Att skriva lättläst. Sara Lövestam
|
|
- Åke Lundgren
- för 6 år sedan
- Visningar:
Transkript
1
2 Att skriva lättläst Sara Lövestam
3
4 Tio lektioner i språkdidaktik
5
6 Målgrupper för lättlästa böcker Dyslektiker Ovana läsare Kognitivt funktionsnedsatta Folk som inte kan så mycket svenska
7 Mina elever Vana läsare Hög kognitiv förmåga Vet varken vad plog, sådd eller förkläde betyder
8 En del LL-böcker: Kognitiv nivå 2 Språklig nivå 3 Kouplanböckerna: Kognitiv nivå 3 Språklig nivå 2
9 Att skriva lättläst Korta meningar med aktiva verb Ändå tydlig textbindning! Undvik bildspråk och idiomatiska uttryck Förklara bildspråk och idiomatiska uttryck explicit om du vill använda dem Förtydliga företagsnamn, ortsnamn mm Använd vanliga ord, liten variation Inga tidshopp, tydliga förflyttningar i tid, rum och perspektiv Ämnet kan ändå vara komplext!
10
11
12 Ur Sanning med modifikation Ungdom? frågar kassörskan på Pressbyrån och skärskådar honom onödigt noga. Ett ungdomskort kostar trehundra kronor mindre än det för vuxna, man sparar en smärre förmögenhet. Det är också så att ungdomar måste legitimera sig när det kommer kontrollanter. Vuxen, säger Kouplan och känner förlusten av tre hundralappar bränna till i magtrakten. Pipet och den gröna pilen när han drar sitt kort är en lättnad, en välkomstkram. Välkommen ner i tunnelbanan, medborgare! Bakom honom hänger ett par-tre killar och väntar på nästa tillfälle att planka in. I en månad framöver är han inte en av dem. Ur Flicka försvunnen Sedan köper han ett SL-kort. Nu behöver han inte planka på tunnelbanan, och han måste inte vara rädd för kontrollanter. Han drar sitt kort, och spärrarna öppnas. Som om de vill hälsa honom välkommen.
13 Ur Flicka försvunnen Han spänner axlarna och armarna. De ser lite större ut, och det gillar han. Han gillar sina nya muskler, men han hatar sin kropp. Han föddes i en flickas kropp. Han fick en flickas namn. Men han visste alltid att han var en pojke. I Sverige har han börjat ta hormoner. Hormonerna förändrar hans kropp. Han får en djupare röst och snart börjar kanske skägget att växa.
14
15 Ur Bedragaren Kouplan sitter i Amandas lägenhet och läser meddelandet. Han tänker på sin situation. Jenny betalar hans lön. På svenska finns det ett ordspråk: Man ska inte såga av grenen man sitter på. Det betyder att man inte ska förstöra för sig själv. Han får inte bli ovän med sin chef. Han svarar: Ok.
16
17 Ur Luften är fri Tågen jagar över hans ansikte. De hörs först som en vibration i betongen, mot hans ryggrad. Sedan som ett dån, sedan är de över honom, sedan är de borta. Det finns inte tankar i hans huvud. Bara fragment av minnen, önskningar han haft, saker han tyckt. De stimmar kring det röda under hans ögonlock, när tunnelbanans ljus trycker emot dem. Han vill sova, och han vill inte somna. Omkring honom finns bara stad och luft, en blandning av oändlighet och stryphalsband. Inget ställe för den som behöver gömma sig. Ändå det enda stället för så många gömda. Över honom dundrar ett tåg, mot Hagsätra, Skarpnäck eller Farsta strand. I dem sitter andra människor. Ingen vet att han ligger här. Stockholm är som en valnöt, känner han. Hårt, med banor där tågen åker. Det finns en insida där det goda är. Ett skal som får ta smällarna. Och luften runt omkring, som inte är en valnöt, men utan vilken valnöten inte skulle ha några konturer. Han är luften nu. Ur I skuggorna Kouplan fryser. Det är natt och han har inget hem. Han ligger under en bro. Uppe på bron åker tunnelbanan. Det mullrar när tågen åker över honom.
18
19 Innan de åker, tittar Håkan allvarligt på Kouplan. - Jag hörde att ni saknar ett boende. Vi har ett gästrum. Det känns fel att det står tomt, när de här människorna behöver bostad. Så en person kan flytta in hos oss. Du vet hur man brukar säga: Om det finns hjärterum, så finns det stjärterum. Kouplan skrattar. Han har aldrig hört det ordspråket. - Om det finns hjärterum så finns det stjärterum? Rum för rumpan alltså? Vad betyder det? - Det betyder att om det finns kärlek i hjärtat så finns det plats för fler personer.
20
21 Lättlästgenrens effekter Känslan av att ha läst en bok = Självförtroende och läslust = Fortsatt läsning Möjligheten att själv förstå information = Frihet = Agens = Demokrati
22
23 Träna svenska med LL-böcker Läs böckerna! Känn, tänk och njut! Testa att läsa med och utan lexikon vad blir skillnaden? Läs ett kapitel lyssna på nästa kapitel Läs först den lättlästa boken och sedan originalet Skriv ned några ord som är nya för dig. Använd sedan orden för att sammanfatta boken eller kapitlet.
24 Frågor?
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken
I skuggorna - läs, reflektera och diskutera Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion och diskussion i par eller mindre grupper Lektionsåtgång: 7 10 Det här lektionsupplägget
- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv
Hjärterum - reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux Lektionstyp: Textfrågor till de inledande sidorna, diskussions- och skrivuppgifter Lektionsåtgång:
Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att
Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att gilla skönlitterära böcker från början, jag var inte van
Avgång Från Färdmedel Riktning Ankomst Till Anmärkning 8:01 T-Centralen tunnelbanans gröna linje 18. mot Farsta strand 8:10 Gullmarsplan
Personlig tidtabell Utresa T-Centralen Kärrtorp Giltighetstid 2012-04-07 2012-04-07 Resor mellan T-Centralen och Kärrtorp mellan 8:00 och 13:00 med returresa mellan 11:00 och 16:00. Du vill inte åka med
Elevhälsans medicinska insats PUBERTET. Killsnack
Elevhälsans medicinska insats PUBERTET Killsnack KÖNSORGANENS ANATOMI Penis Penis är det manliga könsorganet som är uppbyggt av rot, skaft, ollon, sträng och förhud. En del killar oroar sig för om deras
ZOMBIE WORLD. Du är jagad
ZOMBIE WORLD Du är jagad Benni Bødker ZOMBIE WORLD Du är jagad Bok 2 Illustrerad av Simon Bukhave Översatt av Marie Helleday Ekwurtzel 1. En rutten stank Det är barnen jag är mest rädd för. De vuxna har
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv
Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gym, Vux, Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Det här lektionsupplägget är gjort
Läsnyckel. Stanna, Milo! Åsa Storck Illustratör: Andréa Räder. Innan du läser
Läsnyckel Stanna, Milo! Åsa Storck Illustratör: Andréa Räder Stanna, Milo! är den andra boken av tre om flyktingpojken Milo, som tillsammans med sin familj flyr till Sverige från sitt hemland. De två andra
Att använda svenska 1
Att använda svenska 1 Att använda svenska 1-4 är ett undervisningsmaterial utformat för att hjälpa eleverna att nå gymnasiesärskolans mål i ämnet svenska. Uppgifterna är utformade för att läraren både
SORG Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Catrin Ankh
Lärarmaterial SIDAN 1 Författare: Catrin Ankh Vad handlar boken om? Sara, Anna, Kevin och Leo är bästa vänner. De sitter på sitt favoritcafé och pluggar inför matteprovet i morgon. Sara tröttnar och vill
Välkommen till skolan!
Välkommen till skolan! 1 Välkommen till skolan är en bearbetning av det holländska originalet Welkom op school, Werkboek voor de leerlingen, 2000, Stichting Pharos, Utrecht, The Netherlands, Bram Tuk and
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Författare: Benni Bødker Vad handlar boken om? Boken handlar om den föräldralöse pojken Marko. Han bor tillsammans med gruppen Gamma, som jagar brottslingar. Marko får i uppdrag att rädda besättningen
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Erik på fest Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Torsten Bengtsson Vad handlar boken om? Erik ska på fest hos Lea. Erik längtar för han är lite kär i henne. Erik ger en vampyrmask till Lea i present. De äter tårta, glass och godis.
Finns det andra ord i boken som är nya för dig? Skriv ner dem, slå upp dem och skriv en förklaring.
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN ORDLISTA skott (sida 20, rad 8) liten del av en växt med rötter, att plantera växthus (sida 21, rad 1) hus av glas att odla i maskerad (sida 22, rad 7) fest där alla klär ut sig
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN: 978-91-47-11782-6 Här finns extra uppgifter till vare kapitel i boken. Alla dessa övningar är muntliga. Gör uppgifterna i par. I uppgifterna övar ni samma
Vilsen längtan hem. Melissa Delir
Vilsen längtan hem Melissa Delir MELISSA DELIR IDROTT OCH HÄLSA LÄRARE 3 BÖCKER & METODMATERIAL Vilsen längtan hem, Tack för att du finns, Du är född till att göra skillnad. Melissa Delir O O O JAG LYCKADES!
Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.
Hotell Harmoni - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: -8 Bokens handling Känner du att någonting
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Boken handlar om Turbo och hans kompisar Olle och Simon. Olle berättar om en vampyr han sett i Skåne och nästa dag när Turbo tittar ut genom fönstret, ser han
Av: Annika Löthagen Holm. Sluka svenska! Arbetshäfte Fröken Spöke
Av: Annika Löthagen Holm Sluka svenska! Arbetshäfte Fröken Spöke 1 SLUKA SVENSKA! Arbetshäfte till ljudboken Fröken Spöke av författaren Kerstin Lundberg Hahn Förutom svenska finns boken också på språken
Att använda svenska 2
Att använda svenska 2 Att använda svenska 1-4 är ett undervisningsmaterial utformat för att hjälpa eleverna att nå gymnasiesärskolans mål i ämnet svenska. Uppgifterna är utformade för att läraren både
1. Vad får du veta om huvudpersonen Aron i det första kapitlet? Berätta!
sidan 1 Läs ett kapitel och arbeta sedan med uppgifterna som hör till kapitlet. Utgå från dig själv och det du har läst och skriv så utförliga och förklarande svar som möjligt. Tänk på att börja meningarna
- ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter
Finns i sjön - ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: utveckla ordförrådet, textfrågor och diskussionsuppgifter
Hemliga klubben. Lödöse. Lilla Edet
Höst på biblioteket Hemliga klubben Hemliga klubben är bibliotekets bokklubb för dig som är mellan cirka 8 och 11 år. Även om vi gör många andra roliga saker så är fokus på läsning och böcker. Vi läser
Draken med tatueringen
MICHAEL DAHL Sidan 1 Draken med tatueringen Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Andy har börjat på en ny skola. Han är ensam och de andra kallar honom för knäppa Andy. Andy har ett födelsemärke i form
Jag åker in i molnet. Piloten säger att vi flyger över Bermuda triangeln. Jag tycker att det är en spännande plats Bermudatriangeln.
Bermudatriangeln Jag åker in i molnet. Piloten säger att vi flyger över Bermuda triangeln. Jag tycker att det är en spännande plats Bermudatriangeln. Jag har hört att plan har oket över här och inte klarat
Extratips. Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan.
Extratips Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan. Boken finns som ljudbok, inläst av Astrid Lindgren. Låt eleverna lyssna på något eller några av kapitlen.
