Lättläst svenska. Så kan du hindra fallolyckor

Relevanta dokument
Så minskar du risken att falla

Så minskar du risken att falla. Lättläst svenska

Tips för att förhindra fallolyckor

Regeringen vill minska antalet skador till följd av fallolyckor. Socialstyrelsen har därför fått i uppdrag att göra en informationssatsning som på

ÅRSKALENDER 2020 FÖR EN SÄKRARE OCH MER VÄLBALANSERAD VARDAG

Allt material är kostnadsfritt och finns att beställa eller ladda ner på socialstyrelsen.se/balanseramera

ÅRSKALENDER 2019 FÖR EN SÄKRARE OCH MER VÄLBALANSERAD VARDAG

Stå på dig. goda vanor för att inte ramla. Tips och råd om hur du kan förebygga fallolyckor

Tips och råd för att förhindra fallolyckor

Stå på dig goda vanor för att inte ramla

Goda vanor för att förebygga fallskador

Hur gör du? Balans Mat Rörelse. Örebro kommun Vård- och omsorgsförvaltningen Förebyggande området orebro.se

AKTIVA TIPS OCH GODA RECEPT FÖR ETT FRISKARE LIV

Lite om gånghjälpmedel, balans och fallrisker. Information från sjukgymnast och fysioterapeut

Tips och råd för att förhindra fallolyckor i vardagen

Kom ihåg! Träff 3 Pass 2. Aktiv med KOL din patientutbildning. Faktablad: Muskelträning. Låt dina muskler hjälpa dina lungor

GODA VANOR FÖR EN FRISKARE OCH SÄKRARE VARDAG. Det är aldrig för sent att börja träna!

Fall och brand. Minska riskerna i ditt hem

Stor aptit på livet, men mindre aptit på maten? Råd om bra mat för äldre

Stor aptit på livet, men mindre aptit på maten? Råd om bra mat för äldre

STÅ OCH GÅ SÄKERT ENKLA TIPS FÖR ATT UNDVIKA ATT FALLA HEMMA

ditt Träningsprogram: Uppvärmning

Stå och gå säkert. Enkla tips för att undvika att falla hemma H A G F O R S K O M M U N

GÅ BRA. Om du vill veta mer kontakta din vårdcentral, hemsjukvården eller ring 1177 om:

GODA VANOR FÖR EN FRISKARE OCH SÄKRARE VARDAG. Det är aldrig för sent att börja träna!

Fall och fallskador Hur undviker du att falla?

Nyttiga rörelser vid Parkinsons sjukdom

Metodstöd utredning av fall, brukare som inte är inskriven i kommunal hälso- och sjukvård

Spånga IS Fotboll Kost och Hälsa

Trycksår, undernäring och fallolyckor HUR KAN DU MINSKA RISKEN?

Hela ben hela livet om hur du undviker fallolyckor i hemmet

ÖREBRO LÄNS LANDSTING. Enkla tips hur du undviker att falla

KOST och KROPP. Vilka ämnen ger oss våran energi? Namn

Jobbet, kroppen, livet i motorbranschen

Fall och fallskador. hur kan du minska risken att falla?

Sommarträning utomhus Tips på träningspass

Riskerar du att falla på grund av dina mediciner?

Håll dig på benen Tips och råd för att förebygga fall

Träningssplan: vecka 7-12

Styrketräning för hemmabruk inklusive stretch

Råd och tips på hur du kan förebygga fallolyckor

Allmän näringslära 6/29/2014. Olika energikällor gör olika jobb. Vad som påverkar vilken energikälla som används under tävling och träning:

IFK NORRKÖPING UNGDOM KOST OCH PRESTATION

Anatomi, hälsa och livsstil

Håll dig på benen. En föreläsning om fallprevention. Karin Green Leg Sjukgymnast

o rto p e d i s k a k li n i k e n häs s le h o lm - k r i stian stad Så här minskar du risken att falla

Jobbet, kroppen, livet i motorbranschen

Kostutbildning. Kost är energi som vi får i oss när vi äter. Det finns huvudsakligen 4 grupper:

Kom ihåg! Träff 3 Pass 2. Faktablad: Muskelträning. Låt dina muskler hjälpa ditt hjärta

Människans hälsa. Människans hälsa. 1 Diskutera i gruppen och skriv ner några tankar.

Att tänka på för en säkrare hemmiljö och vardag! Informationsbroschyr om brandsäkerhet och förebyggande av fall.

Var rädd om dig. Så förebygger du fallskador

Kompis med kroppen. 5. Bra för mig bra för miljön

Innehåll. Program. Expressträning träningskonceptet för dig. Träningsprogram. Övningsbank. 4 Jaris förord 7 Jennies förord

Kost och träning Sömn och vila Hälsa

Bra mat för seniorer

Lite om gånghjälpmedel, balans och fallrisker. Information från sjukgymnast/fysioterapeut

HÄLSA P Å SKOLAN HÄLSA PÅ SKOLAN

Enkla tips för att ditt barn ska må bra.

Träning Yoga. Övningar i yoga som räddar ryggen. Det här passet mjukar upp ryggen. Varsågod - 9 övningar i yoga.

Seniorsportutrustning

Goda råd för att undvika fall. För dig som är äldre, anhörig eller arbetar hemma hos äldre

TRÄNINGSPROGRAM VECKA 7

Kompetenscenter för hälsa. "Dä bar å åk!" Så undviker Du att falla och skadas. - Olycksfallsprevention bland äldre -

Sida 1 av 6. Ryggliggande


Håll dä fælu* maten, fysiken och huden

Mat och dryck för dig som har diabetes

Teori Kost och Kondition. År 6 ht -13

11 övningar som gör dig mindre stel. Här får du ett program som mjukar upp dina höfter. Och som ger dig större rörelsefrihet.

Glöm inte av att ha en underbar sommar, så ses vi v.30 Mvh Tränarna

Bollträning. Vill du få bättre kroppskontroll och hållning? Rulla in en balansboll i din träning och bli mer stabil.

Ett hopp för knäartros enkla övningar för dig med artros i knäna

TRÄNINGSPROGRAM VECKA 3

Råd för en god hälsa

Passet är framtaget av Lotta Rahm och granskat av sjukgymnast Roy Sandström.

Tio steg till goda matvanor

Självtest benstyrka ungdom

Pass 1: Styrka och kondition

Lär dig bli en joggare

Lektion nr 5 Bra för mig bra för miljön

Träna upp din styrka på ett roligt och effektivt sätt med. Inspirationsguide med 6 (givande/effektiva/bra) basövningar

TRÄNINGSPROGRAM VECKA 8

BLI EN BÄTTRE FOTBOLLSSPELARE GENOM ATT ÄTA RÄTT!

Stretchprogram varje övning ca 30sekunder Stretcha nacke

Goda råd om mat vid KOL KOL & NUTRITION

Information från sjukgymnasten BB-avdelningen Kvinnokliniken. Till dig som är nyförlöst

Temakväll - pausgympa

Hela ben hela livet. om hur du undviker fallolyckor i hemmet

Goda råd om mat vid KOL KOL & NUTRITION

TRÄNINGSPROGRAM VECKA 2

Simhoppsövningar - Styrka

Gummibandsträning med ett dörrhandtag.

Du kan göra alla asanas i den ordning jag har här, eller välj ut några du vill göra, beroende på hur mycket tid du har och hur din kropp känns.

Copyright I FORM/Bonnier Publications.

Uppvärmning. Övningar på träningsmaskiner

TRÄNING. Kom igång med din. Friskvårdslotsen.

TRÄNINGSPROGRAM VECKA 1

Fysisk aktivitet hjälper dig att behålla hälsan! Fysisk aktivitet lönar sig!

Kompisträning. Dubbelt så kul, dubbelt så bra. Här är 9 kul parövningar där du och en kompis lyfter varandra och er träning till nya höjder.

Transkript:

Lättläst svenska Så kan du hindra fallolyckor

Innehåll Så kan du hindra fallolyckor... sidan 3 Ät rätt för att få bra balans sidan 4 Träna för att få bra balans... sidan 8 Din medicin kan påverka balansen sidan 25 Fler saker som kan minska risken att falla... sidan 30 1

2

Så kan du hindra fallolyckor Att falla är den olycka som flest människor dör av och den som flest människor blir inlagda på sjukhus för. Många av dem som faller och skadas är äldre personer. Du kan minska risken att falla genom att äta bra, motionera och ha koll på dina mediciner. Här får du tips och råd om mat, motion och mediciner som minskar risken att falla. Du får också tips på övningar som ger dig starka muskler och bättre balans. 3

