Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
|
|
- Gustav Vikström
- för 8 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Skogens blod - lektionsupplägg med högläsning, grupparbete med funderingsfrågor och redovisning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: högläsning, reflektion, grupparbete Lektionsåtgång: 4-10 Det här lektionsupplägget är gjort av Emma Frey-Skött. Emma arbetade under många år som grundskollärare. Nu för tiden skriver hon läromedel och lättlästa barn- och ungdomsböcker. Lärarhandledning Bokens handling i korthet Det var svårt att se i mörkret. Han tänkte på det kvinnan sagt på tåget - att det hände konstiga saker i skogen. Fem nya, blodisande berättelser av skräckmästarinnan Lena Ollmark! Vardagliga saker som burfåglar, Youtubeklipp, vargaktivister och författare kan ruva på gruvliga hemligheter. Till läraren Här nedan kommer förslag på hur du kan arbeta med novellerna tillsammans med dina elever. Du kan välja om du vill använda upplägget rakt av eller bara plocka ut de delar som passar för just dina elever. Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
2 De här lektionerna går lika bra att genomföra i helklass som i mindre grupper. Naturligtvis kan även en elev arbeta sig igenom boken på egen hand utifrån arbetsgången nedan. Arbetets grund bygger på högläsning. Det vill säga, du som lärare läser högt och aktivt. Och sedan läser och arbetar eleverna själva med novellerna utifrån ett arbetsblad. Syftet med arbetet runt novellerna är att eleverna aktivt arbetar med texten och tränar upp fungerande strategier runt sin läsförståelse. Du som pedagog spelar stor roll i arbetet då du fångar upp elevernas tankar under läsningens gång. Lektionsupplägg Förberedelser inför arbetet med boken 1. Läs boken själv. 2. Skaffa en klassuppsättning av boken. Det är bra om varje elev har sin egen bok. Tips! Ta kontakt med din mediecentral och se om boken finns att låna. 3. Fundera på tidsåtgång till arbetet. Har ni ett antal lektioner vikta för läsning per vecka? Då kan en av lektionerna vikas för högläsning och en lektion vikas för grupparbetet. Eller tänker ni arbeta under en sammanhängande period med boken? Kanske en temavecka/temadagar? 4. Dela in dina elever i mindre grupper. Grupperna kommer att få arbeta igenom skräcknovellerna. Hur går arbetet med novellerna till? 1. Upplägget inleds med några gemensamma lektioner i grupp. Se Lektion 1 och 2 introduktion här nedan. 2. Därefter ett eller två pass med högläsning enligt ett standardupplägg (se nedan) som följs av en lektion med grupparbete utifrån uppgifter på ett arbetsblad. Detta upplägg upprepas för varje novell. 4. När arbetet med en novell är klart avlutar ni med en gemensam diskussion i klassen utifrån det grupperna kommit fram till i sitt arbete.
3 Lektion 1 och 2 Introduktion av boken i hela gruppen Förberedelse: Kopiera upp en klassuppsättning av bilaga 1 tabell om skräckgenren. 1. Titta på bokens omslag. Diskutera detta. Vad är det för typ av bok? Vad berättar omslaget? Väcker omslaget nyfikenhet eller inte? Osv Tips! Här kan du som pedagog bli en förebild genom att du funderar högt inför klassen. Börja med: När jag ser bilden undrar jag varför När jag ser bilden kommer jag att tänka på Då får eleverna inspiration till hur de kan prata om bilden. 2. Läs därefter bokens baksidestext tillsammans. Diskutera: Vad får man ytterligare veta om boken med hjälp av textens baksida? Är det något som känns oklart? Vilka frågor dyker upp? 3. Nu är det dags för eleverna att aktivera sina förkunskaper runt skräckgenren. Detta gör de i par genom att de fyller i en tabell som finns som bilaga. (se bilaga 1). 4. Avsluta med gemensam diskussion om skräck som genre i helklass. Utgå från tabellerna. Samla nyckelord på tavlan/smartboarden. Eleverna skriver också ner nyckelorden.
