Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare



Relevanta dokument
en lektion från Lärarrumet för lättläst reflektion, diskussion och skrivövning.

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning

I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken

Att skriva lättläst. Sara Lövestam

Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Den försvunna diamanten

Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift

en lektion från Lärarrumet för lättläst funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lady Chatterleys älskare

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Stolthet och fördom

Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter

Jag heter död - 13 skräckhistorier

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.

Sista dagen av ensamhet

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida.

Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv

Tror du på vampyrer? Lärarmaterial

Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen.

- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv

Lådan - fundera, diskutera och skriv

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

Max, var är du? LÄSFÖRSTÅELSE MARIA FRENSBORG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Billie: Avgång 9:42 till nya livet (del 1)

Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift

PIA. Publicerat med.llstånd Titel Text Bild Förlag

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Elevuppgifter till Spöket i trädgården. Frågor. Kap. 1

Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi

Demolektion moraliskt resonerande Lukas problemsituation

Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson

Vad handlar boken om? Mål ur Lgr 11. Bort från dig Lärarmaterial. Författare: Tomas Dömstedt

Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.

BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA

Han var på våg till sin flicka, och klockan kvart i sju skulle hon stå utanfor biografen Saga.

Diskussionsfrågor <3mig.nu. - Om Internet, trakasserier och livet IRL

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass.

Tillbaka till ett krig

Innehållsförteckning. Introduktion. Kapitel 1Introduktion. sid 1. Kapitel 2Bilhandlarn. sid 3. Kapitel 3Döskallemasken. sid 5

HANDLEDNING TILL WEBBUTSTÄLLNINGEN HEM, LJUVA HEM - OM BROTT I NÄRA RELATIONER

kapitel 1 Publicerat med tillstånd Dilsa och den falska förälskelsen Text Petrus Dahlin Bild Sofia Falkenem Rabén & Sjögren 2013

Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra

Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg.

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

ISBJØRNENS FORFATTER CAMP. Skrivövning scener Långfilmsadaption på egen novell. (Komedi) Soni Jorgensen

Den magiska dörren. Albin Vesterlund

Samtal med Hussein en lärare berättar:

Denna bok är tillägnad till mina bröder Sindre och Filip

Kapitel 1 - Hej Hej jag heter Lisa och går på Hästskolan. Min bästa vän heter Wilma. Jag tycker att vår rektor är lite läskig. Hon heter Svea och hon

BERÄTTARFESTIVALEN SKELLEFTEÅ APRIL. Skellefteå skriver. 13 Jul. En berättelse från Skellefteå

Skräcken i Dunwich funderingsfrågor, diskussion

Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Reflektion. Värsta fyllan Lärarmaterial. Författare: Christina Wahldén

Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.

Telefonen på Marklunds bord ringer. Tidningschefen lyfter på luren. Samtidigt pekar han på två stolar. Lasse och Maja sätter sig och väntar.

Kapitel 1 Kapitel 2 Hej Brevet

Kapitel 1 Hej Hej jag heter Henke. Min bäste vän heter Ludvig, men han kallas Ludde. Vi är lika gamla, vi är 8år. Vi är rädda för städerskan.

en lektion från Lärarrumet för lättläst högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin

Sune slutar första klass

Tom var på väg till klassrummet, i korridoren såg han en affisch det stod så här:

2013 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript

Du och jag, Agnes Lärarmaterial

Det sista slaget. Arbetsmaterial LÄSARE. Författare: Tomas Dömstedt

Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt. Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp.

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor. Forfattare: Mårten Melin

Kapitel 1 - Hörde ni ljudet? sa Felicia. - Nej det är ju bara massa bubbel och pys som hörs här, sa Jonathan. Felicia och Jonathan var bästisar och

Häxprovet Lärarmaterial

Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund

Nu är pappa hemma Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Elevmaterial. Läsförståelse. Kapitel 1 Frågor på raden (Du kan läsa och hitta svaret i texten.) 1. Johan har svårt för något. Vad? 2. Vad hatar Johan?

