SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
|
|
- Maja Jansson
- för 8 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
2 Att prata med din tonåring om alkohol När det gäller alkohol har olika familjer olika regler. Även om du inte tycker att det är okej att din tonåring dricker, så kan det hända att din tonåring kommer i kontakt med öl, vin eller sprit. Därför är det bra att prata med din tonåring om alkohol. Fyra tips för samtal om alkohol: 1. PRATA OM ALKOHOL OCH LYSSNA Alla föräldrar vill ha en bra relation till sina barn. Relationer byggs på förtroende och att man kan lita på varandra. Förtroende får man genom att lyssna. Fråga hur de tänker och känner om att dricka. Och lyssna ordentligt. 2. VAR LUGN FÖRHÖR INTE Var lugn även om de säger att de har provat alkohol. Att förhöra, skälla och anklaga gör det svårare att fortsätta prata. Visa istället att det var rätt att berätta. Förtroende Känna att man kan lita på någon. Ordentligt Göra något noga. Skälla Vara arg och säga att någon har gjort fel. Anklaga Säga att det är någons fel att något har hänt. Full Druckit mycket alkohol så att man inte kan tänka klart. 3. VAR TYDLIG Förklara hur du tänker, att regler finns för att du bryr dig och därför vill ha det på ett visst sätt. Ungdomar vill att deras föräldrar sätter gränser. 4. VAD GÖR DU OM DIN TONÅRING KOMMER HEM FULL? Var lugn. Ditt barn mår just då bäst av att bli nedbäddad och få ett glas vatten. Prata sedan när barnet mår bättre. 1. Vilka råd är bra? Inte bra? Varför tycker du så? 2. Tänk dig att du har en tonåring. Vad gör du om din tonåring kommer hem full? FILM: BARN, FÖRÄLDRAR OCH ALKOHOL Gå in på systembolaget.se/sfi-film för att se filmen. Titta på filmen och diskutera: Vad handlar filmen om?
3 Nawres dotter växer upp i två kulturer Nawres och hennes dotter Samira kom till Sverige för fyra år sedan. Sedan första dagen har Nawres tänkt på Sverige som hemma. Men ibland saknar hon Irak. Hon tänker på vännerna och grannarna där. I Sverige har hon flera vänner och hon tycker om området där hon bor, men det är inte samma gemenskap som i Irak. Ibland saknar hon att prata arabiska. Hon tycker att hon blir en annan Nawres när hon uttrycker sig på arabiska, den hon egentligen är. Den första tiden i Sverige gjorde Nawres och Samira allt tillsammans. Nu har Samira blivit tonåring. Hon har sitt eget liv och sina egna vänner. När hon pratar med Samira om tiden i Irak märker hon att Samira inte är lika intresserad som förut, och hon har lärt sig svenska kulturen och språket snabbare än vad Nawres har gjort. Nawres är stolt över Samira och att Samira har lärt sig allt så snabbt. Men ibland tänker hon att hennes dotter är två olika personer; en när hon är hemma och en när hon är i skolan. Område Del av t ex en stad. Gemenskap Känna att man hör ihop med en människa eller en grupp människor. Uttrycka Visa vad man tycker, tänker eller känner. Nawres har hört från andra föräldrar i skolan att deras barn har kommit hem berusade. Nawres har aldrig provat alkohol och hon har aldrig funderat på om Samira druckit. Tills nu. Hon känner sig orolig och hon vet inte hur hon ska prata med Samira. Hon vill att hennes dotter ska träffa kompisar, men hon vill inte att Samira ska prova alkohol eller att hon ska vara där det finns alkohol. SKRIV Tycker du att Nawres ska säga något till Samira? I så fall, vad ska hon säga? Foto: Istockphoto. Personerna på bilden är inte de som nämns i texten.
