NATIVE-STUDIE Köp- och säljsidan

Relevanta dokument
Bruttoräckvidd / dag: Nettoräckvidd / dag: Källa och period. Läsmängd: 80% Lästillfällen: 3,2 Lästid: 55 min.

OPTIMERA DIN FUNNEL. från annons till website. Lina Hansson Digital Marketing Manager Hyundai Bilar

Max Wimnell. Ställ gärna frågor!

4 dagar med strategi, metodik och analys. IHM DIGITAL MARKETING

IAB Sverige Juni 2017

RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd:

Källa och period. Läsmängd: 76,5% Lästillfällen: 2 Lästid: 44 min

(genomsnittlig dag) (genomsnittlig dag)

ebok Guide till framgångsrik influencer marketing

Bruttoräckvidd / dag: Nettoräckvidd / dag: Orvesto Total Tertial Källa och period

Metro Mode besökare / vecka. 1,8 miljoner sidvisningar / vecka prenumeranter mottagare nyhetsbrevet weekly.

Källa och period. Läsmängd: 81,7% Lästillfällen: 2,4 Lästid: 41 min

IAB Sverige Juni 2017

Riktlinjer för native advertising

Bruttoräckvidd / dag: Nettoräckvidd / dag: Orvesto Total Tertial Källa och period

Källa och period. Läsmängd: 83,9% Lästillfällen: 3,2 Lästid: 59 min

Bruttoräckvidd / dag: Nettoräckvidd / dag: Orvesto Konsument/Orvesto Internet. Källa och period

Källa och period. Läsmängd: 78,9% Lästillfällen: 2,1 Lästid: 53 min

RÄCKVIDDSPLATTFORMAR Bruttoräckvidd:

IAB Sverige Certifiering Exempelfrågor Korrekta svar och diskussion kring exempelfrågorna finns längst ner på sidan.

E-POSTBAROMETERN 2013

Marknadsföringskampanjer Sverige

VAD Förstå vad content marketing är och varför behovet är så stort just nu.

Presentation Frågor om content marketing

IA PACK MED M BRÖLL T O ALL

Anders Ericson, vd. Sveriges Annonsörer. Marknadschefens bästa vän

INNEHÅLL. Vad är digital media? Om Omcertifieringen Frågor & Svar Omcertifieringsmål Om Studiematerialet INT S2

IAB, Interactive Advertising Bureau, the leading trade association in online marketing

Introduktion Sociala medier

Otrivin Life of Svea januari april 2018

Facebookmarknadsföring

Jajja Advertising PayPerClick. Digital annonsering där det ger bäst resultat

#JohnRosenbaum. Senior Social Media Advisor, Infomedia SE

Get the Click. Richard Swenman, Head of Sales - Viva Media

FÖRETAGARPAKETET WEB

Länsförsäkringar Life of Svea 2017/2018

Peter Hellström. PH-Digital Marketing

Intressetrappan i sociala medier. En mall från That Social Media Guy

Thommy Ottinger Head Of Paid Media / SEM-Specialist på Brath AB

Om VIVA. Bolaget har kontor i Uppsala (huvudkontor), Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar och Oslo.

Rekommendation om betalt/köpt innehåll

Om Pixelant. Offert Rapport, webbanalys, SEO, AdWords & Facebook

Mötesplatsen för svenska e-handlare

Datadrivna kampanjer & nyckeltal

IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare INTRODUKTION INT S1

SVERIGES ANNONSÖRERS MEDLEMMAR OM CONTENT MARKETING

Om annonsering i fackpress generellt

Guide. Kundvärde Optimering

FUNGERAR DIN PR-STRATEGI?

