Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Relevanta dokument
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

att göra slut Att göra slut MTM:s skolwebb - funderingsfrågor och diskussion mtm.se/skola Funderingsfrågor I boken står det:

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Tunnel 13 funderingsfrågor, diskussion och skrivövningar

Layla flyttar hemifrån

Kickboxaren - funderingsfrågor och skrivövning

Ingen ska få veta funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Sista dagen av ensamhet

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Shakiba ny i Sverige funderingsfrågor och och skrivuppgift

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Hemsöborna - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

Hotell Harmoni. MTM:s skolwebb. - fundera, diskutera och skriv. mtm.se/skola. Bokens handling. Frågor att fundera runt.

Kärlek stavas köttbulle

Hamlet funderingsfrågor, diskussion och högläsningstips

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. (SV åk 1 3)

Adam i skolan. Alla barn är lika mycket värda. Ingen får behandlas sämre. FN:s barnkonvention artikel 2 Illustrationer: Rebecca Karlén

- funderingsfrågor och diskussion om vänskap

Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Sökläsning och läsning mellan raderna. (SV åk 7 9)

Veronica s. Dikt bok 2

Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?

I skuggorna. MTM:s skolwebb. - läs, reflektera och diskutera. mtm.se/skola. Om boken

Sherlock Holmes funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Läskort 2. Läskort 1. Läskort 4. Läskort 3

Det här är en serie lektioner som utgår från den lättlästa versionen av August Strinbergs Fröken Julie.

Lysande utsikter. MTM:s skolwebb. mtm.se/skola. funderingsfrågor och uppgifter. Introduktion. Funderingsfrågor

Vero hit & dit. Text Katarina Kieri Bild Helena Lunding Hultqvist

När Mandelträden blommar - fundera, diskutera och skriv

Hon ville ju - #prata om det funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Romeo och Julia av Matteo Bandello

Innehållsförteckning. Kapitel 1

en lektion från Lärarrumet för lättläst reflektion, diskussion och skrivövning.

Hur kunde han? VAD HANDLAR BOKEN OM? LGR 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS LGRS 11 CENTRALT INNEHÅLL SOM TRÄNAS FÖRMÅGOR SOM TRÄNAS

Turbo får panik LÄSFÖRSTÅELSE. Elevmaterial ULF SINDT SIDAN 1. Namn: Frågor på raden (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.)

Hip Hip hora Ämne: Film Namn: Agnes Olofsson Handledare: Anna & Karin Klass: 9 Årtal: 2010

Tillbaka till ett krig

Får jag lov? LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Den store Gatsby funderingsfrågor, diskussion och skrivuppgift

en lektion från Lärarrumet för lättläst funderingsfrågor, högläsning och reflektion, skrivuppgift.

Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Lärarhandledning. Hilda och årets kalas Författare: Christina Lindström. Rekommenderas för fsk åk 3

Hur kär får man bli? Läsförståelse. Elevmaterial KATARINA VON BREDOW SIDAN 1. Namn: Kapitel 1

Tappa inte bort häftet för det ska du lämna in tillsammans med de skriftliga arbetsuppgifterna. Lycka till! Sofia

Elevtext 1 (svenska som andraspråk) berättande genren

Elevmaterial. 2. Var ska Danni bo under en vecka? 3. Vad är det för mat de beställer? 4. Vart går Max när han har försovit sig? Vad gör han där?

Ska vi till Paris? ORDLISTA LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR ELEVEN

Jerusalem - funderingsfrågor, diskussionsfrågor och skrivövningar

en lektion från Lärarrumet för lättläst -

Hej! Att tänka på innan du börjar:

Inte någon som du - Textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift skriv en ordklassdikt

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor och uppgifter inom svenska, samhälle och bild

10 september. 4 september

Lärarmaterial. Boken handlar om: Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas: Eleverna tränar följande förmågor: Författare: Mårten Melin

FRAMSTEGSTEST 2. Kapitel 4 6. Namn: 1 Vad svarar man? 2 Substantiv: singular och plural. Ringa in rätt alternativ.

