Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.
|
|
- Ebba Jansson
- för 6 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att komplettera Bonnier Utbildnings Känn på litteraturen 3 - en guide genom tio klassiker som tar upp den normalsvåra versionen av Fröken Julie. Ett utdrag ur Fröken Julie ingår i lektionen. Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk, År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: Högläsning, reflektion och diskussion, eget arbete Lektionsåtgång: 4 Fröken Julie högläsning och fördjupning 1. Läs om fröken Julies och Jeans drömmar igen. (sidan 31-32) Alternativt läs högt ur originaltexten sid från Jeans replik Vet ni att ni är underlig tills Jean avslutat om sin dröm. Låt eleverna beskriva med egna ord vad fröken Julie och Jean drömmer om. Diskutera om ni tycker att någon av dem får det de drömmer om. MTM:s skolwebb mtm.se/skola
2 2. Hur förändras fröken Julies och Jeans relation när de har haft sex med varandra? Tror ni det hade varit någon skillnad om pjäsen istället hade handlat om greve Jean och Jenny, en av hans anställda? Vad säger pjäsen oss om könsrollerna, som Strindberg beskriver dem? Tycker ni att vi ser annorlunda på sex idag? 3. Beskriv fröken Julie och Kristin. Hur gamla är de? Får vi veta något om hur de ser ut? Vad gör de? Vad tycker de om saker och ting? Välj ut tre ord som beskriver fröken Julie. Gör likadant med Kristin. Låt dem vara var sin typ. Fröken Julie är överklasskvinnan. Kristin är arbetarkvinnan. Vilken av typerna tror ni att Strindberg tyckte bäst om? Varför?
3 Fröken Julie närläsningsfrågor Dramat Fröken Julie är fullt av små händelser som fördjupar och för dramat framåt. Följande frågor är stöd för att kunna göra en närmare analys av texten. Låt eleverna jobba tillsammans med någon av scenerna eller ha frågorna som stöd för ett gemensamt samtal om någon passage. Scen 1 Vilken dag är det? I vilket rum börjar pjäsen? Vem är där? Vem kommer in och vad ställer han på golvet? Varför är greven inte hemma? Vem har Jean sett dansa på logen? Varför tror Kristin att fröken är mer galen än vanligt? Vad tror hon är skälet till att fröken inte följde med greven? Vad har Jean sett? Vad får Jean att äta? Vad gör han när Kristin drar honom i håret? Vad dricker Jean till maten? Vad kokar Kristin? Jean säger att fröken inte är fin. Varför är hon inte det? Men han tycker något annat om fröken också, vad? Vad lovar Jean att han ska göra med Kristin? Vem står plötsligt i köksdörren? Vad gör hon? Vad vill fröken Julie att Jean gör? Vad säger Kristin om det? Varför blir fröken Julie ilsken? Hur slutar diskussionen?
4 Scen 2 Vad gör Kristin när hon är ensam i köket? Vad berättar Jean när han kommer tillbaka? Vad säger Kristin om det? Varför vill fröken Julie att Jean ska byta kläder? Vad har Kristin gjort? Vad gör fröken Julie och Jean då? Vad säger fröken Julie att Jean ska kyssa? Varför är Jean orolig för att någon ska se dem? Vad brukar fröken Julie drömma? Vad brukar Jean drömma? Jean har fått något i ögat. Vad gör fröken Julie då? Vad säger Jean när han varnar fröken Julie? Vad menar han när han säger: Vet ni inte att det är farligt att leka med elden? Vad gör fröken Julie när han försöker kyssa henne? Vad är det för arbete som väntar på Jean? En gång blev Jean sjuk av olycklig kärlek. Vem var han kär i då? Varför somnade Jean under en fläderbuske? Vad hörde Jean när han lyssnade på fröken Julie och hennes väninna? Vad säger fröken Julie om det? Vad föreslår fröken Julie när Jean vill gå och lägga sig? Varför tycker Jean att fröken Julie ska fly? Vad gör de? Vilka kommer in i köket? Scen 3 Titta på bilden. Vad tror du har hänt på Jeans rum? Vart tycker Jean att de ska resa? Vad ska de göra där? Vad ska fröken Julie göra? Vad hade Jean i fickan? Hur kan Jean ge fröken Julie mod? Vilka murar ser Jean mellan dem? Vad ser han nu som påminner honom om det? Vad behöver han för att kunna klättra uppåt? Vad är viktigt för fröken Julie? Vilken är fröken Julies enda fråga? Vad tror Jean att fröken Julie har? Varför vill fröken Julie försvinna?
