medlemsblad för FDUV och duv-föreningar lägerspecial! Lättläst / GULA PRESSEN
|
|
- Margareta Jonasson
- för 8 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 gp Lättläst GULA PRESSEN NUMMER 3 SEPTEMBER 2012 medlemsblad för FDUV och duv-föreningar lägerspecial! Lättläst / GULA PRESSEN 1
2 Tävling! Lättläst innehåll Tävling 2 Ledare 3 Mera lättläst behövs 4 Vet du hur man röstar i val? 5 Sommarläger Norrvalla 6 Sommarläger Pörkenäs 7 Sommarläger Högsand 8 Fråga 1: Vilket val arrangeras i Finland i höst? meter kval X. Blåval 2. Kommunalval Fråga 2: Vilken pjäs skulle deltagarna i Högsandlägret åka och titta på till Raseborgs sommarteater? 1. Teaterbåten X. Sverigebåten 2. Fiskebåten Du kan delta i tävlingen Svara på båda frågorna. Skicka ditt svar per e-post eller i ett brev. s. 5 Skriv Tävling på kuvertet eller som rubrik för ditt mejl. Skriv ditt namn och din adress efter svaren. Skicka svaren per post till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A Helsingfors Eller per e-post till: gulapressen@fduv.fi s. 6 Vi måste ha ditt svar senast den 26 oktober s. 4 Grattis! Kårkullas omsorgsbyrå i Närpes vann tävlingen i förra numret. De rätta svaren var: Fråga 1: X. Malike Fråga 2: deltagare 2 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
3 Steg för Stegs ruta Vi vet! Vi kan! Om du vill kan du bli en av Steg för Stegs 14 informatörer. Du får gå på kurs och lära dig berätta för andra om ditt liv. Hej på er alla hur har ni det? Bra hoppas jag! Sommaren är förbi och jag är igen i spakarna. Jag har haft en skön semester. Jag har gjort massor av roliga saker. Jag hoppade benjihopp från 150 meter, åt många glassar och kopplade av på vårt sommarställe i Lovisa Skärgård. Sedan var jag även i Karleby på sportdagarna. Där gick det ganska bra, och det var roligt att träffa många bekanta. Nu är jag full av energi att börja jobba igen! Hösten ser intressant ut och det kommer att hända mycket. Till exempel startar informatörsprojektet. Och sedan ska vår nya personal komma i gång med sitt arbete ordentligt! Vi har anställt Emeli Möllerström som verksametskoordinator och Heidi af Heurlin som projektkoordinator. Jag ser framemot att börja samarbeta med dem och tycker att vi skall önska dem varmt välkomna in i föreningen! Jag lärde mig en visdom under sommaren som kan vara bra för oss alla att komma ihåg. Se inte på det förflutna för det hjälper ingenting. Se inte på morgondagen dens tid är inte nu! Lev bara i denna minut och njut av varje sekund. Vad gör en informatör? Informatörerna berättar för andra om det liv som vi har. Informatörerna tar kontakt med kommuner, politiker och andra som bestämmer. Informatörerna skickar till dem broschyrer och annat material som vi samlar i en kunskapsbank. Vad lär du dig på kursen Vem är du själv? Vad kan du göra? Vad behöver du veta, för att kunna berätta för andra? Du kan om du vill När du vet mera om saker, så kan du berätta för andra. På kursen får du hjälp för hur du ska göra. Vi samarbetar med den finska föreningen Me Itse och FDUV. Vi vill också samarbeta med kommissionerna. Om du vill ha mera information ta kontakt med Jonne Tallberg: jonne.tallberg@hotmail.com eller Vi ses igen i någon sväng! Jonne Tallberg Steg för Steg rf. Vi vet! Vi kan! är ett treårigt projekt som betalas av Penningautomatföreningen. Lättläst GULA PRESSEN 3
4 Vill du ha mera lättlästa böcker till biblioteket? Lyssna till nya lättlästa sagor Det finns nya lättlästa sagor som du kan lyssna till på Papunets webbplats. Du hittar dem på adressen Lättläst webbplats om Helsingfors En lättläst webbplats som berättar om tjänsterna i städerna Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla finns på internet. Adressen är På webbplatsen kan man titta till exempel var man hittar en hälsovårdscentral, hur man köper en bussbiljett, och vad man kan göra på fritiden. Dessutom kan man titta till exempel vem som bestämmer om saker i staden och hur man kan påverka beslut till exempel genom att rösta i val. Texterna har översatts och skrivits om till lättläst svenska av LL-Center vid FDUV. Det borde finnas mera lättlästa böcker på biblioteken. Den som vill läsa LL-böcker ska kunna gå till biblioteket och låna dem. Läsombuden ska också kunna låna LL-böcker på biblioteket. Läsombuden är personal som läser högt på boenden, arbetscentraler och dagcenter. Det är viktigt att det finns tillräckligt många olika LL-böcker att låna, så att det alltid finns något nytt att läsa. Det är också bra om biblioteken samlar allt lättläst i en LL-hylla som är lätt att hitta. I FDUV:s läsombudsprojekt har vi jobbat med att berätta för biblioteken om lättläst. I maj hade vi två seminarier där bibliotekarier och läsombud träffades och pratade om hur de kan samarbeta. De hittade på många goda idéer, till exempel att tillsammans bygga upp en mysig LL-hörna på biblioteket och att ha program med högläsning ur LL-böcker. De som jobbar på biblioteken säger ibland att ingen frågar efter LL-böcker. För att de ska börja skaffa mera LL-böcker måste de veta att någon vill läsa dem. Därför är det viktigt att alla som vill läsa LL-böcker går till biblioteket och frågar efter dem ibland. Om du hör om någon LL-bok som du gärna skulle läsa så kan du gå till biblioteket och fråga om de har den. Om de inte har den så kanske de kan beställa den åt dig. På det sättet får vi så småningom mera och mera LL-böcker till biblioteken. Här i Gula Pressen kan du ibland hitta tips på LL-böcker som kan vara intressanta att läsa. 4 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
5 Titta på film och lär dig rösta I oktober arrangeras kommunalval. Om du röstar i kommunalvalet kan du vara med och välja vem som bestämmer om olika saker i kommunen där du bor. Om du vill veta hur man röstar i valet kan du göra det genom att titta på film på internet. Två nya lättförståeliga filmer berättar hur det går till att rösta i kommunalval, riksdagsval och Europaparlamentsval. Den ena filmen berättar om varför det är viktigt att rösta. Den andra berättar om hur det går till när man röstar på förhand. Det är första gången som det finns lättförståeliga filmer om att rösta i val. Filmerna har gjorts av Selkokeskus vid Kehitysvammaliitto. Det finns också lättlästa broschyrer om att rösta i val. Filmerna och broschyrerna gjordes så att alla ska kunna förstå hur det går till när man röstar i val. De är bra för dem som har svårigheter med språket. Till exempel personer som har funktionsnedsättning eller invandrare som lär sig svenska kan behöva filmer och broschyrer som är lätta att förstå. Också de som röstar för första gången kan behöva dem. Filmerna är på svenska och finska. De används för första gången i samband med kommunalvalet i höst. Kommunalvalet 2012 Valdagen är Du kan rösta på förhand eller på valdagen. Du hittar kandidaterna i din hemkommun i tidningen eller på internet. Filmerna finns på Lättläst GULA PRESSEN 5
6 Hantverkssemester på Sirkkas hus i Bjärnå Färdiga bollar hänger på tork. Rica (till höger) tovar en Galaxiväska. Här har den fått sin form och när hon fortsätter gnugga blir filten stadigare och tätare. Senare fick den ett axelband. Gun (till vänster) tovade ett sittunderlag. text & foto: sirkka koskinen Miso lägger i blöt gula och orange pappersgarn till sin dekorationsboll. Blott en dag på Norrvalla Vi inledde juli månad med förväntan inför sommarens äldreläger. Lägret hette Lugnt och skönt på Norrvalla och det var just så vi planerade att ha det. På programmet stod målning av stenar, dagsutfärd till Halpa-Halli, bastubad, korvgrillning, bingo och allsång. Sista kvällen ordnades dans med tillhörande tilltugg och lemonad! Många kände varandra från tidigare. Gamla vänner återförenades efter ett år av väntan! Många tyckte att det aldrig känns konstigt att träffa kompisarna igen fast man inte har setts på så länge. Nu har vi mycket att prata om! sade någon. Många hittade också nya bekantskaper. Ett flertal gånger hann vi skratta så att glädjetårarna rann. Orden jag tycker om dig utbyttes också. Sådana ögonblick sparar man i hjärtat för alltid! På lägrets sista och varmaste dag packade vi väskorna. Det var dags att åka hem. Sången Blott en dag skallade i aulan medan vi väntade på taxibilarna. När vi frågade vad som varit roligast svarade många Allt! text: Malin Enqvist 6 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
7 Merilä-barnlägret besöker Pörkenäs strand. Foto: Michél Ruths. Sol och bad i Pörkenäs Ett ivrigt gäng sommarlägerdeltagare kom till Pörkenäs lägerområde i mitten av juli. Vi intog matsalen och rumskorridoren med buller och bång. Solen sken och vi var mycket ute. Vi spelade kubb, frisbee och fotboll och gick på stranden. När regnet överraskade oss gick vi in och pysslade, ritade, lyssnade på radio eller såg på film. Vi badade bastu två gånger under lägret. En modig lägerdeltagare vågade gå och simma. Vi andra såg på när hon dök ner i de mörkblåa vågorna. Vi undrade hur hon vågade, det var ju så kallt! Brrr, nog hade vi det skönt i värmen på verandan! På Jakobsdagarnas marknad fyndade vi roliga saker. Vi köpte till exempel choklad, örhängen, skarvsladdar och CD-skivor. Vi hälsade också på kompisar på grannlägret vid Merilä. De hade fått besök av djur. Alla fick klappa hundarna, gulla med kaninen och åka i kärran bakom hästen! Sista kvällen ordnade vi disco. Många bar T-skjortor som de själv hade målat. Världens bästa Elvis-imitatör uppträdde och vi rockade loss på dansgolvet!! Nu är lägren slut. Alla har åkt hem för att ladda batterierna till nästa sommar. Då träffas vi säkert på nytt! text: Malin Enqvist Lättläst GULA PRESSEN 7
