Mårten Melin Bild Emma Adbåge Rabén & Sjögren. I_Förvandlad2.indd 7 2011-01-26 15.
Sömngångare När jag vaknade la jag genast märke till tre konstiga saker: 1. Jag var inte hungrig. Det var jag annars alltid när jag vaknade. Fast jag var rejält törstig. 2. När jag drog undan täcket märkte
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS Christoffer Mellgren Roller: 3 kvinnor, 3 män Helsingfors 060401 1. MOTELLET. (Ett fönster står öppet mot natten. Man hör kvinnan dra igen det, och sedan dra
Art nr
Camilla Jonsson Vem bryr sig av Camilla Jönsson 1. Ett nytt hem Äntligen! Pappa sträckte på sig så att det knakade i ryggen. Det var den sista lådan, sa han och log. Skönt, sa jag och såg mig omkring.
Sara och Sami talar ut Arbetsmaterial för läsaren Författare: Tomas Dömstedt
Sara och Sami talar ut Arbetsmaterial för läsaren Författare: Tomas Dömstedt Om arbetsmaterialet Det här arbetsmaterialet följer sidorna i boken. Till varje sida finns det ordförklaringar och frågor att
Utedasset. MTM:s skolwebb. - funderingsfrågor och diskussion. mtm.se/skola. Funderingsfrågor. Camilla Wallqvister Utedasset
Utedasset - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll
Sagan om den höjdrädda fågeln Vingenting
Sagan om den höjdrädda fågeln Vingenting EN HITTA PÅ-SAGA AV MALIN NORLANDER Sagan om den höjdrädda fågeln Vingenting 2012 Malin Norlander E-bok ISBN 978-91-7477-113-8 Pupill förlag Det var en gång en
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text. (BL åk 4 6)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? En ny tjej börjar i Los klass. Lo tycker att hon verkar cool och spännande eftersom hon inte ser ut som alla andra. Genast börjar klassens ledare, Tea, att vara
Petter och mamma är i fjällen. De ska åka skidor. Petters kompis Elias brukar alltid vara med. Men nu är bara Petter och mamma här.
Petter och mamma är i fjällen. De ska åka skidor. Petters kompis Elias brukar alltid vara med. Men nu är bara Petter och mamma här. Det är morgon och fortfarande mörkt ute. Utanför fönstret är det bara
Slutsång. Slut för idag, tack för idag. Vi ska ses på torsdag. och ha det så bra!
Slutsång Melodi: "Tack ska du ha, Kalle heter jag, vad du heter gör detsamma tack ska du ha!" Slut för idag, tack för idag. Vi ska ses på torsdag och ha det så bra! En liten båt En liten båt blir ofta
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
Om författaren. Om boken. Namn Aron Ålder 9 år Intressen Fotboll och mat Klass 3b Tack till Love Dohns Josef Sahlin
Om författaren Namn Aron Ålder 9 år Intressen Fotboll och mat Klass 3b Tack till Love Dohns Josef Sahlin Om boken Klara är elva år och har en kompis som heter Amanda. Det finns en dum kille som heter Tobias.
Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.
Hotell Harmoni - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: -8 Bokens handling Känner du att någonting
Post-apokalyptisk film Första utkast. Gabriel de Bourg. Baserad på en idé av Niklas Aldén
Post-apokalyptisk film Första utkast Av Gabriel de Bourg Baserad på en idé av Niklas Aldén (C) GARN Productions 2011 1 EXT. ÅKER - DAG. går över en åker. Allting runtomkring honom är tomt. Den sista mannen
Kapitel 1. Publicerat med tillstånd Bortdribblad Text Magnus Ljunggren Bild Mats Vänehem Bonnier Carlsen 2013
Kapitel 1 Det är tisdag kväll och som vanligt har ABK:s lag träning. I små grupper dribblar man runt koner, tränar inkast, skjuter på mål eller övar väggpass. Bra! skriker Hanna när Yalam lyckas dribbla
Annie märker en dag att de spökar i källaren på skolan. En dag var Lena sjuk och då bakade Sanna och Annie en monstergodis till monstret och försökte
Annie märker en dag att de spökar i källaren på skolan. En dag var Lena sjuk och då bakade Sanna och Annie en monstergodis till monstret och försökte locka fram monstret. Läs för att få veta mer. EBBA
förstod man vart man skulle och man bara kände hur fort man åkta uppåt mot rymden. Kapitel 3-SMS från rymden Vi var så nervösa och lite rädda men vi
(Rymdresan) Swessy är en helt vanlig kille på 13 år som bor i Gotland. Mina kompisar Ebba, Kevin, Wilma och Pontus. Jag tänkte fråga dem om de var ensamma någon kväll. Och det blev då den 12/3 2015 sen
När jag kommer tillbaka upp till cykeln är klockan bara fyra. Vi
Delprov B1: läsa exempel på berättande text Flyga högt Vendela och Tove är bästa kompisar. Nu är sommarlovet slut och det är dags att börja skolan igen. Den tredje skoldagen kommer en ny elev till klassen.