5 Vad har Jean stulit? Vad har han ljugit om? Hur ville fröken Julies mor uppfostra henne? Hur hämnades hon på sin man, fröken Julies far? Vad tycker fröken Julie att Jean är skyldig henne? Jean säger att tjänstefolk inte har samma problem för att de saknar något, vad? Varför kan fröken Julie inte stanna? Scen 4 Vem kommer in i köket? Vad handlar dagens predikan om? Varför vill Kristin inte vara kvar i huset längre? Varför tycker Kristin att det är dags för Jean att se sig om efter en ny anställning? Scen 5 Vad har fröken Julie med sig? Vad ljuger Jean om? Varför tror fröken Julie att Kristin ska förstå henne? Hur kan Kristin hindra dem från att resa medan hon är i kyrkan? Vad kan fröken Julie göra för att komma ur sin knipa? Vem ringer i klockan? Vad vill han ha? Vilken tjänst vill fröken Julie att Jean gör henne? Vad gör fröken Julie som vi inte får se?
6 Fröken Julie funderingsfrågor Scen 1 I första scenen presenteras alla personer. Läs först hela scenen. Lägg undan texten och beskriv Kristin, Jean och Julie med tre ord var. Scen 2 Vad tror du Kristin tycker om att fröken Julie gärna dansar med Jean? Drömmarna som fröken Julie och Jean har berättar mer för oss om dem. Drömmarna är som en föraning om vad som ska hända längre fram i pjäsen. Hur tror du att pjäsen slutar? Scen 3 Vad berättar fröken Julie om sin mamma? Scen 4 Vad har Kristin för framtidsplaner? Scen 5 Vad är det som hindrar Jean och fröken Julie från att resa iväg och starta sitt hotell? Beskriv Kristin, Jean och Julie med tre ord var. Ta fram de ord du skrev till scen 1. Är de lika? Vad har ändrats? ur Fröken Julie LL-förlaget 2011
7 ur Fröken Julie LL-förlaget 2011
8
9 ur Fröken Julie LL-förlaget 2011
10 ur Fröken Julie LL-förlaget 2011
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa
att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:
Att göra slut - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Introduktion Se
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Kejsarn av Portugallien
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kejsarn av Portugallien - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor, skriv ett författarporträtt Det här är en serie lektioner
Emma. MTM:s skolwebb. - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion. Inför läsning skapa förförståelse
Emma - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lässtopp och läsloggar, diskussionsuppgifter och skrivuppgift
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Lektionsåtgång: 2-5 Den här lektionen
- ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter
Finns i sjön - ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: utveckla ordförrådet, textfrågor och diskussionsuppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv
När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
- funderingsfrågor och diskussion om vänskap
Födelsedagen - funderingsfrågor och diskussion om vänskap Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Lektionsåtgång: 1-4 Introduktion Lektionen utgår från boken
Jag blev hans drog, sidorna Varför blir Zlatan så glad när hans pappa kommer och tittar på när han tränar?
Jag är Zlatan - funderingsfrågor, förebilder, som-om övning, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, Livskunskap Årskurs: 4-6, 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp: Eget arbete, diskussion, skrivuppgift Lektionsåtgång:
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor
Lysande utsikter funderingsfrågor och uppgifter Ämne: svenska, SVA, SFI År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Vad betyder det att ha lysande
Slaven Gustavus Vassa
Slaven Gustavus Vassa Följetongsläsning, högläsning med uppgifter och läsförståelsefrågor Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gymn Lektionstyp: Läsförståelse, diskussion Lektionsåtgång: 4 Inledning Berättelsen
Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.