4 Läspass (standardupplägg) Tidsåtgång: minuter Läspasset kan du med fördel dela upp på två lektionstillfällen (om novellen är för lång att läsa på en gång). Då kör du upplägget nedan på den del du läst högt ur novellen och nästa lektion fortsätter ni på samma sätt. 1.Utgångspunkten för läspasset är du läser högt ur boken för dina elever. Samtidigt har de ett eget exemplar av boken framför sig. Stanna upp efter jämna mellanrum och hör efter om dina elever undrar över något, har några frågor eller om det är några ord de inte förstår. Skriv upp svåra ord på tavlan. Prata tillsammans om dessa. 2.Därefter är det dags att fördjupa sig i kapitlet och samtala, reflektera och fundera tillsammans. Här kan du som lärare modellera textsamtalet genom att visa hur man kan ställa frågor till texten: Här står det att Jag tror att det betyder Det här verkar konstigt därför att Jag undrar vad/varför Det här reagerade jag på eftersom Osv. 3.Avslutningsvis får dina elever i läxa att läsa igenom novellen igen så att de är väl förberedda inför passet med gruppuppgiften. Pass med grupparbete (standardupplägg) Tidsåtgång: minuter. Förberedelse: Kopiera upp en klassuppsättning av bilaga 2. Eleverna arbetar i grupp med novellen. Till sin hjälp har de ett arbetsblad med uppgifter till novellen. Du går runt och lyssnar in samtalen. Var lyhörd och stötta där det behövs. Lägg en stund för återkoppling och sammanfattning i slutet av passet. Låt grupperna berätta vad de kommit fram till.
5 Bilaga 1 Tabell om skräck Tema: Skräck Berätta vad du/ni vet Vad är typiskt i skräckfilmer? Hur är musik i skräckfilmer? Varför är den viktig? Vilka skräckfilmer känner vi till? Vad är typiskt för skräck i böcker? Vilka böcker med skräck känner vi till? Vilka författare känner vi till? Hur slutar skräckhistorier oftast? Varför? Figurer/varelser som förekommer i skräck. Ge exempel. Vad blir vi rädda för? Arbeta tillsammans med en kompis. Fyll i allt ni vet om skräck i tabellen. Skriv stödord.
6 Bilaga 2 Uppgifter till Skogens blod Grupparbete Så här gör ni: Diskutera utifrån frågorna/uppgifterna. Skriv ner stödord runt det ni kommer fram till (var och en skriver ner stödord på ett papper). Att fundera på: 1. Huvudpersonen i novellen Vad får ni veta om huvudpersonen i novellen? Yttre och inre kännetecken. Vad har huvudpersonen för problem/dilemma? Finns det något hot mot huvudpersonen? Vad i så fall? Varför drabbas personen av hotet? 2.Hot/Inslag av skräck Hur beskrivs hotet? Är det naturligt eller övernaturligt? Är det en figur? Ett djur? Ett spöke? Eller något annat? Vad har hotet för skäl till att ge sig på novellens huvudperson? 3.Miljö Var utspelar sig novellen någonstans? Är miljön vanlig eller är den ovanlig? Vad betyder detta för själva känslan i novellen? Finns det några typiska skräckinslag i novellen? (knarrande dörrar, mörker mm.) 4.Lärdom Finns det något ni kan lära av novellen? Finns det en sensmoral (ex. man ska inte vara avundsjuk på andra eller för nyfiken eller liknande)?
7 5.Vändpunkt När sker vändningen i novellen (då berättelsen börjar bli otäck)? 6. Frågor/funderingar Är det något ni undrar över i novellen? Något som är konstigt eller oklart? Finns det något som ni vill ändra i novellen? Vad i så fall?