Certified in: AdWords Shopping

2 DAGARS KURS I CONTENT MARKETING FÖR FÖRETAG SOM VILL SATSA RÄTT FRÅN BÖRJAN. Starta denna fantastiska resa tillsammans med oss på Befound

Digital Conversion Manager

Tendensrapport Sveriges Marknadsförbund Sida 1 (11)

Mötesplatsen för svenska e-handlare

Digital marknadsföring Starta Eget

7 steg för att starta ett affiliateprogram

FÖRETAGARPAKETET WEB

IAB Sverige maj 2014 En real(dsstudie av Na(ve Adver(sing i Sverige

Native advertising. Best practice guide Version 2.0 Remiss t.o.m 30 september

Google AdWords. Gustav Bergman

SM S1. IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare Social Media & Influencer Marketing

Nå dina kunder i rätt ögonblick

Tendensrapport Sveriges Marknadsförbund Sida 1 (17)

DISTRIBUTION. Så kan nya metoder hjälpa dig att nå din målgrupp. Mynewsdesk PR Academy. Studieuide 3 av 5


INBOUND MARKETING. En guide med steg för steg mot framgång!

DM möter internet och skapar framtidens e- postmarknadsföring

Digital Marknadsföring. Entreprenörskolan

Digital producent 4 dgr

Betala endast för resultat så fungerar affiliatemarknadsföring

Trafikverket. Rapport - kampanjen #stannahemma. Trafikverket

Torget Säljer dina produkter!

Vem är vi? Magnus Äng


Smarter Customer Journeys. Oscar Englund Account Executive CX Apps, Oracle

171 INTERVJUFRÅGOR att ställa när du ska rekrytera inom e-handel

Native advertising. Best practice guide Version 2.0

Så lyckas du med marknadsföring och varumärkesbyggande. Lisbeth Larsson. Grant Thornton International. All rights reserved.

VARUMÄRKESKORT RÄCKVIDDSPLATTFORMAR. Tertial 2015:3. Print - Icakuriren. Webb - icakuriren.se

Metrojobb unika besökare / vecka unika sidvisningar / vecka. 11% konverteringsgrad. 39% mobiltrafik

Bra hemsidor, trender och Google sökmotor

Källa och period. TS-upplaga/utg (helår): TS 2014 Varav digitala ex (helår): TS (Varav digital publikation) 2014 Utgåvor / år: 8

Smukke Baghave Danmark 2015

Digital kommunikation. den externa kommunikationen

SYFTE. Välkommen till Likehouse en fullservande mediebyrå.

Källa och period. TS-upplaga/utg (helår): TS 2014 Utgåvor / år: 11

20 18 PRODUKTPORTFÖLJ

Bilaga - Eniro Företagsrapport 2016 Industrin flitigast mässdeltagare. Nöjesbranschen flitigast e- postkampanjare

Mariah Gustavsson. Marknadsföring PÅ INTERNET

Diplomerad Tidskriftsrådgivare 2013

PRISLISTA FÖR DIGITALA ANNONSER 2018

MEDIAKIT Online // Magasin // . Vill du nå var fjärde svensk man mellan år? Annonsera i våra kanaler!

Så skapar du fler affärer på nätet

Svenskt Marknadsföringsindex 2017

VINN AFFÄRER I DEN NYA KÖPPROCESSEN MED KREATIV, DIGITAL MARKNADSFÖRING

Så vinner du fajten på Google

EMMA AF ROBSON I MWM SAMLAS NÅGRA AV SVERIGES STÖRSTA SAJTER FÖR KVINNOR BOLAGET OMSÄTTER CA 60 MILJONER

Hur mäter man rent praktiskt? , Stockholm

SM S1. IAB Sverige Certifiering av Onlinesäljare Social Media

Direktkanal till Sveriges småföretagare & entreprenörer! 1O SIDOR Chefa som Åsa och gör ett klipp DIN START SNABBTESTA

Transkript:

IAB Sverige NATIVE-STUDIE Köp- och säljsidan Genomförd februari 2019

Bakgrund ta en uppdaterat puls på marknaden 2

Profil på svarande Köpsida: 30 svarande Säljsida: 16 svarande 4 10 7 9 16 Annonsör Mediebyrå Annan byrå (digital, reklam) Publicist Säljbolag o 57% av annonsörer och byråernas kunder hade B2C som primär målgrupp, 43% B2C och B2B 3