Hotell Harmoni - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: -8 Bokens handling Känner du att någonting
Så funkar lagarna. MTM:s skolwebb. - textfrågor, diskussionsfrågor och fördjupningsuppgift. mtm.se/skola. Introduktion till boken
Så funkar lagarna - textfrågor, diskussionsfrågor och fördjupningsuppgift Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk, Samhällskunskap, Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsfrågor,
Ligger Sverige i Iran?
Ligger Sverige i Iran? - textfrågor, diskussion- och skrivuppgifter Ämne: svenska, svenska som andraspråk, samhällskunskap Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift,
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Anna på Brännö - funderingsfrågor, underlag för samtal Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Särvux, Gymnasiesär Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: - Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Kärlek stavas köttbulle
Kärlek stavas köttbulle - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Frankenstein - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
- textfrågor, gemensam läsning - boksamtal diskussions- och fördjupningsuppgift
Norrtullsligan - textfrågor, gemensam läsning - boksamtal diskussions- och fördjupningsuppgift Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, gemensam
Layla flyttar hemifrån
Layla flyttar hemifrån - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna
I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken
I skuggorna - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion i par eller mindre grupper Lektionsåtgång: 7 10 Det här lektionsupplägget
- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv
Hjärterum - reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux Lektionstyp: Textfrågor till de inledande sidorna, diskussions- och skrivuppgifter Lektionsåtgång:
Lådan - fundera, diskutera och skriv
Lådan - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort av Emma Frey-Skött.
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
Hemliga Clowndocka Yara Alsayed
Hemliga Clowndocka Yara Alsayed - Olivia vakna! Du kommer för sent till skolan, ropade mamma. - Ja jag kommer. Olivia tog på sig sina kläder och åt frukosten snabbt. När hon var klar med allt och står
Bara dra. MTM:s skolwebb. - textfrågor, loggskrivande och diskussionsfrågor. mtm.se/skola. Introduktion till boken. Inför läsning skapa förförståelse
Bara dra - textfrågor, loggskrivande och diskussionsfrågor Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsfrågor, läslogg Lektionsåtgång:
Ordförståelse, söka fakta och information, diskussionsuppgifter, skrivuppgifter och gruppuppgift
EU-valet 2019 - Ordförståelse, söka fakta och information, diskussionsuppgifter, skrivuppgifter och gruppuppgift Ämne: Svenska, svenska som andraspråk, samhällskunskap Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Brottslig kärlek - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin Det här är serie lektioner som utgår från Brottslig
Tillbaka till ett krig
Tillbaka till ett krig - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 4-6, 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Det
Var la jag min man. MTM:s skolwebb. - funderingsfrågor, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion.
Var la jag min man - funderingsfrågor, diskussions- och skrivuppgifter Ämne: SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Introduktion Var la jag min man? av Gudrun Wessnert
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kungsgatan - funderingsfrågor, tips på högläsning och fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Ett batteri av frågor finns längst bak i denna handledning. Boken finns på tex Storytel
Handledning till Klaras hemlighet Eleverna använder en loggbok för tankar och reflektioner under hela läsningen. Loggbokens framsida finns som kopieringsunderlag. Först när boken är slut ritar eleverna
Romeo och Julia av Matteo Bandello
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Romeo och Julia av Matteo Bandello funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsning och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs:
Sista dagen av ensamhet
Sista dagen av ensamhet - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 1-4 Funderingsfrågor
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
LÄSGUIDE till Boken Liten