8 Häftigt i Högsand! Solen brukar alltid skina på sommarens första läger i Högsand. Högsand ligger vid fina sandstränder och det brukar vara populärt att simma och solbada på lägren. Men i år har vädret varit svalt och ruskigt, och deltagarna har hållit sig varma med bollspel och dans. Jag besöker lägret en torsdagseftermiddag i juni och träffar många härliga människor. Det är Alex, Anita, Mathias, Thomas, Tanja, Victor, Teresia, Mårten, Mikael, och många fler. Kan du intervjua mig? frågar Mathias Riska och posrerar glatt när jag fotograferar. Mathias kommer från Ekenäs och älskar fotboll. Han är en av dem som suttit uppe på kvällarna och tittat på EM i fotboll. På eftermiddagen skippar han pysselstunden för att i stället spela fotboll tillsammans med andra som är på semester på Högsand. Tanja och Alex. Mathias gillar fotboll. Anita berättar för mig hur roligt hon hade när hon dansade på förmiddagen. Vi dansade schottis och polka och vals. Det blev nästan för häftigt för mig. De flesta vill prata med mig om kvällens teater. Hela gänget ska åka buss till Raseborgs sommarteater för att se på pjäsen Teaterbåten. Alla vill hinna göra sig fina i god tid. Några byter om redan före mellanmålet. Anita och Anna. Teresia har bråttom efter maten. Hon vill hinna hjälpa sin käraste före kvällen. Mårten och hon har varit ihop i åtta år. De bor tillsammans i Kimito för det mesta. Det är skönt och soligt hela eftermiddagen. Ingen verkar bry sig om att vinden är sval, det är ändå veckans varmaste dag. De andra tycker nog att jag är lite prillig när jag säger att det är kyligt och drar på mig en ylletröja. text: och foto Laura rahka Teresia och Mårten fina före teatern. 8 LÄTTLÄST GULA PRESSEN
9 DANSGALA 13 oktober 2012 kl i Vörå uf-lokal, Bergbyvägen 15 Pris: 10 e Till tonerna av Music Friends Har du frågor kring skjuts? Ring Tina Holms på FDUV Tfn Vänskapskortet gäller. Önskar du dig en Stödperson? Eller känner du någon som kunde vara lämplig som stödperson? Tipsa oss då om saken! Sonja.Karnell@4bt.fi Gå in på vår hemsida eller facebook Fyra Betydelsefulla Timmar och fyll i vår blankett eller så kan du ringa till Sonja Karnell, eller skicka henne ett mejl. Lättläst GULA PRESSEN 9
Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Lättläst / GULA PRESSEN
gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 1 FEBRUARI 2012 Lättläst / GULA PRESSEN 1 Islandshästar på Ankis stall Det är en fin dag på Ankis ridstall. Det är kallt i
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg VÅREN 2017 Ordförandens ruta Hej på er alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra. Mycket på gång. Nytt jobb och nya utmaningar såhär till det nya årets ära. Våren
Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ Ha en skön sommar!
gp Lättläst Gula Pressen FDUV Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ 2012 Ha en skön sommar! Lättläst / GULA PRESSEN 1 3 4 5 6 6 8 8 9 innehåll Steg för Stegs ruta Paddling som passar alla
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg VINTER 2014 Ordförandens ruta Hejsan alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Det har varit en hektisk höst som snart är bakom. Steg för Steg har valt en ny styrelse för åren 2015-2017.
Nytt från. Steg för Steg VÅR 2014
Nytt från Steg för Steg VÅR 2014 Ordförandens ruta Hej alla, hur har ni det? Bra hoppas jag, själv har jag det bra, fullt upp som alltid! Ett nytt år har igen börjat, det betyder att mitt sista år som
NYTT från Steg för Steg 1/2019
NYTT från Steg för Steg 1/2019 Riksdagsval Valkampanj I detta nummer bland annat: Vårjippo Understöd för läger Ordförandens ruta Hejsan alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra. Nytt
GULA PRESSEN. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5. Surfa säkert och tryggt på nätet s. 6 LÄTTLÄST. medlemsblad för FDUV och duv-föreningar
gp GULA PRESSEN NUMMER 4 december 2012 medlemsblad för FDUV och duv-föreningar Vill du läsa om Trixstar? Vänd tidningen och gå till sidan 16. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5 Surfa säkert och tryggt på
Valet av republikens president 2012
Valet av republikens president 2012 Lättläst Presidentval Den här broschyren berättar om presidentvalet, som ordnas i Finland år 2012. Presidentens uppgifter Presidenten leder Finlands utrikespolitik tillsammans
FDUV LÄGER SOMMAR SÖDRA FINLAND
FDUV SOMMAR LÄGER 2015 SÖDRA FINLAND Innehåll Läger 1: Sommarskoj på Högsand, 8 13 juni 3 Läger 2: Hantverksläger, 22 27 juni 3 Läger 3: Skönt på Högsand I, 22 27 juni 3 Läger 4: IT-läger, 22 27 juni 3
Medlemsblad Hösten 2017 DUV DUV DE UTVECKLINGSSTÖRDAS VÄL I SYDÖSTERBOTTEN DE UTVECKLINGSSTÖRDAS VÄL I SYDÖSTERBOTTEN
Medlemsblad Hösten 2017 DUV DE SYDÖSTERBOTTEN DUV DE SYDÖSTERBOTTEN Kurser i samarbete med Kristinestads Medborgarinstitut Handarbete varannan tisdag 12.9-12.12 kl. 17.30-19 i Kristinestads gymnasium.
SOMMAR- LÄGER 2013 FDUV:S SOMMARLÄGER NYLAND OCH ÅBOLAND
SOMMAR- LÄGER 2013 FDUV:S SOMMARLÄGER NYLAND OCH ÅBOLAND SOMMAREN 2013 Innehåll Läger 1: Motion, dans och musik 24 30 juni 3 Läger 2: Hantverkssemester 24 30 juni 3 Läger 3: Skönt på Högsand I, 1 6 juli
Vad har du gjort på semestern?