8 utdrag ur Skogens blod LL-förlaget 2016 Klart att det var jobbigt att vargarna ibland fällde renar. Men renägarna fick ju ersättning. Och att en varg ibland åt upp en knähund, det fick man väl räkna med om man valde att bo på landet. Peter hade hittat gruppen på Facebook. De hade varit mycket hemlighetsfulla och misstänksamma. Det tog många månader och mängder av frågor innan de vågade lita på honom. Men till slut hade de förstått att han menat allvar. Att han ville hjälpa till. Och när han erbjudit sina tjänster hade de tackat ja. Vad ska du göra i Karlstad? frågade kvinnan som satt bredvid honom. Hon var i 70-årsåldern och talade en bred värmländska. Kvinnan log vänligt och bjöd på mandariner. Jag ska fortsätta norrut, svarade Peter. För att hälsa på vänner. Vi ska åka skidor. Vid Hovfjället. 8 Han hade fått tydliga instruktioner om vad han skulle säga om någon frågade. Hans egentliga mål var hemligt. Han hade fått svära på att inte avslöja det för någon. Det är en del bråk där uppe, sa kvinnan allvarligt. Var försiktig. Vad menar du? frågade Peter. Han förstod att hon tänkte på jakten, men han spelade dum. Kvinnan skakade tankfullt på huvudet. Äsch. Det där är problem som ni inte behöver bry er om. Inte ni som bor i Stockholm. Men det händer mycket konstigt i de där skogarna. Sedan sken hon upp. Det är fantastiskt vackert där uppe. Du och dina vänner kommer att få jättetrevligt, ska du se. 9
9 utdrag ur Skogens blod LL-förlaget 2016 Hyrbilen brummade tyst genom den mörka värmländska skogen. Peter passerade ett par mindre samhällen på sin väg norrut från Karlstad. Men efter ett tag blev det allt glesare mellan ljusen och tecknen på mänskligt liv. Peter hade aldrig sett så mycket natur i hela sitt liv. De få gånger han lämnat Stockholm hade han nästan alltid rest till andra storstäder som London och Paris. Han hade inte sett så mycket av Sverige. Den täta barrskogen kändes magisk. Det var inte konstigt att människor förr trodde på troll, vittror och andra väsen. Här kändes de nästan mer verkliga än varuhus, rulltrappor och tunnelbanor. Han hade kört i säkert en timme utan att ha sett något annat än skog när bilen hostade till och motorn tystnade. Peter svor för sig själv. Han kunde ingenting om motorer. 10 Bilen stannade i vägrenen. Peter såg oförstående på instrumentpanelen. Vad kunde vara fel? Han hade haft full tank när han lämnade Karlstad. Bensin kunde inte vara problemet. Han klev ur bilen gick fram till motorhuven. Han visste inte ens hur man öppnade den. Det var kallt. Peter tog fram mobilen. Klockan var nio på kvällen. Han knappade in numret till biluthyrningen. Där fanns bara en telefonsvarare. Fullmånen hängde stor och mäktig över trädtopparna. Ljuset var så starkt att det blåtonade skenet gjorde himlen ljusare än den varit i skymningen. Vad skulle han göra? Peter kände sig otroligt liten där under de högresta, snöklädda barrträden. All förväntan hade med ens ersatts av osäkerhet. Det här hade han inte räknat med. Han var helt hjälplös där ute. Hur ofta passerade det bilar här? Han hade inte sett någon på evigheter. 11
Jag heter död - 13 skräckhistorier
Jag heter död - 13 skräckhistorier grupparbete med funderingsfrågor, redovisning och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 4-9, gymn Lektionstyp: reflektion, diskussion, redovisning, skrivuppgift
Jobba med läsförståelse i skolan ett tipsmaterial
Jobba med läsförståelse i skolan ett tipsmaterial AV EMMA FREY-SKÖTT med bidrag från Facebookgruppen En bok för alla Lärare F 6 som brinner för läsning Läs och arbeta med boken Varför är det så viktigt
Katitzi och Katitzi i ormgropen och Katitzi rymmer
LÄRARHANDLEDNING TILL Katitzi och Katitzi i ormgropen och Katitzi rymmer Av Emma Frey-Skött Natur & Kultur INLEDNING Katarina Taikon skrev de 13 böckerna om Katitzi mellan 1969 1980. De handlar om hennes
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kickboxaren 2 funderings- och diskussionsfrågor samt skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, gymn, Vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivuppgift Lektionsåtgång: 3Det här lektionsupplägget
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken
I skuggorna - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion i par eller mindre grupper Lektionsåtgång: 7 10 Det här lektionsupplägget
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Svag is - läs, reflektera och diskutera
Svag is - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: introduktionslektion, modellupplägg, diskussionsfrågor till bokens kapitel Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Drömtraktorn 2 - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
Jobbigt läge VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Lo och hennes familj. En dag när Lo är på väg hem från träningen ser hon sin pappa sitta på en restaurang och hålla en främmande kvinnas hand.
Utdrag ur Solhjärtats hemlighet en lärarhandledning
Pär Sahlin Utdrag ur Solhjärtats hemlighet en lärarhandledning Före läsning modellering Här nedan följer ett par uppgifter som fungerar att göra före eleverna börjar läsa. Övningarna hjälper eleverna att
Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.
