KuSE - Projektarbete 7,5 hp VT16

Relevanta dokument
Hur sänker vi trösklarna till naturen?

Cheap chic - Om den globala finanskrisens påverkan på små och stora modedesigners

Praktikrapport. Sofia Larsson MKVA12, HT12

Sam Ansari Nv3a Tensta Gymnasium

Lära och utvecklas tillsammans!

IBSE Ett självreflekterande(självkritiskt) verktyg för lärare. Riktlinjer för lärare

Skriv! Hur du enkelt skriver din uppsats

Latinamerikanska institutet vid Stockholms universitet

Metodguide och intervjuguide - Västernorrlandsmodellen för barns brukarmedverkan

Behåll, utveckla, avveckla, övrigt

Framsida På framsidan finns:

PROJEKTSKOLA 1 STARTA ETT PROJEKT

Lärarhandledning. På liv & död...

Viktigast att nämna är att eleverna är väldigt nyfikna på er utställare och på vilka roliga möjligheter som finns i deras framtid.

Intervju med den andre

Att höra barn och unga

Formativ bedömning i matematikklassrummet

Att se och förstå undervisning och lärande

Business research methods, Bryman & Bell 2007

Delaktighetsundersökning 2013

Studiehandledning Sociala villkor och sociala problem II HT 2014

S.O.C. Hör du mig. 25 mars S.O.C. Hör du mig?

Källor och källhantering enligt Harvardsystemet

Välkomna till kursen politisk och ekonomisk antropologi!

Sammanställning av kursutvärdering

Barns uppmärksamhet. Självständigt arbete på grundnivå, SAG, del III. Farzaneh Foroghi Examinator: Els-Mari Törnquist.

Karriärplanering Övning 08: Professionellt nätverkande

Etnografi

Individuellt fördjupningsarbete

HANDLEDARSTÖD: NORMER & DISKRIMINERING

Titel. Undertitel. Skolans namn Termin (läsår) Ämne Handledarens namn. Här skall du skriva ditt namn och klass

Ny i industrin STUDIEHANDLEDNING. Prevent

ALLMÄN KURS SKOLA Linnamottagningens webbutbildning

Att skriva en vetenskaplig rapport

Titel. Undertitel (Titel och undertitel får vara på max 250 st tecken. Kom ihåg att titeln på ditt arbete syns i ditt slutbetyg/examensbevis)

Att skriva en ekonomisk, humanistisk eller samhällsvetenskaplig rapport

Analys av Gruppintag 2 Arbetsmarknadsintroduktion för nyanlända

Johanna Bergquist Mittuniversitetet Sundsvall Musik och Ljuddesign LP004G Handledare Jan Thim. Tinnitus och ljudöverkänslighet

Skriva, presentera och opponera uppsats på läkarprogrammet Examensarbete termin 10

Magnus Åberg Kulturvetenskapliga metoder, KVGA

SAMES, Masterprogram i mellanösternstudier, 120 högskolepoäng Master Programme in Middle Eastern Studies, 120 credits

SGSAN, Kandidatprogram i socialantropologi, 180 högskolepoäng Bachelor of Science Programme in Social Anthropology, 180 credits

SLUTRAPPORT. Sebastianlund.com. Individuellt mjukvaruutveckingsprojekt, 1DV430. Författare: Sebastian Lund WP11 Datum:

Analys av Gruppintag 3 Arbetsmarknadsintroduktion för nyanlända

Mer för fler Hur ökar vi den digital delaktigheten?

Fältstudier. Rósa Guðjónsdóttir

Lärarhandledning FÖRBEREDELSE & STRUKTUR

Utbildningsplan: Introduktionskurs, Kulturantropologi fortsättningskurs Praktik samt Projektarbete

ALLA BARN ÄR STORA NOG FÖR FAMILJETERAPI Det är upp till oss som terapeuter

Word-guide Introduktion

Vad innebär för dig att vara lycklig? Hur var det när du var lycklig, beskriv situationen? Hur kändes det när du var lycklig, sätt ord på det?

Nyanländ kompetens. Ett samverkansprojekt mellan Mora, Orsa och Älvdalens kommuner, Högskolan Dalarna och Arbetsförmedlingen.

