en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
|
|
- Jakob Fransson
- för 9 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 en lektion från Lärarrumet för lättläst - Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Kapitlen Glömskans frukter och Cyklopen ingår. Introduktion Se gärna avsnittet om antiken i URs tv-serie Hej Litteraturen! Lektionen består dels av funderingsfrågor samt tips på högläsning och uppgifter. Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Gudarnas möte När berättelsen börjar är det tre personer Odyssevs, Penelope och Telemakos som längtar. Hur är de släkt med varandra och vad längtar de efter? Vad bestämmer gudarna på sitt möte? Vem av gudarna är inte där? Hon kom förklädd Beskriv Telemakos med några ord. Hur förändras han när han har träffat Atena? Tinget på Itaka Om någon gör ett jobb på samma sätt som Penelope väver hur jobbar den personen? Vad heter Odyssevs gamle vän? Vad kan vi gissa att han var bra på? Lärarrummet för lättläst
2 Det snabba skeppet Varför reser de i smyg, tror du? Hos gamle Nestor Vad gör Mentor för att Telemakos ska våga prata? Offerfesten Varför bestämmer Nestor att man ska offra till Atena? Hos kungen i Sparta Hur vet Menelaos att Odyssevs lever? En ny fara Vad händer när friarna förstår varför Telemakos är borta? Odyssevs flotte Varför släpper Kalypso Odyssevs fri? Odyssevs träffar Nausikaa Vad gör flickorna vid vattnet? Varför får Odyssevs inte åka med tillbaka till staden? Hos faiakernas kung Hur lyckas Odyssevs hitta i staden och komma fram till slottet? Varför gråter Odyssevs? Vad av det de gör på Alkinoos fest känner du igen? Trähästen Vad är en trojansk häst eller en trojan idag? Vilka likheter finns med trähästen? Glömskans frukter För oss kan ingen plats bli vackrare än Itaka, jämför med Borta bra men hemma bäst Stämmer det tycker du? Cyklopen Vad är en cyklop? Odyssevs lurar cyklopen att kalla honom Ingen. Känner du till någon modern historia som använder samma trick? Hos vindarnas gud? Vad är det som gör att de inte längre åker hemåt utan snarare längre bort? När männen blev grisar Måste Odyssevs resa till Hades?
3 I dödens rike Vilka möter Odyssevs i Hades? Vad är det att ha en akilleshäl? Vad är typiskt för ett sisyfosarbete? Den livsfarliga sången Hur gör Odyssevs för att klara sig från sirenerna? Skylla och Karybdis Vad tycker du om Odyssevs beslut att offra några av sina män? Solgudens oxar Hur blev Odyssevs av med alla sina män? Vad hände med dem? Tillbaka på Itaka Är det smart att klä ut Odyssevs till en tiggargubbe? Vad kan han vinna på det? Hos herden Evmaios Vad tror du är det som gör att Odyssevs vet att han kan lita på Evmaios? Telemakos reser hem De ser ett tecken på himlen, hur tolkar drottning Helena det? Odyssevs möter sin son Varför känner Telemakos inte igen Odyssevs, sin pappa? Odyssevs kommer till staden Har du hört talas om någon som bara lever för att de väntar på någon? Någon som är som hunden Argos? Odyssevs visar sin styrka Tror du att Odyssevs menar att slå Iros så att han blir förlamad? Är det ett misstag? Penelope vill gifta sig Varför vill Penelope gifta sig med en annan man? Odyssevs och Penelope Hur behandlar Penelope den gamle tiggaren? Odyssevs blir igenkänd Varför berättar Odyssevs inte vem han är? Döden kommer närmare Varför gråter Penelope på natten?
4 Tävlingen Varför ska de låsa dörrarna? Den blodiga hämnden Vad tycker du om Odyssevs hämnd? Äntligen tillsammans Telemakos blir irriterad på Penelope för att hon inte litar på att det är Odyssevs som är hemma igen. Tycker du också att hon tvekar för mycket? Freden kommer till Itaka Varför blir det inget krig? Odysseus dödar friarna. Illustration av Gustav Benjamin Schwab, 1882.
