//: <',,..' -,-o- '2" z 7/ /alra./.2. r7,7 VIMMERBYKOMMUN OMSORGSFÖRVALTNINGEN BA. t00420

Storlek: px
Starta visningen från sidan:

Download "//: <',,..' -,-o- '2" z 7/ /alra./.2. r7,7 VIMMERBYKOMMUN OMSORGSFÖRVALTNINGEN BA. t00420"

Transkript

1

2 VIMMERBYKOMMUN OMSORGSFÖRVALTNINGEN BA t00420 Sammanställning resultat genomftirda enkäter till hemtjänsftagare Hemtjänsttagama fick göra bedömningar på en skala fran 1-5 på hur man upplever tjänstema som omsorgsfärvaltningen erbjuder. Man fick även utifrån samma skala bedöma hur viktio frågeställningen eir. Enkätresultatet är positilt. Totalbedömningen av kvaliteten på hemtjänstens insatser åir 4,3. Bedömningen har dock sjunkit med 0,2 sedan füregående enkät Enkäten visade att de flesta inte visste vem som va chef fiir området. Man bedömde att det inte ir så viktigt att känna till detta. De flesta som besvarat frågoma visste inte heller vem som var de as kontaktpersonal. Det bedömdes dock viktigare att veta vem det âr. De tjänster som man tycker har ûirsämrats är informationen och kontinuiteten och i någon mån delaktigheten. Hur man upplever tjänsten och vad man tycker är viktigt st2immer i stort överens. Skillnaden?ir störst när det gäller personalkontinuiteten. //: (t (.'./' <',,..' -,-o- '2" z 7/ /alra./.2. r7,7 Birgitfa Aldxandersson MAS/Kvaiitesutvecklare

3 VIMMERBY KOMMUN OMSORGSFÖRVALTNINGEN BA Sammanställning av enkät angående hemtjänsttagares uppfattning om bemötande vid och utförande av hemtjänst inom Vimmerby kommun februari 2010 Totalt utdelade enkäter: 65 enkäter Svarsfrekvens: 73,8 % 34 kvinnor besvarade enkäten, medelålder 83,75 år 14 män besvarade enkäten, medelålder 82,3 år 1. Jag har haft kontakt med chefen för hemtjänsten i området där jag bor. Ja Nej Bortfall Totalt Vimmerby stad Granen Tuna 6 6 Södra Vi Totalt Bara gott bemötande Tror inte att jag vet vem det är Ja, det hade jag i början Kan bli bekymmer framöver, förändringar då min hustru ska in på sjukhus. Roligt att veta vem Har inte träffat henne sedan dess Jag minns inte nu vem det var men det ordnade vi när vi flyttade in på Granen Det vore bra att veta. Ja, Lars har jag ju pratat mycket med. Jag vet nästan vem det är, jag ser henne därnere 1 b Det är viktigt för mig att ha kontakt med chefen för hemtjänsten. Vimmerby stad Granen Tuna Locknevi Storebro Södra Vi Totalt

4 2. Jag vet vem av vårdbiträdena som är min kontaktpersonal. Ja Nej Bortfall Totalt Vimmerby stad Granen Tuna Locknevi Södra Vi Totalt Det kanske de sa när jag kom hem från Västervik. Ja, är det inte hon Åsa? Det vore bra att få en. Tror inte jag har någon Har ingen Det kommer så många flickor Har ingen! Inte belåten! Det fungerar jättebra (2) Jag hat två stycken. Det fungerar så jättebra! Jag kan inte klara mig utan henne, hon gör allt för mig. Har ingen bestämd Har aldrig hört talas om kontaktpersonal Brukar prata med flickorna när de kommer Vet inte, men de är lika bra allihop 2 b Det är viktigt för mig att veta vem som är min kontaktpersonal. Vimmerby stad Granen Tuna Locknevi Södra Vi Totalt

5 3. Jag vet vart jag ska vända mig om jag behöver mer hjälp Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt Kommentar: Ingen svårighet att få kontakt med en person om eller när jag vill ha kontakt med personal Jag pratar med flickorna som kommer till mig. Förut ringde jag till Lena Skiöld- Woxö. Jag har larm, flickan hjälper mig att ringa Jag har ett telefonnummer Prata med flickorna Ringer hemtjänsten Har ett papper som det står på Ringer Ringer biståndshandläggare (2) När jag behöver hjälp så ringer jag. Jag har städhjälp var tredje vecka. Det vet jag inte heller! Det enda de gör är att torka golvet i två rum. Om jag ber dem att göra något säger de att de inte får det. Jag vet inte vem som är chef eller vem jag ska vända mig till. Jag har ringt till chefen för att jag behöver mer hjälp. Hon har lovat att ringa mig idag. Jag larmar om jag behöver hjälp, annars pratar jag med tjejerna. Det är Lars jag ringer om det är något Nej, det vet jag inte Jag ringer kommunen Har ingen aning, har bara mat Brukar få hjälp av personalen Det är en som brukar komma Jag frågar flickorna, har larm Barnen brukar ordna det, jag ser så dåligt Kontaktar personalen, ringer servicehuset i Tuna, de vet

6 3 b Det är viktigt för mig att veta vart jag ska vända mig.. Vimmerby stad Granen Tuna Locknevi Södra Vi Totalt Jag får den hjälp vi har kommit överens om. Vimmerby stad Granen Tuna 6 6 Södra Vi Totalt Jag vet inte vad vi har kommit överens om Ja, jag har städhjälp var 14: dag. Lite extra hjälp när jag är förkyld. De handlade åt mig igår. Fungerar utmärkt! Trevliga och hjälpsamma De kommer varje morgon och ger mig sprutan, sen kommer de varje fredag och handlar. Men 3 gånger har de glömt bort mig. När det har gått en halvtimme ringer jag och frågar var de är. Matdistribution ej god mat. Ibland pyttipanna med 10 köttbitar i + dålig färg. De har inte sagt något. Jag tar själv ut mattorna innan de kommer. De är för stora säger de. De har inte tid att prata. Kommer inte den ena så kommer den andra och hjälper mig. Det fungerar jättebra Jag får ett papper i början av varje år och det stämmer precis hela tiden Det som jag behöver får jag väl hjälp med men jag skulle behöva lite mer hjälp, men jag har inte precis sagt till om det. De kommer morgonoch kväll och hjälper mig och så hämtar de mig till maten. Jag försöker mycket själv, man måste bjuda till annars går det aldrig Barnen har ordnat det Har dusch och städ

7 4 b Det är viktigt för mig att jag får den hjälp som är bestämd. Vimmerby stad Granen Tuna 6 6 Södra Vi Totalt Jag litar på att jag får den hjälp jag behöver av hemtjänsten. Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Bort Totalt Vimmerby stad fall Granen Tuna Locknevi Södra Vi Totalt Ja, den har kommit hitintills Funkat fint! Det är så bra så!! Det har aldrig klickat. Annars ringer jag Till 100 % Jag vet inte vad jag ska säga. Jag har nya varje gång. Jag skulle vilja bli bekant med dem. Jag känner ingen. Jag har bott här nu i 4 år och ingen har glömt bort mig någon endaste gång. Jag är mycket nöjd Det känns tryggt Jadå, det gör jag väl.. Jag tycker det är för kort om personal, fast jag lider ingen nöd. De har väldigt bråttom De hör av sig om det blir förhinder

