SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
|
|
- Rebecka Ek
- för 8 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
2 Alkohol i Sverige Förut drack svenskarna mycket alkohol. Idag dricker vi mindre i Sverige, men många tycker att de är gott med öl och vin till mat och när man umgås. Men alkohol kan göra att människor blir sjuka. Våld och olyckor kan också hända när det finns alkohol. Det blir problem för de som dricker för mycket och för deras familjer. Det blir också problem för samhället. Problemen blir mindre om alkohol säljs i speciella butiker. I Sverige är det bara Systembolaget som får sälja starköl, vin och sprit. Systembolaget ägs av den svenska staten som tycker att människors hälsa är viktigare än att tjäna mycket pengar på alkohol. Därför ser du aldrig erbjudanden eller extrapriser på Systembolaget. ALLA FÅR INTE HANDLA PÅ SYSTEMBOLAGET För att handla på Systembolaget ska du ha fyllt 20 år. Alla som handlar alkohol måste kunna visa legitimation om personalen ber om det. Systembolaget säljer inte alkohol om personalen tror att den kommer att säljas eller ges bort till någon som är under 20 år eller berusad. Du är välkommen att handla på Systembolaget om du är nykter. Alkohol Finns i öl, vin och sprit. Öl Dryck med alkohol och kolsyra. Vin Dryck med alkohol gjord av druvor. Umgås Vara tillsammans med andra människor. Samhälle En grupp människor som lever tillsammans i ett område. Sprit Dryck med alkohol gjord av t ex potatis eller socker. Legitimation Papper eller kort med foto och personnummer. Berusad Person som druckit mycket alkohol. Erbjudande T ex "Ta tre, betala för två". LÄS: SANT ELLER FALSKT Sätt ett kryss i rätt ruta (sant eller falskt). SANT FALSKT 1. I Sverige säljs starköl, vin och sprit i de flesta matbutiker 2. Systembolaget ägs av den svenska staten 3. Systembolagets uppdrag är att sälja så mycket öl, vin och sprit som möjligt 4. Du måste vara minst 20 år för att handla alkohol på Systembolaget 5. Om du är 20 år och har legitimation så får du handla alkohol till någon som är yngre än 20 år. DISKUTERA 1. Vilka regler tycker du ska finnas för att köpa alkohol? 2. Vilka fördelar tycker du finns med att alkohol säljs i särskilda butiker?
3 Så påverkas vi av alkohol Alkohol påverkar din kropp. Hjärnan och hjärtat kan skadas av alkohol. Sömn, graviditet och träning kan påverkas. Öl, vin och sprit påverkar också vikten. Personer som dricker mycket alkohol kan gå upp i vikt. Alkohol kan göra att personer blir beroende. Att bli beroende av alkohol är att ha svårt att sluta dricka eller svårt att dricka mindre alkohol. Det kan göra att alkoholen påverkar jobbet och kontakten med familj och vänner. Mycket alkohol är farligt för alla. För unga människor är det extra farligt. Hjärnan utvecklas till ungefär 25-årsåldern. Därför är det farligare för unga personer att dricka alkohol. Det är större risk att en ung persons hjärna skadas av alkoholen. Det är också större risk att bli beroende för personer som börjar dricka öl, vin och sprit när de är unga. Alkohol Finns i öl, vin och sprit. Hjärna Finns i huvudet. Gör att vi kan tänka. Hjärta Pumpar runt blodet i kroppen. Öl Dryck med alkohol och kolsyra. Vin Dryck med alkohol gjord av druvor. Sprit Dryck med alkohol gjord av t ex potatis eller socker. SKRIV: MATCHA RÄTT ORD MED RÄTT PÅSTÅENDE Fyll i lucktexten genom att placera rätt ord i luckan: vikt, hjärtat, risk, hjärnan, beroende 1. Två delar i kroppen som kan skadas av alkohol är hjärnan och 2. En person som dricker mycket alkohol kan gå upp i 3. Om en person blir får den svårt att sluta dricka alkohol 4. utvecklas ungefär till 25-årsåldern 5. Det är större att personer blir beroende om de börjar dricka alkohol när de är unga
4 Niklas har svårt att sova Niklas har ett nytt jobb. Han är chef för en ny butik i Malmö. Niklas är glad för jobbet, men han har svårt att sova. Han ligger i sängen många nätter utan att somna. Niklas arbetar många timmar varje dag. På kvällen sätter han på datorn och fortsätter att jobba. I sängen ligger Niklas och tänker på hur han ska hinna allt. Han vill träffa sin familj mer och han vill träna. Förut spelade Niklas fotboll och simmade två gånger i veckan. Nu är han trött när han kommer hem, men han kan inte sova. Senaste veckan har Niklas druckit vin innan han lagt sig i sängen. Vinet gör att han somnar fortare tycker han, men sedan vaknar han på natten. Han är törstig och hans hjärta slår snabbt. Hjärta Pumpar runt blodet i kroppen. Boka Beställa något, t ex tid eller biljetter. Törstig Vill dricka. Svalt Lite kallt. Motion Röra på kroppen för att må bra. Nikotin Finns i t ex cigaretter. Koffein Finns i te och kaffe. Niklas blir tröttare och tröttare. Han bokar en tid hos sin läkare. Han berättar för läkaren att han har problem att sova. Läkaren ger honom sju tips för att sova bättre: 1. Stäng av dator och mobil. Läs hellre en bok innan du ska sova. 2. Ha svalt och tyst i sovrummet. 3. Lägg dig samma tid varje dag. 4. Var ute en stund på dagen. 5. Motion och bra mat hjälper. 6. Använd inte alkohol, inte nikotin och inte koffein. 7. Gå upp ur sängen om du inte kan sova. Tänd inte lampan. Niklas gör som läkaren säger. Efter några dagar kan han sova bättre. Det är lättare att arbeta när han sover på natten. DISKUTERA 1. Vad har du för rutiner när du ska sova? 2. Är det något du gör, äter eller dricker som gör att du sover bättre eller sämre? Foto: Shutterstock. Personen på bilden är inte han som nämns i texten.