Ät rätt för att få bra balans För att du ska ha bra balans och för att musklerna ska vara starka måste du både äta rätt och träna. Bra mat gör dig starkare Maten ger dig energi och näring. Den gör dina muskler och ditt skelett starkt. Redan när du är 30 år börjar musklerna bli svagare. Efter 50 år blir musklerna svaga ännu fortare. Om du äter rätt klarar kroppen av de förändringar som beror på ålder, sjukdomar och mediciner bättre. Den mat du äter kan också påverka risken att tappa balansen och falla. 4

Därför är det viktigt att du äter nyttig mat, rör på dig och tränar hela livet. Då håller du dig frisk längre och musklerna fortsätter att vara starka. Om du är över 75 år är det bra om du äter D-vitamintabletter för att ha ett starkt skelett. Du behöver ungefär 20 mikrogram D-vitamin varje dag. Både protein och energi i maten är viktigt Äldre personer behöver äta mer protein än unga. När du äter energirik mat och mycket protein kan det hindra musklerna från att bli svaga. Om du får dålig aptit eller går ner i vikt kan du behöva få i dig mer energi. Det kan du få genom att äta mer fett eller dricka mjölk, juice eller saft till måltiden. Tallriks-modellen Tallriks-modellen är ett sätt att veta att du äter tillräckligt mycket av olika sorters mat varje dag. 5

Ät olika sorters fett, till exempel rapsolja, olivolja, fet fisk, mejeri-produkter och nötter. Ät olika sorters kolhydrater, till exempel bröd, flingor, potatis och pasta. Välj gärna fullkornsbröd, knäckebröd och fullkornshavregryn. Ät protein till varje måltid, till exempel ägg, ost, fet fisk, kyckling, kött eller mejeri-produkter som yoghurt eller filmjölk. Ärtor, bönor, kikärtor och linser innehåller också protein. Ät mycket grönsaker, frukt, rotfrukter och bär. Då får du i dig de vitaminer och mineraler som du behöver. Om du äter små portioner mat behöver du äta mer fett och mindre kolhydrater. Om din aptit blir sämre När du blir äldre är det vanligt att aptiten blir sämre. Det kan bero på medicinen du äter, eller att maten inte smakar lika gott som förr. Det kan också bero på att du inte har sällskap när du äter. Du får kanske mindre lust att både laga mat och äta. Lägg märke till om du går ner i vikt utan att du har valt att göra det. Ta i så fall kontakt med en läkare. Om du går ner mycket i vikt blir dina muskler svagare. Då får du sämre balans och risken att falla blir större. 6

Det är bra att äta minst tre måltider och ett par mellanmål om dagen. Äter du små portioner behöver du äta fler måltider. Bra att tänka på om mat Kryssa i det du gör. o Jag låter det inte gå för lång tid mellan måltiderna. o Jag äter ett par enkla mellanmål varje dag. o Jag följer tallriks-modellen så att jag äter tillräckligt med protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler varje dag. o Jag äter varma grönsaker och rotfrukter med lite olja eller smör. o Jag dricker tillräckligt med vätska, särskilt när det är varmt ute. o Jag väljer drycker som ger mig energi om jag gått ner i vikt. Till exempel juice, mjölk eller saft. 7

Träna för att få bra balans Alla människor kan falla men för dig som är äldre är risken större. Om du tränar minskar du risken att falla och att skada dig om du faller. Träning minskar risken att falla Att träna både balans och styrka minskar risken att falla. Det gäller även dig som är äldre. Därför är det aldrig för sent att börja träna. Träna med jämna mellanrum Du kan träna för att få bra balans. Men om balansen ska bli bättre måste träningen kännas svår och ansträngande. 8

Börja med det du klarar nu och gör träningen svårare när du tränat ett tag. Om musklerna ska bli starka måste du ta i så att musklerna blir trötta. Gör träningen tyngre och svårare, lite i taget, så minskar du risken att skada dig när du tränar. För att träningen ska göra bra nytta bör du träna balans och styrka 2 till 3 gånger i veckan. Om du är otränad är en promenad eller lätta övningar bättre än att inte träna alls. På sidan 11 finns förslag på övningar du kan göra hemma för att träna balans och styrka. Rör på dig varje dag Även om du tränar regelbundet är det bra att du rör på dig varje dag för att ha en bra kondition. Ta i så att du blir lite andfådd. Försök att röra på dig 150 minuter varje vecka, till exempel promenera 30 minuter fem gånger. Bra sätt att röra sig i vardagen är att promenera, städa, arbeta i trädgården eller att gå och handla. Ett tips för att komma igång att promenera är att använda en stegräknare. Stegräknare brukar finnas i smarta telefoner. Gå så mycket som du orkar. När din kondition blivit bättre kan du gå lite längre. 9

