FK0 - Astrobiologi och molekyler i rymden - VT08 Antal respondenter: 5 Antal : Svarsfrekvens: 60,00 % 5. Helhetsintrycket Överlag är jag nöjd med den här kursen Antal (,%) 6 (66,7%) Vet ej 0 (0,0%) 6. Studentens insats Jag är nöjd med min egen insats Jag är nöjd med min egen insats Antal (,%) 5 (55,6%) (,%) Vet ej 0 (0,0%)
Jag har tagit an för mitt eget lärande Jag har tagit an för mitt eget lärande Antal (,%) 8 (88,%) Vet ej 0 (0,0%) 7. Arbetsbelastning Ange hur många timmar i genomsnitt per vecka som du totalt lagt ner på kursen, inklusive självstudier och schemabunden Antal tid. <5 (,%) 5 5-5 (55,6%) 6-5 (,%) 6-5 0 (0,0%) 6-5 0 (0,0%) 6-55 0 (0,0%) >55 0 (0,0%) 8. Tydliga mål Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära mig Det var tydligt för mig vad jag förväntades Antal lära mig (,%) (,%) 5 (55,6%) (,%)
Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultaten Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de Antal förväntade studieresultaten (,%) (,%) 7 (77,8%) Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten Examinationen testade hur väl jag uppfyllt Antal de förväntade studieresultaten Inte alls (,%) (,%) (,%) (,%) Ej relevant (,%) Kursen motade mina förväntningar Kursen motade mina förväntningar Antal (,%) (,%) 6 (66,7%)
Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen Jag tror att jag kommer att ha nytta av det Antal jag lärt mig efter utbildningen (,%) (,%) (,%) (,%). God undervisning Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen Jag anser att kursens förkunskapskrav var Antal tillräckliga för att följa kursen Inte alls (,%) (,%) 7 (77,8%) Jag upplever att kursen var väl strukturerad Jag upplever att kursen var väl Antal strukturerad (,%) (,%) (,%)
Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade studieresultaten Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade studieresultaten Antal (5,0%) 6 (75,0%) 8 Jag kunde förstå det som undervisades Jag kunde förstå det som undervisades Antal (,%) (,%) (,%) Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationer Jag har fått konstruktiv kritik på mina Antal prestationer Inte alls (,%) 0 (0,0%) 0 (0,0%) 8 Ej relevant (88,%) Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen Jag har uppmuntrats att reflektera över Antal mitt lärande under kursen (,%) (,%) (,%) Ej relevant (,%)
Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.) Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten Antal (litteratur, e-resurser m.m.) (,%) (,%) 5 (55,6%) 0. Administration och studiemiljö Jag upplever att kursen var väl organiserad Jag upplever att kursen var väl organiserad Antal (50,0%) (50,0%) 8 Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen Jag har kunnat hitta den information jag Antal tyckt mig behöva innan och under kursen (,%) (,%) 6 (66,7%)
Jag kunde få stöd när jag behövde det Jag kunde få stöd när jag behövde det Antal (,%) (,%) Ej relevant (,%)
Reflection about the course FK 0 (Astrobiologi och molekyler I rymden) (genomsnittliga utvärderingspoäng är angivna i parentes) Generella poäng Generellt var deltagarna ganska nöjda med kursen. T. ex skrev en Ett intressant ämne med en bra lärare som hade mycket goda kunskaper och inte bara höll sig till "torra" fakta utan även kom med personliga reflektioner. Också bredden av kursen uppfattades positivt. Helhetsintrycket var också tillfredsställande (.7/5). Studenterna var också med ett undantag nöjda med deras egen insats (./5) och uppskattade snabbheten av på deras frågor via e-post. Kursens innehåll och undervisningsformer ansågs att ha varit relevanta för de förväntade studieresultaten (.7/5). Med ett undantag tyckte deltagarna att deras förkunskaper var tillräckliga (./5). Folk kände att kursen var välorganiserad (.5/5), att de (med undantag) förstod vad som undervisas (.0/5) och fick hjälp av läraren (.7/5). Kursmaterialet ansågs som tillfredsställande (./5), fast en kritiserade boken. David Catlings bok Astrobiologi rekommenderades av en av eleverna, men kanske är dock mer en introduktionsbok. För den nuvarande kursboken är lite gammalt kunde man väl fundera över litteraturbyte. Generellt uppfattades undervisningen som inspirerande ( fantastisk och engagerande ) (5.0/5) och föreläsningar väl förberedda (./5), fast en deltagare anmärkte att det ibland gick ruskigt fort. Det är kanske lite oundvikligt när man går från Big Bang till exoplaneter under en kurs. En person anmärkte att läraren (som troligen alla professorer) ade för utförligt på frågorna (.6/5 för på frågorna). Oftast var det nödvändigt vissa frågor var fundamentala och kunde inte as med ja eller nej. Tippspromemaden genom rymden en samling av frågor i början av föreläsningen anmärktes som positiv. En person anmärkte att det fanns mycket innehåll från andra föreläsningar men det är omöjligt att veta vilka kurser deltagarna deltog förut på en orienteringskurs måste man väl anta att det var inga. Arbetsbelastningen bedöms olika, för en var det svag, för en annan hög Ganska låg, i och med open book exam, Med tanke på att det var en orienteringskurs kvällar/vecka- tyckte jag att jag ägnade ganska mycket tid för studier hemma och sökning på bibliotek o internet, termer inom astronomi man aldrig hört talas om. Genomsnittlig var det ca. 0 timmar på veckan. Flera studenter anmärkte stavfel I anteckningar. Läraren kommer att se genom denna med hjälp av en eller flera personer med svenskt modersmål, fast det blir en hel del arbete p.g.a. omfattning av materialet. Också språkkunskaper av läraren anmärktes (kan förstås förbättras). En student kritiserade för mycket fokus på Titan och Mars, kanske kan det lite reduceras i framtid. En kritiserade att tentamen kretsade i viss omfattning på exoplaneter. Med ett open-book tentamen baserad på en artikel är det svårt att täcka hela ämnet. Förväntningar av kursen kan troligen bättre tydliggöras (./5) bl. a. med mer information på webbsidan - och relationen av kursen till tentamen förbättras (.6/5) en student var inte nöjd med tentamen. Å andra sidan tyckte deltagarna att man lätt hitta den information som behövdes innan och under
Kursen (.6/5). Och överallt ansåg studenterna att kursen motade deras förväntningar (./5). Förbättringar Bortsett från korrekturläsning av materialet krävde studenter en ordlista i början och en kemisk lista på de viktigaste organiska molekylerna och symbolerna och en uppslagsbok av termer. En deltagare ifrågasatte nödvändigheten av en flertal grafer och formler fast flertalet av dem är troligen oundvikliga. Meddelande till studenter Två meddelande var lite mer utförligare:. Ha tålamod i början, kan va en del tråkig teoretisk fysik, kemi etc, men det behövs för att förstå allt. Bli inte avskräckt av de första föreläsningarna. Man kan då tro att man kommit till en kurs i partikelfysik! Lite intressant, för läraren är experimentalist (med bakgrund i kemi) och hans kunskaper i partikelfysik är inte så stora.