5 Alkohol och träning Det är inte bra för din hälsa att dricka mycket alkohol. Att träna dagen efter att man har druckit sprit är inte farligt för de flesta, men det är svårare att få mer muskler. För att bli stark ska man dricka mindre öl, vin och sprit eller sluta dricka alkohol. Konditionen påverkas ganska lite av alkohol. Idrotter där du ska göra många saker samtidigt påverkas mest, till exempel fotboll och basket. Det är större risk att skada sig för en person som är bakfull och spelar fotboll än det är att jogga och vara bakfull. Många är trötta dagen efter att de har druckit alkohol. Därför kanske de inte tränar. Det är bättre att aldrig vara bakfull. Det mår kroppen bra av, den slipper ta skada och det blir lättare att träna. Hälsa Hur man mår. Bra hälsa är när kroppen fungerar. Kondition Det kroppen orkar. Bra kondition är t ex att kunna springa långt. Bakfull Må dåligt dagen efter att ha druckit alkohol. SKRIV Skriv en text som svarar på frågorna. 1. Tränar du? 2. Vad tränar du? 3. Hur ofta tränar du? 4. Varför tränar du? / Varför tränar du inte?
6 Foto: Istockphoto. Personen på bilden har inget med texten att göra. Alkohol och graviditet En kvinna som är gravid ska inte dricka alkohol. Om en gravid kvinna dricker öl, vin eller sprit får barnet också i sig alkohol. Fostret kan få stora skador av alkohol. Det är ganska vanligt att kvinnor dricker alkohol innan de vet att de är gravida. Det betyder inte att barnet kommer att få skador. Men en kvinna ska sluta att dricka alkohol när hon tror att hon är gravid eller funderar på att bli det. Att sluta dricka alkohol är det bästa för barnet i magen. VAD KAN HÄNDA? Alkohol ökar risken för missfall. Alkohol kan också skada barnets utveckling. Det kan till exempel skada barnets syn. Foster Barn i mammans mage. Gravid Kvinna som har barn i magen. Missfall Foster som dör i mammans mage. Amma Ge mjölk från bröstet till ett barn. Nykter En person som inte har druckit alkohol. ATT DRICKA ALKOHOL OCH AMMA En kvinna som ammar ska inte dricka mycket alkohol. Enligt Livsmedelsverket kan en kvinna dricka 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Inget i öl, vin och sprit är bra för amningen eller barnet. Andra vuxna som har hand om barn ska inte heller dricka mycket alkohol. Alkoholen gör att du inte förstår lika bra som när du är nykter. SKRIV Varför ska en kvinna som är gravid inte dricka alkohol? Skriv ditt svar och jämför sedan svaren i par.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Alkohol i Sverige Förr i tiden drack svenskarna mycket
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Hälsa och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska. Hälsa och alkohol Alkohol i Sverige Förr i tiden drack
Så påverkas vi av alkohol
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Så påverkas vi av alkohol Ett utbildningsmaterial på lätt svenska om hur alkoholen påverkar vår hälsa, vår kultur och våra traditioner. Innehåll Hälsa och alkohol Alkohol
Så påverkas vi av alkohol
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Så påverkas vi av alkohol Ett utbildningsmaterial om hur alkoholen påverkar vår hälsa, vår kultur och våra traditioner. Innehåll I denna broschyr kan du läsa om varför
Så påverkas vi av alkohol
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Så påverkas vi av alkohol Ett utbildningsmaterial på lätt svenska om hur alkoholen påverkar vår hälsa, vår kultur och våra traditioner. Innehåll Hälsa och alkohol Alkohol
Så påverkas vi av alkohol
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Så påverkas vi av alkohol Ett utbildningsmaterial om hur alkoholen påverkar vår hälsa, vår kultur och våra traditioner. Innehåll I denna broschyr kan du läsa om varför
Systembolaget extra övningar kurs C och D
EXTRA ÖVNINGAR SÅ PÅVERKAS VI AV ALKOHOL SFI-KURS C OCH D. Systembolaget extra övningar kurs C och D GRAMMATIK: SKRIV VERBET I DÅTID. (PRETERITUM) 1. På 1400-talet (kommer) spriten till Sverige för att
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Att prata med din tonåring om alkohol Alla tonåringar är
Systembolaget extra övningar kurs B och C
EXTRA ÖVNINGAR SÅ PÅVERKAS VI AV ALKOHOL SFI-KURS B OCH C. Systembolaget extra övningar kurs B och C GRAMMATIK: SKRIV VERBET I DÅTID. (PRETERITUM) 1. Spriten (kommer) till Sverige på 1400-talet. 2. Sverige
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska. Ung och alkohol Att prata med din tonåring om alkohol
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Att prata med din tonåring om alkohol När det gäller alkohol
Träningsdagbok. För att må bra och ha en god hälsa är det viktigt att röra på sig varje dag, minst 30
Träningsdagbok För att må bra och ha en god hälsa är det viktigt att röra på sig varje dag, minst 30 minuter för vuxna och 60 minuter för barn. Man kan till exempel springa, gå en snabb promenad, spela
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Kultur och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Kultur och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Så startade Systembolaget Systembolaget startade 1955
Tips från forskaren Hösten
Tips från forskaren Hösten Stressforskningsinstitutet Hösten Här listas forskarnas tips kring hur man bäst hanterar höstens mörker. Expertens tips inför mörka hösten Forskare Göran Kecklund berättar hur
Kultur och alkohol. Så startade Systembolaget. Systembolaget startade 1955 men historien börjar flera århundranden tidigare. ORDLISTA DISKUTERA
SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Kultur och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska. Kultur och alkohol Så startade Systembolaget Systembolaget
Kompis med kroppen. 5. Bra för mig bra för miljön
Kompis med kroppen 5. Bra för mig bra för miljön 5 om dan gör kroppen glad Intervjua kompisen, skolsköterskan, föräldern, syskon, tränare eller någon annan du känner om varför de tycker att man ska äta
Människans hälsa. Människans hälsa. 1 Diskutera i gruppen och skriv ner några tankar.
Människans hälsa beror på mycket. Vi gör många val som påverkar hur vi mår. Hur lever vi Hur äter vi Vad äter vi Hur mycket sover vi Hur mycket tränar vi Många saker att tänka på för att kunna må bra.
Behandlingsguide Sov gott!
Behandlingsguide Sov gott! V älkommen till Primärvårdens gruppbehandling för sömnproblem! Denna behandling utgår från KBT kognitiv beteendeterapi, som är en behandlingsform som visat sig vara en effektiv
Faktorer som påverkar din sömn
Faktorer som påverkar din sömn Nedan presenteras sådant som kan vara bra att känna till för att ha möjlighet att påverka sin sömn. Efter varje del ber vi dig att reflektera över hur det ser ut för dig
BAKGRUNDSFRÅGOR. I. När är du född, år och månad?
BAKGRUNDSFRÅGOR I. När är du född, år och månad? II. Vad har du för sysselsättning just nu? (Läs upp alternativ 1-5. Mer än ett alternativ är möjliga). 1. Arbetar heltid 2. Arbetar deltid 3. Studerar vid
Fallpreventivt arbete inom VLL. Cecilia Edström, Hälsoutvecklare, Västerbottens läns landsting
Fallpreventivt arbete inom VLL Cecilia Edström, Hälsoutvecklare, Västerbottens läns landsting Historik Bäst i Sverige på att falla! 2014 var det 1680 personer i Västerbotten, 65 år eller äldre, som föll
Från morgon till kväll
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN YLVA HEROU ORDLISTA Kapitel 1 pigg (sidan 5, rad 6) motsatsen till trött, vaken undersköterska (sidan 6, rad 3) En person som har läst till undersköterska och har legitimation
HÄLSOFRÅGOR I GYMNASIET ÅR 1
Elevhälsoenkät Västerbotten HÄLSOFRÅGOR I GYMNASIET ÅR 1 Namn: Personnummer: Detta fyller skolsköterskan i: Datum: Längd: (cm) Vikt: (kg) Svaren på hälsofrågorna används i hälsosamtalet med skolsköterskan.
