GULA PRESSEN. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5. Surfa säkert och tryggt på nätet s. 6 LÄTTLÄST. medlemsblad för FDUV och duv-föreningar
|
|
- Charlotta Gun Arvidsson
- för 9 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 gp GULA PRESSEN NUMMER 4 december 2012 medlemsblad för FDUV och duv-föreningar Vill du läsa om Trixstar? Vänd tidningen och gå till sidan 16. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5 Surfa säkert och tryggt på nätet s. 6 Lättläst / GULA PRESSEN 1
2 Lättläst innehåll Tävling! Steg för Stegs sida GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR! Tävling 2 Steg för Stegs sida 3 Läs lättläsa nyheter i LL-Bladet 4 Det här är viktigt i mitt hem... 5 Fråga 1: Vad handlar årets julkalender om? 1. Lilla Faster X. Milla Moster 2. Stora tanten Surfa säkert och tryggt 6 Sportlovsläger på Peurunka 8 Fråga 2: Vad ska du tänka på när du vill använda internet och skicka e-post? s. 5 s. 6 s Att komma ihåg frimärket. X. Att gömma dina lösenord. 2. Att alla är ärliga. Du kan delta i tävlingen Svara på båda frågorna. Skicka ditt svar per e-post eller i ett brev. Skriv Tävling på kuvertet eller som rubrik för ditt mejl. Skriv ditt namn och din adress efter svaren. Skicka svaren per post till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A Helsingfors Eller per e-post till: gulapressen@fduv.fi Vi måste ha ditt svar senast den 20 december Grattis! Mats Nordström vann tävlingen i förra numret. De rätta svaren var: Fråga 1: 2. Kommunalval Fråga 2: 1. Teaterbåten Ett lärorikt år Hej på er alla! Jag hoppas ni har allt bra? Året kom och året gick, såg någon händelsen? För mig har det varit ett händelserikt första år som ordförande. Jag har lärt mig mycket under året och jag har fått träffa många supertrevliga typer samt fått vara med om många roliga händelser. Det roligaste under året var kanske att planera och förverkliga 21 km steg för steg kampanjen. Det var både skoj och spännande att få vara med i TV och radio. För att inte glömma träffarna med Alexander Stubb. Och till slut halvmaratonen Helsinki City Run! Under de två kommande åren skall jag försöka fortsätta med att föra föreningen framåt och få den att bli större och få mera synlighet. Och jag skall göra mitt bästa för att vara lika jämn mot er alla medlemmar och lyssna på era förslag och önskemål om hur jag kan göra mitt arbete ännu bättre i framtiden. För jag har sagt åt styrelsen och säger det nu till er: jag klarar inte av att föra föreningen framåt ensam utan behöver er allas stöd med det. Hoppas jag ser er alla under nästa år i något sammanhang! Jonne Tallberg Steg för Steg Det här är Steg för Stegs styrelse för åren Från vänster: Joakim Smeds, Ulrica Sund, Jonas Bergholm, Erik Weyand, Anders Ranta-aho, Jonne Tallberg och Niclas Jansson. Steg för Stegs årsmöte Hej alla, hur går det? Bra går det med mig. Jag vill berätta om vårt årsmöte som vi hade på söndagen den 18 november. Först samlades vi alla runt bordet och sen började vi hålla vårt möte. Vi valde först en ordförande och en sekreterare för detta möte. Vi gick igenom fastställandet av bokslutet år 2011, verksamhetsberättelsen 2011 och medlemsavgiften för år Det var roligt och intressant men jag hade hoppats att det skulle ha kommit mera medlemmar. Vi klarade med klart och tjohej årsmötet men som sagt så var det roligt att träffa sina kompisar från styrelsen ändå. Hälsningar Niclas Jansson Steg för Steg 2 GULA PRESSEN 3
3 Vägen till mitt hem Det jag fick höra på seminariet Vägen till ett eget hem skiljer sig ganska mycket från hur jag själv och mina föräldrar upplevde det när jag skulle flytta ut från boet. Vägen till ett eget hem Plats: Synapsiasalen, Vegahuset, Helsingfors Datum: lördagen den 29 september 2012 Tid: :00 När jag flyttade hemifrån fick jag hjälp av mina sociala kontakter och av en viktig person nära mig. Mina föräldrar tyckte att vi borde ha sökt lägenhet tillsammans. Lättläst julkalender om Lilla Faster och Kråkan Årets julkalender handlar om en liten tant som heter Lilla Faster och hennes vän Kråkan. Du kan öppna en ny lucka varje dag. I luckorna berättar lilla Faster om julen och allt som hör till. Du hittar kalendern på adressen papunet.net/julkalender Vi vet! Vi kan! Projektet Vi vet, vi kan! har kommit igång. 14 personer ska få en utbildning i att informera. De som informerar kallas informatörer. Informatörerna kan berätta för andra om hur det är att ha en utvecklingsstörning. De kan berätta om till exempel boende, arbete, fritid, mänskliga rättigheter, eller någonting annat viktigt. Utbildningen börjar våren Hela projektet tar slut Om du vill fråga någonting, ring eller mejla till Steg för Steg. Telefonnumret är bild: Karin ducander Mejladressen är projektet@stegforsteg.fi Läs lättlästa nyheter i LL-Bladet LL-Bladet är en lättläst nyhetstidning. I LL-Bladet kan du läsa om till exempel inrikesnyheter, utrikesnyheter, sport och livsstil. LL-Bladet kommer ut två gånger i månaden, varannan tisdag. Varje år görs 23 nummer av LL-Bladet, det är alltså paus vid