Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
|
|
- Isak Sandström
- för 8 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Kickboxaren 2 funderings- och diskussionsfrågor samt skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, gymn, Vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivuppgift Lektionsåtgång: 3Det här lektionsupplägget är gjort av Emma Frey-Skött. Emma arbetade under många år som grundskollärare. Nu för tiden skriver hon läromedel och lättlästa barn- och ungdomsböcker. Irinas händer värkte. Men hon fortsatte att slå. För att hon måste. För att motståndaren skulle minnas slagen och ingenting annat. Inte vem som hade slagit. Hennes motståndare föll ihop på den istäckta gatan. Ett snyftande hördes. Bokens handling i korthet Irina slåss mot alla. Mot mjuka och bortskämda idioter som tror att livet är enkelt. Mot de som hotar henne, hennes älskade lillasyster eller hennes mamma. Fightern är en fortsättning på Kickboxaren. Huvudperson i boken heter Irina. Hon är sexton år. Irina går på en linje på gymnasiet som hon inte gillar. Hon går enbart där för att få studiebidrag. Men i skolan hon får i alla fall äta lunch gratis. Och så finns ju skolans gym där hon kan träna. På kickboxningsklubben mår Irina bra. Men även där finns idioter. Som långe, smale Eremias som tror att de är vänner. Som försöker hjälpa henne. Irina behöver inte honom. Hon tycker om att vara arg. Ilskan gör henne stark. När hon är arg klarar hon vad som helst. Kickboxaren 2 Fightern är en fristående fortsättning på den populära Kickboxaren som kom Maria Björn & Niklas Krog KICKBOXAREN 2 Kickboxaren 2 Fightern: Lektionsupplägg och arbetsgång Hemma hos Irina är det dåligt. Hennes styvpappa slår mamma. Men mamma vill inte lämna sin man. Irinas lillasyster heter Emma. Hon är ljuset i Irinas liv. Irina gör allt för att skydda Emma från det som pågår i hemmet. Det går så där. LL_BJORN_KROG_KICKBOXAREN_2_FIGHTERN.indd Alla sidor På fritiden tränar Irina kickboxning. Hon är klubbens bästa fighter och hon är tuff och hård. Därför vill Irina börja tävla. Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare :02
2 Men hennes tränare säger att hon inte är redo för tävling ännu. Irina är för arg och hon är inte ödmjuk. Ilskan tar överhand när Irina fightas. Hon måste bevisa att hon kan hålla igen ilskan innan hon får tävla. Irina bär dessutom på en hemlighet. Hon har slagit ner en tjej för att sno hennes mobil. Pengarna för mobilen har hon använt till att betala avgiften till klubben. Får tränarna reda på detta kommer Irina att bli avstängd från klubben i flera månader. En dag kommer Eremias tillbaka till klubben. Han berättar för alla att han varit avstängd för att han slagit ner en kille. Han säger också att han ångrar sig. Irina tycker att Eremias är en mes och gör allt för att sätta honom plats. Men efter hand blir Irina och Eremias bli vänner. Eremias förstår att Irina bär på hemligheter. Vågar Irina berätta för Eremias om hur hon har det hemma? Vågar hon berätta om tjejen som hon slagit ner? Och kommer Irina någonsin bli redo för att tävla? Till läraren: Här nedan kommer förslag på hur du kan arbeta med boken tillsammans med dina elever. De här lektionerna går lika bra att genomföra i helklass som i mindre grupper. Du kan välja om du vill använda upplägget rakt av eller bara plocka ut de delar som passar för just dina elever. Syftet med arbetet runt boken är att eleverna aktivt arbetar med texten och tränar upp fungerande strategier runt sin läsförståelse. Du som pedagog spelar stor roll i arbetet då du fångar upp elevernas tankar under läsningens gång. Till boken finns ett antal ledtrådar/frågor till varje kapitel. Dessa finns på ett separat arbetsblad som varje elev ska få. Lektionsupplägg Förberedelser inför arbetet med boken: 1. Skaffa en klassuppsättning av boken. Det är bra om varje elev har sin egen bok. Tips! Ta kontakt med din mediecentral och se om boken finns att låna. 2. Fundera på tidsåtgång till arbetet. Det är en fördel om ni arbetar under en sammanhängande period med boken. Kanske en temavecka/temadagar? 3. Läs boken själv. 4. Skaffa fram block med notislappar så att det räcker till varje elev. 5. Dela in din elevgrupp i lämpliga par. Eleverna ska sedan arbeta med boken i dessa par. 6. Kopiera uppgifterna till kapitlen så att varje elev får ett eget exemplar.