Presentation. Samla gruppen och sitt gärna i en ring så att alla hör och ser dig som föreläsare.
Alkohol och tobak Presentation OBS! Hela föreläsningen ska hålla på i 45 minuter. Samla gruppen och sitt gärna i en ring så att alla hör och ser dig som föreläsare. Första gången du träffar gruppen: Föreläsaren
Facit Spra kva gen B tester
Facit Spra kva gen B tester En stressig dag B 1 Pappan (mannen) låser dörren. 2 Han handlar mat efter jobbet. 3 Barnen gråter i affären. 4 Han diskar och tvättar efter maten. 5 Han somnar i soffan. C 1
Kost och träning Sömn och vila Hälsa
Kost och träning Sömn och vila Hälsa Kost och träning Vi är skapta för att röra på oss, annars bryts musklerna ner. Starkt skelett minskar risken för benbrott och stukade leder. Mat är vår bensin för att
Pedagogens manus till BILDSPEL 3 Åk 8 KROPPEN OCH RÖRELSE
Pedagogens manus till BILDSPEL 3 Åk 8 KROPPEN OCH RÖRELSE 1. 2. Manus: Det finns många olika typer av kroppslig träning. Idag går många unga på gym för ren muskelstyrketräning. Andra kanske tränar någon
VÄNTA OCH FÖDA BARN. en broschyr inför förlossningen
VÄNTA OCH FÖDA BARN en broschyr inför förlossningen 1 Den här broschyren Vänta och föda barn innehåller information för dig som är gravid och så småningom föder barn. Vi rekommenderar att du och din barnmorska
Minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Sex råd till dig som förälder
Minska risken för plötslig spädbarnsdöd Sex råd till dig som förälder Minska risken för plötslig spädbarnsdöd Plötslig spädbarnsdöd är mycket ovanligt, men ändå något som oroar många blivande och nyblivna
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Kultur och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Kultur och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Sverige förr i tiden. Så föddes Systembolaget. Systembolaget
Sömndagbok. Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag
Vecka: Sömndagbok Jag gick och la mig klockan: Jag somnade efter ungefär. antal min Vaknade du under natten? Hur många gånger och hur länge var du vaken? Jag vaknade klockan: Måndag Tisdag Onsdag Torsdag
FLER DRICKER MER Allt fler människor dricker alkohol regelbundet, och i större mängd än tidigare.
FLER DRICKER MER Allt fler människor dricker alkohol regelbundet, och i större mängd än tidigare. Ungefär en miljon människor i Sverige har alkoholvanor som medför en ökad risk för ett stort antal hälsoproblem
Jag en individuell idrottare. 4. Samla energi för bättre prestation
4. Samla energi för bättre prestation Det är samspelet mellan träning, vila, mat och dryck som gör att du får tillräcklig energi för att prestera bättre. Glömmer du något av detta kan du aldrig prestera
EN UTFÄRD I HJÄRNANS VÄRLD
EN UTFÄRD I HJÄRNANS VÄRLD Undersökning av hjärnans elektriska impulser eller EEG på barn -Ett introduktionshäfte för barn och föräldrar- Innehållsförteckning EEG eller undersökning av hjärnans elektriska
Kupolstudien.se + + Alkohol, narkotika och tobak. 1. Vem bor du med? Kryssa för alla personer du bor med, även om det är på deltid. Mamma.
1. Vem bor du med? Kryssa för alla personer du bor med, även om det är på deltid. Mamma Fostermamma Pappa Fosterpappa Pappas sambo/maka/make Mammas sambo/maka/make Någon bror/styvbror Någon syster/styvsyster
Enkla tips för att ditt barn ska må bra.
Enkla tips för att ditt barn ska må bra. 1177.se/Vastmanland Fr u k t & bär Gr ön s ak Po t a t Köt t, fisk &ä gg er &o r st i s & ro t fruk te, fl Mj ölk Brö d in g,g or ry n, pa sta & ri s M at fe tt
God natt och sov riktigt, riktigt gott.
God natt och sov riktigt, riktigt gott. Tips för dig som har problem med sömnen. 1 2 Vi har alla varit med om det någon gång. Det är alldeles omöjligt att somna. Man ligger och vrider och vänder på sig
Elevhälsoenkät. Hälsofrågor till dig som går i årskurs 7
Elevhälsoenkät Hälsofrågor till dig som går i årskurs 7 Hej! I det här häftet finns frågor som rör din hälsa, hem- och lärmiljö och dina levnadsvanor. Några av frågorna kommer att vara underlag för statistik
Tid för återhämtning. En satsning för bättre hälsa i Väg & Banbranschen. Bib 2005
Tid för återhämtning En satsning för bättre hälsa i Väg & Banbranschen 1 Tid för återhämtning minskar i Väg och Ban-branschen Högre krav Konkurrens, Krav från beställare Mer skiftgång Mer nattarbete Dåligt
Stress och Sömn. Kortvarig stress kan därför verka positivt vid vissa tillfällen.