4 John köpte ut till sin lillebror John är 20 år och hans lillebror Samuel är 16 år. Det är fredag förmiddag och Samuel ser fram emot festen som han har blivit bjuden på samma kväll. Familjen flyttade till en ny stad för ett halvår sedan och det har inte varit lätt för Samuel att komma till en ny klass och skaffa nya kompisar. Samuel är nervös inför festen och inför att träffa Carolina, en tjej han är lite kär i. Han vet att andra på festen kommer att dricka alkohol och han vill inte vara den enda som inte dricker, så han frågar John om han kan köpa ut öl till honom. John tvekar, han vet att det är olagligt att köpa ut. Men Samuel tjatar och till slut säger John ja. Samuel har inte haft det lätt sedan de flyttade och festen verkar vara viktig för Samuel. John har en klump av oro i magen när Samuel går till festen. Under uppväxten har de alltid varit bästa vänner. Nu oroar han sig för att något ska hända Samuel och att det är hans fel. När klockan blir ett på natten har Samuel fortfarande inte kommit hem. John ringer men får inget svar. Han bestämmer sig för att gå till festen och se om Samuel är där. Det är han inte. En kille säger att han såg honom åka iväg i bil med några äldre killar. Johns hjärta slår snabbare. Han springer därifrån och letar överallt. Plötsligt ser han någon ligga stilla på mage en bit längre fram på gatan. Han springer dit och ser att det är Samuel. John vänder på Samuel som har kräkts, men som är vid medvetande. Han hjälper Samuel upp och sedan hjälper han honom hem. Han bäddar ner Samuel och ger honom ett glas vatten. När han tittar på sin bror i sängen lovar han sig själv att säga nej om Samuel frågar om han kan köpa ut igen. Köpa ut Köpa alkohol till någon som inte får köpa alkohol själv. Tveka Svårt att bestämma om man ska göra något eller inte. Tjata Säga samma sak många gånger. Kräkas Innehållet i magen kommer upp genom munnen. Vid medvetande Man är vaken och kan se och höra vad som händer. 1. Var det rätt av John att köpa öl till sin lillebror? Varför/varför inte? 2. Om du var John, vad hade du gjort? 3. Vad tror du att John kände när han inte hittade sin lillebror?
5 Två tonåringar berättar om alkohol SARA VÄLJER FOTBOLLEN FÖRE FYLLAN Sara älskar fotboll. Hon har spelat fotboll så länge hon kan minnas. Nu är Sara 16 år och hennes tränare har sagt att hon har goda chanser att bli professionell fotbollsspelare om ett par år. Sara brukade spela fotboll med sina bästa kompisar förut, men på sista tiden har två av kompisarna slutat att komma på matcherna. På helgerna väljer de att gå på fest och bli fulla. Sedan är de för trötta och bakfulla för att spela fotboll. Det irriterar Sara att de sviker laget för att dricka öl. Sara har aldrig provat alkohol. Hon tycker att det är roligare att träffa kompisar utan att dricka och bli full. KRISTOFFER DRICKER FÖR ATT VARA EN I GÄNGET När Kristoffer går på fest brukar han dricka sprit eller cider. Han får alkoholen från en äldre kompis som langar. Kristoffer tycker inte att det är så roligt att dricka alkohol. Några gånger har han blivit så full att han har gjort saker som han ångrat dagen efter. En gång kysste Kristoffer en tjej som han egentligen inte ville kyssa. Dagen efter hade han ångest. Kristoffer tror att han väljer att dricka sprit när han går på fest för att han vill vara med i gemenskapen. När alla andra dricker, så vill han inte verka tråkig och vara den enda som inte dricker. Om alla drack läsk skulle han också dricka läsk, men han vågar inte säga nej för han är rädd att bli utanför. Svika Inte göra det som man har lovat. Langa Köpa alkohol till någon som inte får köpa alkohol själv. Ångest Ångra och må dåligt över något. Gemenskap Känna att man hör ihop med en människa eller en grupp människor. Bli utanför Inte få vara med i gemenskapen med andra. 1. Varför är Sara irriterad på sina kompisar? 2. Varför dricker Kristoffer alkohol? Varför får han ibland ångest när han har varit full? Foto: Istockphoto. Personerna på bilderna är inte de som nämns i texten.