LÄSGUIDE till Boken Liten LÄSGUIDE till Boken Liten Den här läsguiden är ett stöd för dig som vill läsa och arbeta med boken Liten på din förskola. Med hjälp av guiden kan du och barnen prata om viktiga
Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv
Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Bokens
Ska vi till Paris? ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN KIRSTEN AHLBURG ORDLISTA pall (sida 10, rad 3) en liten stol utan ryggstöd och armstöd baguette (sida 14, rad 12) franskt, vitt bröd LÄSFÖRSTÅELSE Vid dagens slut sida 5 Vilken
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bedragaren - Diskussions- och skrivuppgifter samt fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska och SVA (ev samarbete svenska, samhällskunskap och historia) Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra
Huset på gränsen Roller Linda Hanna Petra Dinkanish Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra Scen 1 Linda, Hanna och Petra kommer in och plockar svamp som dom lägger i sina korgar - Kolla! Minst
SPÖKHISTORIER. Den blodiga handsken Spökhuset. En mörk höstnatt Djurkyrkogården
SPÖKHISTORIER Vi kommer att fortsätta svensklektionerna med ett arbete kring spökhistorier. Vi kommer att läsa spökhistorier, rita och berätta, se en film samt skriva en egen spökhistoria. Spökhistorierna
Kyss aldrig en groda ROLLER MAMMA JULIA FAMILJEN PÅ SLOTTET PAPPA MAMMA FINA FAMILJEN I STUGAN PAPPA MAMMA MARIA GILLION GRODJÄGARNA
Kyss aldrig en groda En liten bredvidberättelse om jakten på en groda att kyssa till prins ROLLER FAMILJEN PÅ SLOTTET FAMILJEN I STUGAN GRODJÄGARNA DOM ONDA MAKTERNA TROLLKARLEN BORROR (GRODAN / HÄSTEN)
Sveriges historia från istid till EU
Sveriges historia från istid till EU - Textfrågor, skapa tidslinje och skriv personporträtt Den här lektionen är skriven av Jenny Edvardsson. Jenny är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i
Lärarhandledning. Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström. Rekommenderas för fsk åk 3
Lärarhandledning Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström Rekommenderas för fsk åk 3 Introduktion I den här handledningen finns tips på konkreta övningar som kan hjälpa dig att få dina elever
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
AKTIVITETSHANDLEDNING
AKTIVITETSHANDLEDNING Av AnnMarie Lindman GRANNEN av Johan Werkmäster Handledningen är ett underlag för diskussion för den som vill läsa den här boken i grupp inom till exempel omsorgen eller i Svenska
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Drömtraktorn 2 - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som
att läsa och skriva artiklar
8 Sidor att läsa och skriva artiklar Ämne: Svenska, SVA År: 4-6, 7-9, Gym Lektionstyp: Läsförståelse, eget arbete, Diskussion, Lektionsåtgång: 8, men man kan välja enskilda delar Inledning Det här är en
Kap 1 hej. Hej jag heter William Peterson. Jag är 10 år gammal och jag är cool. Jag bor i Alafors och jag har 5 syskon. Jag går på MK- skolan.
Kap 1 hej Hej jag heter William Peterson. Jag är 10 år gammal och jag är cool. Jag bor i Alafors och jag har 5 syskon. Jag går på MK- skolan. Min bästa vän heter Emil, Emil gillar fotboll och innebandy.
Dunk dunk hjärtat. (Det blev så tomt) en kortpjäs av Hannele Mikaela Taivassalo
1 Dunk dunk hjärtat (Det blev så tomt) en kortpjäs av Hannele Mikaela Taivassalo 2 Dunk dunk hjärtat Personer: (kring 70) (under 70) (dock över 30) (dock över 30) PROLOG Det blev så tomt, plötsligt. Så
Läsnyckel Vips och Drakula- klubben av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi
Läsnyckel Vips och Drakula- klubben av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi vill
Under slussen. MTM:s skolwebb. - textfrågor, skapande, novellanalys och skrivuppgift. mtm.se/skola. Introduktion till boken
Under slussen - textfrågor, skapande, novellanalys och skrivuppgift Ämne: Svenska, svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, analysuppgift, skrivuppgift
Läsnyckel. Yasmins flykt. Författare: Miriam Hallahmy Översättning: Sara Hemmel. Innan du läser. Medan du läser
Läsnyckel Yasmins flykt Författare: Miriam Hallahmy Översättning: Sara Hemmel Yasmins flykt är en gripande berättelse om den femtonåriga flickan Yasmine och hennes lillebror Ali. Tillsammans flyr syskonen
får påverka hur de lever får ha ett gott liv får bli förstådda och respekterade på sitt eget modersmål får utvecklas på olika sätt.
