Lättläst om Klinefelters syndrom. Lättläst om Klinefelters syndrom För vuxna. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 1



Relevanta dokument
Lättläst om Williams syndrom. Lättläst om Williams syndrom För vuxna. Ågrenska 2012, 1

Lättläst om Noonans syndrom. Lättläst om Noonans syndrom För vuxna. Ågrenska 2012, 1

Lättläst om Neurofibromatos. Lättläst om Neurofibromatos, typ 1 För vuxna. Ågrenska 2013, 1

Lättläst om 22q11 -deletionssyndrom. Lättläst om 22q11- deletionssyndrom För vuxna. Ågrenska 2013, 1

Människans hälsa. Människans hälsa. 1 Diskutera i gruppen och skriv ner några tankar.

Klinefelters syndrom Rapport från observationsschema

Fragile X-syndrom, vuxenperspektivet Nyhetsbrev 320

Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB

Klinefelter syndrom Rapport från frågeformulär

Sotos syndrom, vuxenvistelse Nyhetsbrev 312

En hjärtesak För dig som undrar över högt blodtryck

Skruttan - flickan. med en mage som luras

Du är klok som en bok, Lina!

Medfödd hypotyreos. 24 frågor och svar

X-bunden nedärvning. Information för patienter och föräldrar. Genetiska patientföreningars paraplyorganisation: Sällsynta diagnoser

Högt blodtryck. Med nya kostvanor, motion och läkemedel minskar risken för slaganfall och sjukdomar i hjärta och njurar.

ADHD är en förkortning av Attention Deficit Hyperactivity Disorder och huvudsymtomen är:

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

HUR MÅNGA LÄKEMEDEL KAN EN GAMMAL MÄNNISKA HA? Det går naturligtvis inte att ge något entydigt svar på den

Först vill vi förklara några ord och förkortningar. i broschyren: impulsiv för en del personer kan det vara som att

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.

SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

Så här gör du för att. vuxna ska. lyssna på dig. Läs våra tips

Vi ger råd, stöd och behandling. Det här är en lättläst broschyr från habiliterings-verksamheten i Stockholms läns landsting

Information om Testosteronbrist

Lenas mamma får en depression

MATSPJÄLKNINGEN: 1. Mun 2. Struplocket 3. Matstrupen 4. Magsäcken 5. Levern 6. Tunntarmen 7. Tjocktarmen 8. Ändtarmen

Patienten i centrum. Att vara distriktsläkare till patienter med intellektuell funktionsnedsättning FUB Malin Nystrand

När din mamma eller pappa är psykiskt sjuk

Information om Testosteronbrist

KOL. den nya svenska folksjukdomen. Fråga din läkare om undersökningen som kan rädda ditt liv.

Information till dig som har kranskärlssjukdom

På fritiden tycker jag mycket om att åka båt och att fiska. Jag brukar grilla fisken över en eld, det är jätte-mysigt. Hälsningar Antonio Rodríguez

ATT MÅ DÅLIGT Vad kan orsaka att man börjar må dåligt?

Högt blodtryck. Med nya kostvanor, motion och läkemedel minskar risken för slaganfall och sjukdomar i hjärta och njurar.

LEVA MED PARKINSON KONST ÄR MIN DRIVKRAFT VÅRDFOKUS. NUMMER ETT 2015

Träningslära 1. Uppvärmning Uthållighetsträning/kondition Skador

CENTRUM FÖR ÅLDRANDE OCH HÄLSA - AGECAP BIPOLÄR SJUKDOM OCH ÅLDRANDE

Mät ditt blodtryck enkelt hos oss. En tjänst för dig som är mån om din hälsa.

Arvet och DNA. Genetik och genteknik

Munhälsa och orofacial funktion hos personer med. Rapport från frågeformulär. Neurofibromatos 1

Kromosom translokationer

Hormonproblem vid optikushypoplasi Professor Lars Sävendahl Astrid Lindgrens Barnsjukhus Karolinska Institutet

Riktlinjer för behandling av kronisk njursvikt

Kromosomrubbningar och utvecklingsfel

KVINNOR I RÖRELSE. - Vi är byggda för att röra på oss.

Att leva med schizofreni - möt Marcus

Symptom. Stamcellsforskning

Vad är Fabrys sjukdom? Information om Fabrys sjukdom

Fysisk aktivitet på recept

Team Addison vill uppmärksamma ovanlig sjukdom

Du är klok som en bok, Lina!

Introduktion. Personkretsen. Paragraf 1. LSS har bestämmelser om hjälp till dessa personer:

Betyg E (med tvekan) : (= Eleven beskriver mest med egna ord hur man upplevt träningen)

TÖI ROLLSPEL B Sidan 1 av 6 Sjukvårdstolkning

Fysisk aktivitet på recept

Kondition åk 9. Vad har puls och kondition med varandra att göra?

Hur sitter DNA ihop? DNA betyder Deoxyribonukleinsyra.

Oroliga själar. Om generaliserat ångestsyndrom (GAD), för dig som är drabbad och dina närmaste.

Passion för livet SenioriForm. Högskolan

Arbetet med att förbättra livsvillkoren för personer med sällsynta diagnoser och deras närstående i Sverige.

Fall och fallolyckor - risker och hur man kan förebygga

Inaktivitet och stillasittande är några av de riskfaktorer som påverkar människans hälsa negativt. Med rätt stöd och verktyg tex.

Goda vanor för att förebygga fallskador

Planering. Sexualkunskap

Prov: Möte i korridor, Medicin Svar elev A.

Medicinsk genetik del 3: Könsbunden nedärvning av färgblindhet och blödarsjuka. Niklas Dahrén

Kalles mamma får en psykos

Vad är stress? Olika saker stressar. Höga krav kan stressa

När din mamma eller pappa är psykiskt sjuk

Från morgon till kväll

KROPPEN Kunskapskrav:

ARTROS. Fysisk aktivitet som medicin vid. Träningsformer som kan vara bra att börja med

MOTION och DIABETES. Översättning och faktagranskning, Camilla Franks

reportaget Fartvindsmodellen hjälper runda barn Fysioterapi

Gabriels mamma har diabetes

Genetisk testning av medicinska skäl

Formulär för BARN år. Det är så klart helt frivilligt att vara med. Om du inte vill svara på frågorna så kan du lämna tillbaka enkäten.

Klinefelters syndrom Nyhetsbrev 407

Ätstörningar. Att vilja bli nöjd

Fall och brand. Minska riskerna i ditt hem

Historiskt Snoppar. Eunucker Kastratsångare Snoppstraff

Göra rent. Borsta tänderna med fluortandkräm morgon och kväll.

För bättre läkemedelsanvändning och bättre hälsa

Patienten i centrum Att vara distiktsläkare till patienter med intellektuell funktionsnedsättning

Störningar i ureacykeln och organiska acidurier För barn och ungdomar

Pedagogens manus till BILDSPEL 1 Åk 6 KROPPEN VI BOR I

Njurcancer. Författare: Annika Mandahl Forsberg, Biträdande Överläkare, Urologiska kliniken, Skånes Universitets Sjukhus.

Högt blodtryck Hypertoni

Om barns och ungas rättigheter

Till dig som är i behov av eller använder hjälpmedel

Teori Kost och Kondition. År 6 ht -13

Möjlighet att leva som andra

Kost och träning Sömn och vila Hälsa

Områden om människokroppen. Celler

Caroline Zakrisson [Kurs] [Datum]

Konsumentföreningen Väst. Rörelser i hälsans tecken - vilken motionstyp är du?

Det är viktigt att röra på sig när man har cancer

Låt oss tala om DOWNS SYNDROM

Transkript:

Lättläst om Klinefelters syndrom För vuxna Ågrenska 2013, www.agrenska.se 1

Lätt och rätt om Klinefelters syndrom ingår i ett projekt för att ta fram lättläst, anpassad och korrekt information om fem ovanliga syndrom. Projektet finansieras av Arvsfonden. Skrifterna är bearbetningar av Ågrenskas Nyhetsbrev från familje- och vuxenvistelser. Det finns lättlästa versioner om: Williams syndrom Noonans syndrom Klinefelters syndrom Neurofibromatos 22q11 deletionssyndrom Projektet finansieras av Arvsfonden. Text och bearbetning: Pia Vingros, Gunilla Jaeger och AnnCatrin Röjvik, Ågrenska i samarbete med Funka Nu och personer med Klinefelters syndrom. Medicinsk faktagranskning: Stefan Arver, Karolinska Universitetssjukhuset Layout och illustrationer: Danaxel Lindberg, Box Information Ågrenska 2013, www.agrenska.se 2

innehåll Klinefelters syndrom Vad är Klinefelters syndrom?...sid 4 Hur förstår man att en pojke har Klinefelters syndrom?...sid 6 Hur ställs diagnosen?...sid 7 Hur vanligt är Klinefelters syndrom? Symtom hos vuxna med Klinefelters syndrom Varför heter det Klinefelters syndrom?...sid 8 Vad beror Klinefelters syndrom på?...sid 9 Kan män med Klinefelter bli pappor?...sid 11 Kan barn ärva Klinefelter syndrom? Är det vanligt att få fler barn med Klinefelters syndrom? Vuxna med Klinefelters syndrom behöver ha kontakt med sjukvården Blodtrycket...sid 12 Hjärta och kärl Benskörhet Diabetes...sid 13 Fysisk träning Tandvård är viktigt...sid 14 Stöd och hjälp från samhället Intervju...sid 15 Mer information om Klinefelters syndrom...sid 19 Ågrenska 2013, www.agrenska.se 3

Klinefelters syndrom Alla människor är både olika och lika. Alla har något som fungerar bättre och något som fungerar sämre. I den här informationen kallas det som fungerar sämre för symtom. Flera symtom tillsammans kallas syndrom, till exempel Klinefelters syndrom. Det är bra att ha ett namn på symptomen. Då kan sjukvården ge rätt behandling. Man kan få stöd och hjälp från samhället. Det säger Stefan Arver. Han är läkare och kan mycket om Klinefelters syndrom. Vad är Klinefelters syndrom? Klinefelters syndrom drabbar bara pojkar och män. Det är medfött. Personer med Klinefelter kan ha många olika symtom. Men ingen har alla symtom och symtomen är olika svåra. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 4

Här är några symtom på Klinefelter hos barn och tonåringar. Pojkarna blir längre än andra pojkar i samma ålder. Ungefär hälften av alla pojkar med Klinefelter lär sig tala senare än andra. Några kan till exempel behöva längre tid för att lära sig nya saker lära sig läsa och skriva Många har problem med att koncentrera sig hålla på länge med något sitta still Lite mer än hälften av alla som har Klinefelter får också diagnosen adhd. En del har svårt att förstå hur andra tänker och känner. Därför kan de ha svårt att samarbeta med andra. Många lär sig att gå, springa eller hoppa senare än andra barn. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 5

Personer med Klinefelter har ofta liten ork eller lust. Därför kan det vara svårt att sätta igång med att göra saker. Hur förstår man att en pojke har Klinefelters syndrom? Barn med Klinefelter har olika mycket symtom. Det finns inga särskilda tecken på kroppen att ett barn har Klinefelters syndrom. Om en pojke i skolan har svårt med språket att lära sig att koncentrera sig att vara uppmärksam kan psykolog och läkare undersöka honom. Pojken får då kanske diagnosen Klinefelters syndrom. Klinefelters syndrom upptäcks nästan alltid i tonåren eller i vuxen ålder. Många får aldrig veta att de har Klinefelters syndrom. Det beror på att de har så lite symtom. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 6

Hur ställs diagnosen? Om läkare misstänker att en pojke har Klinefelter kan de ta ett blodprov och undersöka pojkens hormoner. Ibland behövs också andra undersökningar för att diagnosen ska bli säker. Man kan göra en undersökning av kromosomerna. Det säkraste tecknet vid Klinefelter hos tonåringar och vuxna är att testiklarna är små som en plommonkärna. Normala testiklar är som ett helt plommon. Hur vanligt är Klinefelters syndrom? Man tror att det föds högst 90 pojkar med syndromet varje år i Sverige. Symtom hos vuxna med Klinefelters syndrom Män med Klinefelter har mindre testiklar än andra. 98 av 100 har inga spermier alls i sädesvätskan. Därför har de svårt att bli biologiska pappor. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 7

Män med Klinefelter har ofta mindre hår på kroppen och mindre skäggväxt. Musklerna kan vara svaga. Många känner sig trötta och sover mycket. Män med Klinefelter kan också få andra sjukdomar och besvär. Till exempel diabetes problem med hjärta och kärl högt blodtryck benskörhet dålig sömn värk i leder Varför heter det Klinefelters syndrom? Harry Klinefelter var en amerikansk läkare. Redan år 1942 upptäckte han syndromet hos 8 av sina patienter. Patienterna hade små testiklar lite hår på kroppen och lite skägg svagt utvecklade muskler förstorade bröst inga spermier Ågrenska 2013, www.agrenska.se 8