Hotell Harmoni - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: -8 Bokens handling Känner du att någonting
Lådan - fundera, diskutera och skriv
Lådan - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort av Emma Frey-Skött.
Frågor och svar. Bomben i mat-lådan
och svar Läraren side 1 Kapitel 1. Max kallas Gummit 1. Vad hände förra veckan? Max blev nästan dödad av Toms bomb. 2. Varför kallas Max för Gummit? Han börjar stamma när han blir retad. 3. Vem är Tom?
Lärarhandledning till. Pest. och. kolera. Av Emma Frey-Skött. Natur & Kultur
Lärarhandledning till Pest och kolera Av Emma Frey-Skött Natur & Kultur Ämne: svenska och historia Årskurs: 5 och 6 Kort om bokens innehåll Boken Pest och kolera historiens värsta farsoter är ett bra exempel
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier. (SV åk 7 9)
LINA STOLTZ SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Sam, Sams mamma och hans lillasystrar Nour och Asma har flytt från kriget i Syrien till Sverige. Nu sitter de på bussen på väg norrut. Det är mörkt
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:
Att göra slut - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
LEDTRÅDAR Skapa förförståelse och väck förväntningar genom att studera novellens titel, omslag, baksidestext och författarpresentation.
1 INTRODUKTION LEDTRÅDAR Skapa förförståelse och väck förväntningar genom att studera novellens titel, omslag, baksidestext och författarpresentation. Titel. Vilka tankar väcker titeln? Slå gärna upp Juanles-Pins.
Av: Annika Löthagen Holm. Sluka svenska! Arbetshäfte Fröken Spöke
Av: Annika Löthagen Holm Sluka svenska! Arbetshäfte Fröken Spöke 1 SLUKA SVENSKA! Arbetshäfte till ljudboken Fröken Spöke av författaren Kerstin Lundberg Hahn Förutom svenska finns boken också på språken
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna
LEDTRÅDAR Skapa förförståelse och väck förväntningar genom att studera novellens titel, omslag, baksidestext och författarpresentation.
1 INTRODUKTION LEDTRÅDAR Skapa förförståelse och väck förväntningar genom att studera novellens titel, omslag, baksidestext och författarpresentation. Titel och omslag. Vilka tankar väcker titeln? Vad
Titta på omslaget, läs titeln och baksidestexten. Vad ser du? Vilka känslor väcks hos dig? Vad tror du att boken kommer att handla om?
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN MIAN LODALEN FÖRE LÄSNINGEN Titta på omslaget, läs titeln och baksidestexten. Vad ser du? Vilka känslor väcks hos dig? Vad tror du att boken kommer att handla om? UNDER LÄSNINGEN
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Anna på Brännö - funderingsfrågor, underlag för samtal Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Särvux, Gymnasiesär Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: - Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Handledning till att läsa och lyssna på skönlitteratur
Handledning till att läsa och lyssna på skönlitteratur av Anna Karlsson LÄSHANDLEDNING Om litteraturläsning Språket är en nyckel till världen runt omkring oss. Att som samhällsmedborgare behärska konsten
Lärarhandledning till Spökhanden av Selma Lagerlöf. Carl-Johan Markstedt
Lärarhandledning till Spökhanden av Selma Lagerlöf Carl-Johan Markstedt www.novellix.se Carl-Johan Markstedt 2018 Introduktion l e dt r å da r. Skapa förförståelse och väck förväntningar på novellen genom
Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
SIDAN 1 Erik och Lea spökar Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Erik som är hemma och har tråkigt. Plötsligt ringer det på dörren och han hör något som låter BU! Ett litet spöke hoppar
DÖDLIG törst Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Peter Gotthardt Vad handlar boken om? I staden där Anna, Siri och Lina bor finns ett gammalt hus som alla kallar Slottet. Det är ett mystiskt hus där helt otroliga saker kan hända.
