Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
|
|
|
- Göran Ek
- för 10 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 Albert Einstein det modiga geniet Funderingsfrågor, skoldiskussion och skrivövning N O Ämne: Svenska, SVA, S Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 DET MODIGA GENIET BENGT FREDRIKSON BENGT FREDRIKSON V Albert Einstein var världens mest berömda vetenskapsman. Kanske var han också en av de modigaste. Albert var aldrig rädd att säga vad han tyckte. Han sa emot sina lärare och de gamla vetenskapsmännen. Därför fick han ibland problem i skolan. Introduktion Hans vetenskap struntade i alla gränser. Vetenskapen tillhör alla länder. Jag tycker inte att man ska prata om Känner eleverna igen Einsteins namn? svensk, tysk, fransk eller engelsk vetenskap. Bengtnågra Fredrikson harav tidigare skrivit lättlästa böcker Känner de igen bilderna på honom? om till exempel uppfinnaren Alfred Nobel och första och andra världskriget. Vet de vad Einstein var känd för? Hur tycker de att han ser ut, verkar han vara en person de skulle vilja träffa? DET MODIGA GENIET Titta på bokens omslag ochpåkanske några andra Albert levde under två världskrig 1900-talet. Han pratade hela tiden för fred och han tyckte att människor borde vägra bli soldater. bilder av Einstein. Ändå var det Alberts uträkningar som gjorde det möjligt för USA att bli det första landet som sprängde en atombomb. Det finns fler Det bilder på Einstein i slutet här är historien om Albert Einsteins liv. hans forskning, hans familj, hans arbete för fred av lektionen. Om och hur han flyttade mellan olika länder för att få vara fri. ISBN DET MODIGA GENIET Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Det sägs att han sade sina första ord en kväll vid middagen när han var tre eller fyra år. Vet du när du började prata? Han skulle aldrig ha gått med på att marschera bara för att någon sade åt honom att göra det. Brukar du göra saker som du tycker är onödiga, och som du inte gillar? Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
2 Men det räcker inte. Det går för dåligt i de andra ämnena. Albert blir inte godkänd. Hur tror du Albert känner sig då? Kläder ska vara lagom varma och bekväma Håller du med? Einstein skolkade från Tekniska högskolan och hade inte klarat sig om inte Marcel Grossmann hjälpt honom. Vad tycker du om Einsteins sätt att sköta sina studier? Det händer att han skriver brev till en professor för att be om jobb och samtidigt passar han på att berätta om fel han hittat i professorns artiklar. Vad tycker du om Einsteins sätt att söka jobb? Men sanningen är att Albert har fått sitt drömjobb. Jobbet gör det möjligt för honom att förändra världen. Varför var jobbet ett drömjobb för Einstein? Mileva har inte tänkt sig ett liv som hemmafru. Hon vill syssla med forskning och vetenskap. Hur tycker du att Milevas liv har blivit? Under ett år skriver Albert fem artiklar som förändrar världen. Men Albert lugnar oss med att ingen i sitt vanliga liv kommer att märka något av hans upptäckter. Hur tror du att menar att han lugnar oss? När du hade läst första hälften av boken och kommer till På universitetet blir hans föreläsningar populära. Albert är rolig, han förklarar bra och är noga med att alla ska förstå. Trodde du att Albert skulle vara en bra lärare? Varför? Det är ofattbart hur folk förändras, folk som varit kloka och sunda. Det är som en hemsk sjukdom, Kan man beskriva krig som en sjukdom? Einstiein blir världskändis för något som väldigt få förstår. Man tror att det delvis beror på att Einstien ser rätt ut. En rolig, snäll farbror i skrynkliga kläder som är smartast i hela världen. Hur tror du det hade varit om Einstein hade varit ful och elak, men lika smart? Hur tror du att de tänker som säger att Eisteins forskning bara var en massa uträkningar och inte någon riktig forskning. De kallade det för värdelös judisk forskning.
3 Albert har inget emot att folk skojar om honom. Ibland överdriver han för att det ska bli extra roligt. Varför tror du att Einstein gör så? Albert är förtvivlad. Han känner att bomben delvis är hans fel. Vilket ansvar tycker du att Einstein hade för atombomben? Einstein och skolan Einstein har sagt en saker om skolan. Gå igenom dem och fundera på om det är så idag eller om det har förändrats. Och vad du tycker. Är det så i din skola Är det bra att det är så Eleverna skulle bara vara tysta och lyssna. Bara lärarna får ställa frågor Eleverna lär sig saker utantill utan att tänka, De flesta lärare slösar bort sin tid med att försöka avslöja vad eleverna inte kan. Lärarna borde fråga eleverna vad de kan eller vad de vill lära sig, Lärarens jobb måste vara att få eleverna nyfikna och intresserade. En skola där eleverna är fria och får ta ansvar Låt eleverna fylla i formuläret enskilt och ha sedan en gemensam genomgång där klassens åsikter sammanställs Skrivövning Tänk dig att du är student på Princeton universitetet Du har just haft en föreläsning med Albert Einstein. Det vill du skriva hem till dina föräldrar och berätta om. Skriv brevet!
