Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Relevanta dokument
Du är klok som en bok, Lina!

Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB

Sune slutar första klass

Nu är pappa hemma Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor

Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?

Först vill vi förklara några ord och förkortningar. i broschyren: impulsiv för en del personer kan det vara som att

1. Låt mej bli riktigt bra

Kapitel 1 Hej! Jag heter Jessica Knutsson och jag går på Storskolan. Jag är nio år. Jag har blont hår och små fräknar. Jag älskar att rida.

Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

I dag arbetar hela klassen med skogens djur. Siri ritar en grävling. Lova ritar en räv.

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

1 december B Kära dagbok!

Min försvunna lillebror

Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar

Lenas mamma får en depression

Annika Mårtensson Katarina Neiman Hedensjö LÄSFÖRSTÅELSE

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

Den försvunna diamanten

kapitel 1 Publicerat med tillstånd Dilsa och den falska förälskelsen Text Petrus Dahlin Bild Sofia Falkenem Rabén & Sjögren 2013

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Sömngångare. Publicerat med tillstånd Förvandlad Text Mårten Melin Bild Emma Adbåge Rabén & Sjögren. I_Förvandlad2.indd

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

10 september. 4 september

Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor

Intervjusvar Bilaga 2

Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning

enkelt superläskigt. Jag ska, Publicerat med tillstånd Fråga chans Text Marie Oskarsson Bild Helena Bergendahl Bonnier Carlsen 2011

om läxor, betyg och stress

att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:

Marie Oskarsson Helena Bergendahl

Publicerat med tillstånd Hjälp! Jag gjorde illa Linn Text Jo Salmson Bild Veronica Isaksson Bonnier Carlsen 2012

Svenska från början 3

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips

Ja jag la bort den sa mamma. Den ligger i mitt rum sa mamma. Kan du vara kvar i luren? En liten stund sa mamma. Men pappa är ju borta i en månad och

Kapitel 1. Publicerat med tillstånd Bortdribblad Text Magnus Ljunggren Bild Mats Vänehem Bonnier Carlsen 2013

Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå. Bussarna kommer gå (allting rullar på). Dagen då mitt hjärta slutar slå.

NYANS FILM EN UPPSTIGNING Ett kortfilmsmanus av Marcus Berguv. Tredje versionen. Kontakt:

Vad har du gjort på semestern?

Kap.1 Packning. - Ok, säger Elin nu måste vi sätta fart för båten går om fem timmar!

Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt. Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp.

om detta talar man endast med kaniner Text och bild: Anna Höglund

Träna svenska A och B. Häfte 7 Klockan

Tillbaka till ett krig

Demokrati & delaktighet

Jag ritar upp en modell på whiteboard-tavlan i terapirummet.

Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da!

Om barns och ungas rättigheter

Träna ordföljd Ett övningshäfte där du tränar rak ordföljd och omvänd ordföljd. Namn:

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

D D. Djuren flyttar in

Du är klok som en bok, Lina!

JULI Storsjöyran. den 28 juli 2012

Sista dagen av ensamhet

Petter och mamma är i fjällen. De ska åka skidor. Petters kompis Elias brukar alltid vara med. Men nu är bara Petter och mamma här.

Kurt qvo vadis? Av Ellenor Lindgren

Man blir ju trött av att jobba!

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

Ellie och Jonas lär sig om eld

Har du funderat något på ditt möte...


AD/HD självskattningsskala för flickor

Den kidnappade hunden

Prov svensk grammatik

Kap,1. De nyinflyttade

Den magiska dörren. Av: Daniela Marjasin.

en lektion från Lärarrumet för lättläst funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.

Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson

Pojke + vän = pojkvän

Gjord av Kapitel 1 - Hej! Sid: 4-5

Vänersborg Samlevnadskurs

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Mitt liv. Dans. Dagbok. Av Lina Sjögren. Jag heter Ella. Sovmorgon BFF Milla

Att skriva Hur utformar man en Social berättelse? Lathund för hur en Social berättelse kan skrivas

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Hemliga Clowndocka Yara Alsayed

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål och förmågor som tränas: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Thomas Halling

Innehållsförteckning Kap 1 sida 2 Kap 2 sida 3 Kap 3 sida 4 Kap 4 sida 5 Kap 5 sida 6

Pedagogens manus till BILDSPEL 3 Åk 8 KROPPEN OCH RÖRELSE

Billie: Avgång 9:42 till nya livet (del 1)

Tappa inte bort häftet för det ska du lämna in tillsammans med de skriftliga arbetsuppgifterna. Lycka till! Sofia

Kalles mamma får en psykos

Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

en lektion från Lärarrumet för lättläst reflektion, diskussion och skrivövning.

Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Innehållsförteckning. Kapitel 1

Du är den jag vill ha

Killen i baren - okodad

Layla flyttar hemifrån

Likabehandling och trygghet 2015

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr11 Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Thomas Halling

2.Brevet! Idag har något konstigt hänt i skolan. Det var ett brev som stack ut i en liten springa i dörren, på. det såhär

AYYN. Några dagar tidigare

Kap. 1 Ljudet. - Sluta tjuvlyssna, Tommy! Just då blängde Ulf på Mimmi. Han sa åt Mimmi att inta skrika så åt sin snälla klasskompis Tommy.

Transkript:

Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma. Skynda, annars hinner du inte! Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget Klockan huvud är redan nio minuter och över! lust. Klara stirrar ilsket på klockan. Tänk om den bara sprängdes. Så underbart. Klara ändrar alla familjens klockor. Klaras föräldrar stressar hela tiden. Och mest av allt stressar Tycker du att man kan ändra tiden, upp genom sina barn. Aldrig får Klara göra att ingenting. ändra Aldrig får hon bara vara. klockor. Varför? Tillsammans med sin kompis Adam vill hon slopa stressen. Ta upp kampen mot klockan som styr deras liv. Det hon fattar är att deras ja egentligen Men stressen är en är fiende ett som nej. är nästan omöjlig att besegra. Vad menar Klara med det? ISBN 978-91-7053-524-6 Har du varit med om något liknande? 10459_Kampen mot klockan_omslag TRYCK.indd 1 Det heter Selma Lundbergs Kappaffär, säger Karate-Harry stolt. Hur tror du författaren tänkte när han hittade på namnet på bandet? 6/4/2015 10:44:55 AM Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

När du läste stycket Vad sysslar du med egentligen? frågar Adami skolan en dag när hon just har somnat över matteboken. Du ser ju ut som ett lik. Det är mycket nu, svarar hon. Jag har också mycket, säger Adam och vänder sig bort. Vad trodde du att Adam menade med Jag har också mycket Ett läger i Norge, vad är väl det? Det kan säkert vara väldigt tråkigt och jobbigt, helt värdelöst och och alldeles underbart! Känner du igen formuleringen, varifrån kommer den? 21.00 21.30 Frivillig meditation (Gäller alla) står det i programmet för retreaten i Norge. Kan man säga att något som är frivilligt gäller alla? För eftersom de inte gör något särskilt blir dagarna så härligt långa. Tycker du att det är så? Varför? Sista meningen i boken inleds med Men nu är fortfarande nu Vad tror du att det betyder? Diskutera: tider Be eleverna att uppskatta hur många tider har att passa under en vecka. Låt eleverna skriva ned svaret Be sedan eleverna att göra en lista på alla tider som de har att passa. Låt dem räkna hur många de kommer fram till. Stämde deras gissningar eller hade de fler tider att passa? Diskutera: är det bra att ha så många tider att passa? Vill man kan man dela inte eleverna i mindre grupper och låta dem ta fram argument för - att det är bra med tider och aktivitet - bra med inga tider och mycket slötid Lista sedan gemensamt de argument eleverna har kommit fram till. Skrivövning I boken beskriver Klara de flesta i sin omgivning som stressade och jobbiga. Välj någon av personerna i boken, t.ex. mamman, pappan eller Fanny och låt dem beskriva Klara.

UPP OCH HOPPA! Upp och hoppa! Klockan är över sju! hojtar mamma. Kvart över sju åker jag. Men pappa går inte förrän åtta. Klara, du är väl hemma klockan tre i eftermiddag? Pappa kommer med bussen en timme senare, så du får ta nyckel med dig. Du och Emma kan äta när ni kommer från skolan. Fast det måste gå snabbt, för Emma ska träna klockan fem Jag ska på möte så jag kommer inte hem förrän sju ikväll. Hallå Klara, lyssnar du? Klara blundar och nickar sömnigt. Och nu är hon redan nio minuter över, skriker mamma medan hon springer nedför trappan. Klara stirrar ilsket på klockan. Tänk om den bara sprängdes! Och sedan var all jobbig tid borta för alltid. Tretton över. Nu får du snabba på, säger pappa när Klara kommer ut i köket. 5 Själv snabbar han sig genom att stå och äta. Och istället för fyra normala mackor tar han två dubbla. De går fortare att bre. Till det dricker han kaffe. Som han har mjölk i. Han gillar inte mjölk, men det gör kaffet kallare. Då går det fortare att svälja. Hur är det Klara? Du ser trött ut, säger pappa med munnen full av gröt. Prata inte med mat i munnen, svarar Klara surt. När ska jag annars hinna prata? Du har aldrig funderat på att låta bli? tänker Klara. Jag är i kanonform! fortsätter pappa. Ikväll ska jag köra milen i spåret. Sist sprang jag på fyrtiotvå och tretton. Idag ska jag under fyrtiotvå minuter. Eller vad tror du? Klara tror ingenting. Som vanligt när det gäller idrott. Klockan är sju och arton, säger pappa. Då sticker jag. Men mamma sa att du skulle åka säger Klara. Jag hinner med en tidigare buss om jag snabbar mig. Ska det vara så här? Stress och tider att passa från morgon till kväll. Det är träningstider, läxtider, tevetider, sitta-vid-datorn-tider, mat-tider, läggningstider och övertider. Och så pappas mellantider och suckar om hårda tider. 6

Livet är som ett schema i skolan. När ska man hinna bara vara? När ska man få tid? Den enda i familjen som inte stressar är Olga. Det är Klaras sköldpadda. Klara sätter sig vid pianot. Fastän hon vet att de retar sig på hennes klinkande. I alla fall på morgonen. Därför stänger hon dörren innan hon börjar spela. Efter tre toner öppnas dörren. Det är pappa. Irriterat säger han: Men Klara, gör dig i ordning istället, annars hinner du inte till skolan! Du måste skynda dig, skynda, vet du vad det ordet betyder?! Jo då, suckar Klara. Det var det första ordet ni lärde mig, innan jag kunde säga mamma och pappa. Nu missar jag säkert bussen bara för att du tjafsar, muttrar pappa och smäller igen dörren. Klara ger sig iväg. Visst, hon behöver tid på sig när hon ska till skolan. För då passar hon på att ta det lugnt. Och tänka. Idag tänker hon på all denna sjuka stress som finns överallt. Och folk klagar hela tiden på att tiden inte räcker till. Fast där tänker de fel, tycker Klara. Det gäller bara att inte ha för mycket att göra. 7 Det är ungefär som med ett glas vatten. Fyller man det lagom mycket går det bra. Men försöker man trycka ner en hel liter vatten i glaset, så är det klart att det inte funkar. Klart att det rinner över och ställer till! 8

DEN HEMLIGA DAGBOKEN Klaras största intresse är att slappa. Hon har bara en enda tid att passa. Det är att ge Olga mat en gång om dagen. Annars tar hon det hur lugnt som helst. Lugnast tar hon det med Adam. De är ofta tillsammans. Alltså inte tillsammans, utan bara som kompisar. Mest är de hos Adam. Där får de vara ifred eftersom hans föräldrar nästan aldrig har tid att vara hemma. De jobbar jämt, suckar Adam. Och så går de på nån fjantig kurs också. Att hinna med sig själv heter den. De verkar behöva det, säger Klara. Fast om de inte gick på kursen skulle de hinna vara med mig, säger Adam och ser ledsen ut. Jag tror inte på dem som säger att de inte har tid. För allt man verkligen vill, har man tid med! Eller hur? Annars vill man det inte nog mycket. Som morsan igår när hon sa att hon inte hunnit städa. Det var ju för att hon var på nån töntig tantmiddag, säger Adam. 9 Eller tantig töntmiddag, säger Klara. Men fattar du? Det är ett val. Okej, jag förstår att hon väljer bort städningen och hellre går på middag. Men hon ska inte säga att hon inte hinner! Hon har valt. Och att inte välja är också ett val! På tal om val, fortsätter Adam. Jag frågade min pappa varför han inte var hemma med mig när jag var liten. Vet du vad han svarade? Att han inte hade tid. Exakt. Men jobba hade han tid med. Och tvätta bilen och titta på teve och bygga garage och jobba, jobba, jobba ännu mer. Garaget var viktigare än mig. Kul. Så kan Klara prata med Adam. Om viktiga saker. Det kan hon inte med andra. Som Fanny till exempel. Hon är Klaras bästa kompis. Eller i alla fall var hon det förut. Fanny har blivit så jobbig. Förut bodde hon i samma område som Klara. Men sedan flyttade hon in till centrum. Då blev hon helt konstig. Hon är inte längre roliga Fanny som helst slappar. Nu ska hon göra en massa. Hänger runt med nya coola kompisar och har aldrig tid med Klara. Tur att Adam finns. Han har alltid tid och är egentligen en bättre kompis. Fast det erkänner Klara bara för sin hemliga dagbok. 10