Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.

Relevanta dokument
en lektion från Lärarrumet för lättläst -

att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips

Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Stolthet och fördom

Kejsarn av Portugallien

Emma. MTM:s skolwebb. - lässtopp och läslogg, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion. Inför läsning skapa förförståelse

Mördar-Anders - textfrågor, diskussionsuppgift och läslogg

- ordförståelse, textfrågor och diskussionsuppgifter

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar

Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt

När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv

Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv

- funderingsfrågor och diskussion om vänskap

Jag blev hans drog, sidorna Varför blir Zlatan så glad när hans pappa kommer och tittar på när han tränar?

Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift

Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor

Slaven Gustavus Vassa

Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.

Så funkar lagarna. MTM:s skolwebb. - textfrågor, diskussionsfrågor och fördjupningsuppgift. mtm.se/skola. Introduktion till boken

Ligger Sverige i Iran?

en lektion från Lärarrumet för lättläst funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Kärlek stavas köttbulle

Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

- textfrågor, gemensam läsning - boksamtal diskussions- och fördjupningsuppgift

Layla flyttar hemifrån

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken

- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv

Lådan - fundera, diskutera och skriv

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Hemliga Clowndocka Yara Alsayed

Bara dra. MTM:s skolwebb. - textfrågor, loggskrivande och diskussionsfrågor. mtm.se/skola. Introduktion till boken. Inför läsning skapa förförståelse

Ordförståelse, söka fakta och information, diskussionsuppgifter, skrivuppgifter och gruppuppgift

en lektion från Lärarrumet för lättläst högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor till Thérèse Raquin

Tillbaka till ett krig

Var la jag min man. MTM:s skolwebb. - funderingsfrågor, diskussions- och skrivuppgifter. mtm.se/skola. Introduktion.

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning

Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift

Ett batteri av frågor finns längst bak i denna handledning. Boken finns på tex Storytel

Romeo och Julia av Matteo Bandello

Sista dagen av ensamhet

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter

LÄSGUIDE till Boken Liten

Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv

Ska vi till Paris? ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra

SPÖKHISTORIER. Den blodiga handsken Spökhuset. En mörk höstnatt Djurkyrkogården

Kyss aldrig en groda ROLLER MAMMA JULIA FAMILJEN PÅ SLOTTET PAPPA MAMMA FINA FAMILJEN I STUGAN PAPPA MAMMA MARIA GILLION GRODJÄGARNA

Sveriges historia från istid till EU

Lärarhandledning. Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström. Rekommenderas för fsk åk 3

Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

AKTIVITETSHANDLEDNING

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

att läsa och skriva artiklar

Kap 1 hej. Hej jag heter William Peterson. Jag är 10 år gammal och jag är cool. Jag bor i Alafors och jag har 5 syskon. Jag går på MK- skolan.

Dunk dunk hjärtat. (Det blev så tomt) en kortpjäs av Hannele Mikaela Taivassalo

Läsnyckel Vips och Drakula- klubben av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi

Under slussen. MTM:s skolwebb. - textfrågor, skapande, novellanalys och skrivuppgift. mtm.se/skola. Introduktion till boken

Läsnyckel. Yasmins flykt. Författare: Miriam Hallahmy Översättning: Sara Hemmel. Innan du läser. Medan du läser

får påverka hur de lever får ha ett gott liv får bli förstådda och respekterade på sitt eget modersmål får utvecklas på olika sätt.

Ellie och Jonas lär sig om eld

INFÖR TEATERBESÖKET. skådespelarna blir. Av Ann-Christine Magnusson Illustration Johanna Oranen

Klassiker. till hela klassen

Klassiker. till hela klassen

Mina tankar om empati och sympati hos personer med autismspektrumtillstånd

Kapitel 2 -Brevet Två dagar senare. Så såg jag och min BFF ett brev som låg under dörren. På brevet stod det

Svag is - läs, reflektera och diskutera

Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris

en lektion från Lärarrumet för lättläst reflektion, diskussion och skrivövning.

Aurore Bunge analysera och inspireras av Anne Charlotte Lefflers novell

Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Farlig midsommar uppgifter och diskussionsfrågor

Provlektion Klassiska sagor

Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg.

Frågor och svar Läraren

Enkel dramatisering Lilla Thérèse av Jesusbarnet Festdag 1 oktober

Hos oss förverkligar barn och unga sina drömmar. S:t Jörgens skolområde

Frågeunderlag. Bilaga 1

Gösta Berling i undervisningen

Världens minsta familj Varför skriver inte författaren ut Markus namn i första kapitlet, tror du?

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Filmen slutar med att solot på julkonserten ställs i - alla i kören sjunger istället verserna tillsammans.

Magiska dörren. Julia Björklund

EN LÄRARHANDLEDNING TILL JULIE Av Carl-Johan Markstedt

LÄSGUIDE till Boken om Liten

Källkritik och skotten i Sarajevo

Arbeta med valet 2018

Kom och tita! Världens enda indiska miniko. 50 cent titen.

Anhörigstöd - Efterlevande barn

Ellie och Jonas lär sig om eld

Vad handlar boken om? Mål ur Lgr 11. Bort från dig Lärarmaterial. Författare: Tomas Dömstedt

Transkript:

Fröken Julie - högläsning och fördjupning, närläsnings- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie. Lektionen är tänkt att komplettera Bonnier Utbildnings Känn på litteraturen 3 - en guide genom tio klassiker som tar upp den normalsvåra versionen av Fröken Julie. Ett utdrag ur Fröken Julie ingår i lektionen. Ämne: Svenska, Svenska som andraspråk, År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: Högläsning, reflektion och diskussion, eget arbete Lektionsåtgång: 4 Fröken Julie högläsning och fördjupning 1. Läs om fröken Julies och Jeans drömmar igen. (sidan 31-32) Alternativt läs högt ur originaltexten sid 109-110 från Jeans replik Vet ni att ni är underlig tills Jean avslutat om sin dröm. Låt eleverna beskriva med egna ord vad fröken Julie och Jean drömmer om. Diskutera om ni tycker att någon av dem får det de drömmer om. MTM:s skolwebb mtm.se/skola

2. Hur förändras fröken Julies och Jeans relation när de har haft sex med varandra? Tror ni det hade varit någon skillnad om pjäsen istället hade handlat om greve Jean och Jenny, en av hans anställda? Vad säger pjäsen oss om könsrollerna, som Strindberg beskriver dem? Tycker ni att vi ser annorlunda på sex idag? 3. Beskriv fröken Julie och Kristin. Hur gamla är de? Får vi veta något om hur de ser ut? Vad gör de? Vad tycker de om saker och ting? Välj ut tre ord som beskriver fröken Julie. Gör likadant med Kristin. Låt dem vara var sin typ. Fröken Julie är överklasskvinnan. Kristin är arbetarkvinnan. Vilken av typerna tror ni att Strindberg tyckte bäst om? Varför?

Fröken Julie närläsningsfrågor Dramat Fröken Julie är fullt av små händelser som fördjupar och för dramat framåt. Följande frågor är stöd för att kunna göra en närmare analys av texten. Låt eleverna jobba tillsammans med någon av scenerna eller ha frågorna som stöd för ett gemensamt samtal om någon passage. Scen 1 Vilken dag är det? I vilket rum börjar pjäsen? Vem är där? Vem kommer in och vad ställer han på golvet? Varför är greven inte hemma? Vem har Jean sett dansa på logen? Varför tror Kristin att fröken är mer galen än vanligt? Vad tror hon är skälet till att fröken inte följde med greven? Vad har Jean sett? Vad får Jean att äta? Vad gör han när Kristin drar honom i håret? Vad dricker Jean till maten? Vad kokar Kristin? Jean säger att fröken inte är fin. Varför är hon inte det? Men han tycker något annat om fröken också, vad? Vad lovar Jean att han ska göra med Kristin? Vem står plötsligt i köksdörren? Vad gör hon? Vad vill fröken Julie att Jean gör? Vad säger Kristin om det? Varför blir fröken Julie ilsken? Hur slutar diskussionen?

Scen 2 Vad gör Kristin när hon är ensam i köket? Vad berättar Jean när han kommer tillbaka? Vad säger Kristin om det? Varför vill fröken Julie att Jean ska byta kläder? Vad har Kristin gjort? Vad gör fröken Julie och Jean då? Vad säger fröken Julie att Jean ska kyssa? Varför är Jean orolig för att någon ska se dem? Vad brukar fröken Julie drömma? Vad brukar Jean drömma? Jean har fått något i ögat. Vad gör fröken Julie då? Vad säger Jean när han varnar fröken Julie? Vad menar han när han säger: Vet ni inte att det är farligt att leka med elden? Vad gör fröken Julie när han försöker kyssa henne? Vad är det för arbete som väntar på Jean? En gång blev Jean sjuk av olycklig kärlek. Vem var han kär i då? Varför somnade Jean under en fläderbuske? Vad hörde Jean när han lyssnade på fröken Julie och hennes väninna? Vad säger fröken Julie om det? Vad föreslår fröken Julie när Jean vill gå och lägga sig? Varför tycker Jean att fröken Julie ska fly? Vad gör de? Vilka kommer in i köket? Scen 3 Titta på bilden. Vad tror du har hänt på Jeans rum? Vart tycker Jean att de ska resa? Vad ska de göra där? Vad ska fröken Julie göra? Vad hade Jean i fickan? Hur kan Jean ge fröken Julie mod? Vilka murar ser Jean mellan dem? Vad ser han nu som påminner honom om det? Vad behöver han för att kunna klättra uppåt? Vad är viktigt för fröken Julie? Vilken är fröken Julies enda fråga? Vad tror Jean att fröken Julie har? Varför vill fröken Julie försvinna?

Vad har Jean stulit? Vad har han ljugit om? Hur ville fröken Julies mor uppfostra henne? Hur hämnades hon på sin man, fröken Julies far? Vad tycker fröken Julie att Jean är skyldig henne? Jean säger att tjänstefolk inte har samma problem för att de saknar något, vad? Varför kan fröken Julie inte stanna? Scen 4 Vem kommer in i köket? Vad handlar dagens predikan om? Varför vill Kristin inte vara kvar i huset längre? Varför tycker Kristin att det är dags för Jean att se sig om efter en ny anställning? Scen 5 Vad har fröken Julie med sig? Vad ljuger Jean om? Varför tror fröken Julie att Kristin ska förstå henne? Hur kan Kristin hindra dem från att resa medan hon är i kyrkan? Vad kan fröken Julie göra för att komma ur sin knipa? Vem ringer i klockan? Vad vill han ha? Vilken tjänst vill fröken Julie att Jean gör henne? Vad gör fröken Julie som vi inte får se?

Fröken Julie funderingsfrågor Scen 1 I första scenen presenteras alla personer. Läs först hela scenen. Lägg undan texten och beskriv Kristin, Jean och Julie med tre ord var. Scen 2 Vad tror du Kristin tycker om att fröken Julie gärna dansar med Jean? Drömmarna som fröken Julie och Jean har berättar mer för oss om dem. Drömmarna är som en föraning om vad som ska hända längre fram i pjäsen. Hur tror du att pjäsen slutar? Scen 3 Vad berättar fröken Julie om sin mamma? Scen 4 Vad har Kristin för framtidsplaner? Scen 5 Vad är det som hindrar Jean och fröken Julie från att resa iväg och starta sitt hotell? Beskriv Kristin, Jean och Julie med tre ord var. Ta fram de ord du skrev till scen 1. Är de lika? Vad har ändrats? ur Fröken Julie LL-förlaget 2011

ur Fröken Julie LL-förlaget 2011

ur Fröken Julie LL-förlaget 2011

ur Fröken Julie LL-förlaget 2011