Stress och Sömn Stress När man talar om stress menar man ibland en känsla av att man har för mycket att göra och för lite tid att göra det på. Man får inte tiden att räcka till för allt som ska göras i
Hälsotest. Namn: E-mail: Telefon: Datum: www.inspirilla.com / www.nillaskitchen.com
1 Hälsotest Namn: E-mail: Telefon: Datum: 2 Bakgrundsdata 1 Kön q Man q Kvinna 2 Hur gammal är du? q 56 år eller äldre q 46 55 år q 36 45 år q 26 35 år q 25 år eller yngre 3a Vilket är Ditt civilstånd?
Förfrågan angående sömnvanor!
Förfrågan angående sömnvanor! Vi ber dig svara på följande frågor eller ringa in det lämpliga alternativet angående dina sömnvanor. Skriv tydligt, gärna med kulspetspenna. Alla uppgifter är konfidentiella.
Goda vanor för att förebygga fallskador
Goda vanor för att förebygga fallskador För de allra flesta är det viktigt att kunna göra det man vill. Att tänka efter före och förebygga olyckor kan ge ett mer självständigt liv. Fallolyckor är tyvärr
UNDERSÖKNING. Alkohol & träning
UNDERSÖKNING Alkohol & träning Hur och varför tränar vi? Regelbunden träning och motion är viktigt av flera olika anledningar. Vissa tränar för att må bra, andra för att bygga muskler alla har sina anledningar
Hälsa/Skola/Träning & Match. DJ-verksamheten säsongen 2017/2018
Hälsa/Skola/Träning & Match DJ-verksamheten säsongen 2017/2018 Planering För att kunna göra bra ifrån er och må bra behöver ni planera! Sätt er hälsa främst och var därför noggranna med att planera så
Om mig Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2018 Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. Om mig 2018 Gy Norrköping
Folkhälsoenkät Barn och Unga i Skåne och Helsingborg 2012. SLF Strategisk samhällsplanering
Folkhälsoenkät Barn och Unga i och 212 Under våren 212 svarade alla elever i och i i åk 6, 9 och 2 i gymnasiet på frågor om hälsa T ex om hälsa, fritidsvanor, matvanor, alkohol, narkotika, spel, sex och
Vägen till ett tobaksfritt liv...
Vägen till ett tobaksfritt liv... Varför ska du sluta röka eller snusa? Tobak skadar din hälsa Allvarliga sjukdomar som lungcancer, sjukdomar i lungor och luftrör, exempelvis KOL samt hjärt-kärlsjukdomar
HÄLSOFRÅGOR TILL DIG SOM GÅR I ÅRSKURS 7
HÄLSOFRÅGOR TILL DIG SOM GÅR I ÅRSKURS 7 Alla elever i årskurs 7 bjuds in till ett hälsobesök hos skolsköterskan. I den här enkäten ställer vi frågor om din hälsa, levnadsvanor, trivsel och skolmiljö som
Ett glas vin kan väl inte. skada?
Ett glas vin kan väl inte skada? Ett glas vin kan väl inte skada? Kvinnors dryckesvanor skiljer sig idag markant från hur det var för bara några år sedan. Vid trettio har man ofta hunnit skaffa sig vanor
Föreningsträdet Idrottshälsa. Handledning Aktiva 10 år. Sund stil och hygien Träna rätt Äta träna vila
Föreningsträdet Idrottshälsa Handledning Aktiva 10 år Sund stil och hygien Träna rätt Äta träna vila Att arbeta med Föreningsträdet Syfte: Tanken med föreningsträdet är att med hjälp av enkla frågor skapa
Kondition åk 9. Vad har puls och kondition med varandra att göra?