Vad har du gjort på semestern? Joanna, vad har du gjort på din semester? Min semester har varit lite ovanlig för vi hade inte så mycket tid att planera den. Vi visste inte riktigt hur det skulle bli med
Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011. Lättläst / GULA PRESSEN
gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011 Lättläst / GULA PRESSEN 1 Steg för Steg träffade Alexander Stubb Steg för Steg fick träffa ministern Alexander
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg HÖSTEN 2017 Ordförandens ruta Hej på er alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag! Hoppas alla hade en skön sommar och åt många glassar och njöt. Åren kommer åren går. Det är igen dags
Enkät 1: Om din läsning (7-11 år)
Modul: Stimulera läsintresse Del 1: Stimulera läsintresse en introduktion Enkät 1: Om din läsning (7-11 år) 1. Vem är du? Hur gammal är du? På vilka språk läser du? 2. Hur mycket tycker du om att läsa?
Medlemsblad DHösten 2016
Medlemsblad DHösten 2016 D DUV DUV Kurser i samarbete med Kristinestads Medborgarinstitut Handarbete varannan tisdag med start den 20.9-13.12 kl. 17.30-19 i Kristinestads gymnasium. Kurser i samarbete
VERKSAMHETSPLAN OCH BUDGET 2015
VERKSAMHETSPLAN OCH BUDGET 2015 Steg för Steg rf Steg för Steg rf ADRESS: Nordenskiöldsgatan 18 A 00250 HELSINGFORS TELEFON: (09) 43 42 36 18 E-POST: WEBBPLATS: stegforsteg@fduv.fi www.stegforsteg.fi 2
KOMMUNALVAL. Förhandsröstning Valdagen är söndagen Lättläst
KOMMUNALVAL 2017 Förhandsröstning 29.3 4.4.2017 Valdagen är söndagen 9.4.2017 Lättläst Varför är det viktigt att rösta i kommunalvalet? Finland är indelat i kommuner, som har självbestämmanderätt, alltså
Enkät 1; Om din läsning (7-11 år)
Modul: Stimulera läsintresse Del 1: Att stimulera elevers läsintresse ett samverkansuppdrag Enkät 1; Om din läsning (7-11 år) 1. Vem är du? Hur gammal är du? På vilka språk läser du? 2. Hur mycket tycker
Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att
Saiid Min läsning i början och i slutet av det här året är två helt olika saker. Först måste jag säga att jag hade ett gigantiskt problem med att gilla skönlitterära böcker från början, jag var inte van
Rätt till litteratur och information LL allt viktigare för många. Johanna von Rutenberg LL-Center/FDUV
Rätt till litteratur och information LL allt viktigare för många Johanna von Rutenberg LL-Center/FDUV Vad är LL? Standardspråk Standardspråk är den språkform som är gemensam för olika ålders- och yrkesgrupper,
Lägerskola i Piispala, Yttermark skola
Lägerskola i Piispala, Yttermark skola Piispalaresan var rolig förutom bussen. I bussen blev det långtråkigt eftersom mina kompisar spelade en lång kortlek men de hann avsluta leken innan vi var framme
Se mig som jag är! Steg för Steg rf. Adress: Telefon: E-post: www: Nordenskiöldsgatan 18 A HELSINGFORS. Storalånggatan VASA
Steg för Steg rf:s styrelse från vänster till höger: John Pelkonen, Anja Dennstedt, Niclas Jansson, Jonas Jansson, Tero Määttä, Rex Hartman, Jon Tallberg Målprogram 2018-2020 Steg för Steg rf Adress: Nordenskiöldsgatan
Gula Pressen. Lättläst. Ät bra orka mera sidan 2. Erik gick ner i vikt sidan 3. Lättläst bok om dikter sidan 4. Cirkus i Berlin sidan 6
gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 Maj 2011 Ät bra orka mera sidan 2 Erik gick ner i vikt sidan 3 Lättläst bok om dikter sidan 4 Cirkus i Berlin sidan 6 Lättläst
får påverka hur de lever får ha ett gott liv får bli förstådda och respekterade på sitt eget modersmål får utvecklas på olika sätt.
Det här är FDUV:s strategi för åren 2018 2020. Vår strategi berättar vad vi vill göra, till exempel vad vi vill ändra i samhället, och hur vi ska bära oss åt för att göra det. alltså varför vi finns till
Kommunalval. Förhandsröstning 17. 23.10.2012 Valdagen är söndag 28.10.2012. Lättläst
Kommunalval 2012 Förhandsröstning 17. 23.10.2012 Valdagen är söndag 28.10.2012 Lättläst Kommunalval 2012 Du kan förhandsrösta i Finland mellan den 17 och 23 oktober 2012. Valdagen är söndagen den 28 oktober
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg 2/2018 Ordförandens ruta Hejsan alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra. Jobb, jobb och jobb. Jag är en ordförande som hoppas att ni alla har det bra. Snart
Rehabiliterings- och anpassningskursverksamhet 2017
www.fspc.fi Rehabiliterings- och anpassningskursverksamhet 2017 Info om våra kurser Psykosociala förbundets kurser bekostas av Penningautomatföreningen (RAY). Förutom de kurser som har en egen insats är
www.fduv.fi/manadsbrev
MÅNADSBREV AUGUSTI 2014 Hoppas ni haft en bra sommar! Här kan ni ta del av höstens program. Gula Pressen 3 2014 har deadline den 19 augusti Skicka in foton från sommarens resor och utflykter eller berätta
Renskrivningen (på dator/för hand) ska vara inlämnad senast 18.11.
