en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter



Relevanta dokument
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips

en lektion från Lärarrumet för lättläst funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.

en lektion från Lärarrumet för lättläst reflektion, diskussion och skrivövning.

Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar

Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift

Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Romeo och Julia av Matteo Bandello

Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lady Chatterleys älskare

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild

att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:

Lärarmaterial till Lilla Odysséen

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Sista dagen av ensamhet

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Stolthet och fördom

en lektion från Lärarrumet för lättläst högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin

Kejsarn av Portugallien

Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Typiskt svenskt - samtals- och funderingsfrågor diskussion och skrivövning

Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris

Jag heter död - 13 skräckhistorier

Layla flyttar hemifrån

Källkritik och skotten i Sarajevo

Slaven Gustavus Vassa

Jag blev hans drog, sidorna Varför blir Zlatan så glad när hans pappa kommer och tittar på när han tränar?

Tillbaka till ett krig

Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen.

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Läsnyckel Smyga till Hallon av Erika Eklund Wilson

Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Läsnyckel Skot på barnhem av Oscar K. illustrationer av Dorte Karrebæk översättning av Marie Helleday Ekwurtzel

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken

- funderingsfrågor och diskussion om vänskap

Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson

Odysseus irrfärder Kikonerna Lotusätarna Cyklopen

När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv

Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund

Frågor. Elevuppgifter nivå 13. Kap. 1

Bortgift funderingsfrågor och skrivövning

Samtal med Hussein en lärare berättar:

Gösta Berling i undervisningen

438 dagar funderingsfrågor, källkritik och fördjupningsuppgifter

Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.

SPÖKHISTORIER. Den blodiga handsken Spökhuset. En mörk höstnatt Djurkyrkogården

Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren

Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi

Katten i Ediths trädgård

RAOUL 2015 SKOLMATERIAL

- textfrågor, gemensam läsning - boksamtal diskussions- och fördjupningsuppgift

Joel är död Lärarmaterial

Trojanska kriget Gudinnornas skönhetstävling Akilles föds Sköna Helena

Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen

Provlektion Klassiska sagor

Allan Zongo. Vad handlar boken om? Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11: Eleverna tränar på följande förmågor:

Teseus, kungens son MARIE DUEDAHL

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Lgrs 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Avigajl. 1 Sam 25:6b-11

Läsnyckel Hej Flugo! av Tedd Arnold

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

Utforskarna. ålder 4-5 år

funderings- och diskussionsfrågor samt fördjupningsuppgifter

- ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter

Historiska personligheter. I nnehåll:

Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Hämnden i litteraturen från Gunnlaug Ormstunga till Ondskan

Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg

Bakgrund. Om boken. Om författaren. Arbetsmaterial LÄSAREN Darias stigar. Författare: Emma- Ida Johansson

Kärlek stavas köttbulle

årskurs F-3 Berättelsen tar sin början.

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Flykten från Sverige. Avdelningsmöte. Samling -Vem är här och vad ska vi göra idag? Innehåll. Material

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lärjungaskap / Följ mig

Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv

Det finns flera böcker om Lea. Du kan läsa dem i vilken ordning som helst! De böcker som kommit ut hittills heter Lea, Lea på läger och Lea, vilse!

Jobba med gamla nyheter

Döda bergen Lärarmaterial

Ett regn av bomber funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar

Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn

Läsnyckel. Yasmins flykt. Författare: Miriam Hallahmy Översättning: Sara Hemmel. Innan du läser. Medan du läser

Orgelbyggaren. Uppgifter och diskussionsfrågor

Transkript:

en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Kapitlen Glömskans frukter och Cyklopen ingår. Introduktion Se gärna avsnittet om antiken i URs tv-serie Hej Litteraturen! Lektionen består dels av funderingsfrågor samt tips på högläsning och uppgifter. Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Gudarnas möte När berättelsen börjar är det tre personer Odyssevs, Penelope och Telemakos som längtar. Hur är de släkt med varandra och vad längtar de efter? Vad bestämmer gudarna på sitt möte? Vem av gudarna är inte där? Hon kom förklädd Beskriv Telemakos med några ord. Hur förändras han när han har träffat Atena? Tinget på Itaka Om någon gör ett jobb på samma sätt som Penelope väver hur jobbar den personen? Vad heter Odyssevs gamle vän? Vad kan vi gissa att han var bra på? Lärarrummet för lättläst www.lattlast.se/larare

Det snabba skeppet Varför reser de i smyg, tror du? Hos gamle Nestor Vad gör Mentor för att Telemakos ska våga prata? Offerfesten Varför bestämmer Nestor att man ska offra till Atena? Hos kungen i Sparta Hur vet Menelaos att Odyssevs lever? En ny fara Vad händer när friarna förstår varför Telemakos är borta? Odyssevs flotte Varför släpper Kalypso Odyssevs fri? Odyssevs träffar Nausikaa Vad gör flickorna vid vattnet? Varför får Odyssevs inte åka med tillbaka till staden? Hos faiakernas kung Hur lyckas Odyssevs hitta i staden och komma fram till slottet? Varför gråter Odyssevs? Vad av det de gör på Alkinoos fest känner du igen? Trähästen Vad är en trojansk häst eller en trojan idag? Vilka likheter finns med trähästen? Glömskans frukter För oss kan ingen plats bli vackrare än Itaka, jämför med Borta bra men hemma bäst Stämmer det tycker du? Cyklopen Vad är en cyklop? Odyssevs lurar cyklopen att kalla honom Ingen. Känner du till någon modern historia som använder samma trick? Hos vindarnas gud? Vad är det som gör att de inte längre åker hemåt utan snarare längre bort? När männen blev grisar Måste Odyssevs resa till Hades?

