Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Varför tycker du om mig? Med dig kan jag vara som jag vill. Och vi skrattar åt samma saker. Vad tycker du om den här beskrivningen av varför man är tillsammans med någon? Bra eller dålig? Varför tycker du så? Jag får inte skrika. Folk som inte känner mig blir rädda. Nu har jag gjort fel, tänker Paasi. Och det gör honom ännu argare. Försök förklara hur Paasi känner när han tänker så Han känner sig elektrisk, det finns bara gnistor, sprak och rök i hjärnan. Har du varit så arg någon gång? Verkar det vara en bra ilska, tycker du? Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Både Jon och Emmy är oroliga att Emmy ska kasta något på honom. Hur tror du författaren menar. Hur kan Jon och Emmy var oroliga för samma sak. Personalen har alltid åsikter om allt. Cilla till exempel. Hon tror att det är nyttigt att vara arg ibland. Men hon har fel, tycker Svante. Vem tycker du har rätt, Cilla eller Svante. Varför då? Det kanske inte gör så mycket om någon blir arg, tänker Paasi. Bara det går över igen. Håller du med Paasi? Diskutera att bli arg Hur blir du arg? I bokens inledning står det: Nästan alla blir arga ibland. Vissa oftare än andra. Vilken sorts person är du? Brukar du bli arg? Brukar du bli arg ofta Tycker du att du blir arg oftare än andra? Diskutera med en kamrat. Gör tillsammans med en eller fler kamrater två listor. Lista sedan: Det här är bra med att bli arg Det här är dåligt att bli arg. Redovisa för resten av gruppen.
Vilken är det bästa sättet att vara arg I boken blir folk arga på olika sätt - Samira skriker och springer till sin lägenhet, smäller hårt i sin ytterdörr. - Sara kastar tallriken med spenat och fiskpinnar tvärs över köket. - Paasi skriker satans jävla skit! och viftar med knutna nävar över disken. - Emmy springer in i sin lägenhet, river ner bokhyllorna och kastar runt alla sina böcker och andra saker. - Svante går in till sig och låser dörren. Ibland går han in på toaletten.och så spolar han vatten i duschen. Vilken sorts ilska tycker du verkar bäst? Hur brukar du bli arg? Diskutera två och två eller i hela gruppen. Skrivövning din bästa ilska Har man blivit riktigt arg någon gång så kommer man ihåg det. Särskilt om det var en riktigt bra ilska. Skriv eller berätta om din bästa ilska. Beskriv gärna: - när och var hände det - vilka var med - vad var det som gjorde dig arg - vad gjorde du när blev arg - hur kändes det medan du var arg - hur kändes det en stund efteråt
utdrag ur En krossad vas LL-förlaget 2016 Samiras svåra val När Samira kommer hem från jobbet på fredagar byter hon alltid keps. Av med jobbkepsen och på med helgkepsen. Helgkepsen är den med glitter. Nu är det fest! Sedan går Samira till allrummet. Där samlas alla som bor på Liljekonvaljvägen. De planerar vad de ska göra på kvällen. Svante och Sara sitter och pussas i soffan. Paasi bläddrar i en kalender, och Emmy har inte kommit hem än. Personalen är med och planerar förstås, ikväll är det Cilla och Jon som jobbar. Jon vattnar kryddorna i fönstret. Cilla har en ny luddig tröja. Samira är på gott humör. Fredagar är ju bäst! 7
utdrag ur En krossad vas LL-förlaget 2016 Jag tänker gå på dans! säger Samira. Att höra musik på så hög volym att musiken dunkar i kroppen. Och ha ett stort dansgolv där man kan dansa hur vilt man vill, det är härligt! Näe? säger Svante. Det vill inte jag. Svante är Samiras bästa kompis. Han och Sara är ihop. De vill vara hemma och titta på film. Vill du inte vara med oss istället Samira? frågar Svante. Då vill Samira både gå på dans och titta på film. Samtidigt! Titta på film med kompisar är mysigt. De brukar trängas i soffan alla tre. Äta ostbågar och dricka te. Men det går inte säger personalen: Du kan väl inte dela dig på två heller?! Samira blir arg. Det kan jag visst! Jag ska göra båda sakerna! 8
9 10 Samira smäller i dörren en sista gång, sedan går hon in till sin säng. Det är hemskt tyst nu. Hon hör hjärtat slå. Blodet susar i öronen. Så får man inte göra. Grannarna kan bli rädda, men det känns skönt ändå. Hon springer till sin lägenhet så snabbt att hon tappar ena strumpan. Hon smäller hårt i sin ytterdörr. Hon öppnar och smäller i den några extra gånger. Det dånar i hela huset. Samira skriker: Jag bestämmer själv! Jag ska göra båda! Personalen förstår inte. Det gör Samira ännu argare. Hon hatar när Jon och Cilla tjatar om att hinna! Alltid pratar de om tiden. Det finns väl bättre saker att göra med tiden, än att prata om den. Det går inte Samira, för det hinner du inte! Det är omöjligt! utdrag ur En krossad vas LL-förlaget 2016