jul och under sommaren. Texterna i LL-Bladet är skrivna på lättläst svenska och med större stil än i vanliga dagstidningar. Tidningen passar alla som vill läsa om aktuella händelser på ett lite lättare språk. LL-Bladet används också som undervisningsmaterial i finska skolor. LL-Bladet är en del av Svenska nu-kampanjen som ordnas varje höst och vår av Hanaholmens Kulturcentrum. Svenska nu-kampanjen går ut på att väcka intresse för det svenska språket bland finskspråkiga elever. En årgång på 23 tidningar kostar 23 euro. En grupprenumeration på minst 15 stycken tidningar per gång kostar 150 euro. Vill du beställa LL-Bladet? Då kan du mejla till ll-bladet@fduv.fi eller ringa (09) TEXT: Kari lautjärvi Det här är viktigt i mitt hem... Den 29 september var jag på ett väldigt intressant och bra seminarium, Skräddarsydd boendeservice. Där fick jag delta i en workshop kring flyttning. I workshoppen var vi uppdelade i grupper. Jag var i Jonnes grupp och i gruppen var det med också en som heter Fredrik. I grupperna skulle alla välja bilder som beskriver vad är viktigt i sin egen lägenhet. Matias Lampporna på Ett eget hem viktigt Där sängen finns är hemmet Fritiden viktig, behöver assistent Fredrik, Kari & Jonne Nycklarna Nya och gamla vänner Viktigt att vara lycklig och egen ro Soffan, att vila ut sig och koppla av Datorn, att kommunicera med vänner och släkt, spela, surfa på internet och kolla mejl Hanna När jag blir glad Gosa Jag blir glad för att få bo i mitt eget hem Tanya Mat är viktigt Balkongen om det kommer gäster Vänner och kompisar Njuta i hemmet Jennie Hemnycklar vikitigt att ha Stödpersoner från Jakobstad Bra att ha kompis Lungt och stämningsfullt Viktigt att lyssna på varandra och respektera sina egna vänner Ida Viktigt med föräldrar Dator och facebook att skrivas med familj och vänner Laga hembakat (bulla) Ett eget ljuvt hem TEXT: Kari lautjärvi foto: elina sagne-ollikainen 4 GULA PRESSEN 5
4 4. Lita inte på främlingar Du kan inte alltid veta vem du pratar med på internet. Det är lätt att ljuga om vem man är. En bild kan också vara falsk. På internet kan det finnas tjuvar. Därför är det viktigt att du tänker efter innan du skriver något på internet. Surfa säkert på internet Det är viktigt att veta hur du ska bete dig när du surfar på internet och när du skriver e-post och meddelanden på internet. Om du vill träffa en person som du har blivit bekant med via internet ska du följa de här råden: Ta med någon som du litar på till den första träffen. Träffas alltid dagtid på en plats där det finns flera andra människor. 1. Var ärlig och respektera andra Du har ansvar för det du gör på internet. Tänk alltid efter innan du skriver eller säger något. 2. Var alltid vänlig och artig mot andra på internet. Fundera på om det du skriver kan göra någon ledsen. 5. Det som står på internet är inte alltid sant Det du ser eller läser på internet är inte alltid sant. En del webbsidor kan man inte lita på. Även om en webbsida ser äkta ut kan det som står där vara falskt. Var extra försiktig om en webbsida ser konstig ut. Tro inte på reklam på internet eller på e-post där det står att du har vunnit pengar eller saker. 3. Håll dina lösenord hemliga Hitta på lösenord som är svåra för andra att gissa. Skriv upp dina lösenord och spara dem på ett säkert ställe. Ge dem inte till någon annan. Om någon hittar dina lösenord kan han eller hon gå in på din e-post och skicka e-post därifrån eller påstå att han eller hon är du på internet! Du kan beställa broschyren Flera råd för att surfa säkert hittar du i FDUV:s broschyr: 10 goda råd om internet - Netikett på lättläst svenska. Broschyren kostar 5 euro och finns till försäljning i Lärum. Broschyren är översatt och bearbetad av Carina Frondén från Kehitysvammaliittos broschyr på finska. TEXT: CARINA FRONDÉN bilder: antti ollikainen 6 GULA PRESSEN 7
5 Peurunka Välkommen med på det traditionella vinterveckoslutet på Peurunka motions- och bad-anläggning i Laukaa utanför Jyväskylä På Peurunka kan du delta i många olika aktiviteter både utomhus och inomhus. För att få mera information om stället kan du besöka deras webbplats: Start från Karleby/Jakobstad/Vasa och Ekenäs/Helsingfors med buss tidigt på fredag morgon och hemfärd på söndag med start efter lunch. Vad kan man göra? Simma i badanläggningen Träna i konditionssalen Njuta av vinteraktiviteter ute Spela badminton eller bowling På kvällen dansa i restaurangen, fri samvaro. Mot extra avgift kan man erhålla olika behandlingar, terapier eller massage. Boka behandling i god tid direkt från Peurunka, tfn och hänvisa till FDUV:s bokning. vinterveckoslut För vem? Personer med utvecklingsstörning (OBS! med egna ledare/assistenter) och familjer Det finns plats för ca 60 personer. FDUV anställer 1 ansvarig ledare för hela gruppen. Om ni anmäler er via er egen DUV-förening så hör er för om föreningen kan bekosta ledare eller stödpersoner. Pris? 200 för vuxna 80 för barn 4-13 år i tilläggsbädd. Bussresan: 40 euro för vuxna och 10 euro för barn. I priset ingår två övernattningar i 