Publicerat med tillstånd Stora boken om Sandvargen Text Åsa Lind Rabén & Sjögren 2006
En solig dag mitt i sommaren satt Zackarina på stranden och frös så att tänderna skallrade. Här, ta på dig badrocken, sa pappa. Han frös också. De hade varit i vattnet i säkert en timma, för Zackarina
EN SKETCH FRÅN STEFAN TUNEDAL
EN SKETCH FRÅN STEFAN TUNEDAL De tjatiga 10 jan 2016 Fler sketcher En man och en kvinna sitter vid ett bord. En kvinna med ljust, lockigt hår står framför dem. Hon har ett kollegieblock och en penna i
PIA. Publicerat med.llstånd Titel Text Bild Förlag
PIA Jonatan är så glad att han nästan svävar in genom dörren till sporthallen. Han är barfota och har träningsbyxor och T-shirt på sig. Han ser fram emot att få flyga genom luften med ena benet framför
Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.
Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att
Källkritik och skotten i Sarajevo
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Källkritik och skotten i Sarajevo Ämne: Svenska, Historia, SVA Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, källkritiska
Man löser inte problem genom att undvika dem. Man måste prata. Även om det är jobbigt måste man prata. -Gör det ont? -Nej. Kan vi inte åka hem?
Sidan 1 av 12 NORDEN I BIO 2007 FILM: FÖRÄLDRAMÖTET (Sverige, 2003) SVENSK TEXT 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Man löser inte problem genom att undvika dem. Man måste prata. Även om det
I Barnavdelningen på 1177.se kan du även läsa och se film om oss och många fler. Ville blir undersökt med datortomografi
I Barnavdelningen på 1177.se kan du även läsa och se film om oss och många fler. Ville blir undersökt med datortomografi 1 1 Den här sagan finns som film också I Barnavdelningen på 1177 Vårdguidens webbplats
Glöm mig. Alex Schulman. Roman
GLÖM MIG Glöm mig Alex Schulman Roman www.bookmarkforlag.se Glöm mig Copyright Alex Schulman 2016 Publicerad enligt avtal med Lennart Sane Agency Utgiven av: Bookmark Förlag, Stockholm 2016 Omslag: Sigge
DIAMANTEN. Simon var i skolan och jobbade med matte, han kom till ett tal som handlade om diamanter.
DIAMANTEN Simon var i skolan och jobbade med matte, han kom till ett tal som handlade om diamanter. Han lutade sig tillbaka i sin stol och tänkte, tänk om jag hittar diamant. Simon hoppade till när skolklockan
Alba och Forum för poesi och prosa presenterar ett utdrag ur romanen Pojkarna (2011) av Jessica Schiefauer
Alba och Forum för poesi och prosa presenterar ett utdrag ur romanen Pojkarna (2011) av Jessica Schiefauer Luften var ljummen, gruset var solvarmt och sista lektionen för dagen var gymnastik. Vi spelade
PIA. Publicerat med tillstånd Taekwondo är tuffast Text Lise Blomquist Bild Stina Lövkvist Opal 2006
PIA Jonatan är så glad att han nästan svävar in genom dörren till sporthallen. Han är barfota och har träningsbyxor och T-shirt på sig. Han ser fram emot att få flyga genom luften med ena benet framför
Barn och vuxna stora och små, upp och stå på tå Även då, även då vi ej kan himlen nå.
Solen har gått ner Solen har gått ner, mörkret faller till, inget kan gå fel, men ser vi efter får vi se För det är nu de visar sig fram. Deras sanna jag, som ej får blomma om dan, lyser upp som en brand.
Dagboken Mini. Av Lillia
Dagboken Mini Av Lillia September 7 september Hej dagboken. Jag heter Lilia och jag är 12 år gammal. Jag har en egen orm som heter Lusen. Jag går i klass 5 och älskar att spela fotboll. Jag började skriva
Danielle hängde av sig kläderna och satte på lite musik, gick in i badrummet och började fylla upp vatten i
Ensamhet Danielle hade precis slutat jobbet och var på väg hemåt för en lugn och stilla fredagskväll för sig själv. Hon hade förberett med lite vin och räkor, hade inhandlat doftljus och köpt några bra
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Skogens blod - lektionsupplägg med högläsning, grupparbete med funderingsfrågor och redovisning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: högläsning, reflektion, grupparbete Lektionsåtgång: