Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
|
|
- Robert Forsberg
- för 9 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 En man som heter Ove - Textfrågor, skriv- och diskussionsuppgifter Ämne: Svenska Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion, fördjupning Lektionsåtgång: 2-6 Den här lektionen är skriven av Jenny Edvardsson. Jenny är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad. Läs gärna mer på hennes blogg: jennypawendes.blogspot.se En man som heter Ove bygger på Fredrik Backmans roman med samma titel. Denna version är återberättad av Niklas Darke. Introduktion Romanen En man som heter Ove handlar om ensamhet, vänskap och att vara behövd. Ett sätt att närma sig boken kan vara att utgå från en diskussion kring vänskap. Låt var och en få skriva ner ord som de tycker hör ihop med begreppet vänskap. De kan t ex skriva ner orden på post-it-lappar. Sätt sedan upp alla lapparna på tavlan och låt eleverna ta del av varandras ord. Finns det ord som hör ihop? Låt eleverna gruppera orden. Diskutera sedan i helklass vad vänskap är. Gå vidare och låt eleverna få fundera över om det finns olika sorters vänskap. Eleverna kan diskutera två och två och sedan kan gruppernas svar lyftas i helklass. Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
2 Sista steget blir att de får fundera över VAD som kännetecknar en bra vän. Även här kan de få arbeta i tre steg (enskilt, par, helklass). Återkom gärna till detta med vänskap efter att romanen blivit läst. Låt eleverna då få fundera över vilka vänner Ove har haft i sitt liv och vilka vänner de själva har just nu. Frågor till romanens tio första kapitel Kapitel En man som heter Ove går sin runda : Det finns ingen mening med någonting (s 5). Vad är det som gör att Ove känner så? Vem träffar Ove under sin morgonpromenad (s 6)? Hur går Oves morgonrunda i kvarteret till? Kapitel En man som heter Ove får nya grannar : Hur möts Ove och hans nya grannar? Kapitel En man som heter Ove drömmer en lycklig dröm : Ove drömmer om Sonja. Vad är det han är med om i sin dröm? Kapitel En man som heter Ove hälsar på sin fru : På väg till kyrkogården hinner Ove bli irriterad på en slipsnisse och ett butiksbiträde. Vad är det egentligen som händer? Kapitel En man som heter Ove räddar ett kattskrälle : Vad betyder ordet mähät (s 47)? Vad är det mähät gör vid Oves hus? Kapitel En man som heter Ove försöker dö i fred : De nya grannarna ringer på och Ove blir mycket upprörd när Lufsen nämner däckspåren som syns på golvet hemma hos Ove. Varför tror du att Ove reagerar så? På sidan 64 får läsaren reda på att Ove förtidspensionerats. Vad innebär det? Kapitel En man som heter Ove tänker tusen tankar : Vad händer när Ove försöker hänga sig? Vad är det Ove ska göra när han luftar elementen? Kapitel En man som heter Ove och en katt som inte lämnar honom i fred : Ove tänker tillbaka på Sonja och på barnet som Sonja väntade. Vad hände när de var i Spanien och åkte buss? Kapitlet En man som heter Ove och en kvinna utan körkort : Ove försöker gasa ihjäl sig men blir störd. Vem är det som stör honom och varför?
3 Kapitel En man som heter Ove och en clown som heter Beppo : Ove vägrar betala parkeringsavgift utanför sjukhuset. Varför det, tror du? Varför blir Ove arg på clownen Beppo efter trolleritricket? Skriv- och diskussionsuppgifter Uppgift till romanens första fem kapitel Introducera romanen genom att titta på omslaget. Läs baksidetexten och inled sedan med att läsa de fem första kapitlen högt. Låt eleverna ha egna romaner framför sig så att de kan följa med i texten under högläsningen. Efter de fem kapitlen låter du eleverna fundera över följande: Ove är en man som gillar rutiner och principer. Vad betyder egentligen dessa ord, rutin och princip? Diskutera med din bordsgranne. Hur framkommer det i bokens första fem kapitel att rutiner och principer är viktiga för Ove? Ge flera olika exempel och hänvisa gärna till texten du läst. Ove vill dö Ove heter en man. Han är 59 år gammal. Äldre ska han inte bli. Det får räcka nu. Ove har bestämt sig för att dö i dag. (s 5) Så inleds romanen om Ove. Redan på de första raderna i bokens första kapitel klargörs det att Ove vill dö. Varför vill han det? Diskutera med en bordsgranne och lyft fram exempel från texten som styrker era förklaringar. En bit in i romanen förändras Ove och han vill fortsätta leva. Vad är det som gör att Ove känner att han vill leva vidare? När kommer denna vändpunkt? Ge exempel från texten.
