Utvärdering APL frågor till handledare VT2015 Utvärdering APL frågor till handledare VT 2015 Jag har inte gått någon handledarutbildning Instämmer 3 100 Total 3 100 10,3% (3/29) Min praktikant studerar på Vård och Omsorgsprogrammet för ungdomar 9 31 Vård och Omsorgsutbildning för vuxna Komvux Vård 16 55,2 Eductus 4 13,8 Kommentarer till ovanstående fråga 1. Jag upplever att jag har kompetens och att jag känner mig väl förberedd i min roll som handledare.
Instämmer delvis 2 6,9 Instämmer i hög grad 12 41,4 Instämmer helt 15 51,7 känner mej ganska trygg 2. Som handledare upplever jag att den elev jag handledde var väl förberedd för att klara de arbetsuppgifter han/hon ställdes inför. Instämmer inte 1 3,4 Instämmer delvis 8 27,6 Instämmer i hög grad 12 41,4 Instämmer helt 8 27,6 det kan nog vara svårt att föreställa sig verkligheten på en iva avd Therese var en mycket intresserad elev som vågade prova o göra saker redan första dagen 3. Som handledare upplevde jag att den elev jag handledde hade tillräckliga språkkunskaper för att klara arbetsuppgifterna.
Instämmer inte 1 3,4 Instämmer i hög grad 2 6,9 Instämmer helt 22 75,9 Vid brister ge konkreta exempel på situation 4. I uppdraget som handledare hade jag möjlighet att ge eleven det stöd som han/hon var i behov av Instämmer delvis 3 10,3 Instämmer i hög grad 8 27,6 Instämmer helt 18 62,1 Therese var lugn o trygg o behövde inte mycket vägledning av mej Det känns som om man skulle vilja ha lite mera tid med eleven som kommer, särskilt i början av praktiken. 5. Jag anser att bedömningsunderlaget (checklista och kursmål i handledarpärmen) ger mig tillräckligt stöd vid bedömning av eleven under APL
Instämmer i hög grad 17 58,6 Instämmer helt 8 27,6 Bara någon enstaka punkt som inte stämmer med verksamheten. Önskar att det fanns fler nivåer på bedömningslistan 6. När jag tänker tillbaka på APL upplever jag min handledarroll som meningsfull Instämmer delvis 2 6,9 Instämmer i hög grad 9 31 Instämmer helt 18 62,1 Eleven var väldigt självgående redan efter första veckan. Sånt som vi har pratat om och gjort under hela praktiken,fungerar fortfarnde väldigt dåligt den sista veckan.det saknas intresse och engagemang från eleven,känns som detta är något hon inte vill. 7. Jag upplever att jag utvecklas i min yrkesroll i mötet med elever
Instämmer i hög grad 10 34,5 Instämmer helt 15 51,7 Varje elev ger nya utmaningar/erfarenheter 8. Övriga kommentarer Eleven bra förberedd med handlingar.skötsam och duktig. Fin med våra kunder. Det är bra roligt att ha elever för man får tänka efter lite extra och på det viset få en klarare roll som personal alltid roligt att ha elever som är intresserad o vågar prova Jag upplevde att min elev inte var så intresserad av sin APL, hon gick bara för att få ett papper på att hon gått utbildningen. Det riktiga intresset saknades, vilket märktes tydligt. Synd! Känns som att läraren inte var speciellt intresserad,jag fick be min elev ringa och fråga om inte läraren ska vara med på halvtidsbedömningen. Jag hade inte fått någon info om vilken lärare som var ansvarig eller vart man vänder sig om det uppstår några problem. Tycker inte heller att det är ok när läraren sitter på halvtidsbedömningen och berättar att just den här klassen är den bästa, blir mörkrädd när jag tänker på att läraren har lagt sina elever i olika "fack" hur ser då lektionerna ut för dom andra klasserna. Tycker synd om eleverna!