2-3 personers rum (i enkelrum 260 ), 2 x frukost, 2 x buffémiddag, sopplunch på lördag och lunch på söndag. Alla rum är handikappvänliga. Anmäl dig senast till Jon Jakobsson, (09) , jon.jakobsson@fduv.fi. Meddela antal platser som du reserverar och om du har önskemål om rumskamrat. Meddela även om specialdiet och rullstolsbehov. lägerinfo sommarläger 2013 FOTO: MICHÉL RUTHS Ändringar i ansökning till sommarlägren 2013 Vad är det som ändras? I år ska alla lägerdeltagare fylla i två ansökningar. Den ena är den vanliga lägeransökningen som ni också tidigare år skickat till FDUV. Den andra är en ansökningsblankett till er hemkommun. Varför ändras det? Många kommuner har tidigare betalat en del av kostnaderna för FDUV:s sommarläger direkt till FDUV. Nu vill kommunerna ha en separatansökan av varje lägerdeltagare. Kan jag delta i läger om min hemkommun inte godkänner min ansökan? Du kan delta i FDUV:s sommarläger oavsett om din hemkommun godkänner din ansökan eller inte. Om din hemkommun godkänner din ansökan betalar du som vanligt en deltagaravgift och kommunen en kommunavgift till FDUV. Om kommunen inte godkänner din ansökan kan du delta i lägren till en högre deltagaravgift. Varifrån får jag den nya ansökningsblanketten? Sommarlägerbroschyren 2013 utkommer i januari, ansökningsblanketten för sommarlägren och ansökningsblanketten till kommunen finns i den. Den finns också i Gula Pressen som utkommer i februari Hur ska jag göra? I sommarlägerbroschyren finns det klara och tydliga instruktioner för hur du fyller i ansökningarna. Den vanliga lägeransökningsblanketten och ansökningsblanketten till kommunen skickas BÅDA till FDUV:s kansli. FDUV förmedlar ansökningsblanketten vidare till din hemkommun. Har ni frågor innan dess ta då kontakt: Nyland och Åboland: Jon Jakobsson, (09) Österbotten: Annika Martin, (06) GULA PRESSEN 9
Nytt från. Steg för Steg VÅR 2014
Nytt från Steg för Steg VÅR 2014 Ordförandens ruta Hej alla, hur har ni det? Bra hoppas jag, själv har jag det bra, fullt upp som alltid! Ett nytt år har igen börjat, det betyder att mitt sista år som
Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011. Lättläst / GULA PRESSEN
gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011 Lättläst / GULA PRESSEN 1 Steg för Steg träffade Alexander Stubb Steg för Steg fick träffa ministern Alexander
10 goda råd om internet. Netikett på lättläst svenska
Petri Ilmonen Carina Frondén 10 goda råd om internet Netikett på lättläst svenska Medlemmar i referensgruppen för projektet Lättläst IT enligt Tikas har även deltagit i bearbetningen av Netikett: Petra-Mari
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg VINTER 2014 Ordförandens ruta Hejsan alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Det har varit en hektisk höst som snart är bakom. Steg för Steg har valt en ny styrelse för åren 2015-2017.
Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Lättläst / GULA PRESSEN
gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 1 FEBRUARI 2012 Lättläst / GULA PRESSEN 1 Islandshästar på Ankis stall Det är en fin dag på Ankis ridstall. Det är kallt i
Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ.
Höra 1 Varför kommer de för sent? Lyssna på personerna som berättar varför de kommer försent. Du får höra texten två gånger. Sätt kryss för rätt alternativ. A Ursäkta mig, jag skyndade mig så mycket jag
Inledning. Några ord som kan vara bra att veta vad det är.
Sociala medier Inledning OBS! Hela föreläsningen ska hålla på i 45 minuter. Samla gruppen och sitt gärna i en ring så att alla hör och ser dig som föreläsare. Första gången du träffar gruppen: Föreläsaren
augusti 2012 Hej alla Klippan-sektioner!
augusti 2012 Hej alla Klippan-sektioner! Klippan-sektioner tycker ni det är ett konstigt ord? Sektion, det betyder en grupp som är en del av en förening. Klippan är en del av FUB. Det går bra att säga
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg 1/2018 Ordförandens ruta Hej alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra och är glad att få önska er alla ett gott nytt år 2018! I medlemsbladet kan du läsa om den
Att leva som andra. Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Handikappomsorgen
Att leva som andra Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade Handikappomsorgen Innehåll Vad är LSS?... sid 3 Leva som andra... sid 3 För vem gäller lagen?... sid 4 Alla
TIPS OCH IDÉER FÖR DIG SOM VILL INTERVJUA
TIPS OCH IDÉER FÖR DIG SOM VILL INTERVJUA Här kommer några intervjutips till dig som gör skoltidning eller vill pröva på att arbeta som reporter. Bra ord att känna till: Journalisten kan ha olika uppgifter:
Psykosociala föreningen Sympati rf MEDLEMSBLAD 4/2015 SEPTEMBER-OKTBER
MEDLEMSBLAD 4/2015 SEPTEMBER-OKTBER Eriksgatan 8 IV våningen Verksamhetsledare Miivi Selin-Patel; 050 446 2974 00100 Helsingfors Ordförande Riitta Aarrevuo; 050 4634 4746 Telefon till kansliet; 045 863
Det låter underbart! Och hur gör man? Om jag vill träffa en ny kompis? Ja, då får man komma till oss och då gör vi en kort intervju.
Kompis Sverige Kan du berätta lite om Kompis Sverige? Absolut! Kompis Sverige vi jobbar med kompis förmedling. Ok! Vi vill att folk ska träffas och vi tycker idag att det är jättesvårt i Sverige att få
Gula Pressen. Lättläst. Ät bra orka mera sidan 2. Erik gick ner i vikt sidan 3. Lättläst bok om dikter sidan 4. Cirkus i Berlin sidan 6
gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 Maj 2011 Ät bra orka mera sidan 2 Erik gick ner i vikt sidan 3 Lättläst bok om dikter sidan 4 Cirkus i Berlin sidan 6 Lättläst
Hörmanus. 1 Ett meddelande. A Varför kommer hon för sent? B Vem ska hon träffa?
1 Ett meddelande Lyssna på meddelandet. Sätt kryss för rätt svar. Du får lyssna två gånger. Hej Peter! Jag är lite försenad. Jag hinner inte komma till klockan sex. Jag måste köra mamma till ögonläkaren.
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg HÖSTEN 2017 Ordförandens ruta Hej på er alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag! Hoppas alla hade en skön sommar och åt många glassar och njöt. Åren kommer åren går. Det är igen dags
För ditt barn 1 6 år Förskolan och förskoleklassen. Den svenska skolan för nyanlända
För ditt barn 1 6 år Förskolan och förskoleklassen Den svenska skolan för nyanlända Det här är den svenska skolan Gymnasieskola ungdomar 16 20 år frivillig Grundskola ungdomar 7 15 år obligatorisk Grundsär-
ELEVFRÅGOR. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Bo Palaszewski, projektledare Skolverket 106 20 Stockholm
ELEVFRÅGOR International Association for the Evaluation of Educational Achievement Bo Palaszewski, projektledare Skolverket 106 20 Stockholm Instruktioner I det här häftet finns frågor om dig själv och
Informationsbrev oktober 2015
Informationsbrev oktober 2015 Hej alla föräldrar! Nu har terminen varit igång i några veckor och vi börjar lära känna varandra i de olika grupperna. Eftersom föräldramötet inte blev av så bifogar vi ett
Lgr 11 Centralt innehåll och förmågor som tränas:
SIDAN 1 Författare: Hanne Fredsted Vad handlar boken om? Boken handlar om Tarik och Ida som ska på skolresa. Tarik vill så gärna följa med, men hans pappa har sagt att i hans familj sover man hemma. Fröken
Varmt välkomna till FBIS första inhibitorträff 24-26 januari 2014 i Göteborg!
Varmt välkomna till FBIS första inhibitorträff 24-26 januari 2014 i Göteborg! Du som själv har antikroppar eller om ditt barn har det är hjärtligt välkommen till denna träff/kurs. Detta är ett unikt tillfälle
Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ Ha en skön sommar!
gp Lättläst Gula Pressen FDUV Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ 2012 Ha en skön sommar! Lättläst / GULA PRESSEN 1 3 4 5 6 6 8 8 9 innehåll Steg för Stegs ruta Paddling som passar alla
Varför är det viktigt att ditt barn läser?
LUST ATT LÄSA Många av oss föräldrar drar en lättnadens suck när barnen lärt sig läsa och vill börja läsa själva. Och visst är det en milstolpe att fira, men även efter detta har du möjlighet att uppleva
Örninfo. Februari 2015 Gratis biobiljetter till alla barn! Unga Örnar Väst. Postadress: Stenebyvägen 3 461 71 Trollhättan. Telefon: 0739-08 46 71
Örninfo Februari 2015 Gratis biobiljetter till alla barn! Unga Örnar Väst Postadress: Stenebyvägen 3 461 71 Trollhättan Telefon: 0739-08 46 71 E-post: Unga Örnar Väst info@vast.ungaornar.se Distriktsombudman
Hitta ditt nya arbete genom oss. Lättläst
Hitta ditt nya arbete genom oss Lättläst Anmäl att du söker jobb När du anmäler dig till Arbetsförmedlingen för att söka jobb kallas det för att du skriver in dig på Arbetsförmedlingen. Du kan få service
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5
Barn- och ungdomsenkät i Kronobergs län Årskurs 5 Hur mår du? Anledningen till att vi gör den här undersökningen är att vi vill få kunskap om ungas hälsa och levnadsvanor. Alla elever i årskurserna 5,
Regler och riktlinjer för internetscouting
Regler och riktlinjer för internetscouting Som scouter försöker vi leva våra liv efter scoutlagen, löftet och mottot. När vi är på internet kan vi kalla detta för nätetikett. Internetscouting är lärorikt
Karriärplanering Övning 08: Professionellt nätverkande
Karriärplanering Övning 08: Professionellt nätverkande 1. Lär dig från dem som varit i samma situation Ett av de bästa sätten att få värdefulla kontakter är att nätverka med din högskolas alumner. De har
3 Skadliga program 26 Virus... Förord...3 Lättläst it...7 Bokens uppbyggnad och nivåer...8 Bokens innehåll på olika nivåer...9
Carina Frondén Petri Ilmonen 4 Förord...3 Lättläst it...7 Bokens uppbyggnad och nivåer...8 Bokens innehåll på olika nivåer...9 1 Grundläggande datorkunskaper 10 Att starta datorn... Användarnamn och lösenord...