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Att prata med din tonåring om alkohol Alla tonåringar är
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska. Ung och alkohol Att prata med din tonåring om alkohol
Så påverkas vi av alkohol
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Så påverkas vi av alkohol Ett utbildningsmaterial på lätt svenska om hur alkoholen påverkar vår hälsa, vår kultur och våra traditioner. Innehåll Hälsa och alkohol Alkohol
Så påverkas vi av alkohol
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Så påverkas vi av alkohol Ett utbildningsmaterial på lätt svenska om hur alkoholen påverkar vår hälsa, vår kultur och våra traditioner. Innehåll Hälsa och alkohol Alkohol
Så påverkas vi av alkohol
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Så påverkas vi av alkohol Ett utbildningsmaterial om hur alkoholen påverkar vår hälsa, vår kultur och våra traditioner. Innehåll I denna broschyr kan du läsa om varför
Så påverkas vi av alkohol
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Så påverkas vi av alkohol Ett utbildningsmaterial om hur alkoholen påverkar vår hälsa, vår kultur och våra traditioner. Innehåll I denna broschyr kan du läsa om varför
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Alkohol i Sverige Förut drack svenskarna mycket alkohol.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Alkohol i Sverige Förr i tiden drack svenskarna mycket
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska. Hälsa och alkohol Alkohol i Sverige Förr i tiden drack
Systembolaget extra övningar kurs B och C
EXTRA ÖVNINGAR SÅ PÅVERKAS VI AV ALKOHOL SFI-KURS B OCH C. Systembolaget extra övningar kurs B och C GRAMMATIK: SKRIV VERBET I DÅTID. (PRETERITUM) 1. Spriten (kommer) till Sverige på 1400-talet. 2. Sverige
Vilka tycker du är de bästa valen?
Vilka tycker du är de bästa valen? På vår webbplats www.respect4me.org kan du titta på berättelserna om våra liv och de situationer vi råkar ut för. Varje berättelse börjar på samma sätt med en kort film,
Idrott och alkohol? Ett diskussionsmaterial för dig som är aktiv
Idrott och alkohol? Ett diskussionsmaterial för dig som är aktiv IQ Stars är ett samarbete mellan IQ-initiativet och Riksidrottsförbundet. Läs mer på www.iqstars.se Detta häfte tillhör: Hur gör vi svensk
Systembolaget extra övningar kurs C och D
EXTRA ÖVNINGAR SÅ PÅVERKAS VI AV ALKOHOL SFI-KURS C OCH D. Systembolaget extra övningar kurs C och D GRAMMATIK: SKRIV VERBET I DÅTID. (PRETERITUM) 1. På 1400-talet (kommer) spriten till Sverige för att
Sammanfattning första delen av Fucking Åmål
Sammanfattning första delen av Fucking Åmål Att bo i lilla Åmål är enligt kaxiga, 14-åriga Elin ett straff. Hon hatar sitt trista händelselösa liv trots att hon enligt ryktet har hånglat med hela 70.000
På får du fakta och tips om tonåringar och alkohol!
På www.tänkom.nu får du fakta och tips om tonåringar och alkohol! Tänk om fler föräldrar hjälptes åt att sätta gemensamma gränser kring alkohol. Att vara förälder till en tonåring är ofta underbart. Men
Textstöd till oh-bild 1 Myter
Textstöd till oh-bild 1 Myter Genom att servera och köpa ut alkohol till mitt barn lär jag henne/honom att dricka måttligt! Mängder av undersökningar visar istället att du förmedlar till ditt barn att
Drogvaneundersökning för högstadiet, jämförelse 2006-2013
Drogvaneundersökning för högstadiet, jämförelse 26-213 213 deltog 388 av 56 elever (bortfall 23%) 211 deltog 427 av 482 elever (bortfall 11%) 21 deltog 452 av 53 elever (bortfall 1%) 29 deltog 51 av 566
Om mig 2014. Snabbrapport för grundskolans år 8 per kön
Om mig 2014 Snabbrapport för grundskolans år 8 per kön Om mig är en webbaserad enkät om ungdomars hälsa och livsstil som genomfördes för första gången under hösten 2014. Enkäten är ett samarbete mellan
Svenska från början 3
Svenska från början 3 1 Fyll i rätt ord Höger patienten studenten hämta vann hjälp CV Viktigt 1. Här kan du få att sluta röka. 2. Bilar ska köra på sida i Sverige. 3. Det är att ha ett körkort. 4. Läkaren
Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Linas föräldrar bråkar ständigt och Lina har hört att mamman pratar med någon på telefon. Träffar hon en annan man fast hon är gift? Lina är arg på sin mamma
Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Reflektion. Värsta fyllan Lärarmaterial. Författare: Christina Wahldén
sidan 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Klaras föräldrar har rest bort så Elin och Isa och alla andra är bjudna på fest hos henne. Klaras moster köper alkohol i Tyskland som hon sedan
Om mig 2014. Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2014 Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. 1. Skola: (N=479) (N=410) Djäkneparksskolan
Om Mig 2017 Grund Norrköping
Om Mig 2017 Grund Norrköping 1. Hur svarar du på enkäten? Antal svarande: 1010 2. Var svarar du på enkäten? Antal svarande: 1009 3. Är du...? Antal svarande: 1009 4. Hur ofta tycker du att dina föräldrar
Innehållsförteckning. Kapitel 1
Innehållsförteckning Kapitel 1, Zara: sid 1 Kapitel 2, Jagad: sid 2 Kapitel 3, Slagna: sid 3 Kapitel 4, Killen i kassan: sid 5 Kapitel 5, Frågorna: sid 7 Kapitel 6, Fångade: sid 8 Kapitel 1 Zara Hej, mitt
Kupolstudien.se + + Alkohol, narkotika och tobak. 1. Vem bor du med? Kryssa för alla personer du bor med, även om det är på deltid. Mamma.