8 5 b Det är viktigt för mig att kunna lita på att jag får den hjälp jag behöver. Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt Jag är nöjd och trygg med att kunna bo hemma. Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Bort Totalt fall Vimmerby stad Granen Tuna 6 6 Södra Vi Totalt Nej tack, det vore slutet för mig Besvärlig vinter. Bor ensam. Men jag har fått hjälp med snön. Ja, det är väl inte så skönt alltid att bo hemma, jag är ju ensam och det kan bli långa dagar. Min dotter hjälper mig mycket och hon ordnade en lägenhet åt mig på Granen. Nej tack, sa jag. Därinne inne vill jag inte bo! Jag klarar mig ändå rätt så bra. Det är synen som är dålig. Jag är ute och går med grannens hund två ggr/dag. Det är såp roligt och ett sån t trevligt sällskap! Han blir så glad när jag kommer och hämtar honom. Jag har varit ensam i 4 år. Det är tomt och tyst här hemma när jag kommer hem från min hundpromenad. Än så länge går det bra Absolut! Jag får den hjälp jag behöver här hemma. Jag kan inte gå i trappor men jag ska få en trapphiss. Den kommer närsomhelst nu, bra! Jag trivdes bättre när jag bodde i mitt hus. Jag flyttade till den här lägenheten för 3 år sedan. Jag har dålig syn och det är så jobbigtmed allt det här vita i mitt kök och för att inte tala om snön. Jag ser ingenting utomhus, allt är bara vitt. De skottar dåligt vid mitt hus så jag kan inte gå ut om jag inte har någon att hålla i. Men jag vill bo ensam så länge jag kan, inte flytta in på något boende. Så länge jag klara av det. Tidigare bodde jag ute i Frödinge. Jag känner mig så lugn och trygg med att bo på Granen. Tryggt och bra här på Granen

9 Jag har bott här sedan det byggdes. De senaste åren har jag haft hjälp av flickorna. Jag lever gott! Här bor jag bra och får den hjälp jag behöver men jag längtar hem till gården varje natt gråter jag och längtar dit. Snart 10 år har jag bott här, nära till hjälpen när jag behöver Jag har bott här i 2,5 år. Vi hade hus innan, sedan flyttade vi till Bullerbyn men när min man dog flyttade jag hit. Till sist blir jag nog tvungen, men jag är glad om jag slipper flytta härifrån Granen. Jag tror inte att jag lever så länge till. Tror inte jag/vi kan bo en vinter till Det är så handikappvänligt 6 b Det är viktigt för mig att känna att jag kan bo kvar hemma. Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt Jag blir trevligt bemött av hemtjänstpersonalen. Vimmerby stad Granen Tuna 6 6 Södra Vi Totalt Det har varit någon som varit mindre trevlig, men för det mesta är det bra Alla säger inte god morgon eller frågar hur jag mår. De yngre är lite mer nonchalanta. Går fint, de är så trevliga. Bråttom bara när de lämnar maten. Trevliga! Jag är bekant med dem nu. Jag har bara matdistribution och städning var 14:dag De är mycket trevliga, alltid glada. De har inte tid De är så trevliga och glada fast de har så mycket så många att hjälpa De är så snälla och bra flickorna här De är trevliga. De flesta är bra, kan väl vara någon som inte är så bra

10 Nästan allihop är jättebra, hjälpsamma och trevliga En del är som en sol, det sätter jag värde på. Önskar de hade mer tid De är väldigt bra allihop, vänliga och rara 7 b Det är viktigt för mig att bli trevligt bemött av hemtjänstpersonalen. Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt Hemtjänstpersonalen frågar mig hur jag vill få den beviljade hjälpen utförd. Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Bort Totalt Vimmerby stad fall Granen Tuna Södra Vi Totalt Jag är nöjd med hur jag får min hjälp utförd Det säger jag till dem annars Nej, de frågar inte efter De vet vad som ska göras Det är planerat innan om det är lilla eller stora städningen Nej, de bara städar Mycket god service. Jag har ingen direkt hjälp bara handling på fredagar. Jag skriver en lista och de handlar Det är många nya Flickorna vet hur jag vill ha det, ej nöjd med maten ibland De nya frågar Jag tror inte jag får bestämma. Jag blir aldrig bekant med dem, men de är trevliga. De kommer 2 ggr/v och duschar mig. De kommer och städar hos mig och larma har jag också De vet vad de ska göra! (4) Hade städning tidigare men det blev billigare privat De vet hur jag vill ha det De frågar hur jag vill ha det städat

11 De är trevliga och frågar 8 b Det är viktigt för mig att få tala om hur jag vill ha hjälpen utförd. Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Bortfall Totalt Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt Jag har bra kontakt med hemtjänstpersonalen. Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Bort Totalt Vimmerby stad fall Granen Tuna Södra Vi Totalt Vi pratar och skojar (2) Jag säger vad jag tycker och skojar och tjafsar med dem De är en trygghet för mig Har aldrig någon kontakt med dem. Det är för mycket olika personer. Jag kan inte känna igen dem. De skulle ha lite mer tid, tid för utflykter vore trevligt Vi har bra kontakt. Vi skojar lite med varandra En del blir det mer kontakt med, vi kan ha roligt ihop. Vi känner dem bra De brukar prata en stund De är ju olika, men bra över lag Kan ringa när jag vill

12 9 b Kontakten med hemtjänstpersonalen är viktig för mig. Vimmerby stad Granen Tuna Locknevi Södra Vi Totalt Hemtjänstpersonalen kommer på avtalad tid. Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt De borde ringa om de är försenade, det gör de aldrig Det är inte bestämd någon tid, men de kommer alltid halv 2 med maten Det varierar lite det är trevligt med lite olika som kommer Det har blivit vid halv ett tiden som maten kommer Annars ringer de (4) Ibland blir det lite förskjutet i tid men det är helt OK När de kommer ihåg mig så kommer de Si och så, presenterar sig inte Vid hinder ringer de Personalen jäktad, kommer ibland inte på utsatt tid. I den mån de kan, ringer ibland Vet om att de kommer på förmiddagen, kan variera. Glömmer nycklar. Nu är det bättre än i början. Jag vill ha hjälp med annat. Vill gärna veta när de kommer, om det blir någon ändring. De kommer när de ska ibland 10 minuter senare, men det är ju inte att undra på. Kommer de inte så larmar jag Det gör de alltid Jag larmar också Ungefär I stort sett. Det kan hända något så de blir försenade De kommer när de har tid. Man blir ju inte så fri när de inte kommer samma tid. Vore bra med en bestämd tid

13 Det händer att de kommer senare på kvällen, men de säger alltid till Oftast Kommer när jag larmar Kan hända att de blir försenade 10 b Det är viktigt för mig att hemtjänstpersonalen kommer på avtalad tid. Vimmerby stad Granen Tuna Locknevi Södra Vi Totalt Det är oftast samma personal som kommer till mig. Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Bort Totalt Vimmerby stad fall Granen Tuna Södra Vi Totalt Det är inte nödvändigt med samma personal som kommer. Alla verkar så kunniga. Många olika. Vore bra om det vore samma i en vecka i alla fall. Det är hur många som helst! På lördagar och söndagar är det samma, det tycker jag om. Det är bättre med personal som är lite äldre! Det är många olika som kommer. Det går jättebra, jag lär ju känna dem allihop. Det är bara bra med olika personer som kommer Det kan byta lite Det kan växla en del men det gör ingenting alls! Det är det sämsta! De kommer var sjätte vecka, inte bra. En del vet jag inte vem det är. Ingen legitimation visar de upp, svårt när man ser dåligt. Skönt om det vore färre som kom till mig olika Olika varje gång Lite blandat, lite för många Säkert 40 personer Många olika (2) Stor spridning