SOMMAR- LÄGER 2013 FDUV:S SOMMARLÄGER NYLAND OCH ÅBOLAND
SOMMAR- LÄGER 2013 FDUV:S SOMMARLÄGER NYLAND OCH ÅBOLAND SOMMAREN 2013 Innehåll Läger 1: Motion, dans och musik 24 30 juni 3 Läger 2: Hantverkssemester 24 30 juni 3 Läger 3: Skönt på Högsand I, 1 6 juli
Talmanus till presentation om nätvardag 2015
Talmanus till presentation om nätvardag 2015 Bild 1: Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på www.surfalugnt.se om du vill ha manuset separat. Om du inte
2012 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript
2012 PUBLIC EXAMINATION Swedish Continuers Level Section 1: Listening and Responding Transcript Board of Studies NSW 2012 Section 1, Part A Text 1 THOMAS: THOMAS : THOMAS : [Knocks on the door] Kom igen
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg VÅREN 2017 Ordförandens ruta Hej på er alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra. Mycket på gång. Nytt jobb och nya utmaningar såhär till det nya årets ära. Våren
Vikingen nr 3 2005 -------------------------------------------------------------------------------------------------
Vikingen nr 3 2005 Tidningen Vikingen utkommer med 4-6 nummer per år. Alla kårens medlemmar kan skicka in bidrag till kårtidningen. Du som har varit med om någonting skoj som du vill berätta om, kom in
Inspirationsmaterial till häftet
Inspirationsmaterial till häftet För dig som arbetar med barn i åldrarna 5 till 9 år inom förskolan och skolan. 1 INNEHÅLL 1. VARFÖR ARBETA MED BARNKONVENTIONEN?... 3 2. SAMLINGARNA... 4 3. VERNISSAGE...
Definition av svarsalternativ i Barn-ULF
STATISTISKA CENTRALBYRÅN 2011-06-09 1(29) Definition av svarsalternativ i Barn-ULF I nedanstående tabeller visas hur svaren på de olika frågorna i undersökningen av barns levnadsförhållanden har grupperats
Prov svensk grammatik
Prov svensk grammatik Markera det alternativ som du anser vara rätt i meningarna nedan. Det är bara ett av alternativen som är rätt i varje mening. 1. När farfar hade ätit åt har ätit, sov han middag.
Leva som andra. Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. www.ronneby.se
Leva som andra Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade www.ronneby.se Innehåll Vad är LSS? 3 Leva som andra 3 För vem gäller lagen? 4 Alla insatser i LSS är gratis 5
I n f o r m a t i o n s b r o s c h y r o m p r a o
I n f o r m a t i o n s b r o s c h y r o m p r a o I broschyren finner du: Information om prao Regler för prao Tips på hur du ordnar egen praoplats Blanketten, Var ska du göra din prao? T i l l h ö r
Amanda: Jaha? Kan man ha svenska som modersmål i Finland? Det visste jag inte!
Kapitel 21 Språkförhållanden Aktivering 21.1. Vi förstår varandra! Vi lär oss om likheter och olikheter mellan svenska språket i Sverige och Finland. Gruppen läser texten till övning 21.1. och lyssnar
FDUV S O M M A R L Ä G E R Ö S T E R B O T T E N 2 0 1 4
FDUV SOMMARLÄGER ÖSTERBOTTEN 2014 Innehåll Läger 1: IT-läger, 23 28 juni 3 Läger 2: Lekfullt på Kilen, 23 26 juni 3 Läger 3: Bus och skoj på Pörkenäs, 30 juni 4 juli 3 Läger 4: Skärgårdsläger på Kilen,
RESAN. År 6. År 7. Målet i år 7 är att klara av nedanstående resa:
RESAN År 6 I år 6 är målet att du ska kunna kommunicera på mycket enkel franska. För att nå målet lär du dig ord och uttryck inom många olika områden, t.ex. familjen, djur, frukter, klockan, sporter och
Tappa inte bort häftet för det ska du lämna in tillsammans med de skriftliga arbetsuppgifterna. Lycka till! Sofia
Namn: Klass: Din uppgift: Ni kommer att arbeta med detta vecka 39 till vecka 43. Ni har svensklektionerna till ert förfogande. Uppgifterna ska lämnas in, allt tillsammans, senast måndag vecka 45. Då blir
SÄLJGUIDE. - så lyckas du med din försäljning
SÄLJGUIDE - så lyckas du med din försäljning Hej! I den här guiden vill vi dela med oss av några tips och råd som vi tror att du och dina kompisar kan ha nytta av när webbutiken ska öppna och försäljningen
EXEMPELTEXTER SKRIVA D
EXEMPELTEXTER SKRIVA D Beskriv Må bra (s. 13) En god hälsa är viktig. Om man vill ha ett långt och bra liv, måste man ta hand om både kropp och själ. Jag försöker äta rätt för att må bra. Jag väljer ofta
Välkomna till Rädda Barnens framtids- och kunskapsdagar 2014!
Gdj Välkomna till Rädda Barnens framtids- och kunskapsdagar 2014! Datum: 17-18 maj 2014 Plats: IOGT-NTO, Vattentorget i Växjö Snart är det åter dags för lokalföreningar, distrikt och regionkontor att mötas
Särskild utbildning för vuxna. Särvux. Välkommen till Särvux - en plats där du växer. Kom ihåg! Sista ansökningsdag. 1 maj. Trollhättan Y Vänersborg
Särskild utbildning för vuxna Särvux Välkommen till Särvux - en plats där du växer Kom ihåg! Sista ansökningsdag 1 maj Trollhättan Y Vänersborg Kort om Särvux i Trollhättan och Vänersborg Särvux är för
FÅR JAG GIFTA MIG MED VEM JAG VILL?
FÅR JAG GIFTA MIG MED VEM JAG VILL? KÄNNER DU IGEN DIG? ÄR DU OROLIG ATT DU...... inte får gifta dig med vem du vill?... inte får vara kär i någon av samma kön?... inte kan skilja dig om du redan är gift?