5 Högläsning Uppgifterna baseras på Odysséen utgiven av Natur och Kultur i serien Alla Tiders Klassiker 1995, översättare Ingvar Björkeson. 1. Femte sången vers stilistik 1. I avsnittet förekommer Eos, Tithonos, Zeus, Pallas, Kalypso och Hermes. Berätta vilka de är. Ta gärna med bilder på dem. 2. Läs texten högt och låt sedan eleverna prata två och två om det de har hört. Vad händer i avsnittet? Hörde de några nya ord? 3. Prata tillsammans och titta efter platserna som nämns i kartorna längst bak i boken. Läs om Skeria i översättarens kommentarer. 4. I avsnittet nämns: den hos Kalypso fångne den gudalike Odyssevs molnupptornaren Zeus hans sändebud Argosdödaren Vad kallas sådana här konstruktioner och varför tror ni att man använde dem? Hur skulle det låta om man gjorde likadant med kända personer idag? Pröva på några exempel. Arbeta gärna i par och jämför sedan era resultat, kanske som en tävling. 5. Varför avslutar andra raden med mänskor och inte människor? 6. Läs texten högt tillsammans, överdriv gärna rytmen. 2. Elfte sången vers sisyfosarbete 1. Läs kapitlet Tinget på Itaka sidan och lägg märke till vad som står om Penelopes vävande. 2. Läs vers högt. Berätta hur Sisyfos blev satt att rulla stenen uppför kullen. 3. Låt eleverna jämföra Penelopes och Sisyfos arbete. Vilka likheter och vilka skillnader hittar de? Och låt dem fundera ut sisyfosarbeten de känner till idag, kanske har de några egna.
6 3. Tolfte sången vers besättningen går under Kirke berättar för Odyssevs om sirenerna, Skylla och Charybdis. 1. I avsnittet förekommer Kirke, Zeus, Hera, Iason, Kratais, Helios, Faethousa Lampetia, Hyperion och Nearia. Liksom Argo. Berätta vilka de är. Ta gärna med bilder på dem. 2. Läs vers högt och låt sedan eleverna prata två och två om det de har hört. Vad händer i avsnittet? Hörde de några nya ord? 3. Hur tror ni det känns för Odyssevs att höra Kirke berätta om vad som väntar honom och hans besättning? Vad tycker ni att han borde göra nu? Kirke verkar veta vad som kommer att hända. Kan Odyssevs inte påverka sitt liv?
7 ett utdrag ur Odysseen LL-förlaget 2012
8 ett utdrag ur Odysseen LL-förlaget 2012
9 ett utdrag ur Odysseen LL-förlaget 2012
10 ett utdrag ur Odysseen LL-förlaget 2012
11 ett utdrag ur Odysseen LL-förlaget 2012
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Romeo och Julia av Matteo Bandello
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Romeo och Julia av Matteo Bandello funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsning och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs:
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Introduktion Se
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
Lady Chatterleys älskare
Lady Chatterleys älskare - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsningstips och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång:
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Graffitins historia funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild Ämne: Svenska, SVA, SFI, Bild, Samhällskunskap, Media
att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:
Att göra slut - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en
Lärarmaterial till Lilla Odysséen
LÄRARMATERIAL Lärarmaterial till Lilla Odysséen Innehåll Inledning Kort om Odysséen Fakta om Odysséen och Iliaden Homeros Iliaden och det trojanska kriget Odyssén Resumé av Teater Barbaras Lilla Odysséen
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kungsgatan - funderingsfrågor, tips på högläsning och fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion
Sista dagen av ensamhet
Sista dagen av ensamhet - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 1-4 Funderingsfrågor
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Brottslig kärlek - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin Det här är serie lektioner som utgår från Brottslig
Kejsarn av Portugallien
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kejsarn av Portugallien - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor, skriv ett författarporträtt Det här är en serie lektioner
Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor
Lysande utsikter funderingsfrågor och uppgifter Ämne: svenska, SVA, SFI År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Vad betyder det att ha lysande
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap
Jag heter död - 13 skräckhistorier
Jag heter död - 13 skräckhistorier grupparbete med funderingsfrågor, redovisning och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 4-9, gymn Lektionstyp: reflektion, diskussion, redovisning, skrivuppgift
Layla flyttar hemifrån
Layla flyttar hemifrån - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Källkritik och skotten i Sarajevo
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Källkritik och skotten i Sarajevo Ämne: Svenska, Historia, SVA Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, källkritiska
Slaven Gustavus Vassa
Slaven Gustavus Vassa Följetongsläsning, högläsning med uppgifter och läsförståelsefrågor Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gymn Lektionstyp: Läsförståelse, diskussion Lektionsåtgång: 4 Inledning Berättelsen
Jag blev hans drog, sidorna Varför blir Zlatan så glad när hans pappa kommer och tittar på när han tränar?
Jag är Zlatan - funderingsfrågor, förebilder, som-om övning, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, Livskunskap Årskurs: 4-6, 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp: Eget arbete, diskussion, skrivuppgift Lektionsåtgång:
Tillbaka till ett krig
Tillbaka till ett krig - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 4-6, 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Det
Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen Bakgrund Det här materialet hör till boken Märtas tavlor som är skriven av Johanna Immonen. Materialet är tänkt som ett stöd för dig som
Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Författare: Josefine Ottesen Boken handlar om: Boken är en grekisk saga, som handlar om den grekiske pojken Teseus. Han börjar bli tillräckligt gammal, för att lämna sin mamma och morfar. Han vill
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Frankenstein - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Anna på Brännö - funderingsfrågor, underlag för samtal Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Särvux, Gymnasiesär Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: - Funderingsfrågor Frågorna kan användas
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa
Läsnyckel Smyga till Hallon av Erika Eklund Wilson
Läsnyckel Smyga till Hallon av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 6-9, Gym,
Läsnyckel Skot på barnhem av Oscar K. illustrationer av Dorte Karrebæk översättning av Marie Helleday Ekwurtzel
Läsnyckel Skot på barnhem av Oscar K. illustrationer av Dorte Karrebæk översättning av Marie Helleday Ekwurtzel Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Drömtraktorn 2 - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som
I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken
I skuggorna - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion i par eller mindre grupper Lektionsåtgång: 7 10 Det här lektionsupplägget
- funderingsfrågor och diskussion om vänskap
Födelsedagen - funderingsfrågor och diskussion om vänskap Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lektionsåtgång: 1-4 Introduktion Lektionen utgår från boken
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Odysseus irrfärder Kikonerna Lotusätarna Cyklopen
Odysseus irrfärder När det långa kriget mot Troja äntligen var över började grekerna återvända hem. Det var upp till de olika befälhavarna att var och en ansvara för sina män. En av de sista som lämnade
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Frågor. Elevuppgifter nivå 13. Kap. 1
Elevuppgifter nivå 13 Frågor Kap. 1 1. Vad gick spelet Odysseus ut på? 2. Hur många män hade Odysseus vid spelets början? 3. Vem var Olle? 4. Varför var Olle elak mot Jim? 5. Varför var Jims pappa inte
Bortgift funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Bortgift funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning
Samtal med Hussein en lärare berättar:
Samtal med Hussein en lärare berättar: Under en håltimme ser jag Hussein sitta och läsa Stjärnlösa nätter. Jag hälsar som vanligt och frågar om han tycker att boken är bra. Han ler och svarar ja. Jag frågar
Gösta Berling i undervisningen
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Gösta Berling i undervisningen Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gym Lektionstyp: Individuell uppgift, Diskussion, Redovisning Lektionsåtgång:
438 dagar funderingsfrågor, källkritik och fördjupningsuppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum 438 dagar funderingsfrågor, källkritik och fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: källkritik,
Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.
Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att
SPÖKHISTORIER. Den blodiga handsken Spökhuset. En mörk höstnatt Djurkyrkogården
SPÖKHISTORIER Vi kommer att fortsätta svensklektionerna med ett arbete kring spökhistorier. Vi kommer att läsa spökhistorier, rita och berätta, se en film samt skriva en egen spökhistoria. Spökhistorierna
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi
Katten i Ediths trädgård
Katten i Ediths trädgård Detta arbetsmaterial syftar till att ge läraren idéer och förslag på hur man i undervisningen kan jobba med den lättlästa boken Katten i Ediths trädgård. Materialet är utarbetat
RAOUL 2015 SKOLMATERIAL
RAOUL 2015 SKOLMATERIAL Den 27 augusti är Raoul Wallenbergs dag, Sveriges nationella dag för medmänsklighet, civilkurage och alla människors lika värde. Inför denna dag erbjuder vi på Raoul Wallenberg
- textfrågor, gemensam läsning - boksamtal diskussions- och fördjupningsuppgift
Norrtullsligan - textfrågor, gemensam läsning - boksamtal diskussions- och fördjupningsuppgift Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, gemensam
Joel är död Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Hans Peterson Vad handlar boken om? Den 9 maj förändras Linus liv. Linus är i skogen med mamma, pappa och storebror Joel. Linus ser upp till Joel och en dag vill han också vara stor
Trojanska kriget Gudinnornas skönhetstävling Akilles föds Sköna Helena
Trojanska kriget När havsnymfen Thetis skulle gifta sig med kung Peleus var alla gudar, gudinnor och kosmiska väsen inbjudna. Utom Eris som var osämjans gudinna. Zeus ville inte att hon skulle framkalla
Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen
Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska
Provlektion Klassiska sagor
Provlektion Klassiska sagor Denna lektion är hämtad ur Klassiska sagor av Lena Johansson, lärare i svenska som andraspråk i Alby i Botkyrka. Klassiska sagor som världens barn har hört är ett kopieringsunderlag
Allan Zongo. Vad handlar boken om? Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11: Eleverna tränar på följande förmågor:
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Henrik Einspor Vad handlar boken om? Boken handlar om Max. Han har en rymdvarelse, som heter Allan, boende hemma hos sig. Mamma har kommit hem från sjukhuset med en liten
Teseus, kungens son MARIE DUEDAHL
SIDAN 1 Boken handlar om: Teseus har kommit till Aten för att träffa sin far, kung Aigeus. Teseus blir inte insläppt till borgen, utan istället hamnar han hos Cadmus. Cadmus äger stans bästa brottarlag.
Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Lgrs 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Vad handlar boken om? Boken handlar om Mimmi. Hennes hund, Bonita, rymmer efter att ha blivit rädd när en polisbil kör förbi, med sirenerna på. Polisbilen jagar en motorcykel. Mimmis mamma berättar,
Avigajl. 1 Sam 25:6b-11
Avigajl Förra söndagen sa jag att denna söndag skulle det handla om Avigail och de flesta av er såg ut som frågetecken. Och vem vet, det kanske ni kommer att göra idag också efter den här predikan. Jag
Läsnyckel Hej Flugo! av Tedd Arnold
Läsnyckel Hej Flugo! av Tedd Arnold Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
Utforskarna. ålder 4-5 år
Utforskarna ålder 4-5 år I våra mål satte vi upp att vi ville ha mer drama, konstruktion och berättelse. Detta gjorde att vi delade upp utforskarna i tre grupper med dessa områden som fokus. Barnen fick
funderings- och diskussionsfrågor samt fördjupningsuppgifter
Axel var idiot funderings- och diskussionsfrågor samt fördjupningsuppgifter Ämne: SO, Historia Årskurs: 7-9, gymn Lektionstyp: reflektion, diskussion, informationssökning, presentation, skrivuppgift Lektionsåtgång:
- ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter
Finns i sjön - ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: utveckla ordförrådet, textfrågor och diskussionsuppgifter
Historiska personligheter. I nnehåll:
Historiska personligheter I nnehåll: Alexander den store=halvgud? Sid 1 Créme dela Créme Sid 2 Invigningsfest Sid 3 Mata hari Sid 4 Insändare Sid 5 Annonser Sid 6 Stalins brott Sid 7 8 Alexanders mor sinnessjuk?
Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Linas föräldrar bråkar ständigt och Lina har hört att mamman pratar med någon på telefon. Träffar hon en annan man fast hon är gift? Lina är arg på sin mamma
Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Författare: Gry Kappel Jensen Vad handlar boken om? Boken handlar om Villy som så gärna vill ha en tatuering. Ofta går han till Nisses tattoo, för att titta på när han tatuerar. Hans mamma har
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bedragaren - Diskussions- och skrivuppgifter samt fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska och SVA (ev samarbete svenska, samhällskunskap och historia) Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion
Hämnden i litteraturen från Gunnlaug Ormstunga till Ondskan
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hämnden i litteraturen från Gunnlaug Ormstunga till Ondskan Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gym Lektionstyp: Individuell uppgift, Diskussion,
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Lektionsåtgång: 2-5 Den här lektionen
Bakgrund. Om boken. Om författaren. www.viljaforlag.se. Arbetsmaterial LÄSAREN Darias stigar. Författare: Emma- Ida Johansson
Arbetsmaterial LÄSAREN Darias stigar Författare: Emma- Ida Johansson Bakgrund Det här materialet hör till boken Darias stigar som är skriven av Emma- Ida Johansson. Materialet är tänkt som ett stöd för
Kärlek stavas köttbulle
Kärlek stavas köttbulle - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
årskurs F-3 Berättelsen tar sin början.
Berättelsen tar sin början. Berättelsen tar sin början Inled berättelsen och arbetet med att läsa brev 1 från Pigglorna. Innan ni läser brevet väljer ni om ni vill låta eleverna tillverka var sin Piggla
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
I krigets skugga - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 4-6, 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Det här är
Flykten från Sverige. Avdelningsmöte. Samling -Vem är här och vad ska vi göra idag? Innehåll. Material
Avdelningsmöte Flykten från Sverige Under detta möte får scouterna fundera på hur det kan kännas att vara på flykt och ha olika förutsättningar i livet. Mötet avslutas med en saga som berättar om ett Sverige
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
En man som heter Ove - Textfrågor, skriv- och diskussionsuppgifter Ämne: Svenska Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion, fördjupning Lektionsåtgång: 2-6 Den här lektionen
Lärjungaskap / Följ mig
Lärjungaskap / Följ mig Dela in gruppen i par och bind för ögonen på en av de två i paret. Låt den andra personen leda den med förbundna ögon runt i huset och utomhus, genom trädgården, till exempel, och
Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv
Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Bokens
Det finns flera böcker om Lea. Du kan läsa dem i vilken ordning som helst! De böcker som kommit ut hittills heter Lea, Lea på läger och Lea, vilse!
Läsnyckel Lea och Maja Författare: Helena Karlsson Lea och Maja är en lättläst ungdomsbok som är skriven på Hegas nivå två. Boken passar för läsare som vill ha en gripande berättelse, med ett språk som
Jobba med gamla nyheter
ett material från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Jobba med gamla nyheter en serie lektioner Ämne: Samhällskunskap, SO, Svenska, SVA, SFI, Historia Årskurs: Vux, 4-6, 7-9 Lektionstyp:
Döda bergen Lärarmaterial
Lärarmaterial sidan 1 Författare: Cecilie Eken Vilka handlar böckerna om? Berättarjaget i böckerna om den svarta safiren är pojken Aram och äventyret utspelar sig när han är 13 år. Aram bor i staden Rani
Ett regn av bomber funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ett regn av bomber funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och
Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn
Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn Maria bodde i en liten stad som hette Nasaret. Den låg i Israel. En ängel kom till Maria och sa: Maria, du ska få ett barn. Barnet
Läsnyckel. Yasmins flykt. Författare: Miriam Hallahmy Översättning: Sara Hemmel. Innan du läser. Medan du läser
Läsnyckel Yasmins flykt Författare: Miriam Hallahmy Översättning: Sara Hemmel Yasmins flykt är en gripande berättelse om den femtonåriga flickan Yasmine och hennes lillebror Ali. Tillsammans flyr syskonen
Orgelbyggaren. Uppgifter och diskussionsfrågor
Orgelbyggaren av Robert Åsbackas är en av de första återberättade finlandssvenska böckerna. Bosse Hellsten har återberättat romanen som kom ut år 2008. Orgelbyggaren handlar om Johannes Thomasson, en äldre