4 Vem är Ove och vem är du? Författaren bygger upp sin roman genom att med jämna mellanrum lägga in saker som rör Oves barndom, uppväxt och vuxna liv (tillbakablickar). Vad får vi egentligen veta om Ove? Gör en tidslinje där du presenterar Ove från liten pojke till en man på 59 år. Du kan göra tidslinjen på papper eller använda ett digitalt hjälpmedel (ex Nästa steg blir att du ska göra en tidslinje kring ditt eget liv. Vad ska du ta upp? Vilka händelser och situationer har varit viktiga i ditt liv? Du kan antingen skriva på papper eller använda ett digitalt hjälpmedel (ex com). Presentera din tidslinje för dina klasskompisar och ta del av dina klasskompisars tidlinjer. Jämför därefter din egen barndom och uppväxt med Oves. Vilka likheter och skillnader finns det? Vad kan dessa bero på? Skriv ett blogginlägg Din uppgift blir att skriva ett blogginlägg till en blogg som tipsar om böcker. Tipset ska handla om En man som heter Ove. Vad vill du lyfta fram från romanen? Motivera dina tankar och åsikter genom att ta stöd i romanen. Hänvisa till handlingen, karaktärerna, språket och/eller romanens struktur.
5 utdrag ur En man som heter Ove LL-förlaget 2015 Ove lägger glasburken i kärlet för glas. Hur ska de klara sig när han är borta? Det kommer att ligga sopor huller om buller. Men det är inte Oves problem. Han ska ju dö i dag. Utanför soprummet finns en skylt där det står: Nedanför skylten står en cykel lutad mot väggen. Under skylten har någon satt en arg lapp: Det här är ingen cykelparkering! Lär dig läsa skyltar! Idioter, muttrar Ove. Så lyfter han in cykeln i cykelförrådet, låser dörren och rycker i handtaget tre gånger. Sedan river han ner den arga lappen. Visst har personen som skrivit den rätt, det är förbjudet att ställa cykeln där. Men det är också förbjudet att sätta upp lappar på väggen Den här väggen är för fan ingen anslagstavla. Rätt ska vara rätt. Sedan går Ove tillbaka in i sitt hus. Han tar av sig träskorna och häller upp kaffe. När kaffekoppen är tom ringer han två telefonsamtal. Först till dagstidningen för att säga upp prenumerationen. Sedan till telefonbolaget för att säga upp abonnemanget. Sedan lagar han kranen till handfatet i badrummet och skruvar i nya skruvar i handtaget på altandörren. Han oljar in bänkskivan i köket, städar på vinden, sorterar verktygen i förrådet och byter ut sommardäcken på Saaben mot vinterdäck. Han stänger av alla element, drar ut sladden till kaffebryggaren och släcker alla lampor. Så tittar han på klockan. Den har blivit fyra på eftermiddagen. Det är dags nu. *** Det var inte meningen att livet skulle bli så här. Ove ser sig omkring i radhuset. Det är så tomt. Huset var lite för stort när Ove och hans fru Sonja bodde här
6 utdrag ur Bedragaren LL-förlaget 2016 utdrag ur En man som heter Ove LL-förlaget 2015 Det är alldeles för stort för bara Ove nu. Och snart kommer det att bli helt tomt. Men det är åtminstone betalt. Varenda krona. Inte ett öre i lån. Ove har arbetat. Gjort rätt för sig. Aldrig varit sjuk. Men häromdagen hade cheferna på jobbet kommit fram till Ove. De hade sagt att det var arbetsbrist och att Ove måste sluta på jobbet. Det blir väl skönt att få ta det lite lugnt? hade de sagt. Det tyckte inte Ove. Han har jobbat sedan han var 16 år. Han vet inte hur man gör om man inte jobbar. Det var när han kom hem från jobbet den dagen som han bestämde sig. Det fanns ingen mening med att leva vidare. Ove tittar ut genom fönstret. Huset bredvid är precis likadant som Oves. Det har visst flyttat in en barnfamilj där, har Ove hört. Han hoppas att de inte kör Audi. Ove går in i vardagsrummet. Han tittar upp i taket. Ove ska skruva fast en krok där. En riktigt stadig krok Han tänker sätta upp den så hårt att den aldrig går att få loss. Det blir det sista han fixar i huset innan han försvinner. För sedan ska han sätta fast ett rep i kroken. Och göra en snara i änden på repet. Kliva upp på en stol. Trä snaran om halsen. Hoppa ner från stolen. Hänga sig. Dö. Sedan får han äntligen träffa Sonja igen. Han har saknat henne så mycket
