Lättläst vuxna Välkommen till Moderna Museet! På Moderna Museet finns konst från sent 1800-tal fram till idag. I samlingen finns ca 130 000 konstverk. Det finns till exempel 5000 målningar och 100 000 fotografier. Det finns också teckningar, grafik, skulpturer, installationer och konstvideor. I museet visas en liten del av samlingen. Resten förvaras i förråd eller är utlånade. Moderna Museet är ett statligt museum. Det finansieras bland annat med skatter. Konsten i museets samling tillhör svenska folket. Därför kan den inte säljas. Museets uppgift är att visa konsten för besökare. En annan uppgift är att vårda och bevara konsten. Moderna Museet köper också in ny konst. Samlingen växer hela tiden. Här får du frågor till konstverk i Moderna Museets Samling. Följer du dem så får du se konst från 1900-talet fram till idag. Behöver du hjälp med något, fråga Moderna Museets värdar. De berättar gärna om konsten. Vi hoppas att ni får ett bra besök på Moderna Museet!
Trivselregler För att besöket ska bli så bra som möjligt, tänk på följande: Ansvar för gruppen Läraren ansvarar för klassen under besöket i museet. Vi rekommenderar att elevgrupper t o m högstadiet går tillsammans med lärare. Skolmaterial Använd gärna Moderna Museets skolmaterial Moderna Museet på egen hand eller fråga museivärdarna om vägledning. Det finns skrivplattor att låna. Använd inte väggar eller skulptursocklar som skrivunderlag eftersom det blir märken. Använd endast blyertspennor i utställningssalarna om eleverna behöver teckna eller anteckna. Var försiktig i salarna Eftersom det är lätt att stöta till konstverk i salarna ska ryggsäckar, större väskor, paraplyer etc. lämnas i garderoben eller i förvaringsboxarna. För att inte riskera spill på konstverk får man inte dricka eller äta i salarna eller i korridoren utanför. Rör er lugnt i salarna. Visa hänsyn till pågående visningar. Grupper under ledning av Moderna Museets personal har företräde i utställningssalarna. Använd gärna de hopfällbara svarta pallarna som finns i museet men bär dem försiktigt så konsten omkring inte skadas. Kom ihåg att sätta tillbaka pallen på ställningen. Varför får man inte röra konsten? Det är inte tillåtet att röra vid konstverken. Att försiktigt ta på något verk innebär stora skador genom att saltet och fettet på fingrarna alltid orsakar märken på alla material. Museets uppdrag är att bevara konstverken för kommande generationer av museibesökare. Var kan vi äta matsäck? Matsäcksplats finns vid entrén på sjösidan (plan 1). Kom ihåg att lämna platsen i gott skick. Ingen förtäring i salarna. Fotografering förbjuden Det är inte tillåtet att fotografera och filma i utställningssalarna av upphovsrättsliga skäl. Upprepade blixtar är heller inte bra ur bevarandesynpunkt. Museivärdar Under ert besök på Moderna Museet kommer ni att träffa museivärdar i informationsdisken eller i utställningarna. Vänd er gärna till dem om ni har frågor om konstverk, utställningar, program eller vill lämna tips och synpunkter.
Henri Matisse, Frankrike f.1869 d.1954 Marockanskt landskap (Akantus) Konstnären Henri Matisse åkte till Marocko för att uppleva ljuset och färgerna i landskapet. Den här målningen är gjord i Tanger, i norra Marocko. Den heter Marockanskt landskap. Vad tänker du på när du ser den här målningen? Henri Matisse använde färg för att beskriva sin känsla inför det han såg. När han målade Marockanskt landskap stod han mitt i naturen och målade träd, buskar, växter, himmel och jord. Det hade regnat i flera veckor och marken var blöt. Det var första dagen på länge som solen kom fram. Den värmde och lyste på landskapet. Först målade han marken rosa och himlen lila sedan ändrade han sig och målade tvärtom. Henri Matisse tyckte att det var viktigt att färgerna spred glädje och harmoni. Han målade stora ytor med färg och undersökte hur färgerna påverkade varandra i målningen. Marockanskt landskap (Akantus), 1912 Henri Matisse/BUS 2005 Olja på duk 115x80 cm Vilka färger lyser mest? Entré till samlingen 01:1 01:2 01:3
Kasimir Malevitj, Ryssland f.1878 d.1935 Suprematistisk komposition: Svart med vit rektangel Den här målningen är gjord av den ryska konstnären Kasimir Malevitj. Beskriv målningen! Målningen heter Suprematistisk komposition: Svart med vit rektangel. Suprematistisk kommer från ordet suprem det betyder det högsta. Kasimir Malevitj tyckte att känsla och andlighet var det högsta. Han ville befria konsten från allt som var världsligt. Suprematistisk komposition: Svart med vit rektangel, 1915 Kasimir Malevitj Olja på duk 80x80 cm Vad väcker målningen för känsla hos dig? I Stalins Sovjet var det förbjudet att äga suprematistisk konst. Den här målningen fördes ut ur landet på 1970-talet. År 2004 skänktes målningen till Moderna Museet. Den hade legat ihoprullad under flera decennier och färgen hade lossnat från duken. Moderna Museets konservator har undersökt målningen med hjälp av olika tekniker. Han har också sett hur konstnären har målat med penseln. Det tog konservatorn nio månader att restaurera målningen. Nu ser den ut som den gjorde när den målades 1915. Entré till samlingen 01:1 01:2
Robert Rauschenberg, USA f.1925 Monogram Konstnären Robert Rauschenberg skapade konst av saker han fann runt omkring sig. Den här geten såg han i ett skyltfönster i New York. Den var dammig och sliten Robert Rauschenberg tyckte om den. Han köpte geten och bar hem den till sin ateljé. I ateljén tvättade han getens päls och målade den i ansiktet. Robert Rauschenberg fortsatte att arbeta med konstverket under flera år. Han provade att sätta ett bildäck runt magen på geten. Sedan ställde han geten på ett collage som låg på golvet. Konstverket är en kombination av en skulptur och en målning, en combine. Vad ser du i collaget som ligger på golvet? Monogram, 1955 59 Robert Rauschenberg/ BUS 2005 Angoraget, gummidäck, färg, collage, duk 129x186x186 cm Det här är ett av Moderna Museets mest kända verk. Det är många som har försökt att tolka det. Robert Rauschenberg har inte berättat vad verket betyder. Han tycker att konstverket talar för sig självt. Vad tänker du på när du ser det här konstverket? Entré till samlingen
Anteckningar:
Anteckningar:
Välkommen åter till Moderna Museet! Inför nästa besök på Moderna Museet så kan ni boka en visning med en av våra pedagoger! Så här bokar du en visning: Ring: 08-519 552 64 (telefontid: tisdag-fredag 10-12) Eller skicka ett e-mail till: publik@modernamuseet.se Skolbokningar: Visning och verkstad Antal: Förskola (från 4 år) och sexårsverksamheten max 15 barn. Låg- och mellanstadiet max 25 barn. Längd: 2 tim Pris: 1 300 kr Visning: Antal: Förskola (från 4 år) och sexårsverksamheten max 15 barn. Åk 1-9 och gymnasiet max 30 elever Längd: 1 tim Pris: 825 kr Kom ihåg att även anmäla besök på egen hand: Ring: 08-519 552 89 Eller skicka ett e-mail till: publik@modernamuseet.se Moderna Museet har öppet: Tis 10 20, ons sön 10 18, mån stängt. Entré 80 kr/60 kr. Fri entré t o m 18 år Under utställning Dalí Dalí med Francesco Vezzoli kommer museet att förutom tisdagar också hålla öppet på onsdagar till kl 20. (19/9-17/1) Texter och frågor i Moderna Museet på egen hand finns även på hemsidan: www.modernamuseet.se (med reservation för eventuella ändringar) Texter: Christina Johnson, Konstpedagog.