4 Mera bilder på Einstein Nedan ser vi en bild Albert och hans kusin Elsa (som Albert senare gifte sig med) Längst till vänster Elsas dotter Ilse och längst till höger hennes andra dotter Margot. De är på semster på den tyska ön Rügen år Överst till vänster på nästa sida ser vi Albert Einstien som student vid Tekniska högskolan i Zürich. Överst till höger på nästa sida Albert vid bokhyllan Nederst till höger på nästa sida ser vi Albert spela fiol. Albert sade Om jag inte var fysiker skulle jag nog vara musiker. Jag tänker ofta i musik, jag dagdrömmer i musik. Jag ser hela mitt liv som musik. Den största glädjen i livet får jag av min fiol
5
6 Övert ser vi Albert tillsammans med Indiens premiärminister Nehru när Nehru besöker Alberts hem i Princeton Stora delar av sitt liv var Albert en kändis. Pressen rapporterade om vad han gjorde och vilka kläder han hade på sig. Tidningssidan är från 1954 och Albert har varit på bröllop. Han har på sig en piffig mörkblå, stickad sjömansmössa, en nästan tjugo år gammal överrock och en rätt sliten mörk kostym
7 Mr. Brainwash har gjort den här väggmålningen av Albert i New York. Korsningen 15th Street and Washington Street, the High Line till höger. Det här numret av tidskriften Time gavs ut 31 december 1999 och man utnämnde Albert till århundradets person.
8 utdrag ur Albert Einstein - det modiga geniet LL-förlaget 2015 Fysik på fritiden När Albert är ledig gör han långa vandringar upp i bergen, ofta tillsammans med systern Maja. Han tycker om att vara ute och röra på sig. PÅ VÄG MOT FRIHETEN ITALIEN OCH SCHWEIZ Albert trivs i Italien. Jämfört med Tyskland tycker han att både landet och människorna är friare och mer avslappnade. Det känns som om han varit instängd och äntligen är fri och kan andas igen. På kvällarna sitter han och läser i fysikböckerna. Han är bara 16 år gammal när han skriver sin första uppsats i fysik och en vetenskaplig tidning trycker den. Artikeln handlar bland annat om magnetiska fält. Nu vet Albert att det är jordens magnetiska fält som får kompassens nål att peka mot norr. Han tycker fortfarande det är lika spännande. Under vandringarna i bergen pratar han och Maja om framtiden. För Alberts del är det inte så mycket att diskutera. Han har redan bestämt sig. Han vill till Zürich i Schweiz och läsa på Tekniska högskolan för att bli lärare i fysik och matematik. Hans föräldrar blev naturligtvis förvånade när han knackade på deras hus i Italien. Men de försökte inte tvinga honom att resa tillbaka. Hermann och Pauline litade på att Albert gjorde rätt. På dagarna hjälper Albert ofta till i sin fars och farbrors verkstad i Pavia. Han lär sig mer om el, magneter, generatorer, elektriska spolar och allt annat de arbetar med. Han kan redan ganska mycket. I München bodde familjen nära den stora verkstaden och Albert var ofta där på nyfikna besök. Albert har många tankar om hur en bra lärare borde vara. Målet kan inte vara att bara tala om vad eleverna ska lära sig, lärarens jobb måste vara att få eleverna nyfikna och intresserade. Han tror att Schweiz kan vara ett land som passar honom. Språket blir inget problem. Alla talar tyska i Zürich. Allt ser bra ut. Det är bara en sak Albert ångrar med sin snabba flykt från skolan i Tyskland. Han har ingen färdig utbildning, ingen examen. Därför får han egentligen inte börja på Tekniska högskolan i Zürich
9 utdrag ur Albert Einstein - det modiga geniet LL-förlaget 2015 Han måste göra ett prov och visa att han kan tillräckligt för att klara skolan. I oktober 1895 tar Albert tåget till Zürich för att göra provet. Albert bor hemma hos en av lärarna, Jost Winteler. Jost gillar att sitta och diskutera med Albert på kvällarna. De är överens om mycket. Sommarens pluggande har gått bra. Han klarar lätt alla frågor som handlar om naturvetenskap och matematik. Men det räcker inte. Det går för dåligt i de andra ämnena. Albert blir inte godkänd. Precis som Albert tycker Jost illa om militärer, gammaldags undervisning och nationalism. Jost tycker det är fel att dela upp världen i länder, hela världen borde vara ett enda land. Då skulle man slippa många krig och orättvisor. Skolans lärare i fysik frågar om han vill stanna i Zürich ändå och gå på hans lektioner. Han förstår att Albert kan bli en fantastisk elev i fysik. Men Hermann och Pauline har andra planer. Tillsammans med rektorn för högskolan hittar de en annan skola där Albert kan bli bättre i de ämnen han missat. Skolan ligger i staden Aarau några mil utanför Zürich. Albert tycker inte att det låter så spännande men året i Aarau