ÖVNINGSHÄFTE. Världen&Vi nr 1: Tema: Rasismen och jag

Kurt qvo vadis? Av Ellenor Lindgren

Boktips. En god läshöst önkar vi er! /Martina och Petra. (hcf) Diktatorn Författare: Ulf Stark Illustratör: Linda Bondestam

God död jul. Bakgrund. Kort om boken: Arbetsmaterial till. Skriven av: Inger Frimansson

KIDNAPPAD. Linus har kommit hem från pizzaresturangen. Han undrar om det är han som har gjort slut på alla pengar.

Värderingsövning -Var går gränsen?

Scen 1. Personer är Emma 38 och. emma jerry robert en servitör

Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå.

Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn

Den kidnappade hunden

Kap.1 Packning. - Ok, säger Elin nu måste vi sätta fart för båten går om fem timmar!

Halvmånsformade ärr. Något osynligt trycker mot mitt bröst. Jag vänder mitt ansikte mot fläkten, blundar åt den

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Plastpappan. Arbetsmaterial till

Läsnyckel När Fatima blev fågel författare: Morten Dürr illustratör: Peter Bay Alexandersen

AKTIVITETSHANDLEDNING

Danielle hängde av sig kläderna och satte på lite musik, gick in i badrummet och började fylla upp vatten i

Om barns och ungas rättigheter

Barn och elevenkäter genomförda i Värnamo kommun 2015

Transkript:

Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka försvunnen är den lättlästa versionen av Sanning med modifikation. Sanning med modifikation är den första boken i en planerad tetralogi (fyra böcker) om Kouplans överlevnad. Författaren Sara Lövestam har arbetat som SFI-lärare i tio år och har själv bearbetat originalboken till lättläst svenska. Titta på bokens omslag. Känner ni igen de olika byggnaderna? Boken utspelar sig längs Stockholms tunnelbanenät. Längst bak i lektionen finns en tunnelbanekarta. Funderingsfrågor sid 9 Han tränar på att inte se misstänkt ut Vad menar Kouplan tror du Hur gör han för att träna på att inte se misstänkt ut Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

sid 14 Vem vet vart folk försvinner? Jo människor som själva har försvunnit. Tror du att det fungerar så? Varför? sid 32 I en annan verklighet skulle Kouplan ha tänkt att hon var snygg. Men i den här verkligheten känner han bara oro. Vad tror du Kouplan menar med det? Sid 70 Världen utanför är farlig. Hans hjärta slår hårt varje gång han öppnar sin dörr. Luften är inte fri. Förstår du hur Kouplan känner sig? Har du känt något liknande någon gång. sid 96 Tor säger: Jag lät dig vara lycklig med Julia trots att hon inte fanns. Kanske gjorde jag fel. Tycker du att Tor gjorde rätt? Varför? Hur hade du gjort i samma situation

Diskussionsfrågor Berättarteknik. Diskutera tillsammans, eller ge som enskild uppgift I bokens sista kapitel avslöjas att Kouplan är en kvinna. Varför tror du att författaren berättar det i sista kapitlet. Om författaren i stället hade berättat det i första kapitlet, så att vi genom hela boken vetat att Kouplan egentligen är kvinna. Hade det gjort boken annorlunda. Varför skulle det påverkat/inte påverkat boken? I boken förstår både läsaren och Kouplan steg för steg att det är något konstigt med Pernillas dotter. Nu när du har läst boken. Var i berättelsen började du misstänka att Pernilla inte hade en dotter? Vad var det som gjorde dig misstänksam? Författaren vet ju hela tiden att Pernillas dotter inte finns. Författaren ska ge oss läsare en liten bit av hemligheten i taget. Titta igenom boken och se om du kan hitta några av de ledtrådar som författaren gav oss läsare. Skrivuppgift Bokens sista sida har rubriken Läs mer om Kouplan. Där står bland annat att nästa bok ska heta Bedragaren. Skriv ett utkast, en beskrivning, av vad du tror att nästa bok ska handla om. Titta gärna på frågorna som finns på sista sidan, så kan du få lite förslag på vad boken kan handla om.