Till föräldrar och elever i årskurs 8
Till föräldrar och elever i årskurs 8 Under våren är det dags för 8: ornas PRAO (praktisk arbetslivsorientering). Tanken med praon är att ge dig, som elev, möjlighet att få kunskap om arbetslivet genom
Gammal kärlek rostar aldrig
Gammal kärlek rostar aldrig SammanTräffanden s. 4 YY Beskriv förhållandet mellan kvinnan och hennes man. Hur är deras förhållande? Hitta delar i texten som beskriver hur de lever med varandra. YY Vad tror
Vikingen nr 3 2006 -------------------------------------------------------------------------------------------------
Vikingen nr 3 2006 Tidningen Vikingen utkommer med 4-6 nummer per år. Alla kårens medlemmar kan skicka in bidrag till kårtidningen. Du som har varit med om någonting skoj som du vill berätta om, kom in
SVENSKA Inplaceringstest A
SVENSKA Inplaceringstest A Välj ett ord som passar i meningen. Använd bara ordet en gång. Exempel: Smöret står i kylskåpet. Det ringer på dörren. Han fick ett brev från mamma. De pratar om vädret. om /
Lärarmaterial. Böckerna om Sara och Anna. Vilka handlar böckerna om? Vad tas upp i böckerna? Vem passar böckerna för? Vad handlar boken om?
sidan 1 Böckerna om Sara och Anna Författare: Catrin Ankh Vilka handlar böckerna om? Böckerna handlar om två tjejer i 15-årsåldern som heter Sara och Anna. De är bästa vänner och går i samma klass. Tjejerna
Nu är det dags att söka sig ut i vårsolen och samla poäng i motionskampanjen!
Medlemsblad 01/15 Nu är det dags att söka sig ut i vårsolen och samla poäng i motionskampanjen! Innehåll Ledare..... s. 3 Cirkus Musikul.........s. 4 Motionskampanj 23.3-22.4...s. 5-7 Kallelse till årsmöte....s.8-9
Berätta om din vecka DAGSTIDNING GRAFIK UPPGIFT SKICKA IN
din vecka DAGSTIDNING Dagstidningarna berättar om människor. Bredvid texten finns ofta en bild av personen som man berättar om. Någon journalist som jobbar på dagstidningen har kanske intervjuat en person
FYSISK AKTIVITETVECKA I SKOLAN
FYSISK AKTIVITETVECKA I SKOLAN Till dig som arbetar i skolan med barn F-5! Här kommer tips och idéer för en hälsovecka med fysisk aktivitet som tema. Vi hoppas att Ni under denna vecka upptäcker nya sätt
Ny termin med ny energi!
Ny termin med ny energi! I DETTA NYHETSBREV: Månadens Barnrättskämpe Anna Sandkull s. 2 Hänt i januari s. 3 - SVT sydnytt, kommunbidrag, intervju i city, praktikantpresentation Händer i februari s. 6 -
Ta steget! Konfirmation 2015/16. Järfälla kyrka Kyrkvägen 8. Maria kyrka Vasavägen 25. S:t Lukas kyrka Svarvargränd 1. Viksjö kyrka Agrargränd 2
Ta steget! Järfälla kyrka Kyrkvägen 8 Maria kyrka Vasavägen 25 S:t Lukas kyrka Svarvargränd 1 Viksjö kyrka Agrargränd 2 Konfirmation 2015/16 Varför konfirmation? Konfirmandtiden är ett fantastiskt tillfälle
6. SVENSKA OCH BILD ÅK 5
6. SVENSKA OCH BILD ÅK 5 6.1. Elevenkät, Svenska i skolan Vad tycker du? Sätt kryss i de rutor som stämmer med vad du tycker. Hur viktigt är det att (mycket viktigt, ganska viktigt, inte särskilt viktigt,
Först vill vi förklara några ord och förkortningar. i broschyren: impulsiv för en del personer kan det vara som att
Hej! Du som har fått den här broschyren har antagligen ett syskon som har ADHD eller så känner du någon annan som har det. Vi har tagit fram den här broschyren för att vi vet att det inte alltid är så
april 2013 Hej alla Klippan-sektioner! Våren är här! Hoppas ni är vår-glada.
april 2013 Hej alla Klippan-sektioner! Våren är här! Hoppas ni är vår-glada. brev Alla Klippan-sektioner får här ett nyhetsbrev. Hoppas jag! Kanske får du detta brev, fast det egentligen någon annan borde
Sportlovsläger på Lillsved 24-28 februari 2013
Sportlovsläger på Lillsved 24-28 februari Välkommen på sportlovsläger där du som deltagare får chansen att pröva på lite olika sporter både i idrottshallen och ute i naturen på Lillsved. Hela Lillsved
Ha en underbar sommar!
maj 2012 Hej Klippan-vänner! brev Ett nytt Klippan-brev! Läs nyhetsbrevet tillsammans eller välj ut vilka saker du tar upp med din Klippan-sektion. Hör gärna av er om ni vill veta mer om något av det vi
Dags för ramadan Özlem Sara Cekic
SIDAN 1 Boken handlar om: Det är dags för ramadan. Detta år ska Ayse också få prova på, att fasta. Mamma säger, att Ayse får fasta några timmar varje dag, men hon bestämmer sig för att fasta hela dagarna.
