Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER Lättläst / GULA PRESSEN
|
|
- Ebba Vikström
- för 10 år sedan
- Visningar:
Transkript
1 gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 4 DecemBER 2011 Lättläst / GULA PRESSEN 1
2 Steg för Steg träffade Alexander Stubb Steg för Steg fick träffa ministern Alexander Stubb. Ulrica Sund, Jonne Tallberg och Alexandra Boëthius från Steg för Steg besökte utrikesministeriet, där fick de träffa Alexander Stubb. Ulrica berättade om Steg för Steg. Alexander Stubb var mycket intresserad, och ställde många frågor. Steg för Steg ville träffa Alexander Stubb för att starta en kampanj för att personer med utvecklingsstörning ska få mera synlighet i samhället. Personer med utvecklingsstörning är duktiga, säger Alexandra. De kan sköta meningsfulla jobb, bara de får chansen. Alexander Stubb lovade att hjälpa personer med utvecklingsstörning. Jonne passade på att utmana Alexander Stubb att springa i Helsinki City Run på våren. Jonne kommer att springa för Steg för Steg. Vi vill få kändisar att heja på Jonne och Steg för Steg, säger Alexandra. Alexander Stubb är ledsen för att han inte kan springa. Han har skadat foten. Men han lovade att ställa upp som fadder och stöda Jonne och Steg för Steg. Jonne berättar att han inte är nervös inför loppet. Jonne har redan börjat träna. Jag kommer att springa min första halvmaraton. Vi får se hur det går, säger han. Jonne och Ulrica berättar att det var en spännande dag. Det är inte varje dag man träffar en minister! Text: Bosse Hellsten Alexandra, Ulrika, och Jonne med minister Alexander Stubb. Alexandra boëthius 2 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST
3 Celia finns till för alla som har ett läshandikapp Lättläst Celia är ett bibliotek för alla som har svårt att läsa vanliga böcker. På Celia får du låna talböcker. Talböcker är böcker som någon läst in på band. Du behöver en spelare för att lyssna på böckerna. Du får låna en spelare på biblioteket. Du kan också läsa talböckerna med din dator. På Celia finns många olika slags talböcker, som du kan låna. Där finns romaner, dikter, faktaböcker och memoarer. Du kan lyssna på böckerna ensam, men det kan vara roligt att lyssna tillsammans. Då kan du diskutera böckerna med dina vänner. Du kan också gå med i Celias bokklubb. Då får du ett bokpaket med nya talböcker på posten varje månad. Du kan låna talböcker på Celia. bilder: veikko somerpuro På Celia kan du också låna böcker med punktskrift och taktilböcker. En taktilbok är en bilderbok som du kan läsa med känseln. Taktilböckerna har klara färger. De är gjorda i olika material som tyg, plast, läder och sten. Många taktilböcker har fina ljudeffekter och dofteffekter. Taktilböckerna är bra för synskadade men de passar också för personer med autism eller utvecklingsstörning. Nu kan du också låna Celias lättlästa talböcker i FDUV:s bibliotek. Du kan låna en lättläst bok både som vanlig bok och som talbok. Då kan du följa med i texten samtidigt som du lyssnar på boken. Text: Johanna von rutenberg, ulla stina åman och bosse hellsten Svenskspråkiga böcker på Celia. Du hittar Celia på internet på adressen: Du kan också ringa: (09) Lättläst / GULA PRESSEN 3
4 Lättläst julkalender I julkalendern på internet får du följa med den lilla tomtens juläventyr. Den lilla tomten vaknar på julafton och tar på sig sin tomtedräkt. Men han kan inte hitta sin tomteluva. Vart kan den ha försvunnit under natten? Det är ett mysterium som den lilla tomten måste lösa. Han måste genast hitta sin tomteluva, annars är hela julen förstörd. Julkalendern är en lättläst julsaga. Varje dag öppnas en ny lucka där du får läsa om den lilla tomtens jakt på sin försvunna tomteluva. Du hittar julkalendern på adressen: Medan du läser i dagens lucka får du samtidigt höra skådespelaren Harriet Abrahamsson läsa julsagan för dig. Nu då julen redan närmar sig har du många luckor som du får öppna samtidigt. Kan den lilla tomten hitta sin tomteluva i tid och rädda julen? Text: Bosse hellsten Ny lättläst bok i FDUV:s bibliotek Tycker du om glass? Undrar du hur man gör glass? Då ska du läsa den nya LL-boken Glassfamiljen. Den handlar om en glassfabrik i Sverige. Boken berättar om arbetet i fabriken. Du får läsa om hur det går till när man gör glassbåtar, isglass, strutar och glasstårtor. I slutet av boken står det om glassens historia och om vilka olika sorters glassar det finns. Boken har korta texter och många bilder. Man kan bli ganska sugen på glass när man läser boken! Glassfamiljen är skriven av Catharina Kåberg. 4 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST
5 Lättläst KAMPANJ Skulle du själv gå med på det? Har du blivit orättvist behandlad för att du är funktionshindrad? Har någon du känner upplevt en orättvisa? Det kan handla om en liten sak, eller en stor sak. Och det kan gälla vad som helst i livet. Har du blivit dåligt bemött, eller fått osaklig betjäning? Har du blivit diskriminerad? Berätta för oss vad du eller någon du känner har upplevt. Berätta också vad du heter. Vi håller ditt namn hemligt. Vi vill lyfta fram orättvisor som personer med utvecklingsstörning råkat ut för. Vi vill att världen ska bli mera rättvis. Du kan skriva din berättelse och skicka den per e-post till adressen fduv@fduv.fi Du kan också skriva ett vanligt brev till: Förbundet De Utvecklingsstördas Väl Nordenskiöldsgatan 18 A Helsingfors Skriv: Skulle du själv gå med på det på kuvertet. Om du har frågor kan du ringa Marita Mäenpää. Hennes telefonnummer är (09) I projektet deltar FDUV, Steg för Steg, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Me Itse, Kehitysvammaliitto och Kehitysvammaisten Palvelusäätiö. Steg för Steg mot nya äventyr Här är den nya styrelsen Ordförande: Jonne Tallberg Ulrica Sund ordinariemedlem, Simona Slentneryte suppleant Joakim Smeds ordinariemedlem, Ritva Sund suppleant Anders Ranta-Aho ordinariemedlem, Ann-Mari Roos suppleant Jonas Bergholm ordinariemedlem, Kari Lautjärvi suppleant Niclas Jansson ordinariemedlem, Jukka Routimo suppleant Erik Weyand ordinariemedlem, Pia Tallgren suppleant Lättläst / GULA PRESSEN 5
6 Steg för Stegs ruta Hej på er! Mitt uppdrag som Steg för Stegs ordförande har varit lärorikt. Jag har fått lära mig många bra saker under de här tre åren. Ibland har det varit motgångar, men så är det i föreningslivet. Jag själv har vuxit enormt mycket under den här perioden. Nu tackar jag för mig efter tre år som ordförande i Steg för Steg. I nästa period är jag ensam tjej i styrelsen. Det kommer att bli tufft! Vinterhälsningar av Steg för Stegs ordförande Ulrika Sund Steg för Steg r.f. Tack till Ritva Sund Steg för Steg tackar Ritva för hennes fina insats. Ritva har varit en eldsjäl i Steg för Steg. Nu överlämnar hon styrelsearbetet till nya krafter, men fortsätter ännu som suppleant i den nya styrelsen. Ritva var ordförande åren , och styrelsemedlem åren Steg för Steg vill också tacka Ritvas handledare Anna-Lisa Erickson för allt stöd. Ritva Sund och Anna-Lisa Erickson. Tävling Vinn en valfri lättläst bok! Vad har den lilla tomten tappat bort? 1. Bilen X. Löständerna 2. Tomteluvan Varför kan Alexander Stubb inte springa? 1. Han är trött X. Han har skadat foten 2. Han har inga skor Svara rätt på båda frågorna. Skicka ditt svar per e-post eller i ett brev. Skriv Tävling på kuvertet eller som rubrik för ditt mejl. Glöm inte att skriva ditt namn och din adress. Skicka svaren till: FDUV Gula Pressen Nordenskiöldsgatan 18 A Helsingfors Eller per e-post till gulapressen@fduv.fi Vi måste ha ditt svar senast den 15 januari Gun-Britt Saukko från Sibbo vann tävlingen i förra nummret. Hon får en valfri lättläst bok på posten. De rätta svaren var: X. Steg för Stegs viktigaste möte är årsmötet. 2. Årsmötet för EPSA hölls på Cypern. 6 GULA PRESSEN / LÄTTLÄST
Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Lättläst / GULA PRESSEN
gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 1 FEBRUARI 2012 Lättläst / GULA PRESSEN 1 Islandshästar på Ankis stall Det är en fin dag på Ankis ridstall. Det är kallt i
Nytt från. Steg för Steg VÅR 2014
Nytt från Steg för Steg VÅR 2014 Ordförandens ruta Hej alla, hur har ni det? Bra hoppas jag, själv har jag det bra, fullt upp som alltid! Ett nytt år har igen börjat, det betyder att mitt sista år som
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg VINTER 2014 Ordförandens ruta Hejsan alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Det har varit en hektisk höst som snart är bakom. Steg för Steg har valt en ny styrelse för åren 2015-2017.
