SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Kultur och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

Relevanta dokument
Kultur och alkohol. Så startade Systembolaget. Systembolaget startade 1955 men historien börjar flera århundranden tidigare. ORDLISTA DISKUTERA

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Kultur och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

Så påverkas vi av alkohol

Så påverkas vi av alkohol

Systembolaget extra övningar kurs C och D

Systembolaget extra övningar kurs B och C

Så påverkas vi av alkohol

Så påverkas vi av alkohol

SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

Jul jul, strålande jul

SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Hälsa och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterialet på lätt svenska.

En diktbok av klass 3b på Grimstakolan i Vällingby Höstterminen 2014

LIVSMEDELSFÖRETAGEN Julmatsundersökning Del 2 Julmatsvanor och julbordspreferenser

Boken om SO 1 3. Fettisdagen en av många traditioner. Elevens första grundbok i historia, samhällskunskap, geografi och religion.

Utdelade enkäter 110 st Inkomna enkätsvar 62 st. 40% Jag svarade själv på enkäten Jag har fått hjälp att fylla i enkäten 60%

SIFOS VECKOBUSSAR 1997 TOTAL Kön Ålder Region Bostadsort

Powerdisc på Ackord. Till varje klo. (Räven raskar över isen) Kräftor kräver ju små nubbar. Kräftor kräver ju små nubbar

SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

ADJEKTIV. En cykel kan t ex vara: stor, svart, snabb, gammal, bra, fin flerväxlad och rostig. Alla dessa ord är adjektiv.

De abrahamitiska religionerna. Kristendom, Judendom, Islam.

Josephine A. Andersson Daniela Lundin-Hatje. AL Publishing

Boris flyttar in ULF SINDT

Föreläsning alkoholfritt

Julen Vårt julfirande här i Sverige är en blandning av kristen tro (t.ex. Jesus) och ännu äldre traditioner (t.ex. julklappar). Vi har dessutom lånat

Surströmmingsfest på Skånegatan 6D 14 oktober 2016

SVENSK AKVAVIT FLYTTAR HEM TILL SUNDSVALL

TIDEN. I Sverige passar man tiden. Det är mycket viktigt att komma i rätt tid.

Mitt arbetshäfte om religion.

FUTURE KITCHEN Introduktion del

Om midsommar Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika Siv Anika

Advent. Adventsljusstaken. Adventsstjärnan

Klass 3a på Grimstaskolan i Vällingby har skrivit dikter om sina tankar och minnen från närområdet höstterminen 2014.

Yusef och arga kocken

Svenska från början 3

Ett besök till Spritlandet Sverige med kryddmästare Jonas.

Tips som förgyller festen. Glad Midsommar önskar Svensk Dentalservice

FRÅGOR KRING JULEN. Idéer för användning

snapsvisor sommar 1. Skriv ut alla sidorna. 2. Skär eller klipp dem på längden och sortera i sidnummerordning (1-9).

JulbordsMäklarna genom bolaget Selected EMC AB (orgnr: ) offererar följande förslag till beställaren

SVERIGES UNGDOMAR OM DAGENS JULTRADITIONER

IKEA FOOD TIO SKÄL ATT ÄLSKA FISK OCH SKALDJUR

Jul hos Johan Spendrup

Julafton är den tjugofjärde (24:e) december.

Riktlinjer för måltider på Förskolan Blåklinten

Bilder från tidigare event och arrangemang som vi skapat. Mer info om oss på

Offert Lokal: Restaurang Mynchen Datum: Antal: Minimum om 50pers. Maxantal 300pers.

SPG SALES Stureplansgruppen

Arbetsplan för Pedagogisk Omsorg, Familjedaghem 2016/2017

1/9. Text Påsk Nivå B.1. PÅSK

Boris flyttar in ULF SINDT

1. Att komma till Sverige

Välkommen till 100% konfirmand

Världens fest i Sverige (sas)

N Y H E T B R E V 2014

Lingbo Julmatsedel Kyld mat

Bäste Meddelare Lund 6 juni 2001

Arbetsplan för Pedagogisk Omsorg och Familjedaghem

Eva Bernhardtson Louise Tarras. Min mening. Bildfrågor (diskutera)

Skolprogram. Hösten Gudmundstjärn Svartviks industriminnen Norra Berget. Sundsvalls museum Friluftsmuseerna

Medeltiden Tiden mellan ca år 1000 och år 1500 kallas för medeltiden.

Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn

Riktlinjer för måltider på Förskolan Blåklinten

PÅ JULBORDET. Undersökning november 2016

Barn och familj hösten 2017

BAKGRUNDSFRÅGOR. I. När är du född, år och månad?

Jul och andra upptäckter i Friluftsmuseet Gamla Linköping

kost vård 1. Smakar maten bra? Besvarad av: 206 (98%) Ej besvarad av: 4 (2%) 1 Ja 185 (90%) 2 Nej 21 (10%)

TEMA: Droger Mitt namn:

På grund av bildrättigheter är vissa bilder borttagna i presentationen FUTURE KITCHEN Lockar ny arbetskraft till offentliga kök 1 Väl

Nu är det jul igen. Veden glöder, och det knastrar av

TEST POZIOMUJĄCY Z JĘZYKA SZWEDZKIEGO NA POZIOMIE A2 A2+ Poäng:./Max 74p

Nu är det jul igen. Veden glöder, och det knastrar av

Vecka 50, 2015 Vecka 1, 2016

Fröken Spöke räddar julen

Stjärna Klar. En Jul Musikal Text & Musik: Kerstin Limér. Copyright Kerstin Limér 1

Ord och ordgrupper kopplade till mat och måltider i biskop Brasks menyer

Resa Äta ute. Äta ute - Vid entrén. Äta ute - Beställa mat

Fredag DECEMBER. Oskar Ossian

Idag. Traditioner + Högtider. Vanor: födelsedagar, på jobbet, i familjen. Fraser. Grammatik:

Arbetsplan för Pedagogisk Omsorg, Familjedaghem

Solhöjdens växelboende och dagverksamhet

Studentundersökningen 2017

Julmatsedel äldreomsorgen Kyld mat Två alternativ

s o f t a? Bild: Pija Lindenbaum

Höstmatsedel Äldreomsorgen Särskilda boenden Lunchrestauranger

Sexårskören 2015 Min vän i Rymden Sångtexter

Julbord d d d d d. d d d d d. Välkomna till Systrarna Sisters julbord

Abrahams barn. Syskonreligionerna Judendom, Kristendom och Islam

Pizza Hut En kvalitativ Brand Character. 24 februari 2010

Uddevalla Motorbåtsklubb

Höstmatsedel Äldreomsorgen Rönnens restaurang Alternativ 1 Välj mellan 2 alternativ

Sjuk till lucia Lärarmaterial

Jubileumsresan till RIGA 2019

Religion VT 2015: Judendom, kristendom och islam Historia VT 2015: Medeltiden KORT SAMMANFATTNING

Gulaschsoppa med gräddfilsklick Tacofisk, nacchos Alströmmermoussaka Stekt falukorv, makaroner Fläskköttgryta med svamp och skinka, kokt potatis

Nu är det jul igen. Veden glöder, och det knastrar av

Arbetsplan för Pedagogisk Omsorg, Familjedaghem 2017/2018

Transkript:

SFI-KURS B OCH C. ALKOHOL I SVERIGE Kultur och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.

Så startade Systembolaget Systembolaget startade 1955 men historien börjar flera århundranden tidigare. På 1400-talet kommer spriten till Sverige. Människorna upptäckter att spriten gör dem berusade. Sverige blir ett land där alla super. Män super, kvinnor super och även barn dricker. På 1700-talet vill kungen att bara staten ska tillverka och sälja sprit. Människorna i Sverige fortsätter att tillverka sprit hemma och supandet fortsätter. På 1800-talet blir det mer problem med att folk dricker mycket alkohol. Präster och läkare försöker stoppa det. Berusad Person som druckit mycket alkohol. Supa Dricka mycket sprit. Gruva Plats i ett berg där det finns t ex kol. Tillstånd Något man får göra. Hälsa Hur man mår. En del människor blir sjuka av att supa och kan inte arbeta. I staden Falun finns flera gruvor. De som äger gruvorna förlorar mycket pengar när gruvarbetarna inte kan arbeta. Ägarna får tillstånd att vara ensamma om att tillverka och sälja sprit. Pengarna från försäljningen använder ägarna till att göra livet bättre för arbetarna. Idén sprids över Sverige. Butikerna där sprit säljs kallas för system. År 1955 blir alla system i landet ett bolag. Det heter Systembolaget och ägs av staten. Systembolaget är ett företag som många i Sverige tycker om. Systembolaget säljer alkohol och tänker också på människors hälsa. Svara på frågorna i par. 1. Vad händer när spriten kommer till Sverige? 2. Vad försöker kungen att göra? 3. Varför vill de som äger gruvorna att arbetarna ska dricka mindre? 4. Vad använder ägarna till gruvorna pengarna från försäljningen av alkohol till?