Utvärdering APL frågor till praktikant

Skriva, presentera och opponera uppsats på läkarprogrammet Examensarbete termin 10

När jag inte längre är med

Institutionen för individ och samhälle Kurskod PSK500. Fastställandedatum Utbildningsnivå Grundnivå Reviderad senast

SANA24, Socialantropologi: Fortsättningskurs, 30 högskolepoäng Social Anthropology: Level 2, 30 credits Grundnivå / First Cycle

Att planera veckomatsedel

Kursen presenterar olika perspektiv inom beteendevetenskap med fokus på metod. Praktisk övning i datainsamlingstekniker ges.

Etnologi Vänder upp och ner på fördomar!

Guide för Självständigt Arbete på lärarprogrammet Idrott och fysisk bildning, grundnivå

EN GUIDE AV. Så matchar du kandidat med företagskultur!

ATT SKRIVA DEBATTARTIKEL. torsdag 29 oktober 15

Från gurkprickar till ljus och skugga! En pedagogistaberättelse

Ledarutveckling för ökad samsyn

Din karriär och utveckling

TITTSKÅP APALBYSKOLAN 2011

Video tutorials som undervisningsverktyg, win-win för lärare och studenter

Projektträdet. En effektiv processutbildning om mångfald och diskriminering

Äventyren Förebilden ÄVENTYRET FÖREBILDEN

Oppositionsprotokoll-DD143x

Förord. Författarna och Studentlitteratur

Första hjälpen år. Nyhetsrapportering s. 9 Enkätundersökning s. 10

Teaching Recovery Techniques en gruppintervention för barn med trauma

EN GUIDE AV. Gör succé på arbetsintervjun våra bästa tips!

Att skriva en ekonomisk, humanistisk eller samhällsvetenskaplig rapport

Att skriva en vetenskaplig rapport

Lägga pussel och se helhetsbilden - Ambulanspersonals upplevelser och hantering efter en påfrestande situation

Praktikanterna Den sjätte sammanställningen av enkäter till praktikanterna

Plan mot diskriminering och kränkande behandling Kullborg förskola

Policy för. Arbetsmarknad

Metod i vetenskapligt arbete. Magnus Nilsson Karlstad univeristet

Förslag den 25 september Engelska

till boken Guide för integration av svenska myndigheter

Verktygslåda för mental träning

Stockholm 4 maj 2011

Kursinformation. Samhälls- och kulturanalytisk praktik, 7,5 hp Kurskod: 740G53 VT 2016

Rapport för framställande av produkt eller tjänst

Samverkan kring ämnen på ett högskoleförberedande program ett exempel

ARBETSBOK 1: Kapitel 3 Välja recept

V14H14 Terminsplanering Ht-14

Träff 7 1. Utse en diskussionsledare för dagens träff. Diskussionsledaren ser till att alla punkter (1 7) hinner behandlas.

DAGENS ROS GES ALLTID TILL NÅGON I ER SEKTOR PROFESSIONELLT PRESTIGELÖS BORTOM STUPRÖREN

FÖR DINA RÄTTIG HETER

Arbetslös men inte värdelös

LOKAL ARBETSPLAN 2010/11

Preliminärt schema, vt 2010 Socialpsykologi, 1-30 hp i Växjö

Neuropsykiatriska funktionshinder

PBL Hållbar utveckling. HT Vecka 35-36

Transkript:

Projektrapport -Hur sänker vi trösklarna till naturen? Min tanke genom hela kuse-programmet var att projektarbetet skulle få bli någonting väldigt kreativt och bildligt. Vi hade hört så många inspirerande projekt gjorda av kusar innan oss. Kanske en fotoutställning, en teater, en film eller varför inte någonting man kan göra på plats tillsammans med publiken. Allt blir inte riktigt som man har tänkt sig och det blev tillslut en populärvetenskaplig artikel, vilket ju kan vara kreativt i sig. Under vår fria termin på programmet studerade jag Hållbar utveckling A på Cemus. Kursen gav mig otroligt mycket och spädde på mitt redan stora intresse för miljö. Jag insåg i och med min breddning att det var precis den här kombinationen jag ville ha i mitt framtida yrke. När praktiken närmade sig var jag högst beslutsam om att jag skulle in i den branchen, jag ville göra skillnad. Jag hörde av mig till b.la. Naturskyddsföreningen som bara någon månad innan påbörjat ett projekt som lät perfekt för mig och mina kunskaper inom antropologi. Vilket både jag och projektledare Katrin tyckte och vi bestämde att jag skulle börja i slutet på februari. Projektet heter Naturen på lika villkor och jag skulle få vara med och utföra intervjuer inom projektet. Intervjuer av personer som har någon typ av funktionsvariation och om deras relation till naturen. I övrigt fick jag vara med på alla möten Katrin var på och vara med och skapa mina egna uppgifter under praktikens gång. Vi kom i slutet av min praktikperiod fram till att jag skulle koppla de kommande kuse-projektet till Naturskyddsföreningen och de arbete jag utfört där. På det viset så skulle praktikplatsen få något vi kan skicka ut och publicera och jag skulle få ett utrymme att hitta min eventuella framtida arbetsgivare. Metoden jag använde mig av var djupintervju och ur intervjuerna från de 22 intervjuade informanterna fanns otaligt med material att hämta. Något jag kommit att intressera mig för under min medverkan i projektet var de mentala hinder flera av mina informanter på olika sätt uttryckt att de har i sin relation till naturen. Ingen av informanterna beskrev de hinder som fanns mellan dem och att komma ut i naturen som mentala, men detta är någonting jag fångade upp i min analys. Det visade sig att det inte bara är att själva naturområdet i sig är otillgängligt utan att de också finns hinder i form av en oro för vad man kan komma att stöta