Kondition åk 9 Vad har puls och kondition med varandra att göra? När du tränar regelbundet ökar ditt hjärtas förmåga att pumpa ut blod i kroppen. Hjärtat blir större och mer blod kan pumpas ut vid varje
Drogvaneundersökning bland elever i år 6 i Tyresö kommun. Resultat
Drogvaneundersökning bland elever i år 6 i Tyresö kommun Resultat 2004-2011 Drogvaneundersökning i år 6, Tyresö kommun 2011 Svarsfrekvens: 2004:84% (tot antal svarande elever 485 st) 2005:85% (urvalsundersökning,
Sömnhjälpen. www.somnhjalpen.se
Sömnhjälpen www.somnhjalpen.se Sömnsvårigheter kan ge allvarliga problem i vardagslivet och för hälsan. Genom att vara uppmärksam på våra vanor och vår livsstil, samt faktorer i miljön kan vi förebygga
Om Mig 2017 Gymn Norrköping
Om Mig 2017 Gymn Norrköping 1. Hur svarar du på enkäten? Antal svarande: 854 2. Var svarar du på enkäten? Antal svarande: 854 3. Är du...? Antal svarande: 850 4. Hur ofta tycker du att dina föräldrar (vårdnadshavare)
Allmänna sömnråd. Generella rekommendationer:
Inför eventuell förskrivning av sinnesstimulerande hjälpmedel Bilaga 1 Allmänna sömnråd Generella rekommendationer: Sovrumsmiljö som främjar sömnen - Bekväm säng i välkänd miljö - Rätt temperatur, gärna
Teori Kost och Kondition. År 6 ht -13
Teori Kost och Kondition År 6 ht -13 KOST OCH KONDITION l Din kropp behöver regelbundet mat för att du ska må bra och orka med skola, fritids och eftermiddagsaktiviteter. Om du äter tre huvudmål per dag
Redovisning av ANT-undersökningen vt 2013
Redovisning av ANT-undersökningen vt 2013 Innehåll: Sid 2 Förord Sid 3-7 Samtliga frågor och svar Sid 8-13 Jämförelser av vissa frågor avseende pojke/flicka och årskurs. Sid 14-17 Jämförelser med tidigare
SÖMN, VILA OCH ÅTERHÄMTNING I SKOLAN
SÖMN, VILA OCH ÅTERHÄMTNING I SKOLAN Till dig som arbetar i skolan med barn i årskurs F-5! Här kommer tips och idéer för en hälsovecka om sömn, vila och återhämtning. Vi hoppas att Ni under denna vecka
Drogvaneundersökning bland elever i år 2 på Tyresö gymnasium Tyresö kommun. Resultat
Drogvaneundersökning bland elever i år 2 på Tyresö gymnasium Tyresö kommun Resultat 2004-2010 Drogvaneundersökning i år 2, Tyresö kommun 2010 Svarsfrekvens: 2004: 83% (tot antal svarande elever 354st)
SÖMN Fakta och praktiska tips
/ SÖMN Fakta och praktiska tips Varför sover vi egentligen? Reparation av kroppen Immunförsvaret aktiveras Uppbyggande hormon insöndras Återhämtning för hjärnan Hjärnan laddar upp energi Minnet uppgraderas
Sömnkartläggning. Bilaga 1
Bilaga 1 Sömnkartläggning Anita Persson, Nybro kommun 2017-05-01 Einar Ljungström, Kalmar kommun Jenny Blomqvist, Oskarshamns kommun Pernilla Forssander, Västerviks kommun Namn: Datum: Funktionsnedsättning:
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 2018 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna
Fall och brand. Minska riskerna i ditt hem
Fall och brand Minska riskerna i ditt hem Fall i hemmet Varje år ramlar en tredjedel av Sveriges äldre befolkning omkull, ofta i hemmet. Det kan bero på att man får sämre balans, syn och hörsel när man
KOST och KROPP. Vilka ämnen ger oss våran energi? Namn
KOST och KROPP Namn För att en bil skall kunna köra behöver den energi. Denna energi får bilen från bensinen. Skulle bensinen ta slut så stannar bilen till dess att man tankar igen. Likadant är det med
Liv och hälsa ung Särskolan 2017
Liv och hälsa ung Särskolan 2017 Att vara i särklass En undersökning om ungas hälsa, livsvillkor och levnadsvanor Kortversion 1 Innehåll Inledning 2 Om Liv och hälsa ung 3 Förklaring till vanliga ord i
Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn:
Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn: Träna rak ordföljd. Subjektet är först. Verbet är alltid på andra plats. Subjekt Verb Objekt Zlatan spelar fotboll.
fakta om alkohol och hälsa
fakta om alkohol och hälsa FLER DRICKER MER ALLT FLER MÄNNISKOR DRICKER ALKOHOL REGEL- BUNDET, OCH I STÖRRE MÄNGD ÄN TIDIGARE. Ungefär en miljon människor i Sverige har alkoholvanor som medför en ökad
5. Skriv några meningar om hur sömnen påverkar din hälsa.
Frågor till texten 1. Nämn tre saker för att få en bättre dygnsrytm 2. Nämn två fördelar med att träna regelbundet 3. Berätta om hur kolhydrater, protein och fett fungerar 4. Tycker du att du får den vila
K Hur ser de t ut för dig?