3 Hur går arbetet med boken till? Upplägget inleds men några gemensamma lektioner i grupp. Se Lektion 1 och 2 - introduktion nedan. Därefter följer eleverna ett grundupplägg som gäller kapitel för kapitel: 1. Läsning av det aktuella kapitlet. (Eleverna läser i par, för sig själva alternativt att du läser högt.) 2. Eleverna arbetar i par med kapitlet. De läser igenom kapitlet igen och letar ledtrådar utifrån frågeställningar som finns på ett separat blad. Ledtrådarna samlar de på notislappar som de sätter in i boken. Notislapparna blir sedan utgångspunkt för diskussion runt kapitlet där du lyssnar in vad de kommit fram till. Du kan välja att samla upp elevernas tankar efter ett visst antal kapitel eller gå runt och lyssna in paren efter hand. 3. När arbetet med boken är klart avslutar eleverna med en skrivuppgift. Här kommer de ha användning för de lappar de samlat på sig under läsningen av boken. Lektion 1 Introduktion av boken i hela gruppen 1. Visa upp bokens omslag. Prata tillsammans runt omslagsbilden. - Vad tror de boken handlar om? - Vad ger titeln för ledtrådar? - Vad får de reda på om bokens huvudperson genom att titta på omslaget? Skriv samtidigt stödord på tavlan/smartboarden. Tips! Här kan du som pedagog bli en förebild genom att du själv funderar högt inför klassen. Börja med: - När jag ser bilden undrar jag varför - När jag ser bilden kommer jag att tänka på Då får eleverna tips om hur de kan prata om bilden. 2. Läs därefter bokens baksidestext. Fundera tillsammans igen. - Vad får man ytterligare veta om boken med hjälp av textens baksida? - Är det något som känns oklart? - Vilka frågor dyker upp? Skriv stödord på tavlan/smartboarden. 3. Läs första kapitlet Irina slåss högt för eleverna.
4 Lektion 2 introduktion forts. Den här lektionen är en modell-lektion. Det är första gången som du introducerar klassen för arbetssättet med boken. Det kan hända att du får göra lika dant med några kapitel till för att arbetet med läsförståelsen ska sätta sig. 1. Dela ut arbetsbladet med frågorna (se separat arbetsblad). 2. Berätta hur du delat in paren. 3. Visa sedan hur paren ska arbeta med att leta ledtrådar utifrån arbetsbladet. Tänk högt runt huvudpersonen Irina ungefär så här: - Här står det längst ner på sidan 8 att Irina är van vid smärta och hon skulle ge igen. Vad säger denna mening om Irina? Jo att hon är tålig. Att hon ger igen om någon slår henne. Eller att hon är van att bli slagen osv. Visa hur du skriver stödord på en lapp med rubriken Irina. Sätt in lappen i boken. Gör på samma sätt någon gång till. 4. Därefter ska paren själva försöka leta ledtrådar i första kapitlet. Frågeställningarna finns på arbetsbladet du kopierat upp. 5. Avsluta med gemensam diskussion utifrån ledtrådarna på notislapparna. Avlutande lektion/lektioner skrivuppgift Den avslutande lektionen arbetar eleverna med en skrivuppgift. 1. Lektionen inleds med att du och eleverna gör ett Venn-diagram tillsammans. (se bild) Irina Eremias
5 2. Rita upp två cirklar som överlappar varandra på tavlan. I ena cirkel skriver du Irina som rubrik. I andra cirkeln skriver du Eremias som rubrik. Eleverna gör samma sak på papper. Diskutera i gruppen vad som är typiskt för Irina som person. Hur är hon? Vad gör hon? Vad drivs hon av? Vilka är hennes styrkor och vilka är hennes svagheter? Skriv stödord i Irinas cirkel. Gör samma sak med Eremias. Skriv stödord i hans cirkel. Fundera sedan på vad som är gemensamt för Irina och Eremias. Gemensamma nämnare skriver ni i utrymmet i mitten där cirklarna skär varandra. 3. Utifrån Venn-diagrammet och notislapparna ska eleverna enskilt skriva hur de tror att det kommer att gå för Irina. De ska alltså förutspå en trolig fortsättning på boken. Eleverna kan arbeta utifrån frågorna: - Hur går det med Irinas och Eremias vänskap? Kommer den att bestå eller utvecklas till något annat? - På vilket sätt kommer Irinas hemsituation att lösas? - Kommer Irina vinna sin match? Varför?/Varför inte? - Vilka problem kommer Irina kanske stöta på i en fortsättning?
6 Uppgifter till boken Kickboxaren 2 Fightern Arbeta tillsammans. Irina slåss sid Läs kapitlet igen. När ni läst klart är det dags att leta efter ledtrådar. Ledtrådarna skriver ni upp på notislappar och sätter in i kapitlet. Om ni vill kan ni samla allt som hör till en sak på samma lapp/lappar. Lapparna ska ni sedan använda när ni diskuterar innehållet i kapitlet. Ledtrådarna i detta kapitel ska berätta mer om: - Huvudpersonen Irina. Hur är hon? Vad får ni veta om henne? - Var Irina befinner sig. - Vilket problem som Irina ställs inför. Är han hemma? sid Hur Irina känner sig när hon är på väg hem. - Varför kapitlet heter Är han hemma? - Vilka andra personer som finns med i kapitlet. - Vad Irina tycker om skolan. Ronny kommer hem sid Hur Ronny är som person. - Varför Irina är arg på Ronny. - Om Irinas bakgrund.
