en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild



Relevanta dokument
en lektion från Lärarrumet för lättläst -

en lektion från Lärarrumet för lättläst reflektion, diskussion och skrivövning.

Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning

Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift

en lektion från Lärarrumet för lättläst funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips

Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar

20 Namnet Gatunummer. Namnet Gatunummer

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Sista dagen av ensamhet

Anthony, 13 år. Blyers på papper. GRAFFITIKONST

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Stolthet och fördom

att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:

Romeo och Julia av Matteo Bandello

Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift

Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

diskussionsunderlag BLUE, KARMA, TIGER

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

- funderingsfrågor och diskussion om vänskap

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion

Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

Fakta om Malala Yousafzai

Kärlek stavas köttbulle

Jag blev hans drog, sidorna Varför blir Zlatan så glad när hans pappa kommer och tittar på när han tränar?

Tillbaka till ett krig

PROGRAM AuG 2010 SödRA TeATeRnS KÄGeLBAnA

Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Lady Chatterleys älskare

Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning

Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

PBL Hållbar utveckling. HT Vecka 35-36

en lektion från Lärarrumet för lättläst högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin

Hans Gedda på Nationalmuseum/Konstakademin 13/ Visning och arbete i ateljen

Estetisk verksamhet. Dans Foto Skulptur Bild Slöjd Musik Teater/Drama Utställning Film med mera...

Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen

Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv

Kejsarn av Portugallien

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?

25-26 augusti 2012 KL SÖDRA TEATERNS KÄGELBANA

Gösta Berling i undervisningen

LEKTIONSTIPS. Lektionstips 2:4. Skribenten vill antingen uttrycka en åsikt för att få andra att reagera, eller

Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg

Av Daniel Terres och Anna-Klara Behlin

Erik står i mål Lärarmaterial

Lärarmaterial. H som i häxa. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Mårten Melin

Bara vara vanlig? En storyline om HBT, heteronormativitet och sexuell läggning. Sanna Ranweg, 2006, för projektet Under ytan

GRAFFITI. Fördjupningsmaterial. För högstadiet och gymnasiet. KULTURFÖRVALTNINGEN

Boken om SO 1 3. Provlektion: Om demokrati och hur möten, till exempel klassråd, genomförs och organiseras.

Vad är en artikel? Vad är typiskt för en krönika? Hur skriver jag en novell? Vad är det för skillnad på ett referat och en recension?

HANDLEDNING PERFECT GIRL

Jag heter död - 13 skräckhistorier

Din uppgift: trovärdig verklig inte

Källkritik och skotten i Sarajevo

Svenska för dig Tala så att andra lyssnar

Ella New Leaders Kommunikationsmanual. En introduktion till projektet New Leaders

438 dagar funderingsfrågor, källkritik och fördjupningsuppgifter

Prata om internet. Lektionen handlar om att prata och debattera om internet. Prata om internet. Lektionsförfattare: Filippa Mannerheim.

Barn och medier. En lättläst broschyr

Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren

AKTIVITETSHANDLEDNING

Om barns och ungas rättigheter

Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv

Jag vill inte Lärarmaterial

Prata om internet. Prata om internet Lektionen handlar om att prata och debattera om internet.

Min individuella uppgift om hamnens Webbsida

Bortgift funderingsfrågor och skrivövning

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen.

I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken

Boktips. En god läshöst önkar vi er! /Martina och Petra. (hcf) Diktatorn Författare: Ulf Stark Illustratör: Linda Bondestam

Människans möte med den mänskliga kroppen. Ett pedagogiskt studiematerial

Agent Angus. Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Jobba med gamla nyheter

Använd mindre plast för havens och hälsans skull

Ordförståelse, söka fakta och information, diskussionsuppgifter, skrivuppgifter och gruppuppgift

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Nu är jag snart på väg! Jag älskar att resa!

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor. Forfattare: Mårten Melin

Kaffe med rån läsförståelse- och funderingsfrågor samt skrivövning

Välkommen till Fredrikshovs gymnasium

Layla flyttar hemifrån

Konstpedagogik i Bror Hjorths Hus

LPP, Klassiker. Namn: Datum:

Konstpedagogiska Program Hogstadiet & Gymnasiet

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Lagliga graffitiplank i Nacka Politikerinitiativ den 5 november 2014 från Aron Bengtegård (V), Mattias Qvarsell(S), Åsa Marnell (Mp) med flera.

HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER

Transkript:

en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Graffitins historia funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild Ämne: Svenska, SVA, SFI, Bild, Samhällskunskap, Media År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-15 Introduktion Graffitins historia är en historiebok men innehåller så mycket bilder att den också kan användas för att lära sig mer om graffitin som konstform. Ta utgångspunkt i några av bilderna och träna på perspektiv och djup, få inspiration till serietecknande, lär mer om färg och form, hur man kan använda komplementfärger, toningar, rastereffekter och så vidare. Är graffiti konst eller klotter? Boken innehåller också argument för och emot graffiti som konst. 1. Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man har läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Cornbread väggarnas kung - Hur fick Cornbread sitt smeknamn? - Tror du att han har skrivit på ett flygplan och på en elefant? - Vad tycker du om hans tag? Graffiti har funnits i tusentals år - Vad betyder det italienska grundordet för graffiti? - Riktigt gammal graffiti sparas för att den berättar om människans historia., skriver författaren. Vad verkar han argumentera för? Lärarrummet för lättläst www.lattlast.se/larare