GULA PRESSEN. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5. Surfa säkert och tryggt på nätet s. 6 LÄTTLÄST. medlemsblad för FDUV och duv-föreningar
gp GULA PRESSEN NUMMER 4 december 2012 medlemsblad för FDUV och duv-föreningar Vill du läsa om Trixstar? Vänd tidningen och gå till sidan 16. Vad är viktigt i ditt hem? s. 5 Surfa säkert och tryggt på
Gula Pressen. Lättläst. Ät bra orka mera sidan 2. Erik gick ner i vikt sidan 3. Lättläst bok om dikter sidan 4. Cirkus i Berlin sidan 6
gp FDUV Lättläst Gula Pressen Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 Maj 2011 Ät bra orka mera sidan 2 Erik gick ner i vikt sidan 3 Lättläst bok om dikter sidan 4 Cirkus i Berlin sidan 6 Lättläst
STEG FÖR STEG R.F. VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2014. Förslag
STEG FÖR STEG R.F. VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2014 Förslag INNEHÅLLSFÖRTECKNING 1. INTRESSEBEVAKNING OCH VERKSAMHET Skräddarsydd boendeservice FDUV:s etiska forum KVANK - Delegationen för boende för personer
Lättläst. Gula Pressen. Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ Ha en skön sommar!
gp Lättläst Gula Pressen FDUV Förbundet De Utvecklingsstördas Väl r.f. Nummer 2 MAJ 2012 Ha en skön sommar! Lättläst / GULA PRESSEN 1 3 4 5 6 6 8 8 9 innehåll Steg för Stegs ruta Paddling som passar alla
VERKSAMHETSBERÄTTELSE
STEG FÖR STEG R.F. VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2013 INNEHÅLLSFÖRTECKNING 1. INTRESSEBEVAKNING 6 Kaste - ett utvecklingsprojekt inom handikappservice 6 Skräddarsydd boendeservice 6 FDUV:s etiska forum 6 KVANK
Tänker du ibland på livet som äldre?
Tänker du ibland på livet som äldre? Testa dig själv redan i dag! Jag vill bo med min livskamrat. Jag vill känna mig ekonomiskt trygg och kunna leva på min pension. Jag vill ha tid över för min familj,
Hur lånar jag på biblioteket?
Bibliotekets startsida / Hur lånar jag på biblioteket? Hur lånar jag på biblioteket? På biblioteket kan du låna böcker, filmer, cd-skivor, tidskrifter och annat. För att låna behöver du ett bibliotekskort.
Souads väskor. Arbetsmaterial till OM BOKEN
OM BOKEN När du läser en bok får du träning i att läsa. Du lär dig nya ord och det blir lättare att prata med andra. Du kan läsa tillsammans med andra i en grupp och ni samarbetar och talar om vad ni tycker.
Ö ppna svar MTM Taktila Barnbö cker 7-12 a r
Ö ppna svar MTM Taktila Barnbö cker 7-12 a r Innehåll Utveckla gärna varför ni inte tycker att "Punktskriftsböcker som innehåller punktskrift och svällpappersbilder" är bra, vad kan göras för att förbättra
Först vill vi förklara några ord och förkortningar. i broschyren: impulsiv för en del personer kan det vara som att
Hej! Du som har fått den här broschyren har antagligen ett syskon som har ADHD eller så känner du någon annan som har det. Vi har tagit fram den här broschyren för att vi vet att det inte alltid är så
Får jag lov? LÄSFÖRSTÅELSE KIRSTEN AHLBURG ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN
ARBETSMATERIAL FÖR LÄSAREN LÄSFÖRSTÅELSE STORA SÄCKAR väckarklocka (sida 3, rad 1), alarm när man måste vakna brevbärare (sida 3, rad 9), den som delar ut post sorterar (sida 4, rad 7), lägger på rätt
6. SVENSKA OCH BILD ÅK 5
6. SVENSKA OCH BILD ÅK 5 6.1. Elevenkät, Svenska i skolan Vad tycker du? Sätt kryss i de rutor som stämmer med vad du tycker. Hur viktigt är det att (mycket viktigt, ganska viktigt, inte särskilt viktigt,
Veronica s. Dikt bok 2
Veronica s Dikt bok 2 Det är bra att ha en syster Min syster betyder så mycket för mig. Jag vet att hon betyder likadant för mig. Om jag vill henne något så vet jag att hon finns där för mig. Jag är glad
10 goda råd om internet. Netikett på lättläst svenska
Petri Ilmonen Carina Frondén 10 goda råd om internet Netikett på lättläst svenska Medlemmar i referensgruppen för projektet Lättläst IT enligt Tikas har även deltagit i bearbetningen av Netikett: Petra-Mari
Vad kan jag göra på biblioteket?
Startsidan / Vad kan jag göra på biblioteket? Vad kan jag göra på biblioteket? På biblioteket kan du låna böcker och annat med dig hem. Du kan också sitta på biblioteket och läsa, studera eller arbeta.
Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner.
Veronicas Diktbok Bästa vänner Det är bra att ha en bästa vän tycker jag. Vår vänskap kommer att hålla för alltid. Jag är glad för att vi är bästa vänner. Vi gör roliga saker tillsammans. Jag kommer alltid
För att då har jag ingen fritidsaktivitet och vi har bokklubb då här.
. Vilken tid och veckodag skulle passa dig bäst att besöka biblioteket? "Har barn som går på förskola och vet att de har haft problem att få tider som passar att besöka biblioteket i Hovmantorp på förmiddagarna.