Afrika Din pappa (eller mamma) arbetar på ett internationellt företag med huvudkontoret i Salo. Han (eller hon) har nu fått världens chans, ett erbjudande att under ett helt år bygga upp en ny fabrik i
Hitta ditt nya arbete genom oss. Lättläst
Hitta ditt nya arbete genom oss Lättläst Anmäl att du söker jobb När du anmäler dig till Arbetsförmedlingen för att söka jobb kallas det för att du skriver in dig på Arbetsförmedlingen. Du kan få service
Riksdagsval. Förhandsröstning 8 14.4.2015 Valdag söndagen den 19 april 2015. En lättläst broschyr
2015 Förhandsröstning 8 14.4.2015 Valdag söndagen den 19 april 2015 En lättläst broschyr Riksdagens uppgifter Vi har riksdagsval vart fjärde år. är det folket som har makten i Finland. Enligt Finlands
STADSLEDNINGSKONTORET
Sommarkollo 2012-Botvidsgårdens prova på kollo SIDAN 1 Det fanns alltid någon ledare till hands som du kunde prata med om du behövde A. Aldrig 0 0 B. Sällan 0 0 C. Ibland 5 8,9 D. Oftast 22 39,3 E. Alltid
Plan för kulturen och biblioteken i Markaryds kommun
1 Plan för kulturen och biblioteken i Markaryds kommun Markaryds kommun har skrivit en plan om kulturen och biblioteken i kommunen. Planen beskriver hur kommunen vill att det ska bli och vad kommunen ska
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg 1/2018 Ordförandens ruta Hej alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra och är glad att få önska er alla ett gott nytt år 2018! I medlemsbladet kan du läsa om den
FÖR RBU:S MEDLEMMAR Sommarläger 2019
FÖR RBU:S MEDLEMMAR Sommarläger 2019 Sommar och läger, bus och kunskap! Välkommen till RBU:s kurser med lägerkänsla som vi gör i samverkan med Valjevikens folkhögskola. Lägren innehåller allt man kan önska
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg HÖSTEN 2016 Hänt sedan senast Erfarenhetstalarna deltog i Världen i Byn och Jakobs dagar under sommaren. Videofilmer från evenemangen kan ses på vår hemsida och på Facebook. Steg
Flaskposten juni. -15
Flaskposten juni. -15 Sommar, sol och fågelkvitter...då var det åter dags för en förhoppningsvis härlig sommar framför oss. Med lite framförhållning vill vi passa på att tala om att den 7 september har
Atombladet. Du finner följande, 1. Hej hej 2. Flagghissni ng/nybörja rkurs 3. Info 4. Födelsedag ar och mer info 5. Våra vänner 6.
Atombladet 1. Du finner följande, 1. Hej hej 2. Flagghissni ng/nybörja rkurs 3. Info 4. Födelsedag ar och mer info 5. Våra vänner 6. Promotion Hejsan Hejsan! Första riktiga heldagen på lägret har dragit
Medlemsblad Våren 2017
Medlemsblad Våren 2017 DE DUV SYDÖSTERBOTTEN DE DUV SYDÖSTERBOTTEN Kurser i samarbete med Kristinestads Medborgarinstitut Handarbete varannan tisdag med start den 10.1-4.4 kl. 17.30-19 i Kristinestads
DUV Vingen Info 3/12
DUV Vingen Info 3/12 Innehåll 1. Styrelsen välkomnar! 2. DUV Mellersta Nyland fyller 40 år! 3. Konstklubbens vernissage 4. Kallelse till höstmöte 5. Duv-teaterns fotografier 6. Filmklubben 7. Bowlingen
MÅLPROGRAM Förslag. Steg för Steg rf
MÅLPROGRAM 2018 2020 Förslag Steg för Steg rf Vad är Steg för Steg? Steg för Steg är en förening för och med personer med utvecklingsstörning. Vi arbetar för att personer med utvecklingsstörning ska höras
FDUV S O M M A R L Ä G E R Ö S T E R B O T T E N 2 0 1 4
FDUV SOMMARLÄGER ÖSTERBOTTEN 2014 Innehåll Läger 1: IT-läger, 23 28 juni 3 Läger 2: Lekfullt på Kilen, 23 26 juni 3 Läger 3: Bus och skoj på Pörkenäs, 30 juni 4 juli 3 Läger 4: Skärgårdsläger på Kilen,
KULTUR I VÅRD OCH OMSORG LÄTTLÄST
KULTUR I VÅRD OCH OMSORG LÄTTLÄST Kulturrådet, Box 7843, 103 98 Stockholm Besök: Långa raden 4, Skeppsholmen Tel: 08 519 264 00 Fax: 08 519 264 99 Webbplats: www.kulturradet.se Illustration omslag: Lehån
Samtalsgruppen i Malax firade 20-årsjubileum
Medlemsblad 01/14 Samtalsgruppen i Malax firade 20-årsjubileum Innehåll Ledare..... s. 3 Årsmöte......s. 4-5 Samtalgruppen i Malax fyllde 20 år.s. 6 Motionskampanj 11.3-10.4...s. 7-9 www.vasanejden.duv.fi....s.10
STADSLEDNINGSKONTORET
Sommarkollo 2012-Frustuna äventyrskollo SIDAN 1 Det fanns alltid någon ledare till hands som du kunde prata med om du behövde A. Aldrig 0 0 B. Sällan 3 5,6 C. Ibland 4 7,4 D. Oftast 19 35,2 E. Alltid 28
TUNASTRANDS BLOGG OKTOBER
TUNASTRANDS BLOGG OKTOBER Denna vecka är det seniorveckan i Kommunen och många olika aktiviteter, möten anordnas runt om i Kommunen. Måndag 1 Oktober Riita från Studieförbundet vuxenskolan berättade för
Studieplan/handledning för cirkeledare till. Läsa tillsammans med äldre!