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi
Läsnyckel Häxboken av Jan Kjær översättning Leif Jacobsen
Läsnyckel Häxboken av Jan Kjær översättning Leif Jacobsen Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Antik-ligan: Den hemsökta grammofonen
Läsnyckel Antik-ligan: Den hemsökta grammofonen Thomas Kingsley Troupe Ill.: Rudy Faber Antik-ligan är tillbaka och den här gången är det en grammofon som blir hemsökt. Ska Vilmer, Juno, Hai och Isa lyckas
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
RAOUL 2015 LÄRARHANDLEDNING
RAOUL 2015 LÄRARHANDLEDNING Den 27 augusti är Raoul Wallenbergs dag, Sveriges nationella dag för medmänsklighet, civilkurage och alla människors lika värde. Inför denna dag erbjuder vi på Raoul Wallenberg
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Boken handlar om Turbo och hans kompisar Olle och Simon. Olle berättar om en vampyr han sett i Skåne och nästa dag när Turbo tittar ut genom fönstret, ser han
Mynta och det mystiska ödehuset
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Mynta och Frida cyklar till ödehuset som ligger en bit bort. De går in i huset och tittar i alla rummen. Frida är lite rädd och vill cykla hem, men Mynta vill
LÄRARHAND LEDNING TILL SNIGELN OCH FLICKAN AV AGNES
LÄRARHAND LEDNING TILL SNIGELN OCH FLICKAN AV AGNES VON KRUSENSTJERNA CARL-JOHAN MARKSTEDT Lärarhandledning till Snigeln och flickan av Agnes von Krusenstjerna Carl-Johan Markstedt www.novellix.se Carl-Johan
HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER
HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER Den här handledningen är till för dig som vill
Läsnyckel. Spelar roll? Författare: Camilla Jönsson. Innan du läser. Medan du läser
Läsnyckel Spelar roll? Författare: Camilla Jönsson Spelar roll? är en fristående fortsättning på boken Vem bryr sig? Här får vi lära känna förövaren, Sigge, han som mobbade och misshandlade. Nu har Sigge
Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund
sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Jonna och Sanna var bästa kompisar och gjorde allt tillsammans. De pratade om killar, viskade och skrattade tillsammans, och hade ett hemligt språk
Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?
sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna
SIDAN 1 THOMAS HALLING. Åka fast. Lärarmaterial. Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet.
SIDAN 1 Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. VAD HANDLAR BOKEN OM? Lo har bestämt sig. Hon ska gå till varuhuset och hon ska fixa den där lyxmascaran till Tea. Tea har ju låtit
CARL-JOHAN MARKSTEDT LÄRARHANDLEDNING TILL NOVELLEN OM HIMLEN SMÄLTER
CARL-JOHAN MARKSTEDT LÄRARHANDLEDNING TILL NOVELLEN OM HIMLEN SMÄLTER AV HASSAN LOO SATTARVANDI Lärarhandledning till Om himlen smälter av Hassan Loo Sattarvandi Carl-Johan Markstedt www.novellix.se Carl-Johan
Måns och Mahdi Ramadan
SIDAN 1 Måns och Mahdi Ramadan Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Måns och Mahdi som är hemma hos Måns och tittar på något på datorn. Måns bjuder Mahdi på russin men Mahdi vill inte ha.
Hur man kan arbeta med läsförståelsestrategierna
ÖVNING: Arbeta med läsförståelsestrategierna Hur man kan arbeta med läsförståelsestrategierna Spågumman Vilket syfte har strategin? Att skapa förförståelse för vad texten handlar om och träna upp förmågan
TVILLING. Lärarhandledning MIN HEMLIGA. Kerstin Lundberg Hahn. Min hemliga tvilling. Kerstin Lundberg Hahn. Illustratör: Elisabeth Widmark
Lärarhandledning Kerstin Lundberg Hahn Min hemliga tvilling Kerstin Lundberg Hahn Illustratör: Elisabeth Widmark Rekommenderas för årskurs 3 7 MIN HEMLIGA TVILLING Introduktion En dag upptäcker Leia av
Lärarhandledning. Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström. Rekommenderas för fsk åk 3
Lärarhandledning Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström Rekommenderas för fsk åk 3 Introduktion I den här handledningen finns tips på konkreta övningar som kan hjälpa dig att få dina elever
Lady Chatterleys älskare
Lady Chatterleys älskare - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsningstips och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång:
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv
Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Bokens
Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLA BOKN OM? Tobias är kär i sin klasskamrat Leila. De är vänner, men Tobias undrar om Leila kanske vill vara mer än vän med honom. Snart är det höstlov och Tobias vill göra
Elias kan inte sluta spela
Elias kan inte sluta spela Sylvaine Jaoui Bokens handling och tema Elias kan inte sluta spela är andra fristående delen i bokserien om kompis-gänget som ställer upp för varandra i vått och torrt. Vännerna
Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Erik ska åka på utflykt med fritids. När de kommer fram bestämmer sig barnen för att låtsas att de lever på stenåldern och de börjar bygga hyddor. Erik ska gå
Språkis Svenska för nyfikna
Språkis Svenska för nyfikna Språkis består av Språkis för nyanlända och Språkis för nyfikna. Språkis för nyfikna passar de barn som kan kommunicera på svenska, men som behöver lära sig de språkliga strukturerna
Djurdoktorn: Linus och Morris
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Linus älskar djur. En dag när han är på väg till sin mamma som är veterinär, hör han ljud i buskarna. Han hittar en kattmamma och två kattungar. Den ena kattungen
Pappa, jag är hungrig!