Definition på Native : Vad rubricerar du som digital native-reklam? 10 8 6 4 2 Köpsida True Native Content Display Sponsored newsletters Facebook sponsored posts Paid influencer posts SEM Säljsida Köparna verkar ha en mer konservativ uppfattning om vad native-reklam innebär än publicister och säljbolagen, och att speciellt newsletter och social verkar anses som native-format av flera. Köpsidans uppfattning är däremot väldigt tydligt att enbart native och content display (enligt IAB Sveriges definitioner i handboken från 2017) utgör native-reklam. o N köp-/säljsida = 30 / 16; multiple choice 4

Vilka kanaler är mycket effektiv för content marketing distribution? 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Native hos publicist SEO SEM Sponsrade social media posts PR-aktiviteter Content display Egen hemsida/blogg/nyhetsbrev Köp Sälj Betalda nyhetsbrev Betalda influencer-posts Native är köparnas favorit vad gäller content marketing distribution, tätt följd av SEO & SEM. Content display som ett alternativt native-format hamnar inte like högt upp, är dock säljarnas nummer 2 efter tydliga favoriten native hos publicist. Givet att enkäten var fokuserat på native och adresserat till personer med intresse inom native-annonsering ska resultatet dock tolkas med detta i omtanke. o N köp-/säljsida = 29 / 16; single choice per item: mycket effektiv, medelbra, inte effektiv, vet ej 5

Köpsida: Vilka kanaler är effektivast för content marketing distribution? 100,0 90,0 80,0 70,0 60,0 50,0 40,0 30,0 20,0 Vet ej Inte effektiv Medelbra Mycket effektiv 10,0 0,0 SEO Native hos publicist SEM Sponsrade social media posts PR-aktiviteter Content display Egen hemsida/blogg/nyhetsbrev Betalda nyhetsbrev Betalda influencer-posts Native är köparnas favorit vad gäller content marketing distribution, tätt följd av SEO & SEM. Sponsrade posts i social media, egna kanaler och content display anses vara hyfsad effektiva medans flest vara osäkra kring PR och betalda influencer posts. Osäkerheten är även stort kring betalda nyhetsbrev, som dessutom anses vara ineffektiva av många. o N = 29; single choice per item: mycket effektiv, medelbra, inte effektiv, vet ej 6

Resten av datan är enbart relaterat till Native enligt IAB Sveriges definition: IAB Sveriges definition av Native: Kommersiellt innehåll framtaget i samråd med annonsör antingen av publicistens egen content studio eller av betrodd extern leverantör. 7

Hur mycket av er digital budget går på / kommer ifrån native idag/2018? Och 2020? Köpsida Säljsida 60,0 60,0 50,0 50,0 40,0 40,0 30,0 30,0 20,0 20,0 10,0 10,0 0,0 Inget 1-5 % 5-15 % 15-25 % > 25 % Vet ej 0,0 Inget 1-5 % 5-15 % 15-25 % > 25 % Vet ej 2018 2020 2018 2020 Bägge sidor förväntar sig en tydlig tillväxt i native-budgetar jämfört med totala digitala annons-budgetar respektive intäkter. Säljsidan är inte helt oväntat något aggressivare. Intressant är att drygt 1 av annonsörerna/byråerna är fortfarande osäkra på sina (framtida) native-insatser. o N köp-/säljsida = 29 / 16; single choice 8

Vilka är de viktigaste målen / önskade effekter med att använda native? Köpsida Säljsida 79% Öka Öka varumärkespreferens/förtroende 10 45% Öka Öka varumärkeskännedom 88% 34% 31% Generera leads Generera leads Generera Generera sälj/avslut/konvertering sälj/konvertering 25% 31% 14% Annat (beskriv gärna) Annat Fokuset ligger helt klart på varumärkesbygg genom att primärt öka preferens (t.ex. bygga förtroendet), men även kännedom. Samtidigt verkar för många köpare också leads och konverteringar spelar en sekundär roll något som publicister och säljbolag är medvetna om. o Annat = e.g. köpsida: Skapa kunskap, intresse, inspiration, Öka kunskap, förmedla mycket information, Ökad förståelse kring produkt o N köp-/säljsida = X / Y; multiple choice (max. 3 val); vet ej fanns som val med fick 0 svar 9