Studieplan/handledning för cirkeledare till Läsa tillsammans med äldre! Studieplan och handledning till Läsa tillsammans med äldre Det här är en handledning och studieplan till Centrum för lättlästs utbildningsmaterial
Sportlovsprogram 17-23 februari 2014
Sportlovsprogram 17-23 februari 2014 Framtagen av Bromölla kommun Turism & Fritid i samarbete med Kultur & Bibliotek Med reservation för ev. ändringar och tryckfel Måndag 17/2 Måndag 17/2 NYMÖLLA FRITDSGÅRD
Enkät 2: Om din läsning (12 15 år)
Modul: Stimulera elevers läsintresse Del 1: Stimulera läsintresse en introduktion Enkät 2: Om din läsning (12 15 år) 1. Vem är du? Hur gammal är du? På vilka språk läser du? 2. Hur mycket tycker du om
Bibliotek och SeniorNet Södermalm i DN
Bibliotek och SeniorNet Södermalm i DN 2017-10-10 I dag är det nästan nödvändigt att kunna betala räkningar, köpa biljetter eller hålla kontakt med vänner genom internet. Men många står utanför. Stadsbiblioteken
Fråga mellan raderna (Du måste tänka efter när du har läst texten. Genom ledtrådar i texten hittar du svaret.)
EVA SUSSO SIDAN 1 Elevmaterial Namn: Läsförståelse 1. Det hemliga brevet Frågor på raden (Du kan läsa och hitta svaret i texten.) 1. Vad heter huvudpersonen? 2. Vilken årstid är det? 3. Vad låg i brevet
Examensarbete VT Börja på förskolan
Examensarbete VT 2013 Börja på förskolan Att börja på förskolan kan var en stor omställning i livet för hela familjen. Somliga är bekanta med förskolans värld andra inte. Kanske har du frågat vänner och
Dagen gick mot sitt slut, och det gjorde mitt äventyr här också. Det är tråkigt att lämna den här platsen, det finns så mycket minnen härifrån och
Dag 4 22/6-09 Shiet asså, vakna idag och kände hur spännande dagen skulle vara. Jag ska till Badresor och vara där för att se hur de har det. Jag minns när jag själv var liten och hängde på badresorna
Gruppledarutbildning på Andreasgården A tt leda en grupp
Gruppledarutbildning på Andreasgården 2004-05-04 A tt leda en grupp Ett år går väldigt fort. Det är dags igen att friska upp minnet och trimma in hur det går till att vara gruppledare. Trots att det var
augusti 2012 Hej alla Klippan-sektioner!
augusti 2012 Hej alla Klippan-sektioner! Klippan-sektioner tycker ni det är ett konstigt ord? Sektion, det betyder en grupp som är en del av en förening. Klippan är en del av FUB. Det går bra att säga
JULI 2012. Storsjöyran. den 28 juli 2012
JULI 2012 Storsjöyran den 28 juli 2012 Nu har det gått några dagar sen sist och jag har haft en vecka med lugnare träning, vilket har varit ganska skönt då det är Yran-vecka i stan och fullt med folk.
Måndag 26/3. Påsklovskul i Skurups Kommun
Påsklovskul i Skurups Kommun Kommunens Kultur- och fritidsverksamheter Biorama, Gummifabriken, Skurups bibliotek, Fritidsgårdarna, Kulturskolan, Kultur- och fritid välkomnar dig som ung till en fartfylld
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE. Ung och alkohol. Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska.
SFI-KURS C OCH D. ALKOHOL I SVERIGE Ung och alkohol Detta är ett utdrag från Så påverkas vi av alkohol, ett utbildningsmaterial på lätt svenska. Att prata med din tonåring om alkohol När det gäller alkohol
EUROPAPARLAMENTSVALET 2019
Lättläst EUROPAPARLAMENTSVALET 2019 Förhandsröstning 15 21.5.2019 Valdagen är söndag 26.5.2019 Det är lätt att rösta! Europaparlamentsvalet 2019 Europaparlamentet stiftar lagar som påverkar vår vardag.
barnhemmet i muang mai måndag 16 juni - måndag 14 juli
barnhemmet i muang mai måndag 16 juni - måndag 14 juli Det är lugnt på Phuket när det är sommar i Europa, i alla fall mycket lugnare. Men hos oss är allt som vanligt fast med lite mindre besök. Och som
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg Ordförandens ruta Hejsan alla! HÖSTEN 2015 Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra, fullt upp som normalt. Om jag inte skulle ha det så skulle det kanske inte vara
en cigarett en flaska ett rum ett äpple en kurs en kompis en turist en buss en gurka ett brev
SUBSTANTIV Övning 1 Substantiv (s. 3) - kursen den - läraren hon/han/hen - språket det - korridoren den - telefonen den - universitetet det ett foto - det en buss - den en turist - hon/han/hen en adress
Kommunbladet maj 2014
Kommunbladet maj 2014 Information från Norsjö kommun på lättläst svenska. Val till EU-parlamentet Den 25 maj 2014 är det val till EU-parlamentet (Europa-parlamentet). Då väljer du vilka 20 svenska politiker
Dag Atombladet
Atombladet Gomorrn lägret! Idag var det nog många som kände sig lite extra trötta efter gårdagens partajande. Tystnaden var en hel timme senare än normalt så kvällen blev lång för lägret. Väckningen var
Introduktion till studier på Masugnen och sfi
Introduktion till studier på Masugnen och sfi Innehållsförteckning Till nya studerande på sfi i Lindesberg... 3 Hej!... 3 Syfte... 3 Masugnens utbildningsverksamhet... 3 Våra kurser och spår... 3 Frånvaro...