1. Vem bor du med? Kryssa för alla personer du bor med, även om det är på deltid. Mamma Fostermamma Pappa Fosterpappa Pappas sambo/maka/make Mammas sambo/maka/make Någon bror/styvbror Någon syster/styvsyster
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna 5,
Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?
sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna
Sammanställning Drogvaneundersökning Åre kommun, Åk 2 Åre Gymnasieskola
Sammanställning Drogvaneundersökning Åre kommun, Åk 2 Åre Gymnasieskola Skola a Valid Gymnasiet 91 100,0 100,0 100,0 Är du kille eller tjej? a Kille 66 72,5 72,5 72,5 Tjej 25 27,5 27,5 100,0 Total 91 100,0
Jag vill vara som du. Baserat på en berättelse av Måns Gahrton och Johan Unenge Illustrationer: Johan Unenge
Text (Rosa): Måns Gahrton l Text (Ville): Johan Unenge Jag vill vara som du Baserat på en berättelse av Måns Gahrton och Johan Unenge Illustrationer: Johan Unenge www.livet enligtrosa.se JAG VILL VARA
Definition av svarsalternativ i Barn-ULF
STATISTISKA CENTRALBYRÅN 2011-06-09 1(29) Definition av svarsalternativ i Barn-ULF I nedanstående tabeller visas hur svaren på de olika frågorna i undersökningen av barns levnadsförhållanden har grupperats
På www.tänkom.nu får du fakta och tips om tonåringar och alkohol!
På www.tänkom.nu får du fakta och tips om tonåringar och alkohol! Tänk om fler föräldrar hjälptes åt att sätta gemensamma gränser kring alkohol. Att vara förälder till en tonåring är ofta underbart. Men
Om mig Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2018 Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. Om mig 2018 Grund Norrköping
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Innehållsförteckning Innehållsförteckning 1 Bakrund.2 Syfte,frågeställning,metod...3 Min frågeställning..3 Avhandling.4,
Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen.
Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen. Material: Bilder med frågor (se nedan) Tejp/häftmassa Tomma A4-papper (1-2 st/grupp) Pennor (1-2 st/grupp) 1) Förbered övningen genom att klippa
Övning: Föräldrapanelen
Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen. Material: Bilder med frågor (se nedan) Tejp/häftmassa Tomma A4-papper (1-2 st/grupp) Pennor (1-2 st/grupp) 1) Förbered övningen genom att klippa
Drogvaneundersökning vt 2012
Drogvaneundersökning vt 2012 DVE Åre 2012 Årskurs grupp Översikt Totalt antal svar 172 Filter Vilken klass går du i? är lika med Årskurs 2 på gymnasiet Resulterande svar 99 Gruppera efter fråga nej Är
Hur kunde han? VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS
BENTE BRATLUND Sidan 1 Hur kunde han? Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Lisa är kär i Finn. De har varit ihop i ett halvår nu. En kväll bakar Lisa en chokladkaka, som är det bästa Finn vet. Hon ska gå
Om Mig 2017 Gymn Norrköping
Om Mig 2017 Gymn Norrköping 1. Hur svarar du på enkäten? Antal svarande: 854 2. Var svarar du på enkäten? Antal svarande: 854 3. Är du...? Antal svarande: 850 4. Hur ofta tycker du att dina föräldrar (vårdnadshavare)
Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Agnes och Elin är bästa vänner fast de är väldigt olika. Agnes tycker om att vara för sig själv och teckna och måla. Hon vill inte ha så mycket uppmärksamhet.
Inled övningen med att berätta att ni ska prata om alkohol, lagar och hur dessa på olika sätt påverkar oss.