7 Salim sid Hur Irina ser på eleverna på sin skola. - Varför Irina går i skolan. - Vad Irina vill Salim. Irina slåss sid Varför Irina slår ner Saga. - Varför hon tycker Saga är en fjolla. - Hur Irina känner sig efter slagsmålet. Pengar sid Varför Irina inte vill visa sina händer för Salim. - Hur Irina känner inför Salim. - Hur Salim känner inför Irina. Med Emma sid Hur Irina känner inför Emma. - Hur Irina är som storasyster.
8 Träningen betald sid Om träningslokalen. - Hur Rickard och Selma är som personer och som tränare. Eremias berättelse sid Varför Eremias varit avstängd. - Vad Irina känner när hon hör Eremias berättelse. - Varför Irina blir så arg på Eremias. Allt läker sid Hur Irina utvecklas som fighter. Vad Irina måste träna mer på. Arnolds håla sid Hur skolans gym är. - Varför Irina känner sig illa till mods när killen tittar på henne och pratar med henne. - Varför killen går där ifrån när Irina hotar med Salim.
9 En mes som heter Eremias sid Hur Irina är när hon tränar. - Varför kapitlet heter En mes som heter Eremias. Plankan sid Varför det är så viktigt för Irina att slå alla i plankan. - Hur Irina är mot sina träningskompisar. Februarimörker sid Om Emma. Hur är hon? Irina slåss sid Hur Irina försvarar sig mot Ronny. Ronny kommer hem sid Vad som händer när Ronny kommer hem. - Varför Ronny börjar slå Irinas mamma.
10 I köket sid Hur Irinas mamma reagerar när Irina slår Ronny. - Varför Irina vill döda Ronny. Som om ingenting hänt sid Mer om Irinas mamma. - Varför Emma inte vill gå till förskolan den här dagen. Eremias sid Hur Irina känner när hon tänker på sin mamma. - Varför tränarna vill att Irina ska träna med Eremias. - Varför Eremias undrar om Irina har slagits. Två och två sid Hur Irina känner inför samarbete. - Hur Eremias är mot Irina. - Varför Irina hänger med hem till Eremias.
11 Bästa tjejen sid , Köttförsås och glass sid Om skillnaden mellan Eremias och Irinas hem. - Om hur Irina känner inför Eremias. - Om Asmaret. Komma hem sid Leta efter följande ledtrådar i kapitlet. Samla stödord på notislappar. Sätt in i boken. - Hur Irina känner sig när hon är på väg hem från Eremias. - Varför inte Irinas mamma vill lämna Ronny. Skolans gym sid Leta efter följande ledtrådar i kapitlet. Samla stödord på notislappar. Sätt in i boken. - Varför Irina plötsligt kan lyfta den tunga stången så lätt. - Vad killarna vill att Irina ska göra. Trasig blick sid Varför Irina känner sig lugn tillsammans med Eremias. - Vad Eremias undrar över. - Varför kapitlet heter Trasig blick.
12 Prata med mig sid Hur Eremias vet att Irina slår ner folk. - Varför Eremias förstår Irina. - Varför Irina inte pratar med Eremias. Mamma vägrar sid Varför Irinas mamma väljer att tro på Ronnys löften. - Vad Irina tror kommer att hända om de inte flyttar. - Varför Irina känner sådan vrede. Min pappa sid Varför Irina vill höra mer om sin pappa. - Varför Irinas pappa stack iväg från dem. En ny väg sid Orsaken till att Irina gör slut med Salim.
13 En utmaning sid Varför Irina känner sig rädd för att gå till klubben. - Vad Irina får för utmaning. Mot Selma sid Varför Selma är som en idol för Irina. - Vad det är Selma vill se att Irina klarar. - Varför inte Irina förlorar matchen. Bland ytterkläderna sid Varför Emma gömmer sig bland ytterkläderna. - Varför Irina ber Eremias om hjälp. Jag vet inte sid Varför Irina inte vill blanda in polisen. - Varför Irina går med på att följa med Eremias hem till honom.
14 Asmaret sid Varför Irina vågar berätta allt för Asmaret. - Hur Irina förstår att hon behöver hjälp. I köket sid Varför Eremias slog ner Robin. - Varför Eremias tyckte det var skönt att berätta vad han gjort. - Varför Irina går med på att söka upp Saga och be om förlåtelse. Diskutera bokens slut. Är det ett bra slut? Varför?/Varför inte?