Huvudnyheterna den 18 november 2016 handlade om:
ARBETSBLAD PRODUCENT: KRISTOFER CARLSSON PROJEKTLEDARE: MIA BISANDER BESTÄLLNINGSNUMMER: 104656TV9 LILLA AKTUELLT TECKENSPRÅK DEN 18 NOVEMBER Lilla Aktuellt skola och Lilla Aktuellt teckenspråk är ett
AKTIVITETSHANDLEDNING
AKTIVITETSHANDLEDNING Av AnnMarie Lindman JEFFREY IGE VÄGEN TILL PARALYMPICS av Martin Nauclér Handledningen är ett underlag för diskussion för den som vill läsa den här boken i grupp inom till exempel
FRAMSTEGSTEST 2. Kapitel 4 6. Namn: 1 Vad svarar man? 2 Substantiv: singular och plural. Ringa in rätt alternativ.
FRAMSTEGSTEST 2 Kapitel 4 6 1 Vad svarar man? Ringa in rätt alternativ. Namn: 1 Något annat? a Ja, tack. Det var bra så. b Nej, tack. Det var bra så. c Tack så mycket. 2 Vill du ha kvittot? a Ja, tack.
Sommarkollo Ange vilket kollo ditt barn gått på: Strandhem Barnens ö. 11/25/2014 Sida 1
Sommarkollo 2014 Ange vilket kollo ditt barn gått på: Strandhem Barnens ö Sida 1 Det fanns alltid någon ledare till hands som du kunde prata med om du behövde Sida 2 Ledarna ordnade roliga aktiviteter
10 goda råd om internet. Netikett på lättläst svenska
Petri Ilmonen Carina Frondén 10 goda råd om internet Netikett på lättläst svenska Medlemmar i referensgruppen för projektet Lättläst IT enligt Tikas har även deltagit i bearbetningen av Netikett: Petra-Mari
Sammanställning av enkätundersökning
Sammanställning av enkätundersökning Feriearbete sommaren 2016 Arbetsmarknadsenheten Nordanstigs kommun Efter feriearbetet sommaren 2016 gjorde vi en enkätundersökning bland ungdomarna. Vi ville ta reda
Erasmus-utbyte jan juli 2010
Erasmus-utbyte jan juli 2010 Hogeschool van Amsterdam, Nederländerna Varför valde du att studera utomlands? Jag ville uppleva annan, ny kultur, träffa människor från olika platser i världen och byta ut
Vad tycker du om Östberga Fritidsgård? vt 2012 Atal: IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII II = 27 st IIIII II IIIII IIIII IIIII II
Vad tycker du om Östberga Fritidsgård? vt 2012 Atal: = 27 st Tjej 27% Kille 65% År 6 År 7 År 8 År 9 Gymn 18 år e.ä. HUR NÖJD är du med din fritid TOTALT SETT? 26 svar =31% =8% =4% =38% =19% Mycket Nöjd
Lättläst VALET AV REPUBLIKENS PRESIDENT
Lättläst VALET AV REPUBLIKENS PRESIDENT 2018 Presidentval Det ordnas presidentval vart sjätte år. Då väljer Finlands medborgare president. Valets första omgång: Valdagen är söndag 28.1.2018 Förhandsröstningen
För att då har jag ingen fritidsaktivitet och vi har bokklubb då här.
. Vilken tid och veckodag skulle passa dig bäst att besöka biblioteket? "Har barn som går på förskola och vet att de har haft problem att få tider som passar att besöka biblioteket i Hovmantorp på förmiddagarna.
Utvärdering deltagare 2013 v.7-9 31 deltagare
Utvärdering deltagare 13 v.7-9 31 deltagare Tycker du att det har varit kul att vara på läger? (%) 1 8 4 1 Ja Nej Varför eller varför inte? - För att man fick nya kompisar, fick göra det man tycker om
Fritidsenkät 2014. Åk 5 och 8. Standardrapport
Fritidsenkät 2014 Åk 5 och 8 Standardrapport Årskurs 5 56,4% 248 Årskurs 8 43,6% 192 Svarande 440 Inget svar 6 Kille 50,9% 227 Tjej 48,2% 215 Bor i Ljungby 59% 263 Bor utanför Ljungby 40,6% 181 Svarande
Trycksaken finns digitalt på flera språk: Barn älskar böcker. Svenska
BOKSTART Bokstart Sverige är en satsning för att stödja små barns språkutveckling. Inspiration och kunskap kommer framför allt från England och Danmark. Barn älskar böcker Bokstart är initierat av Kulturrådet
Nordens Nyheter. Nummer 1. Lite info om lägret. Päiväuusi syr igen. Janni gillar läger. Hela tidningen. Sidan 4. Sidan 3. Lördagen den 30.6.
Nordens Nyheter Nummer 1 Lördagen den 30.6.2012 Vår kungliga lägerchef Sabina Holopainen aka Drottningen av Åland berättar om sitt första läger och vad hon gör som lägerchef. Dessutom berättar drottningen
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11. Eleverna tränar på att: Författare: Beth Bracken & Kay Fraser
sidan 1 Författare: Beth Bracken & Kay Fraser Vad handlar boken om? Boken handlar om Lucy och Soli som är bästa vänner. De har känt varandra sedan de var små, och de gör allt tillsammans. Där de bor finns
STADSLEDNINGSKONTORET
Sommarkollo 2012-Granbo scen Barnens ö SIDAN 1 Det fanns alltid någon ledare till hands som du kunde prata med om du behövde A. Aldrig 0 0 B. Sällan 0 0 C. Ibland 1 2 D. Oftast 14 27,5 E. Alltid 36 70,6
Juli 2019 Mötesplatsen Kristallen på Flintebro
Månadsprogram Juli 2019 Mötesplatsen Kristallen på Flintebro Öppet för alla seniorer i Skurups Kommun Kristallen där skratten, värmen, och gemenskapen blomstrar! Juli Vecka 27 Måndag 1 Sittgymnastik kl.
