Att skriva lättläst. Sara Lövestam

Relevanta dokument
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken

- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv

Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att

Avgång Från Färdmedel Riktning Ankomst Till Anmärkning 8:01 T-Centralen tunnelbanans gröna linje 18. mot Farsta strand 8:10 Gullmarsplan

Elevhälsans medicinska insats PUBERTET. Killsnack

ZOMBIE WORLD. Du är jagad

Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv

Läsnyckel. Stanna, Milo! Åsa Storck Illustratör: Andréa Räder. Innan du läser

Att använda svenska 1

SORG Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Eleverna tränar på följande förmågor: Författare: Catrin Ankh

Välkommen till skolan!

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning

Erik på fest Lärarmaterial

Finns det andra ord i boken som är nya för dig? Skriv ner dem, slå upp dem och skriv en förklaring.

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

Vilsen längtan hem. Melissa Delir

Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Av: Annika Löthagen Holm. Sluka svenska! Arbetshäfte Fröken Spöke

Att använda svenska 2

1. Vad får du veta om huvudpersonen Aron i det första kapitlet? Berätta!

- ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter

Hemliga klubben. Lödöse. Lilla Edet

Draken med tatueringen

Jag åker in i molnet. Piloten säger att vi flyger över Bermuda triangeln. Jag tycker att det är en spännande plats Bermudatriangeln.

Extratips. Lärarhandledningen är gjord av Ulf Nilsson, lärare i svenska och SO på Skönadalsskolan.

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Billie: Avgång 9:42 till nya livet (del 1)

Elevmaterial. tacknamn mattias. Läsförståelse. Kapitel 1 1. Vad får ni veta om Rasmus? Skriv fyra saker som du får veta genom att läsa kapitel 1.

Hur är du som älskarinna? Hämmad, Ambivalent eller Trygg?

Av: Annika Löthagen Holm. Sluka svenska! Lärarhandledning

Den döda flickans docka

Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt

Kapitel 3- Affischen. När vi var ute på rasten såg jag en affisch. Det stod: Inga nyheter! Ni behöver inte läsa tidningen eller titta på tv.

Ligger Sverige i Iran?

SPÖKHISTORIER. Den blodiga handsken Spökhuset. En mörk höstnatt Djurkyrkogården

RADIOPROGRAMMET TEXTAT. RADIOPROGRAMMET FINNS PÅ

Inledning. ömsesidig respekt Inledning

Nu bor du på en annan plats.

Ön Av Benjamin

Tanarog, Yxkämpen. Text Niklas Krog Bild Nils-Petter Ekwall

Flickan som blir ensam

Ätstörningar. Att vilja bli nöjd

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Eleverna tränar på att: Författare: Beth Bracken & Kay Fraser

Poeten och barnet ORDLISTA JOHANNA NILSSON ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN

Prediktiva analyser i digitala kanaler främjar innovation och samhällsnytta

Kapitel 3- Affischen. När Anna gick till skolan så såg hon en affisch, det stod:

Barnombudsmannen Cecilia Sjölander

Hur kunde han? VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS

Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg

Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Arbetsmaterial LÄSAREN Märtas tavlor Författare: Johanna Immonen.

- Små skrivuppgifter som kan bli något stort, sätt inga gränser för fantasin och låt pennan glöda!

Lässtrategier för att avkoda och förstå olika texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

Den magiska dörren. Albin Vesterlund

Livet i Bokstavslandet Lärarhandledning åk 2

Varför anlägger unga bränder? en första analys av mordbrandsdomar

Ta vara på tiden, du är snabbt "för gammal" för att inte behöva ta ansvar.

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg

Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar. (SV åk 7 9)

En bok om oss. För dig.

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg

Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Taggad på Insta. Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Lgr 11 Centralt innehåll som tränas. Eleverna tränar följande förmågor

Nya vänner ORDFÖRSTÅELSE TEXTFÖRSTÅELSEFRÅGOR MARIA BURMAN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Barnets psykologi. Usha Goswami. Översättning av Lisa Sjösten. fri tanke

Camilla Läckberg. Återberättad av Åsa Sandzén ÄNGLAMAKERSKAN

Frågor och svar. Bomben i mat-lådan

Kom fram, Bella! VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS ELEVERNA TRÄNAR FÖLJANDE FÖRMÅGOR LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS

Läsnyckel. Ibra Kadabra. Leif Jacobsen. Innan du läser. Medan du läser

Kap. 1 Ljudet. - Sluta tjuvlyssna, Tommy! Just då blängde Ulf på Mimmi. Han sa åt Mimmi att inta skrika så åt sin snälla klasskompis Tommy.

Fröken Spöke och den hemska hästen

Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser. (SV åk 4 6)

Pedagogens manus till BILDSPEL 1 Åk 6 KROPPEN VI BOR I

Lika värde. en kompisbok. Lika värde. baserad på Barnkonventionen. Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter.

Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier. (SV åk 7 9)

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

Centralt innehåll och förmågor som tränas enligt Lgr 11:

Sune slutar första klass

Boktips. En god läshöst önkar vi er! /Martina och Petra. (hcf) Diktatorn Författare: Ulf Stark Illustratör: Linda Bondestam

PIA. Publicerat med.llstånd Titel Text Bild Förlag

Kapitel 1: Ljudet - Hörde du ljudet? frågade Julia. - Ja, vad var det? Julia och Mickaela satt vid olika bord och dom hade vänt sig om. Deras stränga

Sinnena den mänskliga hårdvaran

Genrer del 5 Reportage

Körpositionen får flickorna att känna sig stolta och modiga

Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert

Luciasången (natten går tunga fjät)

Om författaren. Om boken

Agility! Springa snabbt

Monstret Av: Emil Jöfelt

AD/HD självskattningsskala för flickor

6. SVENSKA OCH BILD ÅK 5

Sammanställning av ungdomsdialog II om psykisk hälsa Hur mår du?