7 utdrag ur En man som heter Ove LL-förlaget 2015 En man som heter Ove får nya grannar Ove öppnar sin bra-att-ha-låda och väljer bland krokarna. Vilken ser mest stadig ut? Den måste hålla för en vuxen man. Ove funderar. Då hörs plötsligt ett långt skrapande ljud. Det låter som om någon backar ett släp längs Oves husvägg. Vad i helvete? Han går fram till fönstret och tittar ut. Han ser en kvinna som står och viftar med armarna åt en bil med släpvagn. Hon ser arg ut. Hon är kortväxt och svarthårig och har en jättemage. Bilen skrapar längs väggen på Oves hus. I bilen sitter en stor, blond man och snurrar på ratten som en idiot. Släpvagnen är fullpackad med möbler. Ove förstår att det är de nya grannarna. Ove ser att ena hjulet på släpvagnen rullar ner i hans rabatt. Det var då självaste...! ryter Ove genom fönstret Till råga på allt är bilen en Toyota. Ove knyter nävarna. Kroken får vänta. Han rusar ut genom ytterdörren och vrålar: Vad håller ni på med? Det undrar jag också! vrålar kvinnan. Hon blänger på Ove. Ove blänger tillbaka. Man får inte köra bil här! säger Ove. Kan du inte läsa skyltar eller? Kvinnan tar ett steg mot honom. Sluta skrika åt mig! Det är inte jag som kör! Ove stirrar på henne. Hennes bruna ögon gnistrar av ilska. Väldigt vad stor hennes mage är. Ove förstår att hon är gravid. Hon ska ha barn och kan föda vilken dag som helst. Ove vänder sig mot Toyotan. Mannen har klivit ut ur bilen. Han är nästan två meter lång och ser ut som en lufs. Är det den här idioten som är pappa till barnet i kvinnans mage? tänker Ove. Stackars unge i så fall. Vem är du då? fräser Ove till lufsen
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bedragaren - Diskussions- och skrivuppgifter samt fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska och SVA (ev samarbete svenska, samhällskunskap och historia) Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Fallet Anna Frid - funderingsfrågor, boksamtal enligt Chambers modell, diskussion och skrivuppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång:
Lärarmaterial BROTT PÅ NÄTET. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Christina Wahldén
SIDAN 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om Ronja. En dag får hon ett meddelande på Facebook av Lisa i klassen. Det står bara Tjockis! Ronja vill vara kompis med Lisa.
SKRÄCK I FÖRRÅDET Jørn Jensen
SIDAN 1 Boken handlar om: Viktor är hemma hos Emma. Där läser han en rysare för Emma. Boken heter Den vita handen. När Viktor ska gå hem, tycker han att det är lite läskigt. Det är mörkt ute. På väg till
Lärarmaterial. Hundra hugg. Vad handlar boken om? Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor:
SIDAN 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om Aisha och hennes bror Karim. Karim har inget tålamod och är väldigt arg hela tiden. Han trivs inte i skolan och hotar familjen,
PALLA..! Tonårsförälder, känner du igen dig?
PALLA..! Tonårsförälder, känner du igen dig? Plötsligt har det gulliga barnet vuxit upp till en trotsig eller kanske sluten tonåring. Nu sätts ditt tålamod på prov. PALLA..! är en metod som vill ge föräldrar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
www.viljaforlag.se Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet!
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN SOM Svara på frågorna/diskutera med dina klasskamrater när du har läst kapitlet! Kapitel 1 1. Jim och Amir studerar på en folkhögskola. Vet du vad en folkhögskola är? Vad är
Övning: Dilemmafrågor
Övning: Dilemmafrågor Placera föräldrarna i grupper med ca 6-7 st/grupp. Läs upp ett dilemma i taget och låt föräldrarna resonera kring tänkbara lösningar. Varje fråga kan även visas på OH/ppt samtidigt,
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr
sidan 1 Författare: Morten Dürr Vad handlar boken om? Boken handlar om Amir som är 9 år och går i andra klass. Amir vill göra saker på sitt eget sätt. I skolan ska de skriva om sitt sommarlov och Amir
AYYN. Några dagar tidigare
AYYN Ayyn satt vid frukostbordet med sin familj. Hon tittade ut genom fönstret på vädret utanför, som var disigt. För några dagar sedan hade det hänt en underlig sak. Hon hade tänkt på det ett tag men
Min försvunna lillebror
3S Ida Norberg Sa1a Min försvunna lillebror Vi hade precis sålt vårt hus och flyttat in i världens finaste hus, det var stort, väldigt stort, det fanns nästan allt där, pool, stor trädgård och stort garage.
UNDERVISNINGSMATERIAL
UNDERVISNINGSMATERIAL LÄRARDOKUMENT UNDERVISNINGSMATERIAL 4: JABALI TILLVERKAR LEKSAKER ÄVENTYRSPAKET UPPFINNARNA I AFRIKA Copyright De Uitvinders Utgåva 2012 Version 2.0 EN BERÄTTELSE UPPFINNARNA I AFRIKA
Hon som fick veta. Marina Kronkvist. Sofie Bilius
Hon som fick veta Marina Kronkvist Sofie Bilius Till Ukko, Armas och Akim Jag är ett år gammal och jag vet. Jag vet att min mamma och min pappa reser sin väg snart. De dör. Vad gör jag nu? De skall dö.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Brottslig kärlek - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin Det här är serie lektioner som utgår från Brottslig
En tjuv i huset VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR PÅ FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS
SIDAN 1 Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. VAD HANDLAR BOKEN OM? Simon är ensam hemma och ska precis somna när han hör hur glas krossas och sedan hör han steg på nedervåningen.