Du, lagen och genus Lektionslängd: 40-80 min (beroende på deltagarnas kapacitet) Material och förberedelser: Kopiera upp elevmaterial 1 till varje elev eller grupp. Syfte: Syftet med övningen är att eleverna
Ledarkollen. Om alkohol och idrott. Tips till ungdomsledare
Ledarkollen Om alkohol och idrott Tips till ungdomsledare De flesta som idrottat under uppväxten minns någon ledare som gjort särskilt avtryck som visat engagemang, utmanat eller bara funnits där som en
Om mig Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2018 Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. Om mig 2018 Gy Norrköping
Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn:
Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn: Träna rak ordföljd. Subjektet är först. Verbet är alltid på andra plats. Subjekt Verb Objekt Zlatan spelar fotboll.
att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:
Att göra slut - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en
Om mig 2014. Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2014 Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. 1. Skola: (N=547)
Situationer som stimulerar till alkoholkonsumtion, (modifierad IDS-100).
IDS-100, alkohol vuxna som stimulerar till alkoholkonsumtion, (modifierad IDS-100). Namn Ev ID-Nummer Datum (år, mån dag) I detta formulär finns listade olika situationer i vilka många människor ofta dricker
Läsnyckel. Spelar roll? Författare: Camilla Jönsson. Innan du läser. Medan du läser
Läsnyckel Spelar roll? Författare: Camilla Jönsson Spelar roll? är en fristående fortsättning på boken Vem bryr sig? Här får vi lära känna förövaren, Sigge, han som mobbade och misshandlade. Nu har Sigge
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 2018 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna
Så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt
Så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt Karin Redelius, GIH Dennis Hörtin & Mark O Sullivan, AIK Natalie Barker-Ruchti, Göteborgs universitet Selektion och tidiga satsningar från
Om mig 2015. Snabbrapport år 8. Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2015 Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. 1. Skola: Antal svarande: 1072
Erik står i mål Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Torsten Bengtsson Vad handlar boken om? Boken handlar om Erik som är fotbollsmålvakt. Idag ska de spela match. Hans pappa är tränare och vill gärna att laget ska vinna. I bilen dit
#Killmiddag. För högstadiet och gymnasiet. Obs: Ladda ned instruktionsbladet på killmiddag.se innan ni sätter igång.
För högstadiet och gymnasiet Obs: Ladda ned instruktionsbladet på killmiddag.se innan ni sätter igång. Konceptet är framtaget av Make Equal och frågorna är en del avsatsningen Allt vi inte pratar om. Läs
Drogvaneundersökning vt 2012
Drogvaneundersökning vt 2012 DVE Åre 2012 Årskurs grupp Översikt Totalt antal svar 172 Filter Vilken klass går du i? är lika med Årskurs 9 Resulterande svar 73 Gruppera efter fråga nej Är du kille eller
Vad handlar boken om? Mål ur Lgr 11. Bort från dig Lärarmaterial. Författare: Tomas Dömstedt
sidan 1 Författare: Tomas Dömstedt Vad handlar boken om? Lukas är orolig för att Jonna är på fest utan honom. Han skickar ett antal sms till henne men får bara ett enda svar. Lukas kan inte slappna av
BUP PTSD-mottagning. Södra Älvsborgs Sjukhus. Barn- och ungdomspsykiatrisk klinik
BUP PTSD-mottagning Södra Älvsborgs Sjukhus Barn- och ungdomspsykiatrisk klinik PTSD vad är det? Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) är en diagnos som vi kan få efter att ha varit med om allvarliga och/eller
Om mig 2014. Snabbrapport år 8
Om mig 2014 Snabbrapport år 8 Om mig är en webbaserad enkät om ungdomars hälsa och livsstil som genomfördes för första gången under hösten 2014. Enkäten är ett samarbete mellan länets kommuner, Länsstyrelsen
Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLA BOKN OM? Tobias är kär i sin klasskamrat Leila. De är vänner, men Tobias undrar om Leila kanske vill vara mer än vän med honom. Snart är det höstlov och Tobias vill göra
Ungdomsenkät Om mig-kort 2017
Ungdomsenkät Om mig-kort 2017 Om mig Det här är en enkät med frågor om hur du mår och vad du gillar att göra. Enkäten är frivillig Du kan hoppa över frågor som du inte kan eller vill svara på Enkäten är
Jobbigt läge VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Lo och hennes familj. En dag när Lo är på väg hem från träningen ser hon sin pappa sitta på en restaurang och hålla en främmande kvinnas hand.