14 Gillar inte manlig personal vid hygienhjälp Återkommande personal Det är sälla det kommer någon annan Det har kommit minst 10 personer. Det är så blandat. Det är mycket folk här jämt. Personalen borde presenteras sig samt även ha namnskylt. Det kan vara nya och olika som kommer till mig Det är olika, när jag larmar vet jag ju inte vem som kommer. Huvudsaken är att någon kommer och hjälper mig. Alla är bra, det behöver inte vara samma som kommer Det är alltid samma som kommer till mig De går ju på schema. Det vore skönt om det vore samma som kom. Det är så många så man kommer inte ihåg namnen på dem. Det vore bättre om det vore samma men de går ju på schema, det är alltid Barbara som duschar mig och det känns bra Det är 2 3 som växlar Det kan vara olika ibland De är ju så många Det är olika, svårt att komma ihåg vad de heter Det är lite olika. Det är jobbigt när det är semester. De måste tala om vad det heter, jag ser inte vem det är Kan vara lite olika, men de återkommer Det är några stycken som byts om 11 b Det är viktigt för mig att det är samma personal som kommer till mig. Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt Hemtjänstpersonalen vet vad de skall göra Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Instämmer Bort Totalt Vimmerby stad fall Granen Tuna Locknevi Södra Vi Totalt

15 Ja, det vet de. De har ju gått här så länge. Har de inte lärt sig det nu så är det nog ingen idé! De tar fram städgrejerna och städar bara. Annars frågar de De borde vara lyhörda och flexibla Är det någon ny får jag säga till Många gånger ringer jag på larmet och då talar jag om vad jag vill De frågar om det är något särskilt 12 b Det är viktigt för mig att personalen vet vad de ska göra hos mig. Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt Hemtjänstpersonalen gör ett noggrant och bra arbete. Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt Kommentar: En del är inte så noga med städningen, golven är så blöta så man kan inte gå på dem Det lilla de gör hos mig går ju bra Roligt när det kommer någon ny och lägger mattorn a fel, då brukar jag skoja med dem. Man måste kunna skämta! Det duger åt mig. Jag är inte så petig. De frågar när de ska handla om de inte vet vad de ska köpa Inte så bra Helnöjd Det är olika personal. En del personal visar flexibilitet. Bäddar sängen åt mig Dammsuger och torkar golv De har för lite tid för städningen!! Mina döttrar städar när de kommer

16 Om det är någon ny, kan det vara lite si och så En del är noga, en del andra är det lite si och så med, men det duger åt mig Städningen är jag noga med De är så noga 13 b Det är viktigt för mig att hemtjänstpersonalen gör ett noggrant och bra arbete. Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt Vad är Din totalbedömning av hemtjänsten Mycket Bra Ganska Dålig Mycket Bort Totalt bra Bra dålig fall Vimmerby stad Granen Tuna Södra Vi Totalt Kommentarer Jag har två katter. Det är bra om ingen av personal är allergisk mot pälsdjur. Det kan ju vara så att den personliga kemin som inte stämmer. En personal som jag har lite svårt för, men det fungerar bra. De är fantastiska! Beviljad två timmar, men arbetet tar 1 timme. Den kan bli betydligt bättre, ökad kommunikation mellan hemtjänsttagare och personal som organiserar arbetet En regelbunden utvärdering eftersom förutsättningarna förändras. De får betyg stora A. Maten är mycket bra här på Granen, allt är jättegott! Maten är också bra. Jag brukar äta nere i matsalen för då får jag sällskap och slipper sitta själv Maten är inget vidare. Grönsakerna är aldrig riktigt kokta, jag har svårt att äta, jag har löständer. Ärtsoppan idag var för tjock. Det kunde ha varit lite bättre med städningen. Torkar golven dåligt, tycker jag. De hjälper mig så bra Jag tycker de har för lite tid

17 Jag tycker så bra om dem och prata med dem, särskilt när man är ensam Har inget att klaga på Övrigt Fixar-Marja är fantastisk! Hon har ett bra sätt, gör folk glada och så är hon ju så händig. Jobbigt när det kommer någon ny som ska duscha mig! Jag blir förargad över att de inte kan hjälpa mig att klippa tånaglarna när jag har duschat. Maten är inte alltid så bra, framförallt potatisen är inte god. Köttet är inte stekt, ingen stekyta på. På helgen borde man kunna få en dricka till maten! Åbro kunde väl skänka några backar till oss?! Det är viktigt att personalen vågar ta i oss gamla, en klapp på axeln, en kram betyder så mycket! När det gäller maten så är potatisen inte god. Den har ett skinn över sig inte alls gott. Jag värmer maten senare i micron det går jättebra. Jag är van att äta kl. 5. Inte bra att man måste bestämma sig tre dagar innan för att kunna få färdtjänst. Dagen innan hade varit bättre. Min pension har minskat, vad beror det på? (Kontakt med assistent förmedlas) Landsbygden utarmas! Banken, caféet och distriktssköterskan är borta här i Södra Vi. Tycker maten är god! Önskvärt att få komma ut i friska luften ett par gånger i veckan! Ej någon längre stund men känslan av att få kunna gå i någon affär. Personalen tvättar aldrig händerna så jag ser det, vore önskvärt! Arbetar med handskar på, undrar om dessa används på alla ställen. Duschförkläde hänger kvar fö att användas igen, bra. Vill veta vem som hämta blöjor jag inte vill ha, morgonpersonalen kontaktas. Det enda jag skulle önska är att det fanns en sjuksköterska här på Granen så att man slapp ta en sjukbil bort till vårdcentralen. Mina barn finns i stan och de hjälper mig att handla det jag behöver på lördagar. De är så snälla och ställer upp så mycket på mig. Jag har det så bra! Jag har de gamla här på Granen och flickorna som hjälper mig, sedan har jag mina väninnor som bor nere på stan som jag också umgås med ibland. Jag skulle gärna vilja ha med mig någon personal och åka hem till gården någon dag i sommar. Min dotter och måg har tagit över gården. Den ligger så fint vid en sjö. Går det inte att ordna en dag i sommar? Jag längtar dit varje natt och ligger och gråter. Jag skulle vilja ha lite mer underhållning, något roligt. Larmet är fantastiskt bra, skulle inte klara mig utan. Maten är så där! Lite hårt stekt ibland, ibland inte riktigt kokta grönsaker. Ibland smakar det ingenting. Men det är ju så olika tycke och smak. Det är bökigt att behöva gå till vårdcentralen varje vecka för att ta prov. Det är jobbigt när jag behöver byta gardiner, för det gör inte hemtjänstpersonalen. (Får tips om Fixar- Marja) Maten har blivit sämre, jag har ingen matlust heller. Det var bättre förut med maten, den var godare då. Min sonhustru kommer hit ibland och storstädar, hon hjälper mig att handla också. Sjuksköterskan Ann-Christin är så jättebra och hjälper mig.