Att röra på sig regelbundet är bra för hälsan på många sätt. Du minskar risken att få allvarliga sjukdomar, som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och demens-sjukdomar. Att röra på dig hjälper dig också att sova bättre. Att bära din egen vikt är bra för skelettet Om du gör rörelser där du bär och flyttar vikten av din kropp blir ditt skelett starkare. Du minskar också risken för benskörhet. Bra exempel är att promenera, gå i trappor, dansa och träna gympa. Träna tillsammans med andra Kanske är det roligare att träna tillsammans med andra än att träna ensam? På träningsställen och i pensionärsföreningar finns ofta gymnastik eller dans för äldre. Sitt inte still länge Om du brukar sitta still långa stunder är det bra att resa dig upp då och då och göra några enkla rörelser. Till exempel kan du resa dig upp och sätta dig ner några gånger för att använda benmusklerna. 10

Använd rätt skor Välj skor som passar för det du ska göra. Skor med hälkappa och en halksäker sula gör att du går säkrare. Sätt broddar på skorna när det är halt ute för att inte halka och falla. Det finns skor som har broddar i sulorna. Om du går med stavar är det bra att sätta på ispiggar på vintern. Om du behöver hjälpmedel för att gå, till exempel käpp eller rollator, kan du kontakta din vårdcentral eller din hälsocentral. 11

Bra att tänka på om träning Kryssa i det du gör. o Jag tränar styrka minst 2 gånger i veckan. o Jag tränar balans minst 2 gånger i veckan. o Jag rör på mig minst 150 minuter varje vecka. Jag tar i så att jag blir andfådd. o Jag gör rörelser som bär och flyttar min kroppsvikt varje dag. o Jag sitter inte still för länge i taget. o Jag använder skor med hälkappa och bra sula både inomhus och utomhus. o Jag går inte i bara strumpor inomhus. o Jag använder broddar när det är halt ute. o Jag använder gåstavar och sätter på ispiggar på vintern. o Jag väljer skor som passar till det jag ska göra. o Jag sköter om mina fötter, till exempel genom att gå till en fotvårds-specialist. 12

Program för att träna balans och styrka Här beskriver vi några övningar som du kan göra själv för att träna balans och styrka. Håll gärna i en diskbänk, vägg eller en stadig stol när du gör övningarna. Stå gärna med ryggen mot ett hörn i rummet eller ha en säng eller soffa bakom dig, om du tappar balansen. Börja med att värma upp och bli rörlig Det är bra att värma upp kroppen 5 till 10 minuter innan du börjar träna. Bra uppvärmning är att promenera, gå i trappor eller jogga på stället du står. Gör sedan övningarna som kommer här efter för att nacken, axlarna och ryggen ska bli rörliga. Gör övningarna 8 till 12 gånger. 13

Övning för att göra nacken rörlig Sitt eller stå upp. Sträck på dig och försök bli så lång som möjligt. Vrid sedan på huvudet åt höger så mycket du kan och håll kvar några sekunder. Vrid huvudet åt vänster på samma sätt. 14

Övning för att göra axlarna rörliga Sitt eller stå upp. Håll en handduk mellan händerna. Sträck armarna uppåt och sträck samtidigt på ryggen. Dra sedan armarna så långt bak som möjligt. Håll kvar armarna där några sekunder. Sänk armarna igen. 15

Övning för att göra ryggen rörlig Sitt på en stol med händerna på knäna. Böj ryggen framåt så att den blir rund. Sträck upp ryggen långsamt så att den blir rak. Sätt händerna bakom dig på stolsitsen. Sträck ryggen så mycket som möjligt. Försök att svanka med ryggen. 16

