gp Lättläst Gula Pressen FDUV Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ 2012 Ha en skön sommar! Lättläst / GULA PRESSEN 1
3 4 5 6 6 8 8 9 innehåll Steg för Stegs ruta Paddling som passar alla Paddling med pappa Butiksarbete åt flera? Sommar & sinnen Brevvänner Tävling 21 kilometer steg för steg Jonne sprang halvmaraton, alltså 21 kilometer, i Helsinki City Run den femte maj. Läs om hur det gick på s. 9 Alla kan vara med på paddlingstflykt bara man har rätt utrustning. Läs om paddling som passar alla på s. 4 5. Snart får vi känna smaken och doften av sommaren! Läs mera om sinnena och vad de mår bra av på s. 6 2 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
Steg för Stegs ruta Vi vet! Vi kan! Hej på er alla! Nu har vi våren äntligen här, när dagarna blir längre och det blir varmare! Välkommen sommaren! Jag tycker att våren har gått väldigt snabbt. Kanske för att jag har haft fullt upp med att skeppa föreningen framåt, sköta 21 km steg för steg kampanjen och träna inför Helsinki City Run! När den här tidningen kommer ut är vår kampanj slut. Det har varit en lång och lärorik väg som jag gått under de här sex månaderna! Höjdpunkter för mig på denna färd var att få träffa Alexander Stubb det är inte varje dag man får träffa en minister vara med i radiosändningen Sanningen i Radio X3M och delta i tv-programmet Min morgon på Yle! När tidningen kommer ut har vi också skålat tillsammans i Sfv-salen på Nylandsgatan i Helsingfors. Tack till alla som var med på festen! Till slut vill jag passa på att tacka Nicole Hjelt och Alexandra Boethius, de två var bakom radio- och tv-sändningarna. Utan dem skulle kampanjen kanske inte ha lyckats lika bra! Jag önskar er alla en riktigt glad sommar! Njut av en kall glass i solskenet, det skall i alla fall jag göra! Hopperligen ses vi igen någon sväng! Jonne Tallberg Steg för Steg rf. Om du vill kan du bli en av Steg för Stegs 14 informatörer. Du får gå på kurs och lära dig berätta för andra om ditt liv. Vad gör en informatör? Informatörerna berättar för andra om det liv som vi har. Informatörerna tar kontakt med kommuner, politiker och andra som bestämmer. Informatörerna skickar till dem broschyrer och annat material som vi samlar i en kunskapsbank. Vad lär du dig på kursen Vem är du själv? Vad kan du göra? Vad behöver du veta, för att kunna berätta för andra? Du kan om du vill När du vet mera om saker, så kan du berätta för andra. På kursen får du hjälp för hur du ska göra. Vi samarbetar med den finska föreningen Me Itse och FDUV. Vi vill också samarbeta med kommissionerna. Om du vill ha mera information ta kontakt med Jonne Tallberg: jonne.tallberg(a)hotmail.com eller 040 560 80 39. Vi vet! Vi kan! är ett treårigt projekt som betalas av Penningautomatföreningen. Lättläst GULA PRESSEN 3
Paddling för alla Har du någon gång funderat att det kunde vara roligt att paddla? Samtidigt är du kanske rädd för att kanoten ska kantra alltså gå omkull? Det finns några olika sätt att paddla som också passar för dem som är rädda. Ett sätt är att sätta ihop två kanoter så att de inte kan kantra. Man sätter ihop dem med till exempel bräder som stöd mellan kanoterna. I varje kanot är det två som paddlar. Den ena sitter i fören och den andra i aktern. Om någon inte vill paddla kan hon eller han sitta i mitten. Ett annat sätt är att använda stadiga och breda kanoter. Det finns kanoter som är så breda att det är nästan omöjligt att få dem att gå runt. Om man vill kan man dessutom sätta flöten ut med sidorna. Om du paddlar ska du ha flytväst på dig. Då hålls du på ytan om du hamnar i vattnet. text: Laura Rahka Foto Mauri Nyqvist Om man sätter ihop två kanoter med bräder kan de inte gå runt. Då känns det tryggt för alla som är med. 4 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
Kom med och paddla! DUV i Mellersta Nyland brukar ordna paddlingsutflykter en gång per sommar. De kommer att ordna en utflykt igen i slutet av den här sommaren. Dessutom vill några av föreningens medlemmar starta en paddlingsklubb. Om du vill paddla med DUV kan du ringa Mauri Nyqvist. Hans nummer är 040 730 70 20. Mathias paddlar med sin pappa i en dubbelkajak. Paddling med pappa När pappa frågar om Matias vill paddla svarar Matias alltid ja. Matias har paddlat med sin pappa och mamma sedan han var liten. Han tycker att det är härligt att vara ute på havet på sommaren och känna vinden i ansiktet! Matias har grav utvecklingsstörning och kan inte paddla på egen hand. I stället får han sitta i mitten i en dubbelkajak och paddla med händerna. Matias pappa har gjort en specialstol som Matias kan sitta i när han paddlar. Stolen har stöd för ryggen och armarna. Man kan sätta fast stolen till exempel i mitten av en kajak. Behöver du hjälpmedel för paddling? Malike center hyr ut speciella hjälpmedel till personer med grav utvecklingsstörning. Du kan ringa till Malike center på numret 0206 90 282. Du hittar också information på www.malike.fi. Lättläst GULA PRESSEN 5