PRAO årskurs 8 Vårterminen 2008. Åstorp
PRAO årskurs 8 Vårterminen 2008 Åstorp PRAO Årskurs 8 Vt 2008 Klass veckor datum område 8A1 10 3-7 mars vård/omsorg 8A2, a-i 10 3-7 mars vård/omsorg 8A2, j-ö 10 3-7 mars teknik/tillverkning/service 8B
LSS. Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade
LSS Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade Alla människor är olika. Vissa klarar sig helt själva. Människor med funktionshinder kan behöva hjälp för att kunna leva ett bra liv. Ordet funktionshinder
Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)
Gruppenkät Du har deltagit i en gruppaktivitet! Det kan ha varit en tjej-/ killgrupp, ett läger eller ett internationellt ungdomsutbyte. Eller så har ni kanske ordnat ett musikarrangemang, skött ett café,
... KVALITETSPLAN FÖR KUNG SAGAS ELEVER ...
KVALITETSPLAN FÖR KUNG SAGAS ELEVER 1 Vi på Kung Saga gymnasium har som mål att arbeta med att ni elever ska få en bra förberedelse för ert vuxenliv, det tycker vi är det viktigaste. Andra mål som vi arbetar
Att starta en förening
Att starta en förening Att starta en förening I den här broschyren kan du läsa om hur flera människor kan starta en förening tillsammans. I en förening kan människor som har samma intresse träffas och
Hösten 2015. Dans. Bowling. Musikcafé. Simning. Disco. Grillning vid Glänninge. Och annat kul
Hösten 2015 Dans Bowling Musikcafé Simning Disco Grillning vid Glänninge Och annat kul I Samarbete med bl a Fub Laholm, Höks Hi, Fritid Halmstad, m fl. Hej! Från och med den 1:e januari 2015 finns fritidsprogrammet
Lämna in uppgifterna vartefter jag spar dem in en pärm för att kunna återkomma till dem. Glöm inte sidhuvud med namn och uppgiftens nummer/namn.
Ni kommer att få arbeta en och en. Vi kommer att jobba med detta på Affärsutveckling- och ledarskapskursen på måndag eftermiddag och varannan onsdag morgon. Jag kommer också ge er feedback på sådana uppgifter
Gruppenkät. Lycka till! Kommun: Stadsdel: (Gäller endast Göteborg)
Gruppenkät Du har deltagit i en gruppaktivitet. Det kan ha varit ett LAN, ett musikarrangemang, en tjej-/ killgrupp, ett läger eller ett internationellt ungdomsutbyte. Eller så har ni kanske skött ett
Du borde bli ombud! Riksmöte 2009. 20-22 november - Stockholm. Fyra bra anledningar: - Du får lära känna massor av intressanta
Riksmöte 2009 20-22 november - Stockholm Du borde bli ombud! Fyra bra anledningar: - Du får lära känna massor av intressanta människor som har samma intressen som dig. - Du får tre dagars intensiv och
PRAO åk 8 vecka 13-14 2014
BSF Lunds stad Tunaskolan Ann-Helén Oldenby studie- och yrkesvägledare 046 35 76 81, ann-helen.oldenby@lund.se PRAO åk 8 vecka 13-14 2014 Till föräldrar och elever i åk 8 Läs igenom detta tillsammans BSF
FUB-NYTT HÖST LINKÖPING 2013
FUB-NYTT HÖST LINKÖPING 2013 Informations och diskussionskväll 19 november Till alla som är gode män/anhöriga men även för personal som jobbar inom LSS. Informations och diskussionskväll med Försäkringskassan
SKYPE uppkoppling under SAAF årsmötet.
SKYPE uppkoppling under SAAF årsmötet. För första gången kommer SAAF att testa SKYPE uppkoppling under årsmötet. Det gäller dig som har anmält att du kan vara närvarande på telefonen och att du kan identifieras
SÄRVUX Vuxenutbildningen startar nya kurser i svenska och matematik hösten 2012
SÄRVUX Vuxenutbildningen startar nya kurser i svenska och matematik hösten 2012-1 - Hej Nya kurser för dig som är 20 år eller äldre har gått i särskola tidigare vill lära dig mer Sök en eller två kurser
EU Barn Online II (31/03/2010) 9-10 ÅRINGAR
KOPIERA ID- NUMMER FRÅN KONTAKTBLADET LANDSKOD STICKPROVSN UMMER ADRESSNUMMER INTERVJUARENS NAMN OCH NUMMER ADRESS: POSTNUMMER TELEFONNUMMER EU Barn Online II (31/03/2010) 9-10 ÅRINGAR HUR MAN FYLLER I
Möt världen. Bli utbytesstudent. Åk på AFS Skolprogram och välj mellan 50 länder!
Möt världen. Bli utbytesstudent med AFS. Åk på AFS Skolprogram och välj mellan 50 länder! AFS ger dig möjligheten att lära känna dig själv samtidigt som du får vänner från hela världen. Som utbytesstudent
Vad är det för konstigt träd som har text på bladen? Bok, förstås! Lasse läslust Ludvig lusläst Namn... Klass...
Namn... Klass... o Info för föräldrarna på sidan 10 T Text: Ped.Mag. Irina Andersson Illustrationer & layout: Paul Söderholm Utgivare: Förbundet Hem och Skola i Finland r.f. Nylandsgatan 17 D FiN- 00120
Vikingen nr 4 2003. Ansvarig för utgivningen är scoutkårens ordförande. Ansvarig för att tidningen skrivs och distribueras: Peter Möller.