på för hinder. Men också att informationen om naturområdena från kommunernas sida är så undermålig. Mitt kuse-projekt skulle komma att bli en artikel som tar upp dessa mentala hinder och som riktar sig främst till kommunerna. I artikeln skulle problematiken kring detta belysas och åtgärdsförslag för kommunerna tas fram. Jag avgränsade artikeln till att fokusera just på problematiken kring de mentala hinderna och artikeln belyser främst den delen av projektet Naturen på lika villkor, men beskriver även kort andra delar och fokusområden i projektet. Artikelns syfte är att visa på hur kommunerna lättare ska kunna förstå de mentala hinder som finns mellan personer med funktionsvariation och därmed kunna fatta beslut för att underlätta för dessa. Trots min avgränsning till de mentala hindrerna var det en utmaning att bestämma sig för vilka teman artikeln skulle ha sitt fokus på, det fanns ju så mycket. Jag kom tillslut fram till fyra teman som jag skulle hålla mig till, de blev: Naturromantik och allemansrätten, en kort beskrivning av antropologins roll, de mentala hindrerna samt åtgärdsförslag eller tips. Artikeln riktar sig som tidigare nämnt främst till kommuner men vi planerar även att skicka den till Naturskyddsföreningens egna medlemstidning, Sveriges Natur, samt tilll projektets sammarbetsorganisationers tidningar. För att kunna skicka iväg artikeln för publikation krävs det en rejäl förkortning av den. Därmed är denna artikel, som av dess sidantal att bedömma mer liknar en rapport, endast gjord för projektkursen och inte för publikation. Om möjligt kommer den kortare versionen tipsa om eller referera till denna längre, mer utförliga versionen. Innan jag utförde intervjuerna tog jag hjälp av kuse-litteratur för att vara väl förberedd. Jag använde mig av Etnologiskt fältarbete (2011) för att påminna mig själv om hur en djupintervju går till och hur jag som antropolog förhåller mig till situationen (Kaijser & Öhlander). Där står också hur man som antropolog eller etnolog förbereder sig innan denne ger sig ut i fält. Att en till en början ska försöka sätta sig in i och bli bekant med fältet, för att därefter ta sig in och etablera kontakt (Kaijser 2011:43,47). Efter dessa faser ska forskaren vara delaktig i de sammanhang denne ska studera för att sedan lämna fältet och påbörja analysprocessen (Kaijser 2011:48,52). En annan manual jag sökte mig till för att påminna