Läsnyckel Smyga till Hallon av Erika Eklund Wilson
Läsnyckel Smyga till Hallon av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Erik på fest Lärarmaterial
sidan 1 Författare: Torsten Bengtsson Vad handlar boken om? Erik ska på fest hos Lea. Erik längtar för han är lite kär i henne. Erik ger en vampyrmask till Lea i present. De äter tårta, glass och godis.
1 Börja samtalet med tjejerna idag! EnRigtigMand.dk. Äger alla rättigheter
1 Börja samtalet med tjejerna idag! Starta samtalet en kort introduktion Denna bok är skrivit med ett syfte. Syftet är att ge dig de redskapen som krävs, för att träffa människor. Varken mer eller mindre.
om läxor, betyg och stress
2 126 KP-läsare om läxor, betyg och stress l Mer än hälften av KP-läsarna behöver hjälp av en vuxen hemma för att kunna göra läxorna. l De flesta tycker att det är bra med betyg från 6:an. l Många har
Sune slutar första klass
Bra vänner Idag berättar Sunes fröken en mycket spännande sak. Hon berättar att hela skolan ska ha ett TEMA under en hel vecka. Alla barnen blir oroliga och Sune är inte helt säker på att han får ha TEMA
AKTIVITETSHANDLEDNING
AKTIVITETSHANDLEDNING Av AnnMarie Lindman JEFFREY IGE VÄGEN TILL PARALYMPICS av Martin Nauclér Handledningen är ett underlag för diskussion för den som vill läsa den här boken i grupp inom till exempel
Heta tips för dig som går i grundskolan och snart ska ut på din första PRAO
Heta tips för dig som går i grundskolan och snart ska ut på din första PRAO Av: Studie- och yrkesvägledarna i Enköpings kommun 2008 Idékälla: I praktiken elev, Svenskt Näringsliv Varför PRAO? För att skaffa
Nu är det full rulle i tomtelandet. Klapparna tillverkas både natt och dag. Och alla önskelistor läser vi NOGA!
Hej alla barn. Nu är det full rulle i tomtelandet. Klapparna tillverkas både natt och dag. Och alla önskelistor läser vi NOGA! Jag har hört att ni barn på denna förskola är jätteduktiga på att arbeta med
Du är klok som en bok, Lina!
Du är klok som en bok, Lina! Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen, men på
Boktips. En god läshöst önkar vi er! /Martina och Petra. (hcf) Diktatorn Författare: Ulf Stark Illustratör: Linda Bondestam
Boktips Äntligen, äntligen, äntligen kommer vi med våra nya lästips lagom till höstlovet. Hoppas ni kan hitta något mysigt ställe att krypa upp, ner eller in i och läsa lite bra böcker nu när vädret är
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson
Läsnyckel Hallon, bäst av alla av Erika Eklund Wilson Hegas arbetsmaterial heter nu Läsnycklar med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras
Malvina 5B Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Hej jag heter Felicia och är tio år. Jag bor på en gård i södra Sverige och jag har ett syskon som heter Anna. Hon är ett år äldre än mig. Jag har även en bror som är ett år, han
Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB
Du är klok som en bok, Lina! Janssen-Cilag AB Den här boken handlar om hur det är när man har svårt att vara uppmärksam och har svårt att koncentrera sig. Man kan ha svårt med uppmärksamheten och koncentrationen,
Hjälp min planet Coco håller på att dö ut. Korvgubbarna har startat krig Kom så fort du kan från Tekla
Kapitel 1 Hej jag heter Albert och är 8 år. Jag går på Albertskolan i Göteborg. Min fröken heter Inga hon är sträng. Men jag gillar henne ändå. Mina nya klasskompisar sa att det finns en magisk dörr på
KULTUR I VÅRD OCH OMSORG LÄTTLÄST
KULTUR I VÅRD OCH OMSORG LÄTTLÄST Kulturrådet, Box 7843, 103 98 Stockholm Besök: Långa raden 4, Skeppsholmen Tel: 08 519 264 00 Fax: 08 519 264 99 Webbplats: www.kulturradet.se Illustration omslag: Lehån
Tilla ggsrapport fo r barn och unga
Tilla ggsrapport fo r barn och unga 25 mars 2014 Vad berättar barn för Bris om hur de mår? Hur har barn det i Sverige? Jag har skilda föräldrar och vill så gärna bo hos min pappa. Mamma har ensam vårdnad
Så här klarar jag mig! Min bedömning av det stöd jag behöver
Så här klarar jag mig! Min bedömning av det stöd jag behöver Aarne Rajalahti, Kalle Ristikartano, Maisa Kosola, Marika Ahlstén, Miia Koski Översättning: Carina Frondén Så här klarar jag mig! Min egen bedömning
Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning
Undersökning om mäns våld mot kvinnor med funktionsnedsättning Den här undersökningen handlar om hur män är våldsamma mot kvinnor med funktionsnedsättning. Kvinnorna har svarat på frågor om och hur mycket
Ha en underbar sommar!