Det här är FDUV:s strategi för åren 2018 2020. Vår strategi berättar vad vi vill göra, till exempel vad vi vill ändra i samhället, och hur vi ska bära oss åt för att göra det. alltså varför vi finns till
Ellie och Jonas lär sig om eld
Ellie och Jonas lär sig om eld Ellie och Jonas lär sig om eld Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Textbearbetning: Boel Werner och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Grafisk form: Per
INFÖR TEATERBESÖKET. skådespelarna blir. Av Ann-Christine Magnusson Illustration Johanna Oranen
Hej! Vi tänkte ge er lite tips och förhoppningsvis lite inspiration inför ert teaterbesök med MolièreEnsemblen. Barnen kommer att få se en pjäs som heter Tappa tand! som handlar precis om det, om att vilja
Klassiker. till hela klassen
Klassiker till hela klassen Klassiker är fantastiska, spännande, dramatiska, romantiska berättelser som alla borde få tillgång till. Att känna till vissa författare och romaner tillhör allmänbildningen.
Klassiker. till hela klassen
Klassiker till hela klassen Klassiker är fantastiska, spännande, dramatiska, romantiska berättelser som alla borde få tillgång till. Att känna till vissa författare och romaner tillhör allmänbildningen.
Mina tankar om empati och sympati hos personer med autismspektrumtillstånd
Mina tankar om empati och sympati hos personer med autismspektrumtillstånd Av Henrik Ståhlberg Det sägs ibland att människor med autism inte kan tycka synd om andra. Hos människor som inte kan så mycket
Kapitel 2 -Brevet Två dagar senare. Så såg jag och min BFF ett brev som låg under dörren. På brevet stod det
Kapitel 1 -Hej Hej jag heter Minna. Min skola heter Santaskolan. Jag är 11 år. Min bästa kompis heter Smilla. Hon och jag har länge undrat över en dörr på skolan den tycker vi är märklig. Den ligger i
Svag is - läs, reflektera och diskutera
Svag is - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: introduktionslektion, modellupplägg, diskussionsfrågor till bokens kapitel Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Aurore Bunge analysera och inspireras av Anne Charlotte Lefflers novell
Aurore Bunge analysera och inspireras av Anne Charlotte Lefflers novell Anne Charlotte Leffler var en av 1880-talets mest framgångsrika författare. Hennes pjäser drog stor publik och hennes böcker såldes
Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 6-9, Gym,
Farlig midsommar uppgifter och diskussionsfrågor
Farlig midsommar uppgifter och diskussionsfrågor Farlig midsommar är den första lättlästa bearbetningen av Tove Janssons berättelse om översvämningen i Mumindalen. Jolin Slotte har återberättat boken som
Provlektion Klassiska sagor
Provlektion Klassiska sagor Denna lektion är hämtad ur Klassiska sagor av Lena Johansson, lärare i svenska som andraspråk i Alby i Botkyrka. Klassiska sagor som världens barn har hört är ett kopieringsunderlag
Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Ensam och fri Författare: Kirsten Ahlburg Bakgrund Ensam och fri är en berättelse om hur livet plötsligt förändras på grund av en skilsmässa. Vi får följa Lena och hennes tankar
Frågor och svar Läraren
Frågor och svar Läraren side 1 TIPS! Låt eleverna skriva sina svar och göra uppgifterna på lösblad. Dessa samlar de sedan i en plastmapp. När boken är färdigläst och alla frågorna och uppgifterna är lösta
Enkel dramatisering Lilla Thérèse av Jesusbarnet Festdag 1 oktober
Enkel dramatisering Lilla Thérèse av Jesusbarnet Festdag 1 oktober Bakgrund Den 1 oktober firar kyrkan S:ta Teresa av Jesusbarnet, även kallad Thérese av Lisieux, jungfru och kyrkolärare. I dagens samling
Hos oss förverkligar barn och unga sina drömmar. S:t Jörgens skolområde
Hos oss förverkligar barn och unga sina drömmar S:t Jörgens skolområde Ditt barn har 100 språk. Alla barn är nyfikna. Nyfikenhet ger inspiration. Inspiration väcker lusten att lära. Ditt barn har 100 språk.