mig själv om den hermaneutiska metoden samt för att förbereda mig med dess step-by-step guide var Michrina & Richards Person to person (1996). Jag var lite orolig innan jag utförde intervjuerna och visste inte vad jag hade att vänta, jag undrade hur jag skulle kunna veta om jag kommit fram till något resultat. Jag vet att detta inte är någonting som en antropolog i lag ska tänka på utan att hen ska dyka in i fältet som en tabula rasa, en vit tavla som informanterna ska fylla med färg. Men jag kände en skyldighet gentemot min praktik att faktiskt komma fram till något, eller iallafall att kunna presentera något. Jag hade gjort det väldigt tydligt för Katrin som jag praktiserade för att det inte är så etnografiska intervjuer fungerar, utan att jag endast vill komma så nära informanternas egna genuina uppfattning som möjligt. Att jag senare utifrån det insamlade materialet kan analysera och eventuellt få ut någon typ av mönster eller teser. Katrin var väldigt förstående och jag kände mig väldigt stöttad och hon trodde på mig och gav mig meningsfulla uppgifter. Jag kände mig därför ändock trygg i min roll. Jag intervjuade alltså totalt 22 personer, två av dessa var kommuntjänstemän, de andra intervjuade jag i syfte av deras funktionsvariation och relation till naturen. Jag spelade in alla intervjuer med en diktafon, med en medvetenhet om att jag riskerar att få mindre information om informanten vet att allt denne säger spelas in. Även att informanten blir mer medveten om hur denne berättar och förklarar saker. Mitt val föll ändock på att spela in intervjun, för att intervjun inte skulle bli störd eller pausad av att jag behövde anteckna i mitt block, eller att material skulle glömmas bort eftersom att jag inte fått ner de på papper. En annan anledning till att jag valde att spela in var så att jag skulle kunna citera korrekt från intervjuerna (Fägerborg 2011:105). De etnografiska metoderna med djupintervju och observation har alltså använts för att komma så nära informanternas egna verklighet som möjligt. Utan metoden är det inte säkert att de mentala hinderna hade uppdagats och därför hade en stor del av den komplexa och mångfacetterade problematiken gått förlorad. För att sedan tolka intervjumaterialet tog jag hjälp av Vardagslivets Etnologi och dess kapitel Tolka intervjuer (Ehn & Löfgren 1996:136). Kapitlet hjälpte mig att gå från transkribering till att få ner orden, och samtalet, i text och jag tycker att jag utvecklade ett eget sätt att göra

detta på. Då jag gjorde många och väldligt långa intervjuer så fick jag mycket bra övning och lyckades känna mig bekväm i min egen roll som antropolog. Beskrivningen av antropologin och dess syfte till artikeln hämtade jag från socialantropologen Thomas Hylland Eriksens bok Små platser - stora frågor en välanvänd klenod genom programmet (2010). Han beskriver antropologi som... det jämförande studiet av kulturellt och socialt liv, vars viktigaste metod är deltagande observation under ett långvarigt fältarbete i en specifik samhällsmiljö. Hylland eriksen beskriver även antropologin som en mångförgrenad vetenskap som jämför aspekter av samhällen, där studier av sociala processer, kulturer och den enskilda individen är i fokus. Från Den kultiverade människan(1979) hämtade jag idén till en av artikelns underrubriker nämligen Människan som naturvarelse. Därifrån kom även beskrivningen om hur naturen på 1890-talet blev en betydande symbol för nationalromantiken och därmed fick sig ett uppsving från att ha setts som ett produktionslandskap (Frykman & Löfgren). Det var otroligt spännande och roligt att få praktisera i ett riktigt projekt och att få vara där i egenskap som antropolog. Att bli tagen på allvar i den rollen och att känna att jag bidrog till projektet. Jag fick ägna tre månader till att se hur en kan applicera antropologi i arbetslivet och jag tror att det var en ögonöppnare både för mig och min praktikplats. Projekt-artikeln kommer förhoppningsvis att bli en start på min nya karriär och jag hoppas att kunna få fortsätta med liknande sysslor. Under projektarbetet fick jag tid nog samt värdefulla tips för att komma fram med en bra artikel att presentera för min praktikplats. Jag hoppas att den kommer att komma Naturskyddföreningens projekt till nytta och att den får många kommuner att agera i frågan. Då mitt mål med kuse-preojektet är att upplysa om dessa mentala hinder som jag inte sett nämnas tidigare i debatten, samt att få kommunerna uppmärksamma på detta och visa på att det endast krävs enklare åtgärder av dem för att undanröja många av orsakerna till problemet.

Källförteckning Litteratur Ehn, B., 1946 & Löfgren, O., 1943 1996, Vardagslivets etnologi: reflektioner kring en kulturvetenskap,natur och kultur, Stockholm. (S.56) Eriksen, T.H. 2000, Små platser - stora frågor: en introduktion till socialantropologi, Nya Doxa, Nora. (S.19,20) Frykman, J., 1942, Löfgren, O., 1943 & Kulturgränser och klassgränser (projekt) 1979, Den kultiverade människan, 1. uppl. edn, LiberLäromedel, Lund. Kaijser, L., 1963 & Öhlander, M., 1964 2011, Etnologiskt fältarbete, 2., [omarb. och utök.] uppl. edn, Studentlitteratur, Lund. Michrina, B.P. & Richards, C. 1996, Person to person: fieldwork, dialogue, and the hermeneutic method, State University of New York Press, Albany, N.Y.