maj 2012 Hej Klippan-vänner! brev Ett nytt Klippan-brev! Läs nyhetsbrevet tillsammans eller välj ut vilka saker du tar upp med din Klippan-sektion. Hör gärna av er om ni vill veta mer om något av det vi
Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette Åkerström Kördel, Elinor
JONNY VILL VARA ENSAM Om trötta föräldrar och karusellen med professionella Illustrationer: Hugo Karlsson, Ateljé Inuti Projektledare: Elinor Brunnberg. Mälardalens högskola Text: Kim Talman, Jeanette
Inte bara för. syns skull
Inte bara för syns skull För ett tillgängligt samhälle Vet du att bankomaten kan prata med dig? Det har vi på Syn skadades Riksförbund (SRF) arbetat fram för att vi med synnedsättning ska kunna ta ut pengar
SÄRSKILDA TJÄNSTER Stadsbiblioteket Lund
SÄRSKILDA TJÄNSTER Stadsbiblioteket Lund Stadsbiblioteket S:t Petri Kyrkogata 6 221 00 Lund tel. 046-35 59 90 folkbiblioteken@lund.se ÖPPET: sept - april mån - to 10-20 fre 10-19 lör 10-16 sön 13-17 maj
Har du saknat mig? Prolog Nu är det 12 år sedan och jag tänker fortfarande på det. Hur mamma skriker på pappa att han ska gå medan han skriker tillbaka, det var då han lämnade oss och tillbaka kom han
Inledning. Övning 1: Frågestund
Kamratskap Inledning OBS! Hela föreläsningen ska hålla på i 45 minuter. Samla gruppen och sitt gärna i en ring så att alla hör och ser dig som föreläsare. Första gången du träffar gruppen: Föreläsaren
Allmänt. 30 % allmän litteratur som ges ut av kommersiella förlag överförs till tillgängliga format budget ca 7 me ca 60 medarbetare
Celia-biblioteket ett specialbibliotek som betjänar hela landet näkövammaisten ja lukemisesteisten tasa-arvon edistäminen kirjallisuuden ja tiedon saannissa Verksamhet producera och låna talböcker, elektroniska
Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass.
Kapitel 1 hej Hej jag heter Trulle jag har ett smeknamn de är Bulle. Min skola heter Washinton Capitals jag går i klass 3c de är en ganska bra klass. Jag har en kompis i min klass han är skit snäll mot
... KVALITETSPLAN FÖR KUNG SAGAS ELEVER ...
KVALITETSPLAN FÖR KUNG SAGAS ELEVER 1 Vi på Kung Saga gymnasium har som mål att arbeta med att ni elever ska få en bra förberedelse för ert vuxenliv, det tycker vi är det viktigaste. Andra mål som vi arbetar
Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt. Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp.
Förföljaren Molly brukade vara en så glad och sprallig tjej, men idag förändrades allt Molly stirrade på lappen någon hade lagt i hennes skåp. Var på din vakt och håll ögonen öppna, med sylvassa naglar
Ångestlandet. Avdelning m 47 har låsta dörrar, främst för att gagna tryggheten i avdelningsmiljön.
Ångestlandet Avdelning m 47 har låsta rrar, främst för att gagna tryggheten i avdelningsmiljön. Av samma trygghetsskäl får vassa föremål eller liknande ej förekomma på avdelningen. det finns ingenting
Vårkänslor. Aktuellt. //Sandra
Vårkänslor Nu har väl ändå sista snön rasat ut, eller? Nu vill i alla fall jag och kaninerna ha vår, sol och värme! Våren bjuder på en mängd aktiviteter i klubben, några av dem kan du se mer av längre
Hur det är att vara arbetslös i fina Sverige.
Hur det är att vara arbetslös i fina Sverige. Är det inte meningen att samhället ska hjälpa de som har det mindre bra? Är det inte meningen att man ska få stöd till ett bättre mående och leverne? Är det
Arbetsmaterial LÄSAREN Kära Ruth Författare: Bente Bratlund. www.viljaforlag.se
Arbetsmaterial LÄSAREN Kära Ruth Författare: Bente Bratlund Bakgrund Det här materialet hör till boken Kära Ruth som är skriven av Bente Bratlund. Materialet är tänkt som ett stöd för dig som läser boken.
Kom igen, Amina! Läsförståelse. Kapitel 1. Elevmaterial. Elevmaterial. Frågor på raderna (Du hittar svaret på raden, direkt i texten.
SIDAN 1 Läsförståelse Kapitel 1 1. Varför är Amina på löparbanan? 2. Vilken är Aminas finaste guldmedalj? 3. På vilken plats kommer Aminas lag? 4. Vad ska de göra i Norge? 5. Vad behöver Amina träna på?