Klotter eller graffiti? - På vilket sätt är klotter ett värderande ord? Tusentals taggar i New York - Hur kan flera personer börja med samma sak ungefär samtidigt utan att de känner till varandra? - Varför höll han hemligt att han var Taki, tror du? Tuschpennor och ny sprejfärg - Vilka sprejfärger använde graffitimålarna från början? Writing är gemenskap - Vad är en writer? - Vad är Ex Vandalis och Wild Style exempel på? Taggarna fick stil - Hur gjorde målarna för att få sina tags att synas? T aggarna växte till målningar - Vad är en fat cap? - Vad jämförde konstnären Claes Oldenburg tunnelbanetågen med? Bokstäverna får liv - Vilket var Phase 2s yrke? - Förklara vad som menas med 3D-målningar, highlights och characters. Vagnar helt täckta med graffiti - Vem var Blade? - Vilka motiv målade Lee? Throw-ups snabba målningar - Vad är en throw-up? Våld och fattigdom i New York - Varför brann det så mycket i södra Bronx? Graffiti blev en del av hiphop - Hänger graffiti ihop med fattigdom? Film och musik spred graffiti - Vad gjorde Fab Five Freddy för att sprida graffiti och hiphop? - Vilka har tagit de bästa bilderna av graffitin i New Yorks tunnelbana? Först New York, sen världen - Hur påverkades människor av filmen Wild Style? - Hur var målarna i Amsterdam? - Vad var Crime Time Kings först med?

Tävlingen som aldrig tar slut - Vilken piece tycker du är snyggast? Fulsnygg graffiti i Europa - Vad är fulsnygg graffiti? - Vilken stil tycker de flesta är bäst idag? 3D-graffiti - Var fick Delta inspiration till att utveckla sin stil? Writers gör egna tidningar - Varför är det så viktigt att fotografera graffiti? Writing sprider sig vidare - Var är writing ovanligt? Vänner över hela världen - Varför håller man på med writing? - Vad är AOD och IDA? Se på mig! - Hur kan graffiti vara ett sätt att bli vuxen? Vilka är målarna? - Vad har de flesta målare gemensamt? En tävling mellan killar? - Ta fram en karta och räkna ut ungefär hur lång sträcka som Barbara 62 och Eva 62 taggade. - Vem är Lady Pink? Vad gör hon idag? Toys och bajtare - Vad är en toy och en bajtare? Writers använder staden - Vad målar man inte på? Färg på fel plats? - Hur kan graffiti vara skrämmande? - Hur har man gjort i olika städer för att få bort graffitin? Lagligt eller olagligt? - Varför förbjuder politikerna i Stockholms kommun graffiti? Utställningar med graffiti - Hur kan man göra en utställning med graffiti?

Kulturministern gjorde Nug känd - Vem är Nug? - Hur har kulturministern hjälpt honom? Lära genom graffiti - Vad jobbar writers med när de är vuxna? Futuras talang - Vad är Futura kanske mest känd för? Graffiti som reklam - Varför använder man graffiti i reklam? Graffiti kan inte stoppas - Varför slutade de flesta målarna i New York att måla i tunnelbanan? - Var målar man istället? Snabbare måleri - Vad är en backjump? Gatukonst - Vad är det för skillnader mellan graffiti och gatukonst? Världens mest kända gatukonstnär - Vad tycker du om Banksys bilder? Snabbt eller noggrant? - Vad är en hall of fame? En del av historien - Hur kan en målning från 1989 vara en av världens äldsta? - Kan graffiti vara fint?

2. Arbetsuppgift bild - Läs Taggarna fick stil, Taggarna växte till målningar och Bokstäverna får liv. - Beskriv utvecklingen från tag till piece. 3. Arbetsuppgift svenska/samhällskunskap Dela upp gruppen i två delar. Den ena kommer ha till uppgift att vara för graffiti, den andra se graffiti som klotter och skadegörelse. Använd boken för att finna argument men låt också varje grupp söka tidningsoch debattartiklar som stöder deras åsikt och kan ge fler argument. Låt dem förbereda en debatt. När grupperna debatterat mot varandra en stund kan man fråga om det är någon som kan komma på ännu ett argument som motståndaren inte har fört fram ännu. I så fall får den personen byta sida och framföra sitt argument. Om ingen har någon idé och de flesta argument verkar vara framförda låter man grupperna inom sig utvärdera och skriva ned sina tre bästa argument. Sedan ska de skriva ned motståndarsidans tre bästa argument. Blanda grupperna så att de bildar par, en från varje sida. Tillsammans går de igenom vilka argument de tyckte var bra. Hur ser reglerna för graffiti ut i er kommun? 3. Arbetsuppgift samhällskunskap/media Att lyfta in subkulturer i kommersiella sammanhang är vanligt. Undersök var i reklam och på vilka produkter man kan hitta spår av graffiti. Prata om varför man gör det och varför det kan vara ett försäljningsknep