Frågeunderlag. Bilaga 1
Bilaga 1 Frågeunderlag Elevhälsan ska stödja elevens utveckling mot utbildningens mål och därför är huvudfokus i elevhälsoarbetet att eleven ska ha en fungerande skolsituation. Psykisk ohälsa riskerar
Gösta Berling i undervisningen
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Gösta Berling i undervisningen Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gym Lektionstyp: Individuell uppgift, Diskussion, Redovisning Lektionsåtgång:
Världens minsta familj Varför skriver inte författaren ut Markus namn i första kapitlet, tror du?
Till dig som är lärare Svarta kängor med gul söm är en bok som kan läsas med behållning av alla från ungefär 9 år och uppåt, och den fungerar utmärkt att använda i undervisningen i åk 3 5. Den kan med
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Erik och Lea är i skateparken. Erik vill att de ska gå hem till honom och fika för hans pappa jobbar och han är ensam hemma. Lea kan inte, hon måste hem och
Filmen slutar med att solot på julkonserten ställs i - alla i kören sjunger istället verserna tillsammans.
Filmen fungerar utmärkt för att diskutera och problematisera värdegrundsfrågor såsom normer, konkurrens/rivalitet och relationer m.m. Face to face berör tematiskt frågor om mobbning, vänskap, förståelse
Magiska dörren. Julia Björklund
Magiska dörren Julia Björklund Kapitel 1- Hej Hej jag heter Evelina jag går på Njurunda friskola och jag är 10 år. Min fröken heter Kristina hon är en bra fröken hon hjälper till om de behövs. Jag är livrädd
EN LÄRARHANDLEDNING TILL JULIE Av Carl-Johan Markstedt
EN LÄRARHANDLEDNING TILL JULIE Av Carl-Johan Markstedt Julie bygger på August Strindbergs pjäs Fröken Julie. Filmens handling är förlagd till slutet av 1930-talet och skildrar ett passionerat triangeldrama
LÄSGUIDE till Boken om Liten
LÄSGUIDE till Boken om Liten LÄSGUIDE till Boken om Liten Den här läsguiden är ett stöd för dig som vill läsa och arbeta med boken om Liten på din förskola. Med hjälp av guiden kan du och barnen samtala
Källkritik och skotten i Sarajevo
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Källkritik och skotten i Sarajevo Ämne: Svenska, Historia, SVA Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, källkritiska
Arbeta med valet 2018
Arbeta med valet 2018 - textfrågor, diskussionsuppgifter, skrivuppgifter och bildanalys Ämne: Svenska, svenska som andraspråk, samhällskunskap Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: Textfrågor
Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.
En ko i garderoben j! är jag här igen, Malin från Rukubacka. Det har hänt He Det en hel del sedan sist och isynnerhet den här sommaren då vi lärde känna en pianotant. Ingenting av det här skulle ha hänt
Anhörigstöd - Efterlevande barn
Godkänt den: 2017-04-18 Ansvarig: Åsa Himmelsköld Gäller för: Region Uppsala Innehåll Efterlevande barn... 2 Oväntade dödsfall... 3 Väntade dödsfall... 3 Avsked... 3 Före avskedet... 3 Vid avskedet...
Ellie och Jonas lär sig om eld
Ellie och Jonas lär sig om eld Ellie och Jonas lär sig om eld Textbearbetning: Boel Werner Illustrationer: Per Hardestam 2005 Räddningsverket, Karlstad Enheten för samhällsinriktat säkerhetsarbete Beställningsnummer:
Vad handlar boken om? Mål ur Lgr 11. Bort från dig Lärarmaterial. Författare: Tomas Dömstedt
sidan 1 Författare: Tomas Dömstedt Vad handlar boken om? Lukas är orolig för att Jonna är på fest utan honom. Han skickar ett antal sms till henne men får bara ett enda svar. Lukas kan inte slappna av