utdrag ur Flicka försvunnen LL-förlaget 2015 Han pratar med lugn röst och ser henne i ögonen. Kouplan säger sanningen ibland. Ibland ändrar han sanningen. Han är tjugofem år, inte tjugoåtta. Han var journalist, inte detektiv. Men det är inte viktigt. Det viktiga är att Pernilla litar på honom. Därför frågar han inte heller varför Pernilla inte kontaktar polisen. Han vill vänta tills hon litar på honom. Kan du visa mig var Julia försvann? frågar Kouplan i stället. Pernilla och Kouplan går mellan Globen och Gullmarsplan. Hon pekar och visar. Hon berättar att det regnade när Julia försvann. Julia hade en regnjacka som var rosa och röd. Var det någon som tittade på er? Såg du något konstigt? frågar Kouplan. Nej, svarar Pernilla. Ingenting konstigt. Kouplan går in på restaurangerna. Han frågar servitriserna om de har sett en misstänkt person med en liten flicka. 10 Han frågar en man i en kiosk, och en tjej som jobbar på ett kafé. Alla svarar att de inte minns. Det är så många människor som kommer och går. Innan de lämnar Globen, köper Pernilla en smörgås åt honom. Hon tycker att han ser mager ut. 11

utdrag ur Flicka försvunnen LL-förlaget 2015 4 För första gången på länge har Kouplan pengar. Pernilla betalar honom 400 kronor i timmen. När han ser alla pengarna kan han inte tro sina ögon. Han betalar en del av sin hyra. Sedan köper han ett SL-kort. Nu behöver han inte planka på tunnelbanan, och han måste inte vara rädd för kontrollanter. Han drar sitt kort, och spärrarna öppnas. Som om de vill hälsa honom välkommen. Han åker till Pernillas ex-man, Patrik. Den försvunna Julias pappa. Pernilla har sagt att han är oskyldig. Hon har sagt att Patrik inte bryr sig om sin dotter. Men en bra detektiv följer alla spår. Patrik bor i Sundbyberg. När han öppnar dörren, säger Kouplan att han är elev på en skola i Sundbyberg. Vi samlar tomburkar till en skolresa, säger Kouplan. 12 Patrik går in i huset för att hämta tomburkar. Kouplan står kvar i Patriks hall. Han ser sig omkring. Det hänger inga barnkläder i hallen. Han kikar in genom öppningen till köket. I köket finns inget spill, och på golvet finns inget grus. I hallen finns en staty som inte passar för en barnfamilj. Statyn är lång och smal, med två ansikten på toppen. Ett barn skulle lätt kunna välta den. Kouplan är säker på att Julia inte finns i den här lägenheten. Han får fem ölburkar och två plastflaskor av Patrik. Det är nio kronor i pant. 13

utdrag ur Flicka försvunnen LL-förlaget 2015 5 Han måste tänka smartare. Ett barn kan inte försvinna spårlöst. Vem vet vart folk försvinner? Tänk, Kouplan! Tänk! Han vaknar mitt i natten och kommer på det. Vem vet vart folk försvinner? Jo, människor som själva har försvunnit. Kouplan försvann själv för tre år sedan. Han fick inte uppehållstillstånd i Sverige och kunde inte åka tillbaka till Iran. Han fick hjälp av en vän, som hette Rashid. Kouplan fick jobba på en kebabrestaurang för 15 kronor i timmen, svart. Han hatade det jobbet. På morgonen går Kouplan tillbaka till restaurangen. Han mår illa av lukten som kommer ut från köket. Han hoppas att ingen ska känna igen honom. Han öppnar dörren till köket, där diskarna står. Rashid! viskar han när han ser sin vän. 14 Rashid blir förvånad. Han rynkar ögonbrynen. Nes börjar han säga. Sch! säger Kouplan. Jag kände inte igen dig först, säger Rashid. Du har förändrats. Kouplan ger Rashid ett cigarettpaket och femtio kronor. Rashid behöver dem, han gömmer sig i Sverige med fru och barn. Det finns en flicka som har försvunnit i Stockholm, berättar Kouplan. Kan du hjälpa mig? Kan du fråga dina vänner om de vet något? Rashid lovar att hjälpa honom. Om han kan. 15