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Magda och hennes pappa som är vampyrer. De ger sig ut för att äta. Det är mörkt ute och de har svårt att hitta mat. Till sist hittar de en tjej
Turbo blir spökjägare
SIDAN 1 Elevmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Turbo och hans kompisar Olle och Simon tar en tur till flygarens hus på väg hem från skolan. Flygarens hus står tomt sedan han dog. Pojkarna smyger runt i huset
Djurdoktorn: Linus och Sunna
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Linus mamma är veterinär. En dag hämtar Linus mamma honom efter skolan för att de ska åka till en häst som är sjuk. Hästen som är sjuk heter Sunna. Det är Sams
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Ligger Sverige i Iran?
Ligger Sverige i Iran? - textfrågor, diskussion- och skrivuppgifter Ämne: svenska, svenska som andraspråk, samhällskunskap Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift,
Vilka är bokens huvudpersoner? Vem passar boken för? Arbetsmaterial. coola tjejers klubb
sidan 1 Gratis material till läraren Vilka är bokens huvudpersoner? Boken handlar om Boel, Ines, Tekla och Zilla som är 12 år. Tjejerna är väldigt olika varandra men de är vänner ändå. Sommaren mellan
Skräck bakom masken Jørn Jensen
SIDAN 1 Boken handlar om: Felix får monstermasker av sin pappa. Han provar några, och skrämmer både sin kompis och sin hund. Plötsligt står ett monster i Felix rum. Monstret säger att det ska äta upp Felix.
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Lektionsåtgång: 2-5 Den här lektionen
RAOUL 2015 SKOLMATERIAL
RAOUL 2015 SKOLMATERIAL Den 27 augusti är Raoul Wallenbergs dag, Sveriges nationella dag för medmänsklighet, civilkurage och alla människors lika värde. Inför denna dag erbjuder vi på Raoul Wallenberg
- funderingsfrågor och diskussion om vänskap
Födelsedagen - funderingsfrågor och diskussion om vänskap Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lektionsåtgång: 1-4 Introduktion Lektionen utgår från boken
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Alf och Bo ska titta på film. Denna gång är det Bos tur att välja film och han vill se Hajen. Alf tycker att hajar är läskiga. Efter stund går Alf upp till badrummet.
Fröken spöke går på cirkus
KERSTIN LUNDBERG HAHN SIDAN 1 Lärarmaterial 22 Vad handlar boken om? Boken handlar om fröken Sparre, Ebba, Ivar och Hassan som går på cirkus. Fröken Sparre älskar att gå på cirkus. Det första numret är
Varför behöver vi förstå programmering? Se video
Se video Varför behöver vi förstå programmering? Lektionen är en introduktion till ett arbete med programmering. Genom filmen i lektionen får eleverna konkreta exempel på varför kunskaper i programmering
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
Joel är död Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Hans Peterson Vad handlar boken om? Den 9 maj förändras Linus liv. Linus är i skogen med mamma, pappa och storebror Joel. Linus ser upp till Joel och en dag vill han också vara stor
Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Maria åker tåg till sin farmor i Göteborg. Mittemot henne på tåget sitter en kille, Alex, och en tjej, Anna. Maria tycker att tjejen är så söt. Hon läser dikter
LÄRARHAND LEDNING TILL HEDER AV JENS LAPIDUS CARL-JOHAN MARKSTEDT
LÄRARHAND LEDNING TILL HEDER AV JENS LAPIDUS CARL-JOHAN MARKSTEDT Lärarhandledning till Heder av Jens Lapidus Carl-Johan Markstedt www.novellix.se Carl-Johan Markstedt 2016 Introduktion ingång. Skapa
Katten i Ediths trädgård
Katten i Ediths trädgård Detta arbetsmaterial syftar till att ge läraren idéer och förslag på hur man i undervisningen kan jobba med den lättlästa boken Katten i Ediths trädgård. Materialet är utarbetat
Emma. MTM:s skolwebb. - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion. Inför läsning skapa förförståelse
Emma - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lässtopp och läsloggar, diskussionsuppgifter och skrivuppgift
LEDTRÅDAR Skapa förförståelse och väck förväntningar genom att studera novellens titel, omslag, baksidestext och författarpresentation.