blir ett av hans bästa. Albert lyssnar noga. Josts åsikter är viktiga för honom. Det finns ännu en anledning till att Albert trivs. Jost Winteler har en dotter som heter Marie. Hon blir Alberts första flickvän. Marie blir förälskad trots att hon är 18 år, två år äldre än Albert. Albert har blivit en snygg tonåring med lockigt mörkt hår. Marie är den första av många kvinnor som blir kär i honom. En skola med frihet Om den tyska skolan varit ett helvete så känns Aarau som himlen. I Aarau står inte lärarna och pratar timme efter timme. Skolan prövar nya sätt att undervisa. Där är det meningen att eleverna ska tänka själva, ställa frågor och diskutera. Lärarna är där för att hjälpa dem. En skola där eleverna är fria och får ta ansvar är mycket bättre än en skola där lärarna bestämmer allt, sade Albert senare. När Albert är på besök hos sina föräldrar i Italien skickar han sitt första kärleksbrev till henne. Du betyder mer för min själ än vad hela världen gjorde förut, skriver han. Albert förändras under tiden i Aarau. Han blir gladare och vänligare. Han tycker fortfarande bäst om att vara ensam men han börjar tycka om att ha sällskap också
10 utdrag ur Albert Einstein - det modiga geniet LL-förlaget 2015 Äntligen fri från Tyskland I januari 1896 blir Albert av med sitt tyska medborgarskap. Det känns som en befrielse. Nu är han också helt säker på att slippa utbilda sig till militär i Tyskland. Det tvingas de flesta unga män göra. Albert kan inte tänka sig något värre. Hermann har hjälpt honom med alla papper och Jost har stöttat honom. Albert är inte längre tysk. Han är inte medborgare i något land. Men han har redan bestämt sig för att bli schweizare. Han tycker om både landet och folket. Och Zürich verkar vara en fantastisk stad där människor från många länder bor. Människor som tänker nya tankar. I Zürich samlas konstnärer, revolutionärer och fredsvänner. Luften känns lättare att andas jämfört med den tunga tyska. I oktober 1896 flyttar han in i sitt lilla studentrum. Några släktingar hjälper honom med pengar under utbildningen. Pengarna räcker knappt till det nödvändigaste. Ändå lyckas Albert lägga undan lite pengar varje månad. Han måste spara för att kunna betala avgiften för att bli schweizisk medborgare. Albert snålar in på annat i stället, kläder till exempel. Han går helst i sina slitna kläder. Att en del tycker att han ser slarvig ut bryr han sig inte om. Kläder ska vara lagom varma och bekväma, något annat intresserar honom inte. Albert trivs i Zürich, han får goda vänner där. Hans flickvän Marie är kvar borta i Aarau. Albert har inte riktigt tid för henne längre. Men tvätten får hon fortsätta att ta hand om. Albert skickar sina smutsiga kläder till henne och hon skickar tillbaka dem rena och strukna. Albert kommer till Zürich med höga betyg från Aarau, han var näst bäst i klassen. Provet till Tekniska högskolan går utan problem den här gången. Albert är bäst av alla. Uppgiften i franska är att skriva en uppsats och Albert väljer att skriva om sina planer för framtiden. Han skriver att han ska läsa matematik och fysik. Albert hamnar genast i bråk Albert ser fram mot undervisningen. Äntligen ska han få ägna sig åt det som han tycker om mest, fysik och matematik. Men redan efter ett par veckor börjar Albert bli irriterad. På nytt har han hamnat i en skola som inte passar honom. Jag tror att jag blir lärare i dessa ämnen. Men jag lockas också av den frihet som forskare har, skriver han. Fysikläraren Heinrich Weber, som berömt honom så mycket året innan, är inte den lärare Albert har drömt om
11 utdrag ur Albert Einstein - det modiga geniet LL-förlaget 2015 Albert har räknat med att lärarna på en högskola i Schweiz ska vara nyfikna och modiga. Albert vill veta allt om den nya forskningen. Han vet att fysikerna har problem. Det blir allt tydligare att de gamla fysiska lagarna inte stämmer. Forskarna jagar efter lösningar på problemen. Det är klart att en ung fysiker vill veta vad som händer. Albert tycker om att sitta på kafé med sina vänner, dricka kaffe och röka pipa. Klasskamraten Marcel Grossmann gör ofta Albert sällskap. De två blir goda vänner. Marcel håller sams med lärarna. Han går på alla lektioner och antecknar flitigt. Tack vare den vänskapen kan Albert ta sig igenom skolan. Men Weber pratar mest om gamla upptäckter och fysikens historia. Han berättar om Newton och Galilei som levde för flera hundra år sedan. Hans lektioner kommer 50 år för sent, muttrar Albert och talar om att han tycker att Webers lektioner är meningslösa. Weber blir sur på den