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
1 Lärarhandledning INNEHÅLLSFÖRTECKNING Att jobba i klassrummet med Skarven s.3 Förslag på samtalsfrågor per kapitel Efter läsningen s.4-9 s.10-11 Lärarhandledning till Skarven av Sara Lövestam Utgiven
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bedragaren - Diskussions- och skrivuppgifter samt fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska och SVA (ev samarbete svenska, samhällskunskap och historia) Årskurs: 7-9, gymnasiet, Vux och SFI Lektionstyp: reflektion
Billie: Avgång 9:42 till nya livet (del 1)
LEKTIONER KRING LÄSNING Lektionsövningarna till textutdragen ur Sara Kadefors nya bok är gjorda av ZickZack Läsrummets författare, Pernilla Lundenmark och Anna Modigh. Billie: Avgång 9:42 till nya livet
Elevmaterial. tacknamn mattias. Läsförståelse. Kapitel 1 1. Vad får ni veta om Rasmus? Skriv fyra saker som du får veta genom att läsa kapitel 1.
SIDAN 1 Läsförståelse Kapitel 1 1. Vad får ni veta om Rasmus? Skriv fyra saker som du får veta genom att läsa kapitel 1. 2. Varför tror du att Rasmus pappa lät nervös och konstig, när han väckte Rasmus
Hur är du som älskarinna? Hämmad, Ambivalent eller Trygg?
Hur är du som älskarinna? Hämmad, Ambivalent eller Trygg? 1. Hur visar du att du uppskattar din partners kropp? 1. Jag är mest orolig över att hen inte ska gilla min kropp. 2. Jag säger att min partner
Av: Annika Löthagen Holm. Sluka svenska! Lärarhandledning
Av: Annika Löthagen Holm Sluka svenska! Lärarhandledning SLUKA SVENSKA! Serien Sluka svenska! riktar sig till elever som läser svenska som andraspråk på låg- och mellanstadiet. Innehållet fokuserar på
Den döda flickans docka
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Nina fyller år. Hon har inga kompisar och istället för en mobil får hon en gammal docka i present av sin mamma. Men det är något märkligt med dockan, och Nina
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt
Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt Ämne: svenska, svenska som andraspråk Årskurs: gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift
Kapitel 3- Affischen. När vi var ute på rasten såg jag en affisch. Det stod: Inga nyheter! Ni behöver inte läsa tidningen eller titta på tv.
Monstret Kapitel 1- Ljuden. -Hörde du ljudet frågade Mira? -Nej sa Lisa Vilket ljud? -Det lät som ett MONSTER sa jag! Lisa är min bästa vän. Vi satt på kemilektionen med den argaste läraren. Han hette
Ligger Sverige i Iran?
Ligger Sverige i Iran? - textfrågor, diskussion- och skrivuppgifter Ämne: svenska, svenska som andraspråk, samhällskunskap Årskurs: 7-9, gymnasiet, vux och SFI Lektionstyp: textfrågor, diskussionsuppgift,
SPÖKHISTORIER. Den blodiga handsken Spökhuset. En mörk höstnatt Djurkyrkogården
SPÖKHISTORIER Vi kommer att fortsätta svensklektionerna med ett arbete kring spökhistorier. Vi kommer att läsa spökhistorier, rita och berätta, se en film samt skriva en egen spökhistoria. Spökhistorierna
RADIOPROGRAMMET TEXTAT. RADIOPROGRAMMET FINNS PÅ
LÄTTLÄST DATE-dejta Lovisa RADIOPROGRAMMET TEXTAT. RADIOPROGRAMMET FINNS PÅ WWW.DATE-LARMATERIAL.SE. Jag mådde väldigt dåligt under hela högstadiet. Jag kände mig väldigt oförstådd och ensam. Men, mina
Inledning. ömsesidig respekt Inledning
Inledning läkaren och min man springer ut ur förlossningsrummet med vår son. Jag ligger kvar omtumlad efter vad jag upplevde som en tuff förlossning. Barnmorskan och ett par sköterskor tar hand om mig.
Nu bor du på en annan plats.
1. Nu bor du på en annan plats. Ibland tycker jag det känns lite svårt borta är det som en gång varit vårt Aldrig mer får jag hålla din hand Mor, döden fört dig till ett annat land refr: Så du tappade
Ön Av Benjamin
Ön Av Benjamin Flygkraschen Kapitel 1 Jag hör åskan i luften och flygplanet skakar. Bredvid mig ser jag en person som frågar mig vad jag heter jag säger att jag heter. Oskar jag är 15 år och är med mina
Tanarog, Yxkämpen. Text Niklas Krog Bild Nils-Petter Ekwall
1 Tanarog, Yxkämpen. Text Niklas Krog Bild Nils-Petter Ekwall Tanarog är en dvärg som lever med sitt folk i djupa grottor. De blir alltmer inträngda av den hotande Besten. Tanarog har blivit varnad av
Flickan som blir ensam
Ön Flickan som blir ensam https://c1.staticflickr.com/ 9/8072/ 8429441527_a294b47d2c.jpg http://orig00.deviantart.net/01d6/f/ 2012/030/9/8/ wiz_khalifa_by_qurkiegrl-d4o2c7x.jpg Daniela Jehrlander Kapitel
Ätstörningar. Att vilja bli nöjd
Ätstörningar Ätstörningar innebär att ens förhållande till mat och ätande har blivit ett problem. Man tänker mycket på vad och när man ska äta, eller på vad man inte ska äta. Om man får ätstörningar brukar
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Eleverna tränar på att: Författare: Beth Bracken & Kay Fraser
sidan 1 Författare: Beth Bracken & Kay Fraser Vad handlar boken om? Boken handlar om Lucy och Soli som är bästa vänner. De har känt varandra sedan de var små, och de gör allt tillsammans. Där de bor finns
Poeten och barnet ORDLISTA JOHANNA NILSSON ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN
ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN ORDLISTA Kapitel 1 avundsjuk (sida 8, rad 6) vill ha samma sak själv och är därför elak synts till (sida 9, rad 17) här: har inte varit aktiv Kapitel 2 blatterevolution (sida
Prediktiva analyser i digitala kanaler främjar innovation och samhällsnytta
Prediktiva analyser i digitala kanaler främjar innovation och samhällsnytta Digitaliseringen skapar nya förutsättningar men också nya förväntningar. Människans beteende och livsstil har förändrats, digitaliseringen
Kapitel 3- Affischen. När Anna gick till skolan så såg hon en affisch, det stod:
Monstret Kapitel 1- ljuden. Det var en gång en tjej som hette Anna. Hon var tolv år gammal. Hennes lärare Johanna var jättesträng. Man fick inte prata på lektionen och om man kastade sudd så fick man stå
Barnombudsmannen Cecilia Sjölander
Barnombudsmannen Cecilia Sjölander Barn berättar Jag vet inte hur mycket jag orkar. Jag måste få prata med nån men jag tycker det är skämmigt och jag vill inte vara initiativtagare. Flicka 16 år Jag har
Hur kunde han? VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS
BENTE BRATLUND Sidan 1 Hur kunde han? Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Lisa är kär i Finn. De har varit ihop i ett halvår nu. En kväll bakar Lisa en chokladkaka, som är det bästa Finn vet. Hon ska gå
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg
Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp: Textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg Lektionsåtgång: 2-5 Den här lektionen
Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Jag vaknade på morgonen. Fåglarna kvittrade och solen lyste. Jag gick ut ur den trasiga fula dörren. Idag var det en vacker dag på gården. Jag satte mig på gräset vid min syster.
Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen Bakgrund Det här materialet hör till boken Märtas tavlor som är skriven av Johanna Immonen. Materialet är tänkt som ett stöd för dig som
- Små skrivuppgifter som kan bli något stort, sätt inga gränser för fantasin och låt pennan glöda!
- Små skrivuppgifter som kan bli något stort, sätt inga gränser för fantasin och låt pennan glöda! PLANETEN GODISHUSET Uppfinn din egen planet, beskriv vad den heter och hur den ser ut, vilka djur och
Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Molly och Justin är kära och de ska göra DET. De ska ha sex för första gången. Molly tycker att det ska bli så romantiskt. Mollys föräldrar och lillebror reser
Den magiska dörren. Albin Vesterlund
Den magiska dörren Albin Vesterlund 1 Hej Hej jag heter Isabella jag är 10 år. Jag älskar att ha kjol och klänning och jag har lockigt blont hår och jag älskar sandal. Och jag går på Kyrkmons skola. Min
Livet i Bokstavslandet Lärarhandledning åk 2
Livet i Bokstavslandet Lärarhandledning åk 2 PROVLEKTION: Beskrivande text Följande provlektion är ett utdrag ur Livet i Bokstavslandet Lärarhandledning för årskurs 2. Provlektionen består av: beskrivande
Varför anlägger unga bränder? en första analys av mordbrandsdomar
Varför anlägger unga bränder? en första analys av mordbrandsdomar Sara Uhnoo Material Totalurval: 94 mordbrandsdomar från 10 tingsrätter i Västra Götaland De dömda är mellan 15-25 år Undersökningsperioden
Ta vara på tiden, du är snabbt "för gammal" för att inte behöva ta ansvar.
Några ord till min Tips och råd från IHL1A, 16 januari 2015 Lev livet medan du kan Tänk ej för mycket på framtiden, ej heller på det förflutna Var snäll mot dem som är snälla mot dig; det lönar sig. Gör
Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg
Inga hinder bara möjligheter Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Eller? Du kan göra nästan allt det där som alla andra i din ålder tycker om att göra
Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar. (SV åk 7 9)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLA BOKN OM? Tobias är kär i sin klasskamrat Leila. De är vänner, men Tobias undrar om Leila kanske vill vara mer än vän med honom. Snart är det höstlov och Tobias vill göra
En bok om oss. För dig.
En bok om oss. För dig. innehåll A Vad hälsokraft är hur vi förmedlar hälsokraft vårt grafiska uttryck Vad hälsokraft är Hälsokraft är så mycket mer än ett varumärke. Hälsokraft är alla som tar del av
Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg
Inga hinder bara möjligheter Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg Inga hinder bara möjligheter Eller? Du kan göra nästan allt det där som alla andra i din ålder tycker om att göra
Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Författare: Benni Bödker Vad handlar boken om? Boken handlar om den föräldralöse pojken Marko. Han bor tillsammans med gruppen Gamma, som jagar brottslingar. I första kapitlet har Marko fått i
Taggad på Insta. Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 Centralt innehåll som tränas. Eleverna tränar följande förmågor
SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? När Tara ringer blir Erik jätteglad. Men Tara är inte glad, hon är ledsen. Hon har upptäckt att någon har skapat ett hatkonto på Instagram. Hatkontot heter Vi
Nya vänner ORDFÖRSTÅELSE TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARIA BURMAN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN MARIA BURMAN ORDFÖRSTÅELSE halt (s 3, rad 1), isigt, lätt att glida och ramla mellanmål (s 5, rad 7), något lätt att äta, frukt till exempel stukat (s 7, rad 9), gått snett med,
Barnets psykologi. Usha Goswami. Översättning av Lisa Sjösten. fri tanke
Barnets psykologi Usha Goswami Översättning av Lisa Sjösten fri tanke Till minne av mitt syskonbarn Zachary Thomas Goswami-Myerscough Fri Tanke förlag fritanke.se info@fritanke.se Usha Goswami 2014 Svensk
Camilla Läckberg. Återberättad av Åsa Sandzén ÄNGLAMAKERSKAN
Camilla Läckberg Återberättad av Åsa Sandzén ÄNGLAMAKERSKAN Personer i berättelsen Helga Änglamakerskan Dagmar Helgas dotter Laura Dagmars dotter Hermann Göring Tysk pilot och senare nazistledare Carin
Frågor och svar. Bomben i mat-lådan
och svar Läraren side 1 Kapitel 1. Max kallas Gummit 1. Vad hände förra veckan? Max blev nästan dödad av Toms bomb. 2. Varför kallas Max för Gummit? Han börjar stamma när han blir retad. 3. Vem är Tom?
Kom fram, Bella! VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS
PER ØSTERGAARD Sidan 1 Kom fram, Bella! Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Hunden Bella ligger under ett träd i trädgården och sover. Hon blir arg när någon går förbi och rusar ut och skäller. När hon
Läsnyckel. Ibra Kadabra. Leif Jacobsen. Innan du läser. Medan du läser
Läsnyckel Ibra Kadabra Leif Jacobsen Innan du läser Den här boken ingår i en serie som heter BMX Gripen men den kan också läsas fristående. Har du inte läst de andra delarna så kan du slå upp början på
Kap. 1 Ljudet. - Sluta tjuvlyssna, Tommy! Just då blängde Ulf på Mimmi. Han sa åt Mimmi att inta skrika så åt sin snälla klasskompis Tommy.
Av: Signe Sundequist CC BY NC ND 2014 Kap. 1 Ljudet Mimmi satt i klassrummet och lyssnade på sin stränga magister Ulf. Det var en tråkig lektion. Då hörde Mimmi ett ljud som lät "pa pa pa". Mimmi viskade
Fröken Spöke och den hemska hästen
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Ebba, Ivar och Rut. Rut älskar hästar, men det gör inte Ebba och Ivar. Rut visar en bild på en häst för fröken Sparre. Hon tror att fröken Sparre
Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser. (SV åk 4 6)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Elsas klass ska åka på klassresa tillsammans. Elsa är kär i Simon och hon hoppas att de ska bli ihop. Både Elsa och Mischa ser fram mot resan och bestämmer sig
Pedagogens manus till BILDSPEL 1 Åk 6 KROPPEN VI BOR I
Pedagogens manus till BILDSPEL 1 Åk 6 KROPPEN VI BOR I 1. 2. Manus: Det första bildspelet i serien på fyra handlar om kroppen, hur den växer och vad kroppen och hjärnan behöver för att du ska må bra. Manus:
Lika värde. en kompisbok. Lika värde. baserad på Barnkonventionen. Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter.
BA N b a s e ra d p å O NVTI R Lika värde artikel 2 Barnkonventionen gäller för alla barn. Alla barn är lika mycket värda. Inga barn får bli diskriminerade, det vill säga bli sämre behandlade. Det har
Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier. (SV åk 7 9)
LINA STOLTZ SIDAN 1 Lärarmaterial Vad handlar boken om? Sam, Sams mamma och hans lillasystrar Nour och Asma har flytt från kriget i Syrien till Sverige. Nu sitter de på bussen på väg norrut. Det är mörkt
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Innehållsförteckning Innehållsförteckning 1 Bakrund.2 Syfte,frågeställning,metod...3 Min frågeställning..3 Avhandling.4,
Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:
SIDAN 1 Författare: Jim Højberg Vad handlar boken om? Alex har alltid varit klassens nörd, men nu har det plötsligt vänt. Både Mia och Asmila är kära i honom, och ikväll ska han på bio med Asmila. Alex
Sune slutar första klass
Bra vänner Idag berättar Sunes fröken en mycket spännande sak. Hon berättar att hela skolan ska ha ett TEMA under en hel vecka. Alla barnen blir oroliga och Sune är inte helt säker på att han får ha TEMA
Boktips. En god läshöst önkar vi er! /Martina och Petra. (hcf) Diktatorn Författare: Ulf Stark Illustratör: Linda Bondestam
Boktips Äntligen, äntligen, äntligen kommer vi med våra nya lästips lagom till höstlovet. Hoppas ni kan hitta något mysigt ställe att krypa upp, ner eller in i och läsa lite bra böcker nu när vädret är
PIA. Publicerat med.llstånd Titel Text Bild Förlag
PIA Jonatan är så glad att han nästan svävar in genom dörren till sporthallen. Han är barfota och har träningsbyxor och T-shirt på sig. Han ser fram emot att få flyga genom luften med ena benet framför
Kapitel 1: Ljudet - Hörde du ljudet? frågade Julia. - Ja, vad var det? Julia och Mickaela satt vid olika bord och dom hade vänt sig om. Deras stränga
Monstret Av Ida Kapitel 1: Ljudet - Hörde du ljudet? frågade Julia. - Ja, vad var det? Julia och Mickaela satt vid olika bord och dom hade vänt sig om. Deras stränga lärare Mats blängde surt på dom, så
Sinnena den mänskliga hårdvaran
Sinnena den mänskliga hårdvaran Synsinnet Organet som används för att utnyttja synen är ögat. Näthinnan har ca 130 Bilden är tagen från wwww.ne.se miljoner sinnesceller, dessa kallas för stavar och tappar.
Genrer del 5 Reportage
Genrer del 5 Reportage 1, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö www.lektion.se Reportage - reporter Reportage är ett franskt ord som betyder bära tillbaka (ne.se). En reporter använder alla sina sinnen när han/hon
29.1.2009. Körpositionen får flickorna att känna sig stolta och modiga
HJALLIPEDAGOGIKEN -METODEN SOM FÅR ALLA ATT VÄXA av Carina Ryd december 2008 Margrét Pála Ólafsdóttir grundade Hjallipedagogiken 1989 1 Varför inte längre könsblandade grupper? Direkt diskriminering pga.
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
Luciasången (natten går tunga fjät)
Luciasången (natten går tunga fjät) Natten går tunga fjät runt gård och stuva. Kring jord som soln förgät, skuggorna ruva. II: Då i vårt mörka hus, stiger med tända ljus Sankta Lucia, Sankta Lucia :II
Om författaren. Om boken
av Joel Om författaren Namn Joel Ålder 10 år Tidigare utgivna böcker Den magiska dörren Böcker som jag inspireras av Marlons böcker. Intressen Jag gillar att göra sagor, spela datorspel och titta på tv.
Agility! Springa snabbt
MÅRTEN MELIN Sidan 1 Agility! Springa snabbt Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Meja känner sig lycklig. Hon har börjat få kompisar och hon får vara med och träna agility med Lisas hund Jimi. Nu ska hon
Monstret Av: Emil Jöfelt
Monstret Av: Emil Jöfelt Kapitel 1:Ljuden -Hörde du ljudet? sa Morgan. Morgans klasskamrat Totto vände sig om och blängde. -Vilket ljud? Alla pratar ju, sa Totto. Arga Polly spände ögonen i både Morgan
AD/HD självskattningsskala för flickor
AD/HD självskattningsskala för flickor Använd för varje påstående någon av siffrorna nedan för att visa hur väl den känslan eller det beteendet stämmer in på dig. 0 = det är inte alls som jag; det händer
6. SVENSKA OCH BILD ÅK 5
6. SVENSKA OCH BILD ÅK 5 6.1. Elevenkät, Svenska i skolan Vad tycker du? Sätt kryss i de rutor som stämmer med vad du tycker. Hur viktigt är det att (mycket viktigt, ganska viktigt, inte särskilt viktigt,
Sammanställning av ungdomsdialog II om psykisk hälsa Hur mår du?
Sammanställning av ungdomsdialog II om psykisk hälsa Hur mår du? Under oktober månad 2013 besökte representanter från nämnden sju gymnasieskolor i Sjuhärad; Almåsgymnasiet, Jensen Gymnasium, Naturbruksgymnasiet
Dagboken ANNELIE DREWSEN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN. Kapitel 2 sår (s 6, rad 7), hål i huden / en skada
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN ANNELIE DREWSEN Kapitel 2 sår (s 6, rad 7), hål i huden / en skada Kapitel 6 struntar i (s 15, rad 6) gör inte eftersom det inte är viktigt prasslar (s 16, rad 5) låter när man