Hubert såg en gammal gammal gubbe som satt vid ett av tälten gubben såg halv död ut. - Hallå du, viskar Hubert
Ökpojken Mitt i natten så vaknar Hubert han är kall och fryser. Han märker att ingen av familjen är där. Han blir rädd och går upp och kollar ifall någon av dom är utanför. Men ingen är där. - Hallå är
Försök låta bli att jämföra
Skoldags! Det är inte bara ditt barn som börjar skolan nu. Det gör du också som förälder. Du minns din egen skolstart, din lärare, hur motigt det var ibland men också ljusa minnen. Nu är det nya tider
sommarjobb i botkyrka Guide för dig som ska sommarjobba
sommarjobb i botkyrka Guide för dig som ska sommarjobba Min arbetsplats Här fyller du i information om din arbetsplats. Arbetsplats:... Adress:... Handledare:... Telefonnummer:... Annan kontaktperson:...
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg 1/2018 Ordförandens ruta Hej alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag. Själv har jag det bra och är glad att få önska er alla ett gott nytt år 2018! I medlemsbladet kan du läsa om den
Nr 1 2014. Geten Lavendel fick ett bättre liv PYSSEL! TECKNINGAR
N KLUBBE Nr 1 2014 Geten Lavendel fick ett bättre liv PYSSEL! TECKNINGAR 1 Hej! V isst är det skönt att våren verkar vara tidig i år och på väg med stormsteg! Redan nu kan man promenera i skogen och lyssna
Att leva som andra. Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Handikappomsorgen
Att leva som andra Information om LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade Handikappomsorgen Innehåll Vad är LSS?... sid 3 Leva som andra... sid 3 För vem gäller lagen?... sid 4 Alla
Kåre Bluitgen. Sjalen. Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard. nypon förlag AB. Publicerat med tillstånd.
Kåre Bluitgen Översättning: Catharina Andersson illustrationer: Kirsten raagaard nypon förlag AB Ska vi byta hår? Åh, vad ditt hår är fint, säger Ida. Hon drar borsten genom Aylas svarta hår. Tycker du?
ut arbetet över hela kvällen. Ett barn behöver också totalt ledig tid under kvällen, då allt arbete
LÄXOR OCH INLÄRNING Läxorna är en viktig del av skolarbetet. Här har du som förälder en viktig roll i att hjälpa ditt barn att skapa goda rutiner. Målet är att ge barnet de verktyg som behövs för självständig
Kalle med klänning och Kalle som Lucia (Hcf bilderbok) Författare: Anette Skåhlberg Illustratör: Katarina Dahlquist
Nytt år och nya boktips från Martina och Petra! Skriv gärna till oss och lämna förslag eller kommentarer genom att skicka ett mail till petra.ljungberg@laholm.se Kalle med klänning och Kalle som Lucia
UNDERSÖKNING AV VÄLBEFINNANDE
UNDERSÖKNING AV VÄLBEFINNANDE Följande 22 frågor handlar om hur Du har känt Dig den senaste veckan 1. Hur har Du i allmänhet KÄNT DIG den senaste 1 På utomordentligt gott humör 2 På mycket gott humör 3
augusti 2012 Hej alla Klippan-sektioner!
augusti 2012 Hej alla Klippan-sektioner! Klippan-sektioner tycker ni det är ett konstigt ord? Sektion, det betyder en grupp som är en del av en förening. Klippan är en del av FUB. Det går bra att säga
TIPS OCH IDÉER FÖR DIG SOM VILL INTERVJUA
TIPS OCH IDÉER FÖR DIG SOM VILL INTERVJUA Här kommer några intervjutips till dig som gör skoltidning eller vill pröva på att arbeta som reporter. Bra ord att känna till: Journalisten kan ha olika uppgifter:
God död jul. Bakgrund. Kort om boken: Arbetsmaterial till. Skriven av: Inger Frimansson
Arbetsmaterial till God död jul Skriven av: Inger Frimansson Bakgrund Det här materialet kompletterar boken God död jul. Det ska vara ett stöd för er som läser tillsammans i en grupp, studiecirkel eller
2013 PUBLIC EXAMINATION. Swedish. Continuers Level. Section 1: Listening and Responding. Transcript
2013 PUBLIC EXAMINATION Swedish Continuers Level Section 1: Listening and Responding Transcript Board of Studies NSW 2013 Section 1, Part A Text 1 Meddelande för resenärer på perrong tre. Tåget mot Söderköping
Verktygslåda för mental träning
Lek med tanken! Instruktioner för Verktygslåda för mental träning Här hittar du några verktyg som hjälper dig som är aktiv idrottare att bli att bli ännu bättre i din idrott. Är du tränare eller förälder
Huset på gränsen. Roller. Linda Hanna Petra. Dinkanish. Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra
Huset på gränsen Roller Linda Hanna Petra Dinkanish Pan Näcken Skogsrå Troll Älva Häxa Vätte Hydra Scen 1 Linda, Hanna och Petra kommer in och plockar svamp som dom lägger i sina korgar - Kolla! Minst
Handledning för pedagoger
AV-nummer: 100723tv 1 8 Handledning för pedagoger Åtta program om språket á 10 minuter för skolår 0-3 Selma, 8 år, får en konstig semla av sin pappa. Semlan ger henne en magisk kraft som gör att hon kan
Nu är pappa hemma Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11 och förmågor som tränas. Eleverna tränar på följande förmågor
sidan 1 Författare: Christina Wahldén Vad handlar boken om? Boken handlar om en tjej som alltid är rädd när pappa kommer hem. Hon lyssnar alltid om pappa är arg, skriker eller är glad. Om han är glad kan
Om man googlar på coachande
Coachande ledarskap Låt medarbetaren Att coacha sina medarbetare är inte alltid lätt. Men det allra viktigaste är att låta medarbetaren finna lösningen själv, att inte ta över och utföra den åt denne.