Vad beror Klinefelters syndrom på? Människans kropp består av flera miljarder celler. Cellerna har olika uppgifter. En del celler bildar till exempel hjärtat och ser till att det fungerar bra. Andra celler bildar till exempel njurar, hud eller hjärna. Varje cell är så liten att den bara syns i mikroskop. I varje cell finns ändå ett helt program. Det är vår arvsmassa. Arvsmassan styr vad cellen ska bli och vad den ska göra. I varje cell i människans kropp finns 23 par kromosomer. Ett av de paren är köns-kromosomerna. Köns-kromosomerna kallas X- och Y-kromosomer. Män har en X- och en Y-kromosom i varje cell. Kvinnor har två X-kromosomer i varje cell. Ibland kan det bli fel i programmet. Då kan man få en sjukdom eller ett syndrom. Till exempel Klinefelters syndrom. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 9

Personer med Klinefelter föds med en extra X-kromosom. Ibland med flera extra X-kromosomer. Då påverkas testiklarnas utveckling. Vid Klinefelters syndrom slutar testiklarna växa i puberteten. De blir mindre istället för att fortsätta växa. I testiklarna bildas testosteron. Det är ett manligt hormon. Hormonerna styr det som ska hända i kroppen. Det manliga hormonet testosteron har flera viktiga uppgifter i kroppen. Män med Klinefelter har ofta för lite testosteron. Med för lite testosteron kan man bli trött och nedstämd få mindre lust och ork få mindre muskler Män med Klinefelter kan behöva få mer testosteron. Därför kan doktorn ge testosteron som medicin. Testosteron kan ges i spruta eller som gel. Behandlingen behövs ofta från puberteten och resten av livet. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 10

Kan män med Klinefelter bli pappor? I testiklarna bildas också spermier. Män med Klinefelter har färre spermier än andra män. En del män har inga spermier alls. Män med Klinefelter kan få hjälp i sjukvården med att försöka bli pappor. Kan barn ärva Klinefelter syndrom? Det verkar inte som att barn kan ärva Klinefelter. Är det vanligt att få fler barn med Klinefelters syndrom? Om man har ett barn med Klinefelter finns ingen ökad risk att få fler barn med syndromet. Vuxna med Klinefelters syndrom behöver ha kontakt med sjukvården Vuxna med Klinefelter bör undersöka blodtrycket hjärta- och kärl blodfetter bentätheten testosteron diabetes Det är bra att i förväg ha tänkt ut vilka frågor man vill att läkaren ska svara på. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 11

Blodtrycket Många med Klinefelters syndrom får högt blodtryck när de blir äldre. Det beror på att blodkärlens väggar blir stelare. Högt blodtryck är jobbigt för hjärtat. Därför ska man kontrollera blodtrycket regelbundet. Om blodtrycket är högt behöver man medicin. Medicinen gör blodtrycket normalt. Hjärta och kärl Klinefelters syndrom kan ge höga blodfetter. Då fastnar fett i blodkärlen. Blodkärlen kan bli så trånga så att blodet inte kommer fram. Benskörhet Skelettet i kroppen kan bli svagt. Då är det lätt att bryta benen. Träning gör skelettet starkare. Ibland behövs mediciner. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 12

Diabetes Det finns risk för diabetes. Vid diabetes är det för mycket socker i blodet. Då kan man få andra sjukdomar. Därför måste man veta hur man ska leva för att slippa fler sjukdomar. Fysisk träning Motion och träning stärker musklerna, hjärtat och lederna. Motion är också bra mot stress och om man har svårt att sova. Det är nyttigt att röra på sig minst en halvtimma om dagen. Bättre kondition får man genom promenader eller när man tar trapporna istället för hissen, till exempel. Träning stärker musklerna. En sjukgymnast kan hjälpa till och göra ett träningsprogram. Välj den träning som du tycker är rolig. Då blir träningen av. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 13