Vilka är de vanligaste KPIerna/metrics för mätning av native? Köpsida Säljsida 83% 62% 52% 38% 38% 34% 24% 14% 14% 14% 17% 14% Lästid / time Lästid spent (timespent) Artikel- Läsningar / sidvisningar (sidvisningar) Unika Unika besökare läsare/besökare Click-outs Click-outs från artikel från artikel Varumärkeslyft Varumärkeslyft (studie) (studie) Leads Leads Konvertering Konvertering / order / orders Klick CTR på(på puffnative-puff in till artikel till artikel) Besökare Antal besökare Sociala delningar Sociala delningar Målgrupps-penetration Målgrupps-penetration Annat (beskriv Annat (beskriv gärna) gärna) 6% 6% 19% 19% 19% 31% 31% 75% 69% 63% 56% 94% De tre vanligaste KPIer relaterar till läsningar - antagligen anses dessa som viktiga i samband med varumärkes-byggande effektet man förväntar sig med native-annonsering. Varumärkeslyft som försök att direkt mäta sådana effekter ligger på en fjärde plats, följt av de hårda metrics leadsoch konverteringar. o Annat = e.g. köpsida: time on site, sälj-lift (inkrementalitet); säljsida: cost per audience minute o N köp-/säljsida = 29 / 16; multiple choice (max. 5 val) 10

Vilken prismodell föredrar du vid köp av native? Köpsida Säljsida 55% CPC/CPV CPC/CPV (per klick/läsning) (per klick/läsning) 44% 7% CPM (incl CPM in-view) (incl in-view) 38% 1 Fast pris Fast (e.g pris veckopaket) (e.g. vecka, läs) 13% 1 CPO/CPA (per (per order/lead/action) 6% 3% Time on sitetime on site 7% Annat Annat 7% Vet ej Vet ej Köpsidan verkar helt klart föredra en pris per klick/läsning, medans publicister och säljbolag skulle också gärna vilja se flera CPM (eller in-view CPM) affärer. Runt var sjätte (14%) köpare är dock osäker kring valet av prismodell eller jobbar med olika modeller. o o o CPM säljsida: 50/50 på CPM eller vcpm Annat = köpsida: e.g. beror på målsättning N köp-/säljsida = 29 / 16; single choice 11

Vem skriver bästa innehållet för native-annonsering? Köpsida Säljsida 45% Publicister (kommersiella Publicister* avdelningar) 56% 17% Contentbyråer Contentbyråer 25% 14% Annonsörer Annonsörer in-house in-house 13% 7% Mediebyråer Mediebyråer Kommunikations-/PR-byråer 17% Andra (vem?) Andra (vem?) 6% Sidorna är överens om att publicisterna (*kommersiella avdelningar) skriver bästa innehållet. Köparna anser även att byråer som content-, nativeeller reklambyråer i vissa fall också kan skapa bra innehåll. o Annat = t.ex. köpsida: reklam- eller digitalbyrå; beror helt på syftet eller kampanj-målen och distribution; säljsida: frilansare o N köp-/säljsida = X / Y; frågetyp 12

Några funderingar jämfört med 2017 års enkäter o Fokus 2017 var enbart på köparsidan ca. 30 svar från byråer, 20 från annonsörer o Definitions-frågan har ställts mindre öppet 2019 för att se hur uppfattningen har tagit form i branschen i samband med / efter 2017 års handbok som ska ha satt en guideline. Detta verkar ha funkat rätt bra, då köp- och säljsida är överens om de stora native-formaten. o Huvud-målsättningen med native är oförändrat att bygga varumärke det verkar dock läggas även något större fokus på sälj- / konverteringseffekt 2019. o Även 2019 anses native hos publicist vara den mest effektiva distributionskanalen. o En stor förändring verkar ha skett kring prismodellerna 2017 var annonsörerna mest intresserade av fastpris och byråer av lite olika modeller, medans fokuset 2019 ligger klart på kostnad per klick/läs och till viss del CPM på säljsidan. o Intresset för digitalt native är oavbrutet stort 8 av annonsörer och byråer köpte native 2018 och drygt 17% av köparna planerar att öka andelen native i sin mix, runt 1 upp till 25% av hela den digitala budgeten. 13