uppkäftige eleven. Det är han som är lärare och vet vad eleverna behöver veta för att bli bra fysiker. När det var dags för prov lånade Marcel ut sina anteckningsböcker till mig, och de blev min räddning. Jag vill inte tänka på hur det skulle ha gått på proven annars, berättade Albert senare. Marcel förstår att det är något särskilt med Albert. Einstein kommer en dag att bli en stor man, säger Marcel till sina föräldrar. Ni är en väldigt begåvad pojke Einstein. Men ni har ett stort fel, ni låter aldrig någon berätta för er hur saker och ting är, säger Weber till honom. Albert förstår att det inte kommer att bli några förändringar. Han vill inte slösa bort sin tid. Därför skolkar han ofta från Webers lektioner. I stället går han till biblioteket och läser själv om den nyaste forskningen. Vänner i stället för lärare Det är fler lärare som har problem med Albert. Skolans andre fysiklärare Jean Pernet gillar inte heller Alberts stil. På en av Pernets lektioner ska eleverna göra ett experiment. Alla får ett papper där det står hur de ska göra. Albert slänger genast pappret och gör allt på sitt eget sätt. Pernet blir arg och försöker få sin assistent att säga till Albert. Jo det stämmer att Einstein struntar i vad vi säger till honom, svarar assistenten. Men hans lösningar är alltid rätt och hans sätt att lösa problemen är alltid intressanta, fortsätter han. Tillsammans med sina vänner studerar Albert på egen hand allt det han tycker att de borde lära sig på lektionerna. Pernet blir ändå så irriterad att han ger Albert det sämsta betyget på uppgiften
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kampen mot klockan - funderingsfrågor, diskussion om tid och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, Årskurs: 7-9 Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Upp och hoppa! hojtar mamma.
Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum August Strindberg hans liv funderingsfrågor och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI, historia År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion
att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:
Att göra slut - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Röda rummet - funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift. Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux, Lektionstyp:
Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?
sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna
om läxor, betyg och stress
2 126 KP-läsare om läxor, betyg och stress l Mer än hälften av KP-läsarna behöver hjälp av en vuxen hemma för att kunna göra läxorna. l De flesta tycker att det är bra med betyg från 6:an. l Många har
Intervjusvar Bilaga 2
49 Intervjusvar Bilaga 2 Fråga nummer 1: Vad säger ordet motivation dig? Motiverade elever Omotiverade elever (gäller även de följande frågorna) (gäller även de följande frågorna) Att man ska vilja saker,
Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn
Jesus älskar alla barn! En berättelse om Guds stora kärlek till alla barn Maria bodde i en liten stad som hette Nasaret. Den låg i Israel. En ängel kom till Maria och sa: Maria, du ska få ett barn. Barnet
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010
Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Innehållsförteckning Innehållsförteckning 1 Bakrund.2 Syfte,frågeställning,metod...3 Min frågeställning..3 Avhandling.4,
Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion
Sune slutar första klass
Bra vänner Idag berättar Sunes fröken en mycket spännande sak. Hon berättar att hela skolan ska ha ett TEMA under en hel vecka. Alla barnen blir oroliga och Sune är inte helt säker på att han får ha TEMA
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum - reflektion, diskussion och skrivövning.
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Hitta din väg - reflektion, diskussion och skrivövning. Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Livskunskap Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp:
Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Mor gifter sig - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Kungsgatan - funderingsfrågor, tips på högläsning och fördjupningsuppgifter Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymn, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Anna på Brännö - funderingsfrågor, underlag för samtal Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Särvux, Gymnasiesär Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: - Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas!
Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas! Vad händer när föräldrarna ska skiljas? Vad kan jag som barn göra? Är det bara jag som tycker det är jobbigt? Varför lyssnar ingen på mig? Många barn och unga skriver
Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och
Sista dagen av ensamhet
Sista dagen av ensamhet - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 1-4 Funderingsfrågor
Yasin El Guennouni NV3A, Tensta Gymnasium
1 Yasin El Guennouni NV3A, Tensta Gymnasium Innehållsförteckning Bakgrund 2 Syfte 2 Material/Metod 2 Resultat 3 Diskussion 14 Slutsats 15 2 Bakgrund Årskurs 6 elever kommer snart att ställas inför ett
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap
Samtal med Hussein en lärare berättar:
Samtal med Hussein en lärare berättar: Under en håltimme ser jag Hussein sitta och läsa Stjärnlösa nätter. Jag hälsar som vanligt och frågar om han tycker att boken är bra. Han ler och svarar ja. Jag frågar
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Stolthet och fördom - högläsning med uppgifter, läs- och funderingsfrågor Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen
God morgon Z, Hoppas du kunnat sova. Det blev ju litet jobbigt igår, och jag tänkte att jag kanske kan försöka förklara hur jag ser på det som hände och på hur vi har det i ett brev. Jag gissar att du
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Särgymn, Vux, Särvux Lektionstyp: reflektion
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Odysséen funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter Ämne: Svenska, SVA, SFI År: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
Du är klok som en bok, Lina!
Du är klok som en bok, Lina! Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen, men på
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren
Alfred Nobel den olycklige uppfinnaren funderingsfrågor, skapa ditt eget Nobelpris Ämne: Svenska, SVA, SFI, Samhällskunskap, Naturkunskap Årskurs: 6-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion,
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Lättläst
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna Lättläst Om FN och de mänskliga rättigheterna FN betyder Förenta Nationerna. FN är en organisation som bildades efter andra världskriget. Alla länder
Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB
Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen,
Januari 2008. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter
Mänskliga rättigheter Januari 2008 Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets
Lady Chatterleys älskare
Lady Chatterleys älskare - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, högläsningstips och skrivövning Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång:
Tillbaka till ett krig
Tillbaka till ett krig - funderingsfrågor, diskussion och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 4-6, 7-9, Gymn Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Det
INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse. Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander
INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander Uppläsning av Cecilia Frode Indiska Berättelser del 8 Hej Jag heter
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild
en lektion från Lärarrumet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Graffitins historia funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild Ämne: Svenska, SVA, SFI, Bild, Samhällskunskap, Media
November 2005. Mänskliga rättigheter. Barnets rättigheter. En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter
Mänskliga rättigheter November 2005 Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter Mänskliga rättigheter Barnets rättigheter En lättläst skrift om konventionen om barnets
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna 5,
Varför är jag inte normal!?
Hur började allt och hur gick allting snett? Varför är jag inte normal!? Mitt liv har alltid varit perfekt. Jag var så kallad normal. Jag var den som alla ville snacka med och umgås med efter skolan. Men
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Bästa brorsorna - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Gymnasiesär, Särvux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-4 Funderingsfrågor Frågorna
De falska breven. Arbetsmaterial till. Om boken
Om boken Boken handlar om en tjej som får ett brev från Erik. Erik har hon känt för länge sedan. Då var han tyst och blyg men nu är han annorlunda, mer mogen. De skriver flera brev för att till slut träffas.
Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym, Vux Lektionstyp: reflektion,
Boktips. En god läshöst önkar vi er! /Martina och Petra. (hcf) Diktatorn Författare: Ulf Stark Illustratör: Linda Bondestam
Boktips Äntligen, äntligen, äntligen kommer vi med våra nya lästips lagom till höstlovet. Hoppas ni kan hitta något mysigt ställe att krypa upp, ner eller in i och läsa lite bra böcker nu när vädret är
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi
Läsnyckel Drakula- klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen illustrationer av Rasmus Bregnhøi Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning än tidigare. Vi
Elevenkät. Årskurs 4. Skolverket 106 20 Stockholm
j h Elevenkät Årskurs 4 Skolverket 106 20 Stockholm International Association for the Evaluation of Educational Achievement Copyright IEA, 2007 k l Instruktioner I det här häftet finns frågor om dig själv.
... KVALITETSPLAN FÖR KUNG SAGAS ELEVER ...
KVALITETSPLAN FÖR KUNG SAGAS ELEVER 1 Vi på Kung Saga gymnasium har som mål att arbeta med att ni elever ska få en bra förberedelse för ert vuxenliv, det tycker vi är det viktigaste. Andra mål som vi arbetar
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Författare: Morten Dürr
sidan 1 Författare: Morten Dürr Vad handlar boken om? Boken handlar om Amir som är 9 år och går i andra klass. Amir vill göra saker på sitt eget sätt. I skolan ska de skriva om sitt sommarlov och Amir
Kärlek stavas köttbulle
Kärlek stavas köttbulle - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
ROLLSPEL E 012 Sidan 1 av 5 Arbetsmarknadstolkning
ROLLSPEL E 012 Sidan 1 av 5 Arbetsmarknadstolkning Ordlista syo-konsulent studie- och yrkesval studieinriktning gymnasium/gymnasieskola nationella program lokala inriktningar praktisk och teoretisk utbildning
NORDEN I BIO 2008/09 Film: Goðir gestir (Island 2006) Svensk text
1 Har du köpt tillräckligt med saker? 2 Tja... Jag vet inte. Vad tycker du? Borde jag handla mer saker? 3 Är det nån på ön som du inte har köpt nåt åt? 4 -Ja, en. -En? 5 -Dig. -Men jag bor inte på ön...
hade. Många har nationella konflikter med andra länder vilket drabbar invånarna och det sitter kvar även om de har kommit till ett annat land.
Jag träffade Elmir för att prata om hans flykt från Bosnien till Sverige när kriget bröt ut och belägringen av Sarajevo inträffade i början på 1990-talet. Han berättade hur det var precis innan det bröt
Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv
Leonardo da Vinci den gåtfulle mästaren - fundera, diskutera och skriv Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 6-9, Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-8 Bokens
NATURVETENSKAP FÖR LIVET?
NATURVETENSKAP FÖR LIVET? Under terminen kommer din klass att medverka i ett forskningsprojekt. Ni kommer att arbeta med uppgifter som handlar om i samhället. Enkäten innehåller frågor om dig och dina
Samhällskunskap. Ett häfte om. -familjen. -skolan. -kompisar och kamratskap
Samhällskunskap Ett häfte om -familjen -skolan -kompisar och kamratskap 1 I det här häftet kommer du att få lära dig: Vad samhällskunskap är Hur olika familjer och olika slags vänskap kan se ut Hur barn
KAPITEL 6. Verb: preteritum. *imperativ som slutar på p, k, s, t eller x +te. Special (it-verb och oregelbundna verb) T ex: gå-gick, drick-drack
KAPITEL 6 Verb: preteritum Imperativ Tala +de Ring +de Läs* +te Må +dde preteritum talade ringde läste mådde *imperativ som slutar på p, k, s, t eller x +te Special (it-verb och oregelbundna verb) T ex:
Likabehandling och trygghet 2015
Likabehandling och trygghet 2015 1 Jag är Man 58 48,3 Kvinna 58 48,3 Jag avstår från att definiera 4 3,3 mig Total 120 100 100% (120/120) 2 Det känns bra att gå i skolan Alltid 46 38,3 Oftast 55 45,8 Ibland
Värderingsövning -Var går gränsen?
OBS! jag har lånat grundidén till dessa övningar från flera ställen och sedan anpassat så att man kan använda dem på högstadieelever. Värderingsövning -Var går gränsen? Detta är en övning i att ta ställning
Resultat Murgårdsskolan åk 8 våren 2015
Datum 2015-04-07 Norum/Westerman-Annerborn KUN2015/111 Resultat Murgårdsskolan åk 8 våren 2015 2013 49 svarande av 79 elever 28 flickor och 21 pojkar (enligt Procapita 6/2) dvs 62 % 2014 75 svarande av
lyckades. Jag fick sluta på dagis och mamma blev tvungen att stanna hemma från jobbet ibland, eftersom jag inte tyckte om de barnflickor som mina
Förlåt mig mamma! D et finns bara en människa här på jorden som älskar mig och det är min mamma. Jag är en svår och besvärlig person som jag ofta är fruktansvärt trött på, en människa jag tycker riktigt
ELEVFRÅGOR. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Bo Palaszewski, projektledare Skolverket 106 20 Stockholm
ELEVFRÅGOR International Association for the Evaluation of Educational Achievement Bo Palaszewski, projektledare Skolverket 106 20 Stockholm Instruktioner I det här häftet finns frågor om dig själv och
Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor
Lysande utsikter funderingsfrågor och uppgifter Ämne: svenska, SVA, SFI År: 6-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Vad betyder det att ha lysande
Först vill vi förklara några ord och förkortningar. i broschyren: impulsiv för en del personer kan det vara som att
Hej! Du som har fått den här broschyren har antagligen ett syskon som har ADHD eller så känner du någon annan som har det. Vi har tagit fram den här broschyren för att vi vet att det inte alltid är så
TIMSS & PIRLS Elevenkät. Årskurs 4. Skol ID: Klass ID: Elev ID: Kontrollnr: OBS! Vik och riv försiktigt! PIRLS/TIMSS Skolverket STOCKHOLM
i k Skol ID: Klass ID: Elev ID: Kontrollnr: TIMSS & PIRLS 2011 OBS! Vik och riv försiktigt! Elevenkät Årskurs 4 Skola: Elev: Klass: PIRLS/TIMSS Skolverket 106 20 STOCKHOLM IEA, 2011 BARCODE j l Instruktioner
2013 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript
2013 PUBLIC EXAMINATION Swedish Continuers Level Section 1: Listening and Responding Transcript Board of Studies NSW 2013 Section 1, Part A Text 1 Meddelande för resenärer på perrong tre. Tåget mot Söderköping
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord. (SV åk 4 6)
SIDAN 1 Lärarmaterial VAD HANDLAR BOKEN OM? Boken handlar om Anne Frank, en ung judinna och hennes upplevelser i Nederländerna under andra världskriget. Hon blev känd för att hon skrev dagbok om vad som
B. Vad skulle man göra för att vara bättre förberedd inför en lektion i det här ämnet?
Studieteknik STUDIEHANDLEDNING Syftet med dessa övningar är att eleverna själva ska fördjupa sig i olika aspekter som kan förbättra deras egen inlärning. arna görs med fördel i grupp eller parvis, och
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund
Läsnyckel Anna och Simon. Solresan av Bente Bratlund Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
Layla flyttar hemifrån
Layla flyttar hemifrån - funderingsfrågor och diskussion Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: Gymnasiet, Vux Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: 1-3 Funderingsfrågor Frågorna kan användas
Beslutet. Bakgrund. Läsförståelse. Arbetsmaterial till. Skriven av: Hans Peterson
Arbetsmaterial till Beslutet Skriven av: Hans Peterson Bakgrund Det här materialet kompletterar boken Beslutet. Det kan användas individuellt eller i grupp. Om rubriken följs av symbolen: (+) innebär det
Hur det är att vara arbetslös i fina Sverige.
Hur det är att vara arbetslös i fina Sverige. Är det inte meningen att samhället ska hjälpa de som har det mindre bra? Är det inte meningen att man ska få stöd till ett bättre mående och leverne? Är det
TÖI ROLLSPEL F 001 1 (6) Försäkringstolkning. Ordlista
ÖI ROLLSPEL F 001 1 (6) Försäkringstolkning Ordlista arbetsskada operationsbord såg (subst.) ta sig samman arbetsledning anmäla skadan överhängande nerv sena sönderskuren samordningstiden olyckshändelse
Vår tanke med den här lärarhandledningen är att ge er förslag på arbetsformer och diskussionsuppgifter att använda i arbetet med boken. Mycket nöje!
1 Vår tanke med den här lärarhandledningen är att ge er förslag på arbetsformer och diskussionsuppgifter att använda i arbetet med boken. Mycket nöje! Lärarhandledningen är gjord i mars 2014 av Lena Nilsson
Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar
en lektion från Lärarrummet för lättläst - www.lattlast.se/lararrum Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 7-9, Gym Lektionstyp: reflektion och diskussion,
NATURVETENSKAP FÖR LIVET?
NATURVETENSKAP FÖR LIVET? Under terminen kommer din klass att medverka i ett forskningsprojekt. Ni kommer att arbeta med uppgifter som handlar om naturvetenskap och teknik i samhället. Enkäten innehåller
(Johanna och Erik pratar mycket bred skånska.) Johanna. Erik. Men måste vi verkligen? Johanna. Erik. Klart jag gör. Johanna
( och pratar mycket bred skånska.) Jag är en främling i detta land, men detta land är ingen främling i mig! Men måste vi verkligen? Vet du vem som sa så? Klart jag gör. Vet du vem som kände sig som en
Adam i skolan. Alla barn är lika mycket värda. Ingen får behandlas sämre. FN:s barnkonvention artikel 2 Illustrationer: Rebecca Karlén
Adam i skolan Adam går i skolan. Han använder rullstol. Adam är med på alla lektioner i klassrummet. När klassen ska se på film måste de gå en trappa upp till ett annat rum. Där finns en projektor. Adam
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:
Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN: 978-91-47-11782-6 Här finns extra uppgifter till vare kapitel i boken. Alla dessa övningar är muntliga. Gör uppgifterna i par. I uppgifterna övar ni samma
Jag heter död - 13 skräckhistorier
Jag heter död - 13 skräckhistorier grupparbete med funderingsfrågor, redovisning och skrivuppgift Ämne: Svenska, SVA, SFI Årskurs: 4-9, gymn Lektionstyp: reflektion, diskussion, redovisning, skrivuppgift
KUPOL en studie om skolmiljöns betydelse för ungdomars hälsa
KUPOL en studie om skolmiljöns betydelse för ungdomars hälsa ENKÄT TILL ELEVER I ÅRSKURS 9 Inbjudan att delta i en studie om skolan, lärande och miljö Vad är Kupol? Kupol (Kunskap om ungas psykiska hälsa
Vad har du gjort på semestern?
Vad har du gjort på semestern? Joanna, vad har du gjort på din semester? Min semester har varit lite ovanlig för vi hade inte så mycket tid att planera den. Vi visste inte riktigt hur det skulle bli med
Nu har turen kommit till Trollet Sture som skickat oss en julhälsning. Jo, det är sant. Även trollen firar Jul minsann.
Värdparet in Nu har turen kommit till Trollet Sture som skickat oss en julhälsning. Jo, det är sant. Även trollen firar Jul minsann. Musikintro Sture är hemma, trollampa, hattmajor m.m bemannas av skådespelare
Det sista slaget. www.viljaforlag.se. Arbetsmaterial LÄSARE. Författare: Tomas Dömstedt
Arbetsmaterial LÄSARE Det sista slaget Författare: Tomas Dömstedt Bakgrund Det här materialet hör till boken Det sista slaget som är skriven av Tomas Dömstedt. Materialet är tänkt som ett stöd för dig
pedagogerna möta dig i olika situationer/uppgifter så att olika lärstilar får utrymme.
Om lärstilstestet et syftar till att hjälpa dig att få insikt om de olika lärstilar som finns och dina egna styrkor och svagheter när gäller lärandet. Genom att medvetet arbeta med olika lärstilar kan
Barn och elevenkäter genomförda i Värnamo kommun 2015
Barn och elevenkäter genomförda i Värnamo kommun 2015 Förskolan 2015 Får alla barn vara med att bestämma vad ni skall göra på förskol Får du vara med och bestämma vad ni skall göra på din förskola? Får
Exet. Arbetsmaterial till OM BOKEN
Arbetsmaterial till OM BOKEN När du läser en bok får du träning i att läsa. Du lär dig nya ord och det blir lättare att prata med andra. Du kan läsa tillsammans med andra i en grupp och ni samarbetar och
Mitt USA I augusti 2013 flyttade jag till North Carolina, USA. Mitt enda mål var att bli en bättre simmerska, men det jag inte visste då var att mycket mer än min simning skulle utvecklas. Jag är född
Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Jag vaknade på morgonen. Fåglarna kvittrade och solen lyste. Jag gick ut ur den trasiga fula dörren. Idag var det en vacker dag på gården. Jag satte mig på gräset vid min syster.
Tilla ggsrapport fo r barn och unga
Tilla ggsrapport fo r barn och unga 25 mars 2014 Vad berättar barn för Bris om hur de mår? Hur har barn det i Sverige? Jag har skilda föräldrar och vill så gärna bo hos min pappa. Mamma har ensam vårdnad
TÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning
ÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning Ordlista stålskena fraktur brott i handleden akuten amputering konvention avtal efterskott omprövning överklaga SJUVÅRD VID ILLFÄLLIG VISELSE UOMLANDS
En dag var jag ner i källaren då såg jag ett brev vid den magiska dörren jag gick dit men jag var lite rädd men det vart bättre när jag öppnde det.
Magiska dörren 1 - Hej Hej jag heter Olle jag går på en skola som heter Oskarsskolan. Jag bor på Gotland och jag är rädd för min vikarie. Hon är ganska gammal och och hon är sträng hon hade det inte så
Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg. av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe
1 Uppsala universitet Slaviska institutionen Ryska A Muntlig språkfärdighet/jn Dialoger i övningsboken Möde i Petersborg.av B. Hertz, H. Leervad, H. Lärkes, H. Möller, P. Schousboe Översättning från danska
Namn: Klass: IUP-häftet. F- klass. Med hjälp av IUP-häftet kan elever, pedagoger och vårdnadshavare på Sofia skola förbereda utvecklingssamtalen.
Namn: Klass: F- klass IUP-häftet Med hjälp av IUP-häftet kan elever, pedagoger och vårdnadshavare på Sofia skola förbereda utvecklingssamtalen. 1 Vad är IUP-häftet? Det här är ditt IUP-häfte där du utvärderar
Resultatredovisning för Test Testsson
Normjämförelse Jämförelsegrupp: Pojkar - årskurs 4 Totalpoäng 10 Råpoäng Stanine 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Stanine 1 är ett mycket undergenomsnittligt värde som 4,0 % av jämförelsegruppen har. Redovisning av delskalor
Fråga, lyssna, var intresserad
Fråga, lyssna, var intresserad Så här tänker personer som bor på LSS-boenden kring hur personalen bemöter dem när det handlar om sexualitet, kärlek och relationer. Sammanfattning på lättläst Författare:
1 december B Kära dagbok!
1 december B Kära dagbok! (Fast egentligen är det ju ingen dagbok, utan en blå svenskaskrivbok från skolan. Jag bad fröken om en ny och sa att jag hade tappat bort den andra. Sen kan jag bara säga att