om detta talar man endast med kaniner Text och bild: Anna Höglund
1 om detta talar man endast med kaniner Text och bild: Anna Höglund Detta är en bilderbok för tonåringar och för vuxna, en bok som handlar om utanförskap och vilsenhet. Det är en poetisk bok med korta
Jag går till jobbet nu. Hon försvann igen, ville inte vakna. Där inne var smärtan mjuk. Där inne i sömnens dimma var han kvar
finns, finns inte. En så mycket bättre värld. Den var vadderad, full av förmildrande omständigheter. Hon ville aldrig vakna mer och behöva återvända till det där andra till verkligheten. Nej, hellre då
Att skriva Hur utformar man en Social berättelse? Lathund för hur en Social berättelse kan skrivas
52 56 57 57 59 59 61 61 63 64 64 65 67 67 76 77 77 79 80 83 86 87 89 91 93 95 Seriesamtalets andra möjligheter Sammanfattning Seriesamtal Sociala berättelser Vad är en Social berättelse? För vilka personer
Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt. Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp.
Förföljaren Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp. Var på din vakt och håll ögonen öppna, med sylvassa naglar
Kejsarn av Portugallien
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kejsarn av Portugallien - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor, skriv ett författarporträtt Det här är en serie lektioner
JAG MÅLAR MIN HIMMEL ORANGE
JAG MÅLAR MIN HIMMEL ORANGE Sofia Fredén Slutversion December 2012januari 2013 8 år MAMMA KOMPIS 8 år LÄRARE TVÅ ORANGUTANGER I en skola, hemma, i en djungel. Pjäsen är tänkt för 3 skådespelare. 2 1. Leo
Dennis svarade. Det var Maria. -Hej, det är Maria. -Hej, sa Dennis. -jag vill bara tacka för att du räddade min brors son. - Det var så lite så. - Och förlåt för att jag inte vågade säga ifrån på caféet,
Har du saknat mig? Prolog Nu är det 12 år sedan och jag tänker fortfarande på det. Hur mamma skriker på pappa att han ska gå medan han skriker tillbaka, det var då han lämnade oss och tillbaka kom han
Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Författare: Hanne Fredsted Vad handlar boken om? Boken handlar om Tarik och Ida som ska på skolresa. Tarik vill så gärna följa med, men hans pappa har sagt att i hans familj sover man hemma. Fröken
Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den
Halvmånsformade ärr Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den kalla luften. Det är inte så varmt längre. Dagen har börjat sjunka in i natten. Mamma talar
Kapitel 1 Hej jag heter James och jag går det fjärde året på Sliteskolan. Min bästa kompis Adam tycker att jag är snäll, rolig och omtänksam. Jag är lite rädd för en lärare på högstadiet läraren heter
Men jag försov mig! Ge mig en andra chans! Snälla Om du tar dig hit på 10 minuter så kan vi forsätta prata. Men det tar 15 minuter med bil!
En brottslig polis Jag känner hur jag börjar kallsvettas, att jag nästan får panik när jag hör att telefonen börjar ringa. Jag slänger mig över den och svarar med ett svagt hej. Det är en man som svarar,
En vanlig dag på jobbet
En vanlig dag på jobbet Läs texten många gånger! Träna på att läsa meningarna högt tio gånger. Morgon Mitt alarm ringer klockan 05.20. Jag brukar ligga kvar en stund och tänka på vad jag ska göra under
Vad handlar boken om? Vem passar boken för? Mål från Lgr 11: ring mig Lärarmaterial. Författare: Thomas Halling
sidan 1 Författare: Thomas Halling Vad handlar boken om? Boken handlar om Dennis Strid. Han är en kille som bor ensam i en lägenhet tillsammans med sin pitbull, Blixt. Dennis är arbetslös och fyller sina
Egenmäktigt förfarande i gymnasieklass
h en lation. hålla ett., hänförd, de, r svårt yttja människors r brutalt resultatet detaljstudie i atthet, rolig m vartannat. kärlek. sar Söderbergs molande öms klara ironi. Lena Andersson Egenmäktigt
Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.
Kåre Bluitgen Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard nypon förlag AB Ska vi byta hår? Åh, vad ditt hår är fint, säger Ida. Hon drar borsten genom Aylas svarta hår. Tycker du?
Fakta om Malala Yousafzai
SIDAN 1 Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Malala, den yngsta någonsin som har fått Nobels fredspris. I boken får vi veta hur Malala vuxit
19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar
19688 Rödluvan/Hans och Greta/Tre små grisar Rödluvan Det var en gång, en vacker solig dag, en liten flicka som hette Rödluvan. Hon lekte utomhus i sin trädgård. Hon kallades Rödluvan för hon hade en röd
PASCALE VALLIN JOHANSSON & EDITH HELSNER
PASCALE VALLIN JOHANSSON & EDITH HELSNER Malte är en clown Av Pascale Vallin Johansson & Edith Helsner ISBN 978-91-637-3863-0 Copyright 2013 Text: Pascale Vallin Johansson Copyright 2013 Bild: Edith Helsner
Från förvaring till förvandling Från förvaring till förvandling
Från förvaring till förvandling I samband med att jag coachade en verksamhetschef för ett gruppboende fick jag vara med om en märkbar utveckling. Chefens överordnade ringde mig och berättade att chefen
Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor
JONNY VILL VARA ENSAM Om trötta föräldrar och karusellen med professionella Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette
Pedagogiskt material till föreställningen
Pedagogiskt material till föreställningen Pucko vs Milan Detta är ett material vars huvudsyfte är att fånga upp de teman och situationer som är en del av föreställningen. Målet är att skapa reflektion
När Jim går i polisskolan
kapitel 1 När Jim går i polisskolan Hej jag heter Jim. Jag vill bli en polis. Jag är 18 år.jag måste gå på poliskola för att bli polis. Jag bor i Stockholm på ett hotell vid T centralen. Hotellet är fint.