Kalmar år
Kalmar 2018 8-12 år k o B d me! t s e f s s a l g h c o SÅ HÄR GÅR DET TILL Läs så många böcker du vill i sommar. Vilken är bäst? Fyll i den i häftet. Glöm inte att skriva ner andra bra böcker som du också
Månadens eftis april 2008: Vendlaeftis i Klövskog, Nurmijärvi Text och foto: Monica Martens-Seppelin. Bakgrund och fakta
Månadens eftis april 2008: Vendlaeftis i Klövskog, Nurmijärvi Text och foto: Monica Martens-Seppelin Bakgrund och fakta Det är en fin och solig vinterdag i slutet av mars när jag besöker Vendaleftis i
Rehabiliterings- och anpassningskursverksamhet 2018
www.fspc.fi Rehabiliterings- och anpassningskursverksamhet 2018 Info om våra kurser Psykosociala förbundets kurser bekostas av Social- och hälsoorganisatinernas undrstödscentral (STEA). Förutom de kurser
Dimitras resa Elevmaterial
Dimitras resa Elevmaterial Hej! Visste du att alla barn har rätt till en meningsfull fritid? Vi på Majblomman arbetar för att förbättra barns villkor och vi har en vision om att alla barn ska få vara med
Rapport Fritidsvanundersökning i samarbete med Attention
2014-02-06 1 (7) Rapport FRN 2014/56 Fritidsnämnden Rapport Fritidsvanundersökning i samarbete med Attention Bakgrund En enkätundersökning i samarbete med Attention Nackas har genomförts under hösten 2013.
Sista anmälningsdagen: 15.3.2012!
Sista anmälningsdagen: 15.3.2012! Scoutläger 29.7-5.8.2012 Lägerstabens hälsning Moi! Här har du ett litet häfte för att bekanta dig med det tuffaste som händer nästa sommar, dvs scoutlägret Mondo! Ett
Tips för sommarlediga barn och ungdomar
Tips för sommarlediga barn och ungdomar Sommar 2016 Hela sommaren Sommarbussen 2016 Ungdomar från åk 6 och äldre delta i Sommarbussen! I sommar kommer Sommarbussen att ha ett program med massor av aktiviteter.
SVENSKA Inplaceringstest A
SVENSKA Inplaceringstest A Välj ett ord som passar i meningen. Använd bara ordet en gång. Exempel: Smöret står i kylskåpet. Det ringer på dörren. Han fick ett brev från mamma. De pratar om vädret. om /
LÖRDAGSKUL! LAHOLMS BIBLIOTEK VÅR 2015
LÖRDAGSKUL! PÅ LAHOLMS BIBLIOTEK VÅR 2015 LÖRDAGSKUL - FÖR BARN PÅ LAHOLMS BIBLIOTEK! I vår blir det författarbesök, musikprogram, barnboksfest, teaterföreställningar och sagostund med polisen. För platser
Ali & Eva KAPITEL 5 LÄSFÖRSTÅELSE. Rätt eller fel?
KAPITEL 5 LÄSFÖRSTÅELSE Rätt eller fel? rätt fel 1. Eva svarar alltid på sms från. 2. och Eva ska springa mer än 20 kilometer. 3. Eva gillar att springa. 4. brukar springa varje kväll. 5. och Eva äter
Särvux. Kurskatalog 2011/12
Särvux Kurskatalog 2011/12 2 Innehåll Grundläggande särvux motsvarande träningsskolan Svenska 14 Bild 15 Arbete/boende 16 Dator 17 Fritid 18 Mitt Malmö 19 Natur 20 Pengar 21 Grundläggande särvux motsvarande
Månadens eftis: Salpar eftis i Sibbo
Månadens eftis: Salpar eftis i Sibbo Eftis Med buss genom Sibbo urskogar åker jag till Salpar eftis i Kalkstrand, ca 30 kilometer från Helsingfors. Det är en varm dag i början av maj, men regnet är inte
För er som har tillgång till Internet så finns vår hemsida med det senaste på
Aktiviteter För er som har tillgång till Internet så finns vår hemsida med det senaste på fub.se/lokalt/fub-i-sodra-roslagen TRÄFFPUNKTEN TÄBY Linbastuvägen 1, måndagar kl 18 21 Träffpunkten erbjuder en
1. Gillar du att vara på fritidshemmet? JA 167 NEJ 1 IBLAND 25 VET EJ 3
Hej barn, Nu har vi några frågor till dig som är mellan 5-12 år för att se vad du tycker om fritidshemmet på Sandaredskolan (Rydet & Viken). Om du svarar hjälper du oss på fritidshemmet att bli ännu bättre
VÅRGÅRDA BIBLIOTEKS HÖSTEN 2015. Omslagsfoto: (CC0 1.0)
VÅRGÅRDA BIBLIOTEKS HÖSTEN 2015 Omslagsfoto: (CC0 1.0) Sista tisdagen i varje månad, kl.16.00-17.00, med start 25/8: Bokklubb Bokklubb för dig som är 9-12 år. Vi pratar om böcker vi läst/lyssnat på och
Inplaceringstest A1/A2
SVENSKA Inplaceringstest A1/A2 Välj ett ord som passar i meningen. Skriv inte det! Ring in bokstaven med det passande ordet! Exempel: Smöret står i kylskåpet. a) om b) på c) i d) från Svar c) ska ringas
Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer?
Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer? Författare: Kristina Bromark, utvecklingsledare Enheten för välfärd och FoU-stöd, funktionshinder Tfn: 0727-41 54 25 E-post: kristina.bromark@regionuppsala.se