15 utdrag ur Kickboxaren2 LL-förlaget 2015 Vinnaren är den som kan besegra sin egen ilska. Besegra ilskan och du kommer att vinna. Irina förstod vad Selma menade, men hon tyckte om sin ilska. Ilskan gjorde henne stark. När hon var arg klarade hon vad som helst. Rickard vände sig mot Irinas motståndare. Och du, Katja. Katja var en tung och tyst tjej med en rynka i pannan. Bra slag, sa Rickard. Men dras inte med när Irina blir arg. Det är då du har chansen. Skydda dig och låt henne svinga. När hon missar slår du. Okej? Okej. Katja nickade och flinade. Som om Katja hade vunnit. Irina kände hur det kokade i henne. Om de hade fått fortsätta bara lite till skulle Katja ha legat platt på rygg. Jävla Rickard, tänkte hon. 7 John och Amid, sa Selma. Er tur! John var bäst i deras lilla kickboxningsklubb. Han var född i Thailand och uppvuxen i Hässelby. En kort, snabb och aggressiv kämpe. Hård och väldigt målmedveten. Amid kom från Syrien. Han var längre än John och slogs inte lika aggressivt. Men han var smart. Irinas blick gled mellan ansiktena omkring henne. Elva ungdomar som samlats en vardagskväll med två tränare i en källarlokal i Hässelby. Deras egen lokal. Klubben. Ingen av dem var född i Sverige. Men alla hade hamnat här. Kickboxningen förenade dem. En kille saknades, insåg hon. Långe och smale Eremias. Det var ett tag sedan hon hade sett honom. Innan jul, kanske. Men Eremias fick sköta sig själv. Hon brydde sig inte. Rickard ställde sig bredvid henne. Arg på mig, Irina? 8
16 utdrag ur Kickboxaren2 LL-förlaget 2015 Ja. Hon strök en svettig hårslinga ur ansiktet. Jag hade golvat Katja om jag hade fått fortsätta. Mycket möjligt, sa Rickard. Men du vevar som en väderkvarn. Ser ut som skit. Jag skulle skämmas om du slogs på det sättet i en match. En match? Irina tittade på Rickard. Han nickade. Du är redo. Om du slutar veva är du redo. Jag kommer aldrig att veva mer, sa hon snabbt. Aldrig. Match! Tanken gjorde henne nästan yr. Hon skulle gå en riktig kickboxningsmatch. Det var något att längta efter. En chans att visa hur bra hon var. Selma och jag vill se det först, sa Rickard. Flera träningar utan att veva. Sedan kanske. Och så behöver vi få betalt för den här terminens träning. 9 Rickard tog ett steg mot John och Amid. Sätt igång, killar! John och Amid sträckte sina nävar mot varandra. Handskarna möttes. De tog ett steg tillbaka. Kampen kunde börja. Båda killarna var på helspänn. John som var liten och snabb. Amid som var lugn och beräknande. Den lilla träningsgruppen höll andan. Men Irina tänkte på framtiden. På sin kommande match. Hon rös och kände hur håret reste sig på armarna. 10
17 utdrag ur Kickboxaren2 LL-förlaget 2015 Är han hemma? Snön låg tjock utanför kampsportsklubben. Smutsig och hård nu i februari. I december hade snön varit vit och vacker. Som ett fluffigt täcke. Irina gick snabbt hemåt. Tittade på den stora parkeringen utanför lägenheten. Ingen lastbil. Bra. Hon var trött efter träningen, men också full av förväntan. Hon längtade efter att visa Rickard att hon kunde sluta veva som en väderkvarn. Visa att hon hade kontroll. Hon längtade efter sin första match. Irina gick in genom porten och skyndade uppför trapporna. Låste upp dörren, klev in i värmen och kastade en blick på skostället. Inga stora smutsiga skor. Ingen tung och ful jacka heller. 11 Mamma tittade ut genom dörren till köket. Välkommen hem, min Irina. Mamma fortsatte: Han är inte hemma. Jag vet inte när han kommer. Irina nickade. Sover Emma? Lillasyster Emma. Sex år. Elva år yngre än Irina och världens finaste. Jag tror det, sa mamma. Hon var trött och jag la henne för en stund sedan. Jag har något att berätta för henne, sa Irina. Plötsligt log hon stort i deras lilla hall. Mamma log tillbaka. Du får gärna berätta för mig också. Rickard säger att jag är redo för min första match. I kickboxning? Nej, isdans. Irina gjorde en grimas. 12
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Svag is - läs, reflektera och diskutera
Svag is - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: introduktionslektion, modellupplägg, diskussionsfrågor till bokens kapitel Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget
Jobba med läsförståelse i skolan ett tipsmaterial
Jobba med läsförståelse i skolan ett tipsmaterial AV EMMA FREY-SKÖTT med bidrag från Facebookgruppen En bok för alla Lärare F 6 som brinner för läsning Läs och arbeta med boken Varför är det så viktigt
Jag heter död - 13 skräckhistorier
Jag heter död - 13 skräckhistorier grupparbete med funderingsfrågor, redovisning och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 4-9, gymn Lektionstyp: reflektion, diskussion, redovisning, skrivuppgift
I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken
I skuggorna - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion i par eller mindre grupper Lektionsåtgång: 7 10 Det här lektionsupplägget
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Skogens blod - lektionsupplägg med högläsning, grupparbete med funderingsfrågor och redovisning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: högläsning, reflektion, grupparbete Lektionsåtgång:
Katitzi och Katitzi i ormgropen och Katitzi rymmer
LÄRARHANDLEDNING TILL Katitzi och Katitzi i ormgropen och Katitzi rymmer Av Emma Frey-Skött Natur & Kultur INLEDNING Katarina Taikon skrev de 13 böckerna om Katitzi mellan 1969 1980. De handlar om hennes
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.