Thomas i Elvsted Kap 3.
Kap 3 Nu börjar träningen Imre, inte Ymre När kommer din pappa, frågar jag Lappen, vi kanske ska dela upp innan. Han är redan hemma, han jobbar på Metallen med datorer, säger Lappen, så vi ska nog strax
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa
Fyra sekunder Arbetsmaterial för läsaren Författare: Kirsten Ahlburg
Fyra sekunder Arbetsmaterial för läsaren Författare: Kirsten Ahlburg Om arbetsmaterialet Det här arbetsmaterialet följer sidorna i boken. Till varje sida finns det ordförklaringar och frågor att fundera
Verktyg för Achievers
Verktyg för Achievers 2.5. Glöm aldrig vem som kör Bengt Elmén Sothönsgränd 5 123 49 Farsta Tel 08-949871 Fax 08-6040723 http://www.bengtelmen.com mailto:mail@bengtelmen.com Ska man kunna tackla sina problem
Det blåste nästan storm ute. Trädens
1 Det blåste nästan storm ute. Trädens kronor böjde sig för vinden och löven låg i frusna drivor på marken. Det var onsdagen före höstlovet. Måste vi gå ut på rast? sa Maja när skolklockan ringde. Nej,
BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA
BARNHEMMET En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA Barnen IDA Folket Spöken 9 roller. Om gruppen bara är 8 så kommer Idas namn ibland att skrivas
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr -11: Författare: Gertrud Malmberg
sidan 1 Författare: Gertrud Malmberg Vad handlar boken om? Saras mamma ska ut och handla och Sara har inget att göra. Mamma föreslår att Sara ska ringa Maja som hon har sällskap med till skolan. Men mamma
meddelanden från bangladesh 2012
meddelanden från bangladesh 2012 Vi tycker om fabriken. Det är bra ljus och luft där. Vi skulle vilja att det ser ut så hemma. Fast lönen är för liten. Och vi jobbar för långa dagar! Vi vill bli befordrade
Mellan dig och mig Mårten Melin
Lärarmaterial SIDAN 1 Vad handlar boken om? Boken handlar om Max, som är tillsammans med Hanna. Max vet inte riktigt om han är riktigt kär i Hanna. Är det ok att röra vid Hannas snippa, och att hon rör
Livets lotteri, Indien
Livets lotteri, Indien Jag heter Rashmika Chavan och bor i Partille, men mitt ursprung är Indien (Mumbai). Jag, min mamma Angirasa och lillebror Handrian flydde till Sverige när jag var 11 år. Nu är jag
KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 1/31. KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 2/31
KiVa Skola situationskartläggningen 2016 sidan 1/31 Välkommen att besvara undersökningen! Skolans användarnamn: Kartläggningslösenordet: Logga in till undersökningen KiVa Skola situationskartläggningen
Innehållsförteckning. Kapitel 1
Innehållsförteckning kapitel 1 s.1 kapitel 3 s.3 kapitel 5 s.5 kapitel 2 s.2 kapitel 4 s.4 kapitel 6 s.6 Kapitel 1 Abdullah? Abdullah Alshori vaknade klockan 6.00 med tårta på sängen. Han fyller 18 år
Elevmaterial. Natet dras at SIDAN 1. Reportern
Natet dras at SIDAN 1 Reportern Under läsningen Kapitel 1 (Du kan läsa och hitta svaret i texten. Precis där.) 1. Hur tror Rasmus att mc-gänget hittar honom? 2. Varför gör Rasmus sig inte av med sin mobil?