1 INTRODUKTION LEDTRÅDAR Skapa förförståelse och väck förväntningar genom att studera novellens titel, omslag, baksidestext och författarpresentation. Titel. Vilka tankar väcker titeln? Baksidestext. Baksidestexten
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift
CARL-JOHAN MARKSTEDT LÄRARHANDLEDNING TILL NOVELLEN SPÅR I SNÖN
CARL-JOHAN MARKSTEDT LÄRARHANDLEDNING TILL NOVELLEN SPÅR I SNÖN AV JONAS KARLSSON 1 Jonas Karlsson är författare, dramatiker och skådespelare. Han har medverkat i en rad succéfilmer som Livet är en schlager,
Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:
SIDAN 1 Författare: Marie Duedahl Vad handlar boken om? Klara och hennes gris, Bullen, sitter vid vägen och säljer blommor. Plötsligt stannar en bil och Klara tror att de ska köpa blommor. Men de öppnar
Min kunskap om vårt samhälle. Lärarhandledning. Bokens syfte och upplägg: Så här använder du boken:
Min kunskap om vårt samhälle Lärarhandledning Bokens syfte och upplägg: Boken Min kunskap om vårt samhälle följer Skolverkets mål för kursen Samhällskunskap för gymnasiesärskolan. Boken är upplagd med
V.A.T lärstilstest och studieteknik
Namn Mål och syfte V.A.T lärstilstest och studieteknik o Ökad motivation till skolarbete. o Ökad självinsikt o Ökad kunskap om studieteknik o Ökad insikt om egna behov för bäst lärande. Förslag till ämne
Hur kunde han? VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS
BENTE BRATLUND Sidan 1 Hur kunde han? Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Lisa är kär i Finn. De har varit ihop i ett halvår nu. En kväll bakar Lisa en chokladkaka, som är det bästa Finn vet. Hon ska gå
Det nya landet startar i skolan Instruktioner till lärare (halvdagsupplägg) p.1(8)
Det nya landet startar i skolan Instruktioner till lärare (halvdagsupplägg) p.1(8) p.2(8) Hej! Du läser nu en instruktion för genomförandet av en halvdag på temat Det nya landet startar i skolan. Materialet
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Graffitins historia funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild Ämne: Svenska, SVA, SFI, Bild, Samhällskunskap, Media
Snöstormen lässtrategier, funderingsfrågor, diskussionsoch skrivuppgifter
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Snöstormen lässtrategier, funderingsfrågor, diskussionsoch skrivuppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion
Källkritik och skotten i Sarajevo
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Källkritik och skotten i Sarajevo Ämne: Svenska, Historia, SVA Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, källkritiska
Nu är pappa hemma Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor
sidan 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om en tjej som alltid är rädd när pappa kommer hem. Hon lyssnar alltid om pappa är arg, skriker eller är glad. Om han är glad kan
Fröken spöke fixar loppis
KERSTIN LUNDBERG HAHN SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Ivar och Ebba som har världens bästa fröken. Hon är ett spöke och hon heter fröken Sparre. Fröken Sparre vill gärna gå
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Sara är så glad. Äntligen har hon fått sin nya mobil och hon längtar efter att få visa den för sina vänner. I skolan får de inte använda sina mobiler och man
- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv
Hjärterum - reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux Lektionstyp: Textfrågor till de inledande sidorna, diskussions- och skrivuppgifter Lektionsåtgång: