Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Relevanta dokument
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:

en lektion från Lärarrumet för lättläst funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.

Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?

om läxor, betyg och stress

Intervjusvar Bilaga 2

Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

Sune slutar första klass

en lektion från Lärarrumet för lättläst reflektion, diskussion och skrivövning.

Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas!

Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Sista dagen av ensamhet

Yasin El Guennouni NV3A, Tensta Gymnasium

Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris

Samtal med Hussein en lärare berättar:

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Stolthet och fördom


en lektion från Lärarrumet för lättläst - Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter

Du är klok som en bok, Lina!

Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst

Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB

Januari Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Lady Chatterleys älskare

Tillbaka till ett krig

INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse. Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild

November Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5

Varför är jag inte normal!?

Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

De falska breven. Arbetsmaterial till. Om boken

Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift

Boktips. En god läshöst önkar vi er! /Martina och Petra. (hcf) Diktatorn Författare: Ulf Stark Illustratör: Linda Bondestam

Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi

Elevenkät. Årskurs 4. Skolverket Stockholm

... KVALITETSPLAN FÖR KUNG SAGAS ELEVER ...

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr

Kärlek stavas köttbulle

ROLLSPEL E 012 Sidan 1 av 5 Arbetsmarknadstolkning

NORDEN I BIO 2008/09 Film: Goðir gestir (Island 2006) Svensk text

hade. Många har nationella konflikter med andra länder vilket drabbar invånarna och det sitter kvar även om de har kommit till ett annat land.

Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv

NATURVETENSKAP FÖR LIVET?

Samhällskunskap. Ett häfte om. -familjen. -skolan. -kompisar och kamratskap

KAPITEL 6. Verb: preteritum. *imperativ som slutar på p, k, s, t eller x +te. Special (it-verb och oregelbundna verb) T ex: gå-gick, drick-drack

Likabehandling och trygghet 2015

Värderingsövning -Var går gränsen?

Resultat Murgårdsskolan åk 8 våren 2015

lyckades. Jag fick sluta på dagis och mamma blev tvungen att stanna hemma från jobbet ibland, eftersom jag inte tyckte om de barnflickor som mina

ELEVFRÅGOR. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Bo Palaszewski, projektledare Skolverket Stockholm

Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor

Först vill vi förklara några ord och förkortningar. i broschyren: impulsiv för en del personer kan det vara som att

TIMSS & PIRLS Elevenkät. Årskurs 4. Skol ID: Klass ID: Elev ID: Kontrollnr: OBS! Vik och riv försiktigt! PIRLS/TIMSS Skolverket STOCKHOLM

2013 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript

Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord. (SV åk 4 6)

B. Vad skulle man göra för att vara bättre förberedd inför en lektion i det här ämnet?

Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

Layla flyttar hemifrån

Beslutet. Bakgrund. Läsförståelse. Arbetsmaterial till. Skriven av: Hans Peterson

Hur det är att vara arbetslös i fina Sverige.

TÖI ROLLSPEL F (6) Försäkringstolkning. Ordlista

Vår tanke med den här lärarhandledningen är att ge er förslag på arbetsformer och diskussionsuppgifter att använda i arbetet med boken. Mycket nöje!

Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar

NATURVETENSKAP FÖR LIVET?

(Johanna och Erik pratar mycket bred skånska.) Johanna. Erik. Men måste vi verkligen? Johanna. Erik. Klart jag gör. Johanna

Adam i skolan. Alla barn är lika mycket värda. Ingen får behandlas sämre. FN:s barnkonvention artikel 2 Illustrationer: Rebecca Karlén

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

Jag heter död - 13 skräckhistorier

KUPOL en studie om skolmiljöns betydelse för ungdomars hälsa

Vad har du gjort på semestern?

Nu har turen kommit till Trollet Sture som skickat oss en julhälsning. Jo, det är sant. Även trollen firar Jul minsann.

Det sista slaget. Arbetsmaterial LÄSARE. Författare: Tomas Dömstedt

pedagogerna möta dig i olika situationer/uppgifter så att olika lärstilar får utrymme.

Barn och elevenkäter genomförda i Värnamo kommun 2015

Exet. Arbetsmaterial till OM BOKEN


Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Tilla ggsrapport fo r barn och unga

TÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning

En dag var jag ner i källaren då såg jag ett brev vid den magiska dörren jag gick dit men jag var lite rädd men det vart bättre när jag öppnde det.

Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg. av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe

Namn: Klass: IUP-häftet. F- klass. Med hjälp av IUP-häftet kan elever, pedagoger och vårdnadshavare på Sofia skola förbereda utvecklingssamtalen.

Resultatredovisning för Test Testsson

Fråga, lyssna, var intresserad

1 december B Kära dagbok!

Transkript:

Albert Einstein det modiga geniet Funderingsfrågor, skoldiskussion och skrivövning N O Ämne: Svenska, SVA, S Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 DET MODIGA GENIET BENGT FREDRIKSON BENGT FREDRIKSON V Albert Einstein var världens mest berömda vetenskapsman. Kanske var han också en av de modigaste. Albert var aldrig rädd att säga vad han tyckte. Han sa emot sina lärare och de gamla vetenskapsmännen. Därför fick han ibland problem i skolan. Introduktion Hans vetenskap struntade i alla gränser. Vetenskapen tillhör alla länder. Jag tycker inte att man ska prata om Känner eleverna igen Einsteins namn? svensk, tysk, fransk eller engelsk vetenskap. Bengtnågra Fredrikson harav tidigare skrivit lättlästa böcker Känner de igen bilderna på honom? om till exempel uppfinnaren Alfred Nobel och första och andra världskriget. Vet de vad Einstein var känd för? Hur tycker de att han ser ut, verkar han vara en person de skulle vilja träffa? DET MODIGA GENIET Titta på bokens omslag ochpåkanske några andra Albert levde under två världskrig 1900-talet. Han pratade hela tiden för fred och han tyckte att människor borde vägra bli soldater. bilder av Einstein. Ändå var det Alberts uträkningar som gjorde det möjligt för USA att bli det första landet som sprängde en atombomb. Det finns fler Det bilder på Einstein i slutet här är historien om Albert Einsteins liv. hans forskning, hans familj, hans arbete för fred av lektionen. Om och hur han flyttade mellan olika länder för att få vara fri. ISBN 978-91-7053-525-3 9 7 8 9170 5 3 5253 DET MODIGA GENIET Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Det sägs att han sade sina första ord en kväll vid middagen när han var tre eller fyra år. Vet du när du började prata? Han skulle aldrig ha gått med på att marschera bara för att någon sade åt honom att göra det. Brukar du göra saker som du tycker är onödiga, och som du inte gillar? Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Men det räcker inte. Det går för dåligt i de andra ämnena. Albert blir inte godkänd. Hur tror du Albert känner sig då? Kläder ska vara lagom varma och bekväma Håller du med? Einstein skolkade från Tekniska högskolan och hade inte klarat sig om inte Marcel Grossmann hjälpt honom. Vad tycker du om Einsteins sätt att sköta sina studier? Det händer att han skriver brev till en professor för att be om jobb och samtidigt passar han på att berätta om fel han hittat i professorns artiklar. Vad tycker du om Einsteins sätt att söka jobb? Men sanningen är att Albert har fått sitt drömjobb. Jobbet gör det möjligt för honom att förändra världen. Varför var jobbet ett drömjobb för Einstein? Mileva har inte tänkt sig ett liv som hemmafru. Hon vill syssla med forskning och vetenskap. Hur tycker du att Milevas liv har blivit? Under ett år skriver Albert fem artiklar som förändrar världen. Men Albert lugnar oss med att ingen i sitt vanliga liv kommer att märka något av hans upptäckter. Hur tror du att menar att han lugnar oss? När du hade läst första hälften av boken och kommer till På universitetet blir hans föreläsningar populära. Albert är rolig, han förklarar bra och är noga med att alla ska förstå. Trodde du att Albert skulle vara en bra lärare? Varför? Det är ofattbart hur folk förändras, folk som varit kloka och sunda. Det är som en hemsk sjukdom, Kan man beskriva krig som en sjukdom? Einstiein blir världskändis för något som väldigt få förstår. Man tror att det delvis beror på att Einstien ser rätt ut. En rolig, snäll farbror i skrynkliga kläder som är smartast i hela världen. Hur tror du det hade varit om Einstein hade varit ful och elak, men lika smart? Hur tror du att de tänker som säger att Eisteins forskning bara var en massa uträkningar och inte någon riktig forskning. De kallade det för värdelös judisk forskning.

Albert har inget emot att folk skojar om honom. Ibland överdriver han för att det ska bli extra roligt. Varför tror du att Einstein gör så? Albert är förtvivlad. Han känner att bomben delvis är hans fel. Vilket ansvar tycker du att Einstein hade för atombomben? Einstein och skolan Einstein har sagt en saker om skolan. Gå igenom dem och fundera på om det är så idag eller om det har förändrats. Och vad du tycker. Är det så i din skola Är det bra att det är så Eleverna skulle bara vara tysta och lyssna. Bara lärarna får ställa frågor Eleverna lär sig saker utantill utan att tänka, De flesta lärare slösar bort sin tid med att försöka avslöja vad eleverna inte kan. Lärarna borde fråga eleverna vad de kan eller vad de vill lära sig, Lärarens jobb måste vara att få eleverna nyfikna och intresserade. En skola där eleverna är fria och får ta ansvar Låt eleverna fylla i formuläret enskilt och ha sedan en gemensam genomgång där klassens åsikter sammanställs Skrivövning Tänk dig att du är student på Princeton universitetet 1936. Du har just haft en föreläsning med Albert Einstein. Det vill du skriva hem till dina föräldrar och berätta om. Skriv brevet!

Mera bilder på Einstein Nedan ser vi en bild Albert och hans kusin Elsa (som Albert senare gifte sig med) Längst till vänster Elsas dotter Ilse och längst till höger hennes andra dotter Margot. De är på semster på den tyska ön Rügen år 1915. Överst till vänster på nästa sida ser vi Albert Einstien som student vid Tekniska högskolan i Zürich. Överst till höger på nästa sida Albert vid bokhyllan Nederst till höger på nästa sida ser vi Albert spela fiol. Albert sade Om jag inte var fysiker skulle jag nog vara musiker. Jag tänker ofta i musik, jag dagdrömmer i musik. Jag ser hela mitt liv som musik. Den största glädjen i livet får jag av min fiol

Övert ser vi Albert tillsammans med Indiens premiärminister Nehru när Nehru besöker Alberts hem i Princeton 1947. Stora delar av sitt liv var Albert en kändis. Pressen rapporterade om vad han gjorde och vilka kläder han hade på sig. Tidningssidan är från 1954 och Albert har varit på bröllop. Han har på sig en piffig mörkblå, stickad sjömansmössa, en nästan tjugo år gammal överrock och en rätt sliten mörk kostym

Mr. Brainwash har gjort den här väggmålningen av Albert i New York. Korsningen 15th Street and Washington Street, the High Line till höger. Det här numret av tidskriften Time gavs ut 31 december 1999 och man utnämnde Albert till århundradets person.

utdrag ur Albert Einstein - det modiga geniet LL-förlaget 2015 Fysik på fritiden När Albert är ledig gör han långa vandringar upp i bergen, ofta tillsammans med systern Maja. Han tycker om att vara ute och röra på sig. PÅ VÄG MOT FRIHETEN ITALIEN OCH SCHWEIZ 1895 1900 Albert trivs i Italien. Jämfört med Tyskland tycker han att både landet och människorna är friare och mer avslappnade. Det känns som om han varit instängd och äntligen är fri och kan andas igen. På kvällarna sitter han och läser i fysikböckerna. Han är bara 16 år gammal när han skriver sin första uppsats i fysik och en vetenskaplig tidning trycker den. Artikeln handlar bland annat om magnetiska fält. Nu vet Albert att det är jordens magnetiska fält som får kompassens nål att peka mot norr. Han tycker fortfarande det är lika spännande. Under vandringarna i bergen pratar han och Maja om framtiden. För Alberts del är det inte så mycket att diskutera. Han har redan bestämt sig. Han vill till Zürich i Schweiz och läsa på Tekniska högskolan för att bli lärare i fysik och matematik. Hans föräldrar blev naturligtvis förvånade när han knackade på deras hus i Italien. Men de försökte inte tvinga honom att resa tillbaka. Hermann och Pauline litade på att Albert gjorde rätt. På dagarna hjälper Albert ofta till i sin fars och farbrors verkstad i Pavia. Han lär sig mer om el, magneter, generatorer, elektriska spolar och allt annat de arbetar med. Han kan redan ganska mycket. I München bodde familjen nära den stora verkstaden och Albert var ofta där på nyfikna besök. Albert har många tankar om hur en bra lärare borde vara. Målet kan inte vara att bara tala om vad eleverna ska lära sig, lärarens jobb måste vara att få eleverna nyfikna och intresserade. Han tror att Schweiz kan vara ett land som passar honom. Språket blir inget problem. Alla talar tyska i Zürich. Allt ser bra ut. Det är bara en sak Albert ångrar med sin snabba flykt från skolan i Tyskland. Han har ingen färdig utbildning, ingen examen. Därför får han egentligen inte börja på Tekniska högskolan i Zürich. 20 21

utdrag ur Albert Einstein - det modiga geniet LL-förlaget 2015 Han måste göra ett prov och visa att han kan tillräckligt för att klara skolan. I oktober 1895 tar Albert tåget till Zürich för att göra provet. Albert bor hemma hos en av lärarna, Jost Winteler. Jost gillar att sitta och diskutera med Albert på kvällarna. De är överens om mycket. Sommarens pluggande har gått bra. Han klarar lätt alla frågor som handlar om naturvetenskap och matematik. Men det räcker inte. Det går för dåligt i de andra ämnena. Albert blir inte godkänd. Precis som Albert tycker Jost illa om militärer, gammaldags undervisning och nationalism. Jost tycker det är fel att dela upp världen i länder, hela världen borde vara ett enda land. Då skulle man slippa många krig och orättvisor. Skolans lärare i fysik frågar om han vill stanna i Zürich ändå och gå på hans lektioner. Han förstår att Albert kan bli en fantastisk elev i fysik. Men Hermann och Pauline har andra planer. Tillsammans med rektorn för högskolan hittar de en annan skola där Albert kan bli bättre i de ämnen han missat. Skolan ligger i staden Aarau några mil utanför Zürich. Albert tycker inte att det låter så spännande men året i Aarau blir ett av hans bästa. Albert lyssnar noga. Josts åsikter är viktiga för honom. Det finns ännu en anledning till att Albert trivs. Jost Winteler har en dotter som heter Marie. Hon blir Alberts första flickvän. Marie blir förälskad trots att hon är 18 år, två år äldre än Albert. Albert har blivit en snygg tonåring med lockigt mörkt hår. Marie är den första av många kvinnor som blir kär i honom. En skola med frihet Om den tyska skolan varit ett helvete så känns Aarau som himlen. I Aarau står inte lärarna och pratar timme efter timme. Skolan prövar nya sätt att undervisa. Där är det meningen att eleverna ska tänka själva, ställa frågor och diskutera. Lärarna är där för att hjälpa dem. En skola där eleverna är fria och får ta ansvar är mycket bättre än en skola där lärarna bestämmer allt, sade Albert senare. När Albert är på besök hos sina föräldrar i Italien skickar han sitt första kärleksbrev till henne. Du betyder mer för min själ än vad hela världen gjorde förut, skriver han. Albert förändras under tiden i Aarau. Han blir gladare och vänligare. Han tycker fortfarande bäst om att vara ensam men han börjar tycka om att ha sällskap också. 22 23

utdrag ur Albert Einstein - det modiga geniet LL-förlaget 2015 Äntligen fri från Tyskland I januari 1896 blir Albert av med sitt tyska medborgarskap. Det känns som en befrielse. Nu är han också helt säker på att slippa utbilda sig till militär i Tyskland. Det tvingas de flesta unga män göra. Albert kan inte tänka sig något värre. Hermann har hjälpt honom med alla papper och Jost har stöttat honom. Albert är inte längre tysk. Han är inte medborgare i något land. Men han har redan bestämt sig för att bli schweizare. Han tycker om både landet och folket. Och Zürich verkar vara en fantastisk stad där människor från många länder bor. Människor som tänker nya tankar. I Zürich samlas konstnärer, revolutionärer och fredsvänner. Luften känns lättare att andas jämfört med den tunga tyska. I oktober 1896 flyttar han in i sitt lilla studentrum. Några släktingar hjälper honom med pengar under utbildningen. Pengarna räcker knappt till det nödvändigaste. Ändå lyckas Albert lägga undan lite pengar varje månad. Han måste spara för att kunna betala avgiften för att bli schweizisk medborgare. Albert snålar in på annat i stället, kläder till exempel. Han går helst i sina slitna kläder. Att en del tycker att han ser slarvig ut bryr han sig inte om. Kläder ska vara lagom varma och bekväma, något annat intresserar honom inte. Albert trivs i Zürich, han får goda vänner där. Hans flickvän Marie är kvar borta i Aarau. Albert har inte riktigt tid för henne längre. Men tvätten får hon fortsätta att ta hand om. Albert skickar sina smutsiga kläder till henne och hon skickar tillbaka dem rena och strukna. Albert kommer till Zürich med höga betyg från Aarau, han var näst bäst i klassen. Provet till Tekniska högskolan går utan problem den här gången. Albert är bäst av alla. Uppgiften i franska är att skriva en uppsats och Albert väljer att skriva om sina planer för framtiden. Han skriver att han ska läsa matematik och fysik. Albert hamnar genast i bråk Albert ser fram mot undervisningen. Äntligen ska han få ägna sig åt det som han tycker om mest, fysik och matematik. Men redan efter ett par veckor börjar Albert bli irriterad. På nytt har han hamnat i en skola som inte passar honom. Jag tror att jag blir lärare i dessa ämnen. Men jag lockas också av den frihet som forskare har, skriver han. Fysikläraren Heinrich Weber, som berömt honom så mycket året innan, är inte den lärare Albert har drömt om. 24 25

utdrag ur Albert Einstein - det modiga geniet LL-förlaget 2015 Albert har räknat med att lärarna på en högskola i Schweiz ska vara nyfikna och modiga. Albert vill veta allt om den nya forskningen. Han vet att fysikerna har problem. Det blir allt tydligare att de gamla fysiska lagarna inte stämmer. Forskarna jagar efter lösningar på problemen. Det är klart att en ung fysiker vill veta vad som händer. Albert tycker om att sitta på kafé med sina vänner, dricka kaffe och röka pipa. Klasskamraten Marcel Grossmann gör ofta Albert sällskap. De två blir goda vänner. Marcel håller sams med lärarna. Han går på alla lektioner och antecknar flitigt. Tack vare den vänskapen kan Albert ta sig igenom skolan. Men Weber pratar mest om gamla upptäckter och fysikens historia. Han berättar om Newton och Galilei som levde för flera hundra år sedan. Hans lektioner kommer 50 år för sent, muttrar Albert och talar om att han tycker att Webers lektioner är meningslösa. Weber blir sur på den uppkäftige eleven. Det är han som är lärare och vet vad eleverna behöver veta för att bli bra fysiker. När det var dags för prov lånade Marcel ut sina anteckningsböcker till mig, och de blev min räddning. Jag vill inte tänka på hur det skulle ha gått på proven annars, berättade Albert senare. Marcel förstår att det är något särskilt med Albert. Einstein kommer en dag att bli en stor man, säger Marcel till sina föräldrar. Ni är en väldigt begåvad pojke Einstein. Men ni har ett stort fel, ni låter aldrig någon berätta för er hur saker och ting är, säger Weber till honom. Albert förstår att det inte kommer att bli några förändringar. Han vill inte slösa bort sin tid. Därför skolkar han ofta från Webers lektioner. I stället går han till biblioteket och läser själv om den nyaste forskningen. Vänner i stället för lärare Det är fler lärare som har problem med Albert. Skolans andre fysiklärare Jean Pernet gillar inte heller Alberts stil. På en av Pernets lektioner ska eleverna göra ett experiment. Alla får ett papper där det står hur de ska göra. Albert slänger genast pappret och gör allt på sitt eget sätt. Pernet blir arg och försöker få sin assistent att säga till Albert. Jo det stämmer att Einstein struntar i vad vi säger till honom, svarar assistenten. Men hans lösningar är alltid rätt och hans sätt att lösa problemen är alltid intressanta, fortsätter han. Tillsammans med sina vänner studerar Albert på egen hand allt det han tycker att de borde lära sig på lektionerna. Pernet blir ändå så irriterad att han ger Albert det sämsta betyget på uppgiften. 26 27