Övningar för att träna balans Om träningen ska ge dig bättre balans måste övningarna kännas svåra att göra. Gör det du klarar nu. När det känns lätt, gör övningarna svårare. Flytta tyngd från ena benet till det andra Stå brett isär med benen och låt fötterna peka snett framåt. Flytta kroppstyngden från höger ben till vänster ben, flytta sedan tillbaka tyngden till höger ben. Böj lite på det ben som du lägger tyngden på. Stöd dig med handen på benet om du behöver. Gör övningen 8 till 12 gånger. 17

Gå balansgång Gå balansgång på ett rakt streck på golvet. Om du vill göra övningen svårare, sätt fötterna tätt framför varandra. Ta stöd med handen, till exempel mot en diskbänk eller en vägg om du behöver. Släpp stödet när du tränat ett tag för att göra övningen ännu svårare. 18

Gå på hälarna och på tå Gå först på hälarna en viss sträcka. Gå sedan på tå en viss sträcka. Ta stöd med handen om du behöver. Släpp stödet och gå längre sträckor när du vill göra övningen svårare. 19

Stå på ett ben Försök att balansera på ett ben. Ta stöd med handen, till exempel mot en stadig stol eller en vägg. För att göra övningen svårare försök att rita åttor med foten i luften. Gör samma övning med andra benet. För att göra övningen ännu svårare släpp stödet och stå kvar på ett ben en längre stund. 20

Övningar för att träna styrka Om musklerna ska bli starkare av träningen behöver du ta i så att musklerna blir trötta. Gör övningarna 8 till 12 gånger. Det är en omgång. Gör så mycket du klarar nu och lägg till fler omgångar när du tränat ett tag. Res dig på tå Stå så att tårna pekar rakt fram. Håll dig i något stadigt, till exempel en stol. Res dig snabbt upp på tå. Sänk sakta ner hälarna till golvet. Gör övningen tyngre genom att resa dig på tå med ett ben i taget. 21

Ställ dig upp från sittande Sitt på en stadig stol. Sätt den ena foten framför den andra och ställ dig upp. Ta stöd med händerna på låret eller stolen om du behöver. Sätt dig långsamt ner igen. 22

Sträck på benen Sitt på en stol med fötterna rakt under knäna. Sträck ut och upp underbenet så mycket du kan. Håll benet sträckt några sekunder. Sänk underbenet långsamt igen. Om du sätter fast en viktmanschett runt foten blir övningen tyngre. 23

Sparka bakåt Stå på ett ben och håll i en stolsrygg eller något annat stadigt stöd. Sparka bakåt med det andra benet, försök sparka dig själv i baken. Om du sätter fast en viktmanschett runt foten blir övningen tyngre. En viktmanschett kan du köpa där man säljer träningsredskap. Du kan se filmer med alla övningarna på Socialstyrelsens webbplats: www.socialstyrelsen.se/balanseramera 24

Din medicin kan påverka balansen Vissa mediciner kan öka risken att falla, till exempel för att de gör dig trött eller yr. Därför är det viktigt att veta hur dina mediciner fungerar och hur olika mediciner fungerar tillsammans. Fråga din läkare eller på apoteket om dina mediciner. Särskilt viktigt är det om flera läkare ger dig mediciner. Ålder kan påverka hur mediciner fungerar När du blir äldre kan mediciner påverka din kropp annorlunda. Medicinerna kan finnas kvar längre i kroppen än när du var yngre. 25

Medicinens effekt kan därför sitta i längre. Det kan också samlas för mycket medicin i kroppen. Organen i kroppen blir känsligare när du blir äldre. Det gör att du lättare kan få biverkningar av medicinen som kan öka risken för att du ska falla. Vissa mediciner ökar risken att falla Lugnande medicin, sömnmedicin och medicin mot ångest och depression kan öka risken att falla. Medicin med morfin i, mot smärta, och en del mediciner mot hjärt- och kärlsjukdomar kan också öka risken att falla. Använder du flera av dessa mediciner tillsammans ökar risken att falla ännu mer. Fråga läkaren om dina mediciner Forskning visar att det ofta är mediciner som får äldre personer att falla och skada sig. Fråga din läkare om din medicin har biverkningar som kan påverka din balans. Frågor du kan ställa till din läkare om dina mediciner Varför behöver jag den här medicinen? Hur länge ska jag ta medicinen? Är det något särskilt jag ska tänka på när jag tar medicinen? Ökar medicinen risken att jag ska falla, till exempel för att jag blir yr? Kan medicinen öka risken att jag ska falla om jag tar den tillsammans med andra mediciner? Finns det någon annan behandling än medicin som hjälper? 26

