Drömtraktorn 2 - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Daniel visste att det inte var hans fel. Men det spelade ingen roll vad han sa. Zeke skyllde alltid på honom när det blev fel. Varför tror du att Zeke gör så? Det blev tyst. Daniel tänkte att det var underligt i det här köket. Trots att han varit här så många gånger kände han sig alltid som en främling. Förklara hur du tror att Daniel menar Din tjej umgås med dom där. Dom där? Hästtjejerna från helvetet. Varför tror du att Zeke kallar dem för det? Zeke och Daniel pratar om att de ska hämnas och att de ska riva stallet. Har de någon anledning att hämnas, tycker du? Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Zeke spottade med avsky mot gräsmattan. Du måste i alla fall välja, sa han. Vadå? Mig eller hästarna Tycker du att det är rätt att en kompis säger så? Varför tycker du det? Har du tänkt på att alla är på gott humör, fortsatte Daniel. Att smälla turbon är ett fiasko för en så mäktig maskin. Men ingen hånar nån, trots att det är tävling. Dom hade ju kunnat jubla nu när den största maskinen visade sig vara den svagaste. Har du varit på ett ställe med en så bra stämning som Daniel beskriver. Berätta om ett sådant tillfälle. Diskussion Mycket i boken handlar om vänskapen mellan Zeke och Daniel. Beskriv kort hur du tycker att Zeke är som kompis och hur du tycker att Daniel är som kompis. Skriv ned nyckelord om du vill. Vem skulle du vilja ha som kompis? Varför? Hur mycket ska man tåla av en kompis innan vänskapen tar slut, tycker du? Hade du tålt lika mycket från din kompis som Daniel tålde från Zeke? Skrivövning Det är Daniel som berättar om vad som händer i kapitlet Traktorpartyt. Låt Irene beskriva Traktorpartyt i stället!
Så ser den ut, Monstertraktorn som Daniel och Irene ser på Traktorpartyt. Bison 470 med en rysk stridsvagnsmotor. V12:a på 38,8 liter. 1000 hästkrafter och så här ser Zekes och Daniels traktor ut. En Boxer T 350.
Vi ska vinna! En glödlampa lyste i Svinstians fönster. En låt trängde ut genom den spruckna dubbeldörren och ekade över Zekes pappas bondgård. Hårda gitarrer och snabba trummor. Inne i verkstaden stod Zeke och Daniel framför datorn och tittade på Youtubeklipp. En stor grön traktor satt fast i gyttjan i ett surhål. Han kommer loss, ser du det! sa Zeke. Daniel nickade. Helt otroligt! Inte som tysken. Ska vi titta på tysken igen? undrade Daniel. Varför frågar du? sa Zeke och klickade på klippet Gigantisk tysk förvinner. En enorm illröd traktor körde ner i ett surhål i Florida. Modell Magnum CVX 370, sa Zeke. 380 kom i höstas. LL_LJUNGREN_DROMTRAKTORN_2_inlaga.indd 5 2015-12-07 14:50 Efter ett halvt varv stannade traktorn, slirade och stod sedan stilla. I sista stund hoppade den tyske föraren av traktorn. Sedan slukades den av gyttjan. Som trolleri, sa Zeke. Dom hittade den aldrig igen, sa Daniel. Jag läste om det på tractor.com. En av världens bästa traktorer bara försvann för att aldrig hittas igen. De skakade på huvudet i takt med musiken. Traktorn kostar mer än en miljon, sa Zeke. Och så finns det dom som inte fattar det häftiga med det här. Zeke pausade klippet och det blev tyst. Han skakade på huvudet och la ifrån sig hylsnyckeln på bordet under fönstret. Vi ska vinna, sa Zeke och pekade på affischen bredvid fönstret. Tractor Pulling Lördag den 5 juli Korv, läsk och karuseller Tom Trana från Tranås kommer med sitt Monster! 6 5 utdrag ur Drömtraktorn 2 LL-förlaget 2016
LL_LJUNGREN_DROMTRAKTORN_2_inlaga.indd 6 2015-12-07 14:50 utdrag ur Drömtraktorn 2 LL-förlaget 2016 Men du får inte ha såna krav, sa Daniel. Det är vår första tävling. Är du en sån kille? sa Zeke. Vadå? Som aldrig tror att du ska bli nåt? Daniel ryckte på axlarna: Kanske det. Zeke suckade föraktfullt. Okej, sa han. Tror du att det är stor konkurrens? Tom Trana kommer, sa Daniel. Ja, han ja, men han tävlar ju inte mot oss! Det är en liten tävling. Vinner vi inte den ska vi inte hålla på med det här. Daniel nickade. Men det kändes fortfarande nästan omöjligt. Zeke fortsatte: Dessutom är det mer än två veckor kvar till tävlingen. Traktorn är redan perfekt. Inget kan störa oss. Dörren öppnades bakom dem. När de sakta vände sig om stod Irene där. Det pirrade till i Daniels mage och han blev varm, men Zeke suckade: Typiskt att du ska komma! Man får inte ens vara i fred i sin egen verkstad. 7 Jag tänkte dra till Djävulsgapet, sa hon. Zeke och Daniel tittade på varandra. Ska ni med? frågade Irene. Vad ska du göra där? frågade Daniel. Inget. Det är en lång bit att gå för att göra ingenting, skrattade Zeke. Men det är läckert att stå där och kika ut. Ställer man sig riktigt nära kanten kan man fundera på vad man ska göra med sitt liv, sa Irene. Hoppa, sa Zeke. Vadå? sa Irene. Jag tycker att du ska hoppa. Zeke skrattade länge. Irene gav honom fingret och fnös till. Hon gick närmare Daniel. Men du kommer, va? sa hon och strök honom över kinden. Daniel tittade oroligt på Zeke. Kanske, sa han tyst och ryckte på axlarna. Nej, sa Zeke. Vi ska ta en tur till vårt surhål. 8
utdrag ur Drömtraktorn 2 LL-förlaget 2016 Irene höll kvar blicken på Daniel medan hon sakta backade mot dörren. Hon log och vinkade. När dörren slagit igen vände sig Zeke mot Daniel. Vad fan var det där? Vilket då? sa Daniel. Hänger du med henne nu? Daniel ryckte på axlarna. Frivilligt? sa Zeke. Jag är Vi är Tyst! Vaddå? Säger du kära slår jag dig, sa Zeke. Daniel slog ut med händerna, men sa inget. Är du det? frågade Zeke. Daniel nickade sakta, nästan omärkligt. Hon säger det Är ni ihop också? Daniel svalde: Hon gav mig det här i fredags. Han tog upp något ur jeansfickan och höll upp det. Ett silverhalsband med ett hjärta. Zeke rynkade på näsan. 9 Tror du jag vill se? Daniel ryckte på axlarna igen. Hon var kär i mig i över ett år, sa Zeke. Och jag är jävligt glad att jag slipper henne. Men jag trodde att du var smartare än så. Bli ihop med en tjej Han hoppade upp i traktorhytten: Öppna dörrarna så tar vi en sväng i gyttjan. Då kanske du glömmer bort henne. 10