Om barns och ungas rättigheter
Om barns och ungas rättigheter Att barn och unga har egna rättigheter har du kanske hört. Men vad betyder det att man har en rättighet? Sverige och nästan alla andra länder i världen har lovat att följa
Övning i självvalidering
Övning i självvalidering Vi vet att de här övningarna kan kännas svåra. Att ge sig själv beröm ger många skrivkramp. Men även om du fastnar, skriv, det finns ingen som du ska prestera inför. Det du skriver
Om mig Snabbrapport gymnasieskolan åk 2 per kön
Om mig 2014 Snabbrapport gymnasieskolan åk 2 per kön Om mig är en webbaserad enkät om ungdomars hälsa och livsstil som genomfördes för första gången under hösten 2014. Enkäten är ett samarbete mellan länets
Bra att veta om sexuella övergrepp
Bra att veta om sexuella övergrepp Lätt Svenska Förklaring av ord och begrepp Utsätta Göra något mot en person som den personen inte vill. Om sexuella övergrepp Utsatt Vara med om något som du inte vill.
Adam i skolan. Alla barn är lika mycket värda. Ingen får behandlas sämre. FN:s barnkonvention artikel 2 Illustrationer: Rebecca Karlén
Adam i skolan Adam går i skolan. Han använder rullstol. Adam är med på alla lektioner i klassrummet. När klassen ska se på film måste de gå en trappa upp till ett annat rum. Där finns en projektor. Adam
Till dig som har ett syskon med adhd eller add
Till dig som har ett syskon med adhd eller add Namn: Hej! Den här broschyren är skriven till dig som har ett syskon med adhd eller add. När det i broschyren bara står adhd så betyder det både adhd och
LÄSGUIDE till Boken Liten
LÄSGUIDE till Boken Liten LÄSGUIDE till Boken Liten Den här läsguiden är ett stöd för dig som vill läsa och arbeta med boken Liten på din förskola. Med hjälp av guiden kan du och barnen prata om viktiga
Grundkurs för dig som gillar att bli full
Grundkurs för dig som gillar att bli full Det här har vi inte skrivit för att du ska sluta dricka alkohol. Vi vet att du, liksom många andra, har upplevt många roliga stunder tillsammans med alkohol. Du
Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Molly och Justin är kära och de ska göra DET. De ska ha sex för första gången. Molly tycker att det ska bli så romantiskt. Mollys föräldrar och lillebror reser
Drogvaneundersökning Barn och elevhälsa. Vilken klass går du i? : Årskurs 2 på gymnasiet. Antal svar: 59
Barn och elevhälsa Vilken klass går du i? : Årskurs 2 på gymnasiet. Antal svar: 59 Den här undersökningen har totalt 59 respondenter och en svarsfrekvens på 0%. Undersökningen utfördes från 2014-05-05
Drogvaneundersökning Barn och elevhälsa. Vilken klass går du i? : Årskurs 9. Antal svar: 102
Barn och elevhälsa Vilken klass går du i? : Årskurs 9. Antal svar: 102 Den här undersökningen har totalt 102 respondenter. Undersökningen utfördes från 2014-05-05 till 2014-08-04. Den här rapporten visar
Om mig 2014. Snabbrapport gymnasieskolan åk 2
Om mig 2014 Snabbrapport gymnasieskolan åk 2 Om mig är en webbaserad enkät om ungdomars hälsa och livsstil som genomfördes för första gången under hösten 2014. Enkäten är ett samarbete mellan länets kommuner,
Drogvaneundersökning Barn och elevhälsa. Vilken klass går du i? : Årskurs 9. Antal svar: 97
Barn och elevhälsa Vilken klass går du i? : Årskurs 9. Antal svar: 97 Den här undersökningen har totalt 97 respondenter och en svarsfrekvens på 0%. Undersökningen utfördes från 2014-05-05 till 2014-08-04.