sommarjobb i botkyrka Guide för dig som ska sommarjobba
sommarjobb i botkyrka Guide för dig som ska sommarjobba Min arbetsplats Här fyller du i information om din arbetsplats. Arbetsplats:... Adress:... Handledare:... Telefonnummer:... Annan kontaktperson:...
STEG FÖR STEG R.F. VERKSAMHETSBERÄTTELSE Förslag
STEG FÖR STEG R.F. VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2015 Förslag INNEHÅLLSFÖRTECKNING 1. FÖRENINGENS VERKSAMHET PÅVERKANSARBETE 6 Intressepolitiska arbetsgruppen 6 Skräddarsydd boendeservice 7 KVANK - Delegationen
Situationer som stimulerar till alkoholkonsumtion eller narkotikamissbruk
IDS-100 Situationer som stimulerar till alkoholkonsumtion eller narkotikamissbruk Namn Datum (år mån dag) I detta formulär finns listade ett flertal situationer i vilka många människor ofta dricker alkohol
Prov svensk grammatik
Prov svensk grammatik Markera det alternativ som du anser vara rätt i meningarna nedan. Det är bara ett av alternativen som är rätt i varje mening. 1. När farfar hade ätit åt har ätit, sov han middag.
Lärarrummet för lättläst lattlast.se/larare
Flicka försvunnen - funderingsfrågor, diskussionsfrågor, och skrivövning Ämne: Svenska, SVA Årskurs: 7-9, gymn, vux Lektionstyp: reflektion, diskussion, skrivövning Lektionsåtgång: 2-5 Introduktion Flicka
Publicerat med tillstånd Spinkis och Katta Text Lasse Anrell Bild Mati Lepp Bonnier Carlsen 2009
Första dagen på sommarlovet ska Olle åka på fotbollsläger. Det är två lag från Söderkamraterna som ska träna ihop: Olles lag och ett tjejlag. Varför ska vi träna med tjejer? undrar några killar i Olles
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr 11: Forfattare: Mårten Melin
sidan 1 Forfattare: Mårten Melin Vad handlar boken om? Måns och Emma är ihop och Måns är kär i Emma. Nanna, som är Emmas bästa kompis, är också lite kär i Måns. Emmas födelsedag är nästa vecka och Måns
Renskrivningen (på dator/för hand) ska vara inlämnad senast 18.11.
Afrika Din pappa (eller mamma) arbetar på ett internationellt företag med huvudkontoret i Salo. Han (eller hon) har nu fått världens chans, ett erbjudande att under ett helt år bygga upp en ny fabrik i
Kapitel 2 Brevet Nästa dag gick Lisa och jag ner i källaren igen. Då såg vi ett brev. Lisa öppnade brevet. På brevet stod det: Hej, vi bor i ett
Av Liv Kapitel 1 Hej Hej jag heter Rebecka och är 10 år och går på Trumenesskolan. Jag har en vän som heter Lisa. Jag är rädd för vaktmästaren. Idag ska jag leka med Lisa. Innan vi skulle gå hem gick vi
Fritidsgårdsenkät Jönköping tonår 2013
Fritidsgårdsenkät Jönköping tonår 2013 2-årig cykel Undersökningen feb - mars 2013 Redovisa/dokumentera genomföra åtgärder nov dec 2014 Sammanställning av resultat april - maj 2013 Planera och förebereda,
Lättläst. Detta är Frösunda. Vi ger dig stöd till ett bättre liv
Lättläst Detta är Frösunda Vi ger dig stöd till ett bättre liv Detta är viktigt för Frösunda Alla människor har samma värde. Alla människor kan utveckla sig. Det ska vara roligt att träffa andra människor.
Fundera på, samtala Fundera på, samtala
2 Min egen berättelse Att skriva min berättelse var som en upptäcktsresa i mig själv. Det var inte alltid lätt. Ibland var det jättetungt, om jag ska vara ärlig, men det kändes alltid meningsfullt. Jag
Vi hoppas att ni har glädje av berättelsen om Undra!