Hotell Harmoni - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: -8 Bokens handling Känner du att någonting
Lådan - fundera, diskutera och skriv
Lådan - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort av Emma Frey-Skött.
Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Kickboxaren 3 - Slutkampen
Kickboxaren 3 - Slutkampen diskussionsfrågor, skrivuppgifter och diskussionsfrågor Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, SFI Lektionstyp: textfrågor, skrivuppgifter och diskussionsuppgifter Lektionsåtgång:
Världens minsta familj Varför skriver inte författaren ut Markus namn i första kapitlet, tror du?
Till dig som är lärare Svarta kängor med gul söm är en bok som kan läsas med behållning av alla från ungefär 9 år och uppåt, och den fungerar utmärkt att använda i undervisningen i åk 3 5. Den kan med
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Drömtraktorn 2 - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som
Innehållsförteckning. Kapitel 1
Innehållsförteckning Kapitel 1, Zara: sid 1 Kapitel 2, Jagad: sid 2 Kapitel 3, Slagna: sid 3 Kapitel 4, Killen i kassan: sid 5 Kapitel 5, Frågorna: sid 7 Kapitel 6, Fångade: sid 8 Kapitel 1 Zara Hej, mitt
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text. (BL åk 4 6)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Lo tycker så mycket om sin fotbollstränare Lovisa. Lovisa är rättvis, schyst och rolig. På lördag ska de spela sista matchen i serien. Vinner de matchen så vinner
Lärarhandledning till. Pest. och. kolera. Av Emma Frey-Skött. Natur & Kultur
Lärarhandledning till Pest och kolera Av Emma Frey-Skött Natur & Kultur Ämne: svenska och historia Årskurs: 5 och 6 Kort om bokens innehåll Boken Pest och kolera historiens värsta farsoter är ett bra exempel
Läsnyckel. Spelar roll? Författare: Camilla Jönsson. Innan du läser. Medan du läser
Läsnyckel Spelar roll? Författare: Camilla Jönsson Spelar roll? är en fristående fortsättning på boken Vem bryr sig? Här får vi lära känna förövaren, Sigge, han som mobbade och misshandlade. Nu har Sigge
- Tack, sa jag och gick och satte mig på en ledig plats bredvid en tjej längst fram som luktade parfym.
A4 Varför just jag? När jag kom in i klassrummet kände jag att det här var helt fel. Alla tittade på mig. Jag blev stående i dörröppningen medan kvinnan framme vid tavlan började prata. - Åh, hej! Det
Frågor och svar. Bomben i mat-lådan
och svar Läraren side 1 Kapitel 1. Max kallas Gummit 1. Vad hände förra veckan? Max blev nästan dödad av Toms bomb. 2. Varför kallas Max för Gummit? Han börjar stamma när han blir retad. 3. Vem är Tom?
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift
Se mig Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor från Lgr 11. Eleverna tränar på följande förmågor. Författare: Bente Bratlund
sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Jonna och Sanna var bästa kompisar och gjorde allt tillsammans. De pratade om killar, viskade och skrattade tillsammans, och hade ett hemligt språk
Ligger Sverige i Iran?
Ligger Sverige i Iran? - textfrågor, diskussion- och skrivuppgifter Ämne: svenska, svenska som andraspråk, samhällskunskap Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift,
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER
HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER Den här handledningen är till för dig som vill
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Anna på Brännö - funderingsfrågor, underlag för samtal Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Särvux, Gymnasiesär Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: - Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Sune slutar första klass
Bra vänner Idag berättar Sunes fröken en mycket spännande sak. Hon berättar att hela skolan ska ha ett TEMA under en hel vecka. Alla barnen blir oroliga och Sune är inte helt säker på att han får ha TEMA
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text. (BL åk 4 6)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? En ny tjej börjar i Los klass. Lo tycker att hon verkar cool och spännande eftersom hon inte ser ut som alla andra. Genast börjar klassens ledare, Tea, att vara
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna
Hur kunde han? VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS
BENTE BRATLUND Sidan 1 Hur kunde han? Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Lisa är kär i Finn. De har varit ihop i ett halvår nu. En kväll bakar Lisa en chokladkaka, som är det bästa Finn vet. Hon ska gå
Den rätta vägen LÄSFÖRSTÅELSE. Elevmaterial EVA SUSSO SIDAN 1. Namn: Inledningen. Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.
SIDAN 1 Elevmaterial Namn: LÄSFÖRSTÅELSE Inledningen Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.) 1. I inledningen får vi veta hur världen är uppdelad. Hur är den uppdelad och varför?
- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv
Hjärterum - reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux Lektionstyp: Textfrågor till de inledande sidorna, diskussions- och skrivuppgifter Lektionsåtgång:
Läsnyckel Hej Flugo! av Tedd Arnold
Läsnyckel Hej Flugo! av Tedd Arnold Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Eva och Claes en berättelse om våld och brott i nära relationer
HANDLEDNING Eva och Claes en berättelse om våld och brott i nära relationer Utgiven mars 2014 av Polisen. Materialet är framtaget av Polisen i samarbete med Brottsförebyggande rådet, Brå. HANDLEDNING Eva
Källkritik och skotten i Sarajevo
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Källkritik och skotten i Sarajevo Ämne: Svenska, Historia, SVA Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, källkritiska
Turbo tävlar VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS
ULF SINDT Sidan 1 Turbo tävlar Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Turbo och hans bästa kompisar som är med i en cykelklubb. Turbo och hans kompisar träna på att bli bättre efter en tävling
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
1 Lärarhandledning INNEHÅLLSFÖRTECKNING Att jobba i klassrummet med Skarven s.3 Förslag på samtalsfrågor per kapitel Efter läsningen s.4-9 s.10-11 Lärarhandledning till Skarven av Sara Lövestam Utgiven
SIDAN 1 THOMAS HALLING. Åka fast. Lärarmaterial. Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet.
SIDAN 1 Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. VAD HANDLAR BOKEN OM? Lo har bestämt sig. Hon ska gå till varuhuset och hon ska fixa den där lyxmascaran till Tea. Tea har ju låtit
Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLA BOKN OM? Tobias är kär i sin klasskamrat Leila. De är vänner, men Tobias undrar om Leila kanske vill vara mer än vän med honom. Snart är det höstlov och Tobias vill göra
Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?
sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
På insidan TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR JOEL BERGLUND ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN JOEL BERGLUND ORD cell (s 3, rad 1), det lilla rummet i ett fängelse sällan (s 3, rad 5), inte ofta darrig (s 4, rad 4), skakig, inte stadig telefonbåset (s 6, rad 3), ett litet,
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Att prata med din tonåring om alkohol När det gäller alkohol
Mynta och de mystiska grannarna
LENA LILLESTE SIDAN 1 Elevmaterial Namn: Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. Klicka HÄR för att skicka ditt färdiga arbetsmaterial till din pedagog. LÄSFÖRSTÅELSE De nya grannarna 1. Vem är
Intervju: Björns pappa har alkoholproblem
Intervju: Björns pappa har alkoholproblem Björns föräldrar separerade när han var ett år. Efter det bodde han mest med sin mamma, men varannan helg hos sin pappa, med pappans fru och sin låtsassyster.
Lärarhandledning till Hockey, bänkvärmare och bögar
Lärarhandledning Lärarhandledning till Hockey, bänkvärmare och bögar Inledning Idén till den här boken fick jag när jag arbetade med en årskurs 6. Vi pratade om sexualitet, identitet, mobbning och kom
Skejtarna i kojan VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS
TRINE BUNDSGAARD Sidan 1 Skejtarna i kojan Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Rudi är trött på att skejta för han ramlar hela tiden. Han bestämmer sig för att gå till kojan istället. Naja frågar om hon
Utdrag ur Solhjärtats hemlighet en lärarhandledning
Pär Sahlin Utdrag ur Solhjärtats hemlighet en lärarhandledning Före läsning modellering Här nedan följer ett par uppgifter som fungerar att göra före eleverna börjar läsa. Övningarna hjälper eleverna att
Varför är jag inte normal!?
Hur började allt och hur gick allting snett? Varför är jag inte normal!? Mitt liv har alltid varit perfekt. Jag var så kallad normal. Jag var den som alla ville snacka med och umgås med efter skolan. Men
Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser. (SV åk 4 6)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Hannes och Sara har varit ett par sedan den där dagen i juli. I morgon är det dags för skolstart och de ska gå dit ihop. Nu sitter de vid kiosken och äter glass
Läsnyckel. Tusen gånger om. Författare: Cecilia Sundh. Innan du läser. Medan du läser
Läsnyckel Tusen gånger om Författare: Cecilia Sundh Tusen gånger om är en berättelse med ett viktigt budskap. Den handlar om 13-åriga Iza, som träffar en äldre kille när hon är på sommarkollo. En kväll
Lärarhandledning. Sofia med knuff det här är jag Målgrupp mellanstadiet.
Lärarhandledning Sofia med knuff det här är jag Målgrupp mellanstadiet. LITEN PRESENTATION AV FÖRFATTAREN OCH NÅGRA RADER OM ADHD När jag skriver böckerna om Sofia med knuff använder jag mig ofta av mina
Jobbigt läge VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Lo och hennes familj. En dag när Lo är på väg hem från träningen ser hon sin pappa sitta på en restaurang och hålla en främmande kvinnas hand.
Två timmar till avspark
SIDAN 1 Elevmaterial Namn: Läsförståelse Kapitel 1 Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.) 1. Kevins mamma knackar på hans dörr. Hon är arg och håller ett papper i handen. Vad är
Ett batteri av frågor finns längst bak i denna handledning. Boken finns på tex Storytel
Handledning till Klaras hemlighet Eleverna använder en loggbok för tankar och reflektioner under hela läsningen. Loggbokens framsida finns som kopieringsunderlag. Först när boken är slut ritar eleverna
Djurdoktorn: Linus och Morris
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Linus älskar djur. En dag när han är på väg till sin mamma som är veterinär, hör han ljud i buskarna. Han hittar en kattmamma och två kattungar. Den ena kattungen
Boken beskriver hur det känns att vilja vara tillsammans med någon. Den handlar om de drömmar och förväntningar som finns i ett förhållande.