Brukarundersökning 2012

Brukarundersökning 2012 Brukarundersökning 2012 Hemtjänsten i Håbo Uppdrag enligt verksamhetsplan Genomföra brukarundersökning årligen Höja svarsfrekvensen Målet att minst 90 % ska vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar

Läs mer

Bostadsmarknadens roll för äldres välbefinnande

Bostadsmarknadens roll för äldres välbefinnande Bostadsmarknadens roll för äldres välbefinnande Marianne Abramsson Nationella institutet för forskning om äldre och åldrande (NISAL) Linköpings universitet marianne.abramsson@liu.se Bygg bostäder så att

Läs mer

Så tycker brukarna med bostad med särskild service, personlig assistans samt boendestöd. En brukarundersökning genomförd mars 2013.

Så tycker brukarna med bostad med särskild service, personlig assistans samt boendestöd. En brukarundersökning genomförd mars 2013. Så tycker brukarna med bostad med särskild service, personlig assistans samt boendestöd En brukarundersökning genomförd mars 2013. Hultsfred Maj 2013 2 Sammanfattning Brukarundersökningen som genomfördes

Läs mer

Hur det är att vara arbetslös i fina Sverige.

Hur det är att vara arbetslös i fina Sverige. Hur det är att vara arbetslös i fina Sverige. Är det inte meningen att samhället ska hjälpa de som har det mindre bra? Är det inte meningen att man ska få stöd till ett bättre mående och leverne? Är det

Läs mer

Enkätundersökning i hemtjänsten november 2013. 212 enkäter är utskickade 154 personer har svarat

Enkätundersökning i hemtjänsten november 2013. 212 enkäter är utskickade 154 personer har svarat Enkätundersökning i hemtjänsten november 2013 212 enkäter är utskickade 154 personer har svarat Enkätundersökning i hemtjänsten november 2013 Totalt ligger svarsfrekvensen på 73% Svarsfrekvensen på fråga

Läs mer

Dagverksamhet för äldre

Dagverksamhet för äldre Äldreomsorgskontoret Dagverksamhet för äldre Delrapport med utvärdering Skrivet av Onerva Tolonen, arbetsterapeut, 2010-08-09 Innehåll 1. Inledning...3 1.1 Vilka problem ville vi åtgärda?...3 1.2 Vad vill

Läs mer

Kvalitetsundersökning inom hemtjänsten i Vantör 2005

Kvalitetsundersökning inom hemtjänsten i Vantör 2005 Äldre- och handikappomsorgen V A N T Ö R S S T A D S D E L S F Ö R V A L T N I N G Sid 1 2005-11-23 Kvalitetsundersökning inom en i Vantör 2005 Enkätundersökning till i Vantör med insatser från Undersökning

Läs mer

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Läs mer

Likabehandling och plan mot diskriminering och kränkande behandling!

Likabehandling och plan mot diskriminering och kränkande behandling! Likabehandling och plan mot diskriminering och kränkande behandling! Under våren 2015 gjordes en enkät på som handlade om trivsel, trygghet och barnens delaktighet. Enkäten riktades mot er som föräldrar,

Läs mer

Praktikanterna Den sjätte sammanställningen av enkäter till praktikanterna

Praktikanterna Den sjätte sammanställningen av enkäter till praktikanterna den 4 maj 0 Praktikanterna Den sjätte sammanställningen av enkäter till praktikanterna Allmänt om enkäten Enkäter skickas till deltagare i FIVE cirka tre veckor efter att de har avslutat sin praktik. Om

Läs mer

Hon går till sitt jobb. Hon går till sitt jobb hon hatar sitt jobb hon känner sig ensam och svag Vad kan väl jag göra då

Hon går till sitt jobb. Hon går till sitt jobb hon hatar sitt jobb hon känner sig ensam och svag Vad kan väl jag göra då Hon går till sitt jobb Hon går till sitt jobb hon hatar sitt jobb hon känner sig ensam och svag Vad kan väl jag göra då mer än att älska henne så, som jag gör Hon går på café och sätter sig ner men ingenting

Läs mer

Jämförelse svar från 2017 (redigerad)

Jämförelse svar från 2017 (redigerad) Jämförelse svar från 2017 (redigerad) 1. Antal svarande: 110 (N=13) (N=29) (N=15) (N=18) (N=35) 13 0 0 0 0 0 29 0 0 0 0 0 15 0 0 0 0 0 18 0 0 0 0 0 35 2. Kön Antal svarande: 105 (N=13) (N=28) (N=12) (N=18)

Läs mer

PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA

PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO EN JULIASAGA Daniel Lehto 2011 daniellehto@yahoo.se Till Julia PAPPA ÄR UNDERSKÖTERSKA DANIEL LEHTO Pappa jobbar på ett boende för gamla människor. Det är ett roligt

Läs mer

Ökat socialt innehåll i vardagen

Ökat socialt innehåll i vardagen -3-111 -3-3 Tjänsteskrivelse Socialförvaltningen, vård och omsorg Ökat socialt innehåll i vardagen - Utvärdering av hur personal som deltagit i utvecklingsarbete om ökat socialt innehåll i vardagen uppfattar

Läs mer

Kungälvs kommun alla brukare 2009 EAS = Ej angivet svar per fråga Mv = medelvärdet beräknat på en skala från 1-5 där 5 är Instämmer helt

Kungälvs kommun alla brukare 2009 EAS = Ej angivet svar per fråga Mv = medelvärdet beräknat på en skala från 1-5 där 5 är Instämmer helt Kungälvs kommun alla brukare 2009 EAS = Ej angivet svar per fråga Mv = medelvärdet beräknat på en skala från 1-5 där 5 är Instämmer helt 1. Jag upplever att hemtjänstpersonalen är bra på att utföra den

Läs mer

1 december B Kära dagbok!

1 december B Kära dagbok! 1 december B Kära dagbok! (Fast egentligen är det ju ingen dagbok, utan en blå svenskaskrivbok från skolan. Jag bad fröken om en ny och sa att jag hade tappat bort den andra. Sen kan jag bara säga att

Läs mer

Förvandlingen. Jag vågade inte släppa in honom utan frågade vad han ville. Jag trodde att du behövde mig, sa gubben och log snett.

Förvandlingen. Jag vågade inte släppa in honom utan frågade vad han ville. Jag trodde att du behövde mig, sa gubben och log snett. Förvandlingen Det var sent på kvällen och jag var ensam hemma. Jag måste upp på vinden och leta efter något kul och läskigt att ha på mig på festen hos Henke. Det skulle bli maskerad. Jag vet att jag inte

Läs mer

Utvärdering 2012 - deltagare

Utvärdering 2012 - deltagare Utvärdering 12 - deltagare 145 deltagare Tycker du att det har varit kul att vara på kollo? (%) 1 8 4 1 Ja Nej Varför eller varför inte? - Det har varit kul för det är fina lokaler och bra utrustning.

Läs mer

Om att planera för sitt boende på äldre dagar

Om att planera för sitt boende på äldre dagar Om att planera för sitt boende på äldre dagar Marianne Abramsson Institutet för forskning om äldre och åldrande, NISAL Linköpings universitet marianne.abramsson@liu.se Kunskapsläget äldres boende Vanligt

Läs mer

Utvärdering Målsman 2011

Utvärdering Målsman 2011 Utvärdering Målsman 2011 Var informationen innan kollot tillräcklig? (76 svar) 80 60 40 20 0 Ja (100%, 76 st) Nej (0%, 0st) Om nej, vad tycker ni saknades? Informativ hemsida. Mycket bra info hemskickad.

Läs mer

Individuell uppföljning i ord boende 2016

Individuell uppföljning i ord boende 2016 Individuell uppföljning i ord boende 2016 1. Antal svarande: 93 15 0 0 0 0 0 26 0 0 0 0 0 12 0 0 0 0 0 11 0 0 0 0 0 29 2. Kön Antal svarande: 90 (N=14) (N=26) (N=11) (N=10) (N=28) Kvinna 6 18 10 5 20 Man

Läs mer

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN:

Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN: Muntliga övningar till: Introducera Ord ISBN: 978-91-47-11782-6 Här finns extra uppgifter till vare kapitel i boken. Alla dessa övningar är muntliga. Gör uppgifterna i par. I uppgifterna övar ni samma

Läs mer

BRUKARUNDERSÖKNING INOM OMSORGEN FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014

BRUKARUNDERSÖKNING INOM OMSORGEN FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 BRUKARUNDERSÖKNING INOM OMSORGEN FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 Genomlysning av samtliga LSS-verksamheter samt boendestöd med undantag av daglig verksamhet Sammanställd juni 2014 Sammanfattning

Läs mer

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?

Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa? 1 Ett meddelande Lyssna på meddelandet. Sätt kryss för rätt svar. Du får lyssna två gånger. Hej Peter! Jag är lite försenad. Jag hinner inte komma till klockan sex. Jag måste köra mamma till ögonläkaren.

Läs mer

INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse. Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander

INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse. Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander Uppläsning av Cecilia Frode Indiska Berättelser del 8 Hej Jag heter

Läs mer

om läxor, betyg och stress

om läxor, betyg och stress 2 126 KP-läsare om läxor, betyg och stress l Mer än hälften av KP-läsarna behöver hjälp av en vuxen hemma för att kunna göra läxorna. l De flesta tycker att det är bra med betyg från 6:an. l Många har

Läs mer

Ja jag la bort den sa mamma. Den ligger i mitt rum sa mamma. Kan du vara kvar i luren? En liten stund sa mamma. Men pappa är ju borta i en månad och

Ja jag la bort den sa mamma. Den ligger i mitt rum sa mamma. Kan du vara kvar i luren? En liten stund sa mamma. Men pappa är ju borta i en månad och Jag och min morbror. Jag var hemma själv och satt i soffan. Jag har inget och göra. Vart är tv kontrollen någonstans? Har mamma tagit bort kontrollen? Jag får väl leta sa jag med en suck. Ring ring, är

Läs mer

1. Hur blev du mottagen vid ankomsten?: bra Kommentar mottagande: -Fick bara vänta 30 minuter på flygplatsen,helt OK

1. Hur blev du mottagen vid ankomsten?: bra Kommentar mottagande: -Fick bara vänta 30 minuter på flygplatsen,helt OK Namn: Kerstin Berghman Resa: Dressyr andalusier Mallorca Datum: 18-25 /5 2014 1. Hur blev du mottagen vid ankomsten?: bra Kommentar mottagande: -Fick bara vänta 30 minuter på flygplatsen,helt OK 2. Hur

Läs mer

Redovisning av brukarundersökning hemtjänst/lov våren 2012

Redovisning av brukarundersökning hemtjänst/lov våren 2012 Redovisning av brukarundersökning hemtjänst/lov våren 2012 Margareta Sjögren, kvalitetsuppföljare Nordanstigs kommun Kvalitets- och utvecklingsenheten 2012-04-25 Sammanfattning I denna redovisning presenteras

Läs mer

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om? sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna

Läs mer

Kvalitetsindex. Rapport 2011-11-03. Änglagårdens Behandlingshem. Standard, anhörig

Kvalitetsindex. Rapport 2011-11-03. Änglagårdens Behandlingshem. Standard, anhörig Kvalitetsindex Standard, anhörig Rapport 20111103 Innehåll Skandinavisk Sjukvårdsinformations Kvalitetsindex Strategi och metod Antal intervjuer, medelbetyg totalt samt på respektive fråga och antal bortfall

Läs mer

Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB

Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen,

Läs mer

JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS

JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS JAG LÅG BREDVID DIG EN NATT OCH SÅG DIG ANDAS Christoffer Mellgren Roller: 3 kvinnor, 3 män Helsingfors 060401 1. MOTELLET. (Ett fönster står öppet mot natten. Man hör kvinnan dra igen det, och sedan dra

Läs mer

Veronica s. Dikt bok 2

Veronica s. Dikt bok 2 Veronica s Dikt bok 2 Det är bra att ha en syster Min syster betyder så mycket för mig. Jag vet att hon betyder likadant för mig. Om jag vill henne något så vet jag att hon finns där för mig. Jag är glad

Läs mer

Konferensrum 2:2 Kommunalhuset Tumba

Konferensrum 2:2 Kommunalhuset Tumba 1 [7] Referens Josefin Blomquist, verksamhetsutvecklare Möte om hemtjänsten Dag och tid Torsdag 21 mars 2013 kl. 17 19 Plats Konferensrum 2:2 Kommunalhuset Tumba Mahria Persson Lövkvist, verksamhetschef

Läs mer

LÄNSSTYRELSEN KALMAR LÄN INFORMERAR. Verksamhetstillsyn av hemtjänsten i sex kommuner i Kalmar län. Meddelande 2005:17

LÄNSSTYRELSEN KALMAR LÄN INFORMERAR. Verksamhetstillsyn av hemtjänsten i sex kommuner i Kalmar län. Meddelande 2005:17 LÄNSSTYRELSEN KALMAR LÄN INFORMERAR Verksamhetstillsyn av hemtjänsten i sex kommuner i Kalmar län Meddelande 2005:17 Verksamhetstillsyn av hemtjänsten i sex kommuner i Kalmar län Utgiven av: Meddelande

Läs mer

Leroy är en lilamaskad snart 6 årig herre, vår första siames och den mest underbara katten som finns.

Leroy är en lilamaskad snart 6 årig herre, vår första siames och den mest underbara katten som finns. Leroy är en lilamaskad snart 6 årig herre, vår första siames och den mest underbara katten som finns. Han har gått upp i vikt en del varje gång vi haft kattungar hemma, men gick tillbaka rätt fort till

Läs mer

Vård och omsorg, Staffanstorps kommun

Vård och omsorg, Staffanstorps kommun RAPPORT Vård och omsorg, Staffanstorps kommun Datum: 2014-09-15 Susanne Bäckström, enhetschef Alexandra Emanuelsson, kvalitetsutvecklare Gustav Blohm, kvalitetsutvecklare 2(13) Intervjuer med boende Genomförande

Läs mer

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.

Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ. Höra 1 Varför kommer de för sent? Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ. A Ursäkta mig, jag skyndade mig så mycket jag

Läs mer

Utvärdering deltagare

Utvärdering deltagare Utvärdering deltagare 37 svar, 325 deltagare Har det varit roligt på lägret? (%) 1 8 6 4 99 1 Ja Nej Varför, varför inte? - Det har varit lärorikt och kul att använda utrustningen och att skådespela. -

Läs mer

Den stora katastrofen

Den stora katastrofen Den stora katastrofen H ej, det är jag här igen, Malin, jag som bor i Rukubacka med min lillasyster Fia, vår hund Rufs och mamma och pappa. Allting är bra här hos oss utom en sak. Det har hänt 4 5 en katastrof,

Läs mer

!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Träffen! Ett filmmanus av! Linda Åkerlund!

!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Träffen! Ett filmmanus av! Linda Åkerlund! Träffen Ett filmmanus av Linda Åkerlund Linda Åkerlund Skapat datum: Kamomillgången 15 25 oktober 2015 61145 Nyköping Version 8 070-5883143 Slutmanus 151102 INT. SEBASTIANS VARDAGSRUM -KVÄLL Sebastian,

Läs mer

Vänersborg Samlevnadskurs 2001-10-04

Vänersborg Samlevnadskurs 2001-10-04 Detta var bra 1 Precis allting! Det har verkligen varit två perfekta dagar 2 Bra övningar. Trevliga och berikande diskussioner. 4 Allting. Bra med möte ungdomar och vuxna. 5 Både föreläsningarna och de

Läs mer

Du är klok som en bok, Lina!

Du är klok som en bok, Lina! Du är klok som en bok, Lina! Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen, men på

Läs mer

Utvärdering deltagare 2013 v.7-9 31 deltagare

Utvärdering deltagare 2013 v.7-9 31 deltagare Utvärdering deltagare 13 v.7-9 31 deltagare Tycker du att det har varit kul att vara på läger? (%) 1 8 4 1 Ja Nej Varför eller varför inte? - För att man fick nya kompisar, fick göra det man tycker om

Läs mer

Kapitel 1 - Hej Hej! Jag heter Lola. Och jag är 10 år och går på vinbärsskolan som ligger på Gotland. Jag går i skytte och fotboll. Jag älskar min bästa vän som heter Moa. Jag är rädd för våran mattant

Läs mer

Lenas mamma får en depression

Lenas mamma får en depression Lenas mamma får en depression Text och illustrationer: Elisabet Alphonce Lena bor med sin mamma och lillebror Johan på Tallstigen. Lena går i första klass och Johan går på förskolan om dagarna. Lena och

Läs mer

NKI - Särskilt boende 2012

NKI - Särskilt boende 2012 NKI Särskilt boende (boende) 2012 1(7) NKI - Särskilt boende 2012 Enkät till boende 1.1 Nöjd Kund Index Tabell 1.1 Färgformatering i tabellen: Genomsnitt mellan svarsalt 1 & 2 RÖD Genomsnitt mellan svarsalt

Läs mer

Utvärdering 2015 deltagare Voice Camp

Utvärdering 2015 deltagare Voice Camp Utvärdering 15 deltagare Voice Camp 8 deltagare Har det varit roligt på lägret? (%) 1 8 6 4 1 Ja Nej Varför eller varför inte? - Enkelt, jag älskar att sjunga och det är alltid kul att träffa nya vänner

Läs mer

Övning: Föräldrapanelen

Övning: Föräldrapanelen Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen. Material: Bilder med frågor (se nedan) Tejp/häftmassa Tomma A4-papper (1-2 st/grupp) Pennor (1-2 st/grupp) 1) Förbered övningen genom att klippa

Läs mer

Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen.

Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen. Övning: Föräldrapanelen Bild 5 i PowerPoint-presentationen. Material: Bilder med frågor (se nedan) Tejp/häftmassa Tomma A4-papper (1-2 st/grupp) Pennor (1-2 st/grupp) 1) Förbered övningen genom att klippa

Läs mer

Utvärdering 2014 målsman

Utvärdering 2014 målsman Utvärdering 2014 målsman 209 deltagare Kändes det tryggt att lämna era barn på lägret? (%) 100 80 60 40 20 0 100 0 Ja Nej Varför/varför inte? - Mycket väl anordnat och bra information. - Seriöst! Utförlig

Läs mer

Sömngångare. Publicerat med tillstånd Förvandlad Text Mårten Melin Bild Emma Adbåge Rabén & Sjögren. I_Förvandlad2.indd 7 2011-01-26 15.

Sömngångare. Publicerat med tillstånd Förvandlad Text Mårten Melin Bild Emma Adbåge Rabén & Sjögren. I_Förvandlad2.indd 7 2011-01-26 15. Sömngångare När jag vaknade la jag genast märke till tre konstiga saker: 1. Jag var inte hungrig. Det var jag annars alltid när jag vaknade. Fast jag var rejält törstig. 2. När jag drog undan täcket märkte

Läs mer

POLEN 2011. Jesper Hulterström. V10 s

POLEN 2011. Jesper Hulterström. V10 s POLEN 2011 Jesper Hulterström V10 s 1 Jag heter Jesper Hulterström och Har varit på utlandspraktik 5/5 25/5 i Polen i en stad vid namn Tuchola. Resan varade i 3 veckor och den gjorde jag med John Pettersson

Läs mer

För att då har jag ingen fritidsaktivitet och vi har bokklubb då här.

För att då har jag ingen fritidsaktivitet och vi har bokklubb då här. . Vilken tid och veckodag skulle passa dig bäst att besöka biblioteket? "Har barn som går på förskola och vet att de har haft problem att få tider som passar att besöka biblioteket i Hovmantorp på förmiddagarna.

Läs mer

BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA

BARNHEMMET. En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA. Barnen STINA GRETA IDA LOTTA BARNHEMMET En liten berättelse om en tid då man sålde barn som arbetskraft ROLLER FÖRESTÅNDARINNAN SYSTER SARA Barnen IDA Folket Spöken 9 roller. Om gruppen bara är 8 så kommer Idas namn ibland att skrivas

Läs mer

AYYN. Några dagar tidigare

AYYN. Några dagar tidigare AYYN Ayyn satt vid frukostbordet med sin familj. Hon tittade ut genom fönstret på vädret utanför, som var disigt. För några dagar sedan hade det hänt en underlig sak. Hon hade tänkt på det ett tag men

Läs mer

.,, 7t2rÚ,4 " lzo * z:-'tt:' VIMMERBY KOMMLTN OMSORGSFÖRVALTNINGEN BA. Sammanställning resultat av genomfürda enkåiter till anhöriga 2010.

.,, 7t2rÚ,4  lzo * z:-'tt:' VIMMERBY KOMMLTN OMSORGSFÖRVALTNINGEN BA. Sammanställning resultat av genomfürda enkåiter till anhöriga 2010. VIMMERBY KOMMLTN OMSORGSFÖRVALTNINGEN BA 100420 Sammanställning resultat av genomfürda enkåiter till anhöriga 2010. Anhöriga till brukare på särskilt boende fick göra bedömningar på en skala fran 1-5 på

Läs mer

4. Vad tyckte du om kvaliten på ridningen?: mycket bra Kommentar om ridningen: -man fick rida hur mycket som helst, olika slags turer.

4. Vad tyckte du om kvaliten på ridningen?: mycket bra Kommentar om ridningen: -man fick rida hur mycket som helst, olika slags turer. Namn: Andrea Renström Resa: Arizona Datum: 9/3 2014 Kommentar mottagande: - Kommentar boende: -underbar stuga, sängarna är jättesköna. Städning varje dag om man vill. Kommentar maten: Maten är grymt god.

Läs mer

Garaget Resultat besöksnöjdhetsundersökningen Vt 2016

Garaget Resultat besöksnöjdhetsundersökningen Vt 2016 Garaget Resultat besöksnöjdhetsundersökningen Vt 2016 Fråga 1. Personalen lyssnar, förstår och respekterar mig. 64% 34% JA IBLAND SÄLLAN NEJ 0% 0% 0% 0% 0% 0% 2% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% Kvinna Man Eg.def

Läs mer

Slutsång. Slut för idag, tack för idag. Vi ska ses på torsdag. och ha det så bra!

Slutsång. Slut för idag, tack för idag. Vi ska ses på torsdag. och ha det så bra! Slutsång Melodi: "Tack ska du ha, Kalle heter jag, vad du heter gör detsamma tack ska du ha!" Slut för idag, tack för idag. Vi ska ses på torsdag och ha det så bra! En liten båt En liten båt blir ofta

Läs mer

JULI 2012. Storsjöyran. den 28 juli 2012

JULI 2012. Storsjöyran. den 28 juli 2012 JULI 2012 Storsjöyran den 28 juli 2012 Nu har det gått några dagar sen sist och jag har haft en vecka med lugnare träning, vilket har varit ganska skönt då det är Yran-vecka i stan och fullt med folk.

Läs mer

Intervjusvar Bilaga 2

Intervjusvar Bilaga 2 49 Intervjusvar Bilaga 2 Fråga nummer 1: Vad säger ordet motivation dig? Motiverade elever Omotiverade elever (gäller även de följande frågorna) (gäller även de följande frågorna) Att man ska vilja saker,

Läs mer

Att äntligen känna sig förstådd och hjälpt

Att äntligen känna sig förstådd och hjälpt Klienternas utmärkande tankar om kliniken Att äntligen känna sig förstådd och hjälpt En av kärnpunkterna till att kunderna tar hjälp av er klinik är att kiropraktik kort och gott har hjälpt dem. Som ni

Läs mer

Sara och Sami talar ut Arbetsmaterial för läsaren Författare: Tomas Dömstedt

Sara och Sami talar ut Arbetsmaterial för läsaren Författare: Tomas Dömstedt Sara och Sami talar ut Arbetsmaterial för läsaren Författare: Tomas Dömstedt Om arbetsmaterialet Det här arbetsmaterialet följer sidorna i boken. Till varje sida finns det ordförklaringar och frågor att

Läs mer

NORDEN I BIO 2008/09 Film: Goðir gestir (Island 2006) Svensk text

NORDEN I BIO 2008/09 Film: Goðir gestir (Island 2006) Svensk text 1 Har du köpt tillräckligt med saker? 2 Tja... Jag vet inte. Vad tycker du? Borde jag handla mer saker? 3 Är det nån på ön som du inte har köpt nåt åt? 4 -Ja, en. -En? 5 -Dig. -Men jag bor inte på ön...

Läs mer

Lägerutvärdering FLATÖN 14

Lägerutvärdering FLATÖN 14 Lägerutvärdering FLATÖN 14 Läger 1 (22-28/6) Utvärdering 2014 års VVDS läger 1; 22 juni-28 juni Förmågor före och efter lägret (Skalan är 1-5 där 1 är lägst och 5 högst) Före (37) Efter (32) Självkänsla

Läs mer

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna 5,

Läs mer

Vilka tycker du är de bästa valen?

Vilka tycker du är de bästa valen? Vilka tycker du är de bästa valen? På vår webbplats www.respect4me.org kan du titta på berättelserna om våra liv och de situationer vi råkar ut för. Varje berättelse börjar på samma sätt med en kort film,

Läs mer

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010 Innehållsförteckning Innehållsförteckning 1 Bakrund.2 Syfte,frågeställning,metod...3 Min frågeställning..3 Avhandling.4,

Läs mer

Enkät rörande sjukkontakt

Enkät rörande sjukkontakt 2008-01-09 1 (6) Personal- och organisationsutskottet Enkät rörande sjukkontakt Sedan januari 2006 gäller att närmsta chef ska ta kontakt med den anställde under de första fem dagarna när någon är sjukskriven.

Läs mer

Utvärdering 2014 deltagare Voice Camp

Utvärdering 2014 deltagare Voice Camp 214 Voice Camp Utvärdering 214 deltagare Voice Camp 55 deltagare Har det varit roligt på lägret? (%) 1 8 6 4 2 Ja Nej Varför eller varför inte? För att jag har fått uppleva min dröm Lägret har varit roligt,

Läs mer

Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt. Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp.

Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt. Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp. Förföljaren Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp. Var på din vakt och håll ögonen öppna, med sylvassa naglar

Läs mer

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg) Gruppenkät Du har deltagit i en gruppaktivitet. Det kan ha varit ett LAN, ett musikarrangemang, en tjej-/ killgrupp, ett läger eller ett internationellt ungdomsutbyte. Eller så har ni kanske skött ett

Läs mer

Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum

Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum Berättelsen om Tugummi von Bubbelgum Författare: Izabella Rydén Det var en gång för inte så länge sedan. Då levde den 14-åriga Tugummi von Bubbelgum med sin lillasyster Molly Viktoria von Bubbelgum. Tugummi

Läs mer

Den försvunna diamanten

Den försvunna diamanten Den försvunna diamanten Jag sitter utanför museet i London, jag ser en man gå lite misstänksamt ut genom dörren. Jag går in på museet och hör att personalen skriker och säger att diamanten är borta. Diamanten

Läs mer

PATRULLTID & PYJAMASBÖN

PATRULLTID & PYJAMASBÖN PATRULLTID & PYJAMASBÖN Till dig ledare Det viktigaste under lägret är kanske samlingen i den lilla gruppen/patrull? Här finns möjligheten att varje morgonen och kväll på ett särskilt sätt se varandra,

Läs mer

Vår tanke med den här lärarhandledningen är att ge er förslag på arbetsformer och diskussionsuppgifter att använda i arbetet med boken. Mycket nöje!

Vår tanke med den här lärarhandledningen är att ge er förslag på arbetsformer och diskussionsuppgifter att använda i arbetet med boken. Mycket nöje! 1 Vår tanke med den här lärarhandledningen är att ge er förslag på arbetsformer och diskussionsuppgifter att använda i arbetet med boken. Mycket nöje! Lärarhandledningen är gjord i mars 2014 av Lena Nilsson

Läs mer

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)

Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg) Gruppenkät Du har deltagit i en gruppaktivitet! Det kan ha varit en tjej-/ killgrupp, ett läger eller ett internationellt ungdomsutbyte. Eller så har ni kanske ordnat ett musikarrangemang, skött ett café,

Läs mer

10 september. 4 september

10 september. 4 september I AM GREGER PUTTESSON 4 september Hej dumma dagbok jag skriver för att min mormor gav mig den i julklapp! Jag heter Greger förresten, Greger Puttesson. Min mamma och pappa är konstiga, de tror att jag

Läs mer

Svenska 2 ANSWER KEY MÅL 1. 1 -Fraser. 1. förr 2. gör 3. Trevligt 4. länge. 2 - Preteritum. 1. tyckte 2. bodde 3. arbetade 4. var 5. började 6.

Svenska 2 ANSWER KEY MÅL 1. 1 -Fraser. 1. förr 2. gör 3. Trevligt 4. länge. 2 - Preteritum. 1. tyckte 2. bodde 3. arbetade 4. var 5. började 6. Svenska 2 ANSWER KEY In some cases several alternatives are possible. The answers are arranged beginning with the best alternative, then the second best etc. MÅL 1 1 -Fraser 1. förr 2. gör 3. Trevligt

Läs mer

Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass.

Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass. Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass. Jag har en kompis i min klass han är skit snäll mot

Läs mer

Utvärdering deltagare

Utvärdering deltagare Utvärdering deltagare 68 svar, 76 deltagare Har det varit roligt på lägret? (%) 1 8 6 2 1 Ja Nej Varför, varför inte? - För jag älskar att sjunga o här sjunger man varje dag! - Jag har fått nya vänner

Läs mer

Vad har du gjort på semestern?

Vad har du gjort på semestern? Vad har du gjort på semestern? Joanna, vad har du gjort på din semester? Min semester har varit lite ovanlig för vi hade inte så mycket tid att planera den. Vi visste inte riktigt hur det skulle bli med

Läs mer

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget

Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget 1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Felicia och är tio år. Jag bor på en gård i södra Sverige och jag har ett syskon som heter Anna. Hon är ett år äldre än mig. Jag har även en bror som är ett år, han

Läs mer

STADSLEDNINGSKONTORET

STADSLEDNINGSKONTORET Sommarkollo 2012-Botvidsgårdens prova på kollo SIDAN 1 Det fanns alltid någon ledare till hands som du kunde prata med om du behövde A. Aldrig 0 0 B. Sällan 0 0 C. Ibland 5 8,9 D. Oftast 22 39,3 E. Alltid

Läs mer

Reserapport Kenya VT 2013 Johan SSK

Reserapport Kenya VT 2013 Johan SSK Reserapport Kenya VT 2013 Johan SSK Vilket program läser du på? Sjuksköterskeprogrammet Vilket universitet,stad och land åkte du till? Moi University, Eldoret och Kenya Vilken termin åkte du och hur länge

Läs mer

Fråga 1 6 Barnens kommentarer

Fråga 1 6 Barnens kommentarer Fråga 1 6 Barnens kommentarer Detta är en sammanställning av barnens kommentarer som lämnats i enkäten. Kommentarerna har grupperats efter fråga. För bättre läsbarhet har stavfel korrigerats. Ett stort

Läs mer

Förord. Bodil Yilmaz Behandlingsansvarig mentalskötare

Förord. Bodil Yilmaz Behandlingsansvarig mentalskötare Förord Pebbles är en av de modigaste människor jag känner. Att så öppet berätta om sin psykiska sjukdom och framför allt sina psykoser är något jag beundrar. Det finns en hel del litteratur om depressioner

Läs mer

FEBRUARI 2012. JVM-Distans. den 22 februari 2012

FEBRUARI 2012. JVM-Distans. den 22 februari 2012 FEBRUARI 2012 JVM-Distans den 22 februari 2012 Då var första tävlingen avklarad för oss äldre igår, resultatet från min egen sida var inte alls suveränt, faktiskt inte ens i närheten.. Men med tanke på

Läs mer

Danielle hängde av sig kläderna och satte på lite musik, gick in i badrummet och började fylla upp vatten i

Danielle hängde av sig kläderna och satte på lite musik, gick in i badrummet och började fylla upp vatten i Ensamhet Danielle hade precis slutat jobbet och var på väg hemåt för en lugn och stilla fredagskväll för sig själv. Hon hade förberett med lite vin och räkor, hade inhandlat doftljus och köpt några bra

Läs mer

Tillsammans med Birger, Maria, Helena och Annika fick jag en god kopp kaffe.

Tillsammans med Birger, Maria, Helena och Annika fick jag en god kopp kaffe. Måndag den 9 november 2009 Hej kära dagbok. Jag började min resa tidigt den här dagen. Redan klockan 5.30 blev jag hämtad av Birger och damerna. Birger körde oss så lugnt och säkert till Arlanda. På Arlanda

Läs mer

På resande fot på Cuba och i Mexico

På resande fot på Cuba och i Mexico Sida 1 av 5 Välkommen till Willy o Ingers gästbok På resande fot på Cuba och i Mexico [Skriv nytt] - [Skapa ny gästbok] 72 personer har besökt gästboken som innehåller 17 meddelanden. Senaste meddelandet

Läs mer

SAMMANSTÄLLNING AV ENKÄT FÖR FALLPREVENTION OCH HÄLSA HOS ÄLDRE

SAMMANSTÄLLNING AV ENKÄT FÖR FALLPREVENTION OCH HÄLSA HOS ÄLDRE Social verksamhet SAMMANSTÄLLNING AV ENKÄT FÖR FALLPREVENTION OCH HÄLSA HOS ÄLDRE SEPTEMBER DECEMBER 2014 Maria Toll Samordnare anhörigstöd/volontärarbete/förebygga Postadress: Besöksadress: socialverksamhet@grastorp.se

Läs mer

Sammanställning av enkätundersökning

Sammanställning av enkätundersökning Sammanställning av enkätundersökning Feriearbete sommaren 2015 Arbetsmarknadsenheten Nordanstigs kommun 2015-12-08 1 Arbetsmarknadsenheten skickade per brev ut totalt 60 enkäter, i samband med de två arbetsperiodernas

Läs mer

Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da!

Drogad. AHHH! skrek Tim. Vad har hänt! skrek jag. Det är någon som har kört av vägen och krockat med ett träd! Men ring 112! Ge mig min mobil da! Drogad Det var en helt vanlig lördags morgon, klockan var 4:33 det var kallt och snöade ute. Idag skulle jag och min pojkvän åka på skidresa i en vecka i Lindvallen, det är första gången för min pojkvän

Läs mer

Sammanställning av Utvärdering HÄLSODAG samtliga elever Barn- & fritidsprogrammet Onsdag den 17/10 2007

Sammanställning av Utvärdering HÄLSODAG samtliga elever Barn- & fritidsprogrammet Onsdag den 17/10 2007 Sammanställning av Utvärdering HÄLSODAG samtliga elever Barn- & fritidsprogrammet Onsdag den 17/10 2007 1. Fanns det något bra med Hälsodagen? Det var roligt Frukost och priser Ja absolut! Jag tycker att

Läs mer

Övning 1: Vad är självkänsla?

Övning 1: Vad är självkänsla? Självkänsla Inledning OBS! Hela föreläsningen ska hålla på i 45 minuter. Samla gruppen och sitt gärna i en ring så att alla hör och ser dig som föreläsare. Första gången du träffar gruppen: Föreläsaren

Läs mer

TÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning

TÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning ÖI ROLLSPEL F 003 Sidan 1 av 5 Försäkringstolkning Ordlista stålskena fraktur brott i handleden akuten amputering konvention avtal efterskott omprövning överklaga SJUVÅRD VID ILLFÄLLIG VISELSE UOMLANDS

Läs mer

Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.

Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner. Veronicas Diktbok Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner. Vi gör roliga saker tillsammans. Jag kommer alltid

Läs mer