Dagboken ANNELIE DREWSEN ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN. Kapitel 2 sår (s 6, rad 7), hål i huden / en skada

Transkript:

Att skriva lättläst Sara Lövestam

Tio lektioner i språkdidaktik

Målgrupper för lättlästa böcker Dyslektiker Ovana läsare Kognitivt funktionsnedsatta Folk som inte kan så mycket svenska

Mina elever Vana läsare Hög kognitiv förmåga Vet varken vad plog, sådd eller förkläde betyder

En del LL-böcker: Kognitiv nivå 2 Språklig nivå 3 Kouplanböckerna: Kognitiv nivå 3 Språklig nivå 2

Att skriva lättläst Korta meningar med aktiva verb Ändå tydlig textbindning! Undvik bildspråk och idiomatiska uttryck Förklara bildspråk och idiomatiska uttryck explicit om du vill använda dem Förtydliga företagsnamn, ortsnamn mm Använd vanliga ord, liten variation Inga tidshopp, tydliga förflyttningar i tid, rum och perspektiv Ämnet kan ändå vara komplext!

Ur Sanning med modifikation Ungdom? frågar kassörskan på Pressbyrån och skärskådar honom onödigt noga. Ett ungdomskort kostar trehundra kronor mindre än det för vuxna, man sparar en smärre förmögenhet. Det är också så att ungdomar måste legitimera sig när det kommer kontrollanter. Vuxen, säger Kouplan och känner förlusten av tre hundralappar bränna till i magtrakten. Pipet och den gröna pilen när han drar sitt kort är en lättnad, en välkomstkram. Välkommen ner i tunnelbanan, medborgare! Bakom honom hänger ett par-tre killar och väntar på nästa tillfälle att planka in. I en månad framöver är han inte en av dem. Ur Flicka försvunnen Sedan köper han ett SL-kort. Nu behöver han inte planka på tunnelbanan, och han måste inte vara rädd för kontrollanter. Han drar sitt kort, och spärrarna öppnas. Som om de vill hälsa honom välkommen.

Ur Flicka försvunnen Han spänner axlarna och armarna. De ser lite större ut, och det gillar han. Han gillar sina nya muskler, men han hatar sin kropp. Han föddes i en flickas kropp. Han fick en flickas namn. Men han visste alltid att han var en pojke. I Sverige har han börjat ta hormoner. Hormonerna förändrar hans kropp. Han får en djupare röst och snart börjar kanske skägget att växa.

Ur Bedragaren Kouplan sitter i Amandas lägenhet och läser meddelandet. Han tänker på sin situation. Jenny betalar hans lön. På svenska finns det ett ordspråk: Man ska inte såga av grenen man sitter på. Det betyder att man inte ska förstöra för sig själv. Han får inte bli ovän med sin chef. Han svarar: Ok.

Ur Luften är fri Tågen jagar över hans ansikte. De hörs först som en vibration i betongen, mot hans ryggrad. Sedan som ett dån, sedan är de över honom, sedan är de borta. Det finns inte tankar i hans huvud. Bara fragment av minnen, önskningar han haft, saker han tyckt. De stimmar kring det röda under hans ögonlock, när tunnelbanans ljus trycker emot dem. Han vill sova, och han vill inte somna. Omkring honom finns bara stad och luft, en blandning av oändlighet och stryphalsband. Inget ställe för den som behöver gömma sig. Ändå det enda stället för så många gömda. Över honom dundrar ett tåg, mot Hagsätra, Skarpnäck eller Farsta strand. I dem sitter andra människor. Ingen vet att han ligger här. Stockholm är som en valnöt, känner han. Hårt, med banor där tågen åker. Det finns en insida där det goda är. Ett skal som får ta smällarna. Och luften runt omkring, som inte är en valnöt, men utan vilken valnöten inte skulle ha några konturer. Han är luften nu. Ur I skuggorna Kouplan fryser. Det är natt och han har inget hem. Han ligger under en bro. Uppe på bron åker tunnelbanan. Det mullrar när tågen åker över honom.

Innan de åker, tittar Håkan allvarligt på Kouplan. - Jag hörde att ni saknar ett boende. Vi har ett gästrum. Det känns fel att det står tomt, när de här människorna behöver bostad. Så en person kan flytta in hos oss. Du vet hur man brukar säga: Om det finns hjärterum, så finns det stjärterum. Kouplan skrattar. Han har aldrig hört det ordspråket. - Om det finns hjärterum så finns det stjärterum? Rum för rumpan alltså? Vad betyder det? - Det betyder att om det finns kärlek i hjärtat så finns det plats för fler personer.

Lättlästgenrens effekter Känslan av att ha läst en bok = Självförtroende och läslust = Fortsatt läsning Möjligheten att själv förstå information = Frihet = Agens = Demokrati

Träna svenska med LL-böcker Läs böckerna! Känn, tänk och njut! Testa att läsa med och utan lexikon vad blir skillnaden? Läs ett kapitel lyssna på nästa kapitel Läs först den lättlästa boken och sedan originalet Skriv ned några ord som är nya för dig. Använd sedan orden för att sammanfatta boken eller kapitlet.

Frågor?