Kapitel 1 - Hörde du ljudet? sa Laura. - Vad för ljud? Alla pratar ju sa Minna. - Ljudet från golvet, sa Laura. Arga Agneta blängde på Laura och
Monstret Av Amanda Kapitel 1 - Hörde du ljudet? sa Laura. - Vad för ljud? Alla pratar ju sa Minna. - Ljudet från golvet, sa Laura. Arga Agneta blängde på Laura och Minna. Det hade gått ett rykte om att
Svenska i fokus 1. provlektion. 1 5 timmar och 11 minuter. Svenska i fokus. Svenska i fokus 1 (4710404-8) Författarna och Liber AB Får kopieras 1
Svenska i fokus Producent: Dicentia Ingår i: 978-91-47-10404-8 1 5 timmar och 11 minuter Författarna och Liber AB Kopiering förbjuden Liber_CD_skiva_2.indd 1 11-04-06 13.21.42 Svenska i fokus 1 provlektion
Musen Martina vinner en baktävling
Musen Martina vinner en baktävling Douae Kapitel1 Det var en gång en mus som hette Martina. Hon har mellanstora ögon, brun och svart svans och brun och svart päls. Hon är bestämd och vill vara snabb på
Mynta och den mystiske rånaren
SIDAN 1 Lärarmaterial Klicka HÄR för att skriva ut arbetsmaterialet. VAD HANDLAR BOKEN OM? När Mynta är i Sofias godisbutik kommer plötsligt en rånare in. Rånaren lämnar ett hotbrev. Sofia vågar inte gå
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass
Lärarmaterial sidan 1 Författare: Bente Bratlund Vad handlar boken om? Ina är en tjej som känner sig utanför var hon än är. Hennes mamma är psykiskt sjuk och kan inte ta hand om Ina och hon vet inte vem
Kapitel 1. Jag gillar inte honom sa jag, inte jag heller svarade Emil. När vi hade rast gick vi till dörren
Kapitel 1 Hej jag heter Matteo Lindgren. Jag går på elevskolan. Jag är 10 år. Min bästa kompis heter Emil Hanson. Vaktmästaren är läskig. Han är alltid arg skriker så högt så att man blir rädd. Första
Kapitel 1: Ljudet. Kapitel 2: Rädslan
Kapitel 1: Ljudet Det var en helt vanlig dag. Erik och hans klass hade kemilektion. Plötsligt hörde Erik konstiga ljud under golvet. Erik gillade inte kemiläraren. Han var sträng och sur hela tiden. Det
Marios äventyr. Kapitel 1
Marios äventyr Kapitel 1 -Jag heter Mario. Jag är 10 år. Jag bor i ett litet grönt hus och min kompis Luigi bor i ett litet gult hus. Jag ska till min kompis Luigi, vi är bästa vänner. Nu ska jag gå till
Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da!
Drogad Det var en helt vanlig lördags morgon, klockan var 4:33 det var kallt och snöade ute. Idag skulle jag och min pojkvän åka på skidresa i en vecka i Lindvallen, det är första gången för min pojkvän
UNDERVISNINGSMATERIAL EN UPPFINNING TILL CIRKUSEN
UNDERVISNINGSMATERIAL LÄRARDOKUMENT LEKTIONSTEXT 4: EN UPPFINNING TILL CIRKUSEN Skriv ut elevdokumentet Berättelse del 1: Detta har hänt Berättelse del 2: En uppfinning till cirkusen Beskrivning av uppgiften:
Donny Bergsten. Skifte. vintern anlände i natt den har andats över rosor och spindelnät en tunn hinna av vit rost
Donny Bergsten Skifte vintern anlände i natt den har andats över rosor och spindelnät en tunn hinna av vit rost bäcken syr sitt täcke igelkotten luktar på vinden ute på havet seglar ett skepp mot horisonten
EN ANNAN PERSON. Fabian Buebo. inspirerad av en verklig händelse
EN ANNAN PERSON av Fabian Buebo inspirerad av en verklig händelse SLUTVERSION 160428 fabian@fabianbuebo.se 0735554992 1 INT. HOTELLRUM - KVÄLL Vi hör en kvinna sjunga för sig själv. Vi ser hela hotellrummet.
Definition av indikatorer i Barn-ULF 2013
1(17) Barn-ULF 2014-06-19 Definition av indikatorer i Barn-ULF 2013 Innehåll: Barn 10-18 år... 1 Barns arbetsmiljö och inflytande i skolan... 1 Barns ekonomi och materiella resurser... 3 Barns fritid och
Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.
VAD ÄR PROBLEMET? Anna, 18 år, sitter i fåtöljen i mitt mottagningsrum. Hon har sparkat av sig skorna och dragit upp benen under sig. Okej, Anna jag har fått en remiss från doktor Johansson. När jag får
NÄR MAN TALAR OM TROLLEN och några andra talesätt
6. NÄR MAN TALAR OM TROLLEN och några andra talesätt När man talar om trollen så står de i farstun är ett gammalt talesätt. Men finns det något vetenskapligt som ligger bakom det, och andra liknande talesätt
GÅR TILL TANDLÄKAREN
GÅR TILL TANDLÄKAREN Norrmejerier Författare: Karin Drangel Illustratör: Arvid Steen Grafisk formgivning: Krux I samarbete med Folktandvården Norr ISBN 978-91-979296-1-5 et här är Norris. Norris bor på
k l o c k a n å t ta på kvällen stannade en motorcykel på Säfärs
k l o c k a n å t ta på kvällen stannade en motorcykel på Säfärs gård. Det dröjde inte länge innan Säfär började svära över Ali. Sedan fortsatte han till Ahmad-Alis gård med sina svärsöner och den besökande
Författare: Isak Söderlund
Författare: Isak Söderlund Fakta 1. Jini är en 10 årig flicka som fyller 11 år. 2. Hon är elev på sidsjö skolan 3. Hon är Adopterad från Japan hon har svart hår och skygg. 4. Hoppas ni gillar min bok
Barns medverkan i den sociala barnavården hur lyssnar vi till och informerar barn. Lyssna på barnen
Barns medverkan i den sociala barnavården hur lyssnar vi till och informerar barn Lyssna på barnen 1 En tanke att utgå ifrån För att förstå hur varje unikt barn uppfattar sin specifika situation är det
Text & Musik Hans Isacsson. Emma Mobbare En tuff tjej som mår dåligt. Elak.