Tandvård är viktigt Det är viktigt att borsta sina tänder både morgon och kväll. Man ska alltid använda tandkräm med fluor. Gå till tandläkaren ofta. Tandläkaren kan ge goda råd om hur man ska sköta sina tänder Stöd och hjälp från samhället Personer med sjukdomar och syndrom kan ibland behöva hjälp från samhället. Man kan behöva hjälp att få arbete eller annan sysselsättning. Om man bor i egen lägenhet kan man också behöva hjälp. Kanske behöver man hjälp att handla och städa. Det finns lagar som kan ge rätt till viss hjälp och stöd för personer som har ett syndrom eller sjukdom. Man kan till exempel få visst stöd enligt SoL, Socialtjänstlagen. Det som avgör om man har rätt till stöd är hur stora svårigheter och behov man har. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 14

I Hälso- och sjukvårdslagen, HSL, står det om människors rätt till sjukvård habilitering hjälpmedel sjukresor Hjälpmedel och sjukresor kan man söka på habiliteringen. Där kan man också få hjälp om man har andra problem. Till exempel med koncentration. Intervju Stefan är 47 år. Han berättar hur det är att leva med Klinefelters syndrom. Skolan fungerade ganska bra. Kanske hade jag tur. Min mamma ville att jag skulle gå i privatskola. Där var det mindre klasser. Alla fick hjälp. Men ibland förstod jag inte vad lärarna sa. Svenska och matte var svårt. Det var lättare med engelska. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 15

Idrott var besvärligt. Jag förstod vad jag skulle göra men jag fick inte ihop det i kroppen. Jag flyttade till USA när jag var 15 år. Där blev det bättre. Jag hade ju lätt för engelska. I USA förklarade lärarna tills jag förstod. Jag tänkte inte på att jag var annorlunda. Men jag sov mer än andra varje dygn. Brösten växte också lite. Men musklerna blev inte större fast jag tränade. Jag fick svårt först som vuxen. Då arbetade jag på en restaurang. Där var det både varmt och kallt. Då gick mina testiklar upp i ljumskarna. Jag gick till en doktor. Han sa att jag hade Klinefelters syndrom. Och att jag inte skulle kunna bli biologisk pappa. Efter besöket hos doktorn får jag testosteron i sprutor. Det har förändrat mitt liv. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 16

Med för lite testosteron får man ingen energi. Man tar inte kontakt med andra och löser inte problem. Då blir självförtroendet lågt. Med lagom mycket testosteron mår jag bättre i kroppen. Det var som en pusselbit jag saknat. Nu förstår jag vad jag läser. Jag kan vara uppmärksam. Mest förändrades sexlusten. Det sa bara bom. Testosteron är bara bra. Jag har inga biverkningar. Bara lite finnar. Några år efter diagnosen träffade jag min sambo. Hon gillar mig som jag är. Efter tre år ville jag och min sambo försöka skaffa barn. Jag visste att jag inte hade några spermier. Därför gick vi till doktorn för att få hjälp. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 17

Vi fick använda en donator. En annan mans spermier fick befrukta min sambos ägg. Det kändes konstigt först. Men en kurator jämförde med frön. Frön köper man i en butik. Sedan går man hem och planterar dem. Man sköter och vattnar dem. När de växer känns det som om man själv skapat dem. Likadant är det med spermier som donerats, tycker jag. Med konstgjord befruktning fick jag och min sambo en son och senare en dotter. Jag är utbildad arbetsterapeut och lotsar andra hitta rätt i livet och i arbetet. Ågrenska 2013, www.agrenska.se 18

www. agrenska.se Mer information om Klinefelter syndrom Du hittar även Lättläst om Klinefelter syndrom för vuxna på Ågrenskas hemsida, www.agrenska.se Ågrenskas nyhetsbrev/dokumentation från Vuxenvistelse www.agrenska.se Ågrenskas nyhetsbrev/dokumentation från Familjevistelse www.agrenska.se Mun - H - Center databas om ovanliga diagnoser mun-h-center.se/sv/mun-h-center/mhc-basen/diagnoser/ XXY&Klinefelterföreningen /Nätverket Klinefelter www.klinefelter.se Ågrenska 2013, www.agrenska.se 19

Ågrenska, Box 2058, 436 02 Hovås, Sverige Tel. 031-750 91 00 E-post: nyhetsbrev@agrenska.se www.agrenska.se Ågrenska 2013, www.agrenska.se 20