Hur kär får man bli? Läsförståelse. Elevmaterial KATARINA VON BREDOW SIDAN 1. Namn: Kapitel 1
SIDAN 1 Elevmaterial Namn: Läsförståelse Kapitel 1 Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.) 1. Vem är Viktor? 2. Varför hade Katrin inte träffat sin bästis på hela sommaren? 3. Var
TRAFIK & ALKOHOL ETT MATERIAL ANPASSAT FÖR FORDONS- OCH TRANSPORTPROGRAMMET STEG 1 VAL-HANDLING-KONSEKVENS
TRAFIK & ALKOHOL ETT MATERIAL ANPASSAT FÖR FORDONS- OCH TRANSPORTPROGRAMMET STEG 1 VAL-HANDLING-KONSEKVENS STEG 1 VAL-HANDLING-KONSEKVENS Tidsåtgång: Cirka 80-120 minuter SYFTE: Öka förståelsen av vad
Författare: Thea kjellström och Julia Ahola
Författare: Thea kjellström och Julia Ahola Klass 5a har bestämt att fredag den 13 då ska dom sova över på skolan. Alla är hemma och packar och dom ska mötas vid Rimini klockan 5. Nu går dom in i skolan
Drogvaneundersökning Åre Kommun Vårterminen 2011
Drogvaneundersökning Åre Kommun Vårterminen 2011 Drogvaneundersökning Åre Kommun Vårterminen 2011 Översikt Totalt antal svar 194 Filter Hur gammal är du? är lika med 16 år (född 1995) Resulterande svar
Sara och Sami och Smulan
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN ORDLISTA Smulan (s 3, rad 2) bebisens namn. Smula betyder en liten liten bit av en kaka eller ett bröd larviga (s 4, rad 10) fåniga, barnsliga unik (s 4, rad 13) den enda krypa
Frågor och svar. Big Bang sidan 1. Läraren. En del i spf-utbildning
Frågor och svar Läraren sidan 1 Vilken smäll 1. Varför befinner sig Robin och Samir i ett träd utanför tvillingarnas hus? Det är fest i huset och alla i klassen utom Robin och Samir är bjudna. De vill
Föräldramöte i Kramfors skolor. Material med frågor och svar att användas på föräldramöten från förskola till åk 9 ÅK7-ÅK9
Material med frågor och svar att användas på föräldramöten från förskola till åk 9 Läs igenom frågan, tillsammans eller var för sig. Välj det svar du tycker passar dig bäst eller eget alternativ. Lägg
Drogvaneundersökning Åre Kommun Vårterminen 2011
Drogvaneundersökning Åre Kommun Vårterminen 2011 Drogvaneundersökning Åre Kommun Vårterminen 2011 Översikt Totalt antal svar 194 Filter Hur gammal är du? är lika med 18 år (född 1993) Resulterande svar
INTERVJUARENS FORMULÄR Familjetyp 1
Statistiska Centralbyrån 701 89 Örebro (019-176000) Institutet för social forskning 106 91 Stockholm (08-162000) Levnadsnivåundersökningen 2010 - Barn och ungdomar INTERVJUARENS FORMULÄR Familjetyp 1 Familjetyp:
solo Sjunga solo Nypon förlag en möjlighet för alla Läsförståelse Elevmaterial SIDAN 1 Namn: Kapitel 1
SIDAN 1 Elevmaterial Namn: Läsförståelse Kapitel 1 1. Boken börjar med att Elin tjatar på Agnes. Vad tjatar hon om? 2. Elin och Agnes är väldigt olika. Hur då? 3. solo Hur gamla kan flickorna vara (ungefär)?
Rymdresan. Äventyret börjar.
1 Rymdresan Äventyret börjar. Isac är en helt vanlig kille på 15 år och är trött på morgonen och han älskar äpplen. Han har en katt som heter Snawboll 2. Han har ett kompisgäng också. I kompisgänget så
RISKER MED ALKOHOL ETT MATERIAL ANPASSAT FÖR: HOTELL- OCH TURISMPROGRAMMET RESTAURANG- OCH LIVSMEDELSPROGRAMMET.
RISKER MED ALKOHOL ETT MATERIAL ANPASSAT FÖR: HOTELL- OCH TURISMPROGRAMMET RESTAURANG- OCH LIVSMEDELSPROGRAMMET. 1 Elevmaterial - Risker med alkohol - Sida 1/5 Elevmaterial Risker med alkohol Hej! I den
Om mig 2015. Snabbrapport gymnasiet åk 2. Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2015 Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. 1. Skola: Antal svarande:
Alkohol - Är du i riskzonen utan att veta om det?