Rädda Ana Text & Musik Hans Isacsson En pjäs byggd på några av FN,s barnartiklar. Skriven på beställning av Rädda Barnen i Motala 1999 inför 10-års dagen av Barnkonventionens tillkomst år 1989 Barnens
1 Är du flicka eller pojke? Flicka. Vilken månad är du född? 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare. 4 I vilket land är du född?
1 Är du flicka eller pojke? Flicka Pojke 2 Vilken månad är du född? Januari Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December 3 Vilket år är du född? 1993 eller tidigare 1994
Thomas i Elvsted Kap 1.
Kap 1 - Thomas i Elvsted En skraltig anslagstavla När jag kommer cyklande hem från skolan så passerar jag den gamla anslagstavlan vid torget i centrum. Jag bromsar till så det blir ett svart sträck på
> > O C H NÅGON BLEV I N T E K NIVHUGGEN
HANDLEDNINGSMATERIAL Affischbild: Emilia Bergmark-Jiménez FÖR L Ä R A R E O C H A NDRA VUXNA > > O C H NÅGON BLEV I N T E K NIVHUGGEN >>VÄLKOMNA Vad kul att du valt att se Och ingen blev knivhuggen på
Kapitel 1 ljudet Jag hörde något hörde du det vad ljudet vart i golvet. Jobba nu ja ja men jobba då ja. Jag hörde det igen jag hörde också det det
Kapitel 1 ljudet Jag hörde något hörde du det vad ljudet vart i golvet. Jobba nu ja ja men jobba då ja. Jag hörde det igen jag hörde också det det lät som fågelkvitter Bert jobba nu. Anton jag är hungrig
God morgon Z, Hoppas du kunnat sova. Det blev ju litet jobbigt igår, och jag tänkte att jag kanske kan försöka förklara hur jag ser på det som hände och på hur vi har det i ett brev. Jag gissar att du
Hej! Va kul att just du öppnar den här boken som handlar om mig, MAGGI LUNTAN! Jag vill gärna berätta om några spännande upplevelser. Häng med!
MAGGI LUNTAN Hej! Va kul att just du öppnar den här boken som handlar om mig, MAGGI LUNTAN! Jag vill gärna berätta om några spännande upplevelser. Häng med! Skridsko i månskenet Mina syskon åkte skridskor
Vi vill veta vad tycker du om skolan
Vi vill veta vad tycker du om skolan 1 1 Hur gammal är du? år 2 Är 1 2 du Flicka Pojke 3 Går du i skolår 1 4 2 5 3 6 4 Har du och dina föräldrar valt en annan skola än den som ligger närmast ditt hem?
Den magiska dörren Kapitel 1 Hej Hej jag heter Nisse. Jag är tio år. Jag går i fyran. Min bästa vän heter Mattias. Den jag är rädd för är en kille som heter Björn och är 40 år. Han jobbar i matsalen. Jag
Jag blev rädd när jag läste brevet.är jag verkligen den utvalda som kan gå in i porten. Jag. Kapitel 2 BREVET
Kapitel 1 HEJ! Hej! Jag heter Mandy och jag är 10 år. Jag går på Himlaskolan. Jag bor i Alafors.Rebecka är min bästa vän, hon bor också i Alafors. Hon är 10 år hon med. Vi leker varje dag i skolan. Rebecka
Lära känna varandra. För äldre barn kan man ställa sig upp och passa bollen med fötterna.