Finns det någon annan medicin som är bättre för mig än den jag tar nu? Jag tar flera olika mediciner. Kan du titta igenom vilka mediciner jag tar och hur de fungerar tillsammans? Jag har gått ner i vikt. Behöver mina mediciner ändras? Du är inte besvärlig för att du frågar om dina mediciner. Du har rätt att fråga om sådant som du undrar över. Fråga om din medicin på apoteket När du hämtar ut medicin på apoteket kan du fråga om dina mediciner. En farmaceut på apoteket kan svara på frågor om biverkningar och ge råd om medicinen. Farmaceuten kan också gå igenom de mediciner du tar. På vissa apotek kan du boka tid för rådgivning om dina mediciner. Men det är läkaren som bestämmer vilka mediciner du ska ta. Frågor du kan ställa på apoteket om dina mediciner Är någon av mina mediciner inte bra för äldre personer? Kan mina mediciner påverka varandra? Kan mina mediciner öka risken att falla? Hur gör jag om jag har svårt att ta en medicin? Apoteket byter ibland ut mina mediciner till andra sorter med andra namn och som kan se olika ut. Hur ska jag veta vilken medicin som är vilken? Hur vet jag att jag inte tar dubbelt av medicinen? 27

Lägg märke till hur dina mediciner påverkar dig Det är viktigt att du känner efter hur du mår av dina mediciner. Skriv gärna upp när du börjar med en ny medicin. Skriv också upp sådant som kan vara biverkningar av medicinen, till exempel om du blir yr, mår illa eller känner något annat obehag i kroppen. Det är viktigt att du berättar för din läkare om du känner att medicinen påverkar dig. Kanske behöver läkaren ändra dosen eller byta ut någon medicin. Om du skriver upp hur du mår av medicinen är det lättare för läkaren att förstå om det beror på medicinen ifall du mår dåligt. 28

Bra att tänka på om mediciner Kryssa i det du gör. o Jag tar den dos av medicinen som läkaren sagt att jag ska ta. o Jag använder en doseringsask eller får medicinerna packade i dospåsar. Det gör att jag inte glömmer att ta dem eller tar fel dos. o Jag tar bara medicin som läkaren har skrivit ut till mig. o Jag ber läkaren att gå igenom de mediciner jag tar en gång om året. o Jag frågar min läkare eller personal på apoteket om mina mediciner ökar risken att falla. o Jag skriver upp när jag får ny medicin eller ny dos. o Jag lägger märke till hur mina mediciner påverkar mig. o Jag skriver upp sådant som jag tror kan vara biverkningar av medicinerna som jag tar. 29

Fler saker som kan minska risken att falla o Jag har tagit bort mattor eller lagt halkskydd under dem. o Jag har inga sladdar som ligger löst på golvet. o Jag har tagit bort trösklar som jag kan snubbla på. o Jag lägger saker som jag använder ofta nära mig. o Jag har möblerat så att jag kommer fram lätt hemma. o Jag har tillräckligt med lampor för att se bra. o Jag har en lampa tänd på natten så att jag kan se i mörkret. o Jag ber andra om hjälp att till exempel tvätta fönster, byta glödlampor eller hänga upp gardiner. I många kommuner finns särskilda personer som kan hjälpa till med sådana saker. Kolla om din kommun har en sådan person. o Jag har mobiltelefonen nära så att jag lätt kan nå den. o Jag har en stol i hallen som jag kan sitta på när jag tar av och på mig skorna. o Jag har halkskydd i duschen eller i badkaret. o Jag har handtag på väggen nära duschen eller badkaret. 30

o Jag har en matta med halkskydd som jag kan kliva ut på efter duschen eller badet. o Jag kontrollerar min syn en gång om året. o Jag kontrollerar min hörsel en gång om året. 31

32

Alla människor kan falla men om du äter rätt, rör på dig och har koll på dina mediciner kan du minska risken att falla. Så kan du hindra fallolyckor (artnr 2019-6-29) kan beställas från Socialstyrelsens publikationsservice. www.socialstyrelsen.se/publikationer E-post: publikationsservice@socialstyrelsen.se Publikationen kan även laddas ner från www.socialstyrelsen.se