Faktablad Alkohol - Är du i riskzonen utan att veta om det? Det här faktabladet har vi inte skrivit för att du ska sluta dricka alkohol. Vi vet att du, liksom många andra, har upplevt många roliga stunder
Kan vi inte bara mysa?
4 Kan vi inte bara mysa? Bianca Film 4: Kan vi inte bara mysa? Den här filmen tar upp frågor om kommunikation, ömsesidighet, samspel och samtycke (och allas ansvar att läsa av det), samt avvägningen mellan
Om mig 2015 Snabbrapport år 8 Ektorpsskolan
Om mig 2015 Snabbrapport år 8 Ektorpsskolan Viktig information om rapporten: Syftet med snabbrapporterna är att ge dig som arbetar i kommunen eller skolan snabb återkoppling av resultaten. Det är en automatiserad
BAKGRUNDSFRÅGOR. I. När är du född, år och månad?
BAKGRUNDSFRÅGOR I. När är du född, år och månad? II. Vad har du för sysselsättning just nu? (Läs upp alternativ 1-5. Mer än ett alternativ är möjliga). 1. Arbetar heltid 2. Arbetar deltid 3. Studerar vid
Drogvaneundersökning Barn och elevhälsa. Vilken klass går du i? : Årskurs 2 på gymnasiet. Antal svar: 50
Barn och elevhälsa Vilken klass går du i? : Årskurs 2 på gymnasiet. Antal svar: 50 This report contains answers for 50 respondents. The survey was carried out from 2017-05-12 to 2017-06-17. The report
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Eleverna tränar på att: Författare: Beth Bracken & Kay Fraser
sidan 1 Författare: Beth Bracken & Kay Fraser Vad handlar boken om? Boken handlar om Lucy och Soli som är bästa vänner. De har känt varandra sedan de var små, och de gör allt tillsammans. Där de bor finns
Om barns och ungas rättigheter
Om barns och ungas rättigheter Att barn och unga har egna rättigheter har du kanske hört. Men vad betyder det att man har en rättighet? Sverige och nästan alla andra länder i världen har lovat att följa
Utvärdering: Barn, Ungdom & Föräldrar
Utvärdering: Barn, Ungdom & Föräldrar 2008-2010 Vårsols Familjecenter Jönköping 2011-02-08 Föräldrautvärdering (I) 2008-2010 Utvärderingen innefattar de barn och ungdomar som varit inskrivna och blivit
Drogvaneundersökning Barn och elevhälsa. Vilken klass går du i? : Årskurs 9. Antal svar: 54
Barn och elevhälsa Vilken klass går du i? : Årskurs 9. Antal svar: 54 This report contains answers for 54 respondents. The survey was carried out from 2017-05-12 to 2017-06-17. The report was generated
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial galröf nopyn VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Leon och Nora som ska gå hem till Leon efter skolan. Nora hittar en tändare och testar den. Den fungerar och Leon springer iväg
Danielle hängde av sig kläderna och satte på lite musik, gick in i badrummet och började fylla upp vatten i
Ensamhet Danielle hade precis slutat jobbet och var på väg hemåt för en lugn och stilla fredagskväll för sig själv. Hon hade förberett med lite vin och räkor, hade inhandlat doftljus och köpt några bra
På www.tänkom.nu får du fakta och tips om tonåringar och alkohol!
På www.tänkom.nu får du fakta och tips om tonåringar och alkohol! Tänk om fler föräldrar hjälptes åt att sätta gemensamma gränser kring alkohol. Att vara förälder till tonåringar är ofta helt underbart.
Dags att prata om
2016-10-28 Dags att prata om De flesta övergrepp kommer aldrig till myndigheternas kännedom! Knappt en av tio har anmält övergreppen De flesta berättar för någon Tonåringar berättar oftast för en kompis
Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå.
ALBUM: NÄR JAG DÖR TEXT & MUSIK: ERICA SKOGEN 1. NÄR JAG DÖR Erica Skogen När jag dör minns mig som bra. Glöm bort gången då jag somna på en fotbollsplan. När jag dör minns mig som glad inte sommaren då
lyckades. Jag fick sluta på dagis och mamma blev tvungen att stanna hemma från jobbet ibland, eftersom jag inte tyckte om de barnflickor som mina
Förlåt mig mamma! D et finns bara en människa här på jorden som älskar mig och det är min mamma. Jag är en svår och besvärlig person som jag ofta är fruktansvärt trött på, en människa jag tycker riktigt