Flera kan få arbete i butik? Köpmännen för K-butikerna har en egen organisation som fyller 100 år. För att fira året vill köpmännen att flera personer med utvecklingsstörning ska få möjlighet att arbeta med lön i en K-butik. Det finns flera tusen personer med utvecklingsstörning i Finland. Av dem är det bara 300 personer som jobbar på vanliga arbetsplatser och får lön för sitt arbete. Om du har utvecklingsstörning kan du lättare få arbete med lön om det finns en person som hjälper dig att komma på ett arbete som passar dig. En sådan person kallas arbetskonsulent. Arbetskonsulenten hjälper dig att hitta ett arbete och en arbetsplats som passar dig. Hon hjälper dig också med att fundera på passliga arbetsuppgifter och en passlig mängd arbetsdagar i veckan. Om du vill få ett arbete till exempel i en K-butik kan du ta kontakt med en arbetskonsulent som jobbar vid Kårkulla samkommun. text: laura rahka Färska jordgubbar smakar jättegott på sommaren. Njut av dem so Öppna dina si Marja Sirkkola undervisar i hur sinnena fungerar Fråga: Hur påverkar årstiderna oss? Svar: På våren och sommaren när det blir varmare kan du vara ute mera. När du är utomhus får dina sinnen flera angenäma intryck. Angenäma sinnesintryck kan göra dig på gott humör. När du rör på dig eller bara är stilla i en vacker omgivning slappnar du av. Då utsöndrar din kropp ett ämne som kallas endorfin och som gör dig på gott humör. Fråga: Är sommaren en bättre tid för sinnena? Svar: På sommaren finns det flera saker som dina sinnen får intryck av. 6 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
Sju sinnen Du har åtminstone sju olika sinnen: syn, hörsel, smak, lukt, känselsinnet, balanssinnet och muskelsinnet. m de är eller baka en stor jordgubbskaka åt dina vänner! Sinnena hjälper dig att uppfatta världen runtomkring. nnen för sommaren! och vad de mår bra av. Hon berättar hur våra sinnen påverkas av sommaren. Träden, blommorna, djuren och naturen visar upp sin bästa sida. När du är ute kan du stanna upp och titta, lyssna och dofta. Om det finns bär, örter eller frukter kan du smaka på dem. Fråga: Vilka intryck ger den bästa effekten? Svar: De angenämaste och bästa intrycken får du av simning och bastubad. I bastun kan du njuta av bastukvastens och tvålarnas doft. Fråga: Vad annat kan man göra på sommaren för att sinnena ska må bra? Svar: Om du bor i en stad kan du gå på torget eller till en danspaviljong. Det är bra för dig och dina sinnen att träffa andra människor. Du kan också äta picknick på en fin äng eller grilla korv vid en öppen eld. Om du vill kan du åka ut till en skog och bo i tält tillsammans med dina vänner. text & foto: Laura rahka Ute vid bryggan kan du känna dofter till exempel av hav eller tjära. Du kan också doppa dig i det friska vattnet eller titta på änder som simmar förbi. Lättläst GULA PRESSEN 7
brevvänner? Pojkvän sökes. Jag heter Anki och är 55 år. Mina intressen är böcker, musik, djur och natur, människor och att gå i kyrkan. Jag tycker om att gå på dans och på olika kulturevenemang. Du får gärna vara troende, lojal, trogen, kärleksfull, ödmjuk och ha humor. Utseende spelar mindre roll. Om du drömkille finns så kan du skriva till: Anki Ullner Bäckåkerstigen 2, bost 11 20810 Åbo Vill du ha en brevvän? Skriv e-post till: gulapressen(a)fduv.fi Eller skriv brev till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 Helsingfors Tävling! Fråga 1: Vem hyr ut specialhjälpmedel för personer med grav utvecklingsstörning? 1. Wulita X. Malike 2. Mc Donald s Fråga 2: Hur många löpare deltog i Helsinki City Run tillsammans med Jonne? 1. 5000 X. 10000 2. 15000 Lugna gruppen från Helsingfors dagcenter vann tävlingen i förra numret De rätta svaren var: X. islandshästen tycker om morötter 2. Jonne Tallberg ska springa halvmaraton Vill du delta i tävlingen? Gör så här: Svara på båda frågorna. Skicka ditt svar per e-post eller i ett brev. Skriv Tävling på kuvertet eller som rubrik för ditt mejl. Skriv ditt namn och din adress efter svaren. Skicka svaren per post till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 Helsingfors Eller per e-post till gulapressen(a)fduv.fi Vi måste ha ditt svar senast den 29 juni 2012. 8 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
21 kilometer steg för steg fest! Steg för Stegs kampanj 21 kilometer steg för steg kulminerade lördagen den femte maj när ordförande Jonne Tallberg sprang sitt livs första halvmaraton. Han deltog i Helsinki City Run för att visa att vem som helst kan göra vad som helst om man bara vill. FOTO: NINA TALLBERG Jag kan inte beskriva hur härligt det var att springa genom Olympiastadions tunnel och in på stadion! På vägen in jublade folk runt om och sedan inne på stadion exploderade det! Det var en fantastisk känsla! Det kändes som om jag skulle varit en världsmästare! berättar Jonne om hur det var att komma i mål. Av omkring 15000 löpare kom Jonne in på 4154 plats. På kvällen var det fest för alla i SFV-salen. Lättläst GULA PRESSEN 9