Spring, Amina! Arbetsblad

Intervju: Björns pappa har alkoholproblem

Vårt blod, våra ben - fundera, diskutera och skriv

Facit Spra kva gen B tester

Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.

Mitt liv. Dans. Dagbok. Av Lina Sjögren. Jag heter Ella. Sovmorgon BFF Milla

Ensam och fri. Bakgrund. Om boken. Arbetsmaterial LÄSAREN. Författare: Kirsten Ahlburg.

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor. Forfattare: Mårten Melin

Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids. Songkids Vi är Songkids Songkids Vi är Songkids

Lärarhandledning Billie: Du är bäst

Den döda flickans docka

När luciatåget tågar ut från Lila så fikar vi på respektive avdelning, på lussebullar och pepparkakor som era barn bakat tillsammans!

Hjälp! Mina föräldrar ska skiljas!

Det finns flera böcker om Lea. Du kan läsa dem i vilken ordning som helst! De böcker som kommit ut hittills heter Lea, Lea på läger och Lea, vilse!

Utveckla resonemang om musikupplevelser Här är några saker du ska tänka på när du resonerar:

Författare: Filippa Adolfsson

Samhällskunskap. Ett häfte om. -familjen. -skolan. -kompisar och kamratskap

- reflektera, skapa frågor, diskutera och skriv

en lektion från Lärarrumet för lättläst - funderingsfrågor, högläsningstips och uppgifter

Källkritik och skotten i Sarajevo

Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs

Vänner. Veckobrev v40-v44. Konjunktioner. Tidsuttryck Då, ofta

Läsnyckel. Mingla och Errol av Åsa Storck. Copyright Bokförlaget Hegas

Dagboken av Melker p

Varannan helg. Lgr 11 - Centralt innehåll och förmågor som tränas:

Din uppgift: trovärdig verklig inte

Världens minsta familj Varför skriver inte författaren ut Markus namn i första kapitlet, tror du?

Vardag Äldreboendet Björkgården

Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text. (BL åk 4 6)

en lektion från Lärarrumet för lättläst - Barnens Ö funderingsfrågor, diskussion och skrivövning

Lärarhandledning. Selma och pappa Författare: Katja Tydén. Rekommenderas för fsk åk 3

Om mig Snabbrapport för grundskolans år 8 per kön

MAR TIN JONOLS Art nr MARTIN JONOLS

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Samla eleverna och diskutera följande kring boken: Grupparbete/Helklass

Lådan - fundera, diskutera och skriv

Monstret Molganovitch

Välkomna till Teater Eksem! Kontaktuppgifter. Om det här materialet

- Kom och kolla Tom det är registrerings numret till bilen som körde över mig? Skrek jag till Tom på andra sidan gatan Han kom springande och krama

Om mig Snabbrapport år 8 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.

BENNY PÅ BÄNKEN LIVA SKOGEMANN

Får jag lov? LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN

Då och nu: en jämförelse mellan hur jag upplevde undervisningen i en svensk skola i Sverige kontra en svensk skola på Costa del Sol

Om mig Snabbrapport gymnasiet åk 2 Norrköpings kommun. Detta är en automatiserad rapport baserad på ogranskad data.

Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Eleverna tränar på att: Författare: Beth Bracken & Kay Fraser

Inga hinder bara möjligheter. Gruppaktiviteter på Habiliteringen, Riksgymnasiet i Göteborg

Transkript:

Anna på Brännö - funderingsfrågor, underlag för samtal Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, Särvux, Gymnasiesär Lektionstyp: reflektion och diskussion, Lektionsåtgång: - Funderingsfrågor Frågorna kan användas som en kontroll av att man har förstått det man läst. För många frågor kan störa läsningen, en del frågor passar bra ensamma som en mer fördjupande uppgift. Använd dem efter eget huvud och lust. Anna berättar om hur det kändes att flytta hemifrån. Berätta om hur det kändes för dig när du flyttade hemifrån Eller om hur du tror att det kommer att kännas. För att Anna är det självklart att bo på Brännö. Har du någon plats som det är självklart att bo på? Hon tycker inte att hon är annorlunda. Hon tycker att det är andra som är annorlunda. Hur tror du att Anna menar? Hon är nyfiken och vill ha reda på allt. Hon frågar en dam vad hon har i påsen. Skulle du göra så? Anna tänker på sitt bröllop. Har du tänkt på ditt bröllop någon gång Hur skulle ditt bröllop vara? Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare

Samtala - Vi har lärt känna Anna Tänk på hur Anna är och hur du själv är på vilka sätt liknar ni varandra? på vilka sätt är ni olika? Tänk dig att du skulle träffa Anna? vad skulle ni göra? vad skulle ni prata om? skulle ni ha trevligt tillsammans?

utdrag ur Anna på Brännö LL-förlaget 06 En bestämd person En dag ställde Annas föräldrar en viktig fråga. De undrade om hon ville flytta till en lägenhet inne i Göteborg. Då började Anna gråta. Jag vill inte vara någon sommargäst, svarade hon. Anna vill inte bo i en gruppbostad i stan med andra. Hon vill bo på ön hela året, inte bara komma på besök på somrarna. Anna är född på Brännö, hon har bott här i hela sitt liv. Hennes föräldrar bor här. Två av hennes systrar bor här. Hennes moster och kusiner bor här. På Brännö finns det tre bilar. De flesta cyklar eller går. En del använder f lakmoppar. Ibland liftar Anna med en moppe. Hon gillar inte att gå för mycket.

utdrag ur Anna på Brännö LL-förlaget 06 Brännö är underbart! Här finns ju mina kompisar. Hon blir glad när hon tänker på alla hon känner. Det syns i ansiktet: hennes mun ler, ögonen glittrar. * Anna är mycket glad över sitt lilla hus. I början var det ovant att sova själv. Lite läskigt att bo ensam. Då sov hennes mamma över hos henne. Det var för att jag hade ont i foten också, säger Anna. Jag hade brutit något i foten. Jag fick svårt att gå. Hon var hemma från jobbet i flera dagar. Det var deppigt, ensamt och långtråkigt. Anna kände sig ledsen. En dag knackade någon på dörren. Utanför stod en vän som ville lämna en sak. Anna fick en rejäl överraskning när hon öppnade paketet. 6 6 Annas stora idol hade gett bort en t-shirt till henne. Han heter Håkan Hellström och är sommargäst på ön. Han vet att Anna älskar hans musik. På t-shirten hade Håkan skrivit sitt namn i tusch. Anna blev väldigt glad över presenten, t-shirten är hennes käraste sak. Den hänger på en galge i hennes sovrum. Hon kan titta på den varje kväll. Hon har den nästan aldrig på sig. 7

utdrag ur Anna på Brännö LL-förlaget 06 878_MTM-AnnaPaBranno - Back - Sewn FB 00 - LowRes_PDF - 0..0. 7:0:7 - Black Cyan Magenta Yellow Jobbet på Kulturlabbet Måndag till fredag arbetar Anna på Kulturlabbet. Där arbetar personer i olika verkstäder, både tjejer och killar i olika åldrar. Några målar och andra skriver dikter. På jobbet håller Anna mest på med drama. Hon gillar att spela teater och att sjunga. De som arbetar på Kulturlabbet bestämmer tillsammans vilken föreställning de ska spela. Sedan lär de sig att sjunga och spela låtarna. Ibland är det någon som dansar. De har en stor sal med en scen i. När de tränat klart bjuder de in massor av folk som får köpa biljetter och komma och titta. Anna tycker om sitt arbete. Hon blir glad av att gå till jobbet. När någon fyller år brukar de fika tillsammans. Alla känner varandra på Kulturlabbet. 8 8