Tips Lära känna varandra Vid första träffen är det viktigt att man lär känna varandra. Det ger trygghet för hela gruppen och individen. Alla kommer också att lära sig namnen fortare vilket är bra för både
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS
JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS Christoffer Mellgren Roller: 3 kvinnor, 3 män Helsingfors 060401 1. MOTELLET. (Ett fönster står öppet mot natten. Man hör kvinnan dra igen det, och sedan dra
Den magiska dörren. Elsa hallén
Den magiska dörren Elsa hallén 1. Hej Hej! Jag heter Kajsa och jag är 10 år. Jag går på Svartviks skola, jag gillar att ha jans och tröja och jag har långt svart hår och blå ögon. Min bästa kompis heter
Inför föreställningen
LÄRARHANDLEDNING Tage Granit 2008 Inför föreställningen Förberedelser Innan man går med sina elever på teater är det alltid bra att prata igenom om hur det är att gå på teater och hur man uppför sig. Orka
Grådask. eller Hur gick det sedan? en berättelse om hur det gick för Snövit efter att prinsen kysst henne ROLLER
Grådask eller Hur gick det sedan? en berättelse om hur det gick för Snövit efter att prinsen kysst henne ROLLER (före detta Snövit) (hennes man) (den åttonde, bortglömde, dvärgen) SÅNGER Min dröm, vart
12 Programstege Substantiv
Det här är en programstege för substantiv. Du kan alltså lära dig om substantiven på ett enkelt sätt, en liten bit i taget. Varje sida innehåller fakta om substantiv, tillsammans med uppgifter som du också
Hämnden i litteraturen från Gunnlaug Ormstunga till Ondskan
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hämnden i litteraturen från Gunnlaug Ormstunga till Ondskan Ämne: Svenska, SVA År: 7-9, Gym Lektionstyp: Individuell uppgift, Diskussion,
Flanosaga -Kalle träffar Fnork
Flanosaga -Kalle träffar Fnork Gör så här Skriv ut sagan och bilderna. Laminera gärna för bättre hållbarhet. Bilderna kan därefter få en baksida av flanokartong eller så kan de användas med exempelvis
Av: Martina Gustafsson
Av: Martina Gustafsson Kapitel 1. Hej! Hej! Jag heter Jonna Linnea Bengtsson och är en vanlig tjej på 11 bast. Jag föddes den 4 Maj 2003. Jag går nog på världens konstigaste skola Eiraskolan i Stockholm,
Ljuden Kap 1. -Vad var det där, sa Moa?
Baksidan Moa och Alex hör konstiga ljud på vinden. Ska dom våga kolla? Den elaka klasskamraten ställer till det för dom hela tiden. Moa går och kollar och sen. Hur ska det gå? Om du vill veta så får du
Positiva pedagoger och kreativa arbetslag i förskolan. Susanne Bogren och Nanna Klingen
Positiva pedagoger och kreativa arbetslag i förskolan Susanne Bogren och Nanna Klingen Det lustfyllda samarbetet I ett kreativt arbetslag får alla pedagoger som arbetar tillsammans i barngruppen samma
Positiv Ridning Systemet Om att sätta mål Av Henrik Johansen
Positiv Ridning Systemet Om att sätta mål Av Henrik Johansen Det ska vara ryttaren som tänker en tanke, ryttarens huvud som ger en signal till kroppen, ryttarens kropp som ger en signal till hästen, och
Om du mår bra så mår jag bra! Kan en relation hålla hela livet?
Om du mår bra så mår jag bra! Kan en relation hålla hela livet? Parterapi med ungavuxna.. Jag kommer att berätta om mitt arbete med unga par, närheten till den egna ursprungsfamiljen finns mer närvarande,
ina är 9 år och går på Svettpärlan. Hennes bästa vän r Maja. Maja är också 9år och går också på vettpärlan. Hörde du ljudet? Vad menar du?
MONSTER Av Hannah ina är 9 år och går på Svettpärlan. Hennes bästa vän r Maja. Maja är också 9år och går också på vettpärlan. Hörde du ljudet? Vad menar du? Det är ju tyst. röken vände sig argt och stirrade
Nähä, du! Du hade säkert satt bort dig, som vanligt, säger Markus. Inte alls, fräser Mariana. Du är bara en dålig förlorare!
1. Schackproblem Det går bara inte! Det är omöjligt! Man blir ju bara arg på problemet!! Mariana dunkar en av pjäserna hårt i köksbordet. Lugna ner er! Jag trodde schack var ett tyst spel. Efter alla dataspel
Min kompis heter Sofie och har ljust kort hår. Hon älskar marsvin. Min ärkefiende Lisa, läraren Lisa, utan hår är läskig. Det känns som att hon
1 Kapitel 1 hej Hej, jag heter Gabriella och går på Maden skolan. Jag har långt brunt hår och älskar kaniner. Min kompis heter Sofie och har ljust kort hår. Hon älskar marsvin. Min ärkefiende Lisa, läraren
Kaninen som rymde Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Jessika Berglund Vad handlar boken om? Mia och Shirin vill gärna ha var sitt husdjur men får inte det för sina föräldrar. Varje lördag går de till djuraffären. Där gosar de med kaninerna,
Slippa-bada-vecka. Publicerat med tillstånd Ellen, Sorken och hemligheten Text Maria Frensborg Bild Tomas Nilsson Bonnier Carlsen 2012
Slippa-bada-vecka Som tur var kom höstlovet och befriade mig från en baddag. Jag satt hemma i köket på lördagsmorgonen och kände mig lite extra lycklig. På bordet brann ett stearinljus som jag hade tänt
Har du funderat något på ditt möte...
Har du funderat något på ditt möte... med mig? Så vill jag bli bemött som patient inom psykiatrin. projektet Bättre psykosvård Har du sett rubriker som de här? troligen inte. De här rubrikerna är ovanligt