I dödens rike Vilka möter Odyssevs i Hades? Vad är det att ha en akilleshäl? Vad är typiskt för ett sisyfosarbete? Den livsfarliga sången Hur gör Odyssevs för att klara sig från sirenerna? Skylla och Karybdis Vad tycker du om Odyssevs beslut att offra några av sina män? Solgudens oxar Hur blev Odyssevs av med alla sina män? Vad hände med dem? Tillbaka på Itaka Är det smart att klä ut Odyssevs till en tiggargubbe? Vad kan han vinna på det? Hos herden Evmaios Vad tror du är det som gör att Odyssevs vet att han kan lita på Evmaios? Telemakos reser hem De ser ett tecken på himlen, hur tolkar drottning Helena det? Odyssevs möter sin son Varför känner Telemakos inte igen Odyssevs, sin pappa? Odyssevs kommer till staden Har du hört talas om någon som bara lever för att de väntar på någon? Någon som är som hunden Argos? Odyssevs visar sin styrka Tror du att Odyssevs menar att slå Iros så att han blir förlamad? Är det ett misstag? Penelope vill gifta sig Varför vill Penelope gifta sig med en annan man? Odyssevs och Penelope Hur behandlar Penelope den gamle tiggaren? Odyssevs blir igenkänd Varför berättar Odyssevs inte vem han är? Döden kommer närmare Varför gråter Penelope på natten?

Tävlingen Varför ska de låsa dörrarna? Den blodiga hämnden Vad tycker du om Odyssevs hämnd? Äntligen tillsammans Telemakos blir irriterad på Penelope för att hon inte litar på att det är Odyssevs som är hemma igen. Tycker du också att hon tvekar för mycket? Freden kommer till Itaka Varför blir det inget krig? Odysseus dödar friarna. Illustration av Gustav Benjamin Schwab, 1882.

Högläsning Uppgifterna baseras på Odysséen utgiven av Natur och Kultur i serien Alla Tiders Klassiker 1995, översättare Ingvar Björkeson. 1. Femte sången vers 1-54 - stilistik 1. I avsnittet förekommer Eos, Tithonos, Zeus, Pallas, Kalypso och Hermes. Berätta vilka de är. Ta gärna med bilder på dem. 2. Läs texten högt och låt sedan eleverna prata två och två om det de har hört. Vad händer i avsnittet? Hörde de några nya ord? 3. Prata tillsammans och titta efter platserna som nämns i kartorna längst bak i boken. Läs om Skeria i översättarens kommentarer. 4. I avsnittet nämns: den hos Kalypso fångne den gudalike Odyssevs molnupptornaren Zeus hans sändebud Argosdödaren Vad kallas sådana här konstruktioner och varför tror ni att man använde dem? Hur skulle det låta om man gjorde likadant med kända personer idag? Pröva på några exempel. Arbeta gärna i par och jämför sedan era resultat, kanske som en tävling. 5. Varför avslutar andra raden med mänskor och inte människor? 6. Läs texten högt tillsammans, överdriv gärna rytmen. 2. Elfte sången vers 593-600 - sisyfosarbete 1. Läs kapitlet Tinget på Itaka sidan 15-19 och lägg märke till vad som står om Penelopes vävande. 2. Läs vers 593-600 högt. Berätta hur Sisyfos blev satt att rulla stenen uppför kullen. 3. Låt eleverna jämföra Penelopes och Sisyfos arbete. Vilka likheter och vilka skillnader hittar de? Och låt dem fundera ut sisyfosarbeten de känner till idag, kanske har de några egna.

3. Tolfte sången vers 21-141 besättningen går under Kirke berättar för Odyssevs om sirenerna, Skylla och Charybdis. 1. I avsnittet förekommer Kirke, Zeus, Hera, Iason, Kratais, Helios, Faethousa Lampetia, Hyperion och Nearia. Liksom Argo. Berätta vilka de är. Ta gärna med bilder på dem. 2. Läs vers 21-141 högt och låt sedan eleverna prata två och två om det de har hört. Vad händer i avsnittet? Hörde de några nya ord? 3. Hur tror ni det känns för Odyssevs att höra Kirke berätta om vad som väntar honom och hans besättning? Vad tycker ni att han borde göra nu? Kirke verkar veta vad som kommer att hända. Kan Odyssevs inte påverka sitt liv?

ett utdrag ur Odysseen LL-förlaget 2012

ett utdrag ur Odysseen LL-förlaget 2012

ett utdrag ur Odysseen LL-förlaget 2012

ett utdrag ur Odysseen LL-förlaget 2012

ett utdrag ur Odysseen LL-förlaget 2012