Högtider i Sverige En högtid är något viktigt som man firar. Jul och midsommar är exempel på högtider. De firas en gång om året. Många högtider och traditioner i Sverige kommer från religionen. Idag firar många i Sverige jul och påsk utan att tänka på religionen. Men det är vanligt att en del människor besöker kyrkan vid olika högtider, speciellt under julen. JUL Jul firas i december. Det är en kristen högtid till minnet av att Jesus föddes. Det är vanligt att ha stjärnor eller ljus i fönstren till jul. Många har också tomtar. Den 24 december är det julafton. Då äter man julmat och delar ut presenter. Presenterna kallas julklappar. Många familjer har en julgran. I granen hänger ljus, kulor och glitter. Under granen brukar man lägga julklapparna. Högtid Dag eller dagar då man firar något viktigt. Tradition Något man firar eller gör på samma sätt, t ex jul. MIDSOMMAR Midsommar är en högtid som firas i slutet av juni. Midsommar firas för att det är den ljusaste tiden på året. På midsommarafton dansar människor runt en midsommarstång. Det är en stång med blommor. En tradition är att lägga sju olika blommor under kudden på midsommarnatten. Kanske drömmer du på natten om den man eller kvinna som du ska dela livet med. SKRIV Vilken är din favorithögtid? När och hur firas den?

Mat och dryck vid högtider i Sverige Det är ungefär samma mat vid alla stora högtider i Sverige. Man har ofta ett smörgåsbord med flera kalla och varma rätter. Det är fisk, som sill och lax. Det är också kött, som korv och köttbullar. Till julen är det vanligt att äta skinka och till påsken är det vanligt att äta lamm. Potatis, smör och bröd finns nästan alltid på bordet. I Sverige finns också andra traditioner där mat och dryck är viktiga. Kräftskiva är en sådan tradition. Kräftor är skaldjur. I slutet av sommaren har många människor kräftskiva. Det är en fest då familj och vänner äter kräftor tillsammans. En annan mattradition är surströmming. Surströmming är en fisk som luktar mycket starkt och smakar salt. Surströmming är också vanligt att äta i slutet av sommaren. Men det är inte lika många som har fest och äter surströmming. Det är för att den luktar mycket starkt! DRYCKER Det är ungefär samma drycker vid de olika högtiderna. Till maten serveras ofta öl och en alkoholfri dryck. Det serveras också snaps. Snaps är kryddad sprit. Till snapsen sjunger man snapsvisor. Snapsvisor är sånger som man sjunger innan man skålar. Idag dricker vi i Sverige mindre alkohol än förut. Men snapsvisorna finns kvar och det kommer nya visor. Även de som dricker alkoholfria drycker sjunger med i sångerna och skålar. Smörgåsbord Bord med flera maträtter och drycker. Kräftskiva Fest när man äter kokta kräftor, vanligt i augusti. Skaldjur Djur med skal som lever i vattnet. Snaps Ett litet glas med kryddad sprit. Kallas också nubbe. Visa Sång som ofta är lätt att sjunga. Skåla Dricka något på samma gång som andra och säga skål. Vad äter man när det är högtid och fest i ditt födelseland? Vad dricker man?

Ayaka firar nyår med familjen I Japan är nyår en viktig högtid. Nyåret börjar den 1 januari och firas i tre dagar. Familjen samlas och firar tillsammans. Nästan alla affärer och restauranger är stängda i Japan under nyåret. Många människor besöker tempel. Man går också till vänner och släktingar och ger varandra nyårskort. Barnen får presenter. Ayaka är 34 år och kommer från Kyoto. Hon tycker om nyårsafton. Då träffar hon familjen. Mat och dryck är viktigt vid nyår. Vuxna dricker sött risvin som heter toso. Maten har många färger och varje maträtt betyder något. Räkor betyder till exempel ett långt liv. Aykas farmor säger att det är för att ryggen ser ut som en räka när man blir gammal. Vilka högtider firas mest i ditt födelseland? Hur firar man dem? Foto: Systembolaget.