Arbetsmaterial till Tröjan Skriven av: Per Alexandersson Bakgrund Det här materialet kompletterar boken Tröjan. Det kan användas individuellt eller i grupp. Om rubriken följs av symbolen: (+) innebär det
Elevmaterial. Läsförståelse. Kapitel 1 Frågor på raden (Du kan läsa och hitta svaret i texten.) 1. Varför springer Ebba och Ivar fort genom parken?
SIDAN 1 Läsförståelse Kapitel 1 1. Varför springer Ebba och Ivar fort genom parken? 2. Vad älskar Ivar att göra? 3. Vilken årstid är det? 4. Är Ebba storasyster eller lillasyster till Ivar? 5. Tror du
Lärarhandledning. Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström. Rekommenderas för fsk åk 3
Lärarhandledning Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström Rekommenderas för fsk åk 3 Introduktion I den här handledningen finns tips på konkreta övningar som kan hjälpa dig att få dina elever
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
Bara dra. MTM:s skolwebb. - textfrågor, loggskrivande och diskussionsfrågor. mtm.se/skola. Introduktion till boken. Inför läsning skapa förförståelse
Bara dra - textfrågor, loggskrivande och diskussionsfrågor Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsfrågor, läslogg Lektionsåtgång:
Dagboken Mini. Av Lillia
Dagboken Mini Av Lillia September 7 september Hej dagboken. Jag heter Lilia och jag är 12 år gammal. Jag har en egen orm som heter Lusen. Jag går i klass 5 och älskar att spela fotboll. Jag började skriva
Ödesgudinnan på Salong D amour
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN ANNA JANSSON INFÖR LÄSNINGEN Titta på omslaget, läs titeln och baksidestexten. Vad får du veta om boken? Varför tror du att den heter Ödesgudinnan på Salong d Amour? Vilka ledtrådar
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Erik och pappa har bokat tid för att köra gokart på en bana. Innan de får köra måste de byta om och pappa berättar för Erik vad han ska tänka på innan det är
Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen
Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska
AMIR. Boken handlar om: Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor:
IDAN 1 Boken handlar om: Olle och Amir är bästa kompisar. En dag, på rasten, ser Olle att Amir är ledsen. Han frågar vad det är, men Amir vill inte berätta. Olle ser tre killar bakom Amir. De säger: Brunt
Lärarhandledning. Selma och pappa Författare: Katja Tydén. Rekommenderas för fsk åk 3
Lärarhandledning Selma och pappa Författare: Katja Tydén Rekommenderas för fsk åk 3 Introduktion Alla övningar i handledningen delas in i vad man kan göra före läsningen, under läsningen och efter läsningen.
Minifakta om djurungar vid vatten
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? I boken presenteras några djurungar som har sina bon i närheten av vatten. Vi lär oss bland annat att tumlaren är en liten val och att bävern bygger hyddor av
Hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse. (SV åk 4 6)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? David och Otto är bästa kompisar. Men en dag gör Otto någonting som får David att tänka om. Det blir riktigt farligt och de börjar slåss. Boken handlar om att
Mynta och de mystiska inbrotten
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? I huset där Frida bor har det skett ett antal inbrott. Under inbrotten så har inga dörrar brutits upp, utan det verkar som om personerna som bor där har glömt
Agility! Springa snabbt
MÅRTEN MELIN Sidan 1 Agility! Springa snabbt Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Meja känner sig lycklig. Hon har börjat få kompisar och hon får vara med och träna agility med Lisas hund Jimi. Nu ska hon
Emma. MTM:s skolwebb. - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion. Inför läsning skapa förförståelse
Emma - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lässtopp och läsloggar, diskussionsuppgifter och skrivuppgift
HANDLEDARSTÖD: BARNKONVENTIONEN
HANDLEDARSTÖD: BARNKONVENTIONEN INNEHÅLLSFÖRTECKNING 3 3 3 3 4 4 5 6 7 7 Om webbutbildningen Barnkonventionen Förberedelser inför gruppdiskussionen Förberedelser: gruppdiskussionsdagen Få igång ett samtal
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
KAPITEL 2. Publicerat med tillstånd Bankrånet Text Anna Jansson Bild Mimmi Tollerup Rabén & Sjögren 2010. Bankrånet inl.indd 18 2010-08-24 10.