Vikingen nr 4 2003 Tidningen "VIKINGEN" utkommer med 4-5 nummer per år. Ansvarig för utgivningen är scoutkårens ordförande. Ansvarig för att tidningen skrivs och distribueras: Peter Möller Vill ni vara
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg Ordförandens ruta Hejsan alla! HÖSTEN 2015 Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra, fullt upp som normalt. Om jag inte skulle ha det så skulle det kanske inte vara
Sommarla ger Junior 2015
maj 2015 Sommarla ger Junior 2015 Bakgrund Våren 2015 startades Junior i Håstens simhall. Junior riktar sig till inaktiva barn och unga mellan 9 och 13 år i behov av fysisk aktivitet. I dagsläget finns
SÄLJGUIDE SÅ LYCKAS DU MED DIN FÖRSÄLJNING
SÄLJGUIDE SÅ LYCKAS DU MED DIN FÖRSÄLJNING HEJ! I den här guiden vill vi dela med oss av några tips och råd som vi tror att du och dina kompisar kan ha nytta av när er webbutik ska öppna och försäljningen
Tack för att Du / Ni ställer upp som handledare för våra elever.
Information till handledare Tack för att Du / Ni ställer upp som handledare för våra elever. Detta blad lämnas direkt till praoplatsen. * Efter avslutad praoperiod, lämnas bladet åter ifyllt till eleven.
Tänker du ibland på livet som äldre?
Tänker du ibland på livet som äldre? Testa dig själv redan i dag! Jag vill bo med min livskamrat. Jag vill känna mig ekonomiskt trygg och kunna leva på min pension. Jag vill ha tid över för min familj,
Se mig som jag är! Steg för Steg rf. Adress: Telefon: E-post: www: Nordenskiöldsgatan 18 A HELSINGFORS. Storalånggatan VASA
Steg för Steg rf:s styrelse från vänster till höger: John Pelkonen, Anja Dennstedt, Niclas Jansson, Jonas Jansson, Tero Määttä, Rex Hartman, Jon Tallberg Målprogram 2018-2020 Steg för Steg rf Adress: Nordenskiöldsgatan
Äventyrskväll hos Scouterna är skoj, ska vi gå tillsammans?
Äventyrskväll hos Scouterna är skoj, ska vi gå tillsammans? Det finns många spännande aktiviteter som scouterna kan bjuda in sina kompisar till. Att följas till scoutmötet känns kul och tryggt. Att ha
Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer?
Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer? Författare: Kristina Bromark, utvecklingsledare Enheten för välfärd och FoU-stöd, funktionshinder Tfn: 0727-41 54 25 E-post: kristina.bromark@regionuppsala.se
Riksmöte 2010. 19-21 november - Nässjö
Riksmöte 2010 19-21 november - Nässjö Varför du borde delta: - Du får makt på årets största och viktigaste möte inom spelhobbyn. - Du får lära känna massor av intressanta människor som har samma intressen
Psykosociala föreningen Sympati rf MEDLEMSBLAD 5/2015 NOVEMBER-DECEMBER
MEDLEMSBLAD 5/2015 NOVEMBER-DECEMBER Eriksgatan 8 IV våningen Verksamhetsledare Miivi Selin-Patel; 050 446 2974 00100 Helsingfors Ordförande Riitta Aarrevuo; 050 4634 4746 Telefon till kansliet; 045 863
SAMMANSTÄLLNING AV ENKÄT FÖR FALLPREVENTION OCH HÄLSA HOS ÄLDRE
Social verksamhet SAMMANSTÄLLNING AV ENKÄT FÖR FALLPREVENTION OCH HÄLSA HOS ÄLDRE SEPTEMBER DECEMBER 2014 Maria Toll Samordnare anhörigstöd/volontärarbete/förebygga Postadress: Besöksadress: socialverksamhet@grastorp.se
Intervjuguide - förberedelser
Intervjuguide - förberedelser Din grundläggande förberedelse Dags för intervju? Stort grattis. Glädje och nyfikenhet är positiva egenskaper att fokusera på nu. För att lyckas på intervjun är förberedelse
Projektet Eddies hemliga vän
Projektet Eddies hemliga vän Eddies hemliga vän Vårt bidrag är en pop upbok som handlar om att minska vår energiförbrukning. Det är en barnbok som ska få barn att bli medvetna om att energiförbrukningen
Adam i skolan. Alla barn är lika mycket värda. Ingen får behandlas sämre. FN:s barnkonvention artikel 2 Illustrationer: Rebecca Karlén
Adam i skolan Adam går i skolan. Han använder rullstol. Adam är med på alla lektioner i klassrummet. När klassen ska se på film måste de gå en trappa upp till ett annat rum. Där finns en projektor. Adam
VAD Förstå vad content marketing är och varför behovet är så stort just nu.
VAD Förstå vad content marketing är och varför behovet är så stort just nu. HUR 1. Hur skiljer sig content marketing från traditionell reklam? 2. Varför snackar alla om content marketing? 3. Så bygger
Livet online är på riktigt KÄNN DITT MEDIA!
Livet online är på riktigt KÄNN DITT MEDIA! DU HAR RÄTTIGHETER! Du får ut mer av Internet när du håller på dina rättigheter och uppför dig ansvarsfullt. Praktiskt taget alla har tillgång till Internet
Hej! Att tänka på innan du börjar:
Årskurs 5 2014 Hej! Det här är ett häfte med frågor om hur du mår och hur du har det i skolan, hemma och på fritiden. Undersökningen genomförs av Landstinget Sörmland och resultaten används för att förbättra
Tilla ggsrapport fo r barn och unga
Tilla ggsrapport fo r barn och unga 25 mars 2014 Vad berättar barn för Bris om hur de mår? Hur har barn det i Sverige? Jag har skilda föräldrar och vill så gärna bo hos min pappa. Mamma har ensam vårdnad