Barn mår bra av att veta Ditt barn ska komma till habiliteringen och göra en cpup-mätning. Det är svårt att med enbart ord förklara vad det är, därför har vi gjort den här boken. Barnet får genom berättelsen
Kapitel 1 - Hej Hej jag heter Lisa och går på Hästskolan. Min bästa vän heter Wilma. Jag tycker att vår rektor är lite läskig. Hon heter Svea och hon
Av Eliza Kapitel 1 - Hej Hej jag heter Lisa och går på Hästskolan. Min bästa vän heter Wilma. Jag tycker att vår rektor är lite läskig. Hon heter Svea och hon är sträng. En gång när jag gick ner i källaren
Nell 5A Ht-15. Kapitel 1 Drakägget
1 Kapitel 1 Drakägget Jag vaknade på morgonen. Fåglarna kvittrade och solen lyste. Jag gick ut ur den trasiga fula dörren. Idag var det en vacker dag på gården. Jag satte mig på gräset vid min syster.
Mellan dig och mig Mårten Melin
SIDAN 1 Läsförståelse Skönt 1. Vad händer med Hanna, när hon spänner hela kroppen? 2. Vad handlar den orangefärgade boken, på skolbiblioteket, om? 3. När blev de ihop? 4. Varför blir Hanna sur? SIDAN 2
Den försvunna diamanten
Den försvunna diamanten Jag sitter utanför museet i London, jag ser en man gå lite misstänksamt ut genom dörren. Jag går in på museet och hör att personalen skriker och säger att diamanten är borta. Diamanten
ALI, SARA & ALLEMANSRÅTTAN
ALI, SARA & ALLEMANSRÅTTAN Allemansrätten är en fantastisk möjlighet för alla i Sverige att röra sig fritt i naturen. Men vi behöver också ta ansvar för natur och djurliv och visa hänsyn mot markägare
LEVA LIVET 2. Arbetsblad. Vem är jag? (sidan 2) 1 Presentera dig själv. Vem är du? Måla en bild av dig.
Vem är jag? (sidan 2) 1 Presentera dig själv. Vem är du? Måla en bild av dig. 2 Skriv och berätta om vad du kan, vad du vill och om annat som finns i ditt inre rum. Jag är rädd (sidan 4) 1 Läs sidan 4.
Veckobrev för Opalen 1 v 18-20
Veckobrev för Opalen 1 v 18-20!!! Hej alla barn och föräldrar! 7 maj 2015 Tänk vad fort tiden går! Det gäller att stanna upp nu och njuta av det långa, ljusa och härliga dagarna. Vi startar inte upp så
Lärarmaterial. Vad handlar boken om? Mål från Lgr -11: Författare: Gertrud Malmberg
sidan 1 Författare: Gertrud Malmberg Vad handlar boken om? Saras mamma ska ut och handla och Sara har inget att göra. Mamma föreslår att Sara ska ringa Maja som hon har sällskap med till skolan. Men mamma
Tio saker att tänka på när du bygger ditt företag
Tio saker att tänka på när du bygger ditt företag www.kpmg.se Du vet bäst För oss på KPMG finns ingenting mer inspirerande än unga människor med spännande idéer. Vi vet hur det känns att vara där du är
Nytt från Steg för Steg
Nytt från Steg för Steg HÖSTEN 2017 Ordförandens ruta Hej på er alla! Hur har ni det? Bra hoppas jag! Hoppas alla hade en skön sommar och åt många glassar och njöt. Åren kommer åren går. Det är igen dags
HEMSLÖJDSBLADET Nr 1 Februari 2013
HEMSLÖJDSBLADET Nr 1 Februari 2013 Ansvarig utgivare Birgítta Mauritzon STYRELSEN Telefon Ordförande Olle Laurell 532 552 74 Vice ordförande Else Eklöf 550 670 28 Sekreterare Birgitta Mauritzon 730 31
INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse. Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander
INDISKA BERÄTTELSER DEL 8 MANGOTRÄDET av Lena Gramstrup Olofgörs intervju och berättelse Medverkande: Arvind Chander Pallavi Chander Uppläsning av Cecilia Frode Indiska Berättelser del 8 Hej Jag heter
Varför är det viktigt att ditt barn läser?
LUST ATT LÄSA Många av oss föräldrar drar en lättnadens suck när barnen lärt sig läsa och vill börja läsa själva. Och visst är det en milstolpe att fira, men även efter detta har du möjlighet att uppleva
april 2013 Hej alla Klippan-sektioner! Våren är här! Hoppas ni är vår-glada.
april 2013 Hej alla Klippan-sektioner! Våren är här! Hoppas ni är vår-glada. brev Alla Klippan-sektioner får här ett nyhetsbrev. Hoppas jag! Kanske får du detta brev, fast det egentligen någon annan borde
UGGLEPOSTEN 2011:1 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL
UGGLEPOSTEN 2011:1 ANSVARIG UTGIVARE: DANIEL GAUSEL Uggleposten Exklusivt 2* intervju i detta nummer År: 2011 Nummer: 1 I det här numret: I detta nummer hedrar vi vår kära Barbro Ljungholm som snart går