KAPITEL 2 De hade knappt kommit ut på gatan förrän Emil fick syn på Söndagsförstöraren. Tant Hulda brukade komma och hälsa på varje söndag, fast Vega som bott i huset före familjen Wern hade flyttat för
Danielle hängde av sig kläderna och satte på lite musik, gick in i badrummet och började fylla upp vatten i
Ensamhet Danielle hade precis slutat jobbet och var på väg hemåt för en lugn och stilla fredagskväll för sig själv. Hon hade förberett med lite vin och räkor, hade inhandlat doftljus och köpt några bra
1. Vad får du veta om huvudpersonen Aron i det första kapitlet? Berätta!
sidan 1 Läs ett kapitel och arbeta sedan med uppgifterna som hör till kapitlet. Utgå från dig själv och det du har läst och skriv så utförliga och förklarande svar som möjligt. Tänk på att börja meningarna
SORG Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Catrin Ankh
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Catrin Ankh Vad handlar boken om? Sara, Anna, Kevin och Leo är bästa vänner. De sitter på sitt favoritcafé och pluggar inför matteprovet i morgon. Sara tröttnar och vill
Elias kan inte sluta spela
Elias kan inte sluta spela Sylvaine Jaoui Bokens handling och tema Elias kan inte sluta spela är andra fristående delen i bokserien om kompis-gänget som ställer upp för varandra i vått och torrt. Vännerna
Isak är en hjälte VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS
EMMA ASKLING Sidan 1 Isak är en hjälte Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Isak som ska tävla i simning tillsammans med några klasskamrater. Isak är en snabb simmare och ska simma första
1 december B Kära dagbok!
1 december B Kära dagbok! (Fast egentligen är det ju ingen dagbok, utan en blå svenskaskrivbok från skolan. Jag bad fröken om en ny och sa att jag hade tappat bort den andra. Sen kan jag bara säga att
Nu är pappa hemma Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor
sidan 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om en tjej som alltid är rädd när pappa kommer hem. Hon lyssnar alltid om pappa är arg, skriker eller är glad. Om han är glad kan
Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Lgrs 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Vad handlar boken om? Boken handlar om Mimmi. Hennes hund, Bonita, rymmer efter att ha blivit rädd när en polisbil kör förbi, med sirenerna på. Polisbilen jagar en motorcykel. Mimmis mamma berättar,
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
Draken med tatueringen
MICHAEL DAHL Sidan 1 Draken med tatueringen Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Andy har börjat på en ny skola. Han är ensam och de andra kallar honom för knäppa Andy. Andy har ett födelsemärke i form
Koll på läget VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS
ALEX VAN TON SIDAN 1 Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. VAD HANDLAR BOKEN OM? Chick känner sig pressad och försöker skaffa sig kontroll. Det gör han genom att skriva listor för
Max, var är du? LÄSFÖRSTÅELSE MARIA FRENSBORG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA FRENSBORG LÄSFÖRSTÅELSE kapitel 1 scouterna(sid 3, rad 8), grupp för ungdomar som tycker om naturen försvunnen (sid 3, rad10), borta parkeringen (sid 4, rad 1), där man
Layla flyttar hemifrån
Layla flyttar hemifrån - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
- textfrågor, gemensam läsning - boksamtal diskussions- och fördjupningsuppgift
Norrtullsligan - textfrågor, gemensam läsning - boksamtal diskussions- och fördjupningsuppgift Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, gemensam
DÖDLIG törst Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Peter Gotthardt Vad handlar boken om? I staden där Anna, Siri och Lina bor finns ett gammalt hus som alla kallar Slottet. Det är ett mystiskt hus där helt otroliga saker kan hända.
Flod våg Art nr
Anne Rooney av Anne Rooney Översättning Maria Holst 8 Kapitel 1 Långt där nere var vattnet mörkt och vilt. Danny svingade sig upp på räcket som löpte längs däcket. Skulle han dyka eller bara hoppa i?
Den döda flickans docka
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Nina fyller år. Hon har inga kompisar och istället för en mobil får hon en gammal docka i present av sin mamma. Men det är något märkligt med dockan, och Nina
Libers Läsförståelse A åk 4-6
Libers Läsförståelse A åk 4-6 Libers Läsförståelse innehåller olika texttyper, och tränar lässtrategier före, under och efter läsningen, på mellan och bortom raderna. Provlektion: Kramens Dag Följande
IRRITATION OCH ILSKA TRÄFF 3 VISA VÄGEN
IRRITATION OCH ILSKA Alla föräldrar blir arga på sitt barn ibland. Det är naturligt och något som alla kan förstå. Vad du gör när du är arg har betydelse för barnet. Vad finns det som kan vara dåligt med
Mitt USA I augusti 2013 flyttade jag till North Carolina, USA. Mitt enda mål var att bli en bättre simmerska, men det jag inte visste då var att mycket mer än min simning skulle utvecklas. Jag är född
Turbo blir spökjägare
SIDAN 1 Elevmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Turbo och hans kompisar Olle och Simon tar en tur till flygarens hus på väg hem från skolan. Flygarens hus står tomt sedan han dog. Pojkarna smyger runt i huset
Lässtrategier för att förstå och tolka texter, samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Abdi, som har fått i läxa att läsa hemma varje dag. Abdi gillar bara att läsa för klassens bokhund Kajsa. När mamma säger att Abdi ska läsa