Behandlingsguide K Hur ser de t ut för dig? arbetsbl ad (Kryssa för det som stämmer för dig) 1. Är du stressad eller orolig? Jag kan inte tänka klart ( Jag glömmer saker ( Jag har svårt att fokusera (
Ledarkollen. Om alkohol och idrott. Tips till ungdomsledare
Ledarkollen Om alkohol och idrott Tips till ungdomsledare De flesta som idrottat under uppväxten minns någon ledare som gjort särskilt avtryck som visat engagemang, utmanat eller bara funnits där som en
RISKER MED ALKOHOL ETT MATERIAL ANPASSAT FÖR: HOTELL- OCH TURISMPROGRAMMET RESTAURANG- OCH LIVSMEDELSPROGRAMMET.
RISKER MED ALKOHOL ETT MATERIAL ANPASSAT FÖR: HOTELL- OCH TURISMPROGRAMMET RESTAURANG- OCH LIVSMEDELSPROGRAMMET. 1 Elevmaterial - Risker med alkohol - Sida 1/5 Elevmaterial Risker med alkohol Hej! I den
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna 5,
Att tänka på innan du börjar:
Årskurs 7 2014 Hej! Det här är ett häfte med frågor om hur du mår och hur du har det i skolan, hemma och på fritiden. Undersökningen genomförs av Landstinget Sörmland och resultaten används för att förbättra
Till dig som just fått barn. När barnet skriker se
Till dig som just fått barn När barnet skriker 1177 1177.se Att hantera skrik Små barn skriker, vissa mer än andra. När barnet är litet har det inget annat sätt att uttrycka sig på. Skriket kan vara svårt
Sömnkartläggning. Bilaga 1
Bilaga 1 Sömnkartläggning Anita Persson, Nybro kommun 2018-10-05 Einar Ljungström, Kalmar kommun Jenny Anderot, Västerviks kommun Jenny Blomqvist, Oskarshamns kommun Pernilla Forssander, Västerviks kommun
Ångest kan kännas på olika sätt olika gånger. Och det är inte alltid man vet att det man känner i kroppen är just ångest.
Ångest och Panikångest Alla upplever ibland ångest i olika situationer. Det beror på att själva känslan av ångest har som uppgift att tala om att nu är något fel, på tok, till och med farligt. Och då måste
Om Mig 2017 Grund Norrköping
Om Mig 2017 Grund Norrköping 1. Hur svarar du på enkäten? Antal svarande: 1010 2. Var svarar du på enkäten? Antal svarande: 1009 3. Är du...? Antal svarande: 1009 4. Hur ofta tycker du att dina föräldrar
Textstöd till oh-bild 1 Myter
Textstöd till oh-bild 1 Myter Genom att servera och köpa ut alkohol till mitt barn lär jag henne/honom att dricka måttligt! Mängder av undersökningar visar istället att du förmedlar till ditt barn att
Sova kan du göra när du är pensionär
Sov gott! Sova kan du göra när du är pensionär Helt sant. Risken är bara att det blir det enda du orkar med. I alla fall om du inte tar det lite lugnt redan i dag. Utan sömn tar kroppen stryk. Det gäller
HÄLSOENKÄT ÅK 7-9. Gör så här:
HÄLSOENKÄT ÅK 7-9 Gör så här: Svara på frågorna i tur och ordning, fråga om du behöver hjälp. Det finns inga rätt eller fel svar! Svara det som stämmer bäst för dig. Vissa frågor handlar om hur det varit
1 Är du flicka eller pojke? Flicka. Vilken månad är du född? 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare. 4 I vilket land är du född?
1 Är du flicka eller pojke? Flicka Pojke 2 Vilken månad är du född? Januari Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare 1994
Tabeller Bilaga 12. Södra Älvsborg gymnasiet, år 2
Tabeller Bilaga 12 Södra Älvsborg gymnasiet, år 2 1. Hur bor du? Procentuell fördelning efter boendekommun i Södra Älvsborg, gymnasiet, år 2.... 5 2. Vad gör din pappa? Procentuell fördelning efter boendekommun
Om mig Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2018 Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. Om mig 2018 Grund Norrköping
Hur mår du? Unnar du dig själv det underhåll och bränsle din kropp och själ behöver?
Hur mår du? Unnar du dig själv det underhåll och bränsle din kropp och själ behöver? Fysisk aktivitet Vad menas med fysisk aktivitet? Fysisk aktivitet definieras som all typ av rörelse som ger ökad energiförbrukning.
Mat och dryck för dig som har diabetes
Mat och dryck för dig som har diabetes Den här skriften handlar om sjukdomen diabetes. Du får veta vad diabetes är och på vilka sätt du kan må dåligt av diabetes. Här är det viktigaste du ska tänka på
Värt att veta... Nattarbete
Värt att veta... Nattarbete De allra flesta människor arbetar dagtid. Några arbetar kvällstid eller på natten. Människan är anpassad för att vara vaken och arbeta under dygnets ljusa tid, det vill säga
Lärarmaterial. Kropp och hälsa sidan 1. Mål ur Lgr 11: Kost. Frukost. Författare: Torsten Bengtsson
Kropp och hälsa sidan 1 Lärarmaterial Författare: Torsten Bengtsson Mål ur Lgr 11: Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel.
Om mig 2014. Snabbrapport gymnasieskolan åk 2
Om mig 2014 Snabbrapport gymnasieskolan åk 2 Om mig är en webbaserad enkät om ungdomars hälsa och livsstil som genomfördes för första gången under hösten 2014. Enkäten är ett samarbete mellan länets kommuner,
Om mig 2015. Snabbrapport år 8. Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.
Om mig 2015 Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data. Rapporten innehåller resultat för grupper om minst fem elever. 1. Skola: Antal svarande: 1072
HÄLSA P Å SKOLAN HÄLSA PÅ SKOLAN
Lågstadiet INLEDNING Materialet Hälsa på skolan är framtaget av Aktiv Skola och har som syfte att främja den goda hälsan. Men vad är hälsa? De flesta skulle nog säga att må bra och att vara frisk är att
Liv och hälsa Ung 2004
Årskurs 7 Liv och hälsa Ung 2004 Vad är Liv och hälsa Ung 2004? Landstinget Sörmland gör i samarbete med länets kommuner undersökningen Liv och hälsa Ung 2004. Vi ställer i denna enkät frågor om hur du
ALKOHOLLAGEN ÄR VIKTIG FÖR DIG
ALKOHOLLAGEN ÄR VIKTIG FÖR DIG ETT MATERIAL ANPASSAT FÖR: HOTELL- OCH TURISMPROGRAMMET RESTAURANG- OCH LIVSMEDELSPROGRAMMET. 1 Elevmaterial - Risker med alkohol - Sida 1/7 Elevmaterial Alkohollagen är
Elevhälsoenkät. Hälsofrågor till dig som går i gymnasiet
Elevhälsoenkät Hälsofrågor till dig som går i gymnasiet Hej! I det här häftet finns frågor som rör din hälsa, hem- och lärmiljö och dina levnadsvanor. Några av frågorna kommer att vara underlag för statistik
Aktiv Föreläsning. Kost
Aktiv Föreläsning Kost Inledning OBS! Hela föreläsningen ska hålla på i 45 minuter. Samla gruppen och sitt gärna i en ring så att alla hör och ser dig som föreläsare. Första gången du träffar gruppen:
EN SEPTEMBER-REPRIS SFI. Hur är det idag? Får jag låna ditt busskort? Vad vill du ha, kaffe eller te? Vad vill du ha, nötter eller godis?
SFI EN SEPTEMBERREPRIS Hur är det idag? Får jag låna ditt busskort? Vad vill du ha, kaffe eller te? Vad vill du ha, nötter eller godis? Vill du ha lite mer? Kan du hjälpa mig? Oj, förlåt! Tack för lånet!
mina intressen:... mina favoriträtter:... JAG ÄR EN SOM... (SÄTT ETT KRYSS FÖR JA ELLER NEJ)
namn:... klass:... ålder:... familj:... mina intressen:... mina favoriträtter:... dagens datum:... JAG ÄR EN SOM... (SÄTT ETT KRYSS FÖR JA ELLER NEJ) JA NEJ tycker om att vara tillsammans med andra tycker
Du bestämmer hur festen blir inte alkoholen. Så minimerar du alkoholens negativa konsekvenser
Du bestämmer hur festen blir inte alkoholen Så minimerar du alkoholens negativa konsekvenser Vad är riskabel alkoholkonsumtion? Om du är tjej och dricker fler än 9 standardglas under en vecka eller om
Drogvaneundersökning bland elever i år 6 i Tyresö kommun. Resultat 2004-2010
Drogvaneundersökning bland elever i år 6 i Tyresö kommun Resultat 2004-2010 Drogvaneundersökning i år 6, Tyresö kommun 2010 Svarsfrekvens: 2004:84% (tot antal svarande elever 485 st) 2005:85% (urvalsundersökning,
IFK NORRKÖPING UNGDOM KOST OCH PRESTATION
IFK NORRKÖPING UNGDOM KOST OCH PRESTATION ANSVARSOMRÅDEN FÖR ATT UTVECKLAS OCH BLI EN BÄTTRE FOTBOLLSSPELARE Faktorer som du kan påverka -Träning -Kost -Sömn -Vila - Skola Faktorer som du inte kan påverka